onko tämä oikein?

15-tyttö

en tiedä kuuluuko tämä tähän palstalle mutta kysyisin silti tätä...olen 15-vuotias..äiti ja isä lyövät ja pätkivät joskus ilman syytä kun itse suuttuvat...tätä on kestänyt jo koko ikäni. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Luokitellaanko tämä pahoinpitelyksì? Pitäisikö asiasta kertoa jollekin? Onneksi pääsen yläasteen loputtua muuttamaan poikaystäväni kanssa pois kotoa ja samalla ei tarvitse enään kestää joka viikkoisia lyöntejä :(

8

798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä anna tuon jatkua

voit ilmiottaa asiasta kuntasi lastensuojeluviranomaisille (puhelinnumeron löydät netistä kunnan palveluista) tai jos se tuntuu sinulta vaikealta niin voit kertoa asiasta esim. kouluterveydenhoitajalle, koululääkärille tai mikäli koulussanne on koulupsykologi. Myös opettajalle voit asiasta kertoa. Mikä sinusta vain tuntuu itsestäsi helpoimmalle tielle. Se, mitä joudut kestämään on pahoinpitelyä!

Missään tapauksessa vanhempasi eivät saa lyödä sinua. He eivät saa myöskään antaa luunappeja tai tukistaa, koska kaikenlainen lapsiin kohdistuva väkivalta on Suomessa lailla kiellettyä.

Voit todeta myös vanhemmillesi lastensuojelulaista, joka on tullut voimaan vuonna 1984 ja kieltää lapsen ruumiillisen ja henkisen kurittamisen.

• Laitonta on

Ei pidä hyväksyä kenenkään lyöntejä. Ei isän, ei äidin, ei poikaystävän, ei kenenkään. Sinulla on oikeus elää ilman väkivaltaa. Ilmoita lastensuojeluun tai poliisille

• Kenenkään ei tarvitse kestää ja sietää väkivaltaa, joten olet oikeutettu saamaan apua. Aloita menemällä opiskelupaikkasi psykologin luokse. Hän on velvollinen ilmoittamaan asiasta viranomaisille, jotka todennäköisesti ottavat vanhempiisi yhteyttä ja asia käydään yhdessä läpi.

• 15-tyttö

en tohdi kertoa kenellekään:( olen kertonu tästä vaan poikaystävälleni jonka mielestä mun pitäis muuttaa heille. minulla on kyllä aikeena kertoa tästä tulevalle anopilleni kun sopiva hetki tulee.. Kannattaako minun muuttaa tai edes kertoa tästä hänen äidilleen? kavereill en oikein pysty kertomaan mitään suurempia salaisuuksia kun ne suurentuvat vain isommiksi ongelmiksi..mitä kannattaisi tehdä?

• helinä.keiju
        15-tyttö kirjoitti:

en tohdi kertoa kenellekään:( olen kertonu tästä vaan poikaystävälleni jonka mielestä mun pitäis muuttaa heille. minulla on kyllä aikeena kertoa tästä tulevalle anopilleni kun sopiva hetki tulee.. Kannattaako minun muuttaa tai edes kertoa tästä hänen äidilleen? kavereill en oikein pysty kertomaan mitään suurempia salaisuuksia kun ne suurentuvat vain isommiksi ongelmiksi..mitä kannattaisi tehdä?

kokeile vaikka koulusi kuraattoria ekas
        se ei tunnu niin viralliselta vaikka
        onkin sitä ja siellähän on vaitiolovalvollisuus
        se muuten kannattaa ekas kysyä
        koska he ilmoittavat varmasti eteenpäin
        jos et itse siittä mainitse
        voihan olla että se helpottaa puhua jollekkin

toisaalta kotoa muuttaminen tyhjänpäälle on
        aika riskialtista
        ja oikeastaan anoppi on se pahin sori mutta
        siittä sun vanhempies välit sen kun pahenee
        jos anopille kerrot.

• Paha maailma
        15-tyttö kirjoitti:

Mielestäni parempi paikka olisi vaikka siellä tulevan anopin luona.
        Kenelläkään ei ole oikeutta sinua lyödä.
        Vaikea asiahan se varmasti on, ovathan he kuitenkin vanhempasi, ja varmaan tunnet syyllisyyttä jos kerrot asian eteenpäin.
        Muista kuitenkin, että kyse on sinun elämästäsi. Vanhempasi ovat tehneet väärän ratkaisun, mutta sinun ei kuulu ottaa siitä vastuuta.
        Poikaystäväsi kotoa saat varmasti turvapaikan.
        Kertokaa yhdessä poikaystäväsi kanssa hänen äidilleen mikä on asian laita, ja mene turvaan. Jos pelkäät, että vanhempasi tästä suuttuvat, niin kerro se myös "tulevalle anopille". Kyllä te yhdessä löydätte oikean ratkaisun, ja "anoppi" varmasti kunnioittaa toiveitasi.
        Kaikki kääntyy sitten parempaan suuntaan!

• 15-tyttö
        Paha maailma kirjoitti:

Mielestäni parempi paikka olisi vaikka siellä tulevan anopin luona.
        Kenelläkään ei ole oikeutta sinua lyödä.
        Vaikea asiahan se varmasti on, ovathan he kuitenkin vanhempasi, ja varmaan tunnet syyllisyyttä jos kerrot asian eteenpäin.
        Muista kuitenkin, että kyse on sinun elämästäsi. Vanhempasi ovat tehneet väärän ratkaisun, mutta sinun ei kuulu ottaa siitä vastuuta.
        Poikaystäväsi kotoa saat varmasti turvapaikan.
        Kertokaa yhdessä poikaystäväsi kanssa hänen äidilleen mikä on asian laita, ja mene turvaan. Jos pelkäät, että vanhempasi tästä suuttuvat, niin kerro se myös "tulevalle anopille". Kyllä te yhdessä löydätte oikean ratkaisun, ja "anoppi" varmasti kunnioittaa toiveitasi.
        Kaikki kääntyy sitten parempaan suuntaan!

kiitos todella paljon neuvoista! eiköhän kaikki vielä tämän viikon aikana järjesty :)

• äiti48

yrittää ottaa asiaa puheeksi kotona äidin ja isän kanssa.Kysyä,miksi he lyövät Sinua.Kerro,ettei heillä ole oikeutta lyödä sinua ja se on lainvastaista.Jos pystyisit ilmaisemaan heille mittasi olevan täysi ja suunnittelet kotoa poismuuttoa lähiaikoina.Jos se pistäisi heidät miettimään.Kauniilla puheella voi joskus olla positiiviset seuraukset.Ei sinun tarvitse alistua kenenkään hakattavaksi.Kaikkea hyvää Sinulle ja tulevaisuuteesi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      318
      8703
    2. Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue

Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää
      Maailman menoa
      205
      4764
    3. Olen väsynyt tähän

En osaa lopettaa ja koen huonoa omaatuntoa tästä. Kaikki on muutenkin turhaa ja tekemisesi sattuvat. Tunteita on vain hy
      Ikävä
      35
      3870
    4. Oppiiko vasemmistolaiset valehtelun jo kotonaan?

Sillä vasemmistolaiset/äärivasemmistolaiset valehtelee ja keksii asioita omasta päästään todella paljon. Esim. joku vas
      Maailman menoa
      200
      2691
    5. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      126
      2268
    6. Olenko mies sinun mielestä outo?

Saat vastata rehellisesti.
      Ikävä
      53
      1820
    7. Maailman laiskin eläin: persu

Persu ei ole eläessään laittanut rikkaa ristiin itsensä elättämiseen. Luonnossa tuollainen ei olisi mahdollista, mutta s
      Maailman menoa
      111
      1808
    8. Millasia unelmia sulla on?

onko unelmia...?
      Ikävä
      66
      1753
    9. Miten usein toivot

Tai olet toivonut että olisimme lähekkäin vai toivotko ollenkaan?
      Ikävä
      191
      1504
    10. Minneapolisin tapauksesta hyvä video

Runoilijan auto oli poikittain tiellä ja kun poliisit lähestyivät sitä, runotyttö painoi reippaadti kaasua. Auto syöksäh
      Maailman menoa
      355
      1415
    Aihe