tullee lähiaikoina myös suomessa pakolliseksi ja hyvä niin. Saadaan kaikenmaailman sätökset ja viritykset pois liikenteestä. Ehkäpä myös renkaiden keskimääräinen kunto paranee. Mitä mieltä uudistuksesta?
Moottoripyörien
33
2467
Vastaukset
- Chopper John
No. Kun ajatellaan miten vähän moottoripyöräonnettomuuksista aiheutuu teknisten seikkojen vuoksi, niin katsastushan on ihan tarpeeton.
Ensinnäkin motoristit ei aiheuta sivullisille juuri lainkaan vahinkoa, johtuen tietysti pyörän koosta esim. autoihin verrattuna. Toisekseen motoristien onnettomuudet johtuvat suurimmalta osin joko autoilijan liikennerikkomuksesta tai motoristin liilallisesta tilannenopeudesta, joissa kummassakaan asiaan ei ole syynä pyörän tekniset viat tai ominaisuudet.
Käytännössä voitanee todeta, ettei katsastuksella saavuteta lainkaan turvallisuuden paranemista, koska onnettomuudet eivät johdu teknisistä puutteista nykyiselläänkään. Jotain yksi kymmenestä tuhannesta poikkeusta lukuunottamatta.
Katsastus sen sijaan aiheuttaa tarpeettomia kustannuksia.- järkeä
Samaa mieltä edellisen kanssa! Eihän helvetti kukaan hullu yksinkertaisesti lähde ajamaan paskalla pyörällä!
Jokainen joka ajaa moottoripyörällä, tiedostaa välittömästi epäkuntoisen pyörän riskit.
Itselleni ei tulisi mieleenkään lähteä ajamaan, mikäli pyörässä olisi jotain vialla. Ja vaikka pyörä muuten olisi kunnossa paitsi renkaiden kulumapinnat, niin silloinkaan en lähtisi ellei olisi aivan pakko.
- Turo--oh--now--inkeri
Ratapäivän päätteeksi aina vähän katsoo renkaita niin ne ovat kuin uudet seuraavaa päivää varten. Vai pitääkö niitä tiirata koko yö, että ne olis kuin uudet.
Ai niin, mitä tulee katsastukseen niin suomi on EU:ssa ja EU suunnittelee moottoripyörien katsastuspakkoa ja siitä ei ole kuulunut mitään eikä suomi enää tässä asiassa sooloile niin, että aprillipäivään on vielä monta yötä, joten koita kestää.
Ja sitten kun se katsastus aikoinaan tulee niin hillitön älämölöputken vaihto aina katsastuspäiväksi heti katsastuksen jälkeen pois. ei mitään järkee. - tule
Se olisi teknisesti mahdoton ja täysin tarpeeton.
Kaikki 200000 pyörää täytyisi katsastaa muutaman kesäkuukauden aikana johon sisältyy myös lomakausi. Muun aikaa nämä katsastusresurssit pyörittelisivät peukaloita ja katsastuksessa tarvittavat laitteet keräisivät pölyä.
Tarpeeton se on sen takia että pyörällä ei yksinkertaisesti uskalla ajaa huonokuntoisena. Ja ne jotka ajavat ja tekevät erityisvirityksiä niin tekisivät sitä joka tapauksessa. Melumittauksia tehdään jo nykyisin ratsioiden yhteydessä.
Vertaileppas keskenään vaikkapa 20 vuotta vanhaa pyörää ja autoa. Huomaatko mitään eroa kunnon suhteen?- matula
Totta ihmeessä moinen toimitus teknillisesti ja työteknisesti on mahdollinen ja ihan suurella todennäköisyydellä tulossa. Kiitos EU-molokin ison rahanahneen kidan! Saimmehan me moottoripyöriin sieltä toisaalta direktiivin myötä ajovalon kahdennuksen ja autoihin renkaan kulutuspinnan tarkastelun keskimäärin-kohtelun...
Valitettavasti pyörillä ajetaan myös hyvinkin huonokuntoisina ja rohkeimmat jopa huonoilla ajovarusteilla sandaaleissa sinkkivati päässä ja alin kasti jurrissa tai aineiden vaikutuksen alaisena. Seurannalle ja tarkkailulle on siis sijaa. Peileistä kotona näkyy syy.
Englannissa katsastustoimenpide on melko subjektiivinen ja hyvin paljon perustuu silmämääräisiin ja katsastajan henkilökohtaisiin arviointeihin.
Tyyliin; öljyvuotoja kyllä/ei, välyksiä jousituksessa kyllä/ei, pakoputkistossa e-hyväksyntä kyllä/ei, valojen häikäisemättömyys kyllä/ei, ym. ilman mittalaitteita tehtäviä tarkastuksia.
Kyllä se katsastus tulee ennen kuin 15v on kulunut tästä hetkestä. - vaan mieleen
matula kirjoitti:
Totta ihmeessä moinen toimitus teknillisesti ja työteknisesti on mahdollinen ja ihan suurella todennäköisyydellä tulossa. Kiitos EU-molokin ison rahanahneen kidan! Saimmehan me moottoripyöriin sieltä toisaalta direktiivin myötä ajovalon kahdennuksen ja autoihin renkaan kulutuspinnan tarkastelun keskimäärin-kohtelun...
Valitettavasti pyörillä ajetaan myös hyvinkin huonokuntoisina ja rohkeimmat jopa huonoilla ajovarusteilla sandaaleissa sinkkivati päässä ja alin kasti jurrissa tai aineiden vaikutuksen alaisena. Seurannalle ja tarkkailulle on siis sijaa. Peileistä kotona näkyy syy.
Englannissa katsastustoimenpide on melko subjektiivinen ja hyvin paljon perustuu silmämääräisiin ja katsastajan henkilökohtaisiin arviointeihin.
Tyyliin; öljyvuotoja kyllä/ei, välyksiä jousituksessa kyllä/ei, pakoputkistossa e-hyväksyntä kyllä/ei, valojen häikäisemättömyys kyllä/ei, ym. ilman mittalaitteita tehtäviä tarkastuksia.
Kyllä se katsastus tulee ennen kuin 15v on kulunut tästä hetkestä.kun jo 70-luvulla puuhattin ja puhuttiin samasta asiasta.
- matula
vaan mieleen kirjoitti:
kun jo 70-luvulla puuhattin ja puhuttiin samasta asiasta.
Silloin Suomi olikin itsenäinen valtio ja politiikka tehtiinkin täällä. Nyt pässiä viedäänkin narussa ihan mihin vaan.
Kun Brysselistä määrätään asia koko alueella pakolliseksi, niin käytäntö tulee pahimmassa tapauksessa muutamassa kuukaudessa... - LongbayLadybiker
matula kirjoitti:
Totta ihmeessä moinen toimitus teknillisesti ja työteknisesti on mahdollinen ja ihan suurella todennäköisyydellä tulossa. Kiitos EU-molokin ison rahanahneen kidan! Saimmehan me moottoripyöriin sieltä toisaalta direktiivin myötä ajovalon kahdennuksen ja autoihin renkaan kulutuspinnan tarkastelun keskimäärin-kohtelun...
Valitettavasti pyörillä ajetaan myös hyvinkin huonokuntoisina ja rohkeimmat jopa huonoilla ajovarusteilla sandaaleissa sinkkivati päässä ja alin kasti jurrissa tai aineiden vaikutuksen alaisena. Seurannalle ja tarkkailulle on siis sijaa. Peileistä kotona näkyy syy.
Englannissa katsastustoimenpide on melko subjektiivinen ja hyvin paljon perustuu silmämääräisiin ja katsastajan henkilökohtaisiin arviointeihin.
Tyyliin; öljyvuotoja kyllä/ei, välyksiä jousituksessa kyllä/ei, pakoputkistossa e-hyväksyntä kyllä/ei, valojen häikäisemättömyys kyllä/ei, ym. ilman mittalaitteita tehtäviä tarkastuksia.
Kyllä se katsastus tulee ennen kuin 15v on kulunut tästä hetkestä.moottoripyöristä jotain ymmärtävä motoristi lähde liikenteeseen pyörällä, jota ei olisi viimosen päälle itse tsekannu...
omasta henkikullastahan siinä on kyse
(onneks eräillä dilentanteilla, kuten meitsi, on osaava puoliso huoltamassa pyörää ja opettamassa itseäkin siinä sivussa)
MUTTA nykyisin hankitaan niin paljon pyöriä ja olennainen osa on varmasti sellaisia, että oman ja muiden liikenneturvallisuuden kannalta on ihan hyvä, että pyörän luotettavuuden ja kunnon käy huolellisesti läpi ammattilainen.
Näin minä sen ymmärrän.
- xj..
se olisi pelkkää rahastusta. Se hallitus mikä tuon lain hyväksyy, tulee viimeistään seuraavissa vaaleissa tuntemaan mitä tuli tehtyä.
se olisi kuin rahastusta?
ei sillä turwallisuutta paranneta yhtään tjn
jos esillä on tosiaan joku tuollainen lakiesitys niin siihen pitää reakoida nyt?
eikä wasta waaleissa?- xj..
A.DONIS kirjoitti:
se olisi kuin rahastusta?
ei sillä turwallisuutta paranneta yhtään tjn
jos esillä on tosiaan joku tuollainen lakiesitys niin siihen pitää reakoida nyt?
eikä wasta waaleissa?aivan, mitä ehdotat?
- B-Katsastus
Kyllä moottoripyörissä on paljon perusvikoja, joista käyttäjät eivät tiedä tuon taivaallista.
Mm emäputken laakerointi on aiheuttanut lukuisia kolareita ja läheltäpitejä. Haarukan puslissa on klapia ja ketjurullat ovat kuluneet, joka kitkan siirtyessä aiheuttaa jarruhäviöitä.
Kulunut männäntappi lisää kulutusta ja päästötö kasvaa.
Kyllä näitä on lukuisia ja tietysti käyttäjäkunta omaa etuaan vastaan ei ymmärrä asioiden tärkeyttä. Vielä lisäisin jarrudynamometrien koruttoman kertoman puoltavista renkaista.
Päästömittaus täysillä kierroksilla 1 minuutti kuluttaa kohtuuttomasti mittalaitetta, joka henkilökunnan on palkkarahoistaan uusittava vähintäänkin kerran kaudessa, kaksi parhaassa.
Katsastuskonttorithan tässä on häviävä osapuoli, koska uudet kalustohankinnat ovat valtavia ja niiden tuotto lähes negatiivista. Jos tarkastuksen hinta on vain alustava 100,- olisi katsastajille edullisempaa jättää työ tekemättä ja lahjoittaa jokaiselle motoristille 15,-
Nälkäpalkalla me ollaan talkoohengessä autojakin katsasteltu ja aina asiakkaan puolta pidetty ja nyt vielä tämä...etten sanoisi köyhän riisto, vaivaisen katsastustoimiston omistajalta moottoripyöräilijöille.
Ei ole tasapuolinen tämä isiemme maa !
Yst. terv. ratsastajapatsaskatsastaja Dick Shitthing Kerava Suomipäästömittauksiin minuutin sijasta kymmenen minuutin täysillä kierroksilla ja sen jälkeen kulutus/päästöt on aika warmasti nolla :=)
nekatiiwisen positiiwisesti osallistun tähän keskusteluun :=)- Kra
Pyörän kokemuksella uskallan sanoa, että yllättävän paljon voi mahtua vikoja näennäisesti toimivaan laitteeseen.
Jarrut:
- levyt kuluneet paksuudeltaan reilusti alamittaisiksi
- pyöräsylinterit/männät jumissa ja syöpyneet
- pääsylinteri syöpynyt pilalle
- vanhat jarrunesteet (mustaa kuraa)
- jalkajarrupoljin "solmussa" jumissa ja säädöt kuutamolla
- jarrut laahaa päällä kaikenaikaa
- levyjä asennettu paikalleen väärinpäin
- ilmausruuveista hukattu suojahatut ->ruuvit juuttuneet kiinni
- letkut uusimatta
- mekaanisten jarruvalokytkimien säädöt pielessä
- jne....
Pyörät:
- vanteet kolhittu rengastalkoissa ja tubelesrenkaat vuotaa
- laakerit finaalissa
- akselit/kiinnitykset väännelty apinanraivolla "paskaksi"
- ketjupeleissä takapyörä reilusti vinossa
- jne...
Sähköt:
- tehty runsaasti omia virityksiä ja kaikenlaisia "bätmänliitoksia" alkuperäisiin piuhoihin
Runko:
- etupäässä välyksiä sekä emäputken alalaakeri paksusti ruosteessa
- takahaarukan laakeroinnissa välystä
- etuiskareiden öljyt vaihtamatta (mustaa kuraa)
- bensatankki sisältä ruosteessa
Kone:
- säädöt kuutamolla
- ajettu huonoilla öljyillä ja/tai liian pitkillä vaihtoväleillä
- rikottu kaikki öljyproput ja kierteet
- vuotaa öljyä
- kaasarit huoltamatta/putsaamatta
- ajettu ketjut loppuun ja poikki (tekee pahaa jälkeä)
Tässä nyt vaan muutama asia mitä tuli äkkiä mieleen, pyöristä joitten omistajat pitivät itse niitä kaikinpuolin toimivina ja turvallisina käyttää.
Iso osa noista luetelluista vioista ei tulis katsastamallakaan esiin, eli en oikein ole vakuuttunut vuosikatsastuksien tarpeellisuudesta tai toimivuudesta. Turvallisuusmielessä pidän vaarallisimpana tilanteena sitä että tekniikkaa tuntematon hyvä uskoinen ostaa itselleen tai vaikka lapselleen jonkun "pommin" ja sillä sitten telotaan itsensä/muita. - *Puskissa *
Kra kirjoitti:
Pyörän kokemuksella uskallan sanoa, että yllättävän paljon voi mahtua vikoja näennäisesti toimivaan laitteeseen.
Jarrut:
- levyt kuluneet paksuudeltaan reilusti alamittaisiksi
- pyöräsylinterit/männät jumissa ja syöpyneet
- pääsylinteri syöpynyt pilalle
- vanhat jarrunesteet (mustaa kuraa)
- jalkajarrupoljin "solmussa" jumissa ja säädöt kuutamolla
- jarrut laahaa päällä kaikenaikaa
- levyjä asennettu paikalleen väärinpäin
- ilmausruuveista hukattu suojahatut ->ruuvit juuttuneet kiinni
- letkut uusimatta
- mekaanisten jarruvalokytkimien säädöt pielessä
- jne....
Pyörät:
- vanteet kolhittu rengastalkoissa ja tubelesrenkaat vuotaa
- laakerit finaalissa
- akselit/kiinnitykset väännelty apinanraivolla "paskaksi"
- ketjupeleissä takapyörä reilusti vinossa
- jne...
Sähköt:
- tehty runsaasti omia virityksiä ja kaikenlaisia "bätmänliitoksia" alkuperäisiin piuhoihin
Runko:
- etupäässä välyksiä sekä emäputken alalaakeri paksusti ruosteessa
- takahaarukan laakeroinnissa välystä
- etuiskareiden öljyt vaihtamatta (mustaa kuraa)
- bensatankki sisältä ruosteessa
Kone:
- säädöt kuutamolla
- ajettu huonoilla öljyillä ja/tai liian pitkillä vaihtoväleillä
- rikottu kaikki öljyproput ja kierteet
- vuotaa öljyä
- kaasarit huoltamatta/putsaamatta
- ajettu ketjut loppuun ja poikki (tekee pahaa jälkeä)
Tässä nyt vaan muutama asia mitä tuli äkkiä mieleen, pyöristä joitten omistajat pitivät itse niitä kaikinpuolin toimivina ja turvallisina käyttää.
Iso osa noista luetelluista vioista ei tulis katsastamallakaan esiin, eli en oikein ole vakuuttunut vuosikatsastuksien tarpeellisuudesta tai toimivuudesta. Turvallisuusmielessä pidän vaarallisimpana tilanteena sitä että tekniikkaa tuntematon hyvä uskoinen ostaa itselleen tai vaikka lapselleen jonkun "pommin" ja sillä sitten telotaan itsensä/muita.täytyy sanoa, että joko Kran tuttavat ei ymmärrä pyöristä mitään, tai sit lista on aika lailla liioiteltu.
Jos jarrujen sylinterit jumittaa kiinni, sen IHAN VARMASTI kuski huomaa.
Nimittäin sen, ettei pyörä pysähdy.
Samoin jos polkimet on toimimattomia.
Kaveri joka ei huomaa, ettei takajarru pelaa, on kyllä aika vaarallinen liikenteessä!
Tai jos jarrut laahaa...luulis äänen hiukan hätkäyttävän, jollei kuskia, niin kavereita.
Samoin jos levyt on väärinpäin eikä ota kunnolla.
Renkaiden vuotamisen luulis huomaavan, aika tylsä ajella vajaalla nakilla.
Samoin jos takapyörä on vinossa.
Aiheuttaa jo renkaan kulumisen ja pyörän kiemurtellun aika pahasti....
Samoin jos ketju on poikki, on vaikea nähdä miten pyörällä päästään edes liikenteeseen.
Nuo muutamat esimerkit jo kertoo, että aika pahasti liioiteltua on tuo vikalista.
Monta muutakin kohtaa siellä on joista vois vielä vääntää.. - Kra
*Puskissa * kirjoitti:
täytyy sanoa, että joko Kran tuttavat ei ymmärrä pyöristä mitään, tai sit lista on aika lailla liioiteltu.
Jos jarrujen sylinterit jumittaa kiinni, sen IHAN VARMASTI kuski huomaa.
Nimittäin sen, ettei pyörä pysähdy.
Samoin jos polkimet on toimimattomia.
Kaveri joka ei huomaa, ettei takajarru pelaa, on kyllä aika vaarallinen liikenteessä!
Tai jos jarrut laahaa...luulis äänen hiukan hätkäyttävän, jollei kuskia, niin kavereita.
Samoin jos levyt on väärinpäin eikä ota kunnolla.
Renkaiden vuotamisen luulis huomaavan, aika tylsä ajella vajaalla nakilla.
Samoin jos takapyörä on vinossa.
Aiheuttaa jo renkaan kulumisen ja pyörän kiemurtellun aika pahasti....
Samoin jos ketju on poikki, on vaikea nähdä miten pyörällä päästään edes liikenteeseen.
Nuo muutamat esimerkit jo kertoo, että aika pahasti liioiteltua on tuo vikalista.
Monta muutakin kohtaa siellä on joista vois vielä vääntää..En ole liioitellut lainkaan.
Ei tietenkään nuo kaikki viat olleet yhdessä ja samassa pyörässä. Ja ne ketjut olivat ehjät silloin kun pyörä tuli pajalle, mutta vaurioitten perusteella näki, että ketjut ovat jossain vaiheessa menneet vauhdikkaasti poikki.
Mistä muusta halusit vääntää? - jueah
Kra kirjoitti:
Pyörän kokemuksella uskallan sanoa, että yllättävän paljon voi mahtua vikoja näennäisesti toimivaan laitteeseen.
Jarrut:
- levyt kuluneet paksuudeltaan reilusti alamittaisiksi
- pyöräsylinterit/männät jumissa ja syöpyneet
- pääsylinteri syöpynyt pilalle
- vanhat jarrunesteet (mustaa kuraa)
- jalkajarrupoljin "solmussa" jumissa ja säädöt kuutamolla
- jarrut laahaa päällä kaikenaikaa
- levyjä asennettu paikalleen väärinpäin
- ilmausruuveista hukattu suojahatut ->ruuvit juuttuneet kiinni
- letkut uusimatta
- mekaanisten jarruvalokytkimien säädöt pielessä
- jne....
Pyörät:
- vanteet kolhittu rengastalkoissa ja tubelesrenkaat vuotaa
- laakerit finaalissa
- akselit/kiinnitykset väännelty apinanraivolla "paskaksi"
- ketjupeleissä takapyörä reilusti vinossa
- jne...
Sähköt:
- tehty runsaasti omia virityksiä ja kaikenlaisia "bätmänliitoksia" alkuperäisiin piuhoihin
Runko:
- etupäässä välyksiä sekä emäputken alalaakeri paksusti ruosteessa
- takahaarukan laakeroinnissa välystä
- etuiskareiden öljyt vaihtamatta (mustaa kuraa)
- bensatankki sisältä ruosteessa
Kone:
- säädöt kuutamolla
- ajettu huonoilla öljyillä ja/tai liian pitkillä vaihtoväleillä
- rikottu kaikki öljyproput ja kierteet
- vuotaa öljyä
- kaasarit huoltamatta/putsaamatta
- ajettu ketjut loppuun ja poikki (tekee pahaa jälkeä)
Tässä nyt vaan muutama asia mitä tuli äkkiä mieleen, pyöristä joitten omistajat pitivät itse niitä kaikinpuolin toimivina ja turvallisina käyttää.
Iso osa noista luetelluista vioista ei tulis katsastamallakaan esiin, eli en oikein ole vakuuttunut vuosikatsastuksien tarpeellisuudesta tai toimivuudesta. Turvallisuusmielessä pidän vaarallisimpana tilanteena sitä että tekniikkaa tuntematon hyvä uskoinen ostaa itselleen tai vaikka lapselleen jonkun "pommin" ja sillä sitten telotaan itsensä/muita.Tos oli niin paljon skeidaa ettei mtn rajaa.. Kyllähän noita vikoja tekemällä saadaan aikaiseksi. Tos sun listassa oli puolet vioista sellasii, mitkä eivät vaikuta pyörän rakenteellisiin tai ajo-ominaisuuksiin tippaakaan.
Veikkaan et ne pyörien omistajat on ollu jotain ihme talidomeja tai maanisdepressiivisiä henkilöitä, joille oma henki ei merkitse tippaakaan.
Ja mitä tulee päästöihin, niin suuri osa moottoripyöräilijöistä ajaa vain ehkä sen kuukauden päivät vuodessa, jolloin päästöt jäävät aika vähäisiksi. Sitä paitsi tää ilmaston muutos on aivan huuhaata. Jos ihan oikeesti seurataan tätä maapallon rytmiä(sykliä), niin jääkausi on ovella. Sen edeltävä aika, hyvin lämmin sellainen, kestää noin 1000 vuotta, jonka jälkeen tulee itse jääkausi ja kestää sen 10 000 vuotta.
Moottoripyöräily on ja pitää jatkossakin olla sellasta räyhähenkeä. Suomi EU:n mukana on aivan liian poliisivaltio. Kaikki kielletään tai niitä rajoitetaan liikaa ja kaikki on valvottua.
Ei tämmösessä turhassa vatvomisessa oo mitään järkee. Kaikki valinnanvapaus viedään loppujen lopuksi.. - *Puskissa*
Kra kirjoitti:
En ole liioitellut lainkaan.
Ei tietenkään nuo kaikki viat olleet yhdessä ja samassa pyörässä. Ja ne ketjut olivat ehjät silloin kun pyörä tuli pajalle, mutta vaurioitten perusteella näki, että ketjut ovat jossain vaiheessa menneet vauhdikkaasti poikki.
Mistä muusta halusit vääntää?ystävät ei ymmärrä pyöristä mitään/on hemmetin vaarallisia kavereita tienpäällä/ei huolla eikä huollata pyöriä laisinkaan?
Miten sinä ajat pyörällä jonka takaratas on kierossa ;))))
Hyvin varmaan ;))) - Kra
*Puskissa* kirjoitti:
ystävät ei ymmärrä pyöristä mitään/on hemmetin vaarallisia kavereita tienpäällä/ei huolla eikä huollata pyöriä laisinkaan?
Miten sinä ajat pyörällä jonka takaratas on kierossa ;))))
Hyvin varmaan ;)))......Miten sinä ajat pyörällä jonka takaratas on kierossa ;)))).....
En ajakaan, koska pyörässäni on keppiveto, eikä takapyörän asentoa saa muutettua kuin kolaroimalla....heh itelles ;)
Seurailepa tienpäällä kun ajokausi taas alkaa, katso edelläajavaa prätkää jostain 50 metrin etäisyydeltä takaa. Aika monessa tapauksessa takapyörä menee ihan eri latua kuin etupyörä, johtuu huolimattomasti/taitamattomasti tehdystä ketjujen säädöstä. Vaikuttaa myös aikalailla pyörän käsiteltävyyteen varsinkin ääritilanteissa.
Kyllä näitä "pommeja" liikkuu teillämme yllättävänkin paljon. Tosin suurin osa on ihan asiallisia onneksi.
- virkamiesten elättäjä
miten sinua hyödyttää toisten" virityksien" kieltäminen? Mutta onhan katsastusasemien omistajille se mahtava bisnes ! ei kai siitä muille hyötyä ole! paitsi jos korjaavat samaan hintaan keksimänsä viat.
KATSASTUS ASEMIEN JOHTAJAT (ENTISET VIRKAMIEHET) OVAT NYT MILJONÄÄREJÄ!- matula
No eipä näytä olevan.
Totta on, että entisiä virkamiehiä on edelleen tehtävissä. Tietänet kuitenkin, että kahden merkittävimmän omistuspohjahan on myyty ulkomaille.
Ne miljoonat valuvat siis ulkomaille, eivät suinkaan "entisten virkamiesten" taskuihin. He päinvastoin tekevät samaa työtä aikaisempaa pienemmällä palkalla ja huonommin eduin.
Se on totta, että bisnes on hyvä. Olikin oikea emämunaus valtiolta yhtiöittää aikanaan silloinen prosentuaalisesti tuottavin toimiala ja päästää se kauppatavaraksi. - mutta
matula kirjoitti:
No eipä näytä olevan.
Totta on, että entisiä virkamiehiä on edelleen tehtävissä. Tietänet kuitenkin, että kahden merkittävimmän omistuspohjahan on myyty ulkomaille.
Ne miljoonat valuvat siis ulkomaille, eivät suinkaan "entisten virkamiesten" taskuihin. He päinvastoin tekevät samaa työtä aikaisempaa pienemmällä palkalla ja huonommin eduin.
Se on totta, että bisnes on hyvä. Olikin oikea emämunaus valtiolta yhtiöittää aikanaan silloinen prosentuaalisesti tuottavin toimiala ja päästää se kauppatavaraksi.ne miljoonat tulikin siitä osakepotin myynnistä. Lähemmäs kymppimilli mieheen.
- puolestani
voi tulla. Pyörä on ja pidetään kunnossa eikä henkilökohtainen talouskaan kaadu katsastusmaksuun. Eikä sekään haittaa jos rekisteriotteeseen merkitään kaikki pyörään tehdyt muutokset. Saataisiin pahimmat mökäputket ja muut laittomuudet pois liikenteestä, ihan niinkuin saksassakin tehdään. Sitä sakemanniahan täällä suomessa muutenkin apinoidaan.
- k-pyörä
motukan omistajilla on ylimäärästä rahaa,se tarttis pumpata pois.Itse ajelen tasan tarkkaan yhtä laittomilla pyörillä7varusteilla kun tähänkin saakka,tuli katsastus tai ei.
- @mail
parempi aloittaa mopojen katsastus, niistä löytyvät nimittäin vaarallisimmat viritykset.
- Kra
Viime kesänäkin lähti satamäärin kilpiä pois laittomista mopoista. Poliiseilla on mukanaan muutamia tehopenkkejä joilla mopon tehot saadaan luotettavasti mitattua koska vaan ja missä vaan.
Viime kesän monista "mopomiiteistä" vuoti tieto poliiseille, he sitten ammattitaitoisesti "piirittivät" pelipaikan ja tarkastivat mopot yksi kerrallaan. - suomesta
Kra kirjoitti:
Viime kesänäkin lähti satamäärin kilpiä pois laittomista mopoista. Poliiseilla on mukanaan muutamia tehopenkkejä joilla mopon tehot saadaan luotettavasti mitattua koska vaan ja missä vaan.
Viime kesän monista "mopomiiteistä" vuoti tieto poliiseille, he sitten ammattitaitoisesti "piirittivät" pelipaikan ja tarkastivat mopot yksi kerrallaan.koko katsastustoiminan voisi joko lopettaa tai siirtää huoltoasemille.
- aapeli.m.
Kra kirjoitti:
Viime kesänäkin lähti satamäärin kilpiä pois laittomista mopoista. Poliiseilla on mukanaan muutamia tehopenkkejä joilla mopon tehot saadaan luotettavasti mitattua koska vaan ja missä vaan.
Viime kesän monista "mopomiiteistä" vuoti tieto poliiseille, he sitten ammattitaitoisesti "piirittivät" pelipaikan ja tarkastivat mopot yksi kerrallaan.koska ne viritellyt mopot ovat todella vaarallisia.
- tulee...
Kun vielä opiskelin niin a-katsastuksen väkeä oli rekrytoimassa oppilaita niille. Keskustelua käytiin katsastuksen tulevaisuudesta ja ikävä tosiasia on se, että se moottoripyörien katsastus tulee heti kun eu vaan niin säätää. Tosin sitä jo oltiin kansallisesti toteuttamassa, mutta eu:n takia sitä lykättiin...
Tulee tietysti huomioida, että tavallaan mennään jo lähellä moottoripyöriä vuosikatsastuksessa. Nelipyörä L7e (mönkijä), kun on jo vuosikatsastuksessa.
Omasta mielestä myös mopojen katsastus pitäs alottaa heti. Kuskeilla kun ei näytä henkikulta olevan kallis. Ainakaan täällä päin. Valottomia pommeja, kun näkee päivittäin. Olisivat sitten edes kerran vuodessa kunnossa :D- mopo
espanjassa katsastetaan mopot ja prätkät!
- ???
Mä ainakin pidän pyöräni itse hyvässä kunnossa jo oman turvallisuuden takia.Katsastus, mitä ihmeen hyötyä siitä olis,huonokuntoinen prätkä on aika harvinaisuus.Teknisen vian syy esim.onnettomuuksiin on ollut todella pieni.Se olisi n.50e*200000(rek.pyörät) tekee 10milj/e jonkin ulkolaisen sijoitusyhtiön kassaan.
Aina joku jaksaa tän aiheen esille nostaa,vaikka viranomaistaholta vastaus on jo vuosia ollut,että katsastusta ei ole suunniteltu eikä ole edes harkinnassa. - turhaa on
jos joku ajaa mp:llä niin eiköhän se itse/huollata sitä säännöllisesti, on toiminnasta henki kiinni.
Milloin huonoja renkaita olet nähnyt, ehkä joskus voisi kuvitella et jokin näytöksen jälkeen... - verta nenasta
speak of the devil
he s sure to appear
ei kaivata lisaa byrokratiaa
jokainen tietaa millaisilla renkailla ajelee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282741- 1402597
- 1342164
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162133Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131850Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161591384Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311216Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951204Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891162Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381118