Tanssin laskut.. ?

a-a-anna

Tanssissahan lasketaan aina kahdeksaan (tai riippuu mitä lajia tanssitaan, mutta siis joku showdance esim.) Olen jo harrastanut 3 vuotta tanssia, mutten vieläkään osaa oikein laskea niitä kaseja musiikin rytmin tahtiin. Pysyn siis kyllä muiden tahdissa, mutta ärsyttää todella paljon kun en osaa laskuja.
En siis osaa laskea samaan aikaan kun tanssin (?). Jos musiikki ei soi niin osaan tanssia laskuilla, mutta heti kun musiikki laitetaan soimaan niin en osaa yhtään enää laskea. Voisiko joku auttaa ? Miten oppisin laskemaan musiikin tahtiin ? Johtuuko tämä siitä ettei minulla ole rytmitajua ? :S

13

3523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hittoon

      sinä niitä laskuja tarvitset jos homma pelittää ilmankin, laskemista tarvitaan silloin jos homma ei pelitä ja tarvitsee jotakin muuta kuin musiikin.
      Minä kun opettelin tanssimaan niin en halunnut mitään hokemia enkä laskuja, vaan halusin oppia tanssimaan ilman niitä (annoin haasteita opettajalle), siitä huolimatta opin tanssimaan.

      • esstaas

        Miten niin annoit haasteita opettajalle kun et halunnut laskea? Ammattitaitoinen tanssinopettaja osaa opettaa monilla eri tavoilla ja laskeminen on vain yksi tapa.

        Ihan muuten tiedoksi, niin iskuille laskeminen ei ole mikään "lahjattomien" tapa opetella tanssiaskelia ja kuvioita, vaan aivan yleinen tapa rytmittää askelet ja kuviot musiikkiin! Esimerkiksi kilpatanssisa erittäin tyypillinen, tiedoksi vaan Dragollekin joka tossa lesoo ettei ole "tarvinnut" laskuja.

        Kaikki ihmiset eivät OSAA KUULLA musiikin kaseja, tämä on ketjun aloittajankin ongelma. On hienoa jos tanssi sujuu musiikkiin ilman laskuja, se kertoo musiikkikorvasta, mutta yhtään vakavammin tanssia harrastavan on hyvä tuntea musiikin teoriaa niin paljon että ymmärtää, miten ne kasit sinne musiikkiin istuu. Tavalliselle harrastajalle tietenkin ihsm.


      • Drago`
        esstaas kirjoitti:

        Miten niin annoit haasteita opettajalle kun et halunnut laskea? Ammattitaitoinen tanssinopettaja osaa opettaa monilla eri tavoilla ja laskeminen on vain yksi tapa.

        Ihan muuten tiedoksi, niin iskuille laskeminen ei ole mikään "lahjattomien" tapa opetella tanssiaskelia ja kuvioita, vaan aivan yleinen tapa rytmittää askelet ja kuviot musiikkiin! Esimerkiksi kilpatanssisa erittäin tyypillinen, tiedoksi vaan Dragollekin joka tossa lesoo ettei ole "tarvinnut" laskuja.

        Kaikki ihmiset eivät OSAA KUULLA musiikin kaseja, tämä on ketjun aloittajankin ongelma. On hienoa jos tanssi sujuu musiikkiin ilman laskuja, se kertoo musiikkikorvasta, mutta yhtään vakavammin tanssia harrastavan on hyvä tuntea musiikin teoriaa niin paljon että ymmärtää, miten ne kasit sinne musiikkiin istuu. Tavalliselle harrastajalle tietenkin ihsm.

        Niin, musiikkikoulussa aikanaan käyneenä kyllä se musiikin teoriakin on tuttua, siellä sitä opetettiin. Että se siitä lesoamisesta.

        Sitä tässä tarkoitin, että ei ole kenenkään pakko opetella niitä laskuja jos homma sujuu ilmankin. Minä en ole tarvinnut laskuja rytmittääkseni kuviota musiikkiin, päin vastoin, laskeminen vaikeuttaa sitä minulla. Minulle riittää että näen kuvion suorituksen muutaman kerran ja sitten pääsen itse kokeilemaan, askeleet ja rytmit loksahtelevat paikalleen, kun liikesuunnat yms. ovat selvillä. Vaikka joku kuinka minulle selittäisi kuviota sanallisesti, millä numerolla ja jalalla missäkin kohtaa tehdään ja mitä, en tajuaisi hommasta mitään. Tuttukaan kuvio ei tunnu tutulta laskettuna, ilman että joku fyysisesti sen näyttää. Kuvio on pakko nähdä, jotta ymmärtää mitä pitää tehdä.. numeroita en siihen tarvitse.

        Minun käsitykseni mukaan ketjun aloittaja valitti samaa asiaa ja sanoin hänelle ettei tarvitse jos kerran homma muutenkin sujuu! Miksi pitäisi omaa oppimistaan sotkea laskemalla, jos kerran siitä ei ole mitään apua?? Ihan riippumatta siitä kuinka yleinen tapa on (ja kyllä, se on todella yleinen ja varmasti monelle siis hyödyllinen myös). Jos ihminen luonnostaan hahmottaa musiikin ja rytmin ja osaa myös sen vuoksi lähes automaattisesti rytmittää askeleensa kuulemaansa rytmiin, miksi hänen olisi pakko väkisin opetella laskemaan askeleensa, kun se kerran on hänelle täysin tarpeetonta, eikä hyödytä asianomaisen oppimisprosessia lainkaan?


      • ...
        Drago` kirjoitti:

        Niin, musiikkikoulussa aikanaan käyneenä kyllä se musiikin teoriakin on tuttua, siellä sitä opetettiin. Että se siitä lesoamisesta.

        Sitä tässä tarkoitin, että ei ole kenenkään pakko opetella niitä laskuja jos homma sujuu ilmankin. Minä en ole tarvinnut laskuja rytmittääkseni kuviota musiikkiin, päin vastoin, laskeminen vaikeuttaa sitä minulla. Minulle riittää että näen kuvion suorituksen muutaman kerran ja sitten pääsen itse kokeilemaan, askeleet ja rytmit loksahtelevat paikalleen, kun liikesuunnat yms. ovat selvillä. Vaikka joku kuinka minulle selittäisi kuviota sanallisesti, millä numerolla ja jalalla missäkin kohtaa tehdään ja mitä, en tajuaisi hommasta mitään. Tuttukaan kuvio ei tunnu tutulta laskettuna, ilman että joku fyysisesti sen näyttää. Kuvio on pakko nähdä, jotta ymmärtää mitä pitää tehdä.. numeroita en siihen tarvitse.

        Minun käsitykseni mukaan ketjun aloittaja valitti samaa asiaa ja sanoin hänelle ettei tarvitse jos kerran homma muutenkin sujuu! Miksi pitäisi omaa oppimistaan sotkea laskemalla, jos kerran siitä ei ole mitään apua?? Ihan riippumatta siitä kuinka yleinen tapa on (ja kyllä, se on todella yleinen ja varmasti monelle siis hyödyllinen myös). Jos ihminen luonnostaan hahmottaa musiikin ja rytmin ja osaa myös sen vuoksi lähes automaattisesti rytmittää askeleensa kuulemaansa rytmiin, miksi hänen olisi pakko väkisin opetella laskemaan askeleensa, kun se kerran on hänelle täysin tarpeetonta, eikä hyödytä asianomaisen oppimisprosessia lainkaan?

        Askelten laskeminen on verrattavissa nuottien lukemiseen. Soittaja voi oppia kohtalaiseksi soittajaksi ilman nuottien osaamista, mutta hänestä ei voi ikinä tulla esim. huippuluokan konserttipianistia. Samoin on tanssissa. Vaikeita koreografioita ei opi kunnolla, jos ei osaa laskea askelia. Jossakin lavatansseissa se on tietysti ihan yksi lysti.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Askelten laskeminen on verrattavissa nuottien lukemiseen. Soittaja voi oppia kohtalaiseksi soittajaksi ilman nuottien osaamista, mutta hänestä ei voi ikinä tulla esim. huippuluokan konserttipianistia. Samoin on tanssissa. Vaikeita koreografioita ei opi kunnolla, jos ei osaa laskea askelia. Jossakin lavatansseissa se on tietysti ihan yksi lysti.

        Kyllä sen laskun oppii. Netistä on apua ja päättelemällä kyllä hoksaa tanssien laskut. Alussa se on hieman haastavaa. Harvoin niitä laskuja sitten tanssia opetellessa (koreografioita ja kuvioita) tarvii. Joissakin kohtaa laskusta on apua. Mutta ei tarvitse koko aikaa laskea. Harrastajan ei tarvitse kilpailla paremmuudessa, mutta kun huomaa edistyvänsä ja itse on tyytyväinen, niin tanssiminen on suuri ilo.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Askelten laskeminen on verrattavissa nuottien lukemiseen. Soittaja voi oppia kohtalaiseksi soittajaksi ilman nuottien osaamista, mutta hänestä ei voi ikinä tulla esim. huippuluokan konserttipianistia. Samoin on tanssissa. Vaikeita koreografioita ei opi kunnolla, jos ei osaa laskea askelia. Jossakin lavatansseissa se on tietysti ihan yksi lysti.

        Nuotit eivät ole soittajan taitoon yhteydessä.
        Nuotinnos on vain tapa tallentaa musiikkia, ja nuottien osaaminen helpottaa ja nopeuttaa kappaleen omaksumista.


    • Drago`

      Mihin sinä hyvä ihminen niitä numeroita tarvitset jos osaat rytmiin tanssia ilmankin? En ole koskaan numeroiden perässä tanssinut.. pääsääntöisesti minua häiritsee jos joku hokee taustalla (tai vielä pahempi, korvan juuressa kurssilla) numeroita. Ne nnumerot vaan häiritsevät musiikin kuulemista ja musiikkiin tanssimista. Numeroita tarvitsee sellainen joka ei hahmota musiikin rytmiä ilman laskemista. Tanssinut olen nyt neljä vuotta sujuvasti ilman numeroiden hokemista, enkä vielä ole keksinyt mihin niitä laskuja oikein tarvitsisin?

      • nxH+nx(NN)

        Jos jotain uutta kuvioo opettelee niin silloin voisi laskemisestakin olla apua. Ja kyllä monelle aloittavalle laskuista voi bolla jotain hyötyä siitä millä ajoituksella iskut ja askeleet pitää ottaa. Ja myös tahtijaon kuunteleminen laskemalla voi helpottaa tahtijaon tunnistamista ja musiikkiin tanssimista. Se laskeminen jää kokemuksen karttuessa aika vähälle, mutta joitakin hankalampia aloituksioa joutuu kokeneematkin laskemaan varsinkin jos iskut ja tahtijako on hiukan hankalasti hahmotettavissa.

        Naisen ei tarvi muuta kuin seurata.


      • aina sikiää
        nxH+nx(NN) kirjoitti:

        Jos jotain uutta kuvioo opettelee niin silloin voisi laskemisestakin olla apua. Ja kyllä monelle aloittavalle laskuista voi bolla jotain hyötyä siitä millä ajoituksella iskut ja askeleet pitää ottaa. Ja myös tahtijaon kuunteleminen laskemalla voi helpottaa tahtijaon tunnistamista ja musiikkiin tanssimista. Se laskeminen jää kokemuksen karttuessa aika vähälle, mutta joitakin hankalampia aloituksioa joutuu kokeneematkin laskemaan varsinkin jos iskut ja tahtijako on hiukan hankalasti hahmotettavissa.

        Naisen ei tarvi muuta kuin seurata.

        "Naisen ei tarvi muuta kuin seurata."

        Miksi ihmeessä nainen vain seuraa?


      • aina sikiää kirjoitti:

        "Naisen ei tarvi muuta kuin seurata."

        Miksi ihmeessä nainen vain seuraa?

        ...käytettiin hiukan liian pelkistettyä ilmausta, mutta totuus on kyllä se, että on varsin tuskallista tanssia sellaisen naisen kanssa, joka ilmi selvästi (joskus jopa ihan ääneenkin) laskee askeliaan, jotka sitten usein osuvat ei kohtaan iskua kuin miehen käsitys kulloisenkin musiikin mukaisesta askelluksesta on.

        Jo ennakointikin useimmietn tuhoaa tanssin.

        Totta kai naisella on oikeus tehdä kaikenlaista musiikin tulkintaan kuuluvaa silloin, kun siihen on oikea paikka ja mies antaa siihen mahdollisuuden.

        Puhdas sooloilu ja "määräysvallan" ottaminen mieheltä tanssin aikana sensijaan ei tanssinautintoa lisää. Se ei myöskään lisää naisen mahdollisuuksia päästä jatkossa tanssimaan -päin vastoin.


      • ViSe
        aina sikiää kirjoitti:

        "Naisen ei tarvi muuta kuin seurata."

        Miksi ihmeessä nainen vain seuraa?

        Naisen tanssiminen perustuu aina otteellisessa tanssimisessa miehen viennin seuraamiseen. Jos nainen tekee pieniäkin asioita seuraamista vastaan niin sekin jo voi aiheuttaa hyvinkin suuria ongelmia tanssin kulkemiseen. Ei omiaan tanssivia naisia kovin monia kertoja tanssiin haeta. Aivan eri asioita ovat ne viennit missä mies antaa naiselle viennin mikä mahdollistaa naiselle omien juttujensa tanssimisen, mutta seuraamista se kuitenkin on ja aika vaativaa seuraamista kaiken lisäksi. Hyvä seuraaja pystyy seuraamaan monimutkaisiakin kuvioita joustavasti. Jos nainen tekee muutakin kun vain seuraa, niin kuvioiden tekeminen on lähes mahdotonta - jopa aivan perustanssimisesta saattaa tulla tuskallista suorittamista.


    • Anonyymi

      Aloittaja on nyt 2022 jo n 13 vuotta vanhempi ja tanssit taitavat mennä ilman laskuja.

    • Anonyymi

      Laskeminen on kuin fillarin apupyörät. Jotkut sitä tarvitsee opetellakseen ajamaan, mutta ei niitä kukaan sellainen käytä joka oikeasti osaa tanssia. Tanssiminen musiikkiin ei tapahdu siten että mietitään, montako tahtia on jäljellä ja miten siitä yhdistellään kahdeksan mittaisia kuviosarja-sarjoja niistä sarjoista, joita osataan. Musiikkiin tanssiminen tapahtuu siten, että kurssilla opitut kuviosarjat pilkotaan yksittäisiin liikkeisiin joita voidaan tehdä erillään muista, ja jokaista liikettä voi venyttää eri määrän tahteja. Ja sitten kun osataan biisi ulkoa, voidaan tulkita mikä tahansa liike mihin tahansa musiikkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe