Haluan jättää asunnon lapsilleni

Varaton toinen puoliso on

Omistan velattoman asunnon, jonka aikanaan haluan jättää lapsilleni; millainen avioehdon pitää olla ettei uusi puoliso voi siitä vaatia osaana mahdollisen eron sattuessa?
Hänellä ei mitään omaisuutta.

8

1735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nix nax

"Me allekirjoittaneet kihlakumppanit sovimme keskenämme, että avioliiton solmittuamme meillä ei ole avio-oikeutta mihinkään toistemme omaisuuteen."

Tai rajoitetummin:

"...ettei minulla MM ole avio-oikeutta minun NN:n omistamiin Asunto Oy Y:n osakkeisiin nrot - tai niiden sijaan tulevaan omaisuuteen."

Avioehdosta huolimatta miehelläsi, jos kuolet ennen häntä, on oikeus elinaikansa hallita jakamattomana yhteistä (sinun omistamaasi) kotianne ja asuntoirtaimistoa. Asunnon toki perivät omistusoikeudella lapsesi, mutta omistusoikeuden rasitteena on tuo miehesi hallintaoikeus.

Tältä rasitteelta lapsesi voivat välttyä, jos jo eläessäsi lahjoitat heille kullekin murto-osuuden (esim. 1/10 osan per. lapsi) asunnosta. Lahjaan voit liittää itsellesi elinaikaisen hallintaoikeuden, mikä pienentää verotettavaa lahjaa. Jos lahjan arvo per. lapsi jää alle 4000 euron, lahjaveroa ei mene. Jos lapset ovat alaikäisiä, heitä tulee lahjan vastaanottamisessa edustaa määrätty edunvalvojan (sinun) sijainen.

• mieleen,

seuraava kysymys.
        Jos haluan jättää lapsilleni (2) jo elinaikanani mökkini jonka arvo on n. 40 000 E puoliksi, minkälainen pitää lahjakirjan olla, pitääkö se käyttää maistraatissa? Eli siis vahvistettavana?

• eräs n
        mieleen, kirjoitti:

seuraava kysymys.
        Jos haluan jättää lapsilleni (2) jo elinaikanani mökkini jonka arvo on n. 40 000 E puoliksi, minkälainen pitää lahjakirjan olla, pitääkö se käyttää maistraatissa? Eli siis vahvistettavana?

Lahjavero? Ota siitä selvää ym.

• nix nax

Tältä rasitteelta lapsesi voivat välttyä, jos jo eläessäsi lahjoitat heille kullekin murto-osuuden (esim. 1/10 osan per. lapsi) asunnosta.

Mahdolliset lahjat on syytä toteuttaa ennen uudelleen avioitumista. Avioliiton aikana (ja jälkeenkin ennen ositusta) nimittäin yhteisen asunnon/asunnon osan luovuttamiseen tarvitaan puolison suostumus.

• pulliainen

Avioliittohan on lopultakin vain taloudellinen sopimus. Jollet saa siitä hyötyä - miksi mennä naimisiin?

• avioehto

tee helvetin äkkiä tuomarin kanssa jonkinmoinen sopimus ettei sun lapsilta mene osaketta,katso netistä sieltä löytyy varmasti neuvoa miten paperi tehdään katso vaikka joitakin laki sivuja.

• ^^^^ Sama

Ei niiltä osake mene, en tee mitään ennen kuin kaikki asiat kunnossa.
        Enkä ymmärrä miten mahdollisella uudella puolisolla voi olla hallintaoikeus tms?
        Sehän on yksin minun osakkeeni.

• on vahva
        ^^^^ Sama kirjoitti:

Ei niiltä osake mene, en tee mitään ennen kuin kaikki asiat kunnossa.
        Enkä ymmärrä miten mahdollisella uudella puolisolla voi olla hallintaoikeus tms?
        Sehän on yksin minun osakkeeni.

Lesken oikeus yhteiseen kotiin on yksi vahvimpia oikeuksia. Kannattaa tosissaan perehtyä noihin lakikuvioihin. Suosittelen asiantuntevaa lakimiestä koska osa papereistä pitää olla määrämuotoisia ja vahvistettuja.
        Jo se että teillä on täysin eri taloudelliset tilanteet kannattaa vakavasti suhtautua tilanteeseen koska sinulla on rintaperillisiä keille haluat perinnön jäävän.

Tässä vähän lesken oikeudesta ensi luettavaa
        http://www.perunkirjoitus.fi/index.php?sivu=3

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko Pajari gerontofiili?

Poliitikko Harry ”Hjallis” Harkimo, 70, kertoi itsenäisyyspäivänä seurustelevansa Jasmine Pajarin, 35, kanssa. Fuengiro
      Maailman menoa
      21
      4104
    2. Uskomatonta, Sanna Marinille ei haluttu antaa näkyvyyttä Linnan juhlissa

Kymmenen Uutiset juuri ennen Marinin saapumista ja Areenakin kyykkäsi. Kyllä SDP:läinen politiikan supertähti on paha on
      Maailman menoa
      313
      2677
    3. Sofia & Stefan

Kas kummaa, yhtäaikaa Dubaissa? Pääsikö Sofia pitkästä aikaa Dubain kotiin? 😂 Instaan muistettu laittaa kuva "vesi ton
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1595
    4. Ei sydäntään voi pettää loputtomiin

Vielä me toisemme löydetään.
      Ikävä
      124
      1593
    5. Kiitos että olet

Tiedän, että sinä olet ja ajattelet minua välillä. Se tuo minulle voimaa, et tiedäkään miten paljon. Vaikka meistä ei tu
      Ikävä
      64
      1537
    6. Muistan kuinka isovanhemmat kertoivat teinipoikia VIEDYN VÄKISIN kodeistaan SOTAAN

Suomen sotien aikaan erittäin nuoria teinipoikia vietiin väkisin kodeistaan ja lähetetiin sotimaan. Meinaatteko ettei t
      Maailman menoa
      262
      1100
    7. Hjalliksen uusi pano on 35 v nainen.

Hjallis itse on 70 vuotias vanha papparainen. Kyllä siinä on taas saanut hjallis lompakkoa pitää paksuna kun on naisen i
      Sinkut
      104
      757
    8. Voi kun uskaltasin

Sulta suoraa kysyä onko kaikki hyvin? 🫤 Poistit kaikki kuvatkin ja muuta... Tietäsipä et pahan olon susta pois halata
      Ikävä
      79
      727
    9. Mitähän tässä kävikään

Jotain kummaa on tapahtunut.. Miksen tunne kaipausta? Mihin katosi roihu sydämestä jonka vielä hetki sitten tunsin?
      Ikävä
      90
      700
    10. Nainen, mitä tahdot ja odotat tulevaisuudelta

Itse olen jo kaiken sanottavan sanonut ja haudannut ne unelmat. Ei ole oikeastaan juurikaan mitään enää mitä tavoittelis
      Ikävä
      67
      648
    Aihe