Metsolan isäntä tiesi

Jopel

Vanha isäntä sanoi, että maidon tuotto Suomessa on kannattavaa.

Muutama päivä sitten juttelimme ALV:n alennuskeskustelun yhteydessä Suomen ruoan hintojen vertailusta muihin Euroopan maihin.

Hs. teki vertailun mm. maidon hinnoista.
Kyllä me asutaan kalliissa maassa.

19

590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsolat kuvaa aikaa vuosina 1987-1994, jolloin Suomessa ei vielä EU sanellut hintoja.
      Nyt on aikakausi toinen, samoin maidon tuotannon kannattavuus.

      • mutta jostakin se hintaero tulee nykyäänkin.
        Suomessa on maitolitra 2 kertaa kalliinpaa kuin esim. Saksassa ja aika paljon kalliinpaa kuin esim. Ruotsissa.

        Jollekin maito tuottaa, kenties koko ketjulle.
        Se on hyvä tuote hinnoitella, koska se on lähes pakko-ostos ainakin lapsiperheille ja kotimaiselle ei ole kilpailua.


      • maajusseilla silloinkin.

        kuitenkin on hienot traktorit ja maasturit.Kai se nyt kannttaa vielä peremmin.Hintavertalun huomasin minäkin, ja Saksan palkatkin ihan toista!


      • Katicat2
        Jopel kirjoitti:

        mutta jostakin se hintaero tulee nykyäänkin.
        Suomessa on maitolitra 2 kertaa kalliinpaa kuin esim. Saksassa ja aika paljon kalliinpaa kuin esim. Ruotsissa.

        Jollekin maito tuottaa, kenties koko ketjulle.
        Se on hyvä tuote hinnoitella, koska se on lähes pakko-ostos ainakin lapsiperheille ja kotimaiselle ei ole kilpailua.

        Maito on halpa alkutuote teollisuudelle. Siitä saa helpolla jalostettua kaikenlaista. Tuotteet pakataan pieniin alle sadankin millin pulloihin tai purkkeihin ja kappalehinta pyörii vanhan neljän mummonmarkan huitteilla. Helppoa tuotekehittelyä.


      • ullapulla*
        maajusseilla silloinkin. kirjoitti:

        kuitenkin on hienot traktorit ja maasturit.Kai se nyt kannttaa vielä peremmin.Hintavertalun huomasin minäkin, ja Saksan palkatkin ihan toista!

        ja jos ottaa "ohraleipä" aina jostain tulee tukiaisia.
        Nyt kun teollisuusväki on vaikeuksissa ,katsotaan kuinka käy.
        Taitaa vaan köyhälistö kasvaa Suomenmaassa.
        Ei niihin talkoisiin ainakaan isotuloiset ala, koska tavalliset työläiset laitetaan aina "silloin tällöin" alistumaan.
        Saadaan taas halvemmalla teetettyä työt.


      • Jopel kirjoitti:

        mutta jostakin se hintaero tulee nykyäänkin.
        Suomessa on maitolitra 2 kertaa kalliinpaa kuin esim. Saksassa ja aika paljon kalliinpaa kuin esim. Ruotsissa.

        Jollekin maito tuottaa, kenties koko ketjulle.
        Se on hyvä tuote hinnoitella, koska se on lähes pakko-ostos ainakin lapsiperheille ja kotimaiselle ei ole kilpailua.

        Ajatteles vaikka Suomen talvea, kuinka paljon onkaan edullisemmat olosuhteet pitää karjaa Saksassa ja jossain Etelä-Ruotsissa, myöskin kasvuolosuhteet ovat aivan erilaiset.

        Ja niillä tuotteilla niin paljon välistä vetäjiä, että sitä lehmän tississä kiinni olevaa on turha kadehtia ja syyttää hinnoista.

        Miksi muuten kaljan hinnasta ei koskaan kukaan valita?


      • ullapulla* kirjoitti:

        ja jos ottaa "ohraleipä" aina jostain tulee tukiaisia.
        Nyt kun teollisuusväki on vaikeuksissa ,katsotaan kuinka käy.
        Taitaa vaan köyhälistö kasvaa Suomenmaassa.
        Ei niihin talkoisiin ainakaan isotuloiset ala, koska tavalliset työläiset laitetaan aina "silloin tällöin" alistumaan.
        Saadaan taas halvemmalla teetettyä työt.

        olen aina sanonut, että miksei tuottajalle voi maksaa heti sellaista hintaa, että "tukiaisia" ei tarvittaisi. Niinhän ne ovat kuin jotain armopaloja koko tukiaiset!
        Heikoilla ovat nykyään maanviljelijätkin, kyllä on jo useamman navetan nurkalla vasara paukkunut!

        Kuinka paljon teollisuuskin saa tukiaisia, niistä vaan ei pidetä semmoista porua kuin maataloustukiaisista.


      • totean vaan
        Tellastiina kirjoitti:

        Ajatteles vaikka Suomen talvea, kuinka paljon onkaan edullisemmat olosuhteet pitää karjaa Saksassa ja jossain Etelä-Ruotsissa, myöskin kasvuolosuhteet ovat aivan erilaiset.

        Ja niillä tuotteilla niin paljon välistä vetäjiä, että sitä lehmän tississä kiinni olevaa on turha kadehtia ja syyttää hinnoista.

        Miksi muuten kaljan hinnasta ei koskaan kukaan valita?

        Kyllä Suomessa kaljaa ja muutakin alkoholia tuotetaan yhtä halvalla kuin muuallakin Euroopassa. Meillä vaan valtio laittaa siihen valtaisan veron päälle, toisin kuin esim. Saksassa.
        Suomessa maatalous saa EU tukea ja lisäksi "saa" vielä aiakin toistaiseksi maksaa kansallista tukea-Eli kyllä tulee veronmaksajan maitolitralle hintaa. Maajussit voivat vähentää verotuksessa suurin piirtein kaiken.Kyllä täällä karjan rehu kasvaa siinä missä Etelä-Ruotsissa ja pakkoko se n Lapia myöten lehmiä pitää, jos niin kalliiksi tulee.


      • Fanni
        Tellastiina kirjoitti:

        olen aina sanonut, että miksei tuottajalle voi maksaa heti sellaista hintaa, että "tukiaisia" ei tarvittaisi. Niinhän ne ovat kuin jotain armopaloja koko tukiaiset!
        Heikoilla ovat nykyään maanviljelijätkin, kyllä on jo useamman navetan nurkalla vasara paukkunut!

        Kuinka paljon teollisuuskin saa tukiaisia, niistä vaan ei pidetä semmoista porua kuin maataloustukiaisista.

        Samat sanat tukiaisista, pois armopalat, tukiaiset ovat kaikkien hampaissa vaan kaiken aikaa. Tuottajalle on maksettava suoraan korkein mahdollinen hinta työstään.
        Heti voimaan sellainen laki, joka nostaa maataloustuottajat ylös sylkykupista !


      • Fanni kirjoitti:

        Samat sanat tukiaisista, pois armopalat, tukiaiset ovat kaikkien hampaissa vaan kaiken aikaa. Tuottajalle on maksettava suoraan korkein mahdollinen hinta työstään.
        Heti voimaan sellainen laki, joka nostaa maataloustuottajat ylös sylkykupista !

        mutta muualla Euroopassa maito maksaa paljon vähemmän kuin Suomessa, enkä minä usko, että se on ainoastaan tuotantokustannuksien erosta johtuvaa.


      • kertolasku tökkii
        Jopel kirjoitti:

        mutta jostakin se hintaero tulee nykyäänkin.
        Suomessa on maitolitra 2 kertaa kalliinpaa kuin esim. Saksassa ja aika paljon kalliinpaa kuin esim. Ruotsissa.

        Jollekin maito tuottaa, kenties koko ketjulle.
        Se on hyvä tuote hinnoitella, koska se on lähes pakko-ostos ainakin lapsiperheille ja kotimaiselle ei ole kilpailua.

        Tänäisessä HS on maitolitran hintavertailuja muutamassa maassa.

        Kevytmaito 1l

        Suomi 0,82e
        Ruotsi 0.62e
        Italia 0.69e
        Saksa 0.49e


      • kertolasku tökkii kirjoitti:

        Tänäisessä HS on maitolitran hintavertailuja muutamassa maassa.

        Kevytmaito 1l

        Suomi 0,82e
        Ruotsi 0.62e
        Italia 0.69e
        Saksa 0.49e

        Minä maksan Supermarkettiin maidosta 93 senttiä litrasta ja tiedän, että tuottaja ei saa puoltakaan siitä.
        Halvalla saatte Helsingissä maitonne!


      • maksaa tuon
        Tellastiina kirjoitti:

        Minä maksan Supermarkettiin maidosta 93 senttiä litrasta ja tiedän, että tuottaja ei saa puoltakaan siitä.
        Halvalla saatte Helsingissä maitonne!

        saman, siellä kyllä asuminen maksaa maltaita.on välistä vetäjiä silläkin alalla.


      • *mietiskelijä*
        maksaa tuon kirjoitti:

        saman, siellä kyllä asuminen maksaa maltaita.on välistä vetäjiä silläkin alalla.

        Maito on perus ruokatarvikkeita, ja vaikka se maksaa se on kotimaista, kyllä pulassa oltais jos kotimaista ruokaa ei olisi saatavilla.
        Karja on monipuolinen perustuotanto lajike, lihat ja maito, nahka mitä vielä? No sisäelimet ja veri on kovasti käytetty, laitoksiin menee suoraan.

        Keljua olisi jos kaikki tulisi ulkoa ja sitte joku päivä olisikin tyhjät hyllyt... hanat on suljettu!

        Tässä vain mietin..


    • £rpää

      ja se vanha isäntä oli niin vastenmielinen,
      että en ole pystynyt avaamaan tämän uusinnan aikana
      kertaakaan tv2ta.

    • Laritsa M

      Hyvän TV-ohjelman tunnen siitä, että en nukahda kesken ohjelmaa.

      • Atolfia

        Se on hyvin realista arkielämää ja mikä mielenkiintoista, monenlaisia ihmisluonteita on saatu sovitettua tarinaan.

        Olen katsonut sen kerran aikaisemmin ja katson nyt uudelleen, jos vain satun olemaan kotona. Onneksi se tulee loppuviikolla toisen kerran.


      • Ukki.
        Atolfia kirjoitti:

        Se on hyvin realista arkielämää ja mikä mielenkiintoista, monenlaisia ihmisluonteita on saatu sovitettua tarinaan.

        Olen katsonut sen kerran aikaisemmin ja katson nyt uudelleen, jos vain satun olemaan kotona. Onneksi se tulee loppuviikolla toisen kerran.

        Entisenä pienviljelijänä tuntuu, että tämmöinen yhden ammatin mollaus saisi jo loppua.
        Itse en ole ikäni ja terveyteni vuoksi ollut tässä synnissä mukana yli 15 vuoteen, mutta kyllä tämä mielestäni erittäin yli-ampuva syyttäminen pistää mielen matalaksi. Jatkunut ainakin yli 50 vuotta
        Mutta se kai on tarkoituskin.
        Muilla on oikeus ilman muuta kaikkeen, ei se maajusseille kuulu.
        Tukiaiset mm. päätti valtiovalta, koska niitä maksetaan kaikkialla paremmissakin tuotanto oloissa.


      • Ukki. kirjoitti:

        Entisenä pienviljelijänä tuntuu, että tämmöinen yhden ammatin mollaus saisi jo loppua.
        Itse en ole ikäni ja terveyteni vuoksi ollut tässä synnissä mukana yli 15 vuoteen, mutta kyllä tämä mielestäni erittäin yli-ampuva syyttäminen pistää mielen matalaksi. Jatkunut ainakin yli 50 vuotta
        Mutta se kai on tarkoituskin.
        Muilla on oikeus ilman muuta kaikkeen, ei se maajusseille kuulu.
        Tukiaiset mm. päätti valtiovalta, koska niitä maksetaan kaikkialla paremmissakin tuotanto oloissa.

        Ei kai ole ammatin mollaamista, jos tuloksen hintaa ihmetellään.

        Jos kaikki maat maksaa tukiaisia, niin miksi meillä tukiaisten lisäksi maksetaan noin paljon enemmän samasta tuotteesta.

        Ketjutko, eli kauppa ja kuljetusko, se välistä vetää?

        Toi kotimaisuus, mikä on nimenomaan hyvä asia, tuo tullessaan monopoliaseman ja sitä tässä käytetään ehkä hyväksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe