KATSOKAA TÄÄ!

KATSOKAA TÄÄ!

Hei! Paljonko tyttökissan pitäs painaa??? MUn kissa painaa nimittäin 5kiloo. Se on sisäkissa ja ennen oli ulkona käyvä! Se kyllä oppi olemaan vaan sisällä. (se on tyttö)Ja onko yhtään muuta ihmistä, jonka lempi eläin olis kissa! Ku kaikki tykkää vaan koira, koira, koira!!! Olen iloinen josn joku viittii vastata!!! kiitos valmiiks1

22

3132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mau-mau

On meilläkin kuusikiloinen kolli.

• Tabby

Hieman on kyllä väärässä paikassa tämä aihe, mutta vastataanpa nyt kuitenkin =).

Meiltä löytyy 7-kiloinen hieman päälle 2-vuotias leikattu tyttökissa sekä 10-kiloinen 1,5-vuotias leikattu poikakissa. Varsin normaalipainoiseltahan kissasi vaikuttaa, mutta mitään ei voi sanoa näkemättä kissaa. Täällä aivan liian monet ovat alkaneet syytellä minua, että pistä kissat laihikselle ja kauhistus kun ovat lihavia kun ovat kuulleet kissojemme painot. Pelkästä painosta ei kukaan voi sanoa yhtään mitään näkemättä kissaa. Pari viikkoa sitten kävin pojan kanssa eläinlääkärissä pistämässä rokotukset näyttelyä varten kuntoon, ja eläinlääkäri totesi pojan olevan hirmuisen laiha, vaikka painoa löytyykin enemmän kuin pieniltä koirilta. Kuulemma 3 kiloakin voisi huoletta tulla lisää. Sama juttu tytön kanssa: 7 kiloa on neidille normaali paino, 8 kiloakin kuulemma vielä menisi. Siitä voinee päätellä, että kissamme eivät ole läskejä (edelleenkään). Kamalaa, jos alkaisin noitakin laihduttaa niin, että painaisivat sen "mitä maatiaiset yleensä painavat", eli 3-4-kiloisiksi. Pekulta siis yli puolet pois ja Lakulta aika tasan tarkkaan puolet. Ihmisten olisi mielestäni hyvä miettiä ennen kuin alkaa aukoa päätään siitä, miten jonkun kissa painon mukaan on lihava.

Ilmeisesti sinulla on maatiaiskissa? Maatiaiset kuulemma painavata yleensä 3-4 kiloa (tytöt) ja 4-5 kiloa (pojat). Minulle vain ei ole koskaan mennyt jakeluun, kuka pystyy (ja miten) tällaisen luokittelun tekemään. Maatiaisia löytyy joka kokoa ja näköä, ja esimerkiksi meidän kissamme ovat molemmat sitä erittäin korkeaa sorttia. Anopilta puolestaan löytyy vielä korkeampaa ja sitten erittäin matala maatiainen.

Hyvä sääntö lihavuuden kokeiluun on se, tuntuvatko kylkiluut helposti läpi vaiko eivät.

Kyllä, minun lempieläimeni on ehdottomasti kissa. Kissa on noin kymmenellä ensimmäisellä sijalla, vasta sen jälkeen tulevat muut eläimet.

Tässä vielä linkit meidän "läskien" kuvagallerioihin =).

http://www.kissamaailma.net/laku/
      http://www.kissamaailma.net/peku/

• väärällä palstalla

Ruokinnastahan lihavuus, jos sellaista on,
        pääosin johtuu.
        Tottakai kissan muutkin ominaisuudet vaikuttavat.

Tyttökissani on pullea kuin mikä,
        mutta painaa vain 3 kg.
        On siis kevyt kuin höyhen. :)
        turkki on paksu ja tuuhea.

• sissus!

mahtaa sydän sanoa kohta pum molemmilla!
        mikäs eläinlääkäri antaa luvan
        vielä lihottaa lisää?

• Tabby
        sissus! kirjoitti:

vielä lihottaa lisää?

No tämähän oli arvattavissa. Miten helvetissä on mahdollista, ettei yksikään eläinlääkäri, joka kissojamme on käsitellyt (noin 10 eri lääkäriä), ole kertaakaan maininnut kissojemme olevan liian lihavia, vaikka olen sitä oikein erikseen kysynyt?

Juu, ei sano sydän pum kummallakaan, juoksevat kaiket illat ja leikkivät todella paljon, ilman että edes hengästyvät. Sulla se sydän sanoo pum, taidat itse olla joku jenkkityylinen lihavuori. Ihan tällaista en taas odottanut, mutta kiitos nyt kuitenkin (ihan vinkkinä, että mulle jäät kyllä kakkoseks jos väittelemään alat).

• Masi
        Tabby kirjoitti:

No tämähän oli arvattavissa. Miten helvetissä on mahdollista, ettei yksikään eläinlääkäri, joka kissojamme on käsitellyt (noin 10 eri lääkäriä), ole kertaakaan maininnut kissojemme olevan liian lihavia, vaikka olen sitä oikein erikseen kysynyt?

Juu, ei sano sydän pum kummallakaan, juoksevat kaiket illat ja leikkivät todella paljon, ilman että edes hengästyvät. Sulla se sydän sanoo pum, taidat itse olla joku jenkkityylinen lihavuori. Ihan tällaista en taas odottanut, mutta kiitos nyt kuitenkin (ihan vinkkinä, että mulle jäät kyllä kakkoseks jos väittelemään alat).

se vissiin on joka ihmiset saa sonomaan että sun kissat muka lihavia ovat. Nooh, ne jotka sit tietävät jotain kissoista kyllä näkevät että nämä ovat suurikokoisia mutta ei ollenkaan lihavia. Terkkuja vaan Lakulle ja Pekulle! =)

• Keskustelun alottanut!

Sulla on ihania kissoja, ainakin kuvien perusteella, tai voin oikeastaan vannoa että on, kun kaikki kissat on ihania!;) Mulla on maatiaiskissa, mutta on ihan just kun egyptin mau! Otettiin perheestä 2kk ikäisenä! Onnee kissojen kaa ja kiitos kaikista hyvistä kissatiedoista. Kissat rulez!

• Tabby
        Masi kirjoitti:

se vissiin on joka ihmiset saa sonomaan että sun kissat muka lihavia ovat. Nooh, ne jotka sit tietävät jotain kissoista kyllä näkevät että nämä ovat suurikokoisia mutta ei ollenkaan lihavia. Terkkuja vaan Lakulle ja Pekulle! =)

En tiedä mikä on, mutta minulle oikeastaan aivan sama =). Ja jos ei kerrota Lakulle, niin voin kyllä sanoa, että on se neiti pikkuisen pyöreähkö masun kohdalta (tosin masussa on se tyhjä roikkuva pussi, joka hämää ja saa kissan näyttämään paksummalta kuin se oikeastaan on) ;).

Terkut menee perille, kunhan nuo heräävät päiväuniltaan ja alkavat jälleen riehua. Mailaillakin voisit joskus, vaikutat järkevältä kissaihmiseltä ;). Se osoitehan oli se vanha tuttu [email protected]

• Tabby
        Keskustelun alottanut! kirjoitti:

Sulla on ihania kissoja, ainakin kuvien perusteella, tai voin oikeastaan vannoa että on, kun kaikki kissat on ihania!;) Mulla on maatiaiskissa, mutta on ihan just kun egyptin mau! Otettiin perheestä 2kk ikäisenä! Onnee kissojen kaa ja kiitos kaikista hyvistä kissatiedoista. Kissat rulez!

Sulla onkin sitten tosi ihanan värinen kissa. Itse ottaisin egyptin maun, jos rahatilanne sallisi, vaikkakin kaikki täplikkäät ja tabbyt ovat mieleeni. Kilpparikin on yksi suosikeistani. Vannoutuneena maatiaisfanina voin sanoa, että maatiainen on mitä parhain valinta kissaksi. Tosin voisin suositella monia rotujakin, ei sen puoleen.

Terkkuja söpöliini kissallesi meidän jättiläisiltä ja tietysti minulta =). Muista hemmotella söpöliiniä ;)!

• Kissaihminen

Mainion näköisiä veijareita sinulla!
        Tuli iloinen mieli kun kävin katsomassa Lakun ja Pekun kuvia!
        Hauskoja kisuja ovat.

• mamma40
        sissus! kirjoitti:

vielä lihottaa lisää?

Kissat kun nyt sattuvat olemaan yksilöitä kaikin tavoin, niin myöskin painonsa eli kokonsa suhteen.

Ajatellaan esim. pienimmät rodut painavat n. 3-4 kg ja suurimmat reippaasti yli 10 kiloa (ragdoll ja maine coon). Rotujen sisälläkin on huikeita eroja, esim. meillä vanhin perski (kastraatti uros) painaa sellaiset 7 kg ja pienin n. 3 kg. Yksi kasvattini painoi 7 kk iässä 4,2 kg ja toinen nyt 8 kk iässä 4,5 kg (sisar 3,5 kg), molemmat ovat uroksia ja kasvavat vielä (ovat täysikokoisia tuossa 3 vuotiaina). Painavimmat naaraat tällä hetkellä 4-5 kg (toinen kastraatti toinen leikkaamaton).

Kissan lihavuuden tai laihuuden voi tunnustella itsekin, eli jos kylkiluut eivät tunnu selvästi kokeilemalla (ei painamalla), on kissa liian lihava. Jos ne taas tuntuu liikaa tai selkärangan nikamat tuntuvat selvästi, on kissa laiha.

Mitään yksiselitteistä painoa ei voi määritellä, vaan kissan rakenne eli luuston koko vaikuttaa lopputulokseen. Mitä kookkaampi luusto, sen enemmän tarvitaan lihaksia tukemaan luustoa=>painava kissa! Ei se sen ihmeellisempää ole.

• Kissafani

Ihania kisuja nämä Laku ja Peku!!! Ittellä on justiin samankokoosia kissoja 6 kipaletta!!!! Laku on juuri samannäköinen kuin meidän Pikkuinen ja Enni!!!! (Pikkuinen oli pienenä tosi raasu, ku koira oli yrittänyt syödä sen...onneksi ei jäänyt mitään vammaa sille, paitsi pään tärinä ennen hyökkäystä hiiren kimppuun.)

• Masi

Löytyy FBMI-painoindeksi kissoillekin.

Laske kissasi painoindeksi mittaamalla rintakehän 8. kylkiluun kohdalta ja vertaa sitä sääriluuhun.

Säären pituus (cm) - Rintakehän ympäryysmitta (cm)

10 - 20-32
      11 - 20-34
      12 - 22-34
      13 - 24-36
      14 - 24-38
      15 - 28-38
      16 - 30-40
      17 - 30-42
      18 - 32-42
      19 - 32-44
      20 - 34-44
      21 - 34-46
      22 - 38-48
      23 - 38-50
      24 - 40-50
      25 - 40-52

Jos rintakehänluku menee yli tuon suosituksen kissasi on lihava, jos menee alle se on liian laiha.

• KIITOS!

Kiitos kaikille, jotka viittivät mulle vastata!

• suvi

oma mirri painaa hieman päälle viisi kiloa.on vielä semmonen pieni kokonen, että maha kyllä roikkuu maassa:) sai eläinlääkäritä määräyksen laihikselle mutta tyttö on niin perso ruualle että vie kaverinsa ateriatkin:)toinen kissa painaa sitten alle kolme kiloa että on tainut muutaman kerran mennä ateriat väärään suuhun...
      JA KISSAT ON EHDOTTOMASTI ELÄINKUNNAN SULOISIMPIA ELUKOITA!!!!PARHAITA JA FIKSUIMPIA..niin ihanan mystisiä:)no, en mä koiria inhoa mutta...

• Misun omistaja

Minä ainakin tykkään kissoista, myös muista eläimistä.
      Minulla on ollut ihan syntymästäni asti kokemuksi koirista kun äidilläni oli koira kääpiöpinsseri sen lisäksi on olut hiiriä,undulaatteja,kanarialintuja.
      Itselläni on ollut kani, marsu,hamstereita ja nyt on 4:jäs kissa menossa.Misu on minun uninalleni ja se osaa vastata kun sille puhuu. En tiedä kissojen painosta muttä kyllö sulla on aika painava tyttö kun minun poitsu painaa 5-6kiloa.
      Paino riippuu lajista ja koosta mutta tytöt ovat yleensä kevyempiä kuin pojat.

• Kolli

ja on 6-vuotias, leikattu kisu. Myös sisäkissa.

• minä

Mulla on maatiais tyttö kissa,joka painaa vain vähä yli 3kg.se kävi vuosi sitte eläinlääkärill(kuumeen takia) ja eläin lääkäri sano ett se on iha normaali painonen.se oli sillon vähän alle 3kg.se kissa on vasta 2 vuotias!!pentuja se on saanut jo 9!!=) kissat on niin SULOISIA ja IHANIA otuksia mitä tiedän!!!!!Kissani on joskus sisällä,joskus ulkona,se saa paljon liikuntaa!!
      koita saaha vain kissasi liikumaan!!!:)

• Kissafani

Sun kissa on aikalailla ylipainoinen, mutta ei se mun mielestä mitään haittaa, pääasia, että se on tyytyväinen.
      Täällä on yksi kissaihminen, mä en voi sietääkkään koiria ja ne on ärsyttäviä, ku ne vaistoaa sen, etten pidä niistä niin ne alkaa tulemaan väkipakolla mun lähelle ja mun pitää silitellä niitä! Toissa kesänä yritti semmonen vasikan kokoinen koira purra mua jalkaan, sen jälkeen meni pienikin koirien tykkääminen täysin ohitse!

• Ina

heip!
      riippuu vähän kissasi iästä.
      omistan 2 kissaa, toinen on hiukan yli vuoden ja painaa jotain 4 kg, toinen on 6-vuotias ja painaa 7 kg. kissa ei saisi painaa yli 8 kiloa, se ei ole hyväksi kissalle.
      jos kissasi on nuori, sopiva paino on suunnilleen 2-4 kiloa mielestäni, ja yli vuoden ikäiset painavat mielellään jotain 4-6 kiloa.
      7 ja 8-kiloiset eivät ole ylipainoisia mutta mielellään alle 8 kiloa voisi painaa, mutta paha mennä sanomaan kun en ole nähnyt kissaasi!

• ismo123

Moi!
      Mun kissa painaa nyt 6 kk ikäsenä joku 2,7 kiloo, ni osaisko kukaan arvioida paljon se painais täyskasvusena? Ja minkä ikäsenä sen paino ei enää lisäänny?

• kasvaa kasvaa

puoli vuotiaana kissa on 75% täyskasvuisesta. että kyllähän se siitä vielä kasvaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      118
      2302
    2. 132
      1856
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1226
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      97
      1172
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      72
      1070
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1050
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      44
      1024
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      78
      981
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      23
      965
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      932
    Aihe