Toimeentulotuki opiskelijalle

Tiedoton84

Hei! Olisi hyvä jos joku asioista tietävä osaisi neuvoa. Elikkä tilanne on seuraava, opintotuki on loppunut tämän vuoden alusta huonon opintomenestyksen takia, mitään muita tuloja ei ole. Vuokraa maksan 350€/kk ja lisäksi laskuja on noin 1400€ arvosta perintätoimistossa.

Olenko oikeutettu toimeentulotukeen? Kuinka suuri se on? Onko prosessi kuinka vaativa, tutkivatko tarkkaan kaikki menot ja tulot tms? Haetaanko tukea joka kuukaudelle vai esim. kesään asti? Mitä kaikkea kuitteja/todistuksia vaaditaan?

Kiitokset kaikille joilla riittää mielenkiintoa vastata.

13

1739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allo........

      Soita nyt aluksi aika paikkakuntasi sosiaalitoimistoon. Sosiaalivirkailija neuvoo aikaa antaessa puhelimessa mitä lomakkeita sinun pitää ottaa mukaan sinne mentäessä. Laskurilla voit arvioida mahdollisen toimeentulon. esim. http://www.tampere.fi/sosiaalipalvelut/toimeentulotuki/toimeentulotukilaskuri/index.html

      KELAAN myös hakemus yleisen asumistukeen. KELASSA myös neuvotaan ja annetaan mukaan lomakkeet. KELAN sivuilla on laskuri yleiseen asumistukeen. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/Docs/220801120915EH?OpenDocument

      • toimi nopeasti

        kannattaa toimia nopeasti, mene heti sos. toimistoon käymään ja hakemaan hakemus. siinä on mainittu liitteet ja niiden määrä. Yhteensä muistaakseni jotain 17 kpl, ainakin meilläpäin.

        Joten varaa koko päivä aikaa ravaamiseen eri luukkujen välillä ja kopioimiseen esim kirjastossa kaikki sähkö/vesi laskut, terveydenhuolto yms. menot. Lisäksi voivat vaatia lisäselvityksiä, tai todennäköistä on, että joudut lähettämään monta muuta paperia niille pyöriteltäviksi..mm. parin viime kuun tiliotteet.

        Toivottavasti kukaan ei ole laittanut sinulle tilille rahaa koska ne luetaan tuloiksi.

        Meilläpäin sosiaalitoimisto ei ainakaan auta kuin puliukkoja ja ulkomaalaisia eikä rehellisiä kansalaisia. Meillä oli vastaava tilanne ja saimme 3 hlö:n talouteen sosiaalitoimistosta kolmen kuun ajalta noin. 800 euroa. Käsittelivät hakemustamme yhteensä 1 kk ja 1 vko:n lisäselvityksineen. Arvatkaa näkikö lapset nälkää. Itse ei syöty muita kun ruoka-avustuksia ja laskuja ei saatu edes maksettua. Onneksi ei ole enään ikinä tarvinnut mennä sos. toimistoon!!


      • toimi nopeasti kirjoitti:

        kannattaa toimia nopeasti, mene heti sos. toimistoon käymään ja hakemaan hakemus. siinä on mainittu liitteet ja niiden määrä. Yhteensä muistaakseni jotain 17 kpl, ainakin meilläpäin.

        Joten varaa koko päivä aikaa ravaamiseen eri luukkujen välillä ja kopioimiseen esim kirjastossa kaikki sähkö/vesi laskut, terveydenhuolto yms. menot. Lisäksi voivat vaatia lisäselvityksiä, tai todennäköistä on, että joudut lähettämään monta muuta paperia niille pyöriteltäviksi..mm. parin viime kuun tiliotteet.

        Toivottavasti kukaan ei ole laittanut sinulle tilille rahaa koska ne luetaan tuloiksi.

        Meilläpäin sosiaalitoimisto ei ainakaan auta kuin puliukkoja ja ulkomaalaisia eikä rehellisiä kansalaisia. Meillä oli vastaava tilanne ja saimme 3 hlö:n talouteen sosiaalitoimistosta kolmen kuun ajalta noin. 800 euroa. Käsittelivät hakemustamme yhteensä 1 kk ja 1 vko:n lisäselvityksineen. Arvatkaa näkikö lapset nälkää. Itse ei syöty muita kun ruoka-avustuksia ja laskuja ei saatu edes maksettua. Onneksi ei ole enään ikinä tarvinnut mennä sos. toimistoon!!

        On täysin kohtuutonta, että tuloton ja varaton huoltaja joutuu maksamaan sossuun toimittamistaan kopioista.

        Sosiaalitoimistolla on velvollisuus maksutta kopioida asiakkaan toimittamat dokumentit, eli etsi tarpeelliset paperit ja vie sossuun kopioitaviksi - samalla voivat varmentua aitoudesta.


      • noin.
        petu_67 kirjoitti:

        On täysin kohtuutonta, että tuloton ja varaton huoltaja joutuu maksamaan sossuun toimittamistaan kopioista.

        Sosiaalitoimistolla on velvollisuus maksutta kopioida asiakkaan toimittamat dokumentit, eli etsi tarpeelliset paperit ja vie sossuun kopioitaviksi - samalla voivat varmentua aitoudesta.

        Mä oon lähettänyt ne alkuperäiset dokumentit (laskut ym) sossuun, ja ne lähettää ne sitten takaisin kun ovat päätöksensä tuesta tehneet. Näin ainakin meillä päin.


    • vinkkinä

      ehdottaisin että otat välivuoden, menet töihin, maksat velkasi ja hoidat raha-asiasi kuntoon. Samalla mietit onko kyseinen ala sinua varten jos kerta koulumenestyksen takia tuetkin loppuu. Pitää olla jo aika huono menestys nimittäin.

      Motivaatiolla ja mielenkiinnolla ne kurssit läpäistään!

    • kyrpakari

      Olen aikeissa muuttaa eri paikkakunnalle korkeakouluopiskelujen perässä ensi kesällä, koska tämänhetkisen paikkakuntani korkeakouluun minun on vaikea päästä opiskelemaan kiinnostamaani koulutusohjelmaan.

      Kysymykseni koskee toimeentuloa. Kuinka yleistä on opiskelijan saama toimeentulotuki kaupungilta ilman, että joutuu ottamaan opintolainaa?

      • ääpoä

        Kaikki tämän valtion sossut ovat saaneet tiedotteen siitä, että opintolainaa ei pakoteta nostamaan, vaikka se joka paikassa huomioidaankin tulona, mikäli opiskelijalla on sitä mahdollisuus nostaa.


    • opiskelija tiukilla

      Saan opintotukea ja opintolainaa täysmäärän per kuukausi. Vuokran (ja pakollisen käyttömaksun) maksamisen jälkeen minulle jää käytettäväksi noin 350 euroa. Olenko oikeutettu toimeentulotukeen?

      Jos olen,
      - käsketäänkö minun ensin hakea työtä ja todistamaan, etten ole sitä saanut?
      - pyydetäänkö hankkimaan halvempi asunto?
      - kysytäänkö minulta, miksi en ole käyttänyt kaikkea opintolainaani / nostanut kaikkea sitä kerralla (miksi näin edes tekisin, pyrin jakamaan sen niin, että 300 e per kuukausi)?
      - vaikuttavatko tilillä olevat rahat (säästöt)?

      • 568789

        Kaikkiin kysymyksiisi vastaus on ehkä. Nämä riippuvat ihan kunnasta ja virkailijoista ja varmaan tuulen asennostakin. Säästöt tosin ovat sellainen asia, että ne vaikuttavat aina.

        Kannattaa suunnata ihan sinne oman paikkakunnan sossuun, sieltä saat tietää, mikä tilanteesi oikeasti on.


      • miri
        568789 kirjoitti:

        Kaikkiin kysymyksiisi vastaus on ehkä. Nämä riippuvat ihan kunnasta ja virkailijoista ja varmaan tuulen asennostakin. Säästöt tosin ovat sellainen asia, että ne vaikuttavat aina.

        Kannattaa suunnata ihan sinne oman paikkakunnan sossuun, sieltä saat tietää, mikä tilanteesi oikeasti on.

        Aika paljon toi 350 euroa! Mulla jää käteen 150 kuukaudessa, ei paljoo naurata. Mä en saa toimeentulotukea, aika epäreilua jos sä saisit.


      • girble
        miri kirjoitti:

        Aika paljon toi 350 euroa! Mulla jää käteen 150 kuukaudessa, ei paljoo naurata. Mä en saa toimeentulotukea, aika epäreilua jos sä saisit.

        Niin, että on epäreilua, jos joku saa jotain, kun sinä et saa? Aikamoista hiekkalaatikkoajattelua. Jos käydään selvittämään, niin varmasti selviää ne teidän kahden tilanteiden erot.


      • ei oo helppoa
        miri kirjoitti:

        Aika paljon toi 350 euroa! Mulla jää käteen 150 kuukaudessa, ei paljoo naurata. Mä en saa toimeentulotukea, aika epäreilua jos sä saisit.

        A) ootko hakenu toimeentulotukea, B) minkä jälkeen jää tuo 150 e ja C) opiskeletko vai mitä teet?

        Jos on oikeutettu tukiin, niin miksi ei niitä hyödyntäisi?

        On tässä maailmassa niin monta muutakin "epäreilua" asiaa. Toisilla pappa betalar kaiken, toisilla ei, mutta that's way it is.


    • huolettaa

      Mitenkäs, jos nostaa kaiken saatavan opintolainan ja käyttää sitä 300 euroa kuussa (kuten Kelakin sen jakaa, esim 2700 e / 9 kk = 300 e/kk) ja opintotuesta asumislisän kera jää kuussa käteen vuokran jälkeen noin 50 euroa, eli yhteensä elämiseen on per kuukausi 350 e, niin jos kesäksi ei saa töitä, niin voidaanko sossusta sanoa, että ei anneta sulle senttiäkään, koska opintolainasta pitäisi jäädä säästöön (vaikka nyt jo elän alle 150 e sen, mitä mun pitäisi kuussa saada: 500 e - 350 e = 150 e)?

      Vähän sekava kysymys, mutta voiko näin käydä? Kaikki sanovat, että kesätöiden saaminen on tosi vaikeaa (kaverit, firmat, jopa julkiset tahot) ja näin oli jo viime kesänä, silloin tosin asuin vielä kotona. Jos en saa mistään rahaa kesäksi, en pysty maksamaan vuokriani, joudun irtisanomaan kämppäni ja sitä myöden lopettamaan opiskeluni. Ja jos ei ole rahaa, niin millä maksaisin takaisinmuuton opiskelupaikalle, saati takuuvuokraa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe