Keskusteltaisiin sellaisesta

mitä on ajatellut

että miksihän aina ollut näin että kaupunkilaisuutta aina pidetty jotenkin maalaisuutta parempana, ylempänä. kaikin tavoin. jotenkin niin vain tuntuu olevan, sekä materiaalista, siis alueita, ja ihmisiä, ym.
Olisi kiinnostavaa kuulla asiallista keskustelua, ja ihan syvällisempää.

24

976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maija-inkeri

"Maalaisserkku" tarkoittaa vähän vanhoillista tyyppiä. Uudet tuulet puheltavat ensin kaupungeissa, siitä se tulee. Minä en henkilökohtaisesti pidä maalaisia huonompina, aivan päinvastoin! Menkää ihmiset Matkailumessuille tänä viikonloppuna ja katsokaa ja nauttikaa mitä me suomalaiset eri maakunnissa pystytään tarjoamaan. Olin siellä eilen ja maistelin kuhakeittoa, siiktahnaleipiä, juustoja, omanaviiniä, poronlihaa, muikkua, karjalanpiirakkaa, Wiipurin rinkeliä, lähdevettä, hapankaalipiirakkaa ja paljon muuta hyvää...

• sanoisin vaan

Tyhmät kaupunkilaiset ja maalaiset jotka ovat muuttaneet kaupunkiin ja tulleet hienoiksi, pitävät itseään muita parempina. Samalla tavoin kun tosimiehet ovat olevinaan naisia parempia. Ne jotka kehuu omaa arvoaan noilla perusteilla on tyhmiä. He itsekin tietävät etteivät pärjää muutten kilpailussa tavallisten ihmisten kanssa. Joku on parempi siks että sillä on jalkojen välissä enemmän tavaraa, joku vaan siks että on muuttanut kaupunkiin. Muiden ei tarvii sellaisilla kehua koska he ovat hyviä monessa asiassa.

• tuo

oo koskaan pitänyt paikkaansa.
      Toi on käsitys joka elää landellä kuin
      täit junttilantuvan seinällä.
      Siit saa aina kuulla ku käy pakkovisiitillä landella.

Jotai Vennamon (SMP) perintöö.

• Aarre

Ehkä se on jäänyt ´päälle´ takavuosien luokkaretkeläisistä. Pojilla oli musta puku valkoiset tennarit ja lippalakki sekä laatikkokamera.

• sinunkin

kannanottosi!
        Ota nyt jo se pois päältä,
        tuskin erotat mistään maalaista ja kaupunkilaista toisistaan.

• Nimetön
        sinunkin kirjoitti:

kannanottosi!

...oleta agraarieliittiä. Ehkäpä suorastaan vapaaherra. Heillä on oikeus pitää alempiaan typerinä.

Nöyränä, lämmöllä

-Aarre-

• "Reetta"
        sinunkin kirjoitti:

kannanottosi!

...erota, ku ihan samalt haisevan paskan vääntää!
        Oli kaupugist, taik ei kaupungist!

• muinainen'

ajatelma, siltä ajalta, kun maalla haistiin lehmänlannalta, ja käytiin ulkohuusissa.

Nythän lähes jokainen, jolla on varaa ja mahdollisuutta muuttaa maaseudun rauhaan. Siitähän on tullut varakkuussymboli.

• ökyisännistä

puhutaan paljon, mutta suurimmalla osalla maaseutua oli viisikymmenluvulla ja vielä kuusikymmenluvulla paljon vaatimattomammat olosuhteet kun kaupungeissa.
      Kun suuret ikäluokat muuttivat kaupunkeihin, jossa oli sähkö, vesijohto, sisävessa, paremmat palkat, niin onhan se hienolta tuntunut. Siihen aikaan maalla ei noista voitu kun haaveilla. Autojakaan ei ollut kun kylän opettajalla ja metsäherralla. Muutama mopo metsureilla.
      Jos jollakin on nätä paremmuuseroja mielikuvissa, voisiko tämä olla yksi syy, ei varmaan ainoa.

• iänikuinen aihe - taas

Miksi sinua kiinnosta lämmittää uudelleen varmaan tuhannetta kertaan tätä aihetta, josta ei sen ihmeempää tolkkua koskaan tule? Mitä syvällisyyttä siinä pitäisi olla, jos maalla asuva jokin joukko tuntee itsensä aina ja jatkuvasti alemmuudentuntoiseksi. Todennäköisesti nämä ihmiset ovat kateellisia kaikelle kaikesta vain siksi, että jokin on erilaista kuin juuri heidän oman napansa ympärillä oleva töhnä. Minun puolestani tukehtukoot itseensä.

Maalla asuvat pitävät kaupunkilaisuutta jotenkin parempana tuntematta olosuhteita. Ne maaseudun asukeista,jotka ovat olleet kaupungeissa töissä ja olemassa, eivät yleensä enää ihannoi kaupunkilaisuutta. Tervetuloa vaan kaupunkiolosuhteisiin täältä Eldoradoa etsivät. Riemu loppuun kyllä lyhyeen.

• Eivät maalaiset pidä itseään huonompina, vaan kaupunkilaiset itseään parempina. Kaupungissa on aina naurettu maalaisten pukeutumista ja kömpelöä käytöstä, ja maalla vastaavasti kaupunkilaisten osaamattomuutta ja tietämättömyyttä käytännön asioissa.

• iänikuinen jne.
        jocus kirjoitti:

Eivät maalaiset pidä itseään huonompina, vaan kaupunkilaiset itseään parempina. Kaupungissa on aina naurettu maalaisten pukeutumista ja kömpelöä käytöstä, ja maalla vastaavasti kaupunkilaisten osaamattomuutta ja tietämättömyyttä käytännön asioissa.

Ei päde enää, joten aihekin on vanhentunut. Pukeutumiskulttuuri on sekalainen, ei ole yhtä muottia, on maahanmuuttajia, muita ulkomaalaisia, turisteja jne. Maalta tulevat eivät erotu mitenkään stadilaisjunteista. Jos joku mielestään erottuu, vika on korvien välissä. Murteetkin ovat nykyisin muodikkaita, joten jokainen voi viäntää äidinkieltä parhaaksi katsomallaan tavalla tulematta nauretuksi.

Niin, kuka pitää itseään parempana? Eikö se ole luuloa, vainoharhaisuutta ja sopeutumattomuutta? Kaikki ei ole stadissa samoin kuin kotikylässä. Sama asia on ongelmana myös maahanmuuttajien sopeuttamisessa. Ehkä tulija itse voisi suhtautua vähän avarammin erilaisiin olosuhteisiin ja lähteä siitä, että ihmiset ovat erilaisia, mutta eivät välttämättä kopeita ja ilkeitä. Kun asiat ottaa negatiivisesti ja näyttää hapanta naamaa, saa yleensä samanlaisen kohtelun. Yhtä hyvin myös maaseudulla kuin missä tahansa.

• iänikuinen jne. kirjoitti:

Ei päde enää, joten aihekin on vanhentunut. Pukeutumiskulttuuri on sekalainen, ei ole yhtä muottia, on maahanmuuttajia, muita ulkomaalaisia, turisteja jne. Maalta tulevat eivät erotu mitenkään stadilaisjunteista. Jos joku mielestään erottuu, vika on korvien välissä. Murteetkin ovat nykyisin muodikkaita, joten jokainen voi viäntää äidinkieltä parhaaksi katsomallaan tavalla tulematta nauretuksi.

Niin, kuka pitää itseään parempana? Eikö se ole luuloa, vainoharhaisuutta ja sopeutumattomuutta? Kaikki ei ole stadissa samoin kuin kotikylässä. Sama asia on ongelmana myös maahanmuuttajien sopeuttamisessa. Ehkä tulija itse voisi suhtautua vähän avarammin erilaisiin olosuhteisiin ja lähteä siitä, että ihmiset ovat erilaisia, mutta eivät välttämättä kopeita ja ilkeitä. Kun asiat ottaa negatiivisesti ja näyttää hapanta naamaa, saa yleensä samanlaisen kohtelun. Yhtä hyvin myös maaseudulla kuin missä tahansa.

"Mitä syvällisyyttä siinä pitäisi olla, jos maalla asuva jokin joukko tuntee itsensä aina ja jatkuvasti alemmuudentuntoiseksi."
        - Kun ei tunne. Maalaiset tuntevat itsensä maalla yhtä viisaiksi kuin kaupunkilaiset kaupungissa.

"Todennäköisesti nämä ihmiset ovat kateellisia kaikelle kaikesta vain siksi, että jokin on erilaista kuin juuri heidän oman napansa ympärillä oleva töhnä. Minun puolestani tukehtukoot itseensä."
        - Siinäkö malliksi sitä positiivisuutta, mitä kaipasit? Minun käsitykseni mukaan kuvaat sitaatissa pikemminkin kaupunkilaisten kuin maalaisten ennakkoluuloja.

Siinä olet oikeassa, ettei kaupungissa ole mitään kadehtimista sille, joka on maalaiselämään tottunut ja siinä, että erot maalaisten ja kaupunkilaisten välillä ovat häviämässä, ja ollaan siirtymässä yhtenäisempään kulttuuriin.

• iänikuinen jne.
        jocus kirjoitti:

"Mitä syvällisyyttä siinä pitäisi olla, jos maalla asuva jokin joukko tuntee itsensä aina ja jatkuvasti alemmuudentuntoiseksi."
        - Kun ei tunne. Maalaiset tuntevat itsensä maalla yhtä viisaiksi kuin kaupunkilaiset kaupungissa.

"Todennäköisesti nämä ihmiset ovat kateellisia kaikelle kaikesta vain siksi, että jokin on erilaista kuin juuri heidän oman napansa ympärillä oleva töhnä. Minun puolestani tukehtukoot itseensä."
        - Siinäkö malliksi sitä positiivisuutta, mitä kaipasit? Minun käsitykseni mukaan kuvaat sitaatissa pikemminkin kaupunkilaisten kuin maalaisten ennakkoluuloja.

Siinä olet oikeassa, ettei kaupungissa ole mitään kadehtimista sille, joka on maalaiselämään tottunut ja siinä, että erot maalaisten ja kaupunkilaisten välillä ovat häviämässä, ja ollaan siirtymässä yhtenäisempään kulttuuriin.

Mutta miksi maalta tulevat eivät tunne itseään viisaiksi tullessaan kaupunkiin? Matkallako omanarvontunto mystisesti katoaa? Käsitellään päinvastoin eli kaupunkilainen tulee maalle. Jos hän tuntee viisaaksi itsensä kaupungissa, ei se viisaus mihinkään landellakaan katoa. Kun maalaiselta viisaus katoaa kaupungisssa, eikö ongelma ole maalaisen omien korvien välissä - huono itsetunto, kun paikkakunta ja olosuhteet vaihtuvat. Ja se on sitten stadilaisen syy. Kepulaisuutta puhtaimmillaan.

Otetaanpa toinen esimerkki oikeasta viisaudesta. Mika Waltari oli tunnetusti enemmän stadilainen kuin maalainen. Silti hän kirjoitti maalla tunnetuimman historiallisen romaaninsa Sinuhe egyptiläisen. Kuten muuten suuren osan tuotantoaan. Jos stadilaisen viisaus vähenisi matkalla landelle tai landella, miten Waltari olisi pystynyt luomistyöhön, sillä ihminen hänkin oli.

Olen tavannut kaupunkiympyröissä stadissa syntyneitä stadilaisia yhtä hyvin kuin tänne maalta muuttaneita. Jos jotkut ryhtyvät bamlaaman ja esittämään kaikenlaisia releitä sekä käyttäytymään kummallisesti, niitä ovat juuri nämä landelta stadiin pesiytyneet. Olisivat vaan sellaisia kuin ovat eivätkä esittäisi mitään, niin olisimme onnellisempia kaikki ja tämän aiheen jauhaminen päättyisi lopullisesti. Niin aidosti syvällinen kun se onkin.

Ei tässä ollut kyse minun positiivisuudestani, katso aihetta. En ole aikeissa matkustaa Suomessa landelle, jos vain pystyn sen välttämään. Voin tietysti pyytää anteeksi näennäisesti kipakkaa sävyä, mutta rehellisyyttä siinä anteeksipyynnössä ei ole tippaakaan. Jos tämä sinua lohduttaa ja saadaan asialle ikäänkuin jenkkiläinen happy end. Viulujen soimista on tosin näissä ympyröissä vähän vaikeaa kuulla.

• Kulkurin-Iltatähti
        iänikuinen jne. kirjoitti:

Mutta miksi maalta tulevat eivät tunne itseään viisaiksi tullessaan kaupunkiin? Matkallako omanarvontunto mystisesti katoaa? Käsitellään päinvastoin eli kaupunkilainen tulee maalle. Jos hän tuntee viisaaksi itsensä kaupungissa, ei se viisaus mihinkään landellakaan katoa. Kun maalaiselta viisaus katoaa kaupungisssa, eikö ongelma ole maalaisen omien korvien välissä - huono itsetunto, kun paikkakunta ja olosuhteet vaihtuvat. Ja se on sitten stadilaisen syy. Kepulaisuutta puhtaimmillaan.

Otetaanpa toinen esimerkki oikeasta viisaudesta. Mika Waltari oli tunnetusti enemmän stadilainen kuin maalainen. Silti hän kirjoitti maalla tunnetuimman historiallisen romaaninsa Sinuhe egyptiläisen. Kuten muuten suuren osan tuotantoaan. Jos stadilaisen viisaus vähenisi matkalla landelle tai landella, miten Waltari olisi pystynyt luomistyöhön, sillä ihminen hänkin oli.

Olen tavannut kaupunkiympyröissä stadissa syntyneitä stadilaisia yhtä hyvin kuin tänne maalta muuttaneita. Jos jotkut ryhtyvät bamlaaman ja esittämään kaikenlaisia releitä sekä käyttäytymään kummallisesti, niitä ovat juuri nämä landelta stadiin pesiytyneet. Olisivat vaan sellaisia kuin ovat eivätkä esittäisi mitään, niin olisimme onnellisempia kaikki ja tämän aiheen jauhaminen päättyisi lopullisesti. Niin aidosti syvällinen kun se onkin.

Ei tässä ollut kyse minun positiivisuudestani, katso aihetta. En ole aikeissa matkustaa Suomessa landelle, jos vain pystyn sen välttämään. Voin tietysti pyytää anteeksi näennäisesti kipakkaa sävyä, mutta rehellisyyttä siinä anteeksipyynnössä ei ole tippaakaan. Jos tämä sinua lohduttaa ja saadaan asialle ikäänkuin jenkkiläinen happy end. Viulujen soimista on tosin näissä ympyröissä vähän vaikeaa kuulla.

Tuskin keneltäkään omanarvontunto katoaa, kun omasta elinpiiristään toiseen siirtyy.

Kun maalainen tulee kaupunkiin, hän saattaa joutua kyselemään neuvoja paikallisilta. Jos tämä paikallinen ei osaa asettua neuvoa kysyvän asemaan, tai ei oikeastaan osaakaan antaa oikeita neuvoja, niin siitähän nämä ennakkoluulot ja väärinkäsitykset helposti syntyvät.
        Sama tietysti toisinpäin. Kaupunkilaiset harvoin ovat niin käteviä ja osaavia käytännön asioissa kuin maalaiset. Ei ole ollut tarvetta, eikä tilaakaan sellaisten taitojen kehittämiseen.
        (Itse luulin lapsena aika kauan, että hevoset ja lehmät ovat samaa porukkaa - hevonen on isä ja lehmä on äiti).

Viisautta, omanarvontuntoa ja sivistystä on varmasti yhtä paljon tai vähän ihmisissä asuinpaikasta riippumatta.

Koulusivistystä ei ehkä aikoinaan maaseudulla pidetty niin tarpeellisena, eikähän se sitä ollutkaan. Eikä pitkien välimatkojen takia kai aina kaikkien ulottuvillakaan.

Varmaan "puhumme" nyt vähän toistemme ohi, en osaa laajentaa asiaa sinun laillasi, enkä löydä kirjoituksesi pointteja, saati että ymmärtäisin edes sävyäsi.

• ja näkee
        Kulkurin-Iltatähti kirjoitti:

Tuskin keneltäkään omanarvontunto katoaa, kun omasta elinpiiristään toiseen siirtyy.

Kun maalainen tulee kaupunkiin, hän saattaa joutua kyselemään neuvoja paikallisilta. Jos tämä paikallinen ei osaa asettua neuvoa kysyvän asemaan, tai ei oikeastaan osaakaan antaa oikeita neuvoja, niin siitähän nämä ennakkoluulot ja väärinkäsitykset helposti syntyvät.
        Sama tietysti toisinpäin. Kaupunkilaiset harvoin ovat niin käteviä ja osaavia käytännön asioissa kuin maalaiset. Ei ole ollut tarvetta, eikä tilaakaan sellaisten taitojen kehittämiseen.
        (Itse luulin lapsena aika kauan, että hevoset ja lehmät ovat samaa porukkaa - hevonen on isä ja lehmä on äiti).

Viisautta, omanarvontuntoa ja sivistystä on varmasti yhtä paljon tai vähän ihmisissä asuinpaikasta riippumatta.

Koulusivistystä ei ehkä aikoinaan maaseudulla pidetty niin tarpeellisena, eikähän se sitä ollutkaan. Eikä pitkien välimatkojen takia kai aina kaikkien ulottuvillakaan.

Varmaan "puhumme" nyt vähän toistemme ohi, en osaa laajentaa asiaa sinun laillasi, enkä löydä kirjoituksesi pointteja, saati että ymmärtäisin edes sävyäsi.

joskus asioita, joihin ei tarvitse palata, tulee uskomuksia, joita on vaikea muuttaa edes tosiasioilla.
        Lähisukulaiseni meni seitkytluvulla Saksaan töihin.
        Jonkin ajan kuluttua hän pyysi lähettämään valokuvia Suomesta, taloista ihmisistä ja elämästä yleensä.
        Saksassa oli tuolloin monella käsitys, että Suomessa asutaan maalattiataloissa, ja muutenkin hyvin alkeellisesti. Tämä käsitys oli tullut saksalaissotilaiden ollessa sodan aikana lapissa.
        En tiedä miten yleinen tämä käsitys on Saksassa tuolloin ollut, mutta tällaista toditusaineistoa kuitenkin kaivattiin.
        Tämä ei aloitukseen liity, mutta jos tämä helpottaa ymmärtämään vielä kukaties tässä ikäluokassa olevaa harhaa. Tulevaisuus korjaa asian, koska nykyisillä nuorilla on ollut samat edellytykset niin maalla kun kaupungissa.
        Itse en ole aloituksen kaltaista tilannetta huomannut, kun muutaman ykstotisen ajatusmaailmassa.

• jocus*
        iänikuinen jne. kirjoitti:

Puhut sekaisin viisaudesta ja itsensä viisaaksi tuntemisesta. Ei viisaus mihinkään katoa, eikä itsetuntokaan, paitsi niiltä, jotka yrittävät esiintyä kaupunkilaisesti ja ovat naurettavia niin maalaisten kuin kaupunkilaistenkin mielestä. Kaupunkilainen, joka pitää itseään viisaana maalaisympäristöä koskevissa asioissa, vaikuttaa yhtä naurettavalta.

Waltarin kirjailijantyö oli samaa kaupungissa kuin maallakin ja aihepiiri yhtä etäällä suomalaisesta kaupunki- kuin maalaisympäristöstä. Tuskin hän oli maalla omillaan muissa puuhissaan, vaikkapa halonteossa.

Viisasta niin maalaisilla kuin kaupunkilaisillakin on pieni nöyryys ja oman osaamattomuuden tunnustaminen oudoissa olosuhteissa. Varmaan päätöksesi pysyä kaupungissa on kannaltasi viisas.

Poliittinen kannanottosi paljastaa enemmän sinun asenteistasi kuin minun.

• iänikuinen jne.
        jocus* kirjoitti:

Puhut sekaisin viisaudesta ja itsensä viisaaksi tuntemisesta. Ei viisaus mihinkään katoa, eikä itsetuntokaan, paitsi niiltä, jotka yrittävät esiintyä kaupunkilaisesti ja ovat naurettavia niin maalaisten kuin kaupunkilaistenkin mielestä. Kaupunkilainen, joka pitää itseään viisaana maalaisympäristöä koskevissa asioissa, vaikuttaa yhtä naurettavalta.

Waltarin kirjailijantyö oli samaa kaupungissa kuin maallakin ja aihepiiri yhtä etäällä suomalaisesta kaupunki- kuin maalaisympäristöstä. Tuskin hän oli maalla omillaan muissa puuhissaan, vaikkapa halonteossa.

Viisasta niin maalaisilla kuin kaupunkilaisillakin on pieni nöyryys ja oman osaamattomuuden tunnustaminen oudoissa olosuhteissa. Varmaan päätöksesi pysyä kaupungissa on kannaltasi viisas.

Poliittinen kannanottosi paljastaa enemmän sinun asenteistasi kuin minun.

Kovin on vaikeaa sinulle antaa minun olla omaa mieltäni. Vastasin aikaisempaan ihan piruuttani ja katsoakseni, josko sinun Jocus on saatava viimeinen sana. Luettuani tämän olen huvittunut.

Itse asia oli jo puitu ja tässäkin toistat itseäsi, jopa osin täsmälleen samaa kuin kirjoitin, toisin sanoin vain. Ei mitään uutta. Kepeät mullat sinulle, odotin hieman enemmän intelligenssiä. Naura vähän joskus tuo paatoksellisuuden sijaan. Olen edelleen samaa mieltä kuin alunperin käännytystyöstä huolimatta.

• Minun kokemukseni ovat päinvastaisia.

Muutamat viljelijätaustaiset, ensimmäisen polven kaupunkilaiset työkaverini ovat niin pirun omahyväisiä ja pitävät itseään muita parempina että sivullisia yököttää.

Kyse ei ole ylikompensatiosta vaan aidosta ylemmyyden tunteesta.

Vaikka osa perintötilasta sosialisoitaisiin "yleishyödylliseen" tarkoitukseen niin veitikat äänestävät kepua vaikka se on ollut hallitusvastuussa ko. lain säätämisen aikaan.

Joidenkin kohdalla käsitys omasta paremmuudesta näkyy käsialassakin.

• Aioin pysyä pois tästä ketjusta, sillä jo aloituksen lukiessani arvasin mitä tuleman pitää.
        Nyt luin koko ketjun sillä vähäisellä maalaisjärjelläni jonka Luoja on minulle antanut ja niin se näkyi olevan, että meitä maalaisia vaan tässäkin ketjussa enemmän arvostellaan.
        Niin on aina ollut ja kai tulee aina olemaankin.
        En sitten tiedä mitä niistä sanotaan, jotka "pakkoliitetään" kaupunkiin, tuskin he itseään ainakaan kovin kaupunkilaiseksi tuntee.
        Itse toivon, että varjeltuisin siltä pakolliselta kaupunkilaistumiselta.

Tuli vielä mieleeni, että siksikö pidettäisiin kaupunkilaisia "parempina", kun meidät on yleensä runtattu siihen huonompaan kastiin.
        En tiedä, mulle on aivan sama missä kukin asuu, samanlaisia luojan luomia kaikki ollaan.

Jocus ja Kulkurin-Iltatähti, teille kiitos!

Niin ja tämä on se maalaisen käsialanäyte, ihan vaan kansakoulupohjalta tässä kirjoitellaan!

• non-rec

Enpä olisi uskonut, että vielä 21. vuosisadalla ollaan näin maalais- vastaan kaupunkilais-asenteellisia. Sehän on tiukasti yksilön korvien välissä, tämä ylemmyys/alemmuus.

Olen syntynyt ja asun nytkin maaseudulla, mutta opiskellut ja asunut pitkiä aikoja kaupungeissa, jopa miljoonakaupungissa kaukana ulkomailla. Hyvin olen sopeutunut kaikenlaisiin ympäristöihin. Myös tapaamani ihmiset ovat kaikkialla olleet ihmisiä myös toisilleen. Näin olen kokenut.

Maalta kaupunkiin muuttanut on jossain vaiheessa saattanut luulla nousseensa arvoasteikossa - mutta käytöksellään onkin osoittanut suunnan menneen päin vastoin, tyhmyys saanut vallan. Eivätköhän ole viisastuneet matkan varrella?

Muistan myös vielä jostain 60-luvulta, kun kaupunkilaisnuoret haukkuivat meitä maaseudun asujia ylenkatseisesti: landebo. Siinä tuntui ylemmyyden haju kamalana. Sietää vain piti, itse vain silloin ajattelin että eipä ole kovin fiksu tuokaan tyyppi. Alemmuutta en tuntenut.

Luulisi tässä ikäryhmässä jo päähän tarttuneen sen verran sivistystä, ettei enää yritä ylentää itseään muiden osoittelevalla halventamisella. Olipa kysymys sitten asumis-, koulutus-, varallisuus-, ihonväri-, älykkyys- tai mistä tahansa eroista.

• Aloitaja tässä vain komment...

Ärsyttävä on aiheeni. Sen tiedän, mutta onko sit sellasta joukossa että se ärsyttää kun se jollain totuuden siemenellä kolahtaa.
        Enpä totisesti haluaisi enkä laita ihmisiä minhinkään arvojärjestyksiin, mutta olenpa kuienkii sitä mieltä, että moni kaupunkilainen pitää itseään ylempana, jostain kumman syystä.
        Mielestäni tästä ei pääse minhinkään.
        Ja siistä syystä on niin kiinnostavaa pohdiskella. Mytta on niin ärsyttävää, että kaikki ei pysty. Mutta kiitos kommenteistanne! :)

• Kulkurin-Iltatähti

Ensinnäkin, sehän tosiaan on tiukasti korvien välissä, tämä ylemmyys/alemmuus.

Puutun vain tuohon väitteeseesi, että me kaupunkilaisnuoret olisimme käyttäneet landebo-sanaa haukkumismielessä ja ylenkatsoen.
        Sana käsittääkseni kuului koululaisslangiin, ja suurin osa sanan käyttäjistä käytti sitä ilman minkäänlaista asennetta maalla asuvia kohtaan.
        Minä muistan, että enimmäkseen olimme kateellisia maaseudun lapsille kaikesta siitä, mitä heillä oli aina, meillä vain lomilla.
        Aikuiset tai nuoret aikuiset tuskin sanaa enää käyttivät.

Hyvä kuitenkin, että pystyit sietämään, etkä tuntenut alemmuutta, vaikka tunsitkin ylemmyyden hajun kamalana tuossa pääasiassa kakaroiden neutraalisti käyttämässä ilmaisussa.

• En usko
        Aloitaja tässä vain komment... kirjoitti:

Ärsyttävä on aiheeni. Sen tiedän, mutta onko sit sellasta joukossa että se ärsyttää kun se jollain totuuden siemenellä kolahtaa.
        Enpä totisesti haluaisi enkä laita ihmisiä minhinkään arvojärjestyksiin, mutta olenpa kuienkii sitä mieltä, että moni kaupunkilainen pitää itseään ylempana, jostain kumman syystä.
        Mielestäni tästä ei pääse minhinkään.
        Ja siistä syystä on niin kiinnostavaa pohdiskella. Mytta on niin ärsyttävää, että kaikki ei pysty. Mutta kiitos kommenteistanne! :)

tuohon, että kaupunkilainen pitää itseään ylempänä, noin yleisesti. Kun ihminen arvostaa itseään, eikä vertaa sitä muihin, niin hän osaa arvostaa ihmiset ihmisinä asui ne maalla tai kaupungissa. Ja silloin osaa jättää yksittäiset asiat omaan arvoonsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      237
      2228
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1818
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      65
      1511
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1235
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1095
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1088
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1008
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      844
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      842
    Aihe