eli joulu on viimeistään nyt ohi.
Onkohan missään nuutinpäivän perinteitä, nuuttipukkia ym.
Aikaisemmin täällä nuorisoseura piti Nuutinpäivänä iltamat, esitettiin näytelmä, tanssittiin, lopuksi poltettiin nuuttipukki, oljista tehty.
Sekin on nyt jäänyt pois, ei taida nuoret enää viitsiä.
Nuutinpäivä
31
1878
Vastaukset
- Heikunkeikku
Vaasa on varmaan joku peräkylä, kun täällä päin ei Nuutinpäivästä puhuta sanaakaan.
Nuuttipukki-sanaa en ole edes kuullut. Mikäs se semmonen on?
Mulla joulu on nyt tänään ohi, koska joululoman vimppaa päivää elelen. Huomenna alkaa kevätlukukausi. Ihan kiva juttu, pääsee johonkin rytmiin. Ja kiva tavata oppilaita pitkän paussin jälkeen.- circulosmeos
Etkä ole koskaan kuullut nuutipukista mitään???
- Heikunkeikku
circulosmeos kirjoitti:
Etkä ole koskaan kuullut nuutipukista mitään???
...missä asun, ei tosiaankaan ole nuuttipukeista puhuttu mitään.
oon huomannut, että tämä Vaasa on vähän erilainen monissa asioissa, jos vertaa muihin paikkoihin.
Esim. juhannuksena täällä kaikki laittavat Kokon, ehdottomasti pitää olla Kokko ja jos itsellä ei ole paikkaa, jonne kokoaisi kokon, niin sitten ihmiset menevät yleisille kokoille. Muualla päin Kokko laitetaan pääsiäisenä. Täällä taas ei koskaan pääsiäisenä, vaan Trullit kulkevat sankoin joukoin kahvipannun kera ihmisten kodeissa.
Juhannuksena ei täällä kukaan laita portaitten viereen koivuja ja taas monissa muissa paikoissa laitetaan.
Onhan noita muitakin erilaisuuksia, mutta tuossa nyt jokunen. - nuuttipukki
enempikin varmasti löytyy, mutta en ehtinyt etsimään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nuuttipukki - Heikunkeikku
nuuttipukki kirjoitti:
enempikin varmasti löytyy, mutta en ehtinyt etsimään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nuuttipukki...en jaksanut ootella, että mulle selitetään Nuuttipukista, vaan kipasin katsahtamaan samaisesta paikasta selostusta nuuttipukista.
Nyt tiedän tuonkin.
Olis ihan kiva tietää, millä tavalla nuutinpäivää muualla vietetään. Hohoi vaan kaikki palstalaiset, kertokaa vähä, mimmosta nuutinpäivää teillä päin vietetään.
Aloittajalle kiitti vähän erilaisesta aiheesta :) - nuuttipukki
Heikunkeikku kirjoitti:
...en jaksanut ootella, että mulle selitetään Nuuttipukista, vaan kipasin katsahtamaan samaisesta paikasta selostusta nuuttipukista.
Nyt tiedän tuonkin.
Olis ihan kiva tietää, millä tavalla nuutinpäivää muualla vietetään. Hohoi vaan kaikki palstalaiset, kertokaa vähä, mimmosta nuutinpäivää teillä päin vietetään.
Aloittajalle kiitti vähän erilaisesta aiheesta :)mielenkiinnosta:)
Täällä meilläpäin vielä muutama Nuuttipukki kulkee talosta taloon, mutta vähiin alkavat käymään.
Mehän ollaan ihan tuttuja, en vaan viitsinyt rekkautua, kun oli olevinaan kiire, eikä aiheessa loukattu ketään;)
t. paapu &:) - tullessaan ?
Heikunkeikku kirjoitti:
...missä asun, ei tosiaankaan ole nuuttipukeista puhuttu mitään.
oon huomannut, että tämä Vaasa on vähän erilainen monissa asioissa, jos vertaa muihin paikkoihin.
Esim. juhannuksena täällä kaikki laittavat Kokon, ehdottomasti pitää olla Kokko ja jos itsellä ei ole paikkaa, jonne kokoaisi kokon, niin sitten ihmiset menevät yleisille kokoille. Muualla päin Kokko laitetaan pääsiäisenä. Täällä taas ei koskaan pääsiäisenä, vaan Trullit kulkevat sankoin joukoin kahvipannun kera ihmisten kodeissa.
Juhannuksena ei täällä kukaan laita portaitten viereen koivuja ja taas monissa muissa paikoissa laitetaan.
Onhan noita muitakin erilaisuuksia, mutta tuossa nyt jokunen.Lakeuksilla lapsuuden eläneenä, poltettiin kyllä pääsiäisenä kylän yhteinen kokko. Jokainen yritti viedä jotain joutopuuta roihuksi.
Sama oli juhannuksena ja koivut oli porraspielissä.
En muista kuulleeni Nuuttipukista, vaan sanottiin et Nuutti joulun lopettaa. Silloin riisuttiin kuusi ja poltettiin uunissa.
Jokin riitti se oli, koska niin se piti hävittää, en vain muista enempää. - nuuttipukki
tullessaan ? kirjoitti:
Lakeuksilla lapsuuden eläneenä, poltettiin kyllä pääsiäisenä kylän yhteinen kokko. Jokainen yritti viedä jotain joutopuuta roihuksi.
Sama oli juhannuksena ja koivut oli porraspielissä.
En muista kuulleeni Nuuttipukista, vaan sanottiin et Nuutti joulun lopettaa. Silloin riisuttiin kuusi ja poltettiin uunissa.
Jokin riitti se oli, koska niin se piti hävittää, en vain muista enempää.Heikunkeikulle laittamassani vastauksessa.
Googlesta löytyy kyllä enempikin tietoa. - tietoa oli
nuuttipukki kirjoitti:
Heikunkeikulle laittamassani vastauksessa.
Googlesta löytyy kyllä enempikin tietoa.Tuosta päätellen ja muistaen, siihen kuusen polttamiseen oli syy, ettei tule pahaa vuotta.
Olisivat olleet havuoksat hyviä porraspieleen, vaan poltettiin, liekö sen verran uskottiin entivanhoihin taikuuksiin? - Heikunkeikku
nuuttipukki kirjoitti:
mielenkiinnosta:)
Täällä meilläpäin vielä muutama Nuuttipukki kulkee talosta taloon, mutta vähiin alkavat käymään.
Mehän ollaan ihan tuttuja, en vaan viitsinyt rekkautua, kun oli olevinaan kiire, eikä aiheessa loukattu ketään;)
t. paapu &:)Oliskohan toi talosta taloon kiertelevä Nuuttipukki vähän verrattavissa pääsiäistrulleihin, siis noin kiertäen-kaartaen verrattavissa.
Kiire on vähäsen mullakin, ei olis ollut muuten, mutta kun tulin tänne palstalle piipahtamaan, niin tässähän sitä sitten kuluttelin aikaani. Eipä haittaa, ihan hyvä ja kiva asia. Ja HYÖDYLLINEN, sillä viisastuin Nuuttipukin verran :)
Ulkona valoisuus on sillä tavalla Yes-juttu, että päätin ottaa kameran ja lähteä ottamaan muutamat kuvat Pilvilampi-nimiseen paikkaan.
Palailen lueskelemaan ihmisten nuuttikertomuksia sitten, kun kuvat on otettu.
Mukavaa päivää sulle ja muille :) - aikamoisessa
Heikunkeikku kirjoitti:
...missä asun, ei tosiaankaan ole nuuttipukeista puhuttu mitään.
oon huomannut, että tämä Vaasa on vähän erilainen monissa asioissa, jos vertaa muihin paikkoihin.
Esim. juhannuksena täällä kaikki laittavat Kokon, ehdottomasti pitää olla Kokko ja jos itsellä ei ole paikkaa, jonne kokoaisi kokon, niin sitten ihmiset menevät yleisille kokoille. Muualla päin Kokko laitetaan pääsiäisenä. Täällä taas ei koskaan pääsiäisenä, vaan Trullit kulkevat sankoin joukoin kahvipannun kera ihmisten kodeissa.
Juhannuksena ei täällä kukaan laita portaitten viereen koivuja ja taas monissa muissa paikoissa laitetaan.
Onhan noita muitakin erilaisuuksia, mutta tuossa nyt jokunen.umpiossa kasvanut, kun et tiedä edes sitä, että noitavalkeita ei polteta pääsiäisenä kuin pohjoispohjanmaalla, ja osassa lappia.
Juhannuskokot ovat yleisiä koko maassa, jos sitten ei ole juhannus-salkoa.
Juttusi kyllä ilmaisi, että olet jonkinlainen musiikinopettaja.
Aikoinaan liikkuessani paljonkin Vaasassa ja muualla rannikolla, sekä myöskin opiskeluaikoina kyllä huomasi jonkinmoisen yleistietouden puutteen vaivaavan siellä päin.
Ruotsia ne kyllä puhuu, mutta se ei korvaa muuta yleissivistyksen, ja suomalaisen perinnetietouden puutetta.
Ei millään pahalla, mutta olisit vaikka googlettanut, ennenkuin esität tuon vaasalaisten niin yleisen "tyhmyyden".
Rannikon ihmiset ovat ihan oma rotunsa. Ylpeitä, muttei se yksin riitä.
"jos vertaa muihin paikkoihin" Miten voi verrata, jos ei ole tietoa ja kokemusta muista paikoista. - nuuttipukki
tietoa oli kirjoitti:
Tuosta päätellen ja muistaen, siihen kuusen polttamiseen oli syy, ettei tule pahaa vuotta.
Olisivat olleet havuoksat hyviä porraspieleen, vaan poltettiin, liekö sen verran uskottiin entivanhoihin taikuuksiin?taikauskoa siinä oli, ettei havuja jätetty edes porraspieleen. Olisi voinut paha siitä livahtaa jaloissa sisälle, kun olis tarttunut saappaisiin.
- Heikunkeikku
aikamoisessa kirjoitti:
umpiossa kasvanut, kun et tiedä edes sitä, että noitavalkeita ei polteta pääsiäisenä kuin pohjoispohjanmaalla, ja osassa lappia.
Juhannuskokot ovat yleisiä koko maassa, jos sitten ei ole juhannus-salkoa.
Juttusi kyllä ilmaisi, että olet jonkinlainen musiikinopettaja.
Aikoinaan liikkuessani paljonkin Vaasassa ja muualla rannikolla, sekä myöskin opiskeluaikoina kyllä huomasi jonkinmoisen yleistietouden puutteen vaivaavan siellä päin.
Ruotsia ne kyllä puhuu, mutta se ei korvaa muuta yleissivistyksen, ja suomalaisen perinnetietouden puutetta.
Ei millään pahalla, mutta olisit vaikka googlettanut, ennenkuin esität tuon vaasalaisten niin yleisen "tyhmyyden".
Rannikon ihmiset ovat ihan oma rotunsa. Ylpeitä, muttei se yksin riitä.
"jos vertaa muihin paikkoihin" Miten voi verrata, jos ei ole tietoa ja kokemusta muista paikoista....sitten metsästä tulleena, istahdin tähän ja juupeli-jaapeli huomasin vastauksesi minulle.
Eihän tässä muu auta, kuin ruveta naputtelemaan vastinetta :)
Oikeastaan en ajattele, että umpiossa olisin kasvanut. Eivätkä tuttavani, jotka minut tuntevat. Sinä et tunne ja siksi kirjoitit ajatuksesi minusta.
Kirjoitit ja ihmettelit kovasti, kun en tiedä edes sitä, että vain pohjoispohjanmaalla ja osassa lappia poltetaan pääsiäisenä kokkoa.
Ehkäpä sielläkin. Äitini on eteläpohjanmaalta, Jalasjärveltä ja siellä tuo pääsiäiskokko aina poltettiin pääsiäisenä. Aviomieheni oli kotoisin Alajärveltä ja siellä me perheen kanssa useinmiten oltiin pääsiäiset, kun lapset tykkäsivät kokkoa kasata ja sytyttää.
Isäni oli ruotsalaiselta paikkakunnalta kotoisin ja omat tavat sielläkin.
Juhannuksina usein käskimme kylään perheitä, jotka asuivat muualla päin Suomea ja he olivat aivan ihastuksissaan siitä, että keskellä kesää hyörittiin ja pyörittiin kokon kimpussa.
Jutteluahan siitä tietysti syntyi, että miten erilaisia tapoja eri paikoissa on.
Tottahan toki googletin nuuttipukin. Olisin tietysti voinut "rakentaa" vastauksen tietäväiseksi ja osoittaa "viisauteni", vaan itse ajattelen, että se olis ollut teennäistä. On aivan mahdottoman paljon asioita, joita en tiedä. Ja jos kerran täällä päin ei nuuttipukit hyppele, eikä siitä ole tarkempaa tietoa, niin miksen sitä voisi sanoa?
Rannikon ihmiset saattavat olla eri "rotua", noin leikillisesti sanottuna. Mistä sitten johtuneekin. Saattanee tuo ruotsinkielisyyskin vaikuttaa jotenkin. Tai oikeastaan on vaikuttanut aikaisemmin, tokko nyt enää nykyaikana.
Mutta koska olet perinnetietouteen perehtynyt, niin kerro mitä muita erilaisia asioita ja tapoja täällä on, verrattuna omaan paikkakuntaasi. aikamoisessa kirjoitti:
umpiossa kasvanut, kun et tiedä edes sitä, että noitavalkeita ei polteta pääsiäisenä kuin pohjoispohjanmaalla, ja osassa lappia.
Juhannuskokot ovat yleisiä koko maassa, jos sitten ei ole juhannus-salkoa.
Juttusi kyllä ilmaisi, että olet jonkinlainen musiikinopettaja.
Aikoinaan liikkuessani paljonkin Vaasassa ja muualla rannikolla, sekä myöskin opiskeluaikoina kyllä huomasi jonkinmoisen yleistietouden puutteen vaivaavan siellä päin.
Ruotsia ne kyllä puhuu, mutta se ei korvaa muuta yleissivistyksen, ja suomalaisen perinnetietouden puutetta.
Ei millään pahalla, mutta olisit vaikka googlettanut, ennenkuin esität tuon vaasalaisten niin yleisen "tyhmyyden".
Rannikon ihmiset ovat ihan oma rotunsa. Ylpeitä, muttei se yksin riitä.
"jos vertaa muihin paikkoihin" Miten voi verrata, jos ei ole tietoa ja kokemusta muista paikoista.itseäni mitenkään eri rotuiseksi vaikka olen syntynyt ja ikäni rannikolla elänyt. Enkä ole omasta mielestäni mitenkään ylpeäkään.
Mistä mahdat itse olla kotoisin kuin moisia väität.- kateushan
tarhakullero kirjoitti:
itseäni mitenkään eri rotuiseksi vaikka olen syntynyt ja ikäni rannikolla elänyt. Enkä ole omasta mielestäni mitenkään ylpeäkään.
Mistä mahdat itse olla kotoisin kuin moisia väität.siellä pilkistää!
- kiertelivät
kovasti talosta taloon nuo nuuttipukit, uhkailivat kaikenlaisilla konnuuksilla. Vaativat viinaa talon väeltä, etteivät olisi totettaneet uhkauksiaan.
Ehkä tuo nuuttipukin polttaminen on sellainen taikameno, pakanallista perua, että sitten ei pukki ainakaan tee pahojaan, kun on poltettu.- Pirre*
pukkia ei meillä ennenvanhaan ollutkaan; meidän tuntema joulupukkimme on saksalaista perua, eli ei suomalainen perinne ensinkää alkujaan.
Nuuttipukki oli kai ihan pukista väännelty pakanallisen ajan tekele, sillähän kuului kai olla sarvet ja pukinparta. Muistaakseni pohjoissuomalaista perua.. Pirre* kirjoitti:
pukkia ei meillä ennenvanhaan ollutkaan; meidän tuntema joulupukkimme on saksalaista perua, eli ei suomalainen perinne ensinkää alkujaan.
Nuuttipukki oli kai ihan pukista väännelty pakanallisen ajan tekele, sillähän kuului kai olla sarvet ja pukinparta. Muistaakseni pohjoissuomalaista perua..Täällä Porvoossa päin nuuttia juhlitaan tietääkseni Pukkilan Kanteleella. Siellä on oikein jotkin vanhanajan nuuttijuhlat. Itse en niistä muuta tiedä. Mutta huomisen "Uusimaa"-lehdessä saattaapi olla juttua.
Meillä vietetään pääsiäistä pääsiäisnoitien kera.Ja silloin muuten kukko munii lapsille namia. Lapsena oltiin suurella joukolla koko kylän lapsilauma yhdessä noitina.Myös pojat olivat. Nykyään taitaa olla enemmän tyttöjen touhua.
Juhannuksena poltetaan kokkoa ja laitetaan koivuja porraspieliin. Ja laitettiin niitä joskus sisällekin mutta nykyisin ilmeisesti jonkunlainen allergia estää sisälle viennin. Ja niitä koivuja kutsutaan täällä meijuiksi.
Nämä tavat saattavat olla rannikkoseudun ruotsalaisperua.- muistelen, että
Pirre* kirjoitti:
pukkia ei meillä ennenvanhaan ollutkaan; meidän tuntema joulupukkimme on saksalaista perua, eli ei suomalainen perinne ensinkää alkujaan.
Nuuttipukki oli kai ihan pukista väännelty pakanallisen ajan tekele, sillähän kuului kai olla sarvet ja pukinparta. Muistaakseni pohjoissuomalaista perua..vanhoissa kuvissa ja vielä minun lapsuuteni aikaan, joulupukki oli harmaisiin pukeutunut, pelottava olento. Ei ollenkaan sellainen punanuttuinen, valkopartainen kuin nykyisin.
Pakanallista perua on paljon näissä perinteissä, kirkko vaan on ominut juhlia itselleen ja keksinyt niihin aiheita. - samanlaista
tarhakullero kirjoitti:
Täällä Porvoossa päin nuuttia juhlitaan tietääkseni Pukkilan Kanteleella. Siellä on oikein jotkin vanhanajan nuuttijuhlat. Itse en niistä muuta tiedä. Mutta huomisen "Uusimaa"-lehdessä saattaapi olla juttua.
Meillä vietetään pääsiäistä pääsiäisnoitien kera.Ja silloin muuten kukko munii lapsille namia. Lapsena oltiin suurella joukolla koko kylän lapsilauma yhdessä noitina.Myös pojat olivat. Nykyään taitaa olla enemmän tyttöjen touhua.
Juhannuksena poltetaan kokkoa ja laitetaan koivuja porraspieliin. Ja laitettiin niitä joskus sisällekin mutta nykyisin ilmeisesti jonkunlainen allergia estää sisälle viennin. Ja niitä koivuja kutsutaan täällä meijuiksi.
Nämä tavat saattavat olla rannikkoseudun ruotsalaisperua.perinnettä on tässä Kymenlaakson rajamailla, pääsiäisen ja juhannuksen viettotavoissa.
Meiju oli kyllä ihan uusi ilmaisu minulle. - Pirre*
tarhakullero kirjoitti:
Täällä Porvoossa päin nuuttia juhlitaan tietääkseni Pukkilan Kanteleella. Siellä on oikein jotkin vanhanajan nuuttijuhlat. Itse en niistä muuta tiedä. Mutta huomisen "Uusimaa"-lehdessä saattaapi olla juttua.
Meillä vietetään pääsiäistä pääsiäisnoitien kera.Ja silloin muuten kukko munii lapsille namia. Lapsena oltiin suurella joukolla koko kylän lapsilauma yhdessä noitina.Myös pojat olivat. Nykyään taitaa olla enemmän tyttöjen touhua.
Juhannuksena poltetaan kokkoa ja laitetaan koivuja porraspieliin. Ja laitettiin niitä joskus sisällekin mutta nykyisin ilmeisesti jonkunlainen allergia estää sisälle viennin. Ja niitä koivuja kutsutaan täällä meijuiksi.
Nämä tavat saattavat olla rannikkoseudun ruotsalaisperua.minun muistini aikaan ole vietetty nuutinpäivää mitenkään, vain juhannusta kokkoineen ja rapunpielus koivuineen.
Pääsiäisenä ei täälläpäin polteta kokkoja, eikä trulli perinnekään kuulu aidosti perinteeseen nykyisessä muodossaan.
Juttuja olen kuullut trullien tekemistä tihutöistä karjalle.
Trullit ei kuulu palmusunnuntaihen, vaan virpomispalkat annetaan ortodoksisen perinteen mukaan vasta ensimmäisenä pääsiäispäivänä. - pIRRE*
samanlaista kirjoitti:
perinnettä on tässä Kymenlaakson rajamailla, pääsiäisen ja juhannuksen viettotavoissa.
Meiju oli kyllä ihan uusi ilmaisu minulle.nimitys koivusta on ihan uusi, - kiva oppia uutta - vieläkin :)
- uusi versio
pIRRE* kirjoitti:
nimitys koivusta on ihan uusi, - kiva oppia uutta - vieläkin :)
nikistäsi:))))
Sie olet sitten kiva ihminen:)) - Pirre*
uusi versio kirjoitti:
nikistäsi:))))
Sie olet sitten kiva ihminen:))päälle..
Mutta kiitos kehuista, tai - piikistä/kö :) - kirjautumaton
Pirre* kirjoitti:
päälle..
Mutta kiitos kehuista, tai - piikistä/kö :)en kai mie nyt sinuu ala piikittelemään:))
t. paapu &:)
ps. mikä se käpslyykki on? - Pirre*
kirjautumaton kirjoitti:
en kai mie nyt sinuu ala piikittelemään:))
t. paapu &:)
ps. mikä se käpslyykki on?omatekoinen väännös Cas Lock ista, - tällä kertaa ei ollut kirutusvirekään :)
- kirjautumaton
Pirre* kirjoitti:
omatekoinen väännös Cas Lock ista, - tällä kertaa ei ollut kirutusvirekään :)
ennää ihmettele mittää, mitä siulta tulee:)))
Hyvä tosiaan ettei enää tullut virheitä:))
t. paapu &:)
- tiernapojatkin, vai
muistanko väärin?
Nuuttipukki oli ilkeä, se ei TUONUT lahjoja, vaan sille piti ANTAA lahjoja ettei se vie onnea talosta.- nuuttipukki
tuolta googlettamalla löytyi, että yleisesti Pohjanmaalla olisi Nuuttipukki perinteitä ollut.
Nimenomaan, ei tuonut lahjoja, vaan vaati jotain, esim. viinaa, ettei tehnyt pahoja tekoja. - Enkeli-trio
nuuttipukki kirjoitti:
tuolta googlettamalla löytyi, että yleisesti Pohjanmaalla olisi Nuuttipukki perinteitä ollut.
Nimenomaan, ei tuonut lahjoja, vaan vaati jotain, esim. viinaa, ettei tehnyt pahoja tekoja.tämmöst tiatoo:
Meijä mamman tykö kävi Nuutti-pukki.Kuusen se vaa otti.Ei se mittää muut tahtonu.Rumaki se oli ku kummitus risupartoines ja olis kyl ottanu kaik lahja ( sen satteevvarjo) pois ellei oltais oltu kiltei.Mutku met oltii ain söpösii,mitä ny serkkupoja pikkase joskus kiroili suuren kuuse alla,ettei Taivaa Isä kuullu. - nuuttipukki
Enkeli-trio kirjoitti:
tämmöst tiatoo:
Meijä mamman tykö kävi Nuutti-pukki.Kuusen se vaa otti.Ei se mittää muut tahtonu.Rumaki se oli ku kummitus risupartoines ja olis kyl ottanu kaik lahja ( sen satteevvarjo) pois ellei oltais oltu kiltei.Mutku met oltii ain söpösii,mitä ny serkkupoja pikkase joskus kiroili suuren kuuse alla,ettei Taivaa Isä kuullu.tuollainen nuuttipukin vierailun seuraaminen:)
Onneksi ei vienyt muuta kuin sen kuusen.
Sen uskon, että söpösii olitte:)
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 753597
- 622694
- 812637
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.582418Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1922353Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu2572184- 431922
- 441769
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t151491EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1491418