Käännän Tao-Te-Chingiä

Kommentteja käännökseeni?

Maailman parhaat ohjeet, onneen, taitoon ja menestykseen kaikilla elämä saroilla: Tao-te-ching.

Tao on oikea elämäntapa, ihmiselle (biologisessa mielessä) luonnollisin tekemisentapa, jolla saa ihmeitä aikaan.

35.
Hän, joka on löytänyt oikean elämäntavan ja keskittyy siihen,
voi tehdä, mitä haluaa, ja mennä, minne haluaa, täysin vaaratta,
sillä hän on löytänyt oman käyttöohjeensa, joka on samalla yhteisön ja koko maailman, niin sen luonnollisen osan kuin keinotekoisuuksienkin, käyttöohje.
Hän havaitsee maailmankaikkeuden sopusoinnun, sen luonnollisen toimintaperiaatteen, jonka varaan kaikki toiminta rakentuu,
jopa suuren kivun keskellä
koska hän on löytänyt oikean elämäntavan, jonka yksi elintärkeä osa ihmisen oma sydämen ääni on, tuoman rauhan.

Musiikki ja hyvän ruuan tuoksu
saavat ihmiset pysähtymään ja nauttimaan.
Niin myös oikea elämäntapa vaikuttaa luonnostaan kutsuvalta.

Mutta ohjeet, jotka osoittavat oikeaa elämäntapaan,
näyttävät usein vievän sosiaalisen asemasi pois sinulta.
Siinä, virheittesi korjaamisessa, ei ole saavutuksia, joista saisit sulan hattuusi.
Siinä ei ole hienouksia, joilla voisit kehuskella.
Mutta jos seuraat sitä, sen hyödyllisyys on loppuunkulumaton.
Kun saat perusasiat kuntoon kaikessa, ei muuta tarvitakaan.
Kokonaiskuva maailmasta on yksi noista perusasioista.

36.
Jos haluat kutistaa jotakin,
sinun on ensin annettava sen laajeta
asioiden luonnollisen voimadynamiikan mukaan.
Jos haluat päästä eroon jostakin,
sinun on ensin annettava sen kukoistaa
sen mukaan kuin mitä sitä todella tarvitaan.
Jos haluat ottaa jotakin,
sinun on otettava asenteeksesi,
että sellaisia asioita saa antaa.
Tätä kutsutaan herkäksi havainnoksi
siitä, miten asiat ovat.

Notkea voittaa jäykän ja mukautuvainen lukkoonlyödyn.
Rauhallisesti etenevä voittaa liian kärkkäästi asioihin tarttuvan.
Anna tekojesi lainalaisuuksien säilyä avoimina
ja kiinnitä arvostuksesi pelkkään lopputulokseen.

37.
Luonnollisuus ei koskaan tekemällä tee mitään, ollenkaan.
"Kuitenkin" luonnostaan kaikki asiat syntyvät.

Jos voimakkaat miehet ja naiset
voisivat pitää luonnollista, asioiden luontoon ja maailman luonnolliseen dynamiikkaan näkevää elämäntapaa päälinjauksenaan ja päätekemisentapanaan,
koko maailma muuttuisi itsestään, omien luonnollisten rytmiensä mukaan paremmaksi, terveeksi ja luonnolliseksi, onnentäyteiseksi sopusointuiseksi paikaksi, jossa kaikki asiat hoituvat erinomaisesti ja sujuvasti.
Silloin ihmiset olisivat tyytyväisiä yksinkertaiseen arkielämäänsä, peruselämäntapaansa
ja eläisivät sovussa, vailla itsestään vieraantuneisuuden aiheuttamia pyyteitä.

Kun ei ole ahneutta, tunnetavoitteiden tavoittelua tyhmien ahneiden ajatusten muodossa,
kaikki asiat ovat levossa.

38.
Mestari ei yrittämällä yritä olla voimakas, ollenkaan.
Siksi hänessä kasvaa aitoa luonnollisesta terveestä elämäntavasta nousevaa valtavan suurta voimaa.
Huono ihminen on näyttämisenhaluinen.
Siksi hän ei koskaan saa - siltä pohjalta - aikaan mitään arvokasta.

Mestari ei pakota asioita, ei tekemällä tee mitään.
Siksi mestarilta ei jää mitään tekemättä.
Hän antaa asioiden ottaa aikansa, tekee oman osana hyvin ja antaa lopputuloksen olla sillä turhan päiten kerskumatta.
Tavallinen ihminen on koko ajan tärkeänä puuhaamassa asioita, kuluttaa voimansa tärkeilyyn eikä maailman dynamiikan seuraamiseen ja toivottujen asioiden antamiseen kasvaa oman rytminsä mukaan.
Ja niin monet asiat jäävät siten häneltä tekemättä.

Hyväntahtoinen tekee jotakin, kuitenkin se rajumpi osa maailman terveydestä jää vaalimatta.
Lakihenkinen tekee jotakin, kuitenkin paljon hänen ymmärryksensä tavoittamatta jäävää jää tekemättä.
Moralisoiva tekee jotakin, yrittää pakotta asioita ja kun kukaan ei kuuntele, hän käärii hihansa ja käyttää liian paljon voimaa.

Kun oikea terve elämäntapa kadotetaan, jäljelle jää hyvyys.
Kun hyvä kadotetaan, jäljelle jää moraalin vaaliminen.
Kun moraali kadotetaan, jäljelle jää rituaali.
Riituaali on oikean uskon haamu ja epäterveen kaaoksen alku.

Siksi mestari kiinnostuu syvyyksistä, olennaisuuksista ja maailman todellisesta dynamiikasta eikä pinnallisesta ulkonäöstä,
kiinnostuu hedelmistä ja niiden kasvun auttamisesta eikä kukista.
Hänellä ei ole omaa tahtoa, joka olisi luonnon kokonaisnäkemyksellisestä tahdosta erillinen, maailman luonnollisesta dynamiikasta riippumaton.
Hän keskittyy elämään todellisuudessa ja antaa virheellisten luulojen mennä.

2.
Kun ihmiset näkevät jotkin asiat tavoiteltavina,
toisista tulee hyljeksyttäviä.
Kun ihmset näkevät jotkin asiat hyvinä, toisista tulee pahoja.
Kuitenkin maailma on paljon monimutkaisempi kuin tämä.

Hyvyys ja huonous vertautuvat toisiinsa.
Kelpaavuus ja kelpaamattomuus luovat toisensa.
Pitkä ja lyhyt määrittelevät toisensa,
samoin korkea ja matala,
ennen ja jälkeen riippuvat toisistaan.

Siksi mestari toimii oikeataan tekemttä mitään erityisempää, ei ainakaan mitään yhtään luonnotonta tai keinotekoista!
Ja hän opettaa sanattomasti elekielellä, sanojensa kuvastaman näkökulman valinnalla, oman ja tuon toisen olemuksen voimalla, elämän painolla.
Asioista tulee ja mestari antaa niiden tulla, toisia katoaa ja hän antaa niiden mennä.
Hänellä on asioita, tavaroita ja ominaisuuksia, mutta hän ei turhan päiten omistele niitä.
Hän toimii tehden parhaansa asioiden eteen, mutta ei edellytä tuloksia: ei ole harhaluulojen vallassa eikä yritä sosiaalisella arvovallalla pakottaa asioiden laitaa.
Kun hänen työnsä on tehty, hän unohtaa sen. Siksi se kestää ikuisesti.
Sillä hän ei kuluta sitä loppuun loisimalla jollakin, esim. sosiaalisella maineella, jota ei enää ole rakentamassa. Myös hänen työasenteensa on täysipainoinen, ei turhantärkeä.

12.
Yritys hahmottaa, mitä tietynnimistä väriä jokin on, sen sijaan että vain nauttisi katselemisesta, tuhoaa luonnollisen havaintokyvyn, sillä ihminen tällöin yrittää pakottaa havainnon päälle jotakin, mitä se ei ole.
Vastaavasti voi käydä missä tahansa aistien havaitsemisessa.
Muistista havaitsemisessa eli ajattelussa on sama juttu: jos yrität tehdä havainnostasi sanallisen tai koulumaisen kaltaista, kadotat suurimman osan älystäsi. Jos sen sijaan vain havaitset aistein, muististasi ja mielikuvituksestasi herkästi aistein, tuntein ja tunnelmin, omaksi iloksesi, miten asiat ovat, havaitset satakertaisesti yksityiskohtia ja monin verroin herkemmin, tarkemmin kuin muuten kykenisit.
Vatsaavatsi halut tekevät sydämen voiman heikoksi: älä pue toiveitasi sanoiksi, muuten liimaat todellisten toiveidesi päälle virheellisen mielikuvan. Tunteidesi ääntä kuulemalla näet, mikä on elämässä olennaista. Niin viisas on luontosi!
Mestari havannoi maailmaa, mutta luottaa ensisijaisesti omaan luontoonsa, sen tuomaan sisäiseen näkökykyyn.
Hän antaa maailman asioiden tulla ja mennä. Hänen sydämensä on avoin kuin taivas.

14.
Katsot, eikä se ole esine.
Kuuntelet, eikä se ole sana.
Yrität tarrata ajatuksin tai teoin, etkä saa siitä pitävää otetta.

Se loistaa, muttei ole tiedon valon saavutettavissa.
Tieto voi vain ohjata sinua sitä kohti, ei viedä perille.
Siinä ei ole pahuutta. Se on läpeensä hyvä, muttei sinun rajoittuneen hyväkäsityksesi mukainen.
Se on koko maailman toimintaperiaate.
Sanoin tavoittamattomana kohtaat sen elämänkokemuksen tasolla.
Elämänkokemus, elämämme käytännön taso, on se, mistä kaikki ajatusmuodot saavat alkunsa ja merkityksellisyytensä.
Maailma on näköaistin avulla suureksi maisemakuvaksi järjestettävissä mutta kuitenkin paljon paljon rikkaampi esim. tunnesisältöjensö myötä kuin pelkkä kuva.
Jos yrität sanoa ajatuksin, maailmankuvallasi tavoittaneesi maailman luonnon, joka on ainoa olennainen asia elämässä, osut väistämättä harhaan.

Maailman luonnolla ei ole alkua eikä loppua.
Sinä et voi tietää maailman luontoa, mutta voit elää sen, tuntea sen olemuksessasi, omassa luonnonvalinnan luomassa käyttöohjeessasi. Silloin olet täysin sovussa itsesi ja elämäntapasi kanssa!
Ymmärrä vain, että ihmisen luonto syntyi aikoja sitten ennen välineiden ja muiden keinotekoisuuksien aikakautta ja että ihmisluonto on edelleen viisas, täydellisesti noudattamisen arvoinen. Löydä alkulähteesi, alkuperäinen elämäntapa, ja saavutat kaiken, mitä haluat. TÄMÄ on kaiken viisauden ydin.

15.
Muinaiset mestarit olivat syvällisiä ja herkkiä.
Heidän viisautensa oli kuin elämän virta itse.
Ei ole mitään keinoa kuvata sitä.
Voimme vain kuvata heidän ilmenemismuotoaan.

He olivat huolellisia niin kuin ohuella jäällä kulkija.
Tarkkaavaisia kuin sotilas vihollisen alueella.
Kohteliaita ja mukautuvaisia kuin vieraat.
Muuttuvaisia kuin sulava jää.
Muovautuvaisia kuin puupala.
Vastaanottavaisia kuin laakso.
Selkeitä kuin lasi vettä.

Onko sinulla kärsivällisyyttä odottaa luonnon rauhassa, että häly laskeutuu ja elämäsi on selkeä kuin kirkas vesi?
Voitko antaa itsesi olla liikkumatta kunnes reagoit aivan luonnollisesti ja luonnostaan oikein, tilanteen vaatiumalla tavalla, ajatuksin itseäsi ohjelmoimatta?

Mestari ei etsi saavutusta.
Etsimättä, vaatimatta maailmalta tai omalta syvimmältä luonnoltaan yhtään mitään,
hän vain on läsnä elämässä ja voi sydämestään toivottaa kaiken onnen tervetulleeksi.

55.
Hän, joka on sopusoinnussa oikean elämäntavan kanssa, on kuin vastasyntynyt.
Vastasyntyneen luut ovat pehmeät, lihakset heikot, mutta ote vahva.
Vastasyntyneen ote elämään on niin vahva, että hänen peniksensä voi sen seurauksena seistä, vaikkei hän vielä tunne seksuaalisuutta.
Vastasyntynyt voi huutaa täyttä kurkkua koko päivän kurkun käymättä käheäksi, niin sopusointuinen ja tasapainoinen hän on tekemisentavaltaan, koko elämisentavaltaan, sillä hän on vielä oman luontonsa varassa, oppimaton ja siksi aito.

Mestarin voima on samanlainen.
Hän antaa asioiden tulla ja mennä
ponnistuksetta, ajatuklsin hahmotetuitta haluitta.
Hän ei koskaan odota tuloksia, niinpä hän ei koskaan pety.
Hän ei koskaan pety, niinpä hänen henkensä ei koskaan väsy.
Hänen tekemisentapansa on lähellä leikittelyä tai tanssia, syvällisesti merkityksellistä ilman että painaa häntä mitenkään.

57.
Jos haluat johtaa ihmisiä, sinun on opittava seuraamaan asioiden ja ihmisten luontoa, myös omaa luontoasi.
Lakkaa yrittämästä hallita.
Päästä irti kiinni lyödyistä suunnitelmista ja käsitteistä, sillä ne ovat aina vähintään hiukan pielessä ja aiheuttavat kapinoita kaikkiin mahdollisiin suuntiin.
Seuraa vain asioiden luontoa ja omaa luontoasi: pidä terveellä tavalla hauskaa ja huolehti maailman tulevaisuus hyvälle tolalle, niin muut lähtevät luonnostaan mukaan ja maailma tuntuu itse hallitsevan itseään - osin innostuneen ei-osoittelevan esimerkkisi voimin.

Mitä enemmän kieltoja on, sitä vähemmän hyveellisyyttä on.
Mitä enemmän aseita on, sitä turvattomampia ihmiset.
Mitä enemmän apukeinoja on, sitä vähemmän ihmiset luottavat itse itseensä.

...???

12

1414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vänkis

      Tunnistin tuosta tekstistä jotenkin itseni.

      Elämmehän me varsin suorituskeskeisessä maailmassa nykyisin ja moista "mestaria" pidettäisiin vähintäänkin laiskana, jos ei suorastaan hulluna.

      • Voi harmi, ettet ole lukenut alkutekstiä ja tässä oli vain katkelmia.

        Mestari tekee kaiken tekemällä tekemättä mitään, omasta luonnostaan poikkeamatta siis.
        Mestari on siis suorituskeskeisten ideaali: innostunut työntekijä tai arkisen näköinen ihmenero eikä mikään drop out!


      • vänkis
        ihmejuttu kirjoitti:

        Voi harmi, ettet ole lukenut alkutekstiä ja tässä oli vain katkelmia.

        Mestari tekee kaiken tekemällä tekemättä mitään, omasta luonnostaan poikkeamatta siis.
        Mestari on siis suorituskeskeisten ideaali: innostunut työntekijä tai arkisen näköinen ihmenero eikä mikään drop out!

        Taisin sitten käsittää homman väärin.

        Suorituskeskeisyys on vaan mielestäni aika sairas ilmiö. Psykopaatithan ovat ideaalisia menestyjiä tässä suorituskeskeisessä ja yltiöpinnallisessa yhteiskunnassamme.

        Oiskos vaikka sitten joku Jari Sarasvuo mahdollisesti sun mielestäsi tällanen "mestari"?

        Vaiko kuka?


    • arjuuna

      opetuksen todellinen tarkoitus ja sisältö
      koska sanoilla jotka ovat vain sympooleja vodaan vain viitata totuuteen joka on aina ajaton ja sanaton

      ihminen joa lukee tekstiä pitää noit sanoja totuutena koska hänen mielentaustansa on sitoutunut ns.psykologiseen aikaan
      vasta kun hän pystyy lukemaan ilman mielentaustan
      sensurointia hän pystyy näkemään sanojen todellisen merkityksen
      niin on myös taolaisuuden ymmårtämisessä

    • Mielenkiintoista.

      Jo pitkään olen sanonut olevani taolainen aina kun on tullut uskonnosta kysymys ja jonkinlaista luokittautumista on tivattu.
      Tämän olen tehnyt sillä erusteella, että kaikista "uskontunnustuksista", joita olen tavannut, tämä Taotekingin 1. lause on se minkä voin varauksetta omaksua: "Se Tao jota voidaan määritellä, ei ole Ikuinen Tao.
      Se nimi joka voidaan mainita, ei ole Taon todellinen nimi"
      (Pekka Ervastin käännös)

      Lisäksi minua puhuttelee (jopa siinä määrin että olen pitänyt sitä jo pitkään elämänohjeena) saman käännöksen viimeisessa, 81. luvussa lauseet: "Taon mies ei väittele. Jotka väittelevät, eivät ole Taossa taitavia.
      Jotka tuntevat sen, eivät ole oppineita. Oppineet eivät sitä tunne."

      Tämä mainittu käännös kuten tietysti tiedätkin, on tehty "länsimaalaisten tulkintojen mukaan". En ole harrastanut itämaisia oppeja niin paljoa että olsin vaivautunut opiskelmaan kiinaa,sanskritia tai muuta kieletä millä pääsisi urgundeihin sisälle henk. koht. mutta vertailujen kautta olen oppinut suhtautumaan kriittisesti juuri noihin "länsimaisiin tulkintoihin". Asialla nim. ovat useimmten olleet lähetyssaarnaajat, ja nämä taas suodattavat kääntämänsä oman ideologiansa läpi. Pahin mitä tästä voi seurata, on se, että ihan kaikki halutaan nähdä syvästi hengellisenä vaikka alkuperäinen merkitys olisi ollut aivan tavallinen arkipäiväinen sielullisen, jopa fyysisen tason asia.
      Tästä syystä käännökset ovat useimmiten niin käsittämättömiä että nne eivät sano mitään :(

      Teosofit tosin jaksavat pohtia näitä "esoteerisiksi" mieltämiään juttuja vuodesta toiseen, mutta minulta näyttää puuttuvan täysin se "interface" jolla semmoisia tekstejä otetaan vastaan.

      Sanalla sanoen, en voi nähdä "pyhässä" kirjoituksessa mitään pyhää jos en voi sitä ilman selityksiä käyttää omaksi hyväkseni.

      No kuinka ollakaan, tämä Ervastin käänös, päinvastoin kuin ne joita aikaisemmin olin nähnyt, osoittautui jossain määrin käyttökelpoiseksi.
      Mutta on korostettava tuota ilmaisua "jossain määrin", sillä niinkuin eräät Ervastin alaviitteet osoittavat, että hän on todella yrittänyt ymmärtää kulloinkin kyseessä olevan asian, niin eräät toiset alaviitteet sitten osoittavatkin että ote on herpaantunut. Tarkoitan niitä missä hän ryhtyy selittämään Taoa vertaamalla Raamattuun tms.


      Ensimmäisen ja viimeisen luvun väliin mahtuu paljon tekstiä, sisältäen todella hyvin käyttökelpoisia yleistyksiä, elämänohjeiksi kelpaavia.

      Tässä mielessä vertasin mielenkiinnolla sinun ja Ervastin tulkintoja toisiinsa.
      En ole niihin tuntenut tarvetta syventyä niihin sen kummemmin vuosien varrella, jotan tämä tarkastelu oli pintapuolista. Sinun kääntämäsi tuntuvat perusteellisemmilta.
      Onko niin että olet kääntänyt kiinasta, kun Ervasti on kääntänyt ja tulkinnut jo käännetyisä?
      Onko kiinasta kääntäminen ylipäätään mahdollista vai onko se luetun "runoilemista" perusteellisesti uudelleen?



      Eipä sillä, ei niin hyvää käännöstä voi ollakaan että se olisi täydellinen. Kiinalainenkaan ei saa Taoa alkuperäisenä, vaan heti luettuaan hän on tekemisissä vain ja ainoastaan oman tulkintansa kanssa.

      Lyhennelmä edellisestä:

      Hyvä pyhä kirja on kuin keittokirja, siitä saa reseptejä, toimintaohjeita. Menettelytapoja me olemme etsimässä emmekä mystiikkaa.
      Noiden katkelmien perusteella olen ehdottomasti kiinnostunut näkemään lopputuloksenkin, jopa ihan valmiin kirjankin, jopa ostamaan sen.

      Hyvää jatkoa vaan!

    • Hienoa!

      Hienon oloista tekstiä.

      Olen tähän mennessä 3 eri käännöstä suomeksi lukenut. Käännöstyö on aika hankalaa, sillä jokainen kääntäjä käsittää hieman omalla tavallaan sen mitä on kääntämässä. Sitä vartnhan olisi parempi lukea teoksesta monia eri käännöksiä.

    • eräs3

      Hyviä olivat

      Tässä radikaali käännös jonka joskus aikanaan tein yhdestä. :)

      --

      Kun ihmiset aikoinaan kadottivat Taon
      syntyi lähinmäisenrakkaus ja oikeudentunto.
      Kun sitten ihmiset oppivat olemaan älykkäitä
      ja hankkivat paljon tietoa, syntyi teeskentely.

      Kun perheet rikkoutuvat nähdään
      "Velvollisuudentuntoisia Poikia"

      Kun on kotimaa on hajoamassa, nousee esiin
      "Isänmaan Ystäviä"

      Hyvä englannin kielinen käännös löytyy mielestäni täältä:

      --

      http://academic.brooklyn.cuny.edu/core9/phalsall/texts/taote-v3.html

    • bubastis.tmi

      Sosiaalipummi havannoi maailmaa, mutta luottaa ensisijaisesti omaan luontoonsa, sen tuomaan sisäiseen näkökykyyn. Hän antaa maailman asioiden tulla ja mennä. Hänen sydämensä on avoin kuin taivas.

      • v0d3

        ...a true prophet! :)


    • Kanavoija

      Hei, kanavointini on juuri julkaistu tästä samasta tekstistä suomeksi
      Tao - taivaallinen tie

      Sen löytää Aurinko maa ry sivuilta!

      Mielenrauhaa!

      • Ihastunut lukija

        Tao Taivaallinen tie -kirjan runot ovat kauniita ja viisaita ja niiden suomen kieli on mielestäni todella ihanaa!


      • Kanavoijs
        Ihastunut lukija kirjoitti:

        Tao Taivaallinen tie -kirjan runot ovat kauniita ja viisaita ja niiden suomen kieli on mielestäni todella ihanaa!

        Kiitos! Tao- Taivaallinen Tie ja kanavoitu teksti on merkityksellistä ja kaunista koska se on suoraan alkulähteestä eikä siis ole käännös! Hyviä lukuhetkiä! Itsekin luen sitä uudestaan ja uudestaan sillä se yksinkertaisessa kauneudessaan hämmästyttää minuakin aina yhtälailla!


    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5098
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1016
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      918
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe