riehuminen rinnalla

?????

Minkähän vuoksi 3kk vauvamme on alkanut älyttömän riehumisen rinnalla syödessään? Maitoa ainakin tulee, sen loppumisesta ei ole siis kyse. Vauva ottaa rinnan suuhun imee pari imua päästää irti ja alkaa itkeä, ihankuin olisin ottanut itse rinnan pois häneltä ja sitten imee taas pari imua. Tätä tapahtuu eri kerroilla eri vaiheessa imetystä. Voi olla heti aluksi tai sitten vasta imetyksen lopuksi. Tähän asti syöminen on ollut rauhallista ja sujunut hyvin. Onko tämä vain joku vaihe tässä tissittelyssä?!?

9

3471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edfghy

      Meillä ihan sama tilanne. Vauva on tosin jo melkein 5kk. Nyt on tullut myös sellaista, että saattaa päivällä olla monta tuntia (4-5) syömättä. Kun yrittää imettää alkaa itkeä ja riehua ja vänkää vastaan. Kyllä sitten lopulta rauhoittuu syömään, kun tarpeeksi pitkä aika on mennyt. Mutta juuri tuollaista meilläkin: pari imua, itkua, pari imua, itkua....

    • Äippä -72

      Kuulostaa hyvin tutulta!

      Meidän tyttelin kanssa tuli myös ongelmia n. 3kk kohdalla rintaruokinnassa. Neiti parahti itkuun tosi herkästi. Eikä ollut meilläkään kyse maidon tulon riittämättömyydestä. Olin jo välillä niin tuskastunut, että ajattelin lopettavani koko imetyksen.
      Sitten keksin ottaa tutin lisärauhoitukseksi aina imetykseen. Siis, heti kuin neiti irrotti rinnasta ja meinasi ryhtyä itkemään, työnsinkin tutin nopeasti suuhun. Tyytyi ja hiljeni heti siihen.
      Nyt pikkuneiti on 4kk ja imetys on sujunut taas paljon paremmin. Edelleen minulla kuitenkin on tutti "passissa" imetyksen aikana. ;-)
      Neuvolassa minulle sanottiin, että imetyksessä tulee usein tuollaisia välivaiheita juuri 3kk:n ja 6kk:n kohdalla. Toivottavasti teillä käy samoin eli imetys alkaa taas sujua paremmin.

      • naisjuristi

        Älykäs vauva irroittaa otteensa jos maitoa tulee liikaa "suihkua". Helpotusta voi hakea pienellä pumppauksella. Laiskuuttani vain odotin hetken ja vauva piti pikku tauon. Sitten taas jatkoi ruokailua. Meillä tuo "jumppailu ja masulle meno" oli rasittavampaa siinä 4-5kk iässä:)


      • voi auttaa
        naisjuristi kirjoitti:

        Älykäs vauva irroittaa otteensa jos maitoa tulee liikaa "suihkua". Helpotusta voi hakea pienellä pumppauksella. Laiskuuttani vain odotin hetken ja vauva piti pikku tauon. Sitten taas jatkoi ruokailua. Meillä tuo "jumppailu ja masulle meno" oli rasittavampaa siinä 4-5kk iässä:)

        meillä tyttö nyt 3kk ja n. 3viikkoa sitten alkoi ihan samanlainen rinnalla riehuminen. Imetin aina istualtaan. Luulin että minulla tulee maitoa liian vähän. Onneksi keksin kokeilla erilaista imetysasentoa. Aloin imettää makuultaan, eli itse kyljelleen ja vauva siihen viereen sängylle, tämän jälkeen ei ollut mitään ongelmia!! Riehumiset loppui siihen. Nyt olen taas kokeillut istualtaan imettämistä ja sekin onnistuu taas ilman riehumista. Kokeilkaa imetysasennon vaihtoa!


      • jhgyy

        Meilläkin on kokeiltu tuttihämyä. Kun lapsi poistuu rinnalta, tutti suuhun ja sit takas. Kun tämä ei enää tepsiny niin sama juttu tuttipullolla. Seuraavaksi hämäsin lapsen rinnalle kävellessä, keinuessa ym. ym. Kaikki on toiminu jossakin vaiheessa ja meillä ollut näitä protesteja jo muutaman kerran 4 kk aikana. Viimeeksi sain lapsen syömään niin että syötin ensin maitoa vähän lusikalla (meillä oli molemmilla hauskaa)niin lapsi pääsi maidon makuun. Tää ei vaadi muuta kun vähän mielikuvitusta eikä kannata hermostua. Kyllä se imetys siitä taas lutviutuu. Olisi kiva kuulla muita hauskoja hämäystarinoita:)


      • ...
        jhgyy kirjoitti:

        Meilläkin on kokeiltu tuttihämyä. Kun lapsi poistuu rinnalta, tutti suuhun ja sit takas. Kun tämä ei enää tepsiny niin sama juttu tuttipullolla. Seuraavaksi hämäsin lapsen rinnalle kävellessä, keinuessa ym. ym. Kaikki on toiminu jossakin vaiheessa ja meillä ollut näitä protesteja jo muutaman kerran 4 kk aikana. Viimeeksi sain lapsen syömään niin että syötin ensin maitoa vähän lusikalla (meillä oli molemmilla hauskaa)niin lapsi pääsi maidon makuun. Tää ei vaadi muuta kun vähän mielikuvitusta eikä kannata hermostua. Kyllä se imetys siitä taas lutviutuu. Olisi kiva kuulla muita hauskoja hämäystarinoita:)

        meillä vasta 3 viikon ikäinen ja riehuu jo...ku teilllä muilla suunnillee 3 kk ikäinen :D


    • piipipipipii

      Hei!
      Kerron mika meidan ongelma oli. 2kk imetysta, aivan yhta helvettia. Vauvan imuote oli vaara ja karsin rintatulehduksista. Sairaalassa en saanut apua enka tajunnut kysya. Itkin ja imetin tuo 2 kuukautta, tunsin olevani epaonnistuja ja luuseri. Tuntui etta rinnat eivat tayttyneet ja maitoa ei tullut tarpeeksi, ei tietenkaan jos imuote on vaara! Pumppasin maitoa sahko aventin pumpulla ja syotin pullosa pari viikkoa melkein silla kipu oli aivan jarkyttava. Pumpun ansiosta rintani tayttyivat enemman ja enemman vaikka pumppauskin sattui aivan vietavasti, olin kuitenkin sinnikas! Eras aamu 2kk helvetin jalkeen herasin ja tunsin etta rintani rajahtavat maidosta, ensimmaista kertaa sitten sairaalan missa maito nousi!! Olin onnesta soikeana ja tarjosin rintaa vauvalle joka nappasi oikealla imuoteella. Vauvan imeassa repiminen ja riehuminen loppui kuin seinaan, kunnes se jatkui edelleen. Rintani olivat taynna ja vauva riehui ja kiljui ja itki tissi suussa, tassa vaiheessa mietin luopuvani koko hommasta ja itkua vaannettiin taas. Yhtena iltana olin aivan loppu ja otin vauvan pois rinnalta ja asetin hanet masulteni oman rintani paalle ja itkin ja paijasin vauvaa joka kiljui naama punasena. 5 minuutin jalkeen vauva paasti niin kovan royhtaisyn etta korvani menivat lukkoon ja mieheni havahtui unesta. Joka kerta kun vauva jatkossa on riehunut rinnalla olen pakottanut vauvan royhtaisemaan ja joka kerta on tullut hirvealla paineella ilmaa vatsasta. Meilla siis rinnalla riehuminen oli aluksi sita etta maitoa ei tullut imutekniikan takia, pumppaus auttoi maitoa nousemaan ja vauva tajusi imuotteen kun rinta oli pingottunut maidosta. Lopulta riehuminen oli sita etta royhtays oli jumissa. Meidan vauva on niin huono royhtaisemaan etta valilla hyppyytan huutavaa vauvaa 10 minuutia ennen kuin saan jotain ulos.
      Alkaa luovuttako!!! Viimeinen kuukausi kaksi on ollut ihanaa! Vauva imee hetkessa masun tayteen, heti kun alkaa kadet vispata ja otsa menossa kurttuun nappaan vauvan heti istumaan ja etukenoon ja taputan lapaluiden valiin ja vauva royhtasee. Laitan heti takaisin rinnalle ja vauva imee normaalisti.

      Halusin kertoa meidan tarinan joillekin; itken vielakin kun ajattelen alun 2kk helvettia. Toivottavasti tama auttaa edes jotain! 2kk jalkeen vauva VOI oppia uuden imutavan!

      Voit laittaa minulle viestia jos haluat jutella imetyksesta enemman!

      Zemppia naiset, me onnistumme!!!

    • montasyytä

      Voi olla että maitoa tulee liikaa tai että maidon tulo alka liian hitaasti. Itse puristelemalla voit kokeilla kummasta on kyse. Jos maitoa tulee liian hitaasti, voit lypsää aluksi pari tippaa vauvan suuhun. Voi myös olla että vauva ei jaksa keskittyä, kokeile imettämistä ihan pimeässä ja hiljaisessa huoneessa. Oma vauvani tekee tuollaista jos joku puhuu minkä takia julki-imetys on ihan mahdotonta :D

      Oma vauvani teki tuollaista myös kun oli kakkahätä. Aina jos itki eikä suostunut ottaa rintaa niin kävin kakattamassa lavuaariin ja todella usein kakat tulikin :)

      • samakuinyllä

        hups, olikin aika vanha viestiketju :D :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe