en tiedä kuuluuko tämä tähän palstalle mutta kysyisin silti tätä...olen 15-vuotias..äiti ja isä lyövät ja pätkivät joskus ilman syytä kun itse suuttuvat...tätä on kestänyt jo koko ikäni. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? Luokitellaanko tämä pahoinpitelyksì? Pitäisikö asiasta kertoa jollekin? Onneksi pääsen yläasteen loputtua muuttamaan poikaystäväni kanssa pois kotoa ja samalla ei tarvitse enään kestää joka viikkoisia lyöntejä :(
onko tämä oikein?
8
812
Vastaukset
- älä anna tuon jatkua
voit ilmiottaa asiasta kuntasi lastensuojeluviranomaisille (puhelinnumeron löydät netistä kunnan palveluista) tai jos se tuntuu sinulta vaikealta niin voit kertoa asiasta esim. kouluterveydenhoitajalle, koululääkärille tai mikäli koulussanne on koulupsykologi. Myös opettajalle voit asiasta kertoa. Mikä sinusta vain tuntuu itsestäsi helpoimmalle tielle. Se, mitä joudut kestämään on pahoinpitelyä!
Missään tapauksessa vanhempasi eivät saa lyödä sinua. He eivät saa myöskään antaa luunappeja tai tukistaa, koska kaikenlainen lapsiin kohdistuva väkivalta on Suomessa lailla kiellettyä.
Voit todeta myös vanhemmillesi lastensuojelulaista, joka on tullut voimaan vuonna 1984 ja kieltää lapsen ruumiillisen ja henkisen kurittamisen. - Laitonta on
Ei pidä hyväksyä kenenkään lyöntejä. Ei isän, ei äidin, ei poikaystävän, ei kenenkään. Sinulla on oikeus elää ilman väkivaltaa. Ilmoita lastensuojeluun tai poliisille
Kenenkään ei tarvitse kestää ja sietää väkivaltaa, joten olet oikeutettu saamaan apua. Aloita menemällä opiskelupaikkasi psykologin luokse. Hän on velvollinen ilmoittamaan asiasta viranomaisille, jotka todennäköisesti ottavat vanhempiisi yhteyttä ja asia käydään yhdessä läpi.
- 15-tyttö
en tohdi kertoa kenellekään:( olen kertonu tästä vaan poikaystävälleni jonka mielestä mun pitäis muuttaa heille. minulla on kyllä aikeena kertoa tästä tulevalle anopilleni kun sopiva hetki tulee.. Kannattaako minun muuttaa tai edes kertoa tästä hänen äidilleen? kavereill en oikein pysty kertomaan mitään suurempia salaisuuksia kun ne suurentuvat vain isommiksi ongelmiksi..mitä kannattaisi tehdä?
- helinä.keiju
15-tyttö kirjoitti:
en tohdi kertoa kenellekään:( olen kertonu tästä vaan poikaystävälleni jonka mielestä mun pitäis muuttaa heille. minulla on kyllä aikeena kertoa tästä tulevalle anopilleni kun sopiva hetki tulee.. Kannattaako minun muuttaa tai edes kertoa tästä hänen äidilleen? kavereill en oikein pysty kertomaan mitään suurempia salaisuuksia kun ne suurentuvat vain isommiksi ongelmiksi..mitä kannattaisi tehdä?
kokeile vaikka koulusi kuraattoria ekas
se ei tunnu niin viralliselta vaikka
onkin sitä ja siellähän on vaitiolovalvollisuus
se muuten kannattaa ekas kysyä
koska he ilmoittavat varmasti eteenpäin
jos et itse siittä mainitse
voihan olla että se helpottaa puhua jollekkin
toisaalta kotoa muuttaminen tyhjänpäälle on
aika riskialtista
ja oikeastaan anoppi on se pahin sori mutta
siittä sun vanhempies välit sen kun pahenee
jos anopille kerrot. - Paha maailma
15-tyttö kirjoitti:
en tohdi kertoa kenellekään:( olen kertonu tästä vaan poikaystävälleni jonka mielestä mun pitäis muuttaa heille. minulla on kyllä aikeena kertoa tästä tulevalle anopilleni kun sopiva hetki tulee.. Kannattaako minun muuttaa tai edes kertoa tästä hänen äidilleen? kavereill en oikein pysty kertomaan mitään suurempia salaisuuksia kun ne suurentuvat vain isommiksi ongelmiksi..mitä kannattaisi tehdä?
Mielestäni parempi paikka olisi vaikka siellä tulevan anopin luona.
Kenelläkään ei ole oikeutta sinua lyödä.
Vaikea asiahan se varmasti on, ovathan he kuitenkin vanhempasi, ja varmaan tunnet syyllisyyttä jos kerrot asian eteenpäin.
Muista kuitenkin, että kyse on sinun elämästäsi. Vanhempasi ovat tehneet väärän ratkaisun, mutta sinun ei kuulu ottaa siitä vastuuta.
Poikaystäväsi kotoa saat varmasti turvapaikan.
Kertokaa yhdessä poikaystäväsi kanssa hänen äidilleen mikä on asian laita, ja mene turvaan. Jos pelkäät, että vanhempasi tästä suuttuvat, niin kerro se myös "tulevalle anopille". Kyllä te yhdessä löydätte oikean ratkaisun, ja "anoppi" varmasti kunnioittaa toiveitasi.
Kaikki kääntyy sitten parempaan suuntaan! - 15-tyttö
Paha maailma kirjoitti:
Mielestäni parempi paikka olisi vaikka siellä tulevan anopin luona.
Kenelläkään ei ole oikeutta sinua lyödä.
Vaikea asiahan se varmasti on, ovathan he kuitenkin vanhempasi, ja varmaan tunnet syyllisyyttä jos kerrot asian eteenpäin.
Muista kuitenkin, että kyse on sinun elämästäsi. Vanhempasi ovat tehneet väärän ratkaisun, mutta sinun ei kuulu ottaa siitä vastuuta.
Poikaystäväsi kotoa saat varmasti turvapaikan.
Kertokaa yhdessä poikaystäväsi kanssa hänen äidilleen mikä on asian laita, ja mene turvaan. Jos pelkäät, että vanhempasi tästä suuttuvat, niin kerro se myös "tulevalle anopille". Kyllä te yhdessä löydätte oikean ratkaisun, ja "anoppi" varmasti kunnioittaa toiveitasi.
Kaikki kääntyy sitten parempaan suuntaan!kiitos todella paljon neuvoista! eiköhän kaikki vielä tämän viikon aikana järjesty :)
- äiti48
yrittää ottaa asiaa puheeksi kotona äidin ja isän kanssa.Kysyä,miksi he lyövät Sinua.Kerro,ettei heillä ole oikeutta lyödä sinua ja se on lainvastaista.Jos pystyisit ilmaisemaan heille mittasi olevan täysi ja suunnittelet kotoa poismuuttoa lähiaikoina.Jos se pistäisi heidät miettimään.Kauniilla puheella voi joskus olla positiiviset seuraukset.Ei sinun tarvitse alistua kenenkään hakattavaksi.Kaikkea hyvää Sinulle ja tulevaisuuteesi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121236
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201111- 1381003
- 98833
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten308792Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592- 75514