Nigerialainen isänä

Mitä mieltä?

Isä

Nigeriassa asuvan isänsä Leke Odusogan Lola on tavannut vain muutamia kertoja.

Leke muutti Nigeriaan, kun Lola oli vasta puolivuotias.

- Tapasin hänet seuraavan kerran vasta 8-vuotiaana. Sitten menikin 10 vuotta ja olin voittanut Miss Suomi -tittelin, kun kohtasimme jälleen. Siitä saakka olemme tavanneet parin vuoden välein.

Lola matkusti elämänsä ensimmäistä kertaa Nigeriaan vuonna 2005 Se oli melkoinen elämysmatka.

- Monesti lapsena minun piti mennä tapaamaan isääni. Aina hän teki oharit, eikä lupauksistaan huolimatta lähettänytkään lippuja. Nigeriasta minulla ei ollut mitään käsitystä lapsena. En tiennyt, että asuuko siellä heimot savimajassa vai onko paikka rikas.

Lolalle isä on erittäin kaukainen hahmo, jota hän ei tunne oikeaksi isäkseen.

- Isäni toimintamalli valkeni vasta tutustuttuani Nigeriaan. Olen aina ollut sitä mieltä, että tyttären tehtävä ei ole pitää yhteyttä isäänsä, vaan päinvastoin. Edelleenkään en osaa ajatella, että minulla on isä. Minulla ei ole isää, vaan meitä on vain äiti ja minä. En tiedä millaista olisi ollut, jos isäni olisi ollut perheeni arjessa mukana.

Jälkeenpäin Lola ei olisi ottanut Deniseä mukaan Nigeriaan, jos olisi tiennyt millaiset olot maassa vallitsevat.

- Maassa kaikki köyhät ja sairaat leimataan hulluiksi. Siellä on valtavan suuri kuilu eri luokkien välillä. Turvallisuuden vuoksi pysyimme tiukasti aidatulla alueella hotellin tuntumassa.

Nigeriassa Lolaa haastateltiin eri televisiokanaville ja useat lehdet kirjoittivat juttuja suomalaisen missin vierailusta Nigeriassa. Siellä Lola tapasi ensimmäistä kertaa velipuolensa, pikkuveljen.

- Ihmiset kyselivät, että koska muutamme sinne. Ei ikinä. Juureni siellä ovat todella juuritasolla. Kaikki mitä päälle on kasvanut on todella suomalaista.

Erään kerran edellä ajoi auto, jonka takaluukusta näkyi lehmien ruhon osia. Hellettä oli 40 astetta. Kylmiötä ei autossa ollut ja ruhot vietiin ravintoloiden keittiöihin.

- Ajoimme pääkaupungissa olevan sillan yli päivittäin. Mainosten ja sillan väliin jäi pieni tila, jossa makasi mies samassa asennossa liikkumatta useiden päivien ajan. Kuljettaja vain totesi, että mies on varmaan kuollut. Muut puolestaan väittivät, että ei ole kuollut, mutta kukaan välittänyt korjata mätänevää ruumista pois. Se lojui siellä lähes viikon.

- Kerran meidät vietiin isoihin bileisiin, jossa oli useiden eri kansalaisuuksien keittiöherkkuja. Kaikki olivat hienoissa juhla-asuissaan. Paikalla oli 300-400 ihmistä. Vasta juhlien jälkeen selvisi, että ne olivat hautajaiset.

Lisää aiheesta viikonvaihteen Iltalehdessä

6

1495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????oooo

mitäs siitä voi olla mieltä? Minusta tuo on yksityishenkilöiden asia, joten mitä jauhamista tuossa asiassa on?

• kadulla

Onko se sinusta yksityisasia?

• nigerialaisen vaimo

ei kaikki!! ;) Joo maa on aika shokkipaikka olen itse käynyt siellä mikään ei oikeen toimi.. järkkyä katseltavaa! Mut miten tää maan asioiden toimiminen liittyy isänä olemiseen?

• että.

Isä hylkäsi tyttärensä. Ja tyttären mukaan syy ei ollut isän vaan maan kulttuurin.

• mieltä

olen että,taisi tulla miehelle lapsi tehtyä väärin perustein niinkuin minun ex-miehellekin..

• kitty**

Onhan se nigeria tosi iso maa et ei varmaan kannata tuomita kaikkia vaikka niitä idiootteja löytyy..onhan suomessakin miehiä jotka on hyljänny lapsensa..!! Mun mies on nigerialainen ja hyvä Isä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      961
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      195
      948
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe