Kanadan rekkakuskit jäällä...

Piipis

Katselin MTV3:n uutta ohjelmaa Rekkakuskit jäällä jossa Kanadan jampat kuskaavat jäitä myöden kaikenlaista tarpeellista timanttikaivoksen tarpeisiin. Muutama juttu jäi hieman ihmetyttämään koko hommassa ja sillä rohkenen kysellä muutamaa juttua..

Mitähän nämä jenkkirekanveturit mahtaa itellään painaa? Ihmetytti suuresti kun muutama kuski vei "vain" 9-10 tonnin kuormaa? Mistään mitään tietämättä uskallan arvata että veturi ittessään on moninkertaisesti tuon pikkunökköskuorman verran..Luulisi että kun ohjelman koko hypetys siitä miten vaarallista homma on (epäilemättä onkin) ja kuinka henkensä kaupalla roinaa kaivokselle kuskataan niin kannattaisiko viedä mahdollisimman paljon tavaraa kerrallaan ja mahdollisimman keveillä vehkeillä?

Kauhea pulaaminen oli veturin "talviajoon valmistelu", nyöritettiin pressua moottorin alle että lämmöt pysyy paremmin ym. Eikö niitä vehkeitä ole tarkoitettu kun palmujen alle? Vai löytyykö Suomen tukkirekkojenkin alta lainapeite?

Eikö ohjelmassa mainittu epätasainen,notkuva ja vaarallinen maasto (siis jää) aiheuta halua sitoa kuormaa kiinni kunnolla vai mikähän oli yhdellä kuskilla kun oli uhohtunut kuorman kunnollinen sidonta?

Ja vielä yksi juttu.. Jos pelkkä jäätien teko n.500 km maksaa 10 miljoonaa dollaria niin montakohan keikkaa sillä heittäisi lentoteitse varsinkin kun tuossa kymmenessä miljoonassa on vain pelkät tientekokustannukset? Vai onko elämä vain kallista Kanadassakin?

11

3717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hihhuli.

      mutu-heittoa mutta:

      Eiköhän ne kuormat siinä ohjelmassa kasva jahka jääkin paksunee lisää. Nythän lähtivät liikkeelle heti kun "riitettä" oli se 70cm. Tuommoisen ppv-yhdistelmän omapaino on alle 16-20t

      -40C pakkanen ei ole Suomessakaan mikään normaali talvikeli, kyllä siinä ylimääräistä askaretta kannattaa harrastaa. Lisäksi sinne alle on hyvä laittaa se pressu jäälle tulevan veden roiskumisen vuoksi

      Tekevälle sattuu

      1000 kuormaa a 10t tekee 10 000t ja uskon että kuormat tosiaan kasvaa. Taitaapi lentäminen olla kallista. Paljonkos se CAD muuten on euroissa?

    • kuski itsekin

      En tiedä Kanadan jutuista juurikaan enempää kuin mitä ohjelmassa tuli ilmi mutta kun ihmettelit sitä että onko suomessakin tukkirekkojen moottorin alla lainapeitteet niin sen verran voin valaista että tuskin nyky vehkeillä suomessa on mutta venäjällä !!

      90-luvulla kun venäjällä enemmän liikuttiin niin siellä olen itsekin joutunut virittelemään nuotioita moottorin, vaihdelaatikon ja tankin alle, lisäeristeitä ja peittoja käytettiin, polttoainesuodattimia koitettiin lämmitellä mitä ihmeellisimmillä viritelmillä, vanhoista säiliöauton purkuletkuista tehtiin viritelmiä millä pakokaasu koitettiin ohjata polttoainetankin kylkeen lämmittämään tankkia ja se ilman kuivain, se vanhoissa FH Volvoissa oikutteli usein ja aiheutti ongelmia, varsin usein joutui tekemään sille ohitusleikkauksen ettei jäänyt tien päälle.
      Kerran Moskovassa seurasin vierestä kun toveri venäläinen kaateli sinkkiämpäreistä moottoriinsa aamulla yön yli sisällä parakissa lämpimässä pidetyt öljyt ja pakkasnesteet, sen tempun tehtyään sai vanhan moottorinsa suht helposti käyntiin vaikka pakkasta olikin melkein 40 astetta, me suomalaiset ei uskallettu sammuttaa moottoreita ollenkaan niillä pakkasilla. Jos auto jostain syystä sammui tai suodatin veti jäähän niin olihan kiire selvittää vika miksi sammui ettei kone ehtinyt kylmetä ennen kuin sen sai uudestaan käyntiin.

      Siitä lentorahti jutusta en tiedä mitä maksaisi mutta luulisi lentokoneilla olevan hieman samoja ongelmia kylmyyden kanssa paikallisella kentällä. Lentäväthän koneet yläilmoissa todella kovissa pakkaslukemissa ilman ongelmia mutta entäs se alastulo ja ilmaan pääsy, onnistuvatko ne jossain -50 asteen pakkasessa ilman ongelmia, sitä en tiedä. Taitaan lentokoneen rullauksessa tarvitsemat renkaan olla aika neliskanttisia kun kone seisoisi muutaman tunnin kentällä paikallaan, voisi aiheuttaa lähdössä pientä tärinää.

      • erikoisasiantuntija . . ko

        Mainitsit ton lento pakkas rajan jonkin lainenen -50 c .
        ja se koskee ilmeisesti laskuja ja nousuja ei varsinaista lentämistä.
        Sisko asuu Montanassa se nyt on vaan toisella puolella
        mannerta ja on kans aika kylmää paikkaa .
        Sieltä sain kyseisen tiedon.


    • Kalle Kommunisti

      Helevitn tyhmät kauskit! Miksi ne tylsät ei lennä kesäkuukausina, kun paistaa ja on aikaa varastoida kunnolla? EI tänään ole 10 tonnin lentorahtikontti mikään ihme.
      Venäläiset AN-potkuriturbiinikoneet lentää 27 tonnin kuormia Siperiassa parin kilometrin "jonkinlaisille" kentille.
      Voi olla että Atlantin tuolla puolen ovat tumpeloita ja pelkkia purkanjauhajaa.

    • Noinko kallista on tehdä se jäätie? Tai no, mitäs tuosta tulee 20 000 dollaria/km.

      En tiedä niistä tyhjäpainoista, mutta eikö lie jotain tuohon suuntaan mitä eka vastaaja ehdotti. Pienten kuormien viennistä, niin liekö sitten helpompaa viedä osa kerrallaan kuin alkaa järkkäilemään kuormia siten, jotta olisi aina maksimipainot. Voi olla enemmän sitä, että on käytännöllisempää (eli ettei kärreihin välttämättä oikein saa rakenneltua monenlaisia kuormia) nostaa yksi nyssäkkä yhteen puoliperävaunuun, sitoa se ja lähteä taipaleelle.

      Ja niin, jääteillä on se taika olemassa jotta ne ei kestä ihan mitä tahansa. Täällä ainakin hyvin hyvin maltilla niillä ajetaan, tietääkseni, ja varotaan etenkin juuri maille tuloja/jäille ajoja ettei jää murtuisi. Muutenkin tasainen ja hiljainen vauhti suositeltavaa.

      En sitten tiedä miten lie Kanadassa kyseisellä jäätiellä, kun siinäkin kohdin missä se yksi rekka jäi mäkeen, niin autot seisoi peräperää jonottamassa. Eihän perhana jos jäällä ollaan, niin mitä mieltä on kasata pienelle alueelle paljon painoa... Ehkä se oli dramatisoitu, tai autot seisoivat oikeasti maalla just sillä hetkellä.

      • mistä näitä riittää

        helvetin tollo onko jäällä sellaisia mäkiä ku siinä näit ????? MITÄ HÄH perkeleen TOLLO !!!!!!


      • vanha metsuri
        mistä näitä riittää kirjoitti:

        helvetin tollo onko jäällä sellaisia mäkiä ku siinä näit ????? MITÄ HÄH perkeleen TOLLO !!!!!!

        Täyttä huuhaata koko ohjelma ja yliammuttua!!
        On sitä ennenki jäällä ajettu ja kipattu täysiä kuormia uittoon ja painoa oli 70 ton koko juna!
        Ja noi romut millä ajavat ja kuskit tuotu kaliforniasta... voi jee sanon!!


      • Ruuhkakivi
        vanha metsuri kirjoitti:

        Täyttä huuhaata koko ohjelma ja yliammuttua!!
        On sitä ennenki jäällä ajettu ja kipattu täysiä kuormia uittoon ja painoa oli 70 ton koko juna!
        Ja noi romut millä ajavat ja kuskit tuotu kaliforniasta... voi jee sanon!!

        Mitä jos Suomessa joku maksaisi vastaavanlaisen tilin tollasesta hommasta? Taitaisi olla kaikenlaista yrittäjää sielläkin...Pitää muistaa että jäätiellä ajamiseen ei tarvita muuta kuin vanha parin kymppitonnin autonrohjo eikä paljon muuta, ei liikennelupaa, ei varmaan edes ajokorttia, ei edes järkeä. Siksi sinne menee koettamaan onneaan sellasta jengiä joka ei välttämättä täälläkään tien päällä pärjää.


      • rt
        Ruuhkakivi kirjoitti:

        Mitä jos Suomessa joku maksaisi vastaavanlaisen tilin tollasesta hommasta? Taitaisi olla kaikenlaista yrittäjää sielläkin...Pitää muistaa että jäätiellä ajamiseen ei tarvita muuta kuin vanha parin kymppitonnin autonrohjo eikä paljon muuta, ei liikennelupaa, ei varmaan edes ajokorttia, ei edes järkeä. Siksi sinne menee koettamaan onneaan sellasta jengiä joka ei välttämättä täälläkään tien päällä pärjää.

        hmm miten nuo kamerat kun on veden allakin? millanen puoliuposkamera=?

        voisha noilla olla liivitki kuivat vaatteet. katoin vika osan. mutta jos syvempää on...
        aika teennäistä (kun turvahommat kuten vennäällä) mutta tuskin lavastusta

        samoin koko touhu kyllä ihmetetttää tuo kaluston siirto. eikä koko keikkaa ois saanut halvemmalla sitäkin mä vaan.


      • puujulli

        jäänti oli kyllä ihan feikkiä!! auto jäi mäkeen...miehet laitto ketjun YHTEEN paripyörään!!! sitten suditti hirmu montun ja ihmetteli kun ei nouse. voi hitto mitä pellejä...


    • =????

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe