onko tämä oikein?

15-tyttö

en tiedä kuuluuko tämä tähän palstalle mutta kysyisin silti tätä...olen 15-vuotias..äiti ja isä lyövät ja pätkivät joskus ilman syytä kun itse suuttuvat...tätä on kestänyt jo koko ikäni. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Luokitellaanko tämä pahoinpitelyksì? Pitäisikö asiasta kertoa jollekin? Onneksi pääsen yläasteen loputtua muuttamaan poikaystäväni kanssa pois kotoa ja samalla ei tarvitse enään kestää joka viikkoisia lyöntejä :(

8

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä anna tuon jatkua

      voit ilmiottaa asiasta kuntasi lastensuojeluviranomaisille (puhelinnumeron löydät netistä kunnan palveluista) tai jos se tuntuu sinulta vaikealta niin voit kertoa asiasta esim. kouluterveydenhoitajalle, koululääkärille tai mikäli koulussanne on koulupsykologi. Myös opettajalle voit asiasta kertoa. Mikä sinusta vain tuntuu itsestäsi helpoimmalle tielle. Se, mitä joudut kestämään on pahoinpitelyä!

      Missään tapauksessa vanhempasi eivät saa lyödä sinua. He eivät saa myöskään antaa luunappeja tai tukistaa, koska kaikenlainen lapsiin kohdistuva väkivalta on Suomessa lailla kiellettyä.

      Voit todeta myös vanhemmillesi lastensuojelulaista, joka on tullut voimaan vuonna 1984 ja kieltää lapsen ruumiillisen ja henkisen kurittamisen.

    • Laitonta on

      Ei pidä hyväksyä kenenkään lyöntejä. Ei isän, ei äidin, ei poikaystävän, ei kenenkään. Sinulla on oikeus elää ilman väkivaltaa. Ilmoita lastensuojeluun tai poliisille

    • Kenenkään ei tarvitse kestää ja sietää väkivaltaa, joten olet oikeutettu saamaan apua. Aloita menemällä opiskelupaikkasi psykologin luokse. Hän on velvollinen ilmoittamaan asiasta viranomaisille, jotka todennäköisesti ottavat vanhempiisi yhteyttä ja asia käydään yhdessä läpi.

      • 15-tyttö

        en tohdi kertoa kenellekään:( olen kertonu tästä vaan poikaystävälleni jonka mielestä mun pitäis muuttaa heille. minulla on kyllä aikeena kertoa tästä tulevalle anopilleni kun sopiva hetki tulee.. Kannattaako minun muuttaa tai edes kertoa tästä hänen äidilleen? kavereill en oikein pysty kertomaan mitään suurempia salaisuuksia kun ne suurentuvat vain isommiksi ongelmiksi..mitä kannattaisi tehdä?


      • helinä.keiju
        15-tyttö kirjoitti:

        en tohdi kertoa kenellekään:( olen kertonu tästä vaan poikaystävälleni jonka mielestä mun pitäis muuttaa heille. minulla on kyllä aikeena kertoa tästä tulevalle anopilleni kun sopiva hetki tulee.. Kannattaako minun muuttaa tai edes kertoa tästä hänen äidilleen? kavereill en oikein pysty kertomaan mitään suurempia salaisuuksia kun ne suurentuvat vain isommiksi ongelmiksi..mitä kannattaisi tehdä?

        kokeile vaikka koulusi kuraattoria ekas
        se ei tunnu niin viralliselta vaikka
        onkin sitä ja siellähän on vaitiolovalvollisuus
        se muuten kannattaa ekas kysyä
        koska he ilmoittavat varmasti eteenpäin
        jos et itse siittä mainitse
        voihan olla että se helpottaa puhua jollekkin

        toisaalta kotoa muuttaminen tyhjänpäälle on
        aika riskialtista
        ja oikeastaan anoppi on se pahin sori mutta
        siittä sun vanhempies välit sen kun pahenee
        jos anopille kerrot.


      • Paha maailma
        15-tyttö kirjoitti:

        en tohdi kertoa kenellekään:( olen kertonu tästä vaan poikaystävälleni jonka mielestä mun pitäis muuttaa heille. minulla on kyllä aikeena kertoa tästä tulevalle anopilleni kun sopiva hetki tulee.. Kannattaako minun muuttaa tai edes kertoa tästä hänen äidilleen? kavereill en oikein pysty kertomaan mitään suurempia salaisuuksia kun ne suurentuvat vain isommiksi ongelmiksi..mitä kannattaisi tehdä?

        Mielestäni parempi paikka olisi vaikka siellä tulevan anopin luona.
        Kenelläkään ei ole oikeutta sinua lyödä.
        Vaikea asiahan se varmasti on, ovathan he kuitenkin vanhempasi, ja varmaan tunnet syyllisyyttä jos kerrot asian eteenpäin.
        Muista kuitenkin, että kyse on sinun elämästäsi. Vanhempasi ovat tehneet väärän ratkaisun, mutta sinun ei kuulu ottaa siitä vastuuta.
        Poikaystäväsi kotoa saat varmasti turvapaikan.
        Kertokaa yhdessä poikaystäväsi kanssa hänen äidilleen mikä on asian laita, ja mene turvaan. Jos pelkäät, että vanhempasi tästä suuttuvat, niin kerro se myös "tulevalle anopille". Kyllä te yhdessä löydätte oikean ratkaisun, ja "anoppi" varmasti kunnioittaa toiveitasi.
        Kaikki kääntyy sitten parempaan suuntaan!


      • 15-tyttö
        Paha maailma kirjoitti:

        Mielestäni parempi paikka olisi vaikka siellä tulevan anopin luona.
        Kenelläkään ei ole oikeutta sinua lyödä.
        Vaikea asiahan se varmasti on, ovathan he kuitenkin vanhempasi, ja varmaan tunnet syyllisyyttä jos kerrot asian eteenpäin.
        Muista kuitenkin, että kyse on sinun elämästäsi. Vanhempasi ovat tehneet väärän ratkaisun, mutta sinun ei kuulu ottaa siitä vastuuta.
        Poikaystäväsi kotoa saat varmasti turvapaikan.
        Kertokaa yhdessä poikaystäväsi kanssa hänen äidilleen mikä on asian laita, ja mene turvaan. Jos pelkäät, että vanhempasi tästä suuttuvat, niin kerro se myös "tulevalle anopille". Kyllä te yhdessä löydätte oikean ratkaisun, ja "anoppi" varmasti kunnioittaa toiveitasi.
        Kaikki kääntyy sitten parempaan suuntaan!

        kiitos todella paljon neuvoista! eiköhän kaikki vielä tämän viikon aikana järjesty :)


    • äiti48

      yrittää ottaa asiaa puheeksi kotona äidin ja isän kanssa.Kysyä,miksi he lyövät Sinua.Kerro,ettei heillä ole oikeutta lyödä sinua ja se on lainvastaista.Jos pystyisit ilmaisemaan heille mittasi olevan täysi ja suunnittelet kotoa poismuuttoa lähiaikoina.Jos se pistäisi heidät miettimään.Kauniilla puheella voi joskus olla positiiviset seuraukset.Ei sinun tarvitse alistua kenenkään hakattavaksi.Kaikkea hyvää Sinulle ja tulevaisuuteesi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      969
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe