Kysymys vesimaksusta

tyhmiä kysymyksiä

Hei. Muutin ensimmäiseen sellaiseen vuokra-asuntooni, jossa vesimaksu ei kuulu vuokraan. Vesimaksusta mua ei ole infottu sen enempää, mitä asunnon omistaja mainitsi asunnon esittelyssä maksun olevan kiinteä, mutta ei sisälly vuokraan. Mitään laskua ei ole kuulunut, tai kolahtanut postiluukusta ohjeistusta ja tilinumeroa, mihin tuo maksu pitäisi suorittaa.

Tuleeko kiinteässtäkin vesimaksusta siis lasku esim. 3 kk välein, kuten sähköstä? Vai miten mun kuuluisi toimia?

Toinen asia. Onko asunnon omistajan homma ilmoittaa taloyhtiölle, kuka asunnossa sillä hetkellä asuu? Postiluukussani on edeleen edellisen asukkaan nimi eikä rapussa ole mitään ilmoitustaulua tms. jostai saisin talonmiehen/isännöitsijän numeron.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

10

4740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........................

Vesimaksusta en tiedä, koska itselläni se kuuluu vuokraan. Mutta luulisi, että vuokranantajalle sekin maksetaan, aivan kuten vuokraankin sisältyvät vesimaksut. Mutta ehkä kannattaisi siltä vuokraisännältä asiaa kysyä?

Tuosta nimestä...soita huoltomiehelle, he käyvät kyllä vaihtamassa sen nimen.

• maksetaan

kuukausittain ja aika yleinen 0n 12 eur/kk.Kaikki muuttoon liittyvät ilmoitukset tulee sinun suoritta.Postiosoite etc. muutokset.Jotta pääsisit talon kirjoille niin ota yhteyttä isännöitsijälle.Joudut täyttämään jonkun lapun.Taitaa tämä viimeinen olla syy miksi eivät ole lähettäneet vesimaksua.Nimittäin luulevat että asunto tyhjä.

• Sowhatxx

Jos vesilasku on kiinteä niin silloinhan sen täytyy kuulua vuokraan tai olla osana vuokra laskussa. Muussa tapauksessa sinulta pitäisi löytyä huoneistokohtainen vesimittari josta voit tarkistella kulutustasi.

• aloittaja

Mulla tuo vesimaksu on muistaakseni 19e/kk. Ihan sivulausseessa se on mulle mainittu silloin esittelyssä.

Vuokrasopimuksessa ei lue vedestä muuta kuin, ettei se sisälly vuokraan. Eli tuota summaa mulla ei edes ole missään paperilla, ainoastaan muistissa. Kuitenkin sen sanottiin olevan kiinteä eli vakiosumma kuukausittain.

Osoitteenmuutoksen olen tietenkin tehnyt, pitänee vain jostain etsiä käsiini huoltomiehen/taloyhtiön numero, jotta saan sen nimen ja vesimaksun järjestymään..

• bootstaps
        aloittaja kirjoitti:

Mulla tuo vesimaksu on muistaakseni 19e/kk. Ihan sivulausseessa se on mulle mainittu silloin esittelyssä.

Vuokrasopimuksessa ei lue vedestä muuta kuin, ettei se sisälly vuokraan. Eli tuota summaa mulla ei edes ole missään paperilla, ainoastaan muistissa. Kuitenkin sen sanottiin olevan kiinteä eli vakiosumma kuukausittain.

Osoitteenmuutoksen olen tietenkin tehnyt, pitänee vain jostain etsiä käsiini huoltomiehen/taloyhtiön numero, jotta saan sen nimen ja vesimaksun järjestymään..

On ihan mahdollista, että myös kiinteä vesimaksu maksetaan suoraan taloyhtiölle, eikä "kierrätetä" vuokranantajan eli omistajan kautta. Sinun olisi tullut heti asuntoon muuttaessasi ottaa yhteyttä isännöitsijään, tai jos sellaista ei yhtiössä sattuisi olemaan (hyvin epätodennäköistä), as. oy:n hallituksen puheenjohtajaan. Isännöitsijä toimittaa sinulle maksuyhteystiedot vesimaksusta. Huoltomies (tai yhtiöstä riippuen voi olla isännöitsijäkin) hoitaa nimen muutoksen oveen.

• minullakin oli
        bootstaps kirjoitti:

On ihan mahdollista, että myös kiinteä vesimaksu maksetaan suoraan taloyhtiölle, eikä "kierrätetä" vuokranantajan eli omistajan kautta. Sinun olisi tullut heti asuntoon muuttaessasi ottaa yhteyttä isännöitsijään, tai jos sellaista ei yhtiössä sattuisi olemaan (hyvin epätodennäköistä), as. oy:n hallituksen puheenjohtajaan. Isännöitsijä toimittaa sinulle maksuyhteystiedot vesimaksusta. Huoltomies (tai yhtiöstä riippuen voi olla isännöitsijäkin) hoitaa nimen muutoksen oveen.

Vuokra maksettiin vuokranantajalle ja vesimaksusta tuli ihan erilliset maksulaput. Maksettiin taloyhtiön tilille. Minä tosin sain maksulaput vedestä yhtäaikaa kuin maksulaput vuokrastakin. Nykyisessä asunnossani vesimaksu sisältyy vuokraan, eikä tarvitse puljata sen vesimaksun kanssa.

• Sowhatxxx
        aloittaja kirjoitti:

Keskikulutuksen mukaan...
        1 hlöä x 160 litraa/hlö/vrk x 2,65 e/m3 x 365vrk = 156 e/vuosi

19e/kk = 228e/vuosi

Ylä kanttiin, jos on 19e/kk per henkilö kulutus!

• käytätkö
        Sowhatxxx kirjoitti:

19e/kk = 228e/vuosi

Veden lämmittäminen tuplaa hinnan.

• käytännössä
        Sowhatxxx kirjoitti:

19e/kk = 228e/vuosi

ilman mittausta veden kulutus on keskimäärin noin 220 liraa vuorokaudessa ja meillä vesi plus jätevesi on noin 3€.

0.220x3€x356=235 -> 19,58€/kk oho, sattupa sama summa :)

Koska ihmiset napisee vesimaksuista, niin yleesä veimaksulla peritään vain kylmän veden hinta ja lämmityskulut menee vastikeisiin tai vuokriin.

Jos halutaan periä todellien vedenkulutuksen kustannus, niin hinta pitäisi olla jotain 35€

• teik

..huomasitkin, tapoja on monia erilaisia! Puhelin kauniiseen käteen ja soittoa vuokranantajalle! En ole vielä sellaiseen vuokranantajaan törmännyt, joka ei auliisti vastailisi kysymyksiin. Nopeammin hoituu homma siten, kuin täällä kyselemällä ja arvuuttelemalla mikä on oikea tapa.

Mulla ekassa vuokrakämpässä oli myös kiinteä vesimaksu, joka maksettiin vuokran päälle. Mutta samaan aikaan ja samaan paikkaan. Se ei siis ollut osa vuokraa, mutta kiinteä (ei siis ollut vesimittaria), ja lisäsin sen itse samaan aikaan vuokran kanssa maksettavaksi, kun mitään muuta ei oltu sovittu. Minulle siis sanottiin "vuokra on 280e ja vesimaksu 12e", siispä maksoin koko ajan nuo molemmat samassa. Mutta edelleen, otapa yhteys vuokranantajaan! :D

Talonyhtiölle tosiaan pitää ilmoittaa muutosta. Minulla se kävi soittamalla ekassa paikalla, toisessa ihan ruutupaperille kirjoitin koska ja mistä on muutettu ja nimet. Ja samana päivänä vaihtui oveenkin nimi! Eli jostakin papereista kyllä pitäisi löytyä jokin yhteystieto..

Sellaista vielä jäin miettimään, että jos ilmoitustaululla ei todellakaan ole mitään yhteystietoja, niin mitä teet jos unohdat avaimesi kotiin tai hukkaat ne, tai tarvitset vaikka päivystävää sähkömiestä (meillä paukahti pääkytkin eräänä sunnuntaina, ja helpoiten homma toimi kun soitettiin kiinteistöhuoltoon). Etsi hyvä ihminen jostain käsiisi huoltomiehen/kiinteistöhuollon numero nyt ainakin, sillä kun tarve on suurin, niitä ei mistään numeropalvelusta osoitteen perusteella saa (nimim. entinen numeropalvelun täti)! Sieltähän tai vuokranantajalta voit kysäistä tätä ovessa olevan nimen asiaakin. Onnea uuteen kotiin! :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      130
      2751
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      72
      2082
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      134
      1780
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      21
      1665
    5. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      119
      1616
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      139
      1316
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      88
      1084
    8. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      144
      1035
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      48
      982
    10. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      29
      917
    Aihe