Mistä voi ostaa grafiikantarvikkeita?

harrastelija

Haluaisin kotioloissa työstää kuparilevyjä, mutta mistä ihmeestä voi ostaa kovan/pehmeän pohjan aineita ym. asiaan kuuluvia tarvikkeita. Nyt ei riitä että kysy kaupoista vaan tarvitsen firmojen nimiä. Läpi suomen.

Mistä esim. kouluihin tilataan tarvikkeet? Onko Tempera-liike ainut joka myy prässejä? Kaipaan kaikenlaisia hyviä vinkkejä.

6

1007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alalla...

      Uudenmaankadulla on Printer's Proof, auki ti klo 11-17 ja pe 11-15. On erikoistunut grafiikkaan, varmaan postimyyntikin onnistuu. Myös taidekoulut tilaavat ko. paikasta.
      Prässeja valmistaa Toiminimi Hannu Leppänen Anjalankoskelta, toimittaa rahtina tilaajalle. On alan guru Suomessa, ei kannata ostaa muualta. Numero varmaan löytyy numerotiedustelusta. Hänella on myös pieni malli harrastaja/koulu-käyttöön.

      Muista kuitenkin, että kova-/pehmeäpohjat ovat myrkyllisiä aineita (sisältävät mm. bitumia...), rautakloridista puhumattakaan. Olisi hyvä jos teet hommia kotona, ettet ainakaan nuku/syö samassa tilassa! Rautakloridihappo on syövyttävänä aineena myös kotitalosi putkistolle pahasta...

      • harrastelija

        Noista tiedoista olikin paljon apua. Olen viitenä vuotena harrastanut grafiikkaa kansalaisopiston kursseilla, mutta sitä on vain kaksi viikonloppua vuodessaan, joten aika meinaa käydä pitkäksi.

        Omistan Lehtisen "Metalligrafiikka" kirjan josta olen paljon tietoa saanut. Hankitko rautakloridiliuoksen valmiina vai teetkö itse? Voin ilmeisesti huuhtoa astian, jossa olen syövyttänyt, RUNSAALLA-RUNSAALLA vedellä ilman putkien syöpymisen vaaraa???? VAI?


      • alalla
        harrastelija kirjoitti:

        Noista tiedoista olikin paljon apua. Olen viitenä vuotena harrastanut grafiikkaa kansalaisopiston kursseilla, mutta sitä on vain kaksi viikonloppua vuodessaan, joten aika meinaa käydä pitkäksi.

        Omistan Lehtisen "Metalligrafiikka" kirjan josta olen paljon tietoa saanut. Hankitko rautakloridiliuoksen valmiina vai teetkö itse? Voin ilmeisesti huuhtoa astian, jossa olen syövyttänyt, RUNSAALLA-RUNSAALLA vedellä ilman putkien syöpymisen vaaraa???? VAI?

        Hyvin runsaalla vedellä voi huuhtoa, mutta toki jos jatkuvasti harrastat ja vuosia, niin syöpymistä/ruostumista saattaa putkille tapahtua. Huuhtelun jälkeen laske vielä vähän aikaa puhdasta vettä.
        Hankin liuoksen valmiina, mutta se pitää laimentaa itse sopivan vahvuikseksi. N. 32 baumia on ok vahvuus viivasyövytykselle, mitta on siis baume-mitta. Ainakin Printers Proof myy mittaa sekä happoa sekä kemian alan tukku Tamro.

        Lehtisen metalligrafiikka kirja on tosi hyvä perusopas, mutta esim. jos kotona teet niin kannattaisi tutustua myös uusiin myrkyttömämpiin menetelmiin.


      • harrastelija
        alalla kirjoitti:

        Hyvin runsaalla vedellä voi huuhtoa, mutta toki jos jatkuvasti harrastat ja vuosia, niin syöpymistä/ruostumista saattaa putkille tapahtua. Huuhtelun jälkeen laske vielä vähän aikaa puhdasta vettä.
        Hankin liuoksen valmiina, mutta se pitää laimentaa itse sopivan vahvuikseksi. N. 32 baumia on ok vahvuus viivasyövytykselle, mitta on siis baume-mitta. Ainakin Printers Proof myy mittaa sekä happoa sekä kemian alan tukku Tamro.

        Lehtisen metalligrafiikka kirja on tosi hyvä perusopas, mutta esim. jos kotona teet niin kannattaisi tutustua myös uusiin myrkyttömämpiin menetelmiin.

        Olen ulkolaisissa nettikaupoissa nähnyt jotain myrkyttömiä(?) aineita myynnissä ja jonkun englanninkielisen artikkelin, mutta ei avautunut minulle. Poikkeaako tekniikka suurestikin "normaalista"? Onko kuinka yleistä Suomessa? Kursseilla ei ole ollut mitään puhetta tällaisesta vaihtoehdosta.


      • alalla
        harrastelija kirjoitti:

        Olen ulkolaisissa nettikaupoissa nähnyt jotain myrkyttömiä(?) aineita myynnissä ja jonkun englanninkielisen artikkelin, mutta ei avautunut minulle. Poikkeaako tekniikka suurestikin "normaalista"? Onko kuinka yleistä Suomessa? Kursseilla ei ole ollut mitään puhetta tällaisesta vaihtoehdosta.

        Rautakloridista ei "myrkyttömissäkään" menetelmissä pääse eroon, kun kuvat on jokatapauksessa pakko syövyttää. Lähinnä terveellisemmät vaihtoehdot liittyvät pohjustusaineisiin; akvatintan sekä kova- ja pehmeäpohjan voi tehdä myös akryylipohjaisilla aineilla, huomattavasti miellyttävämpää/terveellisempää käytössä ja liottimia ei tarvita ollenkaan. Poikkeaa jonkin verran "normaalista", esim. akvatinta tehdään kynäruiskulla ja kovapohjan voi tehdä telaamalla vesiohenteista kohopainoväriä kovettajan kanssa laatalle tai esim. lattiavahalla!

        Tietoa aiheesta; http://www.artbag.dk/ge/uk/index.html

        Tää on aika uutta, kaikki ammattilaisetkaan eivät vielä hallitse aluetta. Mutta ainakin pk-seudulla on jo harrastajillekkin kursseja aiheesta ja esim. monissa työväenopistoryhmissä on siirrytty myrkyttömiin kokonaan. Taidekouluissa on myös vähitellen alettu vaihtaa uusin menetelmiin. Eli yleistyy vähitellen.


    • grafiikka

      www.porintaidekeskus.com

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe