Osaako joku kertoa, mikä voisi olla vikana, kun kojetaulussa palaa ajaessa käyttöoppaan kohta (g eli moottorin merkkivalo ja VSC sekä TRC OFF yhtäaikaa? Etujarrupalat ja -laikat ovat aika lopussa. Jarrunestesäiliössä on nestettä riittävästi. Arvelen, että juurikin kuluneet etujarruosat voisivat olla syy. Ajo sujuu kuitenkin normaalisti.
-04 D4D on ajokki. Etujarruosat on helppoa vaihtaa itsekin, mutta juuri nyt en pääse pajalle.
-K
Mikä vikakoodi?
18
21385
Vastaukset
- Mk 2
Hehkutulppa vika,voit tarkistuttaa merkkihuollossa jossa on vanhemman mallinen vikakoodinlukija.
- joskus kovaa
kun takuuta ei ole ja mikään ei saisi maksaa mitään.
- Kahimooni
mää oon tottunu vaan tekemään kaiken mahollisen itte. Jo ammatti velvoittaa... ;)
Huolimatta siitä, että auto on uudehko, olen paljon korjannut itse. Aiempia viestejä voi selata, jos haluaa. Ajokki on ollut luotettava kuitenkin, vaikka vikoja toisinaan onkin.
Miten perustelisit tuon hehkutulppavian? Miksi ajonvakautus menee pois päältä sen vuoksi ja auto käynnistyy normaalisti? Kilometrimäärillä 270 tkm voisi tulpat vaihtaa toki, muttei sitä turhaan viitti...
Onko muilla kokemuksia ko. viasta?
-K - Mk 2
Kahimooni kirjoitti:
mää oon tottunu vaan tekemään kaiken mahollisen itte. Jo ammatti velvoittaa... ;)
Huolimatta siitä, että auto on uudehko, olen paljon korjannut itse. Aiempia viestejä voi selata, jos haluaa. Ajokki on ollut luotettava kuitenkin, vaikka vikoja toisinaan onkin.
Miten perustelisit tuon hehkutulppavian? Miksi ajonvakautus menee pois päältä sen vuoksi ja auto käynnistyy normaalisti? Kilometrimäärillä 270 tkm voisi tulpat vaihtaa toki, muttei sitä turhaan viitti...
-KKokemusta on. Vikaa haettaessa kokeneetkin asentajat oli sormi suussa rystysiä myöten. Mutta sinnikkäälä etsimisellä saivat korjattua.
- kenkä irti
Kahimooni kirjoitti:
-Kjos haluut vikavalon pois, nin akunkenkä puoleks tuntia irti, niin resetoituu. Tietty järkevää olis lukee hälytyksen aihuttaja. Suosittelen 60 Euroo maksavaa vikakoodin lukijaa jokaiselle nykyauton omistajalle. Sillä voi myös kuitata hälyt, kun on ne lukenut .
- -03 ave
Käy tojotan liikkeessä laitattamassa uus softa boxille. Omassa autossa kans syttyi vikavalot aika useastikkin kiihdyttäessä. Laitatin uusimman ohjelmasoftan boxiin ni alkoi pelaan.
- Kahimooni
Minkäs hintainen toimenpide se oli? En viitsisi turhaan tehdä, kun vika lienee jossain muualla. Kertaalleen, kun auton käänsin käppärillä, ko. valot syttyivät mutta sammuivat seuraavana päivänä. Jonkin viikon päästä syttyivät taas eivätkä ole sammuneet sittemmin.
Menen käymään huollossa jonkun viikon päästä. Ajanut olen koko ajan. Normaalisti toimii auto muuten, mutta TRC on pois päältä.
Edelleen epäilen, että jarruosien kuluneisuus tekee tuon vikatilan. Katsotaan, kun pääsen lukemaan vikakoodin velipojan työpaikalla. Infoan tänne sitten.
-K - muakin
löikös sulla hälytyksen kylmällä koneella, kun turbo löi hetkellisesti ahtopaineet liian korkeiks ? (kun turbon muuttuvat siivet muuttuvat kylmänä kulmikkaaasti ) ? Vai mitä sillä softalla parannettiin ?
- Mk 2
Kahimooni kirjoitti:
Minkäs hintainen toimenpide se oli? En viitsisi turhaan tehdä, kun vika lienee jossain muualla. Kertaalleen, kun auton käänsin käppärillä, ko. valot syttyivät mutta sammuivat seuraavana päivänä. Jonkin viikon päästä syttyivät taas eivätkä ole sammuneet sittemmin.
Menen käymään huollossa jonkun viikon päästä. Ajanut olen koko ajan. Normaalisti toimii auto muuten, mutta TRC on pois päältä.
Edelleen epäilen, että jarruosien kuluneisuus tekee tuon vikatilan. Katsotaan, kun pääsen lukemaan vikakoodin velipojan työpaikalla. Infoan tänne sitten.
-KAvensiksen jarruissa ei ole sähköisiä osia kuin abs anturit ja ne eivät kontrolloi jarrupalojen kulumista.Että se niistä jarrujen kuluneisuudesta.
- Kahimooni
Mk 2 kirjoitti:
Avensiksen jarruissa ei ole sähköisiä osia kuin abs anturit ja ne eivät kontrolloi jarrupalojen kulumista.Että se niistä jarrujen kuluneisuudesta.
Luistonestohan (TRC) perustuu pyörien jarruttamiseen hallitusti. Eli anturi tarkkailee auton vakautta ja sitten jarruttelee. Siihen perustan ajatukseni.
Jos jarrut ovat kuluneet, ei TRC voi toimia oikein.
-K - luistonesto ?
Kahimooni kirjoitti:
Luistonestohan (TRC) perustuu pyörien jarruttamiseen hallitusti. Eli anturi tarkkailee auton vakautta ja sitten jarruttelee. Siihen perustan ajatukseni.
Jos jarrut ovat kuluneet, ei TRC voi toimia oikein.
-KJarruttaako se Luistonesto, ainaski mulla se rajottaa moottorin tehoo, huonosti tosin sitäkin, tyhjää lyö ainaski hitaammalla nopeudella . Jos se on jälkihehku, joka hälyyttää. Tuleeko se hälytys tyhjäkäynnill vähän ajan päästä kylmäkäynnistyksestä ?
- Kahimooni
luistonesto ? kirjoitti:
Jarruttaako se Luistonesto, ainaski mulla se rajottaa moottorin tehoo, huonosti tosin sitäkin, tyhjää lyö ainaski hitaammalla nopeudella . Jos se on jälkihehku, joka hälyyttää. Tuleeko se hälytys tyhjäkäynnill vähän ajan päästä kylmäkäynnistyksestä ?
TRC tarkkailee pyörän pyörimisnopeutta ja vähentää moottorin tehoa tarvittaessa. VSC eli ajovakauden hallintajärjestelmä taas jarruttaa yksittäisiä pyöriä saadakseen auton kulkemaan oikeaan suuntaan.
Tämä täsmennyksenä.
Mietin vielä, että miten auton tietokone saisi tiedon, että jarruosat olisivat lopussa ja lukitsisi VSCn ja TRCn pois päältä. Antureita ei todellakaan ole rattaissa kuin ABS-anturi ja ilmeisesti VSC:n anturi sijaitsee ohjauspylväässä.
No, kun pääsee vikakoodin lukuun, nähdään mistä kiikastaa.
-K - Mk 2
luistonesto ? kirjoitti:
Jarruttaako se Luistonesto, ainaski mulla se rajottaa moottorin tehoo, huonosti tosin sitäkin, tyhjää lyö ainaski hitaammalla nopeudella . Jos se on jälkihehku, joka hälyyttää. Tuleeko se hälytys tyhjäkäynnill vähän ajan päästä kylmäkäynnistyksestä ?
Jarrupalissa on mekaaninen kulumisvaroitin, jarrutettaessa kuuluu skriik... kun kun jousimainen kulumisvaroitin osuu jarrulevyyn. Ei voi olla huomaamatta. Tällöin on kitkapintaa palassa vielä n.2mm. Joten jarruttaa normmaalisti mutta palojen vaihto lähellä, siksi varoitinääni.
- -03 ave
muakin kirjoitti:
löikös sulla hälytyksen kylmällä koneella, kun turbo löi hetkellisesti ahtopaineet liian korkeiks ? (kun turbon muuttuvat siivet muuttuvat kylmänä kulmikkaaasti ) ? Vai mitä sillä softalla parannettiin ?
Kiihdyttäessä häiriövalot syttyivät ja autosta hävisi tehot. Vaikka kuin painoi kaasua niin hyvä kun pysyi mopot takana. Vikaan auttoi kun sammutti auton ja käynnisti jonkun ajan päästä uudellee. Häiriö valot jäivät silti palamaan. Luin jostakin aikoinaan että alkuperäinen softa on liian herkkä pienille eroavaisuuksille joissakin arvoissa. Uusi softa korjasi ainakin minulla kyseisen häiriövalojen syttymisen. Epäilen itse että jarruissa tässä tapauksessa olisi mitään vikaa. Softan ajaminen boxiin ei ollut muistaakseni kallis juttu koska itsekin sen tohdin teetättää. =)
- Kahimooni
-03 ave kirjoitti:
Kiihdyttäessä häiriövalot syttyivät ja autosta hävisi tehot. Vaikka kuin painoi kaasua niin hyvä kun pysyi mopot takana. Vikaan auttoi kun sammutti auton ja käynnisti jonkun ajan päästä uudellee. Häiriö valot jäivät silti palamaan. Luin jostakin aikoinaan että alkuperäinen softa on liian herkkä pienille eroavaisuuksille joissakin arvoissa. Uusi softa korjasi ainakin minulla kyseisen häiriövalojen syttymisen. Epäilen itse että jarruissa tässä tapauksessa olisi mitään vikaa. Softan ajaminen boxiin ei ollut muistaakseni kallis juttu koska itsekin sen tohdin teetättää. =)
minullahan auto toimii ihan normaalisti. Ainoa vain, että trc ja vsc ovat poissa päältä jostain syystä.
Kiihtyy näppärästi, kuten aina. Jarruttaa tasaisesti ja hyvin. ABS toimii normaalisti.
Hiihtolomat alkavat kahden viikon kuluttua. Käyn silloin katsastamassa vikakoodin. Raportoin sitten tänne.
-K - -03 ave
Kahimooni kirjoitti:
minullahan auto toimii ihan normaalisti. Ainoa vain, että trc ja vsc ovat poissa päältä jostain syystä.
Kiihtyy näppärästi, kuten aina. Jarruttaa tasaisesti ja hyvin. ABS toimii normaalisti.
Hiihtolomat alkavat kahden viikon kuluttua. Käyn silloin katsastamassa vikakoodin. Raportoin sitten tänne.
-KPitäisi periaattessa mennä Toyotan huollon piikkiin se softan päivitys. tai sitten veloittavat sen vikakoodin lukemisen verran. Mutta ilmoitteleppa asiasta.
- ANJOWITS16
-Mulla kävi sama juttu,just 1h sitten, voisko vaikuttaa mitään kun löin katiskan käyntiin ilman hehkutusta??? pakkasta vain -2,kyseiset valot sytty kojetauluun,ja plus tehot välillä hävisi kokonaan ja sutimisen esto pois päältä, luulin että TOYOTA olisi varma peli mutta vit...t, joskus ajanut citikalla????
- takkari
" voisko vaikuttaa mitään kun löin katiskan käyntiin ilman hehkutusta???"
Ei kannata haukkua autoa, jos noin tyhmästi käynnistää...
P.S. Odottivat varmaan sun vastausta lähes 4v ajan...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k363815Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet511764- 731379
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751221Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1871140Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911051- 84965
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41856Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49801- 39780