Haluan jättää asunnon lapsilleni

Varaton toinen puoliso on

Omistan velattoman asunnon, jonka aikanaan haluan jättää lapsilleni; millainen avioehdon pitää olla ettei uusi puoliso voi siitä vaatia osaana mahdollisen eron sattuessa?
Hänellä ei mitään omaisuutta.

8

1767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nix nax

      "Me allekirjoittaneet kihlakumppanit sovimme keskenämme, että avioliiton solmittuamme meillä ei ole avio-oikeutta mihinkään toistemme omaisuuteen."

      Tai rajoitetummin:

      "...ettei minulla MM ole avio-oikeutta minun NN:n omistamiin Asunto Oy Y:n osakkeisiin nrot - tai niiden sijaan tulevaan omaisuuteen."

      Avioehdosta huolimatta miehelläsi, jos kuolet ennen häntä, on oikeus elinaikansa hallita jakamattomana yhteistä (sinun omistamaasi) kotianne ja asuntoirtaimistoa. Asunnon toki perivät omistusoikeudella lapsesi, mutta omistusoikeuden rasitteena on tuo miehesi hallintaoikeus.

      Tältä rasitteelta lapsesi voivat välttyä, jos jo eläessäsi lahjoitat heille kullekin murto-osuuden (esim. 1/10 osan per. lapsi) asunnosta. Lahjaan voit liittää itsellesi elinaikaisen hallintaoikeuden, mikä pienentää verotettavaa lahjaa. Jos lahjan arvo per. lapsi jää alle 4000 euron, lahjaveroa ei mene. Jos lapset ovat alaikäisiä, heitä tulee lahjan vastaanottamisessa edustaa määrätty edunvalvojan (sinun) sijainen.

      • mieleen,

        seuraava kysymys.
        Jos haluan jättää lapsilleni (2) jo elinaikanani mökkini jonka arvo on n. 40 000 E puoliksi, minkälainen pitää lahjakirjan olla, pitääkö se käyttää maistraatissa? Eli siis vahvistettavana?


      • eräs n
        mieleen, kirjoitti:

        seuraava kysymys.
        Jos haluan jättää lapsilleni (2) jo elinaikanani mökkini jonka arvo on n. 40 000 E puoliksi, minkälainen pitää lahjakirjan olla, pitääkö se käyttää maistraatissa? Eli siis vahvistettavana?

        Lahjavero? Ota siitä selvää ym.


      • nix nax

        Tältä rasitteelta lapsesi voivat välttyä, jos jo eläessäsi lahjoitat heille kullekin murto-osuuden (esim. 1/10 osan per. lapsi) asunnosta.

        Mahdolliset lahjat on syytä toteuttaa ennen uudelleen avioitumista. Avioliiton aikana (ja jälkeenkin ennen ositusta) nimittäin yhteisen asunnon/asunnon osan luovuttamiseen tarvitaan puolison suostumus.


    • pulliainen

      Avioliittohan on lopultakin vain taloudellinen sopimus. Jollet saa siitä hyötyä - miksi mennä naimisiin?

    • avioehto

      tee helvetin äkkiä tuomarin kanssa jonkinmoinen sopimus ettei sun lapsilta mene osaketta,katso netistä sieltä löytyy varmasti neuvoa miten paperi tehdään katso vaikka joitakin laki sivuja.

      • ^^^^ Sama

        Ei niiltä osake mene, en tee mitään ennen kuin kaikki asiat kunnossa.
        Enkä ymmärrä miten mahdollisella uudella puolisolla voi olla hallintaoikeus tms?
        Sehän on yksin minun osakkeeni.


      • on vahva
        ^^^^ Sama kirjoitti:

        Ei niiltä osake mene, en tee mitään ennen kuin kaikki asiat kunnossa.
        Enkä ymmärrä miten mahdollisella uudella puolisolla voi olla hallintaoikeus tms?
        Sehän on yksin minun osakkeeni.

        Lesken oikeus yhteiseen kotiin on yksi vahvimpia oikeuksia. Kannattaa tosissaan perehtyä noihin lakikuvioihin. Suosittelen asiantuntevaa lakimiestä koska osa papereistä pitää olla määrämuotoisia ja vahvistettuja.
        Jo se että teillä on täysin eri taloudelliset tilanteet kannattaa vakavasti suhtautua tilanteeseen koska sinulla on rintaperillisiä keille haluat perinnön jäävän.

        Tässä vähän lesken oikeudesta ensi luettavaa
        http://www.perunkirjoitus.fi/index.php?sivu=3


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2097
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1610
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1236
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1150
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1145
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe