Rasvari / Keskusvoitelu / Automaatti rasvari

jos tietäisin en kysyisi

Hei!

Kysymys 1.
Tietääkö joku mitä eroa on SKF (Safematic) rasvarilla ja Lincoln rasvarilla?

Kysymys 2.
Tietääkö joku hintoja? Onko keskenään hinta eroa paljon? Kalliinpi halvempi?

17

13916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa

      lingoln rasvarissa voi käyttää hiukan jäykempää rasvaa kuin safessa. kuitenkin kymmenien vuosien kokemuksella voin sanoa että kaivinkoneen kauhaniveliin tai pyöräkuormaajan ohjaussylinterin päihin ei kannattaisi laittaa rasvaria.

      • ???123

        Miksi ei kannattas "kaivinkoneen kauhaniveliin tai pyöräkuormaajan ohjaussylinterin päihin ei kannattaisi laittaa rasvaria"


      • tietoa
        ???123 kirjoitti:

        Miksi ei kannattas "kaivinkoneen kauhaniveliin tai pyöräkuormaajan ohjaussylinterin päihin ei kannattaisi laittaa rasvaria"

        esim pyöräkuormaajissa ohjaussylinterin korvakon päälle kertyvä lika toimii hiomatahnan tavoin kun ohut rasva tunkeutuu tappia pitkin sen korvakon päälle. kun sama nivel voidellaan vaseliinillä tappi pysyy tiukkana korvakkeessa, jopa ruostuu kiinni. korvakkojen uusiminen on kallista. olen nähnyt vuoden vanhoja koneita joissa tapit lonksuu korvakkeissa. sama juttu kaivinkoneen liittimen tai kauhantapeissa.


      • 123 ei ymmärrä
        tietoa kirjoitti:

        esim pyöräkuormaajissa ohjaussylinterin korvakon päälle kertyvä lika toimii hiomatahnan tavoin kun ohut rasva tunkeutuu tappia pitkin sen korvakon päälle. kun sama nivel voidellaan vaseliinillä tappi pysyy tiukkana korvakkeessa, jopa ruostuu kiinni. korvakkojen uusiminen on kallista. olen nähnyt vuoden vanhoja koneita joissa tapit lonksuu korvakkeissa. sama juttu kaivinkoneen liittimen tai kauhantapeissa.

        "kun sama nivel voidellaan vaseliinillä" en oikein ymmärrä.. eikö rasvareissa käytetä vaseliinia. Eikö vaseliini = rasvaa


      • tietoa
        123 ei ymmärrä kirjoitti:

        "kun sama nivel voidellaan vaseliinillä" en oikein ymmärrä.. eikö rasvareissa käytetä vaseliinia. Eikö vaseliini = rasvaa

        safen rasva esim. teboil cls viskositeetti jotain 120, lincoln rasvareissa voi käyttää jäykempää mutta ei siitäkään vaseliini mene läpi.


      • kuka tietää joku tietää
        tietoa kirjoitti:

        safen rasva esim. teboil cls viskositeetti jotain 120, lincoln rasvareissa voi käyttää jäykempää mutta ei siitäkään vaseliini mene läpi.

        oletko ihan varma mitää puhut.. Katsokaa tämä http://www.lufex.fi/index.php?ID=12034


      • tietoa
        kuka tietää joku tietää kirjoitti:

        oletko ihan varma mitää puhut.. Katsokaa tämä http://www.lufex.fi/index.php?ID=12034

        minun mielestäni gi2 toimii kesällä lincoln rasvarissa ei se kuitenkaan poista sitä ongelmaa josta kirjoitin tuossa ylempänä.


    • toi safematicci

      safematicin rasvari löytyy parista pyöräkoneesta ja tyytyväinen olen ollut, lincolnista ei ole kokemusta.

    • lannenlokar2
      • safe

        no progujärjestelmässä todella valvotaan putken tukkeutumista, mutta jokainen voitelujärjestelmien kanssa tekemissä ollut tietää että suurempi todennäköisyys on vuotava liitin tai katkennut putki/letku ja sitä ei progujärjestelmä vahdi, ja jos progujärjestelmässä mikä tahansa luisti jää jumiin, tai voitelukohde menee tukkoon niin se halvaantuu koko järjesatelmä, eli yksikään voitelukohde ei saa rasvaa ennenkuin
        tukos on korjattu. No sit niistä rasvoista, puolijuoksevissa rasvoissa voidaan käyttä jäykempää perusöljyä, (se on se voiteleva aine,) ja vähemmän sideainetta, kun taas jäykässä rasvassa (nlg2) ohuempaa perusöljyä
        ja enemmän sideaineita (esim. krafiitti,kaoliini ne louhitaan kivestä).Eli siihen Safen rasvariin (SKF) voiteluajat kohalleen ja valiten laadukas rasva (jäykkä öljy ja vähän sideainetta) niin voitelu on varmaa eikä sotke konetta. Ai niin ja vielä siitä laajennettavuudesta, koitappa vaikka kaivikoneeseen myöhemmin rakentaa luiskakauhan voitelupisteet, joudut muuttamaan pääjakajan ja vetämään pääjakajalta (käytännössä pumpulta) asti uuden runkolinjan ja jos se kauha on irroitettava, niin myös tankkilinjan takaisin säiliöön, jos linja tulpataan pääjakajan yksi luisti halvaantuu ja sen myötä koko järjestelmä. Huh huh olipa työlästä ja arvaappa mitä maksaa.


      • Progu
        safe kirjoitti:

        no progujärjestelmässä todella valvotaan putken tukkeutumista, mutta jokainen voitelujärjestelmien kanssa tekemissä ollut tietää että suurempi todennäköisyys on vuotava liitin tai katkennut putki/letku ja sitä ei progujärjestelmä vahdi, ja jos progujärjestelmässä mikä tahansa luisti jää jumiin, tai voitelukohde menee tukkoon niin se halvaantuu koko järjesatelmä, eli yksikään voitelukohde ei saa rasvaa ennenkuin
        tukos on korjattu. No sit niistä rasvoista, puolijuoksevissa rasvoissa voidaan käyttä jäykempää perusöljyä, (se on se voiteleva aine,) ja vähemmän sideainetta, kun taas jäykässä rasvassa (nlg2) ohuempaa perusöljyä
        ja enemmän sideaineita (esim. krafiitti,kaoliini ne louhitaan kivestä).Eli siihen Safen rasvariin (SKF) voiteluajat kohalleen ja valiten laadukas rasva (jäykkä öljy ja vähän sideainetta) niin voitelu on varmaa eikä sotke konetta. Ai niin ja vielä siitä laajennettavuudesta, koitappa vaikka kaivikoneeseen myöhemmin rakentaa luiskakauhan voitelupisteet, joudut muuttamaan pääjakajan ja vetämään pääjakajalta (käytännössä pumpulta) asti uuden runkolinjan ja jos se kauha on irroitettava, niin myös tankkilinjan takaisin säiliöön, jos linja tulpataan pääjakajan yksi luisti halvaantuu ja sen myötä koko järjestelmä. Huh huh olipa työlästä ja arvaappa mitä maksaa.

        Progressiiviseen järjestelmään voi laittaa rasvaa aina nlg2 luokkaan asti, eli voidaan käyttää myös safen suosittelemaa puolivetelää öljyä (jos ny välttämättä haluaa). Niin ja miksi tulpata lisälaitteeseen tehty voitelulinjalinja, kun voi vääntää vain kolmitiehanan eri asentoon. Parissa koneessani on Beka ja muita en edes harkitse.


      • Keke34
        safe kirjoitti:

        no progujärjestelmässä todella valvotaan putken tukkeutumista, mutta jokainen voitelujärjestelmien kanssa tekemissä ollut tietää että suurempi todennäköisyys on vuotava liitin tai katkennut putki/letku ja sitä ei progujärjestelmä vahdi, ja jos progujärjestelmässä mikä tahansa luisti jää jumiin, tai voitelukohde menee tukkoon niin se halvaantuu koko järjesatelmä, eli yksikään voitelukohde ei saa rasvaa ennenkuin
        tukos on korjattu. No sit niistä rasvoista, puolijuoksevissa rasvoissa voidaan käyttä jäykempää perusöljyä, (se on se voiteleva aine,) ja vähemmän sideainetta, kun taas jäykässä rasvassa (nlg2) ohuempaa perusöljyä
        ja enemmän sideaineita (esim. krafiitti,kaoliini ne louhitaan kivestä).Eli siihen Safen rasvariin (SKF) voiteluajat kohalleen ja valiten laadukas rasva (jäykkä öljy ja vähän sideainetta) niin voitelu on varmaa eikä sotke konetta. Ai niin ja vielä siitä laajennettavuudesta, koitappa vaikka kaivikoneeseen myöhemmin rakentaa luiskakauhan voitelupisteet, joudut muuttamaan pääjakajan ja vetämään pääjakajalta (käytännössä pumpulta) asti uuden runkolinjan ja jos se kauha on irroitettava, niin myös tankkilinjan takaisin säiliöön, jos linja tulpataan pääjakajan yksi luisti halvaantuu ja sen myötä koko järjestelmä. Huh huh olipa työlästä ja arvaappa mitä maksaa.

        että esimerkiksi Bekamax voitelujärjestelmään on saatavilla ylipaineanturi, joka antaa hälytyksen mikäli joku linja tukkeutuu. Valot vilkkuu ja vaikka jos haluaa niin torvi soi. Eipä taida safesta saada hälytystä jos kohde tukkiutuu.
        Ja sitten toinen pointti: Kun käsin rasvaat konettasi, niin käytät silloin mitä suuremmalla todennäköisyydellä NLGI 2 luokan rasvaa, eikö totta? 00 luokan rasvaa kun ei tuubeina löydy. Mutta sun on pakko ostaa monen tonnin vehje sitä varten että saat sitä litkua sinne tappeihin menemään. Huomaatko ristiriidan. Eikö olisi samalla helpompikin konsti? Heittelet sitä litkua saavista konetta päin niin saat aikaan saman lopputuloksen.
        Itseppä en harkitse nyt enkä tulevaisuudessakaan rasvaria koneisiini jotka eivät pysty syöttämään tavallista, tappeihin tarkoitettua voiteluainetta. Oli se merkki sitten mikä tahansa. Kuraa saa kaivaa ojasta ihan tarpeeksi, konetta sillä ei minun mielestäni ole pakko enää sotkea.


      • ...efe
        Keke34 kirjoitti:

        että esimerkiksi Bekamax voitelujärjestelmään on saatavilla ylipaineanturi, joka antaa hälytyksen mikäli joku linja tukkeutuu. Valot vilkkuu ja vaikka jos haluaa niin torvi soi. Eipä taida safesta saada hälytystä jos kohde tukkiutuu.
        Ja sitten toinen pointti: Kun käsin rasvaat konettasi, niin käytät silloin mitä suuremmalla todennäköisyydellä NLGI 2 luokan rasvaa, eikö totta? 00 luokan rasvaa kun ei tuubeina löydy. Mutta sun on pakko ostaa monen tonnin vehje sitä varten että saat sitä litkua sinne tappeihin menemään. Huomaatko ristiriidan. Eikö olisi samalla helpompikin konsti? Heittelet sitä litkua saavista konetta päin niin saat aikaan saman lopputuloksen.
        Itseppä en harkitse nyt enkä tulevaisuudessakaan rasvaria koneisiini jotka eivät pysty syöttämään tavallista, tappeihin tarkoitettua voiteluainetta. Oli se merkki sitten mikä tahansa. Kuraa saa kaivaa ojasta ihan tarpeeksi, konetta sillä ei minun mielestäni ole pakko enää sotkea.

        Safen ja Bekan mainos miehet liikkeellä.. Eikö kauppa käy kun pitää tulla tänne inttään.. Safesta jokainen tietää ku pitää moottori öljyä rasvariin kaataa että se ei hyvää tiedä.. Bekasta ei ole suomessa kokemuksia mutta miksi laittaa kun huolto verkosto vajaa, Kalliit varaosat...


      • ddsdfsa
        safe kirjoitti:

        no progujärjestelmässä todella valvotaan putken tukkeutumista, mutta jokainen voitelujärjestelmien kanssa tekemissä ollut tietää että suurempi todennäköisyys on vuotava liitin tai katkennut putki/letku ja sitä ei progujärjestelmä vahdi, ja jos progujärjestelmässä mikä tahansa luisti jää jumiin, tai voitelukohde menee tukkoon niin se halvaantuu koko järjesatelmä, eli yksikään voitelukohde ei saa rasvaa ennenkuin
        tukos on korjattu. No sit niistä rasvoista, puolijuoksevissa rasvoissa voidaan käyttä jäykempää perusöljyä, (se on se voiteleva aine,) ja vähemmän sideainetta, kun taas jäykässä rasvassa (nlg2) ohuempaa perusöljyä
        ja enemmän sideaineita (esim. krafiitti,kaoliini ne louhitaan kivestä).Eli siihen Safen rasvariin (SKF) voiteluajat kohalleen ja valiten laadukas rasva (jäykkä öljy ja vähän sideainetta) niin voitelu on varmaa eikä sotke konetta. Ai niin ja vielä siitä laajennettavuudesta, koitappa vaikka kaivikoneeseen myöhemmin rakentaa luiskakauhan voitelupisteet, joudut muuttamaan pääjakajan ja vetämään pääjakajalta (käytännössä pumpulta) asti uuden runkolinjan ja jos se kauha on irroitettava, niin myös tankkilinjan takaisin säiliöön, jos linja tulpataan pääjakajan yksi luisti halvaantuu ja sen myötä koko järjestelmä. Huh huh olipa työlästä ja arvaappa mitä maksaa.

        tiedätkö safessa jos annostelija menee rikki ja kaikki öljy menee yhteen tappiin?


      • konemies55
        ...efe kirjoitti:

        Safen ja Bekan mainos miehet liikkeellä.. Eikö kauppa käy kun pitää tulla tänne inttään.. Safesta jokainen tietää ku pitää moottori öljyä rasvariin kaataa että se ei hyvää tiedä.. Bekasta ei ole suomessa kokemuksia mutta miksi laittaa kun huolto verkosto vajaa, Kalliit varaosat...

        Olen huomannut samanasian, että tuntuu olevan myyntimiehet laajentaneet reviiriään suomi24 puolelle ja salanimillä. Sama homma muutenkin suomi24 palstoilla.

        Lincoln ja safe(skf) ovat toimivia molemmat, bekamaxista ei mitään hajua, mutta huono huoltoverkosto kuulemma, joka on sinällään ymmärrettävää kun uusi merkkikin. Näitä rasvareita alkaa tippumaan kun sieniä sateella.


    • jmersalo

      1. Eri voitelujärjestelmien erot käsitellään seikkaperäisesti täällä: http://keskusvoitelu.fi/lataa/prog_voitelu2.pdf
      Safematic on ns. yksilinjainen järjestelmä.

      2. Yksilinjainen on yleensä halvempi kuin progressiivinen järjestelmä. Yksilinjaisen systeemin voi saada esim. peruskaivinkoneeseen asennettuna alle kahdella tonnilla, progressiivinen maksaa joitakin satasia enemmän.

      -jm

    • Anonyymi

      Iliman ravaria pitöö mennä. Näin on makkarat nöäs.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5247
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      28
      3498
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      40
      2854
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      18
      2031
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1830
    6. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      286
      1596
    7. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1586
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1382
    9. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1366
    10. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      7
      1115
    Aihe