Nissan Sunnystä..

Harakka

Missä vuosimallissa Sunnyyn tuli kärjetön sytytys? Entä milloin vaihtui nokkaketju hihnaksi?

16

6069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvo Puranen

      Kärjetön sytytys tuli Synnyyn vm 85 itse hommasin silloin uuden Synnyn.
      Jakopää jutskat ei havaintoa ainakin synny 89 on ketju ja muutenkin kulkee hyvin.
      Tässä vois mainostaa Synny multivalve vuosimalli 89 on erittäin hyvä auto.Kestävä kone .
      Kulkee pienellä bensalla mitä minulla matka-ajoa 6.2l/100km ja kone on 1.6L.
      Ruostesuojattuna kestää viellä 10 vuotta kun uudesta lähtien on ollut meillä.

      • Harakka

        Pitää hakea kirjastosta Sunnyn huolto-opas ja tehdä sellainen perushuolto. Öljyt, tulpat, suodattimet...
        Tuo jakopää vähän mietitytti, että pitääkö vaihdattaa hihna, mutta koska on 88 ehkä on ketjulla. No, kirjasta se varmaan selviää.


      • Mopoisti
        Harakka kirjoitti:

        Pitää hakea kirjastosta Sunnyn huolto-opas ja tehdä sellainen perushuolto. Öljyt, tulpat, suodattimet...
        Tuo jakopää vähän mietitytti, että pitääkö vaihdattaa hihna, mutta koska on 88 ehkä on ketjulla. No, kirjasta se varmaan selviää.

        Sylissä Alfamerin korjausopas sunnyihin vm.1986-1988 ja hammashihnastahan tuolla puhutaan.
        Vaihtovälihän on 5v tai 100 000km.


      • Harakka
        Mopoisti kirjoitti:

        Sylissä Alfamerin korjausopas sunnyihin vm.1986-1988 ja hammashihnastahan tuolla puhutaan.
        Vaihtovälihän on 5v tai 100 000km.

        Eli hihnan ostoon sitten. Autolla ajettu kohta 300000km. Ostin muutama viikko sitten. Vesipumppu näkyy tihkuvan vähän ja on vaihdettava, mutta näyttäis olevan helppoa.


      • Mopoisti
        Harakka kirjoitti:

        Eli hihnan ostoon sitten. Autolla ajettu kohta 300000km. Ostin muutama viikko sitten. Vesipumppu näkyy tihkuvan vähän ja on vaihdettava, mutta näyttäis olevan helppoa.

        Helppo homma, nesteet veke > Laturin hihna veke > hihnapyörä oisko yhellä pultilla kiinni > ja itse pumppu kolmella > uutta tiivistettä paikalleen (Ite laittoin myös tiivisteliimaa vai mitäs se nyt onkaan ja romppeet takas.
        Vuoti itsellä myös viime kesänä ja kävin varaosa liikkeellä niin mainitsi että saattaa itse pumppu vuotaa, onkos tämä mahdollista vai kusettiko ostamaan uuden pumpun?? Tais kyllä olla että uutta tiivistettä ei saanut irrallaan.


      • Harakka
        Mopoisti kirjoitti:

        Helppo homma, nesteet veke > Laturin hihna veke > hihnapyörä oisko yhellä pultilla kiinni > ja itse pumppu kolmella > uutta tiivistettä paikalleen (Ite laittoin myös tiivisteliimaa vai mitäs se nyt onkaan ja romppeet takas.
        Vuoti itsellä myös viime kesänä ja kävin varaosa liikkeellä niin mainitsi että saattaa itse pumppu vuotaa, onkos tämä mahdollista vai kusettiko ostamaan uuden pumpun?? Tais kyllä olla että uutta tiivistettä ei saanut irrallaan.

        Joo, ei näytä hankalalta. 20 eskoo maksaa pumppu tarvikeliikkeessä.


      • Sepi
        Mopoisti kirjoitti:

        Sylissä Alfamerin korjausopas sunnyihin vm.1986-1988 ja hammashihnastahan tuolla puhutaan.
        Vaihtovälihän on 5v tai 100 000km.

        Isällä on -88 synny ja mielestäni siinä ketju.


      • Mopoisti
        Sepi kirjoitti:

        Isällä on -88 synny ja mielestäni siinä ketju.

        paljon mahdollista. Luin vain tosta korjausoppaasta, ei oo muuta tietoa.


      • 12 -valve
        Sepi kirjoitti:

        Isällä on -88 synny ja mielestäni siinä ketju.

        8 -venttiilinen kone on hihnalla. Auto on muuten loistava, ainut heikko kohta on kansi näissä 8- venttiilisissä.

        Väittäisin monen monen auton kokemuksella, että varmasti paras japanilainen henkilöauto on sunny N13. Korikin aivan eri luokkaa kuin esim. ee90 corollassa.


      • ido59
        Sepi kirjoitti:

        Isällä on -88 synny ja mielestäni siinä ketju.

        vm. 82-88 8 venttiilikoneet on hihnalla, 88 lopussa tullut 16v kone on ketjulla.


      • B11
        ido59 kirjoitti:

        vm. 82-88 8 venttiilikoneet on hihnalla, 88 lopussa tullut 16v kone on ketjulla.

        Selvennän vielä:82-88 malliset 8-venttiilikoneet ovat hihnalla, -89 mallivuodeksi tulleet 12-venttiilikoneet ovat ketjulla. -88 malline 16-venttiilinen GTi on muistaakseni myös ketjulla.


      • N13+GA16S
        ido59 kirjoitti:

        vm. 82-88 8 venttiilikoneet on hihnalla, 88 lopussa tullut 16v kone on ketjulla.

        Laitanpa minäkin lusikkani tähän hihna/ketju keskusteluun.

        Nissanin E-moottorit ovat 8-venttiilisiä ja niissä on jakohihna. N13 (-86-91) Sunnyissä niitä on ollut E13S (1.3L) ja E16S (1.6L) moottoreina vuosina 1986-88.

        GA-moottoreissa on jakoketju, ne tulivat N13 koriseen Sunnyyn 1988. Käytössä olivat moottoriversiot GA14S (1.4L) ja GA16S (1.6L) kaasutinversiot sekä vm. -90-91 yksipisteruiskulla oleva GA16i (1.6L). Nämä GA-moottorit ovat yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (SOHC) olevia 12-venttiilisiä. Seuraavaan Sunny-sukupolveen eli N14:ta (-91-95) GA-moottoreihin tuli kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 16-venttiilinen (DOHC) kansi ja ne saivat tyyppimerkinnäkseen GA14DE (1.4L) ja GA16DE (1.6L). Nämä moottorit jatkoivat elämäänsä Almeran (N15) voimanlähteinä, vaikka kunniakkaasta Sunny nimestä luovuttiinkin.

        N13 korisissa GTi-Sunnyissä (-86-89), ja samaan aikaan markkinoilla olleessa (-87-89) B12 korisessa Coupe-GTi Sunnyssä, oleva 16-venttiilinen moottori on puolestaan tyypiltään CA16DE (1.6L). Tässä moottorissa on kaksi jakohihnalla käytettyä kannen yläpuolista nokka-akselia ja se on siis täysin eri moottori kuin edellämainitut kuten moottoriperheen tunnus CA kertookin.


      • Datsunisti
        N13+GA16S kirjoitti:

        Laitanpa minäkin lusikkani tähän hihna/ketju keskusteluun.

        Nissanin E-moottorit ovat 8-venttiilisiä ja niissä on jakohihna. N13 (-86-91) Sunnyissä niitä on ollut E13S (1.3L) ja E16S (1.6L) moottoreina vuosina 1986-88.

        GA-moottoreissa on jakoketju, ne tulivat N13 koriseen Sunnyyn 1988. Käytössä olivat moottoriversiot GA14S (1.4L) ja GA16S (1.6L) kaasutinversiot sekä vm. -90-91 yksipisteruiskulla oleva GA16i (1.6L). Nämä GA-moottorit ovat yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (SOHC) olevia 12-venttiilisiä. Seuraavaan Sunny-sukupolveen eli N14:ta (-91-95) GA-moottoreihin tuli kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 16-venttiilinen (DOHC) kansi ja ne saivat tyyppimerkinnäkseen GA14DE (1.4L) ja GA16DE (1.6L). Nämä moottorit jatkoivat elämäänsä Almeran (N15) voimanlähteinä, vaikka kunniakkaasta Sunny nimestä luovuttiinkin.

        N13 korisissa GTi-Sunnyissä (-86-89), ja samaan aikaan markkinoilla olleessa (-87-89) B12 korisessa Coupe-GTi Sunnyssä, oleva 16-venttiilinen moottori on puolestaan tyypiltään CA16DE (1.6L). Tässä moottorissa on kaksi jakohihnalla käytettyä kannen yläpuolista nokka-akselia ja se on siis täysin eri moottori kuin edellämainitut kuten moottoriperheen tunnus CA kertookin.

        Menee jo pilkun viilaamiseksi, oli sen verran täydellinen selitys tuossa noista koneista, mutta kuitenkin:
        -91 -93 N14 Sunnyissa oli GA14DS ja GA16DS koneet(kaasarikatit) jotka sitten muuttuivat 4-pisteruiskun myötä DE-koneiksi.
        -89 -90 malleissa GTI-malleissa oli CA18DE kone, (myös jakohihnalla).


      • B11
        N13+GA16S kirjoitti:

        Laitanpa minäkin lusikkani tähän hihna/ketju keskusteluun.

        Nissanin E-moottorit ovat 8-venttiilisiä ja niissä on jakohihna. N13 (-86-91) Sunnyissä niitä on ollut E13S (1.3L) ja E16S (1.6L) moottoreina vuosina 1986-88.

        GA-moottoreissa on jakoketju, ne tulivat N13 koriseen Sunnyyn 1988. Käytössä olivat moottoriversiot GA14S (1.4L) ja GA16S (1.6L) kaasutinversiot sekä vm. -90-91 yksipisteruiskulla oleva GA16i (1.6L). Nämä GA-moottorit ovat yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (SOHC) olevia 12-venttiilisiä. Seuraavaan Sunny-sukupolveen eli N14:ta (-91-95) GA-moottoreihin tuli kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 16-venttiilinen (DOHC) kansi ja ne saivat tyyppimerkinnäkseen GA14DE (1.4L) ja GA16DE (1.6L). Nämä moottorit jatkoivat elämäänsä Almeran (N15) voimanlähteinä, vaikka kunniakkaasta Sunny nimestä luovuttiinkin.

        N13 korisissa GTi-Sunnyissä (-86-89), ja samaan aikaan markkinoilla olleessa (-87-89) B12 korisessa Coupe-GTi Sunnyssä, oleva 16-venttiilinen moottori on puolestaan tyypiltään CA16DE (1.6L). Tässä moottorissa on kaksi jakohihnalla käytettyä kannen yläpuolista nokka-akselia ja se on siis täysin eri moottori kuin edellämainitut kuten moottoriperheen tunnus CA kertookin.

        Ensimmäinen E-moottori tuli -82 loppuvuonna, siis käytännössä mallivuoteen -83. E-moottoreita oli Sunny / Cherry malleissa. Sunnyä sai 1,3 ja 1,5 litraisena, ja Cherryä myytiin samoilla moottorivaihtoehdoilla. Lisäksi Cherryä sai ainakin -84 vuonna 1,0 moottorilla, joka oli tehty samaiseen E-lohkoon, sekä -86 vuonna oli vielä tarjolla 1,5 litrainen turboversio.
        Lisäksi molempia myytiin 1,7 litraisella diesel-moottorilla, mutta se oli jo eri konetyyppi.


      • Datsunisti
        B11 kirjoitti:

        Ensimmäinen E-moottori tuli -82 loppuvuonna, siis käytännössä mallivuoteen -83. E-moottoreita oli Sunny / Cherry malleissa. Sunnyä sai 1,3 ja 1,5 litraisena, ja Cherryä myytiin samoilla moottorivaihtoehdoilla. Lisäksi Cherryä sai ainakin -84 vuonna 1,0 moottorilla, joka oli tehty samaiseen E-lohkoon, sekä -86 vuonna oli vielä tarjolla 1,5 litrainen turboversio.
        Lisäksi molempia myytiin 1,7 litraisella diesel-moottorilla, mutta se oli jo eri konetyyppi.

        Elokuussa -81 alkoi E-moottorisen N10 Cherryn valmistus, myös E10 moottorilla.
        Loppuvuonna -82 tuli N12 korinen malli (valmistus alkoi huhtikuu -82).


    • tötsöni

      viilaanpa vielä vähän lisää. Itseasiassa ensimmäinen E-kone istui vuonna 1958 julkaistun bluebird 211:n keulilla, 1.2 litraisena. Sama kone löytyy myös ensimmäisen sukupolven Fairlady SP212:sta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      84
      3032
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      310
      2685
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      190
      1493
    4. Voi kulta rakas

      Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1192
    5. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      1098
    6. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1011
    7. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      70
      948
    8. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      940
    9. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      76
      920
    10. Sano nyt mitä

      Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      904
    Aihe