minkä ikäinen nukkuu/tarvitsee

vielä päiväunet?

Hei!

Poikamme on n. 2 ½ v, ja nukkuu päiväunia n. ½-1 h. Nukahtaa kyllä helposti päiväunille, kun itse loikoilen myös vieressä. Iltaunille nukahtaminen sitä vastoin vie reilut puoli tuntia siten, että äiti tai isi istuu sängyn reunalla tai tuolissa sängyn vieressä. Poika kiehnää sen puoli tuntia ja nukahtaa sitten.

Nyt sitten on ollut muutama päivä melko kiireistä, ja pojan päiväunet on jääneet minimiin. Toisena päivänä nukahti autoon noin 15 minuutiksi, eikä millään nukahtanut enää kotona, vaikka nukkuvana kannettiin sisälle. Kyseisenä iltana nukahti yöunille ihan 5 minuutissa.

Sitten toisena päivänä jäi päiväunet kokonaan pois, ja poika nukahti illalla taas sänkyyn mennessään lähes heti.

Nyt olenkin alkanut miettiä, tarvitseekohan hän päiväunia enää ollenkaan.
Tarhalaisena vielä noin kuukausi sitten hän nukkui tarhassa parinkin tunnin unet, mutta aamuherätykset olivat klo 6-7, vaikka nukkumaanmenokin oli toki jo aikaisemmin illalla. Nyt olen itse jäänyt äitiyslomalle ja poikakin jäi kotimieheksi, joten nukumme aamulla ainakin klo 8-9:ään.

Poika ei iltaisin vaikuta mitenkään yliväsyneeltä, väsyneeltä kyllä. Siis ei rähjää jne, mutta iltapalalla jo hieroskelee silmiään.

Miten muilla? Mielipiteitä... :)

8

895

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miukuli00

Meidän kuopus on nyt 1vuosi ja 6kk vanha eikä oikein asetu enää päiväunille. Jos hänet sitten vieressä makaamalla nukuttaa, menee hän nukkumaan illalla vasta klo 22 tai sen jälkeenkin. Normaalisti nukahtaa 20.00 melkein heti kun vie sänkyyn.
      Esikoinenkin jätti päiväunet tosi aikaisin pois, jo ennen 2v ikää.
      Tarhassa ollessaan molemmat nukkuivat muutaman tunnin päiväunet,mutta onhan siellä enemmän touhua ja hommaa kuin kotona ollessa.

Joten meillä ei enää nukuta päiväunia kuin satunnaisesti :)

• Marianni

Taitaa olla aika yksilöllistä tuo ikä, milloin se päiväunista luopuminen tapahtuu, mutta sitten kun tapahtuu niin luulisin sen menevän juuri näin. Meillä on poika nyt 3v 2kk ja tilanne aivan sama kuin teillä. Paitsi jos nukutan päiväunille viereeni, niin nukkuu sitten usein kaksikin tuntia. Mutta illalla nukahtaminen kestää silloin pidempään. Olen nyt jättänyt päiväunet pois,ja illalla poika on väsynyt ja nukahtaa nopeasti. Ehkä noin kerran viikossa hän vielä tarvitsee päiväunet, kun on lounaan jälkeen aivan väsähtäneen oloinen. Mielestäni sunkaan ei kannata enää nukuttaa poikaasi päivittäin, vain silloin kun näyttää päiväuniaikaan erityisen väsyneeltä.

• mielestä kyllä

puoli tuntia ole pitkä aika mikä menee nukuttamiseen.Sitten jos menis enemmän kuin tunti miettisin onko päiväunet liikaa.Ja sittenkin ehkä lisäisin iltaulkoilua ensin.Vaikeeta tietty aina miettiä milloin aika jättää päikkärit pois.

• 4:n äiti

Meillä poika 2v9kk ja nukkuu vielä joskus päiväunet, mutta ei läheskään aina. Tytöt (nyt jo koululaisia) lopettivat jokapäiväiset päiväunet n. 2 vuotiaana. Poikakin yritti sitä, eli ei suostunut klo 12-15 välillä päiväunille väkisin eikä väsyttämällä, mutta nukahti sitten klo 17-18 aikaan ruokapöydässä ja heräsi kun muu perhe kävi iltapalalle ja sitten valvoi pikkutunneille asti. Nyt jaksaa kyllä jo valvoa järjelliseen nukkumaanmenoaikaan asti.

Olen kuullut, että joku on jätetty päiväunet pois 11 kk ikäisenä. Toisaalta olen kuullut, että jotkut lapset tarviivat päiväunet vielä 7 vuotiaanakin.

Ei ole mitenkään tavatonta, että kotihoidossa oleva lapsi jättää päiväunet pois 2-3 vuotiaana.

• penol

Meillä molemmat tytöt (vuosi väliä) lopetti päiväunet kahden vuoden iässä. Teidän nassikka on jo sen ikäinen, että pärjää vallan mainiosti pelkillä yöunilla. Meillä hieman aikaistettiin yöunille menoa eikä päiväunia ole sen koommin tarvittu. Tosin isänsä joskus torkahtelee sohvalle.. :)

• <<ccc

täällä painiskellaan 2v kansssa samojen ongelmien kanssa eli päivät ilman päikkäreitä menee todella hyvin. MUTTA illalla ei voi kyllä lähtee mihinkään autolla tai vaunuilla, muuten nukahtaa heti ja rytmit menee taas ihan sekaisin. Lisäksi oon ymmärtänyt että päikkäreiden aikainen jättö haittaa kehitystä, sillä aivot ei oo yhtä vireet käsittelemään uutta informaatiota kuin niillä lapsilla, jotka vielä päikkärit nukkuvat. Mielipiteitä, kokemuksia?

• Päiväuneton

Meillä poika jätti päiväunet pois kaksi kuukautta sitten eikä ole sen jälkeen nukkunut kertaakaan päiväunia, illemmalla on saattanut tietysti autoon nukahtaa, mutta ei muuta. Kyselin viikko sitten neuvolassa että mistä voi olla kyse. Terveydenhoitaja kyseli kaikkea, että millaiset yöunet poika nukkuu, onko virkeä päivän mittaan, tuleeko illalla kiukunpuuskia, yms. Hän oli sitä mieltä, ettei siitä ole haittaa jos poikani jättää päiväunet pois, sillä hän kuitenkin nukkuu 13 tunnin yöunet heräämättä ja päivällä vietämme pikkusiskon päiväunien aikaan ns hiljaisen hetken: katselemme kirjoja tai lastenohjelmaa televisiosta sylikkäin sohvalla istuen, tms rauhoittavaa. Kuitenkin tämän ikäinen tarvitsee päivällä ainakin rauhoittumishetken, jos ei päiväunille suostu, ihan täysillä höyryillä koko päivää ei kannata mennä. Päiväunille ei saa pakottaa, jos ei nuku niin sitten ei nuku.

Meillä siis poika menee nukkumaan illalla 19.30-20 aikoihin kiltisti, nukahtaa 5-10 minuutissa eikä turhia huutele sinä aikana. Aamulla hän herää yhdeksän aikoihin ja onkin sitten pirteä koko päivän. Toki jos vielä kuudenkin aikaan lähtee autolla liikkeelle niin varmasti hän sinne takapenkille kuitenkin nukahtaa ja sitten yöunet siirtyy useallakin tunnilla. Joten niitä autoreissuja täytyy siis yksinkertaisesti vain välttää, ei auta muu. Itse olen myös vielä pari viikkoa äitiyslomalla, joten meillä nuo myöhään aamuun nukkumiset ovat myös mahdollisia, saa nähdä kuinka käy kun ensi kuun alusta palaan töihin ja lapset joutuvat heräämään paljon aikaisemmin kuin ovat tottuneet, silloin nuo päiväunet voivatkin tulla takaisin, mistä sitä tietää.

Ja sinulle "

• tuo edellinen ccc...

Mulle taas neuvolassa täti aivan kauhistui, että ei sais jättää missään tapauksessa päikkäreitä pois. Muksu siis vähän päälle 2v ja täsmälleen samat kuviot ku teillä eli nukkuu yöt hyvin ilman päikkäreitä 12-13 tuntii, nukkuu ysiin ja menis kasilta nukkumaan. Nyt on raastavaa, kun joutuu väkisin kiskoo aina ylös seiskan kasin aikoihin, et rytmi pysyis. Nukkuu tunnin parin päikkärit ja nukahtaa vasta vähän kymmenen jälkeen. Päikkäreiltäkin joudun herättämään, ettei vaan nukkuis liikaa. Tämäkin ihan älytöntä touhua. Nuo päikkäreitten poisjättö olis niin luontevaa¨. Vaan voihan olla et pidemmän päälle oppis tän aikasemman rytmin luonnostaan, jos vaan sinnikkäästi jatkais.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      87
      1633
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      176
      1217
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      901
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      823
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      789
    Aihe