asumistuen välitarkistuksesta kysymyksiä

töh

Olen ollut työttömänä ja edellinen vuositarkistus on tehty 1.5.2008.
Nyt aloitan palkkatuetun työn 2.2.09
Kun teen välitarkistusta, ja kysytään tuloja vuodelle 2009 niin laskenko 11 kk:den tulot yhteen ja jaan ne yhdellätoista vai koko vuoden tulot (jo tammikuussa maksetut työttömyyskorvaukset) ja jaan kahdellatoista ?
Minulla on tuntipalkka ja tulot vaihtelee kuukausittain jonkun verran.
Entä välitarkistuksen alkamisajankohta ?
Eka tili tulee helmikuun viimeisenä arkipäivänä eli 27. päivä.
onko tuo alkamispäivä 1.2. vai 1.3. ?

tarkistuksenhan pitää tehdä mm. jos tulot muuttuu ylöspäin vähintään 300,00 e, ja minulla bruttotulot edelliseen päätökseen verrattuna nousee noin 40 e /kk.

Jos ei päätökseen tule muutoksia ,vaikka tuon välitarkistuksen teenkin, niin häviääkö minulta tuo pitkäaikaistyöttömille tarkoitettu kolmen kuukauden suoja?

kurjaa sen osalta, että jos saisin kohta perään parempipalkkaisen "oikean" työn, ja kolme kuukautta on kulunut.

työnantaja tuolla tukipaikassa sanoi, että tämä ei vaikuta asumistuen määrään, mutta tiedä sitten. kai se välitarkistus on kuitenkin tehtävä.

Tuleeko muuos voimaan helmikuussa vai maaliskuussa?

Menen kyllä viemään tuon välitarkistuksen henkilökohtaisesti Kelaan ja tarkistutan siellä ja voin kysellä paremmin asioista, mutta kun kokemuksieni mukaan siellä virkailijat eivät oikein tiedä itsekään. ja vaikka tarkistavat kolmen virkailijan voimalla asioita, niin ei välttämättä pidä niiden sanomat paikkaansa.

11

1388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täsmällinen..........

Tee vaan välitarkastus oma-aloitteisesti. Ja jos joudut arvioimaan tulojasi, niin kuka sitä voi tietää mitkä tulot koko vuodelta on jos työttömyys yllättää. Itse arvioin tulot aina työttömyyskorvauksen suuruisiksi. Kela sitten määrittää asumistuen oman laskentansa mukaisesti. Eli työsopimuksen näyttämistäkin varmaan tarvitaan, että onko työsuhteesi määräaikainen tai toistaiseksi jatkuva.

• töh

kyseessä on kahden vuoden palkkatukityö, mikä tietysti päättyy ennenkin kahden vuoden määräaikaa, jos saan paremman työn.

vaikka itse voisi tulot arvioida, niin tietty haluan että ne ovat mahdollisimman oikein.
        palkkatodistuksen/tilinauhan saan esitettäväksi vasta ekan palkanmaksun yhteydessä helmikuun lopulla.

"Ja jos joudut arvioimaan tulojasi, niin kuka sitä voi tietää mitkä tulot koko vuodelta on jos työttömyys yllättää."

Kyllä tuon palkkatuen tulojen suuruus on vähintään mitä saan ensi vuonna ja ehkä sitä seuraavanakin. palkkatukitöistä tuskin työttömäksi jään. niin kun edellä kerroin, vasta jos saan paremman työpaikan, niin sitten tuolta lähden. vaikka ei ole hääppöset tulot, mutta on ainakin jotain tekemistä.

Aikaisemmin arvioin tuon saamani asumistuen. ja silloin se lopullinen olikin sentilleen sama.

• ratkaisee................
        töh kirjoitti:

kyseessä on kahden vuoden palkkatukityö, mikä tietysti päättyy ennenkin kahden vuoden määräaikaa, jos saan paremman työn.

vaikka itse voisi tulot arvioida, niin tietty haluan että ne ovat mahdollisimman oikein.
        palkkatodistuksen/tilinauhan saan esitettäväksi vasta ekan palkanmaksun yhteydessä helmikuun lopulla.

"Ja jos joudut arvioimaan tulojasi, niin kuka sitä voi tietää mitkä tulot koko vuodelta on jos työttömyys yllättää."

Kyllä tuon palkkatuen tulojen suuruus on vähintään mitä saan ensi vuonna ja ehkä sitä seuraavanakin. palkkatukitöistä tuskin työttömäksi jään. niin kun edellä kerroin, vasta jos saan paremman työpaikan, niin sitten tuolta lähden. vaikka ei ole hääppöset tulot, mutta on ainakin jotain tekemistä.

Aikaisemmin arvioin tuon saamani asumistuen. ja silloin se lopullinen olikin sentilleen sama.

"kyseessä on kahden vuoden palkkatukityö, mikä tietysti päättyy ennenkin kahden vuoden määräaikaa, jos saan paremman työn. "

Jos sinulla on sopimus palkkatukityön palkan suuruudesta paperilla, niin tällä paperilla sitten voit määrittää itse taikka Kela määrittää paperista vuosiansiosi. Mutta pidä huoli siitä, että vuositulosi tulevat oikein arvioiduksi vajaalta työvuodelta. Eli aika milloin et ole työssä on työttömyyskorvauksen suuruinen. Ettei kävisi niin, Kela arvioi tulosi todellista vuosituloa suuremmaksi.

• töh
        ratkaisee................ kirjoitti:

"kyseessä on kahden vuoden palkkatukityö, mikä tietysti päättyy ennenkin kahden vuoden määräaikaa, jos saan paremman työn. "

Jos sinulla on sopimus palkkatukityön palkan suuruudesta paperilla, niin tällä paperilla sitten voit määrittää itse taikka Kela määrittää paperista vuosiansiosi. Mutta pidä huoli siitä, että vuositulosi tulevat oikein arvioiduksi vajaalta työvuodelta. Eli aika milloin et ole työssä on työttömyyskorvauksen suuruinen. Ettei kävisi niin, Kela arvioi tulosi todellista vuosituloa suuremmaksi.

jos uusi asumistuki alkaa helmikuun alusta, niin ei kai silloin oteta huomioon tammikuussa saatuja tuloja (työmarkkinatukea)?
        ja ensi vuoden tulot vaihtelevat kuukausittain.
        Niin siksi kysyn että miten määritellään KUUKAUSItulot?
        Työsopimusta tuskin erikseen saan, koska palkkatukisopimus kai on tuo sama asia ja se tehdään vasta, kun olen aloittanut sen työn.
        sain kyllä paperin missä oli nuo kuukausikohtaiset ansiot. perustuntipalkka on 7,60 €. Siis ei hääppöinen ollenkaan.

No, tulipa kysyttyä - taidan mennä lanketin ja papereiden kanssa kelaan ja täyttää siellä virkailijan kanssa tuon kohta kohdalta.

• vjhkjkj

Ensinnäkään ekalla palkkapäivällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Työn alkamispäivä ratkaisee. Eli tuki tarkistetaan 010309 alkaen ja tuloksi tulee pelkkä palkka. Joku ennustaa
      kuukausitulosi 010309 alkaen. Jos ennuste menee pieleen, voi asian tarkistuttaa uudelleen vaikka kesäluussa kun palkkalappuja jo kertynyt.
      Ennuste perustuu työsopimukseen.

Ja kelan luukulla olevien ei kuulukaan tietään asioita pilkun päälle. Ne vaan ottaa vastaan lappuja. Siksi ne ei nykyään pyri edes antamaan
      vastausta mikä on hakemuksen lopputulos.

Käsittelijät (ei luukkuliisat) käsittelee hakemukset ja ottavat tarvittaessa yhteyttä, esim puhelimitse.

• töh

"Ensinnäkään ekalla palkkapäivällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Työn alkamispäivä ratkaisee. Eli tuki tarkistetaan 010309 alkaen."

Ristiriita: jos alkamispäivä ratkaisee, niin eikös tuon tuen pitäis tarkistaa 2.2. 09 alkaen, koska työ alkaa silloin, eka palkkapäivä on 27.2.09

"Ja kelan luukulla olevien ei kuulukaan tietään asioita pilkun päälle. Ne vaan ottaa vastaan lappuja. Siksi ne ei nykyään pyri edes antamaan
        vastausta mikä on hakemuksen lopputulos."

Kun eivät sitten pyrkiskään antamaan vastausta, vaan kun antavat väärät vastaukset.

"Käsittelijät (ei luukkuliisat) käsittelee hakemukset ja ottavat tarvittaessa yhteyttä, esim puhelimitse."

Ehkä jotkut Kelan virkailijat näin tekevätkin, mutta täällä ei ainakaan ota tarvittaessakaan yhteyttä millään tavalla. Asiat jää vaan käsittelemättä niin kauan kun itse kyselee perään. sitten vastataan, että kun puuttui se ja se tieto tai oli epäselvää.

Kiitos vastauksestasi.

• vjhkjkj
        töh kirjoitti:

"Ensinnäkään ekalla palkkapäivällä ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Työn alkamispäivä ratkaisee. Eli tuki tarkistetaan 010309 alkaen."

Ristiriita: jos alkamispäivä ratkaisee, niin eikös tuon tuen pitäis tarkistaa 2.2. 09 alkaen, koska työ alkaa silloin, eka palkkapäivä on 27.2.09

"Ja kelan luukulla olevien ei kuulukaan tietään asioita pilkun päälle. Ne vaan ottaa vastaan lappuja. Siksi ne ei nykyään pyri edes antamaan
        vastausta mikä on hakemuksen lopputulos."

Kun eivät sitten pyrkiskään antamaan vastausta, vaan kun antavat väärät vastaukset.

"Käsittelijät (ei luukkuliisat) käsittelee hakemukset ja ottavat tarvittaessa yhteyttä, esim puhelimitse."

Ehkä jotkut Kelan virkailijat näin tekevätkin, mutta täällä ei ainakaan ota tarvittaessakaan yhteyttä millään tavalla. Asiat jää vaan käsittelemättä niin kauan kun itse kyselee perään. sitten vastataan, että kun puuttui se ja se tieto tai oli epäselvää.

Kiitos vastauksestasi.

Lain mukaan tuki tarkistetaan sen kuun alusta, kun on saati koko kuun palkka. Eli jos työ alkaa 0102,niin tarkistus on helmikuusta. Muuten maaliskuusta. Palkkapäivä ei ratkaise, koska muutenhan hakijat olis eriarvoisessa asemassa
        riippuen firmojen palkanmaksusyteemeistä.

• palkkatukitöissä
        vjhkjkj kirjoitti:

Lain mukaan tuki tarkistetaan sen kuun alusta, kun on saati koko kuun palkka. Eli jos työ alkaa 0102,niin tarkistus on helmikuusta. Muuten maaliskuusta. Palkkapäivä ei ratkaise, koska muutenhan hakijat olis eriarvoisessa asemassa
        riippuen firmojen palkanmaksusyteemeistä.

ja asumistuki laski minimiin :( uusi asumistuki lähtee siitä päivästä juoksemaan kun työsopimus alkaa, tosin se 3 kk:n suoja on aina paitsi ei sellaisella joka ei ole saanut työmarkkinatukea esim. karenssi päällä. Kiva maksella takaisin niitä tukia jos tulee liikasuorituksia. Heti vaan oikeat tiedot Kelalle.

• ddddddddddd
        palkkatukitöissä kirjoitti:

ja asumistuki laski minimiin :( uusi asumistuki lähtee siitä päivästä juoksemaan kun työsopimus alkaa, tosin se 3 kk:n suoja on aina paitsi ei sellaisella joka ei ole saanut työmarkkinatukea esim. karenssi päällä. Kiva maksella takaisin niitä tukia jos tulee liikasuorituksia. Heti vaan oikeat tiedot Kelalle.

Niin minä olen ajatellutkin, että laitan heti välitarkistushakemuksen.
        mutta tässä nyt "vjhkjkj" kertoo ihan kuin kelan virkailijat että tuki lasketaan 010309 alkaen, ja sitten toisessa että helmikuun alussa.

No joo, mielestänikin se lasketaan helmikuun alusta, vaikka en voi vielä esittää mitään palkkalaskelmaa vasta kun kuukauden päästä.
        mutta on mulla jonkinlaiset palkkatiedot, mitä saan.

Olen ollut Kelan työmarkkinatuella melkein kaksi vuotta, että enköhän minä kelan kriteerien mukaan ole pitkäaikaistyötön ja mulla on oikeus tuohon kolmen kuukauden suojaan.

Eikä se, että antaa Kelalle oikeat tiedot viipymättä, takaa sitä että ei joutuisi takaisinmakselee. kokemusta on.
        tässä nelisen vuotta sitten olin töissä. ja tein kolmen kuukauden välein välitarkistushakemuksia, kun määräaikaista jatkettiin.
        sitten luulin että kelalle tuli selväksi, kun sovittiin, että he laskevat koko vuoden tuloiksi palkkatulot, ja teen välitarkistuksen jos jään pois töistä. sanoin että on helpompaa kummallekin osapuolelle, että en ramppaa siellä kolmen kuukauden välein.
        no, sitten ne olivat kuitenkin laskeneet ensimmäiset kolme kuukautta palkkatiedoilla, ja sitten loput vuoden kuukaudet sen oletuksen mukaan että olisin työtön.
        "no, kun sitä ei oltu kirjattu minnekään" kun ihmettelin että sopimamme ei pitänytkään kutinsa.
        Sanoin että pitääkö asiakkaan tulla teidän näyttöpäätteelle vahtimaan että te kirjaatte konelle järjestelmään ylös sen mitä lupaatte.

• Kelan kanssa
        ddddddddddd kirjoitti:

Niin minä olen ajatellutkin, että laitan heti välitarkistushakemuksen.
        mutta tässä nyt "vjhkjkj" kertoo ihan kuin kelan virkailijat että tuki lasketaan 010309 alkaen, ja sitten toisessa että helmikuun alussa.

No joo, mielestänikin se lasketaan helmikuun alusta, vaikka en voi vielä esittää mitään palkkalaskelmaa vasta kun kuukauden päästä.
        mutta on mulla jonkinlaiset palkkatiedot, mitä saan.

Olen ollut Kelan työmarkkinatuella melkein kaksi vuotta, että enköhän minä kelan kriteerien mukaan ole pitkäaikaistyötön ja mulla on oikeus tuohon kolmen kuukauden suojaan.

Eikä se, että antaa Kelalle oikeat tiedot viipymättä, takaa sitä että ei joutuisi takaisinmakselee. kokemusta on.
        tässä nelisen vuotta sitten olin töissä. ja tein kolmen kuukauden välein välitarkistushakemuksia, kun määräaikaista jatkettiin.
        sitten luulin että kelalle tuli selväksi, kun sovittiin, että he laskevat koko vuoden tuloiksi palkkatulot, ja teen välitarkistuksen jos jään pois töistä. sanoin että on helpompaa kummallekin osapuolelle, että en ramppaa siellä kolmen kuukauden välein.
        no, sitten ne olivat kuitenkin laskeneet ensimmäiset kolme kuukautta palkkatiedoilla, ja sitten loput vuoden kuukaudet sen oletuksen mukaan että olisin työtön.
        "no, kun sitä ei oltu kirjattu minnekään" kun ihmettelin että sopimamme ei pitänytkään kutinsa.
        Sanoin että pitääkö asiakkaan tulla teidän näyttöpäätteelle vahtimaan että te kirjaatte konelle järjestelmään ylös sen mitä lupaatte.

pitää olla tarkkana, mullekin tuli yks päätös vaikka vein kaikki paperit sen hetken tuloilla niin kerkesivät lähettää uuden päätöksen, sitten sitä piti alkaa maksamaan takaisin no vain 10 euroa palkasta otettiin joka kuukausi takaisinperintänä, kumma ettei ne voi tarkistaa niitä papruja heti eikä lähetellä vääriä päätöksiä joita hakija joutuu korjaileen ja antamaan selvityksiä miksi teille on maksettu liikaa? Kelan moka ja hakija joutuu antamaan selvityksen eihän siinä mitään, mutta vähän tarkkuutta niihin päätöksentekoihin toivoisin.

Aina oppii että tekee heti muutoskorjaukset mikäli joutuu töihin ja takas työttömäksi koskaan en odota siinä välillä että tulee vuositarkastus, joillekin on tullut hirveitä summia mitä ovat maksaneet takaisin.

• ddddddddddddddddddddd
        Kelan kanssa kirjoitti:

pitää olla tarkkana, mullekin tuli yks päätös vaikka vein kaikki paperit sen hetken tuloilla niin kerkesivät lähettää uuden päätöksen, sitten sitä piti alkaa maksamaan takaisin no vain 10 euroa palkasta otettiin joka kuukausi takaisinperintänä, kumma ettei ne voi tarkistaa niitä papruja heti eikä lähetellä vääriä päätöksiä joita hakija joutuu korjaileen ja antamaan selvityksiä miksi teille on maksettu liikaa? Kelan moka ja hakija joutuu antamaan selvityksen eihän siinä mitään, mutta vähän tarkkuutta niihin päätöksentekoihin toivoisin.

Aina oppii että tekee heti muutoskorjaukset mikäli joutuu töihin ja takas työttömäksi koskaan en odota siinä välillä että tulee vuositarkastus, joillekin on tullut hirveitä summia mitä ovat maksaneet takaisin.

eipä se aina auta sekään että tekee välitarkistuksia, silti on voinut joutua makselemaan takaisin.
        ote elävästä elämästä: itse maksoin muutamia vuosia sitten takaisin lapsilisästäni 1300 euroa. ja vain sen tähden että olin rampannut kelassa kolmen kuukauden välein ja tein välitarkistuksen toisensa perään. Kela sekos laskussaan, minkä suusanallisesti minulle myönsi, mutta kun tein valituksen ja oikaisupyynnön, niin he olivatkin toimineet yllättäen ihan oikein.

tietysti menen kelaan hakemaan välitarkistuspäätöstä. itseasiassa huomenna.
        sen palkkatodistuksen, minkä vaativat liitteeksi, kai kerkiän jälkikäteen toimittamaan. kun saan sen vasta helmikuun lopulla ekan tilini yhteydessä.
        vuositarkistuksen ajankohta olisi huhtikuussa ja se tulisi toukokuussa voimaan, mutta en tietystikään sitä jää odottelemaan.

haluan että ainakin itse tunnen toimivani oikein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe