Adrianmereltä Suomeen

Cruiser/racer

Tervehdys merenkävijät.

Pitkä aikainen haaveeni toteutui ja tein venekaupat Kroatiassa 41 jalkaisesta otsikon mukaisesta veneestä. Merkillä ja mallilla en edes halua mainita koska se tuntuu vain kiihdyttävän asiatonta juupas eipäs keskustelua mikä on kenenkin mielestä paras ja mihin käyttöön. Tilanne on kuitenkin se että vene pitää tuoda Suomeen ensi kesänä ja vaihtoehtoja on kanavien kautta tai sitten Atlantin kautta joista jälkimmäinen kiehtoo eniten. Purjehduskokemusta on 15 vuoden verran mutta vain Itämeren alueelta joten paljon avoimia kysymyksiä liikkuu mielessä vaikka kuinka paljon olen kirjallisuutta aiheesta lukenut.

Jos sinulla arvoisa lukija on kokemusta veneen tuonnista ko alueelta ja antaa jotain suositusta reitin valinnassa ym niin otan suurella kiitollisuudella asiallisia matkakokemuksia vastaan. lähtö on vapun alla ja aikaa olen varannut 2-3 kuukautta mutta pysähdykset tulevat olemaan enemmän tankkaus/muonitus/sään odottelu stoppeja ja tehokas matkanteko tulee olemaan etusijalla. miehistö vaihtelee legin vaativuuden mukaan 2-4 hengen välillä.

24

3117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikataulu realistinen.

      Siirtopurjehduksilla kannattaa tietenkin tehdä mahdollisimman pitkiä purjehduksia silloin kun "sääikkuna on auki". Ajoituksesi startista ja 2-3 kk aika ovat ok.
      Uuden veneen kanssa pitää tietysti varautua erilaisiin yllätyksiin, joista voi tulla ylimääräisiä satamapäiviä.
      Jos Välimeren korkeat satama- ja ankkurointimaksut harmittaa, Gibraltarille pysähtyessä kannattaa ankkuroida lentokentän tuntumaan ja säästää laiturimaksut. Falmouthissakin olen ankkuroinut marinan ulkopuolelle, jolloin maksu on pieni ja silti kaikki marinan fasiliteetit käytössä.

      Monenlaista detaljitietoutta on kuitenkin turha ruveta luettelemaan.
      Mukava, jos löysit mieleisesi veneen!

      • Lähteä jo maaliskuussa, välimerellä on silloin jo lämmin ja pääsisi suomeen aikaisemmin keväällä, jolloin täällä alkaa purjehdus kausi. Myöskin satamissa on tilaa paremmin kuin keskellä kesää.
        Purjehtijoilla on monia makuja siitä mikä on hyvä vene kullekkin ja niillä joilla ei ole venettä ollenkaan vasta mielipiteitä onkin.
        Minusta on hyvä jos on saanut sellaisen veneen kuin itse haluaa, onnittelut sen johdosta.


      • cruiser/racer

        tarkentaisin vielä edellistä että reittivalinta oli lähinnä se mihin kyselen apuja/kokemuksia kannattaako italian eteläosista suunnata sisilian kautta sardiniaan ja onko afrikan rannikko gibralttarille asti aivan pois suljettu vaihtoehto? Satamaksuja yritän karttaa hieman hyvällä ankkurivarustuksella ja kumivene/pieniperämoottori on jo hankittuna. Onko kellään kokemuksia millaiseen budjettiin kannattaa varautua josei aivan tuhottomasti koneella ajele.


      • cruiser/racer
        Kufitar kirjoitti:

        Lähteä jo maaliskuussa, välimerellä on silloin jo lämmin ja pääsisi suomeen aikaisemmin keväällä, jolloin täällä alkaa purjehdus kausi. Myöskin satamissa on tilaa paremmin kuin keskellä kesää.
        Purjehtijoilla on monia makuja siitä mikä on hyvä vene kullekkin ja niillä joilla ei ole venettä ollenkaan vasta mielipiteitä onkin.
        Minusta on hyvä jos on saanut sellaisen veneen kuin itse haluaa, onnittelut sen johdosta.

        kiitoksia! Valitettavan usein tällä foorumilla keskustelu kääntyy aina tähän merkkikeskeiseen jankuttamiseen, purjehtikoon kukin millä tykkää ja hienoa että vaihtoehtoja on tarjolla jokaiseen makuun ja lompakolle. Töiden puolesta pääsen valitettavasti vasta vappuna matkaan mutta yritys on kova päästä juhannukseksi itämerelle.


      • outlanderisti
        cruiser/racer kirjoitti:

        tarkentaisin vielä edellistä että reittivalinta oli lähinnä se mihin kyselen apuja/kokemuksia kannattaako italian eteläosista suunnata sisilian kautta sardiniaan ja onko afrikan rannikko gibralttarille asti aivan pois suljettu vaihtoehto? Satamaksuja yritän karttaa hieman hyvällä ankkurivarustuksella ja kumivene/pieniperämoottori on jo hankittuna. Onko kellään kokemuksia millaiseen budjettiin kannattaa varautua josei aivan tuhottomasti koneella ajele.

        Italiaa vältä, meillä 30ft veneellä maksut toissakesänä 25-80e(vrt Nizza sisäsatamassa n. 50m palveluista (pesukone,suihkut,etc) 18,50e ja napolin lahdella Pozzuoli jossa suihkut uimarannalla WC kapakassa pyysivät 80e/vrk maksettiin 50e) Kanaville et todennäköisesti mahdu, syväys ei saisi ylittää 1,8m. Rhonea ylös,länsikautta Pariisiin ja siitä Seineä kanaaliin taitaa olla hieman syvempi.


      • jiiku
        outlanderisti kirjoitti:

        Italiaa vältä, meillä 30ft veneellä maksut toissakesänä 25-80e(vrt Nizza sisäsatamassa n. 50m palveluista (pesukone,suihkut,etc) 18,50e ja napolin lahdella Pozzuoli jossa suihkut uimarannalla WC kapakassa pyysivät 80e/vrk maksettiin 50e) Kanaville et todennäköisesti mahdu, syväys ei saisi ylittää 1,8m. Rhonea ylös,länsikautta Pariisiin ja siitä Seineä kanaaliin taitaa olla hieman syvempi.

        Reinistä kannattaa muistaa, että joki virtaa parhaimmillaan kuuden solmun vauhtia=konetehoa tarvitaan, mutta ei taida olla tuollaisessa veneessä ongelma. Tuttu työkaveri tuli pari vuotta sitten välimereltä tänne länsirannikolle juuri jokireittiä pitkin. Jokien virtaukset voivat olla aika kovia.


      • cruiser/racer
        outlanderisti kirjoitti:

        Italiaa vältä, meillä 30ft veneellä maksut toissakesänä 25-80e(vrt Nizza sisäsatamassa n. 50m palveluista (pesukone,suihkut,etc) 18,50e ja napolin lahdella Pozzuoli jossa suihkut uimarannalla WC kapakassa pyysivät 80e/vrk maksettiin 50e) Kanaville et todennäköisesti mahdu, syväys ei saisi ylittää 1,8m. Rhonea ylös,länsikautta Pariisiin ja siitä Seineä kanaaliin taitaa olla hieman syvempi.

        tässä olikin vielä yksi kysymyksen poikanen, onko 2,10m syväyksellä mitään mahdollisuutta tulla kanavia ylös ja onko virta aina vastaan kun liikutaan etelästä pohjoiseen?

        Varavaihtoehtohan on aina kuljetusliike, edullisin tarjous jonka sain oli 8500eur sis alv mutta kokemusta ei tietenkään ole onko ko hinta miten linjassaan. Voisi kuvitella että jos venekauppa maailmantalouden myötä hieman hiljenee niin kuljetusliikkeetkin on pakotettuja laskemaan hintojaan. Leveyttä on 3,8m joten saattoauto käsittääkseni tarvitaan.


      • cruiser/racer
        cruiser/racer kirjoitti:

        tässä olikin vielä yksi kysymyksen poikanen, onko 2,10m syväyksellä mitään mahdollisuutta tulla kanavia ylös ja onko virta aina vastaan kun liikutaan etelästä pohjoiseen?

        Varavaihtoehtohan on aina kuljetusliike, edullisin tarjous jonka sain oli 8500eur sis alv mutta kokemusta ei tietenkään ole onko ko hinta miten linjassaan. Voisi kuvitella että jos venekauppa maailmantalouden myötä hieman hiljenee niin kuljetusliikkeetkin on pakotettuja laskemaan hintojaan. Leveyttä on 3,8m joten saattoauto käsittääkseni tarvitaan.

        tuo mainitsemasi 80euroa alkaa jo täyttää kiskonnan tunnusmerkit. Kumivene ja ankkuri tulevat varmasti olemaan myös käytössä. Kävin "maavierailulla" nizzan satamassa syksyllä ja tuo mainitsemasi hinta kuullostaa todella kohtuulliselta.


      • hinnasta
        cruiser/racer kirjoitti:

        tässä olikin vielä yksi kysymyksen poikanen, onko 2,10m syväyksellä mitään mahdollisuutta tulla kanavia ylös ja onko virta aina vastaan kun liikutaan etelästä pohjoiseen?

        Varavaihtoehtohan on aina kuljetusliike, edullisin tarjous jonka sain oli 8500eur sis alv mutta kokemusta ei tietenkään ole onko ko hinta miten linjassaan. Voisi kuvitella että jos venekauppa maailmantalouden myötä hieman hiljenee niin kuljetusliikkeetkin on pakotettuja laskemaan hintojaan. Leveyttä on 3,8m joten saattoauto käsittääkseni tarvitaan.

        Maakuljetuksen hinta taitaa ikävä kyllä olla kohdillaan. Minä ostin viimekesänä veneen Etelä-Ruotsista, ja silloin kun maakuljetuksen hintaa selvittelin, niin sain karkean arvion 5000€. Vene oli 11,2 m x 3,60. Ilmeisesti tuo lauttamatka Norrtälje-Naantali taitaa maksaa hunajaa.
        Mitenkäs nuo tulli, CE-hyväksyntä yms asiat olet hoitanut vai onko Kroatia jo EU-jäsen? Tässä kohden yleisisvistykseni pettää.

        Onnea veneen oston johdosta ja aiemmat jo kommetoivatkin, että kaikkea voi sattua kun on itselle uusi vene. Bon voyage!


      • JJ69_
        cruiser/racer kirjoitti:

        tässä olikin vielä yksi kysymyksen poikanen, onko 2,10m syväyksellä mitään mahdollisuutta tulla kanavia ylös ja onko virta aina vastaan kun liikutaan etelästä pohjoiseen?

        Varavaihtoehtohan on aina kuljetusliike, edullisin tarjous jonka sain oli 8500eur sis alv mutta kokemusta ei tietenkään ole onko ko hinta miten linjassaan. Voisi kuvitella että jos venekauppa maailmantalouden myötä hieman hiljenee niin kuljetusliikkeetkin on pakotettuja laskemaan hintojaan. Leveyttä on 3,8m joten saattoauto käsittääkseni tarvitaan.

        Kanavissa maksimi syväys on 1,8 m ja mieluummin vain 1,65 m. Tuollainen iso paatti ei sieltä kautta kyllä pääse millään läpi. Pitäisin purjehdusta varsin hyvänä vaihtoehtona. Samalla saa mielenkiintoisen kokemuksen erilaisista vesistä kuin kotosalla.


      • Hollannin kanavia
        JJ69_ kirjoitti:

        Kanavissa maksimi syväys on 1,8 m ja mieluummin vain 1,65 m. Tuollainen iso paatti ei sieltä kautta kyllä pääse millään läpi. Pitäisin purjehdusta varsin hyvänä vaihtoehtona. Samalla saa mielenkiintoisen kokemuksen erilaisista vesistä kuin kotosalla.

        Merta pitkin purjehtiessakaan ei kannata Engl.kanaalista tai Pohjanmereltä hakeutua Waddenzeelle ja Hollannin kanavareitin suojaan, koska sielläkin syvyys on 1.8-1.9 m.


      • Vaan..
        cruiser/racer kirjoitti:

        tässä olikin vielä yksi kysymyksen poikanen, onko 2,10m syväyksellä mitään mahdollisuutta tulla kanavia ylös ja onko virta aina vastaan kun liikutaan etelästä pohjoiseen?

        Varavaihtoehtohan on aina kuljetusliike, edullisin tarjous jonka sain oli 8500eur sis alv mutta kokemusta ei tietenkään ole onko ko hinta miten linjassaan. Voisi kuvitella että jos venekauppa maailmantalouden myötä hieman hiljenee niin kuljetusliikkeetkin on pakotettuja laskemaan hintojaan. Leveyttä on 3,8m joten saattoauto käsittääkseni tarvitaan.

        Jos purjehdit veneen ihan vaan siirtämisen kannalta ns"työnä", niin halvemmaksi tulee maasiirto, ja paljon.
        Jos taas käytät siihen lomasi, otat nautinnon ja kokemuksen kannalta, niin sillon vene tekee juuri sitä tehtävää, johon se on hankittu, eikä sitä voi mitata rahassa.


      • itämerelle
        hinnasta kirjoitti:

        Maakuljetuksen hinta taitaa ikävä kyllä olla kohdillaan. Minä ostin viimekesänä veneen Etelä-Ruotsista, ja silloin kun maakuljetuksen hintaa selvittelin, niin sain karkean arvion 5000€. Vene oli 11,2 m x 3,60. Ilmeisesti tuo lauttamatka Norrtälje-Naantali taitaa maksaa hunajaa.
        Mitenkäs nuo tulli, CE-hyväksyntä yms asiat olet hoitanut vai onko Kroatia jo EU-jäsen? Tässä kohden yleisisvistykseni pettää.

        Onnea veneen oston johdosta ja aiemmat jo kommetoivatkin, että kaikkea voi sattua kun on itselle uusi vene. Bon voyage!

        Haastattelin itse kesällä 2006 Slovenian Izolan telakka-alueella lavettikuskia. Samanmoista projektia suunnitelleena, kysäisin häneltä kuljetuksesta itämerelle. Ymmärsin, että hän oli pieni alihankkija Bavarialle (jota hän oli tuomassa). Hän oli hyvin kiinostunut paluurahdista Pohjoiseurooppaan. Haaveissa oli tuollon Elan 333, hinnaksi hän arvioi Izola-Greifswald muistaakseni alle 5000 €, pidin sitä kohtuullisena. Vanha käyntikorttikin sattui löytymään.
        Richard Hindelang yachttranporte [email protected]
        kysele tuolta, jos kiinnostaa...


      • Cruiser/racer
        itämerelle kirjoitti:

        Haastattelin itse kesällä 2006 Slovenian Izolan telakka-alueella lavettikuskia. Samanmoista projektia suunnitelleena, kysäisin häneltä kuljetuksesta itämerelle. Ymmärsin, että hän oli pieni alihankkija Bavarialle (jota hän oli tuomassa). Hän oli hyvin kiinostunut paluurahdista Pohjoiseurooppaan. Haaveissa oli tuollon Elan 333, hinnaksi hän arvioi Izola-Greifswald muistaakseni alle 5000 €, pidin sitä kohtuullisena. Vanha käyntikorttikin sattui löytymään.
        Richard Hindelang yachttranporte [email protected]
        kysele tuolta, jos kiinnostaa...

        kiitos, tämä oli paras tärppi tähän mennessä kun ei ole mitään kontakteja noihin kuljetusliikkeisiin. tein perjaatepäätöksen että jos rahti liikkuu mainitsemasi 5000euron ympärillä niin silloin valinta on ehdottomasta maarahti. jos hinta alkaa mennä yli 800euron niin silloin lähden tuomaan


    • Itämeren seisoja

      Yksi käytännön ero, joka pitää huomioida, on vuorovesi-ilmiö noilla isommilla vesillä. Sillä on oleellinen merkitys satamiin tulemisiin ja satamasta lähtöihin. Eli joku sopiva kirja olisi paikallaan. Esim. Reeds Nautical Almanac, The yachtsman`s bible. Esimakua löytyy netistäkin, esim.

      http://www.veneilyliitto.fi/

      Sieltä ylälaidasta linkki harrasteveneilyyn, sitten vasemmalta veneellä ulkomaille.

      http://www.saildream50.fi/index.php?sivu=1

      http://www.ruotsalainen.net/Necesse/necesse home.htm

      http://www.nauticat-club.com/matkakertomukset/liljavalimerelle/liljavalimerelle.htm

      • piruja seinälle

        Välimerellä ei vuorovesiongelmia, Gibraltarissa joko vasta- tai myötätuuli samoin virta, Espanjan ja Portugalin rannikoilla ei ongelmaa - tod.näk. puhaltaa "Portugalin pohjoinen" vastaan, mutta hyviä satamia pitkin matkaa. Biskajan jälkeen eka satama mielestäni luonnollisin on Falmouth, jonne voi mennä vaikka laskuvedellä. Engl.kanaalia ja Pohjanmerta seilatessa on välillä myötä- välillä vastavirtaa. Ei se en kummempaa ole. Eri asia, jos haluaa pysähdellä kanaalin satamissa. Silloin on syytä tietää vedenkorkeudet ja virtaukset.

        Pelkkien vuorovesitaulukkojen takia ei kannata ostaa Reedsiä yhtä reissua varten. Onhan se hyvä kirja, jos muuta satamakirjaa ei satu olemaan. Vuorovedet näkee vaikka elektronisesta karttaohjelmasta tai plotterista tai netistä.


    • suoraan niin pohditaan ja suunnitellaan veneesi tuonti merta pitkin purjehtien taikka sitten Italiasta maakuljetuksena Itämerelle, kokemusta on Välimereltä Suomeen ja toisinkin päin.

      Kyllä on halvempiakin kuljetusliikkeitä tiedossani, ainakin keväällä 2007.

      Kirjoittelemisiin

      [email protected]

    • Cruiser/racer

      kiitos kaikille vastauksista, etenkin tieto että nuo että kanavat voi unohtaa helpottaa paljon suunnittelua. loppu peleissä rekanlavetti olisi varmasti halvin tapa kun laskee kaikki kustannukset ja palkattoman loman töistä mutta kyllä tällainen tilaisuus pitäisi kuitenkin käyttää.

      mitä jäin vielä kaipailemaan oli alkuperäinen kysymys eli millaista reittiä italian etelä-kärjestä kannattaisi mennä Gibralttarille? vaihtoehtoja on todella monia joista Afrikka varmaan se eksoottisin. Kokemuksia?

      • Navigateur

        Venelehdestä voit lukea Aliisan kokemuksia Afriikasta. Me käväistiin Ceutassa, ja tehtiin siitä päiväretki Marokon puolelle. Satama ja Ceuta ok, riitti meille eksotiikkaa. Ei tehnyt mieli kokeilla omalla niitä marokon satamia. Koko reissun ainoa mesta missä kaksi perusjuttua "putos" pois päiväjärjestyksestä. Ei ollut nälkä, eikä tehnyt mieli käydä vessassa...


      • cruires/racer
        Navigateur kirjoitti:

        Venelehdestä voit lukea Aliisan kokemuksia Afriikasta. Me käväistiin Ceutassa, ja tehtiin siitä päiväretki Marokon puolelle. Satama ja Ceuta ok, riitti meille eksotiikkaa. Ei tehnyt mieli kokeilla omalla niitä marokon satamia. Koko reissun ainoa mesta missä kaksi perusjuttua "putos" pois päiväjärjestyksestä. Ei ollut nälkä, eikä tehnyt mieli käydä vessassa...

        tämä riittikin sulkemaan afrikan pois :)


      • Moneksi.
        cruires/racer kirjoitti:

        tämä riittikin sulkemaan afrikan pois :)

        Itse ihastuin afrikkaan ja afrikkalaisiin.
        Vietin siellä 8 kk ierrellen, ja jos mahdollista menen taas.
        Ei ole olemassa mitään absoluuttista totuutta jostain paikasta, joku kokee kauheaksi, toinen ihastuu.
        Niin se on kaikkien paikkojen kanssa.

        On kai sinulla veneessä vessa?
        Ota ruoka mukaan euroopan puolelta.
        Jos nyt niin pahasti pelottaa.


    • harjoittelijapurjehtija

      Viime syys-lokakuun vaihteessa tultiin englannista 3 hengen miehiställä ja sieltä ostamallani 40` purtsikalla. Meilläkin oli tuo matkanteko pääasiana. pysättiin kielin kanavan molemmissa päissä täydennyksillä ja kelin takia öölannissa (22m/s)( Miehistö olisi jatkanut, mutta kapteeni vihelsi pelin poikki ja rantaan päätettin mennä kun mittarit näyttivät yli 20m/s).

      Tuo reedsin nautical almanakka on hyvä, niin ei tarvi ostaa niin pirusti karttoja. ilman tarkkoja karttoja rantaan pyrkiminen on riskaabelia touhua. meillä oli lähinnä laivakarttoja, millä pärjää avomerellä, mutta turvasatamat/sääikkunat pitää katsoa hyvin. 3 hengen porukalla pystyy hyvin menemään "nonstoppina". Väsyneenä nukkuu hyvin tosi kovassakin kelissä. Kun ei paljon pysähtele, niin rahaakaan ei mene. konetta kannattaa säästää, kun joka paikasta ei saa naftaa kovinkaan helposti (nimim. kanisterilla 1,5km kantanut).

      Reitin valinnasta sanoisin, että ota pohjaksi suorin reitti ja muuttele sitä tarvittaessa matkan kuluessa. aina ei tuule sopivasta suunnasta. Yöllä tutka ja hyvät kiikarit ovat paras ystäväsi. Ainakin kanaalissa ja elben suulla laivaliikenne on tosi vilkasta. Varaudu siihen, että laitteita hajoaa. ota esim auton ladattava gps mukaan, siitä saa kordinaatit jos varsinainen gps hajoaa tai sähköt katoavat. Meiltä ottivat vesitiiviit kiikarit veden sisään, muuten vehkeet kestivät. navtex on kiva noiden säätietojen poimimiseen.

      Sen verran opimme, että syyskelit saattavat olla sellaisia, että ruoanlaiton voi suosiolla unohtaa. eikä välttämättä tee mieli mitään syödäkkään. Hedelmät on hyviä.

      mielestäni ehdottomasti atlantin kautta. Kai olet purjeveneen ostanut, etkä mitään jokiproomua.

      • cruiser/racer

        paatti on varustettu kahdella raymarinen E-sarjalaisella mutta ajattelin vielä varmuuden välttämiseksi ottaa tuon käsi gepsun mukaan. veneily vuosia on kuitenkin sen verran takana että olen myös oppinut että kaikki mikä voi hajota voi hajota ja hajoaa yleensä silloin kun sitä vielä vähiten toivoo.

        infoa tuli niin roppakaupalla että kovasti kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille. päädyn sitten maarahtiin tai itse tuomaan niin ei voi kuin taas todeta että on se toisen kokemus edelleen paras neuvo mitä ei kirjoista voi sellaisenaan löytää..


      • harjoittelijapurjehtija
        cruiser/racer kirjoitti:

        paatti on varustettu kahdella raymarinen E-sarjalaisella mutta ajattelin vielä varmuuden välttämiseksi ottaa tuon käsi gepsun mukaan. veneily vuosia on kuitenkin sen verran takana että olen myös oppinut että kaikki mikä voi hajota voi hajota ja hajoaa yleensä silloin kun sitä vielä vähiten toivoo.

        infoa tuli niin roppakaupalla että kovasti kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille. päädyn sitten maarahtiin tai itse tuomaan niin ei voi kuin taas todeta että on se toisen kokemus edelleen paras neuvo mitä ei kirjoista voi sellaisenaan löytää..

        Ainakin meillä toinen on "repeater" ulkoisesti sama kone, mutta ei esim omaa karttapaikkaa. toimii vain, mikäli päälaite on päällä.

        todennäköisesti se kutenkin on se ulkona oleva toistonäyttö mikä hajoaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      190
      4143
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      1916
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      56
      1498
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1283
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1277
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      879
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      24
      863
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      839
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      798
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      679
    Aihe