Onko

kenelläkään teistä

polven nivelrikkoa? Ajattelin kysäistä täältä, kun terveyspalstalla saa vain ihmeellisiä kommentteja. Jos on, miten olette saanut parantumaan? Itse olen 10 päivää syönyt lääkärin määräämiä lääkkeitä. Kipu vain yltyy. Täytyy tunnustaa, että tänä aamuna käyttäessäni koiraa ulkona (lenkille en ole päässyt aikoihin) kyyneleet valuivat silmistä. Taitaa olla kuumettakin. Lääkkeet määräsi terveyskeskuslääkäri, joka ei edes vilkaissut polvea, pikkuisen vain pyöritteli. Mitä teen, aivan turha sille lääkärille on enää mennä?

17

610

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • non-rec

Kun polvi on kulunut, niin eihän siitä enää uutta saa vaikka mitä "arthryyliä" söisi. Tulehdusvaiheessa - tiedän - polvi voi olla TOSI kipeä; itkeä vollotin minäkin viime syksynä pahimpaan tulehdusaikaan. Tulehduskipulääkkeen vaikutus kun hävisi (noin 5h) niin kyllä tiesi että on uuden tabletin aika.

Anna polven rauhoittua, ja tue sitä mahdollisimman hyvin mutta niin että veri kiertää. Paha kipu ei yleensä kovin montaa päivää kestä. Jos kuluma on oikein paha, niin eikö ne vaihda nivelenkin sitten? Mutta niin myöhään että polvi varmasti on jo aikaa ehtinyt olla miltei käyttökelvoton, niin olen kuullut.

Jos vaivasi on vasta alkanut, niin kyllä sillä vielä pistelee pitkään kun kipuvaihe on mennyt ohi. Älä kuitenkaan rasita sitä liikaa, kierrä yms. Koeta pärjäillä!

• non-rec

Kuvattiinko polvea ollenkaan? Tuli vain mieleeni että siinähän voi olla myös vaikka kierukka vioittunut, tms. Jos polvi on noin kauan kipeä niin kait olisi jo syytä kuvata.

• se lääkäri
        non-rec kirjoitti:

Kuvattiinko polvea ollenkaan? Tuli vain mieleeni että siinähän voi olla myös vaikka kierukka vioittunut, tms. Jos polvi on noin kauan kipeä niin kait olisi jo syytä kuvata.

on kuuluisa siitä, ettei laita jatkotutkimuksiin. Odotushuoneessa juttelin edellä vuorossa olevan kanssa. Hän oli menossa ja neljättä kertaa samalla lääkärille (kun se on omalääkäri). Sanoi minulle, että nyt vaatii päästä röngeniin. Kun hän tuli pois, kysyin pääsikö röntgeniin, hän sanoi, että ei, mutta oli sentään saanut lähetteen ortopedille. Minä en sentään rupea noin montaa kertaa käymään, tilaan ensi viikolla ajan suoraan ortopedille (paikkakunnalla on sentään sellainen, yksityinen), jos ei ole parantunut. Kalliiksihan se tulee, mutta ei tätä enää jaksa. Tämä paheni jo ennen joulua, yölläkin pakottaa, en ole aikoihin saanut kunnolla nukuttua. Hermot menee!

• t.l.

Röntgenillä selviää onko nivelrikkoa ja jos ei ole ja oireet jatkuvat niin silloin polvi joko tähystetään tai mangneettikuvataan, jolloin selviää mitä polvessa on.

Valitettavasti itse sain myös työterveyslääkäriltä ivailua, kun pyysin lähetettä mangneettikuvaan polven sietämättömästä kivusta. "Mitä sä luulet siinä olevan", kysyi. Sanoin etten luule mitään vaan pitää saada selville miksi polvi on kipeä jotta aivan oksettaa. Hän tuumasi vain sen olevan sitä nivelrikkoa mikä aiemmin otetussa kuvassa oli tullut esille.
      Uusi lääkärissäkäynti ja toinen lääkäri joka passiitti samantein mangneettikuvaa, koska oireet eivät sopineet nivelrikkoon vaan johonkin ihan muuhun.
      Tuloksena selvisi, että polvessa on laaja kierukan repeämä eli koko polvi ihan "sökö" kuten lääkäri totesi.
      Ortopedilla käynnin jälkeen polvi uudelleen röngenkuvattiin jotta saatiin selville toisen vaivan eteneminen, selvisi ettei nivelrikkoa ole kuin hyvin vähän.
      Kummallisesti polvi kuitenkin "parani" parissa kuukaudessa aivan oireettomaksi enkä mennyt leikkaukseen. Empä tiedä onko tuollainen "paraneminen" normaalia. Pystyn hyvin kävelemään ja kävelen päivittäin vähintään viisi kilometriä, työmatkat :) tosin polkupyöräilyn olen joutunut jättämään pois. Aikanaan polvi kuulemma pahenee ja leikkaus on edessä. No sen sitten näkee, nyt on oireeton.
      Nivelrikkoon on lääkkeet, ne eivät tehoa heti vaan menee tuollainen kuukausi ennenkuin kipu lähtee. Itse syön kolmisen kuukutta kerrallaan, kun sen aika tulee.

Käyppä uudelleen lääkärissä ja vaadi tutkimukset polvestasi. Kyllä siihen apu löytyy.

• vielä lisää sinullekin

kirjoitin tuossa edellä "ei kuvattu". Unohtui, että tämä lääkäri kehoitti kulkemaan raput ylös ja alas 20 kertaa päivässä. Asun neljännessä kerroksessa talossa jossa ei ole hissiä! Sitten pitäisi mennä kyykkyyn 100 kertaa päivässä! Enhän edes pääse kyykkyyn!

• t.l.
        vielä lisää sinullekin kirjoitti:

kirjoitin tuossa edellä "ei kuvattu". Unohtui, että tämä lääkäri kehoitti kulkemaan raput ylös ja alas 20 kertaa päivässä. Asun neljännessä kerroksessa talossa jossa ei ole hissiä! Sitten pitäisi mennä kyykkyyn 100 kertaa päivässä! Enhän edes pääse kyykkyyn!

Vaikuttaa asiattomalta lääkäriltä.

Nivelrikon taustaa ei kait oikein tunneta mistä johtuu. Lääkäri sanoi sen olevan nivelruston aineenvaihduntasairauden. Liikuntaa pitää harrastaa sen mukaan kuin pystyy. Itse kuljin viimekesän hissillä toiseen kerrokseen ja autolla työmatkat. Pikkuhiljaa aloitin liikkumisen ensin pyörällä, se ei sopinut sitten kokeilin kävelyä ja vähitellen alkoi luistamaan.
        Käyppä lääkärissä niin saat selvyyden ja hoidon. Tottahan se vaikuttaa jo "elämänlaatuun", kun kipuja on.
        Tsemppiä!

Minäkään en enää pääse kyykkyyn enkä edes yritä. Meillä on työterveyden puolelta määrävuosin kuntotestit jolloin yksi liike on kyykky. Polvivaivaisena minulla on tuoli takana ja istahdan siihen ja nousen ylös :)) sellasen viisikymmentä kertaa, jos pääsen. En taida enää päästä. Se on minun kyykkyni.

• lääkäri nuori
        t.l. kirjoitti:

Nivelrikon taustaa ei kait oikein tunneta mistä johtuu. Lääkäri sanoi sen olevan nivelruston aineenvaihduntasairauden. Liikuntaa pitää harrastaa sen mukaan kuin pystyy. Itse kuljin viimekesän hissillä toiseen kerrokseen ja autolla työmatkat. Pikkuhiljaa aloitin liikkumisen ensin pyörällä, se ei sopinut sitten kokeilin kävelyä ja vähitellen alkoi luistamaan.
        Käyppä lääkärissä niin saat selvyyden ja hoidon. Tottahan se vaikuttaa jo "elämänlaatuun", kun kipuja on.
        Tsemppiä!

Minäkään en enää pääse kyykkyyn enkä edes yritä. Meillä on työterveyden puolelta määrävuosin kuntotestit jolloin yksi liike on kyykky. Polvivaivaisena minulla on tuoli takana ja istahdan siihen ja nousen ylös :)) sellasen viisikymmentä kertaa, jos pääsen. En taida enää päästä. Se on minun kyykkyni.

mielestäni oli noin viisikymppinen. Tosin hänellä oli venäläinen nimi, mutta puhui ihan hyvin suomea. Joten kieliongelmatkaan ei voi syynä tähän "pihiin" käytäntöön. Luulenpa, että korkeammalta taholta lääkäreille on annettu ohjeet, ettei saa lähettää jatkotutkimuksiin kuin ehkä neljännellä kerralla!

• Minkälainen on
        t.l. kirjoitti:

Tsemppiä!

Asiaton lääkäri.
        Jos lääkärillä on asiaa sinä olet sairas.
        Lääkärinä en jaksa höpöttää asiakkaitteni kanssa.

• polvi leikattiin

Tämähän on 60 palsta, mutta voinen kai kertoa, että 40 tyttäreni polvi leikattiin, koska hänellä oli "joku kierukka" vioittunut.

Vuosia hän valitti, kuinka polvi meni "lukkoon", eikä pystynyt tekemään mitään.

Vihdoinkin, kun sain hänet lääkäriin, oli pieni operaatio parantamassa, siis ei mikään suuri leikkaus, vaan ???, en sanokkaan mitään, mutta polvi on parantunut.

Kannattaa kysyä polven tähystystä, sillä nuo kaikenlaiset "nivelrikkolääkkeet" ovat mielestäni humpuukkia.

Olen itsekkin niitä hankkinut ja syönyt. Ei mitään apua. Vaivat paranee aikanaan tai uusiutuu, mutta kun ajattelen aikaa, jolloin näitä "ihmepillereitä" ei ollut, niin moni vaiva parani itsestään.

Siitähän on hyvä esimerkki tämä tavallinen flunssa, kuten myös infulenssa.

Hyväksytään se sairaus ja podetaan kotona. Ei tukita Terveyskeskusta näillä oireilla ja voimme säästää yhteiskunnan varoja.

Näinhän se on myös mainitsemasi nivelrikko. Sitä on kaikilla ikäisillämme.

Muistan, kun äitini valitti kipujaan nivelrikolla, jotka kuitenkin johtuivat syövästä, kun kasvain painoi jo kaikkia elimiä. Olihan se menoa sitten, mutta......,

Kyllä äidilläni oli myös oikeasti vaivoja käsissä ja liikunta kyvyssä, kuten vähäisesti minullakin, joten on pakko alistua tähän heikkouteen.

Onko sinulla suonenvetoja/jalkakramppeja? Niihin voin antaa hyvän neuvon.

Paketoi ensin jalkasi lämpimään. Minulla on näitä "säärystimiä", mutta jotain lämmintä.

Mene sitten ottamaan merisuolarakeita muutama veden kannassa ja kävele hiukan.

Koskaan en ole päässyt selville, mikä niistä auttaa. Merisuola, lämpö, kävely, mutta suola kyllä auttaa ja lämpö.

• Kirjoituksista päätellen taitavat kaikki terveyskeskuslääkärit olla yhtä kitsaita antamaan kuvauksiin lähetettä.
      Minä kävin iät ja ajat polvikivun tähden terveyskeskuksessa, särky- ja tulehduskipulääkkeitä vain määrättiin ja vaihdettiin. "Paras" taisi olla Burana 800, jota ottaissa särky kyllä pieneksi ajaksi meni ja uni tuli, mutta muuta hyvää siinä ei ollutkaan.
      Mahakaan ei niistä kaikista lääkkeistä oikein tykännyt.

Kun viimein menin yksityislääkärille, pääsin kuvattavaksi ja sitä myöten sain lähetteen polvitähystykseen. Jotain "roskia" sieltä poistettiin ja kivut jäivät sairaalaan.

Kyykyttelyt saa unohtaa ja kävelin varmaan sen kipeän polven kanssa huonosti, että nyt kävellessä alkaa lonkka sattumaan, joten lenkkeilyt on joutunut unohtamaan, mutta ei ainakaan ole sitä ainaista särkyä, mikä ihme kyllä, oli kaikkein pahinta sängyssä, kun olisi pitänyt nukkua.

Suosittelen yksityislääkärille menoa, ei silti sairaalaan yksityispotilaaksi joudu.

• polvi ei

Polvi ei antanut kävellä. Lääkäri määräsi Burana
      600 - kuurin. Sanoi, että jatka vesijuoksua. Nyt
      on polvi taas terve.

• mummi58

Minulla on toisessa polvessa myöskin nivelrikko ja siihen ei mitkään pillerit tehoa. Ainoa konsti on lääkärini mukaan jumpata jalkalihaksia ja se on myöskin minulla auttanut kun vain jaksaisi aina jumpata. Eli telkkaria katsoessa vaan jalkaa suorana ylös 100 kertaa niin kyllä muutamassa viikossa tulee reisilihaksia ja kivut helpottaa.

• Tunttari

Vuonna 2000 itselleni asennettiin oik polveen tekonivel. Kivut loppuivat siihen. Olin leikkauksen jälkeen noin viikon sairaalassa. Käytin jonkin aikaa kyynärsauvoja, mutta nekin jäivät nopeasti.

Leikkaus tehdään puuduttamalla alakroppa. Olin jonkinlaisessa lääkehorroksessa, mutta havahduin aina välillä. Ei mitenkään pelottava kokemus.

• kun muut keinot ei auta.
        Lopullinen hoito joka tehoaa. Kun saat pihin lääkärisi suostumaan.

• suosittelisin. Miten voi tuollaiseen vaivaan suositella rappujen kävelyä. ihmettelen.
      Vesiliikunta ei rasita niin nivelta. Pyöräily ja hiihtokin ovat parempia.

Siskot, minä aina jaksan suositella kylmähoitoja. Kokeilepa kylmäpakkausta polveen, kun menet nukkumaan. Sängyssä juuri kivut oikein iskee.
      Olen nuukkunut joskus monen kylmäpakkauksen kanssa ja sitten nukuin. Tosin yöllä heräsin viluun, mut sitten vain ylimääräiset kallet sängystä ulos ja uni jatkui.

Ei ole helppoa meillä kellään. Avannostakin tekisi mieli puhua, mutta jätän, kun olen siinä niin fanaatikko. Kylmä auttaa tulehdukseen. Itselläni ei maha kauheesti kestä tulehduskipu lääkkeitä.

• Rustopolvi

Hei!

Ootteko koskaan kokeilleet noita luontais- ja apteekkipuolen niveltuotteita. Niistähän rupeaa olemaan nykyään osalla aika hyviäkin kokemuksia. Täytyy aloittaa ja jatkaa maksi annoksella, mutta pikku hiljaa voi vähentää. Eivät ole ihan kovin kalliitaakaan nuo. Noilla tuloksen saaminen voi kyllä kestää puoli vuottakin, mutta ilman sivuoireita.
        Ei ollut mainosta, vaan aattelin, jos jollekin tois apua.
        Terv. Hulabaloo

• Rustopolvi kirjoitti:

Hei!

Ootteko koskaan kokeilleet noita luontais- ja apteekkipuolen niveltuotteita. Niistähän rupeaa olemaan nykyään osalla aika hyviäkin kokemuksia. Täytyy aloittaa ja jatkaa maksi annoksella, mutta pikku hiljaa voi vähentää. Eivät ole ihan kovin kalliitaakaan nuo. Noilla tuloksen saaminen voi kyllä kestää puoli vuottakin, mutta ilman sivuoireita.
        Ei ollut mainosta, vaan aattelin, jos jollekin tois apua.
        Terv. Hulabaloo

pari vuotta sitten tekonivel kumpaankin polveen yhtä aikkaa.. Vuosia oli jo kauhean kipeä, mutta ei suostunut leikkaukseen lähtemään. Jalat oli jo niin kipeät, että ei postilaatikolle enää kävellyt. Viimein sain suostuteltua. Ja jaloista tuli niin hyvät, että kyllä pääsee nyt vaikka mihin, ja kipuja ei ole. Tekee metsässä töitä, ja koluaa epätasaisilla maastoilla. Nukkuu yönsä, ja myöntää kyllä nyt itsekkin, että olisi pitänyt mennä jo vuosia sitten leikattavaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8513
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4724
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4383
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3972
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3513
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3490
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3378
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3143
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2891
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2654
    Aihe