putkivahvistinfetissit

en tajua

siis miten hitossa jotkut putkivahvistimet mistä lähtee jotain surkeat 2x10W tehoa voi maksaa useita tonneja! onko ne tarkoitettu joillekin vanhoille papoille jotka kuuntelee musiikkia hiirenhiljaisella voimakkuudella? mikä tuon hinnan oikein saa aikaseksi, joku fetissi putkivahvistimia kohtaan vai?

9

777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedonjanoinen

      minkälaista tehoa itse käytät kotikuuntelussa?
      20w?, 100w?, 1000w?

      • lukee tuolla

        ohjekirjassa


      • no hyvä
        lukee tuolla kirjoitti:

        ohjekirjassa

        tuolla teholla sitte kuuntelet päivät pitkät. mikäs siinä.


      • onpas semmonen
        lukee tuolla kirjoitti:

        ohjekirjassa

        lause, että tarkoittaneen kotiteatterin kaiuttimien yhteenlaskettua tehonkestoa.


      • peak power?
        onpas semmonen kirjoitti:

        lause, että tarkoittaneen kotiteatterin kaiuttimien yhteenlaskettua tehonkestoa.

        lienee todellakin kaikkien kaiutinlähtöjen yhteenlaskettu piikkiteho. buhhahhaa.


    • sitä samaa

      kuin että pari puupalasta ja pätkää teräslankaa
      maksaa staojatuhansia euroja.
      Stradivarius viulu.

      Sanotaan, että jos harrastus ei vie kaikkia
      rahoja ja vapaa-aikaa, se ei ole tosi harrastus.

    • rajoitteita

      20W oikea RMS-teho on kotikuuntelussa kunnollisilla kaiuttimilla sellainen kokemus, että etpä pysty sitä jatkuvasti normaalissa olohuoneessa kuuntelemaan. Ei sitä tehoa tarvitakaan kuin huipuissa. Subbarit ja niiden vahvarit on sitten asia erikseen (eivätkä oikeastaan edes kuulu 2-kanavaiseen stereoon). Ja siitä päästään aiheeseen:

      Putkivahvarilla ja samantehoisella trankkuvahvarilla on yksi iso ero ja se on särön olomuoto. Siinä missä trankkuvahvarin särö ilmenee erittäin epämiellyttävänä leikkautumisenä, putkivahvari alkaa vasta pyöristämään huippuja ja kuulosta siinä vaiheessa vielä aivan hyvältä.

      Myös pienemmillä tehoilla saattaa trankkuvahvistimessa esiintyä särömuotoja (ylimenosäröä, TIMmiä ym), joita ei putkivahvistimessa juuri ole tai eivät häiritse tarkkakorvaisia samalla tavalla. Mutta on totuuden nimessä sanottava, että noista on kyllä nykyvahvareissa hyvin päästy eroon, oikealla suunnittelulla.

      Voi siis sanoa että "samantehoisista" vahvareista putkivahvistin sittenkin pystyy tuottamaan _kuuntelukelpoista_ ääntä enemmän!

      • Tubelube

        Ja siksipä "putki-watteja" ja "transistori-watteja" ei voi käytännössä verrata lainkaan. Puhumattakaan "kotiteatteri-wateista". Tarkoitan niitä parinsadan euron paketteja, joissa on DVD-soitin, 5 kaiutinta ja vahvistin, tehoa luvataan jotain 300-600 watin väliltä. Hassuja juttuja sitä nykyään näkee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe