Piiskaatteko tupakanpoltosta?

yh-äiti

Kun 13-vuotias tyttäreni meni syksyllä yläasteelle, kielsin häntä jyrkästi koskemasta tupakkaan, koska tiedän, että tuossa iässä ne tupakkakokeilut yleensä alkavat.

Itse sain vanhemmiltani selkääni 80-luvun alussa juuri tupakan maistelusta ja siihen se polttelu jäi. Niinpä uhkasin myös tytärtäni selkäsaunalla, mikäli tämä narahtaisi tupakasta. Viime viikolla hän sitten oli jäänyt koulussa kiinni tupakoinnista koulunalueella parin muun tytön kanssa ja saanut jälki-istuntoa. Eipä siinä perjantai-iltana ollut muuta mahdollisuutta, kuin antaa remmiä.

Kysyisinkin , vieläkö muissakin perheissä on tapana entisaikojen tyyliin piiskata tupakanpolton takia. Ja onko selkäsaunoista ollut apua?

46

12058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mami

      aikoinaan kun velipojat kärähti tupakasta, pisti tupakka-askin eteen ja pakotti polttamaan, aina kun edellinen sammu, äiti sytytti uuden... Seurauksena niin paha olo, etteivät sen jälkeen ole tupakkaan koskeneet:) Lyöminen ei ratkaise mitään, eikä väkivalta ole sallittua. Saattaa käydä päinvastoin ja tyttö polttaa uhmasta. Mutta toivottavasti otti opikseen, ja jättää röökin.

      • Eliisa

        pakottaminen sitten...onko se henkistä väkivaltaa? Onko se sallittua?


      • mami
        Eliisa kirjoitti:

        pakottaminen sitten...onko se henkistä väkivaltaa? Onko se sallittua?

        eipä ole sallittua, eiköhän se väkivallaks mene sekin. Mutta aikoinaan oma äiti teki niin...Ei todellakaan ollu mikään suositus:) Noi tupakki kokeilut on vähän hankalia juttuja, toiset vaan kokeilee kerran ja toiset jää "nalkkiin" kerrasta. Mikäköhän ois oikein fiksu tapa puuttua....?mene ja tiedä...


      • evian

        kävi myös omalle äidilleni ja hänen veljilleen aikanaan :) Siis kun heidän äitinsä sai lapset kiinni tupakanpoltosta, poltettiin sitten yhteen menoon koko aski eikä tehnyt vähään aikaan mieli.

        Nykyään äitini ja elossa oleva veljensä molemmat polttavat eli taitaa olla niin että aika kultaa ne pahimmatkin muistot.

        Eiköhän parasta ole oma esimerkki. Jos itse poltat, on sitä vaikea mennä kieltämään lapsiltakaan. Myös kaveripiiri vaikuttaa paljon, kuka haluaa jäädä yksin kun muut viettävät aikaansa ns. tupakkapaikalla??

        Todettakoon vielä se, että itse EN polta. Inhoan jo tupakan savuakin.


    • sadisti

      on oikea rangaistus? Enpä tosta remmistä nykypäivänä tiedä mutta ostappa vaikka kunnon sikari ja pistä tyttö polttamaan... eiköhän halut vähäksi aikaa haihdu kun vihreänharmaana sitä sikaria tupruttaa...sorry, olen vähän sadistiluonne....en muuta keksi mutta en usko selkäsaunan todellakaan auttavan vaan ennemminkin ton ikäisellä kun tuo uhma tuppaa tulemaan enemmän pintaan tuollaisesta "rangaistuksesta".

      • siru

        Jätä se piiska pois tai saat aika kauan ehkä odottaa, että tyttäresi antaa sulle anteeksi. Piiskaaminen on nöyryyttävää 13 vuotiaalle. Mietis nyt vielä..


    • Äiti ja tyttö 11v

      Luulen että nyt on myöhäistä enään jutella tupakoinnista. Olisit jättänyt lyömättä. Kun kerran tiesit että tupakka astuu kuvaan ylä-asteella niin olisit mielestäni voinut keskustella asiasta jo ennemmin. Uhkailu ei ole keskustelua. Meillä ollaan juteltu jo pitkään. Itse tupakoin joten tupakki on meillä jokapaiväinen asia. Silloin kun tyttäreni ensimmäisen kerran kiinnostui tupakoinnista niin laiton palamaan ja annoin hänen maistaa. Makuhan on kamala ja pyörryttämäänkin alkoi. Puhumme myös tupakoinnin vaaroista ja haitasta terveydelle, iholle ja hampaille. Jos tyttäreni kuitenkin aloittaa tulevaisuudessa tupakoinnin niin en turvaudu siltikään väkivältään vaan pyrin asian selvittämään muulla keinoin.

    • ei se siitä lopu!

      Aika julmaa käyttää remmiä,
      kun keskustelemallakin asian voisi hoitaa.

      Kertoo äidin omasta kyvyttömyydestä!

      • 13v

        Mun mielestä lyöminen on väärin. Lakikin sen kieltää. LOPETA LYÖMINEN HETI! Käy sääliks sun tyttöös!


      • mirina
        13v kirjoitti:

        Mun mielestä lyöminen on väärin. Lakikin sen kieltää. LOPETA LYÖMINEN HETI! Käy sääliks sun tyttöös!

        joo tosiaan lyöminen on todellakin väärin!!!
        pitää olla muitakin keinoja...
        ja oman elämänhän se vaa pilaa...
        eikä sun keuhkoja!!!
        ja jos ite poltat ni kandee kattoo mis poltat ja mihin jätät tupakat...
        ja mun mielstä kokeilusta ei varsinkaan saa antaa selkää!!!
        vaa pelkkä PUHUMINEN riittää!!!
        mut sit se on vakavempaa jos se rupee oikeesti
        polttaa...
        ota järki käteen!!!!...


      • mirina
        13v kirjoitti:

        Mun mielestä lyöminen on väärin. Lakikin sen kieltää. LOPETA LYÖMINEN HETI! Käy sääliks sun tyttöös!

        joo tosiaan lyöminen on todellakin väärin!!!
        pitää olla muitakin keinoja...
        ja oman elämänhän se vaa pilaa...
        eikä sun keuhkoja!!!
        ja jos ite poltat ni kandee kattoo mis poltat ja mihin jätät tupakat...
        ja mun mielstä kokeilusta ei varsinkaan saa antaa selkää!!!
        vaa pelkkä PUHUMINEN riittää!!!
        mut sit se on vakavempaa jos se rupee oikeesti
        polttaa...
        ota järki käteen!!!!...
        tsemii...


    • Äiti45v.

      Kysyit, että onko siitä ollut apua...
      Itse sain selkäsaunoja pentuna tupakanpoltosta sun muusta...mutta apua siitä ei ole ollut.
      Omiani en ala pieksämään...puhumalla yritän asiat selvittää.

    • Toinen yh-äiti

      Etkö tiedä että lasten pahoinpitely on Suomen laissa kielletty?

      Etovaa lukea kirjoitustasi. Tarvitsisit mielenterveyshoitoa, todennäköisesti myös sadistisen äidin kourissa kituva lapsesi. Toivottavasti tyttäresi ymmärtää ottaa yhteyttä poliisiin.

    • Toinen yh-äiti

      Näin pahennat asemaamme ihmisten silmissä
      entisestäänkin!

      Mitä ihmettä remmin antamisella voitat?
      Etkö voisi yrittää keskustella asiasta?

      En ihmettelisi, vaikka lapsesi vihaisi
      sinua lopun elämäänsä.
      Ainakin hänellä olisi siihen hyvä syy!

      Haluatko itse turpaasi kun jotakin
      teet väärin?

    • nuori

      nuoriin ei tuollainen uhkailu auta (ei ainakaa minuun) nuoret saattaa jopa ruveta kapinoimaan ja sillo on monesti jälkkärissä.
      (huom. mun mielipide!)

    • Abby84

      Piiskaaminen on ihan hulluutta! Omat vanhempani eivät koskaan kieltäneen maistamasta...JOKAIKINEN nuori maistaa, tottakai, miten he muuten voivat tietää miltä se maistuu? Minä maistoin, en tykännyt, en siis polta! Jos uhkailet remmillä ja lyöt, pahentaa se huomattavasti asiaa...ehkäpä nyt hän kapinoi sun kieltoja vastaan ja alkaa polttaan salaa entistä enemmän ja kohta et voi tehä mitään!

      • Iskä

        "Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee".

        Tosin järkeä käytettävä myös siinä asiassa. Ehkä 13 vuotias on liian "vanha" piiskaamiseen mutta järkevämpi tapa olisi ehkä viikkorahat pois ym kieltoja vähäksi aikaan. Olen itse kasvanut aika tiukassa kurissa, mutta toisaalta minusta tuli ns. kunnon kansalainen. Olen huvikseni seurannut näitä ns. vapaankasvatuksen metodilla kasvatettuja lapsia. Ei voi yleistää mutta viime syksynä heidän lapsensa yritti sytyttää roskakatoksen palamaan ja vanhemmat yritti torua heitä mutta ei se tehonnut. Sitten he lopettivat kun palokunta ja poliisi tuli paikalle. Voin vannoa että jos minun lapset teksivät semmoista niin rangaistus olisi ihan toinen.


      • hikke

        Miten niin JOKAINEN nuori maistaa!!!


    • yh-vm70

      piiskasitko häntä paljaalle takapuolelle, entä missä asennossa? Itse olen 14 vuotiaan tytön yh ja olen kanssa (kun meno on niin hullua välillä) ajatellut turvautua selkäsaunaan, mutta itse en ole koskaan saanut enkä ennen antanut, joten vähän asakrruttaa ajatus, eli miten paljaalle pyllylle vai, miten murkku siihen suhtautuu, millä antaa, kädelläkö vaan vai "remmillä" (mitä remmillä tarkkaan ottaen tarkoitetaan eikö se ole sama kuin nahkavyö) ja missä asennossa ja saako tuollaisen nuoren vielä alistumaan piiskattavaksi, kertokaa kokemuksia!!

      • ihmettä

        Olet väärillä sivuilla.Siirry tonne sexi/SM tai jotku fetissit.Olet hieman myöhässä ton kasvatus juttus kanssa.Ei sitä herran jumala voi alottaa 14 vuotiasta perseelle lätkimään.Itse neljän lapsen äitinä olen joskus niskavilloista kiinni ottanut ja siitä on tullut tosi huono mieli,koska tiedän että olen epäonnistunut kasvatus tehtävässä kun en puhumalla osaa asiaa hoitaa.Oman huonouteni olen lapsille siinä näyttänyt.Eikä lapsesta kunnon ihmistä kasva hakkaamalla,vaan että itse on esimerkkinä ja pienestä asti opettaa toisten ihmisten kunnioitusta myös oman kehonsa kunnioitusta.Jos nuori tupakkaa polttaa niin sille ei voi muuta kuin ettei rupea rahottamaan sitä.Tekee selväksi että tienaa itse rahansa eikä hyväksy sitä omien silmien alla.Niin se ainakin on huomattavasti vähäisempää.Olkaa ihmiset onnellisia lapsistanne älkääkä tehkö ongelmista suurempia kuin ne ovatkaan :)


      • 15-vuotiaan yh

        Kyllä tuollaiset mietiskelyt kuulostaa niin perversseiltä että kaipaisit sinäkin jonkinlaista lääkitystä.

        Ihan käsittämätöntä. Sairasta.


      • 3:n äiti

        Antaa nyt selkäsaunaa sen ikäiselle tai yleensä ollenkaan.Luuletko että saat asian hoitumaan niin...ei onnistu.Jos hakkaat lapsesi saat vain häneltä vihat niskaan ja lisäät uhmaa hänessä.Kyllä pidä tiukka puhuttelu ja ennemmin vaikkapa kotiarestia.Se on aika hyvä keino.Sanot selkeästi säännöt ja jos niitä ei noudateta paukahtaa päälle kotiaresti.Tytöt osaavat varmasti sanallisessti rassata enemmän kuin pojat, mutta ota ihan yhtä kova sanallinen linja.Olisi jo hyvissä ajoin, kun nuori alkaa liikuskella kavereiden kanssa, tehdä selväksi ns. pelisäännöt kotiintulo ajat jne. ja mikä tärkeintä pitää niistä myös kiinni.


      • 3:n äiti
        3:n äiti kirjoitti:

        Antaa nyt selkäsaunaa sen ikäiselle tai yleensä ollenkaan.Luuletko että saat asian hoitumaan niin...ei onnistu.Jos hakkaat lapsesi saat vain häneltä vihat niskaan ja lisäät uhmaa hänessä.Kyllä pidä tiukka puhuttelu ja ennemmin vaikkapa kotiarestia.Se on aika hyvä keino.Sanot selkeästi säännöt ja jos niitä ei noudateta paukahtaa päälle kotiaresti.Tytöt osaavat varmasti sanallisessti rassata enemmän kuin pojat, mutta ota ihan yhtä kova sanallinen linja.Olisi jo hyvissä ajoin, kun nuori alkaa liikuskella kavereiden kanssa, tehdä selväksi ns. pelisäännöt kotiintulo ajat jne. ja mikä tärkeintä pitää niistä myös kiinni.

        Meillä menee nämä nickit sekaisin.
        Toisaalta, kirjoitat ihan minun kaltaistani
        tekstiä, heh :))

        Mutta mitä tehtäis?
        Olisi mukava välttää sekaannukset. ;))


      • 3:n äiti 66
        3:n äiti kirjoitti:

        Meillä menee nämä nickit sekaisin.
        Toisaalta, kirjoitat ihan minun kaltaistani
        tekstiä, heh :))

        Mutta mitä tehtäis?
        Olisi mukava välttää sekaannukset. ;))

        Ehkä en kauhean usein täällä käy, mutta lisään ton 66 niin eiköhän päästä eteenpäin.:)


      • 3:n äiti
        3:n äiti 66 kirjoitti:

        Ehkä en kauhean usein täällä käy, mutta lisään ton 66 niin eiköhän päästä eteenpäin.:)

        Kiva juttu. :))
        Mukavaa Joulun odotusta :))


    • Piip

      Äiti ei koskaan varoitellut, ei uhkaillut, sanoi että se on typerää hommaa.

      Minä sitten 12-vuotiaana poltin tupakkaa, ja kerroin nolona äidille. Äiti sanoi; "Oletpas sinä tyhmä", ei muuta. Se sai minut lopettamaan. Myöhemmin (8 vuoden päästä) ratkesin, (pari tupakkaa) mutta lopetin uudelleen. Nyt en siihen syöpäkääryleeseen koske, koska haluan tulevaisuudessa lapsia :)

    • mä vain

      Varo vaan ettei tyttösi haasta sinua käräjille pahoinpitelystä.

      • Vähän vanhempi äiti

        miten on edes mahdollista piiskata 13-14 -vuotias. Täytyy olla nöyrä lapsi, joka ei ota ohjaksia omiin käsiinsä tuollaisessa tilanteessa, pötki pakoon tai ota "asetta" äitinsä kädestä.Älkää hyvät ihmiset tehkö itseänne naurettaviksi murkkuikäisten silmissä.


    • murkun mutsi

      No, auttoiko se piiskaaminen? Lopettiko tyttö tupakoinnin?
      Ei pitäisi hätäpäissään mennä "lupailemaan" rangaistuksia teoista, joita lapsi ei vielä ole edes tehnyt. Eihän siinä muuta vaihtoehtoa jää kuin uhmata ja testata ja aikuisen on sitten tavallaan pakko toteuttaa typerä rangaistus.

      En ole omiani piiskannut mistään tyhmästä teoista, parempiakin ja tehokkaampia rangaistukasia on olemassa.
      Tupakan suhteen meillä on toiminut kohtuullisen hyvin valistus.
      Kotiaresti, kuukausirahan pienennys ovat rangaistuksia, jotka ovat teineihin purreet hyvin.
      Nöyryytys ei ole mikään kasvatuskeino tai rangaistus typerästä teoista. Selkäsauna on nöyryytystä ja sillä saa aikaan vaan uhmaa ja vihaa ja rikottuja ihmisiä.
      Sinä koit selkäsaunan hyvänä juttuna. Mutta se olit sinä ja sinun vanhempasi. Tyttäresi ei ole sinä. Häneen ei voi soveltaa samoja juttuja kuin sinuun silloin kun olit teini. Sitäpaitsi aika on eri.

    • Täti

      Mielestäni vanhanaikainen selkäsauna kohtuudella on tietyissä asioissa paikallaan. Opetta lapsille rajoja. En tarkoita mitään väkivaltaa, vaan pientä tuntuvaa kirpaisua pyllylle.Tuon ikäiselle se on kyllä ehkä jo myöhäistä. Mitä murkkusi itse ajatteli rangaistuksesta?

    • äitikkä

      En pidä lyömistä oikeutettuna.Kyllä se on aikuisen ihmisen heikkoutta jos täytyy lastaan lyödä.Uskon, että jos lasta lyödään hän on myös alttiimpi itse myöhemmin lyömään toisia.Kyllä asioita pitäisi pystyä ratkomaan muuten kuin lyömällä.Vaikka kuinka sanotaan, että se joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee, mutta onko kuri vain lyömistä...ei todellakaan!
      Jos lapsia tekee, täytyy katsoa, että on myös aikaa oikeasti valvoa heidän tekemisiään.Nykyäänhän tämän kiireisen elämän tyylin myötä on tultu siihen, että lykätään rahaa kouraan ja hankitaan mitä ihmeellisimpiä pelejä(jotka ikävä kyllä nekin yleensä ovat pelkää riehumista ja väkivaltaa sisiltäviä)kun ei ole aikaa lapsille.Mihin on tultu...sehän näkyy jo katukuvassa.Lapset ei enää saa olla lapsia, vaan pitää mahdollisimman aikaisin kasvaa aikuiseksi, mihin he todellakaan eivät vielä ole valmiita.
      Säälittää nyky lasten tulevaisuus.

    • siru

      hämmentää sun toteamus: "Eipä siinä perjantai-iltana ollut muuta mahdollisuutta, kuin antaa remmiä."

      Eikö todellakaan ollut muuta mahdollisuutta? No, turha siitä enää on jossitella. TOivottavasti ymmärrät pyytää anteeksi tai ainakin puhua asiasta tai vähintääkin lopettaa tuohon yhteen kertaan.

      • iines

        ei remmillä asiat muutu- ainakaan parempaan suuntaan. johan Suomen lakikin kieltää kaikenlaisen lapseen kohdistuvan väkivallan! lastensuojelulaki huom!
        kyllä se on puhuminen ja rauhallinen keskustelu se juttu, jolla lapseen saadaan kontaksi ja jolla voidaan vaikuttaa!!


    • voi lol

      niin, sä annat vaihtoehdot että kotona turpaan tai koulussa yksinäinen oppilas tai ehkä jonkun nörttilauman jäsen. et sinänsä paska huoltaja ole...

      • jennu

        JOS meidän porukat IKINÄ löis mua, niin se olis aivan varma juttu, että tätä tyttöö ei enää ikinä kotona näkys. Vanhemmat on semmosia, mihin pitää voida luottaa. Jos tyttösi olisi itse tullut sulle kertomaan että on polttanut, ja että on ajatellut rehellisesti kertoa sulle, että aikoo polttaa vielä jatkossakin, olisitko silti antanut remmiä???
        Suomen laki kieltää tommosen, häpeä.


      • äiti
        jennu kirjoitti:

        JOS meidän porukat IKINÄ löis mua, niin se olis aivan varma juttu, että tätä tyttöö ei enää ikinä kotona näkys. Vanhemmat on semmosia, mihin pitää voida luottaa. Jos tyttösi olisi itse tullut sulle kertomaan että on polttanut, ja että on ajatellut rehellisesti kertoa sulle, että aikoo polttaa vielä jatkossakin, olisitko silti antanut remmiä???
        Suomen laki kieltää tommosen, häpeä.

        ja jäin kiinni myös 13vee..
        Isä oli aikoinaan lopettanut polttamisen.
        Hän oli ostanut askin pöytään ja pisti minut polttamaan.. pari meni perään ja sitten aloin voida pahoin..
        Siihen se jäi minulta.
        Nyt oman tyttäreni kanssa olen keskustellut asiasta, hän on kokeillut mutta sanoi ettei halua polttaa.
        Siitä on saanut kärsiä kaveripiirissä.
        Kaverit pilkannut ym..
        Ihmiset julmia.


    • tasku-Allah

      Islamin lain mukaan pois se mikä pahentaa, eli tässä tapauksessa huulet tekee lähtöään biojäteastiaan. Näin ainakin meidän perheessä, minä myös pieksin rautakangella pojaltani sääriluut murskaksi parikymmentä kertaa.

    • Raitis 123

      Noissa tupakoivissa nuorissa näkyy se täydellinen sydämettömyys ja empatian puute, joka on tyypillista ainakin pilalle passatuille nykynuorille. Yksinhuoltaja äiti raataa matalapalkka-alalla pitkää päivää ja joku keskenkasvuinen pimu polttaa savuna ilmaan 10 % hänen äitinsä ansioista. Kyllä niin tyhmää pentua saa antaa selkään ja lujaa.

      Lakiin pitäisi laittaa säädös, että kuka vaan saa antaa selkäsaunan, jos näkee kakran jossakin tupakoivan ja niille jotka keskenkasvuisille tupakkia hommaavat kunnolla turpaan.

    • Vitsalla Irtitupakas

      Meillä piiskataan Tupakan poltosta pysyn poissa tupakasta useita viikkoja hyvän piiskauksen jälkeen äiti käyttää myös remmiä josjään usein tupakasta kii omalla kohtallani pitän vitsan/Remminkäyttöä sopivana.

    • 12veetytsy

      pakko sanoo että oot hemmetin hullu, en kestäis sua äitinäni hetkenäkään. vittu minkäs ne lapset voi sille että haluu vähä polttaa pilvee ? munki veli vaa polttaa ja vanhemmat pitää sitä tavallisena sen ikäsille, ite en oo kokeillu enkä näillä näkymin kokeilekkaa. mut ei saakeli jos annat remmii siitä jos ne vaa vähä tupakkii polttaa, sietäisit hävetä.

    • 16v

      :D remmiä tupakan poltosta? ite sain saatanmoiset huudot ja vähän pataa faijalta ku oltii kavereitten kans ryyppäämässä ja otettiin isännän auto ja lähettiin ajelemaan ja mitäs sattui no kolari vittu :D

    • SAATANANÄMMÄ

      SAATANAN IDIOOTTI!!!!!!!!!! EI IKINÄ SAIS LAPSEAAN PIISKATA!!! OON TÄYSIN SAMAA MIELTÄ 12veetytsyn KANSSA!!!! VITTU SUA EI JAKSAIS KUKAAN!!!! JOS OMA ÄITI PIISKAIS, EN IKINÄ TULIS TAKASIN KOTIIN -.-'

    • Piiskaa, piiskaa...

      Piiskaa tupakoinnista on tehokas keino, Venäjällä on ihan klinikoita, joissa piiskataan aikuisia tupakoitsijoita ja se auttaa raitistumaan.

      Kyllähän sen ymmärtää, että tupakinhimo unohuu, kun kunnolla piiskataan.Onko sinut joskus piiskatu irti tupakasta?

    • Vennamon kauden laps

      Lapsen itsetunto kohdalleen, niin ei ole niin helposti vietävissä.

      Itseäni myös aikanaan vinoiltiin, kun en tupakoinut " että äidin pikku tyttö ja eikö tupakki maistu" vastasin siihen että "vedä tutinkorvikkeesi elikkäs tupakkas ja leiki kapinaa ja polttele niitä vähiä viikkorahojasi, mutta mussa on tarpeeksi naista sanoa että en polta, en rikastuta jotain tupakkatehtaan omistajaa ja sillä selvä." Omilleni, nyt jo melkein aikuisille, olen opettanut saman, samoin opettanut työnteon ja rahan arvon, eivätkä tupakoi. Parempi olla ilman sellaisia kavereita, jotka ei kunnioita sun päätöksiäsi. Tässä nykyajan ylisosiaalisessa pers.........takulttuurissa.

      Piiskaa ei tarvita.

    • Matisa-58

      Mitallilla on kaksi puolta. Itse en kannata piiskaamista, mutta toisaalta olen nykyisin pirun tyytyväinen saamastani selkäsaunasta jäätyäni kiinni tupakoinnista. Olin silloin jo 15-vuotias juuri ripille päässyt enkä enää uskonut saavani siitä selkäsaunaa. Ja kuinka väärässä olinkaan. Onneksi olimme silloin kotona kahden ja vaihtoehtona olisi ollut mopon lukitseminen kuukaudeksi ja kylälle matkaa 12 km
      No, sen selkäsaunan jälkeen ei ole tupakka enää maistunut. Nuorempi veli ja vanhempi sisko kyllä jo silloin polttivat vaan sen verran fiksummin, etteivät narahtaneet.. Nykyisin veli on jo kuollut keuhkosyöpään ja sisarella on todettu keuhkoahtauma. siksi olen tyytyväinen saamaani selkäsaunaan!

    • karvaranneavanne

      Meidän uskonnosamme lapset ja varsinkin tyttäret totelevat kyllä.Olisi kunniatonta olla tottelematta ja joutuisin lyömään kaulan poikki. Tai kivittämään.Tottelevat.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe