Nissan Sunnystä..

Harakka

Missä vuosimallissa Sunnyyn tuli kärjetön sytytys? Entä milloin vaihtui nokkaketju hihnaksi?

16

6311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvo Puranen

      Kärjetön sytytys tuli Synnyyn vm 85 itse hommasin silloin uuden Synnyn.
      Jakopää jutskat ei havaintoa ainakin synny 89 on ketju ja muutenkin kulkee hyvin.
      Tässä vois mainostaa Synny multivalve vuosimalli 89 on erittäin hyvä auto.Kestävä kone .
      Kulkee pienellä bensalla mitä minulla matka-ajoa 6.2l/100km ja kone on 1.6L.
      Ruostesuojattuna kestää viellä 10 vuotta kun uudesta lähtien on ollut meillä.

      • Harakka

        Pitää hakea kirjastosta Sunnyn huolto-opas ja tehdä sellainen perushuolto. Öljyt, tulpat, suodattimet...
        Tuo jakopää vähän mietitytti, että pitääkö vaihdattaa hihna, mutta koska on 88 ehkä on ketjulla. No, kirjasta se varmaan selviää.


      • Mopoisti
        Harakka kirjoitti:

        Pitää hakea kirjastosta Sunnyn huolto-opas ja tehdä sellainen perushuolto. Öljyt, tulpat, suodattimet...
        Tuo jakopää vähän mietitytti, että pitääkö vaihdattaa hihna, mutta koska on 88 ehkä on ketjulla. No, kirjasta se varmaan selviää.

        Sylissä Alfamerin korjausopas sunnyihin vm.1986-1988 ja hammashihnastahan tuolla puhutaan.
        Vaihtovälihän on 5v tai 100 000km.


      • Harakka
        Mopoisti kirjoitti:

        Sylissä Alfamerin korjausopas sunnyihin vm.1986-1988 ja hammashihnastahan tuolla puhutaan.
        Vaihtovälihän on 5v tai 100 000km.

        Eli hihnan ostoon sitten. Autolla ajettu kohta 300000km. Ostin muutama viikko sitten. Vesipumppu näkyy tihkuvan vähän ja on vaihdettava, mutta näyttäis olevan helppoa.


      • Mopoisti
        Harakka kirjoitti:

        Eli hihnan ostoon sitten. Autolla ajettu kohta 300000km. Ostin muutama viikko sitten. Vesipumppu näkyy tihkuvan vähän ja on vaihdettava, mutta näyttäis olevan helppoa.

        Helppo homma, nesteet veke > Laturin hihna veke > hihnapyörä oisko yhellä pultilla kiinni > ja itse pumppu kolmella > uutta tiivistettä paikalleen (Ite laittoin myös tiivisteliimaa vai mitäs se nyt onkaan ja romppeet takas.
        Vuoti itsellä myös viime kesänä ja kävin varaosa liikkeellä niin mainitsi että saattaa itse pumppu vuotaa, onkos tämä mahdollista vai kusettiko ostamaan uuden pumpun?? Tais kyllä olla että uutta tiivistettä ei saanut irrallaan.


      • Harakka
        Mopoisti kirjoitti:

        Helppo homma, nesteet veke > Laturin hihna veke > hihnapyörä oisko yhellä pultilla kiinni > ja itse pumppu kolmella > uutta tiivistettä paikalleen (Ite laittoin myös tiivisteliimaa vai mitäs se nyt onkaan ja romppeet takas.
        Vuoti itsellä myös viime kesänä ja kävin varaosa liikkeellä niin mainitsi että saattaa itse pumppu vuotaa, onkos tämä mahdollista vai kusettiko ostamaan uuden pumpun?? Tais kyllä olla että uutta tiivistettä ei saanut irrallaan.

        Joo, ei näytä hankalalta. 20 eskoo maksaa pumppu tarvikeliikkeessä.


      • Sepi
        Mopoisti kirjoitti:

        Sylissä Alfamerin korjausopas sunnyihin vm.1986-1988 ja hammashihnastahan tuolla puhutaan.
        Vaihtovälihän on 5v tai 100 000km.

        Isällä on -88 synny ja mielestäni siinä ketju.


      • Mopoisti
        Sepi kirjoitti:

        Isällä on -88 synny ja mielestäni siinä ketju.

        paljon mahdollista. Luin vain tosta korjausoppaasta, ei oo muuta tietoa.


      • 12 -valve
        Sepi kirjoitti:

        Isällä on -88 synny ja mielestäni siinä ketju.

        8 -venttiilinen kone on hihnalla. Auto on muuten loistava, ainut heikko kohta on kansi näissä 8- venttiilisissä.

        Väittäisin monen monen auton kokemuksella, että varmasti paras japanilainen henkilöauto on sunny N13. Korikin aivan eri luokkaa kuin esim. ee90 corollassa.


      • ido59
        Sepi kirjoitti:

        Isällä on -88 synny ja mielestäni siinä ketju.

        vm. 82-88 8 venttiilikoneet on hihnalla, 88 lopussa tullut 16v kone on ketjulla.


      • B11
        ido59 kirjoitti:

        vm. 82-88 8 venttiilikoneet on hihnalla, 88 lopussa tullut 16v kone on ketjulla.

        Selvennän vielä:82-88 malliset 8-venttiilikoneet ovat hihnalla, -89 mallivuodeksi tulleet 12-venttiilikoneet ovat ketjulla. -88 malline 16-venttiilinen GTi on muistaakseni myös ketjulla.


      • N13+GA16S
        ido59 kirjoitti:

        vm. 82-88 8 venttiilikoneet on hihnalla, 88 lopussa tullut 16v kone on ketjulla.

        Laitanpa minäkin lusikkani tähän hihna/ketju keskusteluun.

        Nissanin E-moottorit ovat 8-venttiilisiä ja niissä on jakohihna. N13 (-86-91) Sunnyissä niitä on ollut E13S (1.3L) ja E16S (1.6L) moottoreina vuosina 1986-88.

        GA-moottoreissa on jakoketju, ne tulivat N13 koriseen Sunnyyn 1988. Käytössä olivat moottoriversiot GA14S (1.4L) ja GA16S (1.6L) kaasutinversiot sekä vm. -90-91 yksipisteruiskulla oleva GA16i (1.6L). Nämä GA-moottorit ovat yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (SOHC) olevia 12-venttiilisiä. Seuraavaan Sunny-sukupolveen eli N14:ta (-91-95) GA-moottoreihin tuli kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 16-venttiilinen (DOHC) kansi ja ne saivat tyyppimerkinnäkseen GA14DE (1.4L) ja GA16DE (1.6L). Nämä moottorit jatkoivat elämäänsä Almeran (N15) voimanlähteinä, vaikka kunniakkaasta Sunny nimestä luovuttiinkin.

        N13 korisissa GTi-Sunnyissä (-86-89), ja samaan aikaan markkinoilla olleessa (-87-89) B12 korisessa Coupe-GTi Sunnyssä, oleva 16-venttiilinen moottori on puolestaan tyypiltään CA16DE (1.6L). Tässä moottorissa on kaksi jakohihnalla käytettyä kannen yläpuolista nokka-akselia ja se on siis täysin eri moottori kuin edellämainitut kuten moottoriperheen tunnus CA kertookin.


      • Datsunisti
        N13+GA16S kirjoitti:

        Laitanpa minäkin lusikkani tähän hihna/ketju keskusteluun.

        Nissanin E-moottorit ovat 8-venttiilisiä ja niissä on jakohihna. N13 (-86-91) Sunnyissä niitä on ollut E13S (1.3L) ja E16S (1.6L) moottoreina vuosina 1986-88.

        GA-moottoreissa on jakoketju, ne tulivat N13 koriseen Sunnyyn 1988. Käytössä olivat moottoriversiot GA14S (1.4L) ja GA16S (1.6L) kaasutinversiot sekä vm. -90-91 yksipisteruiskulla oleva GA16i (1.6L). Nämä GA-moottorit ovat yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (SOHC) olevia 12-venttiilisiä. Seuraavaan Sunny-sukupolveen eli N14:ta (-91-95) GA-moottoreihin tuli kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 16-venttiilinen (DOHC) kansi ja ne saivat tyyppimerkinnäkseen GA14DE (1.4L) ja GA16DE (1.6L). Nämä moottorit jatkoivat elämäänsä Almeran (N15) voimanlähteinä, vaikka kunniakkaasta Sunny nimestä luovuttiinkin.

        N13 korisissa GTi-Sunnyissä (-86-89), ja samaan aikaan markkinoilla olleessa (-87-89) B12 korisessa Coupe-GTi Sunnyssä, oleva 16-venttiilinen moottori on puolestaan tyypiltään CA16DE (1.6L). Tässä moottorissa on kaksi jakohihnalla käytettyä kannen yläpuolista nokka-akselia ja se on siis täysin eri moottori kuin edellämainitut kuten moottoriperheen tunnus CA kertookin.

        Menee jo pilkun viilaamiseksi, oli sen verran täydellinen selitys tuossa noista koneista, mutta kuitenkin:
        -91 -93 N14 Sunnyissa oli GA14DS ja GA16DS koneet(kaasarikatit) jotka sitten muuttuivat 4-pisteruiskun myötä DE-koneiksi.
        -89 -90 malleissa GTI-malleissa oli CA18DE kone, (myös jakohihnalla).


      • B11
        N13+GA16S kirjoitti:

        Laitanpa minäkin lusikkani tähän hihna/ketju keskusteluun.

        Nissanin E-moottorit ovat 8-venttiilisiä ja niissä on jakohihna. N13 (-86-91) Sunnyissä niitä on ollut E13S (1.3L) ja E16S (1.6L) moottoreina vuosina 1986-88.

        GA-moottoreissa on jakoketju, ne tulivat N13 koriseen Sunnyyn 1988. Käytössä olivat moottoriversiot GA14S (1.4L) ja GA16S (1.6L) kaasutinversiot sekä vm. -90-91 yksipisteruiskulla oleva GA16i (1.6L). Nämä GA-moottorit ovat yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla (SOHC) olevia 12-venttiilisiä. Seuraavaan Sunny-sukupolveen eli N14:ta (-91-95) GA-moottoreihin tuli kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 16-venttiilinen (DOHC) kansi ja ne saivat tyyppimerkinnäkseen GA14DE (1.4L) ja GA16DE (1.6L). Nämä moottorit jatkoivat elämäänsä Almeran (N15) voimanlähteinä, vaikka kunniakkaasta Sunny nimestä luovuttiinkin.

        N13 korisissa GTi-Sunnyissä (-86-89), ja samaan aikaan markkinoilla olleessa (-87-89) B12 korisessa Coupe-GTi Sunnyssä, oleva 16-venttiilinen moottori on puolestaan tyypiltään CA16DE (1.6L). Tässä moottorissa on kaksi jakohihnalla käytettyä kannen yläpuolista nokka-akselia ja se on siis täysin eri moottori kuin edellämainitut kuten moottoriperheen tunnus CA kertookin.

        Ensimmäinen E-moottori tuli -82 loppuvuonna, siis käytännössä mallivuoteen -83. E-moottoreita oli Sunny / Cherry malleissa. Sunnyä sai 1,3 ja 1,5 litraisena, ja Cherryä myytiin samoilla moottorivaihtoehdoilla. Lisäksi Cherryä sai ainakin -84 vuonna 1,0 moottorilla, joka oli tehty samaiseen E-lohkoon, sekä -86 vuonna oli vielä tarjolla 1,5 litrainen turboversio.
        Lisäksi molempia myytiin 1,7 litraisella diesel-moottorilla, mutta se oli jo eri konetyyppi.


      • Datsunisti
        B11 kirjoitti:

        Ensimmäinen E-moottori tuli -82 loppuvuonna, siis käytännössä mallivuoteen -83. E-moottoreita oli Sunny / Cherry malleissa. Sunnyä sai 1,3 ja 1,5 litraisena, ja Cherryä myytiin samoilla moottorivaihtoehdoilla. Lisäksi Cherryä sai ainakin -84 vuonna 1,0 moottorilla, joka oli tehty samaiseen E-lohkoon, sekä -86 vuonna oli vielä tarjolla 1,5 litrainen turboversio.
        Lisäksi molempia myytiin 1,7 litraisella diesel-moottorilla, mutta se oli jo eri konetyyppi.

        Elokuussa -81 alkoi E-moottorisen N10 Cherryn valmistus, myös E10 moottorilla.
        Loppuvuonna -82 tuli N12 korinen malli (valmistus alkoi huhtikuu -82).


    • tötsöni

      viilaanpa vielä vähän lisää. Itseasiassa ensimmäinen E-kone istui vuonna 1958 julkaistun bluebird 211:n keulilla, 1.2 litraisena. Sama kone löytyy myös ensimmäisen sukupolven Fairlady SP212:sta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      106
      9616
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      49
      4711
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1976
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      1961
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1660
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1401
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      40
      1329
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      937
    9. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      913
    10. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      912
    Aihe