Leipälapio

Nikkari

Miten leipälapio kannattaisi tehdä?
Vastatkaa kiitos. :)

6

3796

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen

nähnyt versioita, joissa lapio-osa on faneria, upotettuna varteen, varmaan nopein, ja yksinkertaisin tapa:)

• Otat haapapuuta, sahaat ja höyläät ensin sellaisen pitkän riman josta tulee varsi ja lapion leveän pään keskusta. Sitten otat kaksi haapapalaa joista vaikkapa vannesahalla muotoilet karkeasti lapion leveät puolikkaat - jätä sentti työvaraa molempiin reunoihin - ja sitten liimaat ne puristimien kanssa kiinni varteen.

Seuraavaksi höyläilet lapion toiselle puolelle sen kuperan alapuolen muodon karkeana, itse käytin tasohöylää vapaalla kädellä. Sitten nauhahiomakoneelle jossa viimeistellään lapion reunat (piirrä summittain lapion ääriviivat puolikkaalle pahville ja pahvin kääntämällä saa symmteriset puolet piirrettyä aihioon) ja alapuolen kupera muoto. Viimeistely käsikoneella (käsinauhahiomakone) ja viimeiseksi hienoa santapaperia.

koko roska menee pitkälti fiilispohjalla koska ei sen lapion tarvi loppuviimeksi olla mitenkään täysin symmetrinen. Kunhan sillä on helppo onkia leipä ja pitää se leipä lapion päällä niin se riittää.

Leipälapion paksuus olis niinku jotain 3 senttiä paksuimmasta kohdasta ja reunoilta se saa olla liki terävä - parin millin luokkaa.

Oon tehnyt noita sellaiset 300 kappaletta aikoinaan...

• mingeliini

koivua sen olla pitää.kuules pokaa ku se haapa on niin kovahaa,ettei sitä saa työstettyy

• lapio tapio

työntäkää ne lapiot pyllyyn

• Leipuri-Ulla

Meillä on 2 kpl joissa on lapa vanerista, reunat hiottu ohuemmaksi ja varsi pyöreää puuta. Ihan itte tehty, vaikka ei todellakaan osata nikkaroida puusta, ja hyvin toimii!

• isotmunatkurjella

lumilapio, sallaine vanerinen, vanha malli, sopii hommaan mainiosti..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      22
      5111
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      4563
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      102
      1324
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1320
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1220
    6. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1094
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      923
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      855
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      803
    10. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      37
      779
    Aihe