Säilytystilojen vähyys

Pämmy

Olen mieheni kanssa suunnittelemassa elämämme ensimmäistä taloa. Nykyisessä 150 m2 talossa (5 h k) huoneet ovat pieniä ja säilytystilaa liian vähän. Nelihenkisessä perheessä rompetta riittää: kaikkien talvivaatteet, kesävaatteet, syysvaatteet, kengät, liinavaatteet, vieraspatjat jne. Jokaisessa makuuhuoneessamme on kolmesta viiteen komeroa. Lisäksi löytyy yksi vaatehuone. Kaikki paikat tursuavat tavaraa.

Uuteen taloomme haluamme paljon neliöitä ja erityisesti säilytystilaa. Yllätyimme, kun huomasimme, että monissa mallitaloissa ei ole vaatehuoneita tai muita säilytystiloja ollenkaan. Makuuhuoneisiin on sullottu pari komeroa - ja siinä kaikki ! Mihin vieraspatjat, kaikki vuodenaikavaatteet ja -varusteet, joulukoristeet jne pannaaan ? En käsitä, kuka näitä taloja suunnittelee. Ainoastaan yhdeltä talovalmistajalta olemme löytäneet talomallin, jossa jokaisen makuuhuoneen yhteydessä on vaatehuone ja lisäksi erillinen varasto. Suomalaisen rakentamisen laadun illuusio on särkynyt jo ajat sitten, mutta nyt se illuusio särkyi suunnittelun osaltakin.

9

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

      ...on tehokkuushakuista. Kunnon säilytystilat lähes poikkeuksetta tarkoittaa yksilöllistä suunnittelua.

    • Varastoon

      Etkö meinaa tehdä varastoa ja tallia tai edes katosta. Tee varastosta lämmin tai puolilämmin ja kunnon hyllyt, niin rupee sopimaan.
      Turhaan niitä talossa säilöt...

    • itse!

      Kuten edellisissä kommenteissa tuli esiin, talomalleissa suunnittelua näyttää ohjaavan kustannustehokkuus. Talomalleissa mh:t, keittiö, khh jne ovat 'paikoillaan', mutta millaisia ne oikeasti ovat? Usein aivat liian pienet. Monet eivät perehdy eri toimintojen vaatimiin tilatarpeisiin, vaan ottavat valmiin talomallin, ja sitten petytään..

      Eli kaikki tilat valmiissa talomalleissa tyypillisesti suunnitellaan minimimittoihin. Huomasin tämän itsekin, kun suunnittelin omaa taloamme. Joten ei kannata etsiä valmiita ratkaisuja, vaan rohkeasti suunnittelemaan sitä itse. Pohjana voi toki käyttää jotain valmista mallia, johon sitten lisää vaatehuoneita yms. Kahden makuuhuoneen väliin on helppo sijoittaa molemmille huoneille vaatehuoneet jne.

      Itse säilytän osan tavaroista erillisessä (kylmässä) ulkovarastossa. Ei kaikkea tarvitse sisätiloissa säilyttää. Kesä/talvivaatteet, joulukoristeet yms eivät ole vielä piloille menneet, vaikka ovatkin ulkovarastossa silloin kun niitä ei käytetä. Usein tämä varastotila rakennetaan autotallin yhteyteen.

    • talomme itse.

      Toisen talon pohjan viimeisteli arkkitehti vaikeiden tonttiolosuhteiden takia mutta itse suunnittelu kannatti - sai juuri niitä tiloja mitä itse arvostaa eniten. Eikä yhtään hukkatilaa (sitäkin näkee runsaasti kun arkkitehdit on saaneet ns "vapaat kädet").

      • tehdä

        20 euron lumpuille 2000 neliöhinnalla lämmintä varastoa?????????????


      • halloo !
        tehdä kirjoitti:

        20 euron lumpuille 2000 neliöhinnalla lämmintä varastoa?????????????

        Aika useesti kuulee et pitää olla lämmintä varastoo MAALIPURKKEJA VARTEN!
        Jopa sähkötyökalut on järkevintä varastoida kylmässä ja ostaa aina uudet jos ei vanhat pelitä.
        Ja oikeesti noitten mammojen ei pitäs antaa osallistua talon suunnitteluun. Ne kun rimpuilee 30 ikävuoden jälkeen niitten keski-ikä ongelmiensa kanssa, niin paras paikka niille on hölkkäpolku. Siellä voi haaveilla ja toteuttaa itteensä.


      • sitä turhaa tilaa
        halloo ! kirjoitti:

        Aika useesti kuulee et pitää olla lämmintä varastoo MAALIPURKKEJA VARTEN!
        Jopa sähkötyökalut on järkevintä varastoida kylmässä ja ostaa aina uudet jos ei vanhat pelitä.
        Ja oikeesti noitten mammojen ei pitäs antaa osallistua talon suunnitteluun. Ne kun rimpuilee 30 ikävuoden jälkeen niitten keski-ikä ongelmiensa kanssa, niin paras paikka niille on hölkkäpolku. Siellä voi haaveilla ja toteuttaa itteensä.

        vältettiin sillä omalla suunnittelulla. Meillä on 235m2 talossa riittävästi kaapistoja makuuhuoneissa ja yksi isompi 6 m2 huone ns kausivaatteita/peittoja yms varten. Monissa taloissa näkee jopa toistasataa neliötä "askartelu- tai varastotilaksi kelpaavaa" tilaa kellarikerroksessa. Ja jonkun nekin on pitänyt maksaa! Samaa mieltä turhasta maksamisesta.

        Autotallin yhteydessä on sitten kylmävarasto pihakamoille ja pyörille ja autotallissa tilaa myös niille parille maalipurkille ja työkaluille.

        Se 2 taloa suunnitellut mamma


      • olen minä
        sitä turhaa tilaa kirjoitti:

        vältettiin sillä omalla suunnittelulla. Meillä on 235m2 talossa riittävästi kaapistoja makuuhuoneissa ja yksi isompi 6 m2 huone ns kausivaatteita/peittoja yms varten. Monissa taloissa näkee jopa toistasataa neliötä "askartelu- tai varastotilaksi kelpaavaa" tilaa kellarikerroksessa. Ja jonkun nekin on pitänyt maksaa! Samaa mieltä turhasta maksamisesta.

        Autotallin yhteydessä on sitten kylmävarasto pihakamoille ja pyörille ja autotallissa tilaa myös niille parille maalipurkille ja työkaluille.

        Se 2 taloa suunnitellut mamma

        100m2 kellaria ja minähän sen maksan.
        Eipähän tartte täällä ruikuttaa mihin saada kaikki turha sälä sopimaan.
        Entisessä kämpässä yksi todella pieni vaatehuone ja 5m2 ulkovarasto....kaapit niin turvoksissa kuin olla ja voi, onneks ei enää tartte moiseen ryhtyä.


    • ...

      Niinhän se on, että Ladan hinnalla ei saa Mersua. Ei muuta kuin arkkitehti hakuun ja yksilöllinen talo suunnitteluun! Talopakettin pohjaratkaisut on tehty mahdollisimman tehokkaiksi, yleensä huoneissa on minimimitat ja säilytystiloja liian vähän.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe