Kertoilkaapa tietämäyyömälle kokemuksia, minkä ikäisen vaavin kanssa olette käyneet uimahallissa/kylpylässä? Siis haluan kokemuksia nimenomaan ei-vauvainnissa käyneiltä. Tarvitseeko olla ns. uintivaippa vai mitä? En ole vielä itse uskaltautunut pojan ,8 kk, kanssa uimaan... Mitä pitää ottaa huomioon? Kauanko teidän vaavi jaksaa "pulikoida?" Pelottavatko kovat äänet (toisten lasten kiljuminen, kaikuminen...)?
Vauvan kanssa uimaan?
7
1560
Vastaukset
- poika pian 9kk
Olen miettinyt ihan samaa. Meidän poika ei ole kovin säikky, joten en usko että äänet ym, pelottais. Mutta silti pitää vielä pohtia asiaa... Ja kuinka peseytyminen ym, onnistuu? Viitsiikö laskea poikaa konttaamaan sinne lattialle suihkutiloissa? Missään sitterissä meidän poika ei enää pysy.
Kotona olen jo vähän harjoitellut kylvyssä oloa vilpoisemmassa vedessä, ettei sitä sitten säikähdä, kun mennään uimaan.
P.S.Satutko olemaan Oulusta?- linkki:
http://www.ouka.fi/liikunta/liikpalv/lap_perh/vauvau.html
Jossa pdf-tiedosto "vauvauintiopas", vaikket halunnutkaan nimenomaan ryhmäuinnista tietoa. Mutta ehkä jotain vinkkiä kuitenkin löydät.
Ota mukaan oma sitteri/turvakaukalo, johon muovitettu lakana. Pari kylpypyyhettä lapselle, jotta pysyy lämpimänä ja saat ottaa tarvittaessa kuivan pyyhkeen käyttöön pukukoppiin palatessa.
Jos ei enää pysy sitterissä niin sitten lienee ainoa mahd sinun jaloissa suihkussa? Tai näin ainakin meillä kun en viitsinyt kaukaloa raahata suihkuhuoneeseen.
Kun oppii kävelemään niin jalkaan voi laittaa jarrusukat jos haluat. - Äippä -72
Ollaan menossa 4kk neitimme kanssa tulevana sunnuntaina ekaa kertaa vauvauintiin. Kovasti mua äitinä jo jännittää puku- ja pesutiloissa toimiminen, kun siellä ei ole miestäkään apuna. Pesutiloissa voin pitää vauvaamme turvakaukalossa, joten se ei ole niinkään ongelma. Mutta pukuhuoneessa lähinnä pukemiset ja riisumiset. Mitenkähän ne luonnistuu?! Kun eihän siellä ole mitää hoitotasoja, johon vauvan vois laskee puettaessa/riisuttaessa. Ne penkit niiden pukukaappien edessäkin on aika kapeita. Ei siihenkään mielestäni voi vauvaa laskea edes hyvin valvottuna. Sylissä näiden toimintojen tekeminen tuntuu näin äkkiseltään kovin vaikealta, kun ei ole siihen juuri tottunut.
Olisko jollain toimintavinkkejä ja jos olis, niin ottaisin kiitollisena vastaan!
- kommentoin
että uimavaippaa ei välttämättä tarvitse, sillä tunnet varmaan oman lapsesi kakkatoiminnot melko tarkkaan? Lahkeellinen kokouimapuku kannattaa aluksi olla, sillä siitä saatte paremman otteen kuin paljaasta ihosta (ja varsinkin jos ihoa rasvataan).
Pylly tulee pestä lapselta ennen uintia, mutta muuten alussa ei kannata lasta kastella ennen altaaseen menoa, sillä hän ehtii "paleltua" ennen allasta ja altaan vesi on kuitenkin kylmempää kuin suihkun vesi. Tämä on vain oma mielipiteeni. Ja pyyhkeen sisässä aluksi altaalle ja altaalta pois.
Alussa riittää noin 15min tutustuminen altaaseen ja ympäristöön. Miettikää teille sopiva aika: aamupuuron jälkeen vaiko vasta päivällisen jälkeen ja näin pääsette iltapuurotouhuihin piakkoin kotiuduttuanne.
Itse imetin reilusti yli 1v, joten tapasin imettää saunassa uinnin jälkeen. Se raukasee jos mikä. Meillä on myös juotettu vettä muutaman kk ikäsestä alkaen, joten vesipulloakin aina tarjoan pukiessamme. Usein maistuu.
Kannattaa varata aikaa, ettei mene häsellykseksi reissu. Jos lapsi on "herkempi" niin takuulla (arki)aamupäivät uimahallissa on rauhallisempia, ja lisäksi vesi on puhtaampaa.
Olemme käyneet vedetyssä vauvauinnissa (vaikket halunnutkaan "meiltä" vastausta...), joten meillä on ollut käytössä ryhmäpukuhuone, jossa lapsen voi antaa vanhemmalta toiselle. Pukkari on siis miesten&naisten pukkarin välissä. Meillä on tapana ennen uintia tehdä niin, että riisun tytön naisten puolelle ja vien tytön uikkareissa&pyyhe mukana miehelle. Uinnin jälkeen teen tarpeelliset jutut ja puen tytölle "sisävaatteet". Vien (itse olen pyyhe päällä) miehelle tytön ja ulkovaatteet ja palaan valmistelemaan itseni lähtökuntoon.
Hauskoja uintihetkiä teille!- kerrottiin
Vauvauinnin alkeiskurssi takana ja ohjaaja kertoi että yli 6kk vanhan vauvan kans voi mennä jo kylpylöihin ja vuoden vanhana uimahalliin. Vauvauinneissahan vesi puhdistetaan huomattavasti puhtaammaksi kuin normaali uimahallivuorolla. Kylpylässä vesi taas on lämpimämpää. Normaali uimahallivuoron vesi on viileämpää ja kylmää pienen lapsen helposti.
Uimavaippoja ei meidän uimahallissa saa käyttää lainkaan, koska niiden kanssa kakkavahinko sattuu helpommin (ei välttämättä huomaa että vauva kakkaa / on jo kakannut ja sitten vaippa falskaa, kun taas ilman vaippaa kakkaamisen huomaa heti). Eli suosittelen lahkeellista uikkaria / uimahousuja.
Meillä vauvauinnissa oli järjestetty vauvauinnin vetäjien puolesta naisten ja miesten pukuhuoneisiin parit hoitopöydät. Mukaan turvakaukalo jossa muovitettulakana tai esim muovipussi suojaamassa kaukaloa. Siinä lapsen voi kuskata suihkuun ja altaan reunalle. Ja vyöt kiinni kaukalossa! Vauvauintimme ohjaaja kertoi, että on sattunut vahinkoja joissa kantaja on liukastunut ja vauvapudonnut kaukalosta koska ei ollut vöillä kiinni.
Syönnistä tulisi olla min. 1h (pulauttelujen ja kakkavaaran vähentämiseksi). - mantaniina
kerrottiin kirjoitti:
Vauvauinnin alkeiskurssi takana ja ohjaaja kertoi että yli 6kk vanhan vauvan kans voi mennä jo kylpylöihin ja vuoden vanhana uimahalliin. Vauvauinneissahan vesi puhdistetaan huomattavasti puhtaammaksi kuin normaali uimahallivuorolla. Kylpylässä vesi taas on lämpimämpää. Normaali uimahallivuoron vesi on viileämpää ja kylmää pienen lapsen helposti.
Uimavaippoja ei meidän uimahallissa saa käyttää lainkaan, koska niiden kanssa kakkavahinko sattuu helpommin (ei välttämättä huomaa että vauva kakkaa / on jo kakannut ja sitten vaippa falskaa, kun taas ilman vaippaa kakkaamisen huomaa heti). Eli suosittelen lahkeellista uikkaria / uimahousuja.
Meillä vauvauinnissa oli järjestetty vauvauinnin vetäjien puolesta naisten ja miesten pukuhuoneisiin parit hoitopöydät. Mukaan turvakaukalo jossa muovitettulakana tai esim muovipussi suojaamassa kaukaloa. Siinä lapsen voi kuskata suihkuun ja altaan reunalle. Ja vyöt kiinni kaukalossa! Vauvauintimme ohjaaja kertoi, että on sattunut vahinkoja joissa kantaja on liukastunut ja vauvapudonnut kaukalosta koska ei ollut vöillä kiinni.
Syönnistä tulisi olla min. 1h (pulauttelujen ja kakkavaaran vähentämiseksi).Kiitos TOSI hyvistä ja asiallisista vastauksista!! Ehkä uskaltaudumme piakkoin uiskentelemaan!! ps. olen pohjois-savosta.
- hoitotaso
mantaniina kirjoitti:
Kiitos TOSI hyvistä ja asiallisista vastauksista!! Ehkä uskaltaudumme piakkoin uiskentelemaan!! ps. olen pohjois-savosta.
Hei vielä. Täällä meidän uimahallissa on naisten puolen pukuhuoneilla "alkovi" jossa hoitotasoa ehkä viiden äidin&vauvan verran. Ei ole pehmustettu, vaan pyyhkeen päällä vauvat köllöttelee tarpeen mukaan.
Jos en saanut paikkaa läheltä hoitotasoa niin sitten hoidin siinä penkillä, joka on noin/vajaa metrin levynen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."432130Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1711903- 1161332
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711150- 96952
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73899Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78849Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43836Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931772- 54691