Nykysuomessa

heikot häviää pomottajille

Koulupoika otti ylimääräisen kalapuikon - Koulu kutsui poliisit
14.01.2009 06:24, päivitetty 14.01. 19:40   

Ylimääräisen kalapalan ottamisesta puhjennut kriisi kärjistyi mellakan partaalle Vantaankosken yläasteella viime viikolla. Tilannetta selvittämään kutsuttiin poliisi.

Tapahtumien vyöry lähti liikkeelle ruokalan jonosta viime torstaina noin kello 11 aikoihin. 13-vuotias koulupoika otti lautaselleen neljä kalapalaa. Se oli väärin, sillä normiannokseen olisi saanut ottaa vain kolme.

Emäntä huomautti ylimääräisestä palasta pojalle ja vaati tätä pistämään yhden takaisin.

- Poika sanoi, että eihän sitä voi pistää takaisin, kun se on jo ihan muusissa ja kastikkeessa, pojan äiti kertoo.

Pian paikalle tuli sananvaihtoa seurannut opettaja, joka tarttui päättäväisesti poikaa olkapäästä kiinni. Kontaktin tiimellyksessä tarjotin antimineen lennähti lattialle.

Opettajat vaativat poikaa siivoamaan jäljet. Poika kieltäytyi. Tästä rangaistukseksi poikaa ei enää päästetty ruuanottoon.

Seuraavaksi poika meni luokkansa kanssa kotitalouden tunnille.

- Kuraattori tuli kahdesti hakemaan luokasta Aleksia, mutta tämä ei lähtenyt mukaan.

Kolmatta kertaa varten koulu otti käyttöön järeämmät aseet. Opettajanhuoneesta soitettiin paikalle poliisipartio.

Vantaan poliisi sai ilmoituksen häiriötä aiheuttavasta koululaisesta. Oppilas istui luokassa muiden oppilaiden keskellä. Poliisin mukaan poika lopulta lähti.

Poliisipartion saapuminen kouluun sähköisti tunnelman.

Osa oppilaista alkoi riehua ja heitellä paperiroskia käytäville. Kahakan yhteydessä ainakin yksi ikkuna rikkoontui.

Vantaankosken yläaste ei kommentoi tapahtunutta.

Vuoden 2003 perusopetuslaki antoi opettajalle ja rehtorille mahdollisuuden poistaa vastusteleva oppilas luokasta fyysisiä voimakeinoja käyttäen. Kuraattorilla tätä valtaa ei ole.

Perusopetuksen johtaja Ilkka Kalo suostuu toteamaan vain, ettei Vantaan kouluissa yleensä soiteta poliisia paikalle harkitsematta asiaa ensin tarkkaan.

- Palkkalistoillamme on turvallisuusasiantuntija, ja usein kouluista otetaan häneen yhteyttä haasteellisissa tilanteissa. Hän antaa suosituksen siitä, miten toimitaan.

Turvallisuusasiantuntija Timo Varpula puolestaan kertoo, että yleensä Vantaan kouluista soitetaan poliisille yhteensä pari kertaa vuodessa. Useimmiten kyse on joko väkivaltaisesta tilanteesta tai ilkivallasta kuten koulun seinien töhrimisestä.

Viime vuonna poliisia tarvittiin poikkeuksellisen usein Kauhajoen tapahtumien poikimien koulu-uhkausten vuoksi.
IS-STT

5

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lienevätkö lapsiparat

      niin nälkäisiä, kun kotona syödään sitä tai tätä, jos on mitään?

      • Lue rivien välitkin!

        totuus olla aivan toista kuin lehdessä kerrotaan. Ainakin joka ainut kerta kun on ollut uutinen, jonka tapahtumat olen itse nähnyt, niin aina uutinen on vailla päätä ja häntää. Eli ei sinne päinkään, mutta jotain yhteistä silti.
        Lue rivien välitkin!

        Saattaa tässäkin olla se yksi kaveri alkanut häiriköimään oikein pahemman kaavan mukaan, mutta kun ei muka saa opettajat kertoa totuutta vaan joutuvat suojelemaan häirikköä. Ihan sama juttu kuin jos Manne puukottaa Valten, niin ei saa sanoa mustalaisten rötöstelleen. Syytetään rasismista sun muusta.

        Tämä kaikki on NWO:n (Uuden Maailmanjärjestyksen) ohjelmoimaa ja se kerrotaan avoimesti netissä. Etsii ja lukee kuka viitsii, mutta näköjään se toimii. Onneksi minä olen jo niin vanha, etten näe lopputulosta kokonaisuudessaan...


      • ja lehdethän
        Lue rivien välitkin! kirjoitti:

        totuus olla aivan toista kuin lehdessä kerrotaan. Ainakin joka ainut kerta kun on ollut uutinen, jonka tapahtumat olen itse nähnyt, niin aina uutinen on vailla päätä ja häntää. Eli ei sinne päinkään, mutta jotain yhteistä silti.
        Lue rivien välitkin!

        Saattaa tässäkin olla se yksi kaveri alkanut häiriköimään oikein pahemman kaavan mukaan, mutta kun ei muka saa opettajat kertoa totuutta vaan joutuvat suojelemaan häirikköä. Ihan sama juttu kuin jos Manne puukottaa Valten, niin ei saa sanoa mustalaisten rötöstelleen. Syytetään rasismista sun muusta.

        Tämä kaikki on NWO:n (Uuden Maailmanjärjestyksen) ohjelmoimaa ja se kerrotaan avoimesti netissä. Etsii ja lukee kuka viitsii, mutta näköjään se toimii. Onneksi minä olen jo niin vanha, etten näe lopputulosta kokonaisuudessaan...

        myyvät lööpeillä.

        Saaneeko kukaan tuostakaan totuutta selville, epäilen?


      • Lue rivien välitkin! kirjoitti:

        totuus olla aivan toista kuin lehdessä kerrotaan. Ainakin joka ainut kerta kun on ollut uutinen, jonka tapahtumat olen itse nähnyt, niin aina uutinen on vailla päätä ja häntää. Eli ei sinne päinkään, mutta jotain yhteistä silti.
        Lue rivien välitkin!

        Saattaa tässäkin olla se yksi kaveri alkanut häiriköimään oikein pahemman kaavan mukaan, mutta kun ei muka saa opettajat kertoa totuutta vaan joutuvat suojelemaan häirikköä. Ihan sama juttu kuin jos Manne puukottaa Valten, niin ei saa sanoa mustalaisten rötöstelleen. Syytetään rasismista sun muusta.

        Tämä kaikki on NWO:n (Uuden Maailmanjärjestyksen) ohjelmoimaa ja se kerrotaan avoimesti netissä. Etsii ja lukee kuka viitsii, mutta näköjään se toimii. Onneksi minä olen jo niin vanha, etten näe lopputulosta kokonaisuudessaan...

        Olen itse ollut joskus yläasteella töissä ja seurannut touhua ruokalassa. Ja se on suorastaan pöyristyttävää! Ensinnäkin sinne hyökätään kuin susilauma. Tönitään ja tuupitaan jonossa. Huudellaan rivouksia. Ruokaa otetaan, toiset nirsoilee, arvostelee ja haukkuu siinä sivussa keittäjät. Porukka hihittelee. Toiset taas ottavat kaikkea, ja niin paljon kuin lautaselle mahtuu ja se mikä ei mähdu tippuu lattialle. Eikä ole aikomustakaan syödä sitä annosta. Ei siis mitään käytöstapoja. Ja tästä on aikaa jo muutama vuosi ja asun pienellä paikkakunnalla. Voin hyvin kuvitella että isossa kaupungissaa meno on ihan muuta toista, siellähän opettajakin joutuu pelkäämään oppilaita.

        Tämä on nyt sen vapaan kasvatuksen tulosta. Hirvittää kun kuulee jo kymmen vuotiaiden kerskuvan että voi tehdä mitä vaan, eiie te mulle mitään mahda.

        Niin että kannattaa lukea myös ne rivien välit.


    • huuuuuuuuuurrrrrrrr

      niin saadaan suomeen ihan aitoa natsimeininkiä. Tsaarinaikaisen vallankäytön lisäksi tietenkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1003
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      917
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      298
      798
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      658
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      599
    Aihe