Valkohäntä...

mulla ei oo häntää

Jokin "nisäkäsnimistötoimikunta" tmv. on jo vuosia sitten päättänyt että aiemmin nimellä Valkohäntäpeura (ja tätä ennen Virginian peura, Laukon peura) tunnettu elukka onkin taksonomian kannalta kauris.

Käyttääkö metsästäjät lainkaan tuota uutta nimeä Valkohäntäkauris? Moni kuitenkin edelleen räknää että millainen patruuna peuralle ja millainen kauriille tarkoittaen peuralla valkohäntäpeuraa ja kauriilla metsäkaurista.

4

514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • johan mets.laissakin

nämä kaksi eläintä on erottettu nimillä kauris ja peura. Tuomiota tulis jos valkohäntää alkaisi ampua niinkuin kaurista ilman kaatolupaa.

• laki kiveen hakattu

Tuotapa en ole tullutkaan ajatelleeksi että lakitekstihän ei tosiaan ole muuttunut miksikään.

• muutella

kansan tuntemia nimiä?
      Tällaiset nimien muuttelu sessiot kertoo ennemminkin tekemisen puutteesta kun mistään lajimääreistä yms.
      Esim maamyyrä=nykyään mikä lie tonkiainen.
      Mitä tuokin kertoo lajista?
      Jos se nyt ei satu kuulumaan johonkin myyrien varsinaiseen lahkoon niin sounot.
      Eihän tervapääskykään ole pääsky. En tosin tiedä onko se samassa nimiruljanssissa nimetty kirskulinnuksi.
      Yhtälailla voisimme muuntaa kansan tuntemia lempinimiä eläimille.
      Esim jänikseen liittyvä nimi pupu tulee vanhan kansan luulosta että talvi ja kevät öinä metsästä kuuluva pupupupupupupu ääni on jäniksen aiheuttamaa. Kyseessä oli kuitenkin helmipöllö. Niin mikä helmipöllö? Missä on helmiä? Sehän pitäisi olla pupupöllö:) Että näin.

• vaihtoehtoja.......

Olen mielenkiinnolla odottanut, milloin
      tämä peurapukki muuttuu valkohäntäkaurispukiksi
      yleisessä puhekielessä.
      Kyllä Suomenkielenlaitoksella on tärkeä tehtävä
      kun työryhmien nimiehdotuksia pohditaan.
      Heille maksetaan oikein palkkaa.
      Kaikki oppikirjat ja eläinkirjat menee samalla
      uusiksi. Erittäin hyvä työllistävä vaikutus.
      Lopputulos on virallinen nimi ja kansannimi
      näinhän jo on suomalainen ja latinankielinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe