kauhan kellunta-asento ja aisaston jousitus

nuori konekuski

olen aloitteleva nuori konekuski ja haluan kysyä teiltä kokeneimmilta alan ammattilaisilta, että mikä on kauhan kellunta-asento ja miten se toimii/missä tilanteissa sitä olisi syytä käyttää? Kaivurikuormaajissa käytetään tätä toimintoa.

Toinen kysymys liittyy aisaston jousitukseen eli se keventää ajoa kauha täynnä ajettaessa suuremmilla nopeuksilla vähentäen myös koneen pomppimista tiellä? Menikö nyt ihan päin persettä? Korjatkaa, kiitos.

23

11328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 111

      Kauhan kellunnalla tarkoitetaan, että kauha "kelluu" maanpinnan päällä omalla painollaan. Hydrauliikalla ei tällöin pysty painattamaan alaspäin. Itse käytän lumitöissä pääsääntöisesti, silloin tällöin maantasaustöissä. Tarkoituksena on, että kauha myötäilee maanpinnan muotoja paremmin. Mahdollisesti törmäystilanteessa (esim. kaivonkansi)kauha nousee kannen päälle eikä kone tee äkkipysähdystä samalla rikkoen osia kauhasta, puomistosta tai muualta.

      Aisaston jousitus tekee juurikin mitä nimessä lukee. Esimerkkitilanne: Koneen ajaessa monttuun puomisto ei seuraa konetta välittömästi, vaan pienellä viiveellä (Fysikaalinen ilmiö, liikkeen jatkuvuus). Tällöin kone käy montussa ja kiipeää ylös ennenkuin puomisto tekee samoin, jolloin kuorma pysyy kauhassa, meno tasaantuu eikä kone pompota niin pahasti. Käytännössähän tämä nyt ei ihan esimerkin mukaisesti mene, mutta sinnepäin.

      • ja oli muuten viisas mies

        kaivonkanteen ajaessa ei kyllä auta mitään. Tai no joo, samanverran auttaa, kuin seinää ajaessa. Helvetin ituniska, perkele.


    • Arska

      nimensä mukaisesti kuin olisi aisasto jousen varassa. Siis joustaa juurikin monttuun ym. ajaessa. Taitaa olla yleisemmin toteutettu hydrauliikan paineakulla.

      • nuori konekuski

        Kick-down eli alennusvaihde? toimii kaivurikuormaajissa ja pyöräkuormaajissa siten, kun kone ajetaan kummulle, josta otetaan vaikkapa kauhallinen hiekkaa, päällä on kummulle ajettaessa 1. vaihde ja sitten kun kauha on täynnä, niin peruutettaessa pois kummulta päälle kytkeytyy 2. vaihde? Pitääkö paikkansa?

        Varmasti nopeuttaa kuormaustyötä huomattavasti.


      • Arska
        nuori konekuski kirjoitti:

        Kick-down eli alennusvaihde? toimii kaivurikuormaajissa ja pyöräkuormaajissa siten, kun kone ajetaan kummulle, josta otetaan vaikkapa kauhallinen hiekkaa, päällä on kummulle ajettaessa 1. vaihde ja sitten kun kauha on täynnä, niin peruutettaessa pois kummulta päälle kytkeytyy 2. vaihde? Pitääkö paikkansa?

        Varmasti nopeuttaa kuormaustyötä huomattavasti.

        Ainakin Volvon pyöräkuormaajat lähtee vetään 2 vaihteella jos on automaatti päällä. Sitte siinä on nappi jota painamalla kone vaihtaa ykköselle. Esim. Kasaan ajettaessa painaa tuota kick down nappia nii saa puskee kasaan ykkösellä. Automaatti lootasessa autossahan tuo kick down meinaa sitä että kun painat kaasun ihan pohjaan loota vaihtaa ensin pienempää ja sitte vasta isompaa. Tuo kiihtyvyyttä lisää, mutta koneissa saa napilla sen ykkösen päälle kun sitä ei muuten juuri tarvii kun kasaan työntäessä.


      • rane
        nuori konekuski kirjoitti:

        Kick-down eli alennusvaihde? toimii kaivurikuormaajissa ja pyöräkuormaajissa siten, kun kone ajetaan kummulle, josta otetaan vaikkapa kauhallinen hiekkaa, päällä on kummulle ajettaessa 1. vaihde ja sitten kun kauha on täynnä, niin peruutettaessa pois kummulta päälle kytkeytyy 2. vaihde? Pitääkö paikkansa?

        Varmasti nopeuttaa kuormaustyötä huomattavasti.

        Missä kaivurikuormaajassa vielä on kick-down toimito?
        Täytyy olla tosi vanha tai vanhanaikainen, jos sellainen löytyy.


      • nuori konekuski
        rane kirjoitti:

        Missä kaivurikuormaajassa vielä on kick-down toimito?
        Täytyy olla tosi vanha tai vanhanaikainen, jos sellainen löytyy.

        New Hollandissa ainakin oli kick-down toiminto ja kyseessä ei ollut kovin vanha kaivurikuormaaja.


      • rane
        nuori konekuski kirjoitti:

        New Hollandissa ainakin oli kick-down toiminto ja kyseessä ei ollut kovin vanha kaivurikuormaaja.

        No melko vanhanaikainen voimansiirto siinä sitten on.

        Länkkäreissä ja muissa kehittyneissä koneissa on ollut jo vuodelta miekka ja kivi mehuveto.


      • Arska
        rane kirjoitti:

        No melko vanhanaikainen voimansiirto siinä sitten on.

        Länkkäreissä ja muissa kehittyneissä koneissa on ollut jo vuodelta miekka ja kivi mehuveto.

        Länkkäri yms Pohjoismaiset mehuvetoja ja ollu pitkään, mutta keski Euroopan koneet kuten Newholland, Jcb, yms... edelleen power shift eli muunnin laatikolla. Onhan niissä muitakin eroja... (Länkkärin eduksi) ;-) Pienemmän kokoluokan pyörä kuormaajissa kans ruvennu tuo mehuveto valtaan alaa, mutta isommat pyörä kuormaajat on kans muunnin lootalla ja niissä tuo kick-down.


      • leivänpäälle
        Arska kirjoitti:

        Länkkäri yms Pohjoismaiset mehuvetoja ja ollu pitkään, mutta keski Euroopan koneet kuten Newholland, Jcb, yms... edelleen power shift eli muunnin laatikolla. Onhan niissä muitakin eroja... (Länkkärin eduksi) ;-) Pienemmän kokoluokan pyörä kuormaajissa kans ruvennu tuo mehuveto valtaan alaa, mutta isommat pyörä kuormaajat on kans muunnin lootalla ja niissä tuo kick-down.

        Tekniikoissa on eroja.Mutta jos kone pelaa ja työt tulee tehdyksi niin millä maksat länkkärin tupla hankintahinnan kun taksaa ei kumminkaan tule enempi.


      • 111
        leivänpäälle kirjoitti:

        Tekniikoissa on eroja.Mutta jos kone pelaa ja työt tulee tehdyksi niin millä maksat länkkärin tupla hankintahinnan kun taksaa ei kumminkaan tule enempi.

        Kyllä länkkärissä ja Huddigissa on monia hyviä ja hyödyllisiä ominaisuuksia, mutta liian suuri koko ja helvetisti liian kallis hinta ovat hankinnan esteenä. Hieman parempi ergonomia plus muut herkut eivät ole reilun 100tonnin arvoisia. Työt kun keskittyvät omakotialueille ja kaupunkiin niin ei isommalla koneella mahdu mitään tekemään. Tähän asti maahantuojalla asennettu taakse-ajo laitteet ja hydraulinen esiohjaus sekä tietenkin pohjapanssari, niillä on pärjätty. Vaihteiston (tällä hetkellä niinkin vanhanaikainen kuin mekaaninen!!) kanssa olen myös pärjännyt ja ollut ihan tyytyväinen.

        Seuraavaan koneeseen haaveina olisi suunnanvaihto ja kaivuasentoon palautus joystickiin.


      • nuori konekuski
        111 kirjoitti:

        Kyllä länkkärissä ja Huddigissa on monia hyviä ja hyödyllisiä ominaisuuksia, mutta liian suuri koko ja helvetisti liian kallis hinta ovat hankinnan esteenä. Hieman parempi ergonomia plus muut herkut eivät ole reilun 100tonnin arvoisia. Työt kun keskittyvät omakotialueille ja kaupunkiin niin ei isommalla koneella mahdu mitään tekemään. Tähän asti maahantuojalla asennettu taakse-ajo laitteet ja hydraulinen esiohjaus sekä tietenkin pohjapanssari, niillä on pärjätty. Vaihteiston (tällä hetkellä niinkin vanhanaikainen kuin mekaaninen!!) kanssa olen myös pärjännyt ja ollut ihan tyytyväinen.

        Seuraavaan koneeseen haaveina olisi suunnanvaihto ja kaivuasentoon palautus joystickiin.

        sulla on? Tällä palstalla ei ole puhuttu paljoakaan Caterpillar-kaivurikuormaajista. Itse kävin hetki sitten testaamassa 420D mallin, jossa oli hydr.esiohjaus, taka-ajolaite, encon pyörittäjä sekä vahva etukuormain. Työväline kiinnike edessä. Caterpillar 420D on aika ketterä ja näppärä etukuormain käytössä. Kaivurikuormaaja ei ole myöskään kovin iso eli mahtuu ahtaisiinkin kohteisiin. Mielestäni ihan hyvä peli.


      • rane
        nuori konekuski kirjoitti:

        sulla on? Tällä palstalla ei ole puhuttu paljoakaan Caterpillar-kaivurikuormaajista. Itse kävin hetki sitten testaamassa 420D mallin, jossa oli hydr.esiohjaus, taka-ajolaite, encon pyörittäjä sekä vahva etukuormain. Työväline kiinnike edessä. Caterpillar 420D on aika ketterä ja näppärä etukuormain käytössä. Kaivurikuormaaja ei ole myöskään kovin iso eli mahtuu ahtaisiinkin kohteisiin. Mielestäni ihan hyvä peli.

        Sähköllä se pitää ohjata, jotta saa säädettyä koneen haluamakseen.


      • Arska
        111 kirjoitti:

        Kyllä länkkärissä ja Huddigissa on monia hyviä ja hyödyllisiä ominaisuuksia, mutta liian suuri koko ja helvetisti liian kallis hinta ovat hankinnan esteenä. Hieman parempi ergonomia plus muut herkut eivät ole reilun 100tonnin arvoisia. Työt kun keskittyvät omakotialueille ja kaupunkiin niin ei isommalla koneella mahdu mitään tekemään. Tähän asti maahantuojalla asennettu taakse-ajo laitteet ja hydraulinen esiohjaus sekä tietenkin pohjapanssari, niillä on pärjätty. Vaihteiston (tällä hetkellä niinkin vanhanaikainen kuin mekaaninen!!) kanssa olen myös pärjännyt ja ollut ihan tyytyväinen.

        Seuraavaan koneeseen haaveina olisi suunnanvaihto ja kaivuasentoon palautus joystickiin.

        Sen verran on sitä Länkkäriä puolustettava että ulottuvuus ja voimat on siinä omaa luokkaansa verrattuna moniin muihin kaivuri kuormaajiin. Sillä työt tulee tehtyä, kun ei heti voima lopu kesken tai paikat hajoo kun vähän isompaa kivee tai kantoo tarttee kammeta irti. Kyllä täällä päin moni koneen tilaaja tuntuu arvostavan sitä että tulee kone joka tekee hommat kerrasta eikä mikää pieni"lelu" käy vähän tönkimässä. Tottahan se on että Länkkäri on kallis hankinta verrattuna moneen muuhun kaivuri kuormaajaan. Tosin on vaihtoarvoakin sitten enemmän aikanaa. Sitte on hommia joissa asiaa ei voi ihan noin suoraan laskea. Kaivurikuormaaja siirtyy ajamalla aika pitkän matkaa toisin kun telakone. Monessa hommassa Länkkärillä saa saman aikaan ja nykyään kun kuorma-auton itse pitäminen tai kyydin tilaaminen maksaa sen minkä maksaa niin voi olla asiakkaalle halvempi ja itselle enemmän käteen jäävä homma kun pääsee ajamalla työmaalle. Sitte toinen asia on se kun välillä tarttis 8-10 tonnin pyöräkuormaajaa(kunnon linkkukonetta tietenkin) ja saman painosta kaivinkonetta. Ostappa ne molemmat erikseen niin ei Länkkärin hinta enää niin kovalta tunnukaan. Tuohon koneen kokoon vielä... Itsellä ei ole tullu yhtää paikkaa vastaan johon Länkkärillä ei olis mahtunu, mutta erilaiset on työmaat ja mielipiteet :)


      • rane
        Arska kirjoitti:

        Sen verran on sitä Länkkäriä puolustettava että ulottuvuus ja voimat on siinä omaa luokkaansa verrattuna moniin muihin kaivuri kuormaajiin. Sillä työt tulee tehtyä, kun ei heti voima lopu kesken tai paikat hajoo kun vähän isompaa kivee tai kantoo tarttee kammeta irti. Kyllä täällä päin moni koneen tilaaja tuntuu arvostavan sitä että tulee kone joka tekee hommat kerrasta eikä mikää pieni"lelu" käy vähän tönkimässä. Tottahan se on että Länkkäri on kallis hankinta verrattuna moneen muuhun kaivuri kuormaajaan. Tosin on vaihtoarvoakin sitten enemmän aikanaa. Sitte on hommia joissa asiaa ei voi ihan noin suoraan laskea. Kaivurikuormaaja siirtyy ajamalla aika pitkän matkaa toisin kun telakone. Monessa hommassa Länkkärillä saa saman aikaan ja nykyään kun kuorma-auton itse pitäminen tai kyydin tilaaminen maksaa sen minkä maksaa niin voi olla asiakkaalle halvempi ja itselle enemmän käteen jäävä homma kun pääsee ajamalla työmaalle. Sitte toinen asia on se kun välillä tarttis 8-10 tonnin pyöräkuormaajaa(kunnon linkkukonetta tietenkin) ja saman painosta kaivinkonetta. Ostappa ne molemmat erikseen niin ei Länkkärin hinta enää niin kovalta tunnukaan. Tuohon koneen kokoon vielä... Itsellä ei ole tullu yhtää paikkaa vastaan johon Länkkärillä ei olis mahtunu, mutta erilaiset on työmaat ja mielipiteet :)

        ja onhan se niinkin että Ladallakin voisi taksikyytiä ajaa ja saman hinnan saisi, mutta kuka haluaisi sillä työkseen koko päivän ajaa?


      • 111
        rane kirjoitti:

        Sähköllä se pitää ohjata, jotta saa säädettyä koneen haluamakseen.

        Kyllä tuo hydraulinen esiohjaus on vielä nykypäivää, tosin sähköön itsekin mielelläni siirtyisin. Propo-ohjaus olisi kaikin puolin hyvä, niissä vaan johdotukset ja asennukset pitää tehdä niin tautisen tarkkaan että toimii huonommissakin oloissa.


      • rane
        111 kirjoitti:

        Kyllä tuo hydraulinen esiohjaus on vielä nykypäivää, tosin sähköön itsekin mielelläni siirtyisin. Propo-ohjaus olisi kaikin puolin hyvä, niissä vaan johdotukset ja asennukset pitää tehdä niin tautisen tarkkaan että toimii huonommissakin oloissa.

        Kyllä se vaan niin on, että kaikki "kehittyneet koneet" ovat siirtymässä tai jo siirtyneet täysin sähköohjaukseen.
        Eipä ole sitten enää hydrauliikka hyttiä lämmittämässä kesällä tai vuotamassa öljyä lattialle.


      • 111
        rane kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, että kaikki "kehittyneet koneet" ovat siirtymässä tai jo siirtyneet täysin sähköohjaukseen.
        Eipä ole sitten enää hydrauliikka hyttiä lämmittämässä kesällä tai vuotamassa öljyä lattialle.

        En tiedä mikä on käsityksesi kehittyneistä koneista ja sähköisestä liikkeiden hallinnasta, mutta se on kaikkea muuta kuin tätä hetkeä suurimpien merkkien keskuudessa. Varmasti on evo-versiot kehitteillä ja pian markkinoille tulossa, mutta tällä hetkellä niitä ei yleisessä levityksessä montaa ole. Länkkäri, huddig ja metsäkoneet käyttävät Iqania tai vastaavaa sähköistä esiohjausta. Säätyvätilavuuspumput yms. ovat kyllä sähköllä ohjattuja, jolloin pumppujen tuotto saadaan paremmin kohdennettua. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin sähköinen esiohjaus.


      • rane
        111 kirjoitti:

        En tiedä mikä on käsityksesi kehittyneistä koneista ja sähköisestä liikkeiden hallinnasta, mutta se on kaikkea muuta kuin tätä hetkeä suurimpien merkkien keskuudessa. Varmasti on evo-versiot kehitteillä ja pian markkinoille tulossa, mutta tällä hetkellä niitä ei yleisessä levityksessä montaa ole. Länkkäri, huddig ja metsäkoneet käyttävät Iqania tai vastaavaa sähköistä esiohjausta. Säätyvätilavuuspumput yms. ovat kyllä sähköllä ohjattuja, jolloin pumppujen tuotto saadaan paremmin kohdennettua. Se ei kuitenkaan ole sama asia kuin sähköinen esiohjaus.

        Riippuu tietenkin mitä pitää kehittyneenä koneena, mielestäni kaivurikuormaajista ainoastaan Lännen ja Huddig voidaan laskea näihin.

        Hinnastahan se johtuu että sitä ei ole näihin "halpakoneisiin" vielä tullut, kuten ei kaikkiin edes hydraulista esiohjausta.


      • ...
        rane kirjoitti:

        Riippuu tietenkin mitä pitää kehittyneenä koneena, mielestäni kaivurikuormaajista ainoastaan Lännen ja Huddig voidaan laskea näihin.

        Hinnastahan se johtuu että sitä ei ole näihin "halpakoneisiin" vielä tullut, kuten ei kaikkiin edes hydraulista esiohjausta.

        Kahdella kaivuri kuormaajalla kaapeli hommia tehneenä(siis kevyttä hommaa) Toinen oli Länkkäri ja toinen Jcb. Molemmat samaa ikä luokkaa, elikkäs 2000 luvun alkuvuosilta. Länkkäri oli paljon toiminta varmempi. Jcb:ssä aina jotain pientä sähkövikaa yms... Niinku on sanottu että Länkkäri on paljon kalliimpi, mutta on sitte samanverran pareekin. Nääs on tassut ilmassa kaivaen vakaampi ja mehuveto tosi kätevä kun työmaalla konetta siirtelee. Olipa Länkkärissä lisävarusteena automaattinen kaivuu jarru. Elikkäs ojaa aukastessa sai olla työ kierrokset koko ajan päällä ja polkimella ajo konetta eteenpäin niin kuin telakonetta. Sitte oma lukunsa on se voima... Niilläkin kaapeli ojilla tuli sen verran kiviä vastaan että arvatkaas kummalla nousee helpommin.


      • BLC
        rane kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on, että kaikki "kehittyneet koneet" ovat siirtymässä tai jo siirtyneet täysin sähköohjaukseen.
        Eipä ole sitten enää hydrauliikka hyttiä lämmittämässä kesällä tai vuotamassa öljyä lattialle.

        Nii tuota...mikäs kaivukonemerkki on varustettu sähkökahvoilla ?Ei äkkiseltää tuu ittelle mieleen...


      • Arska
        BLC kirjoitti:

        Nii tuota...mikäs kaivukonemerkki on varustettu sähkökahvoilla ?Ei äkkiseltää tuu ittelle mieleen...

        ...Joista tässä ketjussa ollu puhe. Huddig on sähkösellä esiohjauksella ja kauko-ohjaimenkin siihen saa. Länkkäri myös tarjoo sähköistä esiohjausta vaihtoehtona perinteiselle hydrauliselle.


      • tkane
        Arska kirjoitti:

        ...Joista tässä ketjussa ollu puhe. Huddig on sähkösellä esiohjauksella ja kauko-ohjaimenkin siihen saa. Länkkäri myös tarjoo sähköistä esiohjausta vaihtoehtona perinteiselle hydrauliselle.

        Länkkärin saa nykyisin myös kauko-ohjauksella.
        Koneeseen saa myös valita joko pitkät tai mini-vivut


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe