Eläköön Vepsän kansa

triple-adhd

eläköön pieni ja muinainen Vepsän kansa!

5

1378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitäisi päästä Suomeen siinnä missä inkeriläistenkin, mutta ei muita kuin täysivepsäläisiä.

      • Timofernes

        Vepsäläisillä on uljas menneisyys: muinainen ja rikas Bjarmia oli todennäköisimmin vepsäläisten asuttama, viikingit laskivat laivoillaa Arkangeliin ja jatkoivat matkaa jopa Kaspianmerelle asti. - Mutta kaikki tämä tapahtui ennen 1250-lukua, jolloin alkoi skandinaviassa ja koillisväylällä pieni muotoinen jääkausi, mikä teki purjehtimisen Arkangeliin hankalaksi.
        Vepsä on hyvin uhanalainen kieli tätä nykyä. Stalinin aikainen kansallisuuspolitiikka ei vepsäläisiä suosinut ja vasta 80-luvun loppupuolella alkoi heidän kulttuurinsa elvyttäminen. Kenties liian myöhään.


      • savusaunasta
        Timofernes kirjoitti:

        Vepsäläisillä on uljas menneisyys: muinainen ja rikas Bjarmia oli todennäköisimmin vepsäläisten asuttama, viikingit laskivat laivoillaa Arkangeliin ja jatkoivat matkaa jopa Kaspianmerelle asti. - Mutta kaikki tämä tapahtui ennen 1250-lukua, jolloin alkoi skandinaviassa ja koillisväylällä pieni muotoinen jääkausi, mikä teki purjehtimisen Arkangeliin hankalaksi.
        Vepsä on hyvin uhanalainen kieli tätä nykyä. Stalinin aikainen kansallisuuspolitiikka ei vepsäläisiä suosinut ja vasta 80-luvun loppupuolella alkoi heidän kulttuurinsa elvyttäminen. Kenties liian myöhään.

        Muistan lukeneeni varmaan tiede.fi:n keskusteluista, että savusauna olisi juuri vepsäläisten aikaansaannosta.


      • Timofernes
        savusaunasta kirjoitti:

        Muistan lukeneeni varmaan tiede.fi:n keskusteluista, että savusauna olisi juuri vepsäläisten aikaansaannosta.

        En tiedä savusaunasta, mutta Liperin Suomi-Venäjä-seuralla on suhteet Vepsään ja he käyvät vuoroin kylässä. Äänisen länsirannalla on vepsäläiskyliä, joissa vepsäläiskulttuuri vielä on hengissä. - Heillä on tälläkin hetkellä vepsän kielen opetusta.
        Vepsäläisten asuinsijoja on ollut Laatokan itäpuolella, Laatokan, Äänisen ja Valkeajärven väliin jäävän kolmion alueella. Suomalaiskielten tutkijat ovat käyneet Ladvan kylässä siellä. - Maalaiskyliä ne ovat, maanviljelyä ja karjanhoitoa.


      • Timofernes kirjoitti:

        Vepsäläisillä on uljas menneisyys: muinainen ja rikas Bjarmia oli todennäköisimmin vepsäläisten asuttama, viikingit laskivat laivoillaa Arkangeliin ja jatkoivat matkaa jopa Kaspianmerelle asti. - Mutta kaikki tämä tapahtui ennen 1250-lukua, jolloin alkoi skandinaviassa ja koillisväylällä pieni muotoinen jääkausi, mikä teki purjehtimisen Arkangeliin hankalaksi.
        Vepsä on hyvin uhanalainen kieli tätä nykyä. Stalinin aikainen kansallisuuspolitiikka ei vepsäläisiä suosinut ja vasta 80-luvun loppupuolella alkoi heidän kulttuurinsa elvyttäminen. Kenties liian myöhään.

        Viikinkejä siihen aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      609
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe