eläköön pieni ja muinainen Vepsän kansa!
Eläköön Vepsän kansa
5
1378
Vastaukset
Pitäisi päästä Suomeen siinnä missä inkeriläistenkin, mutta ei muita kuin täysivepsäläisiä.
- Timofernes
Vepsäläisillä on uljas menneisyys: muinainen ja rikas Bjarmia oli todennäköisimmin vepsäläisten asuttama, viikingit laskivat laivoillaa Arkangeliin ja jatkoivat matkaa jopa Kaspianmerelle asti. - Mutta kaikki tämä tapahtui ennen 1250-lukua, jolloin alkoi skandinaviassa ja koillisväylällä pieni muotoinen jääkausi, mikä teki purjehtimisen Arkangeliin hankalaksi.
Vepsä on hyvin uhanalainen kieli tätä nykyä. Stalinin aikainen kansallisuuspolitiikka ei vepsäläisiä suosinut ja vasta 80-luvun loppupuolella alkoi heidän kulttuurinsa elvyttäminen. Kenties liian myöhään. - savusaunasta
Timofernes kirjoitti:
Vepsäläisillä on uljas menneisyys: muinainen ja rikas Bjarmia oli todennäköisimmin vepsäläisten asuttama, viikingit laskivat laivoillaa Arkangeliin ja jatkoivat matkaa jopa Kaspianmerelle asti. - Mutta kaikki tämä tapahtui ennen 1250-lukua, jolloin alkoi skandinaviassa ja koillisväylällä pieni muotoinen jääkausi, mikä teki purjehtimisen Arkangeliin hankalaksi.
Vepsä on hyvin uhanalainen kieli tätä nykyä. Stalinin aikainen kansallisuuspolitiikka ei vepsäläisiä suosinut ja vasta 80-luvun loppupuolella alkoi heidän kulttuurinsa elvyttäminen. Kenties liian myöhään.Muistan lukeneeni varmaan tiede.fi:n keskusteluista, että savusauna olisi juuri vepsäläisten aikaansaannosta.
- Timofernes
savusaunasta kirjoitti:
Muistan lukeneeni varmaan tiede.fi:n keskusteluista, että savusauna olisi juuri vepsäläisten aikaansaannosta.
En tiedä savusaunasta, mutta Liperin Suomi-Venäjä-seuralla on suhteet Vepsään ja he käyvät vuoroin kylässä. Äänisen länsirannalla on vepsäläiskyliä, joissa vepsäläiskulttuuri vielä on hengissä. - Heillä on tälläkin hetkellä vepsän kielen opetusta.
Vepsäläisten asuinsijoja on ollut Laatokan itäpuolella, Laatokan, Äänisen ja Valkeajärven väliin jäävän kolmion alueella. Suomalaiskielten tutkijat ovat käyneet Ladvan kylässä siellä. - Maalaiskyliä ne ovat, maanviljelyä ja karjanhoitoa. Timofernes kirjoitti:
Vepsäläisillä on uljas menneisyys: muinainen ja rikas Bjarmia oli todennäköisimmin vepsäläisten asuttama, viikingit laskivat laivoillaa Arkangeliin ja jatkoivat matkaa jopa Kaspianmerelle asti. - Mutta kaikki tämä tapahtui ennen 1250-lukua, jolloin alkoi skandinaviassa ja koillisväylällä pieni muotoinen jääkausi, mikä teki purjehtimisen Arkangeliin hankalaksi.
Vepsä on hyvin uhanalainen kieli tätä nykyä. Stalinin aikainen kansallisuuspolitiikka ei vepsäläisiä suosinut ja vasta 80-luvun loppupuolella alkoi heidän kulttuurinsa elvyttäminen. Kenties liian myöhään.Viikinkejä siihen aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101094
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82824Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18609Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606- 68567
- 95552
- 26512
- 44493
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 47437