Miten aloittaa microcontroller ohjelmointi

pic atmel vai joku muu

Mistä kannattaisi lähteä. Pitäisi saada ledi vilkkumaan. Olisiko valmista pakettia.

Miksi google löytää 1000000 pic linkkiä mutta vai
20000 atmel linkkiä.

14

1764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikroilija

Ei tiedä mitä jo osaat. Oletan että osaat ohjelmoida (asm/C). Aiheesta löytyy joitakin (suomenkin kielisiä) kirjoja.

Tässä lyhyesti omat vinkkini!

- Atmel AVR ensin, sitten PIC jos tarvetta.
      - Hanki/käytä aluksi helppoja työkaluja ja valmiita kehityslautoja. Nopea eteneminen motivoi!
      - Testaa että saat työkaluketjun toimimaan, eli perus ohjelman lataaminen/suorittaminen onnistuu ohjaimessa.
      - Katso miten LED on "kiinni" mikro-ohjaimessa, lue manuaalista kyseinen kohta.
      - Käskytä LEDiä edellisen kohdan opeilla.
      - Mieti miten saat viiveen aikaiseksi, toteuta viive.
      - Palauta työsi opettajalle ;-)

• T-ope

Ihan sama kummalla aloittaa. Tärkein on ensin hommata ohjelmointi työkalut. Se mekaaninen härpäke jolla hoopotetaan ohjelma piiriin ja sitten ohjelma jolla ohjelma kirjoitetaan. Jos lontoonmurre taipuu, kuin tyhjää vaan, ohjelma ei tuottane ongelmia kun ohjeet, vinkit, ja muut avusteet löytyvät netistä. Jos kielen kanssa on ongelmia kaventaa se hiukan valinnan vapautta. Ohjelmointi kielenä voi käyttää basic, asembler, pascal tai vaikkapa C. Hinta on joskus rajoitteensa kuten kohdallani. Käytän mielelläni hyvin vähän maksavia tai ilmaisia ohjelmointi ohjelmia joten olen muutaman harhailun jälkeen päätynyt atmel-piiriin ja GCC-kääntäjään. C :n löytyy kotimaisella murteella hyvä tuore opaskirja netistä joka aloittessa on todella hyvä (Pentti Vahtera MIKRO-OHJAIMEN OHJELMOINTI C-kielellä2). Löytyy microsalon sivuilta. PIC on kauan käytetty piiri. Ohjelmointi ohjelmia eri kielinä ja ilmaisina kaiketi jo löytyy. Atmelliin verrattuna joskus arkkitehtuuriltaan ahtaita esim RAM muistin osuudeltaan. Atmel tuoreempi josta on monipuolisa piirejä saatavilla joka pienentää ulkopuolisten piirien tarvetta. Vaikea valinta, mutta jostakin se on aloitettava.

• kalle kehveli

aloitin tietomyrskyn EXB2313 alustalla CodeVisionAVR kääntäjällä ja P. Vahteran kirjalla.

• hommeli
      • bittisuutari

Jos haluat mikro-ohjaimen osaajaksi, mene bloggiini "elektroniikkaabytane". Sieltä löytyy osoitteeni, pistä postia, niin juttu selviää. Tänään tein opetuskortin DA-muuntimelle.

• muut?
        bittisuutari kirjoitti:

Jos haluat mikro-ohjaimen osaajaksi, mene bloggiini "elektroniikkaabytane". Sieltä löytyy osoitteeni, pistä postia, niin juttu selviää. Tänään tein opetuskortin DA-muuntimelle.

Entä me muut jotka haluamme osaajiksi? Etkö voisi laittaa vinkkejä tänne?

• picaxe
    • pic atmel vai joku muu

Tarkoitus olisi saada aikaa vilkkuva ledi minimi materiaalilla mahdollisimman halvalla kaikki mikä mahdollista itse tehtynä mahdollisimman pelkistetysti. Laatikosta löytyy

-koekytkentälevy
      -paristo
      -ledi
      -hyppylankoja

Onko antaa täsmällistä listaa mitä tulisi vielä hankkia.

• T-ope

Missä päin suomea asut? Tarkoitan tuolla lähinnä miten voisin auttaa vai onko lähempänä joku taho joka voi auttaa. Itse vaikutan turun ja salon alueella. Lisäisin listaan:
        -tietokone (esim W98-XP)
        -nettiyhteys (ohjelmien imurointiin)
        -ohjelmointikaapeli (voi tehdä itse, yksi TTL-piiri liittimet)
        -vastus (n. 330ohm)
        -joku opastaja jolta voi kysyä ongelma tilanteessa (esim. sähköpostilla).

• T-ope
        T-ope kirjoitti:

Missä päin suomea asut? Tarkoitan tuolla lähinnä miten voisin auttaa vai onko lähempänä joku taho joka voi auttaa. Itse vaikutan turun ja salon alueella. Lisäisin listaan:
        -tietokone (esim W98-XP)
        -nettiyhteys (ohjelmien imurointiin)
        -ohjelmointikaapeli (voi tehdä itse, yksi TTL-piiri liittimet)
        -vastus (n. 330ohm)
        -joku opastaja jolta voi kysyä ongelma tilanteessa (esim. sähköpostilla).

Arkk. Piiri tietysti myös.

• näinmeillä

Jos halvalla ja Atmel niin ohjelmat: AVRStudio ja WinAVR. Asennus vaikka www.microsalo.com ohjeen mukaan, ohjelmista tietenkin uusimmat versiot.

Ohjelmointi laitteet voi tehdä itse, sarjaportti tai rinnakkaisportti versio. Ohjeet vaikka sivulta www.atomia.net. Halvat myös ostaa. Näille tarvitaan(?) erillinen poltto-ohjelma. Voi käyttää winavr sisältäviä ohjelmia tai helpommin jotakin erillistä. Näihin on ohjeita netti pullollaan.

(Suosittelen kyllä heti alkuun AVRStudion tukemaa ohjelmointilaitetta ja usb liitäntää.)

Piiriksi joku dippikoteloinen atmega88 ja koekytkentä alusta (ei juotettava). Tietenkin muuta pientä oheis komponenttiä kuten kide tarvitaan ja teholähde 5 volttia. Patterin voi unohtaa heti alkuun.

Google auttaa ja piirin datalehti. Muutama päivä netin lueskelua ja homma rupeaa hahmottumaan. Kysele lisää ja ElektroniikkaaByTane auttaa myös.

• onnistuuko

Alkaa kuulostamaan että on turhan iso rako osaamisessa ja haluamisessa. Onnistuuko edes ohjelmointi ja ohjelman kääntäminen PC:llä?

• vain

ei se sentään mitään rakettitiedettä ole ja eihän sekään kovin hankalaa ole kunhan on oikea asenne.

netissä on miljoona sivua enkkua aiheesta.

hae kirjastosta vaikka toi: Mikro-ohjaimen ohjelmointi C-kielellä, Pentti Vahtera, WSOY 2003, ISBN 951-0- 27160-8.

• bittisuutari

Ensin pitäisi tutustua aiheeseen. Lähetän CD-levyn PowerPoint-kuvia ATmega8 mikron toiminnasta, jos annat ositteesi sähköpostiini.
      CD-levyllä on 150 diaa aiheeseen liittyvää kuvaa. Opetusmateriaali on minun tekemäni. Levyn lähetän vain kirjeenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      222
      1537
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1207
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      942
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe