Haluan jättää asunnon lapsilleni

Varaton toinen puoliso on

Omistan velattoman asunnon, jonka aikanaan haluan jättää lapsilleni; millainen avioehdon pitää olla ettei uusi puoliso voi siitä vaatia osaana mahdollisen eron sattuessa?
Hänellä ei mitään omaisuutta.

8

1812

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nix nax

"Me allekirjoittaneet kihlakumppanit sovimme keskenämme, että avioliiton solmittuamme meillä ei ole avio-oikeutta mihinkään toistemme omaisuuteen."

Tai rajoitetummin:

"...ettei minulla MM ole avio-oikeutta minun NN:n omistamiin Asunto Oy Y:n osakkeisiin nrot - tai niiden sijaan tulevaan omaisuuteen."

Avioehdosta huolimatta miehelläsi, jos kuolet ennen häntä, on oikeus elinaikansa hallita jakamattomana yhteistä (sinun omistamaasi) kotianne ja asuntoirtaimistoa. Asunnon toki perivät omistusoikeudella lapsesi, mutta omistusoikeuden rasitteena on tuo miehesi hallintaoikeus.

Tältä rasitteelta lapsesi voivat välttyä, jos jo eläessäsi lahjoitat heille kullekin murto-osuuden (esim. 1/10 osan per. lapsi) asunnosta. Lahjaan voit liittää itsellesi elinaikaisen hallintaoikeuden, mikä pienentää verotettavaa lahjaa. Jos lahjan arvo per. lapsi jää alle 4000 euron, lahjaveroa ei mene. Jos lapset ovat alaikäisiä, heitä tulee lahjan vastaanottamisessa edustaa määrätty edunvalvojan (sinun) sijainen.

• mieleen,

seuraava kysymys.
        Jos haluan jättää lapsilleni (2) jo elinaikanani mökkini jonka arvo on n. 40 000 E puoliksi, minkälainen pitää lahjakirjan olla, pitääkö se käyttää maistraatissa? Eli siis vahvistettavana?

• eräs n
        mieleen, kirjoitti:

seuraava kysymys.
        Jos haluan jättää lapsilleni (2) jo elinaikanani mökkini jonka arvo on n. 40 000 E puoliksi, minkälainen pitää lahjakirjan olla, pitääkö se käyttää maistraatissa? Eli siis vahvistettavana?

Lahjavero? Ota siitä selvää ym.

• nix nax

Tältä rasitteelta lapsesi voivat välttyä, jos jo eläessäsi lahjoitat heille kullekin murto-osuuden (esim. 1/10 osan per. lapsi) asunnosta.

Mahdolliset lahjat on syytä toteuttaa ennen uudelleen avioitumista. Avioliiton aikana (ja jälkeenkin ennen ositusta) nimittäin yhteisen asunnon/asunnon osan luovuttamiseen tarvitaan puolison suostumus.

• pulliainen

Avioliittohan on lopultakin vain taloudellinen sopimus. Jollet saa siitä hyötyä - miksi mennä naimisiin?

• avioehto

tee helvetin äkkiä tuomarin kanssa jonkinmoinen sopimus ettei sun lapsilta mene osaketta,katso netistä sieltä löytyy varmasti neuvoa miten paperi tehdään katso vaikka joitakin laki sivuja.

• ^^^^ Sama

Ei niiltä osake mene, en tee mitään ennen kuin kaikki asiat kunnossa.
        Enkä ymmärrä miten mahdollisella uudella puolisolla voi olla hallintaoikeus tms?
        Sehän on yksin minun osakkeeni.

• on vahva
        ^^^^ Sama kirjoitti:

Ei niiltä osake mene, en tee mitään ennen kuin kaikki asiat kunnossa.
        Enkä ymmärrä miten mahdollisella uudella puolisolla voi olla hallintaoikeus tms?
        Sehän on yksin minun osakkeeni.

Lesken oikeus yhteiseen kotiin on yksi vahvimpia oikeuksia. Kannattaa tosissaan perehtyä noihin lakikuvioihin. Suosittelen asiantuntevaa lakimiestä koska osa papereistä pitää olla määrämuotoisia ja vahvistettuja.
        Jo se että teillä on täysin eri taloudelliset tilanteet kannattaa vakavasti suhtautua tilanteeseen koska sinulla on rintaperillisiä keille haluat perinnön jäävän.

Tässä vähän lesken oikeudesta ensi luettavaa
        http://www.perunkirjoitus.fi/index.php?sivu=3

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe