Sadevaatteista

Ville_838

Heippa, ajattelin tiedustella sellaista, että kuinka moni vanhempi pitää itse sadevaatteita, ja näyttää sillä esimerkkiä lapsilleen ? Näkyy niin harvoin sadeasuja vanhempien päällä, ja tuntuu,että kerhotäditkin suosivat nykyään entistä enemmän Gore-Texiä tai jotain vastaavaa. Ihmettelen, että mikä siinä on niin vaikeata laittaa kunnon kuravaatteet, niitähän saa vaikka minkävärisinäkin. Meillä pidetään kesät talvet, talvella on hyvät pulkkamäessä jos loskaa.

Mutta mitenkäs muilla ?

17

4178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • örri

ihmettelen samaa itse kyllä käytän ,onhan ne hieman kankeat mutta asiansa hoitavat

• housuja harvemmin

Eli sadetakki on melkoisen hyödyllinen aikuisellakin. Kurahousuja en juurikaan käytä, saappaita käytän. Kyllähän lapset tekevät niillä kuravaatteilla enemmän jo ihan siksi että he touhuavat ulkona erilaisia asioita kuin aikuiset.

Itse olen lastenhoitaja ja voin sanoa että täydellinen kuravaate varustus käy aika tukalaksi pienten kanssa ulkoillessa. Näin siis koen minä, voi olla että joku toinen hoitaja ei ajattele näin. Se kyykistely ja jatkuvassa liikkessä oleminen on aikuiselle hankalaa jos on päällä liikaa. Ne lasten henkselimalliset housut voisivat olla aikuisella vähän mukavammat mutta niitä joutuisi sitten ehkä etsimään kalastus kaupasta :)

• Ville_838

www.aprilrain.fi

Tuolta saa kyllä :)

• Ei kurahaalareita

Sateella ulkoillessa minä käytän teknistä ulkoiluasua, johon on laminoitu vedenpitävä kalvo. Onko teillä siellä suunnalla jotain eripuraa sadevaatteiden käytöstä, kun joudut oikein esimerkkiä näyttämään lapsillesi, jotta pukisivat kurahaalarit ylleen? Vai mistä kiikastaa?

• ei mene jakeluun

Yhtään en kyllä ymmärrä sitä että lapselle pitäisi näyttää esimerkkiä kuravaatteitten käytössä. Ehkä sitten rupean käyttämään kuravaatteita kun rupean taas möyrimään mudassa ja leikkimään ulkona sateella. Enhän minä pidä ruokalappuakaan vaikka lapseni sellaista käyttää. Varusteet tarpeen mukaan. Tällä hetkellä minulle riittää ihan sadetakki jos ulkona sataa ja olen lasten kanssa ulkona. Lapsille puen varusteet myös kelin mukaan eli jos on märkää ja mutaista niin kuravaatteet ja jos on puhdasta mutta märkää lunta niin koretexit.

• isä_38

..vaikka sitä tällä joku ihmetteleekin. Itse olen alunperin antanut jälkikasvulle esimerkin siitä, että asut kelin mukaan. Koska harrastamme mm purjehdusta, ei sadevaatteiden käyttö ole mitenkään vierasta. Mutta olen havainnut muissa ulkoilutilanteissa kyllä aikamoista mamoilua, ei lähdetä jonnekin sovitulle retkelle, kun sataa ja on märkää, ei voi tehdä sitä ja tätä. Kun lapset kasvoivat kouluikäisiksi, tuli ensimmäinen vaihe, jolloin toverien pilkka esti asiallisen pukeutumisen. Koti- ja mökkioloissa ei ollut ongelmaa. Kun lähdettiin sieneen ja oli kosteaa, oli kaikilla henkselihaalarit. Kun möyrittiin puutarhassa, sama juttu, eikä sade estänyt verkkojen nostoa. Sama luonteva suhtautuminen on jatkunut nyt kun jälkikasvu on jo vähän vanhempaa. Mutta kyllä he aina joskus ovat saaneet kuulla typeriä kommentteja muilta, jotka mieluummin pyöräilevät ja istuvat koko päivän märissä farkuissaan.
      Ahdas olo tulee liian ahtaista asuista. Lapsilla käytetään mielellään kurikset ’loppuun’, jolloin ne loppuvaiheessa ovat lapselle ahdistavat. Uudet olis hyvä hankkia vuosittain. Kuristen kierrätys näyttää olevan nykyisin hyvin järjestetty esim huuto.netin kautta. Aikuisille suosittelen henkselihaalareita. Ne ovat ilmavammat kuin vyötäröhousut, eivätkä valu vaan pysyvät paikoillaan liikkuessa. Olen vankka perinteisten sadeasujen kannattaja, ja odottelenkin, että niiden uusi tuleminen vielä koittaa ilmaston lämpenemisen myötä.

• aikuisillekin

oikeita isoja olkainkurahousuja on aikuisillekin.
      tiedustella voi 050 5436714, Sellaisia kun silloin pentuna.

• Jasmin...

...minulla,äidillä sateella sadetakki, kumisaappaat,pirteän värisiä:)
      Lapsella kurahaalarit, takki ja saappaat.

• sekäettäkä

Itsellä on sekä goretex-vaatteet että tavalliset sadevaatteet. Esim. kaupungilla ostoksilla käydessä käytän sateiselle ilmalla goretex-vaatteita, mutta jos menen vaikka vain pihalle tai metsään kävelylle ja sataa, niin sitten laitan yleensä rukan tavallisen sadeasun.

Esimerkkinä olemisesta sen verran, että kyllähän lasten pitää ymmärtää ja hyväksyä se, että lapsilla ja aikuisilla on erilaiset vaatteet. Vaikkapa loskakelillä ulkoillessa aikuiselle riittää ihan hyvin kumpparit, mutta lapset tarvitsevat lisäksi kurahousut ja kurarukkaset. Ei kai tässä mitään ongelmaa pitäisi olla?

• iskä32

ei varmasti olekaan ongelmaa, kun puhutaan alle kouluikäisten kurahousujen käytöstä. mutta ongelmia syntyykin päiväkoti-iän jälkeen. etenkin pojat tuntuvat sotkevan ja kastelevan itteensä 10-vuotiaaksi saakka ja siitäkin yli. tuonikäiselle ei kuitenkaan saa enää puettua kurahousuja pihalle kun ne koetaan lapselliseksi. henkselihaalarit ja kurarukkaset toimisivat vanhemmallakin lapsella pihaleikeissä mutta ympäristön paine kasvaa ja kurahousuja ei haluta enää käyttää.

• 10 V:n äiti
        iskä32 kirjoitti:

ei varmasti olekaan ongelmaa, kun puhutaan alle kouluikäisten kurahousujen käytöstä. mutta ongelmia syntyykin päiväkoti-iän jälkeen. etenkin pojat tuntuvat sotkevan ja kastelevan itteensä 10-vuotiaaksi saakka ja siitäkin yli. tuonikäiselle ei kuitenkaan saa enää puettua kurahousuja pihalle kun ne koetaan lapselliseksi. henkselihaalarit ja kurarukkaset toimisivat vanhemmallakin lapsella pihaleikeissä mutta ympäristön paine kasvaa ja kurahousuja ei haluta enää käyttää.

Ympäristön paine aiheuttaa sen, että lapsi ei halua laittaa kurahousuja jalkaan, ei edes vyötärömallisia. Meillä sadehousut kelpaavat metsäretkelle perheen kanssa ja koululuokan kanssa, jos opettaja pyytää pukemaan sadehousut. Henkselimallisia ei kelpuuteta päälle, ei ne kyllä enää mahtuisikaan, suurin koko minkä olen nähnyt on 134 ja meillä ne olivat käytössä talvipuvun päällä eskarilaisella.

Koska lapset kuitenkin rymyävät kaikki kuralätäköt, ojanpohjat, lumikasat ym, olen alkanut ostaa vedenpitäviä ulkovaatteita. Nämä kelpuutetaan päälle, myös haalarimalliset housut, jotka suojaavat selkää paremmin. Itselläni on myös vedenpitävät ulkoiluvaatteet, koska kävelen työmatkat. Sadehousut ja sadetakin laitan päälle tarvittaessa marjametsään ja puutarhatöihin.

• kimmo___000
        10 V:n äiti kirjoitti:

Ympäristön paine aiheuttaa sen, että lapsi ei halua laittaa kurahousuja jalkaan, ei edes vyötärömallisia. Meillä sadehousut kelpaavat metsäretkelle perheen kanssa ja koululuokan kanssa, jos opettaja pyytää pukemaan sadehousut. Henkselimallisia ei kelpuuteta päälle, ei ne kyllä enää mahtuisikaan, suurin koko minkä olen nähnyt on 134 ja meillä ne olivat käytössä talvipuvun päällä eskarilaisella.

Koska lapset kuitenkin rymyävät kaikki kuralätäköt, ojanpohjat, lumikasat ym, olen alkanut ostaa vedenpitäviä ulkovaatteita. Nämä kelpuutetaan päälle, myös haalarimalliset housut, jotka suojaavat selkää paremmin. Itselläni on myös vedenpitävät ulkoiluvaatteet, koska kävelen työmatkat. Sadehousut ja sadetakin laitan päälle tarvittaessa marjametsään ja puutarhatöihin.

KAikille vaan päälle kunnon kuravaatteet :), ovat pirteitä, ja kestäviä. Miksei tarhoissa tädit pidä enemmän sadeasuja mallina muille ??

• Ajaessa kastuu
        kimmo___000 kirjoitti:

KAikille vaan päälle kunnon kuravaatteet :), ovat pirteitä, ja kestäviä. Miksei tarhoissa tädit pidä enemmän sadeasuja mallina muille ??

Tänä keväänä olen tosiaan tarvinnut kuravaatteita. Runsaat lumet sulavat vauhdilla ja pyörälläkin ajoin jo pienessä tulvassa. Onneksi on vanhaa perua henkselikurikset ja sadetakki April Rainilta.

Autot kun roiskivat sulavedet niin että ilman kuriksia on likainen ja märkä

• kurispoika

mulla on myös Rukan kurahaalarit ja vyötärömalliset kurikset sitä ei vaan kehtaa lähtee ne päällä ulos vaikka mieli tekisi :(

• Pääministeri1

Meillä pidetään kesät talvet, yöt ja päivät. Niissä on kesäisin hyvä sadomaso-meininki, kun ei laita mitään alle.

• Meillä ainakin käytetään ihan ns perinteellisiä sadeasusteita kun ulkoillaan sellaisessa säässä, että satelee tai on sellaisen uhka koko ajan päällä. Itselläni on normaali sadetakki ja myös neppareilla varustettuja "kuriksia" ihan aikuisille tarkoitettuja ja valmistettuja. Niitä vaan ei enään saa Suomesta vaan esim joutuu tilaamaan Ruotsista jos sellaisia itselleen haluaa. Normaaleja ns olkainhousuja kylläkin on vielä jostain saatavina. Niitäkin itselläni on muutamia olemassa. Niin ja tietysti sitten asun lisäksi kumpparit jalkaan ja ei muuta kuin ulkoilemaan...

• Anonyymi

Sama meillä, koko perheellä kunnon henkselikurikset ja takki sekä tietenkin Kontio kumisaappaat. Näin on ollut aina ja hyvin on pärjätty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1658
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      162
      1236
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1199
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1135
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      106
      1082
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1071
    9. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      116
      1026
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      949
    Aihe