milläs hinnalla irtisanoisit ittes?

it-rotta

eli jos (täysin hypoteettisesti tietty näinä aikoina) tarjottais sopimusta, että lähe vetään firmasta käytännössä heti, saat x kuukauden palkan (siis irtisanomisajan kertakorvaus)??

onko kokemusta?
mikä olis mielestäs kohtuullinen x:n arvo?
muuta huomioitavaa, ettei tulis tehtyä virheliikkua suuntaan tai toiseen?

kysyy nimim. kolmevitonen uupunut rotta espoosta, joka miettii jättääkö (uppoava?) laiva

p.s. tiedän toki karenssiseuraukset ym., ja kyllä, it alkaa jo vituttaa, joten olipa hyvä etten sitoutunut enempää

74

17866

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepulis Jeep

Esim. vuosi. Puolikin vuotta ok jos työpaikkasi on pahaa kuraa.

Jos kykenet, niin teet sen irtisanomisajan omaa kilpailevaa tuotetta ja kun kilpailukielto päättyy, niin ryhdyt myymään sitä.

Tietty voit hakea varmistuksena siinä sivussa töitäkin.

• Heh heh

Jos lähtee kuralla olevasta firmasta niin eiköhän se ole selvää, että sen kanssa kilpailevaa tuotettta ei kannata tehdä.

• Nimetön

"Laskuvarjosopimus"tietty.
        Henkilö X saa X kuukauden palkan esim.18 kk.
        sopimukes vielä siten että verosuunnittelu toimii.

Mitä isot erellä sitä pienet perässä.

• hinta ois

2 vuoden palkka, lähtisin heti.

• saisin

satasen puhtaana käteen.

• riippuen

6 - 12 kuukautta haluaisin, että tulotaso ei muuttuisi jos tänään tekisin sopimuksen aiheesta.

• Uutta matoa koukkuun

Jos homma ei enään kiinnosta!

• selvä´´

että normaalisti työpaikkaa vaihdetaan juuri kuvaamallasi tavalla. Mutta eikös aloittaja kysynyt hieman toista juttua?
        Itse työskentelen alalla jossa palkka koostuu aika pitkälti lisistä(ilta/yö, ylityöt, osapäivärahat) ja nopeasti kun laskeskelin, sellainen puoli vuotta KTA:n mukaan (ei taulukoissa mainittua kk-liksaa) tai sitten vuoden verran normitaulukkopalkkaa niin se on soronnoo sano. Vaan ei pelkoa, lomautuksia pukkaa todennäköisesti.
        Pelkän vitutuksen takia ei työpaikkaa kannata vaihtaa, sitä saisi tehdä sitten vähintään viikoittain. Vasta sitten kun työ ei tunnu enää mielekkäältä tai alkaa työn määrä tai laatu alkaa mennä älyttömyyksiin.

• Make60

Semmonen 50000€ puhtaana tiliille niin lähtisin heti.

• tekisin

kyllä sopiva olis 8-10kk:n palkka,koska jos olet kauan ollut,saat kuitenkin puolen vuoden palkan ja lomarahat ja kesikset päälle.se vois olla vaikka parempikin lähteä,ennenkuin irtisanovat,saat enemmän.

• Riiviönrauta

...ihan kuitenkaan taida kysyjälle tuollaisia tulla, puolen vuoden irtisanomispalkkaan tarvitaan vähintään 12 vuoden työura samassa firmassa eikä tuossa ollut mainittu, miten kauan hän on siellä ollut...

-Rr

• Kädenpuristus

Olen työskennellyt vuosia eri yritysten Toimitusjohtajan tehtävissä. Yhdessä yrityksessä
      sain "potkujen" yhteydessä 620 000e erorahan.

Eron astuttua voimaan siirryin toisen yrityksen Toimitusjohtajaksi, jossa työskentelen edelleen.

• riittäs...

10000e lapaseen että poistus paskasesta metallipajasta lopullisesti(levypaja)
        Aina pää/silmät kipeenä savusta ja nivelet/lihakset kipeet pulikoiden nostelusta/kääntelystä....ei nosturit sentään kaikkea nosta työpisteissä....!
        Palkka moisesta hommasta n.11e...että sellasta..!

• Lehmät.

Ja lehmät lentää, vai mitä. Yhtä uskottava väittämä kuin tuo sinun satusi.
        Vai että 620 000e eroraha.

• Toimitusjohtajilla
        Lehmät. kirjoitti:

Ja lehmät lentää, vai mitä. Yhtä uskottava väittämä kuin tuo sinun satusi.
        Vai että 620 000e eroraha.

Toisin kuin palkansaajilla, toimitusjohtajilla ei ole minkäänlaista liittoa ym. takanaan.
        Toimitusjohtaja voidaan erottaa hyvinkin nopealla aikataululla.
        Vastuu koko organisaatiosta, sillä jakkaralla tuulee koko ajan.

Tästä syystä Toimarit tekeekin työsopimukseen ns. Kultaisen kädenpuristuksen.

Uskon 620000e olevan keskikokoisten-suurten yritysten toimareiden vakiobonus, mikäli kengänkuva vilahtaa takalistoon.

Monella summa on huomattavasti suurempikin. Yleensä vuoden-kahden palkkaa vastaava summa.

Toki siellä maaseudulla kaikki on suurempaa, sossuhan teidät elättää. Saatat pontikkapannun ääressä touhutessasi jopa nähdä lehmien lentelevän.. ;o)

• Lehmät..
        Toimitusjohtajilla kirjoitti:

Toisin kuin palkansaajilla, toimitusjohtajilla ei ole minkäänlaista liittoa ym. takanaan.

Uskon 620000e olevan keskikokoisten-suurten yritysten toimareiden vakiobonus, mikäli kengänkuva vilahtaa takalistoon.

Monella summa on huomattavasti suurempikin. Yleensä vuoden-kahden palkkaa vastaava summa.

Toki siellä maaseudulla kaikki on suurempaa, sossuhan teidät elättää. Saatat pontikkapannun ääressä touhutessasi jopa nähdä lehmien lentelevän.. ;o)

En ole sossun elätti maaseudulta, enkä keitä ponua, vaan olen ihan normaali IT-duunari. Mutta tuskin ne keskisuuren/suuren firman toimitusjohtajat pahemmin tänne Suomi24-palstalle kirjoittelee. Joten kyllä tuolla "toimitusjohtajalla" haaveet ovat melkoisen suuret.

• Multainen kuristus

>>Eron astuttua voimaan siirryin toisen yrityksen Toimitusjohtajaksi, jossa työskentelen edelleen.

Vai että oikein toimariksi isolla T:llä... No, kai se on niin, ettei joka firman toimitusjohtajalta niin kovin ihmeellistä koulusivistystä vaadita. Luulisin kuitenkin tietävän, miten titteli (= yleisnimi) kirjoitetaan. Siis oikein.

• Perkele sentään

tuo tittelisi niin vitun hieno, että pitää oikein isolla alkukirjaimella kirjoittaa?

• ihan kuka vain
        Lehmät.. kirjoitti:

En ole sossun elätti maaseudulta, enkä keitä ponua, vaan olen ihan normaali IT-duunari. Mutta tuskin ne keskisuuren/suuren firman toimitusjohtajat pahemmin tänne Suomi24-palstalle kirjoittelee. Joten kyllä tuolla "toimitusjohtajalla" haaveet ovat melkoisen suuret.

vaikka työtön toimitusjohtaja ajankulukseen. Seikku veti muuten 900 000e HK:lta erorahaa hetki sitten

http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2009/01/05/seikun-eroraha-900-000-euroa/2009201/12

• JUNTIT
        Perkele sentään kirjoitti:

tuo tittelisi niin vitun hieno, että pitää oikein isolla alkukirjaimella kirjoittaa?

Vink vink; Toimitusjohtaja kirjoitetaan Isolla... ;o)

Siellä navetan ylisillä ei tietysti tätä(kään) asiaa tiedetä.
        Siellä sivistyksen määre on, kuinka monta hevosvoimaa naapurin raktorissa on tai kuinka paljon sossun rahoilla saa olutta kyläkaupasta.

• toimaris.
        Toimitusjohtajilla kirjoitti:

ei oo liittoo takana...hah.mihin sitä liittoo yms tarvii jos tienaa satoja tuhansia vuodessa ja oven sulkemisesta lopullisesti saa esim 500 000.vastuu koko organisaatiosta...ai tarkoitatko henk koht vastuuta?niillä loppupeleissä mitään vastuuta oo.

• tai karenssi pois

vuoden palkka tai karenssi pois. eli siis jos karenssia ei olisi saattaisi lähteä itsekin tökkimään.

• MareH

Porkittiin pois firmasta laittomasti nyt 12 tonnin korvaukset hakusessa. Jos itrtisanoutuisin nyt uudesta töstäni 3-4 kk palkka varmaan riittäis. Sillä eläis sen aikaa että sais muita töitä. Mutta enempi parempi :D

• jjjjiii

Hyvä hyvä, kommunisti?

• mosse...

eu:ssa pitäisi olla samanlainen irtisanomisajan palkka kaikilla mut näin vaan ei ole.siinä on meidän ammattiliitoille työsarkaa saada nämä ajantasalle,ei duunari kauan elä näillä korvauksilla kun lusikalla annetaan pidetään ihminen hengissä.sitten ihmetellään kun pimeä työnteko kasvaa.

• asssssccxxx

koska 52-vuotias ei saa atk-alalta ihan varmasti enää koskaan toisesta työpaikasta töitä.
      Irtisanomisraha pitäisi maksaa kuukausittain tarkastettuna johonkin indeksiin.

• sen verran rahaa ja omaisuu...

eikös tuohon ikään mennessä ole sen verran rahaa ja omaisuutta kasassa että kunhan jotain hommailisi aina välillä ja ottaisi rennosti?

• asssssccxxx
        sen verran rahaa ja omaisuu... kirjoitti:

eikös tuohon ikään mennessä ole sen verran rahaa ja omaisuutta kasassa että kunhan jotain hommailisi aina välillä ja ottaisi rennosti?

Ei taida löytyä yhtään mitään puuhastelutyötä, josta jotain maksettaisiin ikäiselleni.

Töissä pitää olla, kun lapset ovat vielä koulussa melkein 5 v (19-vuotiaiksi asti, nuorinkin).
        Perintörahaa yms. on saatu, mutta sehän hupenisi äkkiä jos sitä rupeaisi käyttämään.
        Kerrostaloasuntomme tuleva remontti on katastrofi, voi olla että n. 10 v päästä putkiremontti tulee. Asuntovelkoja ei ole, vaikka hieman ahtaasti asumme 4 henkilöä 81 m2 kolmiossa Helsingissä.
        n. 50000 euroa jos on remontin hinta, niin ei sitä mielellään maksele, ei vaikka työelämässä olisi. Eläkekään ei taida olla kunnolla kertynyt. Työuraa on 27 vuotta. Ei tulisi täyttä eläkettä. Oletko huomannut, että uuden lain mukaan voi jäädä eläkkeelle 63 - 68 vuotiaana. On iso ero mitä saa eläkettä jos lopettaa jo 63-vuotiaana.
        Ei tällä alalla hullukaan ole enää yli 60-vuotiaana. Aika suojatyöpaikka pitää olla, tai hyvin terävä vielä. Itse olen huomannut keskittymiskyvyn ja muistin huonontuneen aivan parina viime vuonna. Jos teen montaa pikkuasiaa samaan aikaan, on se hyvin vaikeaa. Lisäksi joutuu jatkuvasti tsekkailemaan onko jokin asia tehty ja palaamaan tarkistamaan asioita.

• Irti arjesta...

työtodistus, että minut on vapautettu taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Näin vältän karessin ja pääsen nauttimaan heti liiton päivärahaa sekä lomailemaan yllin kyllin. Vaihtaisin työni täydelliseenlaiskuuteen.

• Nooni

Jos ei haluta olla töissä, niin lähde pois, mutta miksi työnantajan pitäis maksaa ylimääräistä. Varmasti myös hän panee sut mielellään pois, jos ei työpaikka kiinnosta.

• The Rat

Jos olet kuullut YT-neuvotteluista tai irtisanomisiin tarvittavista perusteluista, irtisanomisajoista, jne...

Kun itse lähtee, pääsee työnantaja nopeammin eroon. Voi tuo siitä hyvästä jotain silloin maksaakin.

Alkuperäiseen kysymykseen... Ehkä vuoden palkan voisin ottaa. Verokortti pitäisi kyllä pistää uusiksi (ettei menisi puolet verona).

• Röyhky

18 kuukauden palkan ottaisin heti. Oman alan tekijöitä on niin paljon, että heti saavat paikallisesta ammattikorkeasta toisen tilalle, kun voivat taas palkata.

• jotenkin näin

Kannttaisi laskea hyvin tarkkaan koska sille ajalle kun palkkasi maksetaan, et saa työttömyyskorvauksia, et vuokratukea jne. Toisaalta jos tulosi ovat viimeiset 6 kk olleet huomattavasti korkeammat kuin edellisen vuoden tulot niin lasketaan päivärahasi määrä tuon tulon mukaan. Eli kannattaa pyytää vähimmäismääränä puolen vuoden palkka päälle reilusti se mitä ns. menetät vielä hiukan päälle kipukorvausta. Jos käy niit ettet työllisty aivan heti niin pärjäisit pari kolmekin vuotta nykyisellä elintasollasi.

• Konserninjohtaja

Itse sain pari vuoden palkkani kotiini 1milj€ kyllä tolla rahalla pari vuotta elää lepposasti heh :)

• LUEJATIEDÄ

Olet varmaankin mies, oletan - Naiselle ei usein näin käy...taikka sitten olet erityinen nainen.

Kuinka vain, mutta kun kummallakin on nyt aikaa ja rahaa toteuttaa itseään, niin eiköhän lähdetä huitsin pippureita katsomaan jonnekin kauas?

:) Pahus sain vain puolet sinun saamisistasi...olenkin nainen.

• se täällä

palstalla pöyrii?

• tilanteesta

Eiköhän se riipu ihan tilanteesta. Jos olisin varma uudelleen työllistymisestä, ei sitä niin kovin suuresta summasta puhuttaisi. Ei tosin kahvirahoistakaan. Toisaalta jos pitkäaikaistyöttömyys uhkaisi, minut täytyisi kammeta irti. Tosin jos joku moista vihjailisi, alkaisin kyllä katsoa vaihtoehtoisia paikkoja muutenkin ennen kuin on myöhäistä.

• LUEJATIEDÄ

Lähdin sopimuksella (jonka työnantajapuoli oli laatinut) ja sain täyden palkan sekä lomarahat puolelta vuodelta - Palkkaa maksettiin, kuin olisin ollut työsuhteessa, työvelvoitetta vain ei ollut - Sopimustekstissä velvoitettiin minut pitämään turpani kiinni kaikesta työnantajan arvostelusta sekä kiellettiin vetoamasta tehtyyn sopimukseen jälkeenpäin

Eipä tiennyt luottamushenkilömmekään, vaikka paperit luetutti lakimiehellä asti, että tämä soppari aiheutti myöhemmin, kun palkan maksu puolen vuoden jälkeen lakkasi, minulle kolmen kuukauden karenssin kaikista työttömyyskorvauksista - Työnantaja kun ei suostunut laittamaan sopimustekstiin syylausetta "tuotannolliset ja taloudelliset syyt", vaikka talossa oli kaikissa tilateissa tuotu julki, että ko. toiminnot, joissa itsekin olin, lakkautetaan koko tehtaalta ja siirretään oman työssäkäyntialueeni ulkopuolelle - Riidan olisi voinut nostaa, vaan ei siinä tilanteessa enää jaksanut.

JA NYT TARKKANA - Ehdin olla kuukauden ilman mitään, kunnes selvisi rahan alkavan tippua, kun vain menen työvoimapoliittiseen koulutukseen - Sinne tie vei ja rahaa tuli normit plus vielä kahdeksan euroa päivittäistä kulukorvausta.

ELI PELKO POIS JA MÄKEEN VAAN, JOS SILTÄ TUNTUU - SITTEN ITKU SILMÄSSÄ TYÖKKÄRIIN JA HETI JOHONKIN TYÖVOIMAPOLIITTISELLE STARTTIPURTTIKURSSILLE.

Näin vääristämme myös tilastoja, kun emme olekana työttöminä - Ja hei, kohta vapautuu varmaan paljon opettajan vakansseja, kun työttömiä tulee niin hirveä määrä ja kaikki pitää piilottaa jonnekin - Työttömyys luo työpaikkoja?

• eikä kerralla

eli 100 000e ja joka jaetaan 20 000e/vuosi potteihin, jotta verotus ei syö tuloa. Lisäksi irtisanomisajanpalkka heti käteen sen mukaan kuinka kauan olet ollut töissä.

Summat ovat maailmalla huikeita millä porukkaa ostetaan pihalle. Suomessa tyydytään potkut perseelle ilman pakollisine kuluineen.

Jaettava summa olis toki kohtuullista määritellä firman palvelusvuosien mukaan esim. 5000e/vuosi eli jos olet ollut 20v niin tuo 100 000e, 10vuodesta 50 000e, ja 30v. 150 000e

• vuoden palkkan

19.12.2008 STT

Nokia tarjoaa tuhteja porkkanoita firman vaihtajille

Matkapuhelinjätti Nokia tarjoaa pitkäaikaisille työntekijöilleen tuntuvaa tukipakettia vapaaehtoisen irtisanoutumisen vastineeksi. Ensi vuoden alusta lähtien yli 15 vuotta Nokian leivissä olleelle työntekijälle tarjotaan firman vaihdoksesta jopa vuoden palkkaa.

"Jos he haluavat etsiä vaihtoehtoja muualtakin kuin Nokiasta, autamme heitä antamalla heille palkkion tehdystä työstä", selventää Nokian viestintäjohtaja Arja Suominen.

Hän korostaa, että vapaaehtoisilla irtisanoutumisilla ei ole mitään tekemistä yrityksen sanelemien irtisanomisten kanssa.

"Nokia on tunnettu työkierrosta, ihmiset vaihtavat paikkaa ja pystyvät sillä tavalla uusiutumaan."

Aluksi tarjous koskee vain pääkaupunkiseudun työntekijöitä. Suomisen mukaan työkalu on tarkoitus ottaa käyttöön maailmanlaajuisesti.

Aiemmin vastaavaa ei ole nokialaisille esitetty. Nokian henkilöstössä irtisanomissuman keskelle heitetty tarjous ja epäselvä tiedottaminen on herättänyt ihmetystä. Suomisen mukaan asia on niin tuore, etteivät esimiehet ole vielä ehtineet kertoa siitä alaisilleen.

http://www.kaleva.fi/plus/juttu770823_page0.htm

• ihan itse

enkä tarvinut eikä tarjottukkaan minkäänlaista palkkaa,toki lopputili ihan normaalisti (siis lakisääteinen),mutta muita juttuja ei.Sanoin siis itseni irti,koska alkoi kyllästyttää,mitä sitä itseään kiusaamaan,jos ei maistu,niin se pakkopulla maistuu vielä vähemmän,3kk karenssinhan siitä saa palkinnoksi,mutta mitä sitten?Meillä kaikilla on vain tämä yksi elämä,ei yhtään sen enempää,turha sitä on jonkun työelämän ehdoilla alkaa elämään...onhan elämässä paljon muutakin!p.s. Kohta 3kk.karenssia takana,enkä vielä ole kuollut,päinvastoin,nythän se elämä on vasta alkanut!!

• Q4:lla

ja sain 6 kk palkan. Aloitin nyt uudessa duunissa täl viikol ja... no katsotaan mutta ainakin homma on 8 - 16

• Vitun hyvä päätös
        Q4:lla kirjoitti:

ja sain 6 kk palkan. Aloitin nyt uudessa duunissa täl viikol ja... no katsotaan mutta ainakin homma on 8 - 16

Lähin 2008 ja otin mukaani 9700€ käteisenä. Nyt tämä firma on lomauttanut porukat ja irtisanomisia luvassa lisää... En kadu päätöstäni.

• 1223

Onneks jollakin on sentään maalaisjärkeä ja kykyä nähdä oleelliset asiat!! Ite samoilla jäljillä; irtisanouduin vaikka toisesta paikasta ei tietoa.... Ei viitsi niin mukavaa ihmistä kuin itse on kiusata tarpeettoman kauaa- jos ei viihdy; ei viihdy!

• tuli mitta täyteen

Lähdin itse kanssa saman tien kun ex-työpaikassa alettiin puhumaan lomautuksista. Pyysin sen heti ensimmäisenä, enkä ole päivääkään katunut.
        Enkä enää takaisin mene.
        Aivan turhaa rimpuilua se on ollut tuo työssä käynti, rapiat 2000 eur. kuussa nettona. Tavallisen duunarin palkka kupataan just niin pennilleen kuin se vain on mahdollista: Helevetin ylihintainen asunto piti ostaa mahdollisimman lähellä sitä epävarmaa ja huonoa työpaikkaa. Kaiken maailman turhanpäiväisiä maksuja, ja niiden maksujen veroja, vakuutuksia, vakuutusmaksu-veroja, kiinteistö-veroja, energia-veroja, tele-veroja, arvonlisä-veroja, veronmaksu-veroja... mitä kaikkia veroja ja maksuja lienee niitä onkaan? Äkkiä ulos tuosta oravanpyörästä, kun eihän siinä ole mitään järkeä. Loppui motivaatio. Myin kaiken pois, vuokralle asumaan, maksoin velat, jäi siitä sitten vielä mukavasti rahaa sukanvarteenkin.

Noi verotulotkin kun näyttää nykyään menevän ihan muihin taskuihin ja tarkotuksiin kuin hyvinvointi yhteiskunnan ylläpitämiseen. Minä en saanut maailmaa paremmaksi vaikka kuinka koitin veromarkkani valtion pohjattomaan pussiin kantaa. Huonommaks on vaan menny.
        Minulle työ oli ollut vain huonosti palkattu 25 vuoden harrastus, missä meni vielä terveyskin.
        Nyt on oikein mukavaa, kun ei tartte enää pyöriä tuossa oravanpyörässä. Aikaa jää tosiaan itselleen, harrastuksille ja lapsille. Pyörittäköön nyt muut sitä pyöräänsä.

• sanoi naakka

itse olin em. tilanteessa 2002, sain 6kk palkan kun lähdin itse firmasta kävelemään, koko firma (noin 30 duunarii) sai valita lähteekö itse vai katsooko yt:eet jne. läpi, olin firman ainut joka lähti itse. Yt:een jälkeen osa sai kenkää, eli jos olisin jäänyt ja saanut kenkää olisin "hävinnyt" about 2-3kk palkan. Moni piti silloin minua hulluna, kun irtisanoo itsensä "hopeisen kädenpuristuksen" takia, mutta itse en ole valintaani katunut, ymmärrän jos on paljon velkaa niin vaikea on varmaan lähteä kadulle, mutta kyllä duunissa huomaa milloin firmalla menee hyvin ja million botskiin nousee turskaa, eli yllätyksenä yt:eet eivät kenellekkään tule.

Itse olen jokseenkin huvittuneena seurannut, kun duunarit tilittävät tv:ssä tai lehdissä, että kun "nämä henkilöstövähennykset tulivat täytenä yllätyksenä... ei sitä olis voinut edes kuvitella että potkuja tässä aletaan jaella"

• IT hemmo

palkka niin se on moro...

• raksa rane

jos töymaal ei saa alkoholii "tissutella" niin vaikka jallupullosta!

• it-rotta

kiitos vaan kommenteista. lukukerroista päätellen asia on akuutti taikka kiinnostava yllättävän monelle. tai no... ei kait siinä mitään yllättävää ole.

no oli miten oli: itsellä on asia edelleen mietinnässä, jonkinlainen ratkaisu on tehtävä ensi viikolla.

eli allekirjoitan sopparin ja lähden tai jään firmaan pyörittelemään peukaloita. eka vaihtoehto houkuttaa, infoan kyllä sitten ensi viikolla.

niin, ja se jatkokysymys: mitä sitten? alanko luomuporkkanaviljelijäksi? lähihoitajaksi? opiskelemaan teoreettista filosofiaa? ryyppäämään?

ohjelmointi oli ja on kivaa harrastuksena, mutta ne projektit ja aikataulut, kaikkea paskaa sitä pitää elääkseen koodata. no, tehän tiedätte.

• opiskelemaan niin

et eteenpäin vaan:!

• YT Specialist

Ei sitä hintaa kannata miettiä, sen paskan kun taakseen jättää niin elämä kohenee kummasti.

• niin lähtisin.

ja verottomana. puolet summasta vähintään käten ja sitten loput kuukausittain puolentoista vuoden ajan. vaihtoehtoisesti kaikki käteen.

• Toinen it-rotta

Tuolla itse aikoinaan suostuin lähtemään. Liian pieni korvaus. Onneksi uusi homma löytyi sen ajan kuluessa, mutta tiukkaa se teki. Olisi aiheuttanut työttömyyskorvaukseen yhteensä n.9kk:n karenssin. Se laskukaava on meinaan ihan outo. Itselläni korvaus tuli loppupainotteisesti.

• *osaaja*

Neljän kuukauden palkka käteen ja lähtisin saman tien. Pari kuukautta lomailua ja takaisin töihin kilpailevaan firmaan.

Sain työn ohessa hankittua "harvinaisen" ja erittäin kysytyn kompetenssin/osaamisalueen, josta on edelleenkin pulaa, vaikka taloustilanne on mikä on.

Työpaikan vaihtaminen on toisaalta aika raskas toimenpide, joten ihan kuukauden loma sitä ei korvaisi.

• IT hemmo

varsinkin, kun toteaa, että suurin osa työpaikkailmoituksista on niitä joissa etsitään jotain superosaajaa tekemään minimipalkalla töitä...

EU vois tehdä direktiivin missä EU:n alueella oleviin työpaikkailmoituksiin pitää lisätä aina minimipalkka, jonka firma on valmis maksamaan.

• IT hemmo
        IT hemmo kirjoitti:

varsinkin, kun toteaa, että suurin osa työpaikkailmoituksista on niitä joissa etsitään jotain superosaajaa tekemään minimipalkalla töitä...

EU vois tehdä direktiivin missä EU:n alueella oleviin työpaikkailmoituksiin pitää lisätä aina minimipalkka, jonka firma on valmis maksamaan.

firmassa missä kyllä maksetaan, mutta firman toimintatavat on hieman omituisia valehtelivat työhaastattelussa hieman.

• *osaaja*
        IT hemmo kirjoitti:

firmassa missä kyllä maksetaan, mutta firman toimintatavat on hieman omituisia valehtelivat työhaastattelussa hieman.

Minulle kävi päinvastoin. Toimintatavat ovat hyvät, mutta palkka tippui aika reippaasti. Ei tosin kaduta, koska nyt viihtyy töissä paremmin.

Työhaastatteluissa muuten valehdellaan aina...

• *osaaja*
        IT hemmo kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Suomessa on vastenmielinen tapa ilmoittaa työpaikoista ilman palkkahaarukkaa. On todella ärsyttävää käydä työpaikkahaastattelussa ja kuulla, että alkupalkka on lähes "harjoittelijatienesti", mutta puolen vuoden päästä voimme mahdollisesti katsoa tilannetta uudestaan. Omaa aikaa on tullut tällöin haaskatuksi jo aika paljon.

Aina voi tosin tarttua kiinni tuohon kusetukseen, mutta silloin on turha valitella alhaista elintasoa.

• sdfsdfsd
        *osaaja* kirjoitti:

Minulle kävi päinvastoin. Toimintatavat ovat hyvät, mutta palkka tippui aika reippaasti. Ei tosin kaduta, koska nyt viihtyy töissä paremmin.

Työhaastatteluissa muuten valehdellaan aina...

Kerrotaan vain ne parhaat puolet ja asiat. Sama koskee haastateltavaa, joka tuo esiin itsestään vain ne positiivisimmat puolet. Aika sitten näyttää kummallekin osapuolelle todellisuuden.

• it-rotat..

..luulevat itsestään liikoja,kun puhuvat 100ke erorahoista :) Ai että naurattaa.
      Fakta kuitenkin se,että IT-alalla ei moisia summia maksettaisi. Potku persiiseen,jos huonosti lafkalla menee.

• The Rat

Irtisanomisaika vaikkapa 12 kuukautta.
        Kuukausipalkka 5000 euroa.

Kulut työnantajalle irtisanomisajalta helposti noin 120 000 eruoa (palkka liitännäiset verot etuudet tilakulut työvälinekulut ...)

Mikseivät maksaisi 100 000?

• olemassa 12 kk
        The Rat kirjoitti:

Irtisanomisaika vaikkapa 12 kuukautta.
        Kuukausipalkka 5000 euroa.

Kulut työnantajalle irtisanomisajalta helposti noin 120 000 eruoa (palkka liitännäiset verot etuudet tilakulut työvälinekulut ...)

Mikseivät maksaisi 100 000?

irtisanomisaikaa, maksimi 6 kk.

• The Rat
        olemassa 12 kk kirjoitti:

irtisanomisaikaa, maksimi 6 kk.

En tiennytkään, että asiasta on oikein laissa säädetty. Pitääpä kertoa tutuille, ettei heillä sitten olekaan niin pitkä irtisanomissuoja, kuin mitä sopparissa lukee...

• jeeeeep

otin perjantaina lomalapun vapaaehtoisesti vaikka töitä olisi huru mykkä ja melkeinpä pyydettiin olemaan vielä lomautuksen alkuun oleva ilmoitusaika 2 viikkoa vielä töissä, mutta kun tulee se tunne että jumalauta nyt riittää, niin kannattaa nostaa kytkintä suosiolla. se on meinaan mielenterveyden ja yleisen jaksamisen kannalta kaikista paras ratkaisu. ei se raha ole kaikki kaikessa.

terveisin : HELVETIN TYYTYVÄINEN OLONEUVOS.

• Näitä junaillut

Lueskelin näitä keskusteluja ja oli ihan pakko osallistua. Osa tarinoista vaikutti sille, että joku peräkammarin poika / tyttö kertoo omiaan ihan omaksi ilokseen isoista korvauksista. Lienee sosiaalipuolen peruskorvauksella todellisuudessa. Minua ainakin huolestuttaisi jos oman firmani TJ kertoilisi Suomi24:ssä omista kädenpuristuksistaan. Henkilön kypsyys lienee aika matalalla.

Olen näitä aika monta keskustellut juristienkin kanssa nykyisessä hommassani ja yleensä jos työnantaja on päättänyt päästä eroon työntekijästä niin se on valmisteltu jo aika pitkälle kun työläinen siitä kuulevat. Tällöin työnantajan tarjoukseen kannattaa suhtautua vakavasti. Tyypillinen korvaus vaihtelee 3-12 kk välillä riippuen aika monesta hommasta. Jos työnantajalla on muistakin keinoja päästä henkilöstä (varoitukset) niin korvaus on tietty matalampi. Loppupeleissä työnantaja hoitaa homman ns. "kotiin" joko siististi keskustellen tai rumasti runnoen. Olen tehnyt molempia oikeusistuimia myöten. Jos työnantaja tarjoaa 6-12kk rahaa niin silloin tarve vähentää henkilöstöä tai päästä kys. yksilöstä on todellinen ja tullaan toteuttamaan jollain konstilla. Suosittelen itse tarttumaan 9-12kk tarjoukseen jos sitä henkilökohtaisesti tarjotaan. Toimitusjohtajan kohdalla asia tietty poikkeaa. Työnanatajan työntekijälle tällaisesta puhuessa lähtölaskenta on jo alkanut.

Jokainen tietty arvottaa itse sen millä perusteella on valmis lähtemään. Suosittelen neuvottelemaan rahan lisäksi mm. hyvän työtodistuksen, suosittelijan sekä jos mahdollista uudelleensijoituskonsultin esim. 4-6kk ajaksi.

Toivotan onnea valitsemallasi tiellä. Ei maailma yhteen työpaikkaan kaadu. Yleensä tilanne paranee kun löytää itselleen paremmin sopivan paikan.

• it-rotta

olen samaa mieltä, että osa kommentoijista kirjoittaa lämpimikseen ja/tai ei ole ikinä ollut päivääkään it-alan (tai muissakaan) töissä.

toki omalla kohdallani hahmotin, että minusta halutaan eroon, eikä jääminen ollut todellinen vaihtoehto, mielenterveydenkään kannalta. on rankkaa surffailla netissä yli kolmen tonnin palkalla. (on on, uskokaa pois siellä peräkammarissa)

en ole tj, enkä korvaamaton erityisasiantuntija (kuten yllättävän moni tällä palstalla ;-) ), joten olin ja olen suht. koht. tyytyväinen sopimukseeni. vaihtoehtohan saattaisi olla esim. lomautus parin kolmen kuukauden sisällä. minulla on muuten sellainen tuntuma, että niitä tullaan it-firmoissa näkemään keväällä.

"Ei maailma yhteen työpaikkaan kaadu. Yleensä tilanne paranee kun löytää itselleen paremmin sopivan paikan."

näinpä juuri. juuri nyt en kyllä tiedä, mitä isona aion tehdä. it-ala on nähty, ja jotain muuta on etsinnässä.

• $$$

Niin itse en tosiaankaan lähtisi ihan vähällä, tulisi tälle nykyiselle Kansainvälisellekin Pörssiyhtiölle aika kalliiksi päästä minusta eroon, vaikka TES:in mukaan minusta vois päästä eroon halvemmallakin niin Mun hinta olisi 24kk KTA palkka ilman mitään rajoituksia. Jos ei se kävisi niin sitten se hoidettaisi oikeusteitse.

• Kokenut_i

Ei se ole hölmö joka pyytää vaan se joka maksaa. Vanha sanonta, mutta 24kk palkan saaminen vaatii jo aika paljon akrobatiaa ja tumpelon työnantajan. Olen näitä junailuja tehnyt aika monta ja aina alle 9kk liksalla homma on hoitunut.

Fiksu työnantaja rakentaa pakettia monta kuukautta ennen kuin työntekijä edes aavistaa. Haetaan syyt ja lopuksi naputellaan varoituksin paine päälle. Sitten neuvottelussa homma napsahtaa yleensä alle kuudella kk:lla valmiiksi.

Ei työnantaja hyvästä koskaan halua luopua ja huonot saa kyllä ulos jos siltä tuntuu. Jos hyvistäkin pitää luopua niin silloin on kyse laajemmista YT-neuvotteluista ja silloin luuta on niin leveä, että ei muuta kuin lakaisee vaan mistä huvittaa. Silloin kaikki voivat huudella 24kk palkkaansa, mutta aika vaimeaksi se huuto jää.

• ...

pari tonnia, että pääsis pois firmasta siis sillain, että he erottais ja sais heti päivärahat rullaan.

• it-rotta

moi vaan kohtalotoverit.

olen nyt vapaa työelämästä. allekirjoitin sopparin aamupäivällä. palkka juoksee alkusyksyyn, maksetaan könttänä tämän kuun lopussa, kilpailijan leipiin voin lähteä vaikka heti, jos vain työtä löytyisi. taloudellista huolta ei ole tänä vuonna.

työnantajan tarjous ei ehkä ollut paras mahdollinen, mutta olin niin kypsynyt työhöni, etten jäänyt riitelemään muutamasta tonnista. itse asiassa tämä ratkaisu oli miltei helpotus. ilman tätä olisin jumittunut firmaani, nyt tulevaisuus on auki.

jatketaan keskustelua.

• samaa harkinnut

Onneksi olkoon. Tunne on varmasti vapautunut kun pääsee rimpuilemalla irti epämotivoivasta työstä.

• reissulasse

Itselläni sama asia ajankohtainen: firmassa yt:t päällä ja joka kolmas saa kenkää. Vapaaehtoisesti voisi lähteä myös, jolloin saisi 5kk palkan mukaansa.

Työ itsessään on ns. "hyvä duuni" jossa vieläpä viihdyn, mutta toisaalta houkuttelisi mahdollisuus ottaa rahat ja käyttää vapaa reissaamiseen. 5kk palkalla kiertäisi maailmalla aika pitkän lenkin. Ainoa huono puoli on se, että jos on reissussa yli 6kk, oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan poistuu.

Onko muita tällaista ratkaisua harkitsevia / toteuttaneita? Kokemuksia?

• Kari Mänty

Oikee ratkasu. Arvostan päästöstäsi. Syvä ja nöyrä kumarrus. Itsellä sama projekti edessä.

• 15kk liksa
        reissulasse kirjoitti:

Itselläni sama asia ajankohtainen: firmassa yt:t päällä ja joka kolmas saa kenkää. Vapaaehtoisesti voisi lähteä myös, jolloin saisi 5kk palkan mukaansa.

Työ itsessään on ns. "hyvä duuni" jossa vieläpä viihdyn, mutta toisaalta houkuttelisi mahdollisuus ottaa rahat ja käyttää vapaa reissaamiseen. 5kk palkalla kiertäisi maailmalla aika pitkän lenkin. Ainoa huono puoli on se, että jos on reissussa yli 6kk, oikeus ansiosidonnaiseen päivärahaan poistuu.

Onko muita tällaista ratkaisua harkitsevia / toteuttaneita? Kokemuksia?

...napsahtaa toukokuussa. Vasta yksi työhakemus lähetetty. Ei nappaa nyt ainakaan paskaduunit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2441
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2374
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1510
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1176
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe