Nigerialainen isänä

Mitä mieltä?

Isä

Nigeriassa asuvan isänsä Leke Odusogan Lola on tavannut vain muutamia kertoja.

Leke muutti Nigeriaan, kun Lola oli vasta puolivuotias.

- Tapasin hänet seuraavan kerran vasta 8-vuotiaana. Sitten menikin 10 vuotta ja olin voittanut Miss Suomi -tittelin, kun kohtasimme jälleen. Siitä saakka olemme tavanneet parin vuoden välein.

Lola matkusti elämänsä ensimmäistä kertaa Nigeriaan vuonna 2005 Se oli melkoinen elämysmatka.

- Monesti lapsena minun piti mennä tapaamaan isääni. Aina hän teki oharit, eikä lupauksistaan huolimatta lähettänytkään lippuja. Nigeriasta minulla ei ollut mitään käsitystä lapsena. En tiennyt, että asuuko siellä heimot savimajassa vai onko paikka rikas.

Lolalle isä on erittäin kaukainen hahmo, jota hän ei tunne oikeaksi isäkseen.

- Isäni toimintamalli valkeni vasta tutustuttuani Nigeriaan. Olen aina ollut sitä mieltä, että tyttären tehtävä ei ole pitää yhteyttä isäänsä, vaan päinvastoin. Edelleenkään en osaa ajatella, että minulla on isä. Minulla ei ole isää, vaan meitä on vain äiti ja minä. En tiedä millaista olisi ollut, jos isäni olisi ollut perheeni arjessa mukana.

Jälkeenpäin Lola ei olisi ottanut Deniseä mukaan Nigeriaan, jos olisi tiennyt millaiset olot maassa vallitsevat.

- Maassa kaikki köyhät ja sairaat leimataan hulluiksi. Siellä on valtavan suuri kuilu eri luokkien välillä. Turvallisuuden vuoksi pysyimme tiukasti aidatulla alueella hotellin tuntumassa.

Nigeriassa Lolaa haastateltiin eri televisiokanaville ja useat lehdet kirjoittivat juttuja suomalaisen missin vierailusta Nigeriassa. Siellä Lola tapasi ensimmäistä kertaa velipuolensa, pikkuveljen.

- Ihmiset kyselivät, että koska muutamme sinne. Ei ikinä. Juureni siellä ovat todella juuritasolla. Kaikki mitä päälle on kasvanut on todella suomalaista.

Erään kerran edellä ajoi auto, jonka takaluukusta näkyi lehmien ruhon osia. Hellettä oli 40 astetta. Kylmiötä ei autossa ollut ja ruhot vietiin ravintoloiden keittiöihin.

- Ajoimme pääkaupungissa olevan sillan yli päivittäin. Mainosten ja sillan väliin jäi pieni tila, jossa makasi mies samassa asennossa liikkumatta useiden päivien ajan. Kuljettaja vain totesi, että mies on varmaan kuollut. Muut puolestaan väittivät, että ei ole kuollut, mutta kukaan välittänyt korjata mätänevää ruumista pois. Se lojui siellä lähes viikon.

- Kerran meidät vietiin isoihin bileisiin, jossa oli useiden eri kansalaisuuksien keittiöherkkuja. Kaikki olivat hienoissa juhla-asuissaan. Paikalla oli 300-400 ihmistä. Vasta juhlien jälkeen selvisi, että ne olivat hautajaiset.

Lisää aiheesta viikonvaihteen Iltalehdessä

6

1456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????oooo

      mitäs siitä voi olla mieltä? Minusta tuo on yksityishenkilöiden asia, joten mitä jauhamista tuossa asiassa on?

      • kadulla

        Onko se sinusta yksityisasia?


    • nigerialaisen vaimo

      ei kaikki!! ;) Joo maa on aika shokkipaikka olen itse käynyt siellä mikään ei oikeen toimi.. järkkyä katseltavaa! Mut miten tää maan asioiden toimiminen liittyy isänä olemiseen?

      • että.

        Isä hylkäsi tyttärensä. Ja tyttären mukaan syy ei ollut isän vaan maan kulttuurin.


    • mieltä

      olen että,taisi tulla miehelle lapsi tehtyä väärin perustein niinkuin minun ex-miehellekin..

    • kitty**

      Onhan se nigeria tosi iso maa et ei varmaan kannata tuomita kaikkia vaikka niitä idiootteja löytyy..onhan suomessakin miehiä jotka on hyljänny lapsensa..!! Mun mies on nigerialainen ja hyvä Isä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe