Sesonkiherkut

Katicat2

Joulun herkuista saimme kylliksi, mutta herkuista emme pääse. Nyt ovat kauppoihin ja kahviloihin ilmaantuneet laskiasipullat ja Runebergin tortut. Vanha työkaverini vieraili tänään ja herkuttelimme hyvin arrakilla kostutetuilla Runebergin tortuilla. Onko joku joskus valmistanut niitä itse?

48

1588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "pelkkää hyvää"

      Vuosia olin valmistanut Runebergin torttuja, mutta meinasipas loppua koko valmistus silloin, kun luin Frederikan kohtelusta. Ottia tuota!

      Mutta, oli miten oli, yhä vieläkin kevään leivonnaisiin kuuluu jollakin ohjeella (useita on) noiden korppujauholeivonnaisten valmistus.

      • Jossakin Fredrika Runebergin torttuja koskevassa kirjoituksessa on väitetty, että respti on jonkun porvoolaisen sokerileipurin keksimä.


    • Joka vuosi tulee tehtyä Runebergin torttuja,
      laskiaispullat kermavaahtoinen saavat jäädä tekemättä.
      Kyllä kai mämmikin jo on kauppoihin ilmestynyt?
      Itse en ole vielä sattunut huomaamaan.

      • katikatti**

        Varmaan löytyisi netistäkin ohje, mutta silti olisi kiva saada ohje tänne. Millä olette kostuttaneet tortut. Niin seuraavaksi tuleekin sitten pääsiäinen, mutta sehän on vasta huhtikuun toisella viikolla, siis aika myöhään keväällä.


      • katikatti** kirjoitti:

        Varmaan löytyisi netistäkin ohje, mutta silti olisi kiva saada ohje tänne. Millä olette kostuttaneet tortut. Niin seuraavaksi tuleekin sitten pääsiäinen, mutta sehän on vasta huhtikuun toisella viikolla, siis aika myöhään keväällä.

        Väännän tähän sesonkiherkkuja, joihin olen mieltynyt. Kesäisin olen maisemissa, joista niitä löytää.
        Heti lumien sulettua voi löytää korvasieniä. Saa oikein hyvän kastikkeen, ja kesä on alulla. Ko. sienien valmistamisessa täytyy olla huolellinen, nehän ovat myrkyllisiä. Muita sieniä alkaa saada kesä-heinäkuussa.
        Oikeat metsämansikat ja onkin jo täysi kesä. Lakat ovat herkkujani heinäkuussa. Kun kääntyy syksyn puolelle, tulevat, mustikat ja varastoon kerättävät puolukat. Onhan niitä muitakin mutta tässä tärkeimmät, johon kesäkauteni jakautuu.


      • Hintriika*
        ynnämuu kirjoitti:

        Väännän tähän sesonkiherkkuja, joihin olen mieltynyt. Kesäisin olen maisemissa, joista niitä löytää.
        Heti lumien sulettua voi löytää korvasieniä. Saa oikein hyvän kastikkeen, ja kesä on alulla. Ko. sienien valmistamisessa täytyy olla huolellinen, nehän ovat myrkyllisiä. Muita sieniä alkaa saada kesä-heinäkuussa.
        Oikeat metsämansikat ja onkin jo täysi kesä. Lakat ovat herkkujani heinäkuussa. Kun kääntyy syksyn puolelle, tulevat, mustikat ja varastoon kerättävät puolukat. Onhan niitä muitakin mutta tässä tärkeimmät, johon kesäkauteni jakautuu.

        Kausiherkuista nostaisin listalle mämmin, joka rukiisena on mielestäni terveellisiin herkkuihin kuuluva. Ellei sitten lotraa päälle ylettömästi sokeria ja paksua kermaa.

        Usein olen pääsiäisen jälkeen ostanut (halvemmalla) 100 g:n mämmipurkkeja pakkaseen ja herkutellut vaikkapa helteisenä kesäiltana parvekkeella kunnon mämmillä!


      • ynnämuu kirjoitti:

        Väännän tähän sesonkiherkkuja, joihin olen mieltynyt. Kesäisin olen maisemissa, joista niitä löytää.
        Heti lumien sulettua voi löytää korvasieniä. Saa oikein hyvän kastikkeen, ja kesä on alulla. Ko. sienien valmistamisessa täytyy olla huolellinen, nehän ovat myrkyllisiä. Muita sieniä alkaa saada kesä-heinäkuussa.
        Oikeat metsämansikat ja onkin jo täysi kesä. Lakat ovat herkkujani heinäkuussa. Kun kääntyy syksyn puolelle, tulevat, mustikat ja varastoon kerättävät puolukat. Onhan niitä muitakin mutta tässä tärkeimmät, johon kesäkauteni jakautuu.

        Nyt on Suomen autonomian 200-vuotisjuhlavuosi, ja Runebergin torttujen sesonki saattaa ulottua varsinaiseen juhlan huipentumaan maaliskuulle. Suomen sodan sankareistahan Runeberg Vänrikki Stoolin tarinoissa runoili, ja sieltä on Maamme-laulukin peräisin.Fredrika Runeberg oli itsekin hieno krjailija, joskin jäi vaativan miehensä varjoon. J.L. tuli monasti iltamyöhään herraseurueen kanssa kotiin, ja Fredrikan piti loihtia hyvää suuhunpantavaa, korppujen, kakkujen ja pikkuleipien murut lisättiin taikinaan. Kaipa herraseurue leivoksia kostutteli omalla tavallaan.

        Saattaapa Aleksanterinleivos, se jossa on murotaikinalevyjen välissä marmeladia ja päällä vaaleanpunainen kuorrurus, nousta esille tänä vuonna. Usein merkkivuosina kehitellään myös ihan oma leivoksensa.

        Itse en yleensä väsää runebergintorttuja, ei ole korkeita vuokiakaan. Jos käyn kahvilassa sesongin aikaan, voin sen tilatakin, jos on kosteita tarjolla, kuivana se jää kurkkuun.

        Laskiaispullia leivon, ja niitä syödään moneen kertaan. Hillosta on välitä, mutta marsipaania pitää olla ja kermavaahtoa!

        Jutellaan sitten myöhemmin lisää, kuten blineistä ja madesopasta.


      • katikatti** kirjoitti:

        Varmaan löytyisi netistäkin ohje, mutta silti olisi kiva saada ohje tänne. Millä olette kostuttaneet tortut. Niin seuraavaksi tuleekin sitten pääsiäinen, mutta sehän on vasta huhtikuun toisella viikolla, siis aika myöhään keväällä.

        Aina kun se päivä lähenee, lehdissä on torttureseptejä, minullakin tallessa monia, monia ohjeita.
        Tämä taitaa olla se, millä eniten niitä olen tehnyt.

        200 g voita
        1/2 dl sokeria
        1 dl fariinisokeria
        2 munaa
        50 g mantelirouhetta
        3 dl vehnäjauhoja
        1 dl keksimuruja
        1 tl leivinjauhetta
        1 rkl kardemummaa
        vadelmahilloa

        Kostutus
        1 dl vettä
        1 dl arrakkipunssia
        2 rkl sokeria

        Pinnalle
        vadelmahilloa
        1 dl tomusokeria
        1/2 rkl vettä

        Vaahdota voi ja sokerit. Lisää munat yksitellen.
        Yhdistä kuivat aineet ja sekoita taikinaan.

        Olen tehnyt ne ihan vaan isoissa paperimuffinivuoissa. Taikinaan painetaan keskelle kuoppa ja siihen vadelmahilloa.
        Paistetaan 200 asteessa.

        Kostutuksen ainekset kiehautetaan ja sivellään tortuille.
        Lisätään vielä keskelle vadelmahilloa ja pursotetaan ympärille tomusokerista ja vedestä tehty kuorrutus.


      • Keittopäivä
        Tellastiina kirjoitti:

        Aina kun se päivä lähenee, lehdissä on torttureseptejä, minullakin tallessa monia, monia ohjeita.
        Tämä taitaa olla se, millä eniten niitä olen tehnyt.

        200 g voita
        1/2 dl sokeria
        1 dl fariinisokeria
        2 munaa
        50 g mantelirouhetta
        3 dl vehnäjauhoja
        1 dl keksimuruja
        1 tl leivinjauhetta
        1 rkl kardemummaa
        vadelmahilloa

        Kostutus
        1 dl vettä
        1 dl arrakkipunssia
        2 rkl sokeria

        Pinnalle
        vadelmahilloa
        1 dl tomusokeria
        1/2 rkl vettä

        Vaahdota voi ja sokerit. Lisää munat yksitellen.
        Yhdistä kuivat aineet ja sekoita taikinaan.

        Olen tehnyt ne ihan vaan isoissa paperimuffinivuoissa. Taikinaan painetaan keskelle kuoppa ja siihen vadelmahilloa.
        Paistetaan 200 asteessa.

        Kostutuksen ainekset kiehautetaan ja sivellään tortuille.
        Lisätään vielä keskelle vadelmahilloa ja pursotetaan ympärille tomusokerista ja vedestä tehty kuorrutus.

        Teen tänään tattikeiton maustan sen Ukkopekkajuustolla että tulee potkua!


      • Katicat2
        Tellastiina kirjoitti:

        Aina kun se päivä lähenee, lehdissä on torttureseptejä, minullakin tallessa monia, monia ohjeita.
        Tämä taitaa olla se, millä eniten niitä olen tehnyt.

        200 g voita
        1/2 dl sokeria
        1 dl fariinisokeria
        2 munaa
        50 g mantelirouhetta
        3 dl vehnäjauhoja
        1 dl keksimuruja
        1 tl leivinjauhetta
        1 rkl kardemummaa
        vadelmahilloa

        Kostutus
        1 dl vettä
        1 dl arrakkipunssia
        2 rkl sokeria

        Pinnalle
        vadelmahilloa
        1 dl tomusokeria
        1/2 rkl vettä

        Vaahdota voi ja sokerit. Lisää munat yksitellen.
        Yhdistä kuivat aineet ja sekoita taikinaan.

        Olen tehnyt ne ihan vaan isoissa paperimuffinivuoissa. Taikinaan painetaan keskelle kuoppa ja siihen vadelmahilloa.
        Paistetaan 200 asteessa.

        Kostutuksen ainekset kiehautetaan ja sivellään tortuille.
        Lisätään vielä keskelle vadelmahilloa ja pursotetaan ympärille tomusokerista ja vedestä tehty kuorrutus.

        Itse asiassa eilen vasta tuli tuo mieleen, että voisi itse em. torttuja valmistaa. Kiitos Tellastiina, printtaan tuon reseptin itselleni. Ensi vuonna sitten, jos Luoja suo ja me elämme, leivonkin ne itse.
        Eilisen torttuherkuttelun jälkeen tänään pääsen juhlimaan sukulaiseni 80-vuotispäiviä, joten herkkuja on tiedossa tänäänkin. Sitten on kai pidettävä kaksi kaalisoppapäivää vastapainoksi.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Itse asiassa eilen vasta tuli tuo mieleen, että voisi itse em. torttuja valmistaa. Kiitos Tellastiina, printtaan tuon reseptin itselleni. Ensi vuonna sitten, jos Luoja suo ja me elämme, leivonkin ne itse.
        Eilisen torttuherkuttelun jälkeen tänään pääsen juhlimaan sukulaiseni 80-vuotispäiviä, joten herkkuja on tiedossa tänäänkin. Sitten on kai pidettävä kaksi kaalisoppapäivää vastapainoksi.

        En ole niitä torttuja mitään kostutellut ja hyvin ovat kelvanneet,
        pian kylla kuivahtavat.

        Mikset niitä tänä vuonna kokeile leipoa? D))


    • Fanni

      Jos on tammimarkkinat lähimain, ovat sesonkiherkkua Viipurin rinkilä ja grillatut broilerinkoivet. Nuori polvi sai niitä lapsuudessaan ja tuntuvat vuorostaan omille lapsilleen järjestävän markkinaretken.
      Vanhusten ikäluokka voi markkinoilta ostaa sisäkäyttöön varrettomat huopikkaat, joissa vedenpitävä pohja. Ei tartu villakoiratkaan ! Sopii kylmäjalkaisille töllöttäjille.

      • tässä kalaa.Tutullani on verkot jään alla aina talvella,joten kalan saanti on varmaa viikoittain.Syksymmällä kuhaa,nyt haukea ja matikkaa,alkaa olla jo mätiäkin,laitan sen pakastimeen.Sitten kun teen blinejä,otan sieltä ja nam-nam.
        Nytkin just toi kaks aika issoo haukee,pittää perata kohta,sain vaan kerran kammon isoihin haukiin,kun ne tosi pelottavan näkösii toljottavine silmineen ja terävine hampaineen kita auki.Oli sellanen ehki yli neljän kilon hauki elävä,ja minulla naisimmeisellä ei muita konsteja kuin ensin pää pois...huhuh.
        No just otin kans omenapiirakan pois uunista,se myös talviherkkujani,metsän annnit käytettävä pikkuhiljaa myös,suolasieniä on viel syksyllisiä,teen ihan vanhanaikasta sienikastiketta,kun on joku tässä,joka ymmärtää senkin herkun päälle.


      • etnisiä
        susmorsian kirjoitti:

        tässä kalaa.Tutullani on verkot jään alla aina talvella,joten kalan saanti on varmaa viikoittain.Syksymmällä kuhaa,nyt haukea ja matikkaa,alkaa olla jo mätiäkin,laitan sen pakastimeen.Sitten kun teen blinejä,otan sieltä ja nam-nam.
        Nytkin just toi kaks aika issoo haukee,pittää perata kohta,sain vaan kerran kammon isoihin haukiin,kun ne tosi pelottavan näkösii toljottavine silmineen ja terävine hampaineen kita auki.Oli sellanen ehki yli neljän kilon hauki elävä,ja minulla naisimmeisellä ei muita konsteja kuin ensin pää pois...huhuh.
        No just otin kans omenapiirakan pois uunista,se myös talviherkkujani,metsän annnit käytettävä pikkuhiljaa myös,suolasieniä on viel syksyllisiä,teen ihan vanhanaikasta sienikastiketta,kun on joku tässä,joka ymmärtää senkin herkun päälle.

        ..herkkuja...olet aina nii kehunu .


      • Fanni
        susmorsian kirjoitti:

        tässä kalaa.Tutullani on verkot jään alla aina talvella,joten kalan saanti on varmaa viikoittain.Syksymmällä kuhaa,nyt haukea ja matikkaa,alkaa olla jo mätiäkin,laitan sen pakastimeen.Sitten kun teen blinejä,otan sieltä ja nam-nam.
        Nytkin just toi kaks aika issoo haukee,pittää perata kohta,sain vaan kerran kammon isoihin haukiin,kun ne tosi pelottavan näkösii toljottavine silmineen ja terävine hampaineen kita auki.Oli sellanen ehki yli neljän kilon hauki elävä,ja minulla naisimmeisellä ei muita konsteja kuin ensin pää pois...huhuh.
        No just otin kans omenapiirakan pois uunista,se myös talviherkkujani,metsän annnit käytettävä pikkuhiljaa myös,suolasieniä on viel syksyllisiä,teen ihan vanhanaikasta sienikastiketta,kun on joku tässä,joka ymmärtää senkin herkun päälle.

        Ei paremmin voi luetella minun herkkujani kuin olivat viestissäsi:
        Kuha, hauki, yleensä luonnonkalat, matikkaa lukuunottamatta, omenapiirakka, sienikastike ja ruokanautinnot kohdallaan.
        Minä raukka kaupunkiasukas, kun heräsin vasta kaksi vuotta sitten istuttamaan mökille omenapuun. Olen nääs varonut sorkkaeläimiä ja jyrsijöitä. Istutuksesta lähtien verkot ympärille.


      • etnisiä kirjoitti:

        ..herkkuja...olet aina nii kehunu .

        En kai mää koskaan etnisistä ruuista...monikulttuureista kyllä,ihmisistä.
        Mutta viimmeks taisin syksypuolella kertoo läskisoosista aamiaisella.
        Sehän pittää viel siihen herkkujen luettoloon lisätä,Fanni....eikö totta.Ei vaan oo ennää sitä entisajan sikkaa.


      • Katicat2
        susmorsian kirjoitti:

        En kai mää koskaan etnisistä ruuista...monikulttuureista kyllä,ihmisistä.
        Mutta viimmeks taisin syksypuolella kertoo läskisoosista aamiaisella.
        Sehän pittää viel siihen herkkujen luettoloon lisätä,Fanni....eikö totta.Ei vaan oo ennää sitä entisajan sikkaa.

        Toivat meijän pojatkin minulle kerran katiskasta tuollaisen suuren hauen. Sanoivat muut, että ei ole hyvä on liian iso. Mutta mitä vielä, uuniin laitoin. Siinä oli kuin kaksi lankun palaa, mutta puulta ei hauki maistunut, sillä kermalla hänet höystin ja ei parempaa olisi voinut olla.

        Oletteko kuulleet muuten mateen mätiärommiksi kutsuttavan. Velivainaa aina sanoi rommimateen saaneensa.


      • Fanni
        susmorsian kirjoitti:

        En kai mää koskaan etnisistä ruuista...monikulttuureista kyllä,ihmisistä.
        Mutta viimmeks taisin syksypuolella kertoo läskisoosista aamiaisella.
        Sehän pittää viel siihen herkkujen luettoloon lisätä,Fanni....eikö totta.Ei vaan oo ennää sitä entisajan sikkaa.

        Valmistin sitä viimeksi 54 vuotta sitten riittävän usean kerran, eikä ole tullut laji mieleen. Kun näen raitaisen rasvaisen palan, pelkään, että oma kylkeni on samanlainen.
        Hirvenlihasuikaleet höystettynä punaisilla savukinkkusuikaleilla kastikkeessa käy paremmin. Sikojen ruokinta on muuttanut sianlihan maun.


      • Minulle nuo markkinoilta ostetut Viipurin rinkilät ovat tuottaneet pettymyksen muistaakseni lähes aina.
        Tuoksu on turkasen hyvä, mutta maku on mauton.


      • miten niistä
        Jopel kirjoitti:

        Minulle nuo markkinoilta ostetut Viipurin rinkilät ovat tuottaneet pettymyksen muistaakseni lähes aina.
        Tuoksu on turkasen hyvä, mutta maku on mauton.

        voi pitää. En ole ostanut kertayrityksen jälkeen.


      • ne muuten söi
        miten niistä kirjoitti:

        voi pitää. En ole ostanut kertayrityksen jälkeen.

        siitä uuninpellin narusta kun isä markkinoilta niitä viipurinrinkelöitä toi ja ripusti siihen narruun.
        Eivät rinkilät kauan siinä viipyneet.


      • Jopel kirjoitti:

        Minulle nuo markkinoilta ostetut Viipurin rinkilät ovat tuottaneet pettymyksen muistaakseni lähes aina.
        Tuoksu on turkasen hyvä, mutta maku on mauton.

        Varmaan ne aikanaan ovat olleet paremmasta taikinasta tehdyt. Nyt ne ovat vain halvimmalla mahdollisella tavalla leivottu ja voideltu vaniljan makuisella maidolla.

        En enää osta.


    • Katicat2

      Muistini lokeroista mieleeni juolahti herkku, josta sain nauttia 40-luvun lopulla koulujen hiihtokilpailuissa. Silloin kouluihin jo oli tullut kouluruoka. Niinpä hiihtokilpailun jälkeen hikiset, väsyneet kilpailijat saivat lautasella keitettyä maitoa, jossa kellui pulla. Voi että se maistui. Muistaako jouku muu nauttineensa tällaista.

      Silloin vielä täällä lounaassakin oli lunta talvella, ja kansakoulujen hiihtokilpailut, jopa koulujen väliset, pidettiin joka talvi.

      • Lapsuudessani äiti laittoi kuivat pullapalat kuumaan maitoon ja muistan, kuinka hyvää se oli.
        Korppujakin siihen voitiin laittaa ja ne vasta hyviä oli ne hiukan sitkeät korpunpalat.

        Pojantyttäreni kinuaa "köyhiä ritareita", mutta siihenkin tarvittaisiin mielestäni kuivahkoa pullaa ja eihän pulla enää kuivu, kun pakasteesta otetaan aina tuoretta.
        Kaupan vanhan leivän korista joskus saattaa löytää vanhaa ranskista ja sitä sitten paistetaan ja herkutellaan mansikkahillon ja kermavaahdon kera.
        Terveellisyydestä ei puhuta mitään!


      • Hintriika*

        Takavuosina jossakin ketjussa muistelin tuota lapsuuteni laskiaispullaa kuumassa maidossa kellumassa. Silloin monikaan ei ollut edes kuullut moisesta tavasta. Missähän Sinä silloin piileskelit?

        Niin meillä äiti aina laskiaispullat tarjoili. Hyvää oli. En ole tainnut sitten lapsuuden sitä herkkua kokeilla.


      • Hintriika* kirjoitti:

        Takavuosina jossakin ketjussa muistelin tuota lapsuuteni laskiaispullaa kuumassa maidossa kellumassa. Silloin monikaan ei ollut edes kuullut moisesta tavasta. Missähän Sinä silloin piileskelit?

        Niin meillä äiti aina laskiaispullat tarjoili. Hyvää oli. En ole tainnut sitten lapsuuden sitä herkkua kokeilla.

        Takavuosina en ainakaan ollut tietokoneella, se kun on ollut mulla vasta runsaan kaksi vuotta!
        Vielä siitä pullamaidosta, meillä se ei millään tapaa liittynyt laskiaiseen, sitä tehtiin, kun sattui olemaan vanhaa, kuivaa pullaa.


      • Tellastiina kirjoitti:

        Takavuosina en ainakaan ollut tietokoneella, se kun on ollut mulla vasta runsaan kaksi vuotta!
        Vielä siitä pullamaidosta, meillä se ei millään tapaa liittynyt laskiaiseen, sitä tehtiin, kun sattui olemaan vanhaa, kuivaa pullaa.

        Olen semmoista maistanut..Kamalaa oli yäk..


      • irkku-37 kirjoitti:

        Olen semmoista maistanut..Kamalaa oli yäk..

        Mitä se on ?..Onko juotavaa,vai millaista maitotuotetta?


      • *monalisa*
        irkku-37 kirjoitti:

        Mitä se on ?..Onko juotavaa,vai millaista maitotuotetta?

        Maito hapatetaan ja kuumennetaan uunissa, siitä irtoaa maitohera ja se piimä ei ole hapanta, ennen siitä tehtiin rahkapiirakkaa...
        Olisikohan Joensuun meijeri joka sitä valmistaa myyntiinkin, hyvin varustetuissa ruokakaupoissa sitä kyllä on.
        Kannattaa kokeilla!


      • Fanni
        irkku-37 kirjoitti:

        Mitä se on ?..Onko juotavaa,vai millaista maitotuotetta?

        Kokkeli viittaa kokkareisiin.
        Rasvattoman maidon valkuaisaine saostetaan lämmittämällä kiinteän kokkaremaiseksi. Hera poistetaan. Saadaan rakeista massaa.
        Kokkelipiimää käytetään ruokana tai juomana sekoitettuna kirnupiimään tai maitoon.
        Lieksan meijeri valmistaa perinteistä kokkelipiimää.
        Siinä on rasvaa 1.2 g 100 g:ssa.
        Kokkeli on maukas itäsuomalainen erikoisuus, johon syntyy himo.


      • Kummallista, että niin mainio laskiaisruoka on kokonaan kadonnut ruokalistoilta.
        Minua harmittaa, että laskiaispulliin on tyrkätty marsipaanit ja kermavaahdot, niin että niitä ei enää voi syödä kuuman maidon kanssa. Aikaisemmin sai isoja pullia ilman täytteitä, mutta ne ovat kadonneet liikkeistä.

        Olen laittanut jonkin kerran lapsenlapsille laskiaispullat ja he ovat olleet aivan ihastuneita. Eivät koskaan muualla sellaista ole syöneet. Omat lapsenikin siis ovat unohtaneet koko laskiaisherkun. Kyllä he lapsina saivat joka vuosi.

        Toinen mitä ei juuri enää syödä, on lipeäkala. Meillä syödään sitä ainakin kerran joulun aikoihin, mutta jälkikasvut eivät ikimaailmassa ole maistaneetkaan.
        Tosi on tietysti sekin, että mokoma on niin hinnakasta, että ei viitsi juuri siihen rahaa tuhlata kuin sen yhden kerran vuodessa.


    • Röntti'

      Kas, tänään kaikki sesonkiherkkujen ystävät ovat rynnänneet kokkelipiimän perään !

    • Runebergin päivä

      onkaan ja mitä tekemistä niillä tortuilla on Runeberin kanssa?

      • Jatta

        ole helmikuun 5. päivä. Muistan sen aina siskon i syntymäpäivästä.
        Tarina kertoo, että sen kehitti Runebergin vaimo Frederika ja tarjosi niitä miehelleen merkkipäivänä.
        Mutta todellisuudessa sen kait kehitti 1840 luvulla porvoolainen kondiittorimestari Lars Astenius.

        Oli miten oli, niin hyviähän ne ovat, ne kaupankin tuotteet. Itse en ole koskaan tehnyt, kun ovat niin suuritöisiäkin.
        Hyvä mieshän se Runeberg.


      • kerroppas
        Jatta kirjoitti:

        ole helmikuun 5. päivä. Muistan sen aina siskon i syntymäpäivästä.
        Tarina kertoo, että sen kehitti Runebergin vaimo Frederika ja tarjosi niitä miehelleen merkkipäivänä.
        Mutta todellisuudessa sen kait kehitti 1840 luvulla porvoolainen kondiittorimestari Lars Astenius.

        Oli miten oli, niin hyviähän ne ovat, ne kaupankin tuotteet. Itse en ole koskaan tehnyt, kun ovat niin suuritöisiäkin.
        Hyvä mieshän se Runeberg.

        nyt vähän tarkemmin.


      • Jatta
        kerroppas kirjoitti:

        nyt vähän tarkemmin.

        todella kirjoitin, huomasin, kun luin viestini uudelleen. Tällaista sattuu, kun hätäisesti yrittää väsätä ja muka kiireellä.

        Runebergin tortuista tietenkin oli kysymys, että ovat hyviä ja itse Runeberg oli hyvä mies.
        Kyllä hänen päiväänsä kannattaa 5.2. viettää ja Runebergin tortuilla juhlistaa.


      • Muistan aina Krisse Salmisen, joka takavuosina ihmetteli sketsissään, miksei hänelle liputeta kerran vuodessa. "Kun kerran Ruunebergintortuillakin on oma liputuspäivänsä, niin miksei minullakin?"


    • Katicat2

      Eivät nämä silakat mitenkään sesonkiherkkuihin kuulu, mutta kun tämä on ruokaketju kuitenkin niin...

      Torin kalamyyjältä ostin tänään kuhan ja siinä samalla iskin silmäni hiilisilakoihin ja tulikin mielihalu niihin. Kai nämä ovat parempia kuin markettien pakatut, ajattelin.
      Mutta ei, petyin taas kerran. Kuinka ne eivät muistuta lainkaan niitä hiilisilakoita, joita kotona saunan uunin hiilien päällä paitettiin.

      En kyllä tiedä miten ne nykyään näitä valmistavat, mutta epäilen että taitavat tehdä pakastetuista kevätsilakoista. Näissä ostamissani silakoissa oli joissain aika isot mädit. Eihän tammikuun silakoissa pitäisi mätiä olla.

      Olen itse joskus silakkaa pakastanut, mutta yksi kerta riitti, sillä tuoretta eivät vastanneet.

      • Fanni

        En ole koskaan yrittänyt itse halstrata, mutta sanovat, että rasvaisesta syyssilakasta tulee se parempi.
        Halsteri kypsine silakoineen käytetään suolavedessä tai kypsät silakat otetaan voipaperin päälle, ripotellaan karkeaa suolaa päälle ja kääritään pakettiin 5 minuutiksi.
        Muinoin eräs isäntä lapsineen otti saunareissulle mukaan suolasilakoita ja piimää. Halstrasivat siis suolasilakoita.
        Vuosiin en ole ostanut halstrattuja, sillä aina sama pettymys: ovat vetisiä, mauttomia. Kukas sellaisia viitsii syödä.


      • Fanni kirjoitti:

        En ole koskaan yrittänyt itse halstrata, mutta sanovat, että rasvaisesta syyssilakasta tulee se parempi.
        Halsteri kypsine silakoineen käytetään suolavedessä tai kypsät silakat otetaan voipaperin päälle, ripotellaan karkeaa suolaa päälle ja kääritään pakettiin 5 minuutiksi.
        Muinoin eräs isäntä lapsineen otti saunareissulle mukaan suolasilakoita ja piimää. Halstrasivat siis suolasilakoita.
        Vuosiin en ole ostanut halstrattuja, sillä aina sama pettymys: ovat vetisiä, mauttomia. Kukas sellaisia viitsii syödä.

        Kotkasta ajelin ja huomasin tien varressa mainoksen, "juuri savustettua siikaa" ja poikkesin ostoksille.

        Oli se siika varmaan juuri savustettu, kun oli vielä lämminkin ja savustusuuni savusi vieressä uutta satsia tekemässä.

        Kotona totuus paljastui. Siian maku oli kamala.
        Se oli varmaan pakkasesta noukittu ties miten kauan kuivilla ollut kala.

        En ole pysähtynyt sen savustamon kohdalla enää sen koomin.


      • Fanni
        Jopel kirjoitti:

        Kotkasta ajelin ja huomasin tien varressa mainoksen, "juuri savustettua siikaa" ja poikkesin ostoksille.

        Oli se siika varmaan juuri savustettu, kun oli vielä lämminkin ja savustusuuni savusi vieressä uutta satsia tekemässä.

        Kotona totuus paljastui. Siian maku oli kamala.
        Se oli varmaan pakkasesta noukittu ties miten kauan kuivilla ollut kala.

        En ole pysähtynyt sen savustamon kohdalla enää sen koomin.

        Tuntematon kauppias tekee tuollaisen silmänkääntötempun.
        Pitäisi pyytää ensin maistinpala. Sain minäkin kerran naapurikaupungin kauppiaalta meidän torilla hirveän makuista savukalaa. Torilla leijaileva tuoksu petti.


      • Ramoona*
        Fanni kirjoitti:

        Tuntematon kauppias tekee tuollaisen silmänkääntötempun.
        Pitäisi pyytää ensin maistinpala. Sain minäkin kerran naapurikaupungin kauppiaalta meidän torilla hirveän makuista savukalaa. Torilla leijaileva tuoksu petti.

        Luulen, että esim. tarjouksessa olevat kokonaiset kirjolohet, jotka eivät mene kaupaksi, pakastetaan ja savustetaan. Kerran sain raa´aksi jäänyttä savukirjolohta, menin valittamaan ja torikauppiaalta lipsahti : se ei sitten ollut sulanut. Savusiioista kannattaa kysyä, sillä usein myydään pakastetusta kanadalaisesta siiasta savustettuja, meidän siikasaaliit ovat pieniä ja myydään usein tuoreina.
        Jolla on itsellä mahdollista savustaa kokonainen tuore kirjolohi, saa edullista herkkua.
        Me itse kalastamme jonkin verran ja varsinkin silakka on arkaa tavaraa pehmeänä ja rasvaisena kalana. Ihan eri maku on pyyntituoreessa silakassa! Saaressa joskus heti verkkoja tyhjätessä halstrataan hiilloksella. Kylmäketju on tärkeä kotitarvekalastajallekin. Sanonkin kiusotellen, että tuore silakka on melkein yhtä hyvää kuin muikku, minä lapsena muikun makuun päässyt.


      • Katicat2
        Ramoona* kirjoitti:

        Luulen, että esim. tarjouksessa olevat kokonaiset kirjolohet, jotka eivät mene kaupaksi, pakastetaan ja savustetaan. Kerran sain raa´aksi jäänyttä savukirjolohta, menin valittamaan ja torikauppiaalta lipsahti : se ei sitten ollut sulanut. Savusiioista kannattaa kysyä, sillä usein myydään pakastetusta kanadalaisesta siiasta savustettuja, meidän siikasaaliit ovat pieniä ja myydään usein tuoreina.
        Jolla on itsellä mahdollista savustaa kokonainen tuore kirjolohi, saa edullista herkkua.
        Me itse kalastamme jonkin verran ja varsinkin silakka on arkaa tavaraa pehmeänä ja rasvaisena kalana. Ihan eri maku on pyyntituoreessa silakassa! Saaressa joskus heti verkkoja tyhjätessä halstrataan hiilloksella. Kylmäketju on tärkeä kotitarvekalastajallekin. Sanonkin kiusotellen, että tuore silakka on melkein yhtä hyvää kuin muikku, minä lapsena muikun makuun päässyt.

        Luonnonsiika on ainakin Turun saaristossa hyvin harvinainen saalis. Torilla myytävä siika on kasvatettua. Mahtaakohan järvistä saada siikaa. Merikalassa ja järvikalassa on kuitenkin makuero.


      • Katicat2 kirjoitti:

        Luonnonsiika on ainakin Turun saaristossa hyvin harvinainen saalis. Torilla myytävä siika on kasvatettua. Mahtaakohan järvistä saada siikaa. Merikalassa ja järvikalassa on kuitenkin makuero.

        saimme aikoinaan Lieksan Ruunaanjärvestä,aivan Venäjän rajan tuntumassa on,Lieksan kaupunkiin kuuluva,vaikka itse "keskustaan" on 44 kilometriä.Erämaajärvi,nykyisin luonnonsuojelualuetta,kun valtio pakkolunasti kaikki mökit siellä yleiseen käyttöön,meidänkin, isäni rakentaman kelomökin.Kyllä saimme siikaa paljon ja useimmiten savustettiin,hyvää oli.
        En jaksanut uudelleen koko ketjua lukea,onko blinit unohdettu mainita...laskiaisen aikoihin yleensä,miksei muulloinkin mateen kutemisen aikoihin tehtäviä.Blineihinhän tulee tattarijauhoja,sinä juju,ja tarjotaan esimerkiksi mädin,smetanan,sipulisilpun ja miksei vielä lisänä savulohta.
        En ole nyt vuosiin tehnyt yksin asuessani eikä ole sattunut näitten herkkujen päälle ymmärtäviä poikkeamaan.


      • susmorsian kirjoitti:

        saimme aikoinaan Lieksan Ruunaanjärvestä,aivan Venäjän rajan tuntumassa on,Lieksan kaupunkiin kuuluva,vaikka itse "keskustaan" on 44 kilometriä.Erämaajärvi,nykyisin luonnonsuojelualuetta,kun valtio pakkolunasti kaikki mökit siellä yleiseen käyttöön,meidänkin, isäni rakentaman kelomökin.Kyllä saimme siikaa paljon ja useimmiten savustettiin,hyvää oli.
        En jaksanut uudelleen koko ketjua lukea,onko blinit unohdettu mainita...laskiaisen aikoihin yleensä,miksei muulloinkin mateen kutemisen aikoihin tehtäviä.Blineihinhän tulee tattarijauhoja,sinä juju,ja tarjotaan esimerkiksi mädin,smetanan,sipulisilpun ja miksei vielä lisänä savulohta.
        En ole nyt vuosiin tehnyt yksin asuessani eikä ole sattunut näitten herkkujen päälle ymmärtäviä poikkeamaan.

        päästy,on kerrottava vielä siellä em.mökillä tekemästäni kiuaskukosta.
        Kun savusaunan ihanassa löylyssä oli kylvetty,laitoin sinne saunan kiviröykkiön alle hiilloksille muhimaan yöksi kalakukon.
        Tavallinen kukon ruisjauhotaikina,sitten pikkuahvenia ja kunnon sian läskistä kylkee vuorotellen sisään,sitten voipaperiin,ei ollut siihen aikaan vielä folioita,ja hvyin paksulti sanomalehteen käärittynä sitten kiviröykkiön alle.
        Aamulla oli valmista...nam...kyllä kelpasi jokaiselle,voita vielä palasen päälle.


      • Katicat2
        susmorsian kirjoitti:

        päästy,on kerrottava vielä siellä em.mökillä tekemästäni kiuaskukosta.
        Kun savusaunan ihanassa löylyssä oli kylvetty,laitoin sinne saunan kiviröykkiön alle hiilloksille muhimaan yöksi kalakukon.
        Tavallinen kukon ruisjauhotaikina,sitten pikkuahvenia ja kunnon sian läskistä kylkee vuorotellen sisään,sitten voipaperiin,ei ollut siihen aikaan vielä folioita,ja hvyin paksulti sanomalehteen käärittynä sitten kiviröykkiön alle.
        Aamulla oli valmista...nam...kyllä kelpasi jokaiselle,voita vielä palasen päälle.

        Kylläpä susmorsian herkkuja eteemme loihdit. Kyllä lyövät laudalta Runebergin tortut. Miumaun mukkaa enämpi tykkään tällaisista ruokasemmista herkuista ja vielä selkeistä perusaineista itse valmistettuna. Ei ruista mikään voita ja itsepyydetty kala lisäksi.
        Savolaiset taitavat kalakukon teon, mutta kyllä karjalainen äitinikin kalakukkoa teki. Ei tehnyt muikusta, kun sitä ei merestä saa, mutta hyvää tuli kuhastakin. Blinit hän paistoi leipäuunin suulla, kun uunissa oli vielä hehkuvat hiilet.
        Karjalaisia umpipiirakoita kyllä teen (peruna, lanttu, sieni-ohraryyni ja kaalipiirakoita.) Myllyn-paras (mainostanko) ruistaikinasta tulee hyvät.


      • Fanni
        Katicat2 kirjoitti:

        Luonnonsiika on ainakin Turun saaristossa hyvin harvinainen saalis. Torilla myytävä siika on kasvatettua. Mahtaakohan järvistä saada siikaa. Merikalassa ja järvikalassa on kuitenkin makuero.

        Eräällä sisäjärven mökillä tarjosivat suolasiikaa. Se oli todella maukas kuin unelma. He olivat muuttaneet Pohjanlahden rannikolta. Kalastuvälineet, vene ja taito olivat sen mukaiset.
        Me mökkeilemme hieman pienemmän syvän järven rannalla. Toisinaan osuu verkkoon pari siikaa.


      • Katicat2
        Fanni kirjoitti:

        Eräällä sisäjärven mökillä tarjosivat suolasiikaa. Se oli todella maukas kuin unelma. He olivat muuttaneet Pohjanlahden rannikolta. Kalastuvälineet, vene ja taito olivat sen mukaiset.
        Me mökkeilemme hieman pienemmän syvän järven rannalla. Toisinaan osuu verkkoon pari siikaa.

        Mukava kuulla että luonnonsiikaa on sitten ainakin järvissä. Onko niillä minkäverran kokoa? Meidän Citymarketissa on joskus semmoista pakattua pikkusiikaa myytävänä. Olen ajatellut että ne olisi järvikalaa. Ne on kuitenkin saman näköisiä kuin isot muikut. Minä en niitä toisistaan erottaisi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3249
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1753
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1295
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1263
    5. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    6. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      51
      1070
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      974
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      831
    Aihe