Luistelu koulussa..

tyttöni 2lk

Eli nyt kun tämä talviurheilu on alkanut, niin tyttäreni tuli kotiin ja sanoi että huomenna on koulussa luistelua. Tyttäreni kyllä pitää luistelusta, mutta sanoi ettei opettaja auta solmimaan luistimia. 8-vuotias pieni heiveröinen tyttö osaa ne kyllä solmia muttei saa niitä tarpeeksi kireälle,onko kukaan muu törmännyt vastaavaan? Kun kuulemma naapurikunnan 98 syntyneet jääkiekkopojat eivät solmi luistimiaan itse,koska eivät niitä saa tarpeeksi kireälle..

33

6413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

      Kyllähän opettajan pitäisi auttaa luistimien solmimisessa. Voi pienille vielä olla vaikeaa saada luistimet sopivan kireälle. Ja kokemuksesta tiedän, että luistin tuntuu tosi hankalalta jalassa, jos se jostain puristaa tai kiristää tai lonksuu liian löysällä.

      Onkohan lapsesi ymmärtänyt väärin? Monesti lapsi on kotona itkenyt, että opettaja ei auta, mutta lapsi on vain jostain syystä turhautuneena luullut niin.

      Tuntuu tosi oudolta, että opettaja ei auttaisi lasta. Toivottavasti teillä kaikki kääntyy parhain päin ja huomisesta luistelusta tulee kivaa.

      • tyttöni 2lk

        Viime luistelukerran jälkeen oli ope sanonut ettei ensi kerralla auta vaan pitää itse oppia. Mielestäni opettelemalla ei saa lisää sormivoimia :(.Tänään tyttäreni mukaan ope oli vielä sanonut ettei voi huomenna auttaa eikä itse luistella koska selkä on kipeä.. Mielestäni silloin pitäisi jäädä sairaslomalle!!Kirjoitin kyllä piiiitkän viestin huomiseksi reissuvihkoon ja kysyin myös että onko mahdollista että tytär olisi ymmärtänyt väärin(en kyllä usko,kyseinen ope on tuhonnut jo monen lapsen liikunnanilon. Sitä myös ihmettelen että mitä tapahtuu jos lapsen nilkka vääntyy, siitä syystä ettei ope ole kiristänyt luistimia? Otetaanko silloin koulun vai open vakuutuksesta? Ja vielä sellainen mielipide,että opettajien vastuu on varmasti myös tehdä liikuntatunneista turvallisia.


      • harjoitella
        tyttöni 2lk kirjoitti:

        Viime luistelukerran jälkeen oli ope sanonut ettei ensi kerralla auta vaan pitää itse oppia. Mielestäni opettelemalla ei saa lisää sormivoimia :(.Tänään tyttäreni mukaan ope oli vielä sanonut ettei voi huomenna auttaa eikä itse luistella koska selkä on kipeä.. Mielestäni silloin pitäisi jäädä sairaslomalle!!Kirjoitin kyllä piiiitkän viestin huomiseksi reissuvihkoon ja kysyin myös että onko mahdollista että tytär olisi ymmärtänyt väärin(en kyllä usko,kyseinen ope on tuhonnut jo monen lapsen liikunnanilon. Sitä myös ihmettelen että mitä tapahtuu jos lapsen nilkka vääntyy, siitä syystä ettei ope ole kiristänyt luistimia? Otetaanko silloin koulun vai open vakuutuksesta? Ja vielä sellainen mielipide,että opettajien vastuu on varmasti myös tehdä liikuntatunneista turvallisia.

        jo kotona. Liikuntatunti menee kyllä tehokkasti siihen, että opettaja käy vuorotellen jokaisen oppilaan luistimet laittamassa ja sitten ne pitääkin jo olla ottamassa pois kun tunti päättyy ja sitten vanhemmat kitisevätkin, kun ei sitä luistelua ollutkaan yhtään tai ehkä vaan vartti.

        Kyllähän nyt 8v ikäinen on luistellut jo monet kerrat eikös? Ja kuten joku jo kirjoittikin, niin nauhojen kiristäminen on teknikkalaji eikä niin paljoa voimalaji.

        On helppoa mennä sanomaan, että jääpäs ope sairaslomalle, mutta jos lääkäri katsoo, että se selkä ei ole riittävän kipeä sairaslomaa varten, niin pakko sitä on opettajankin töissä olla!

        Ja tuohon vakuutusasiaan, ei opettaja voi olla vastuussa jokaisen oppilan kohdalla yksityisesti, kyllä se on koulu vastuussa mahdollisista tapaturmista. Mutta jos ei liiikuntavälineitä kunnolla edes itse yritetäkään laittaa vaan ensimmäiseksi mietitään, että "saisinpas opetajalle oikein henkilökohtaisen rangaistuksen korvausvelvollisuuten", niin silloin ollan kyllä hakoteillä!

        Juu, opetajan tehtävä on tehdä oma osuutensa turvallisuuden eteen koko koulupäivänä ja se meneekin siinä, että opettaja käskee opettelemaan oikean tavan oppilan itse laittaa luistimet kunnolla kiinni ja jos ei luistimet ole kunnolla, niin opettaja voi huomauttaa siitä, jotta turvallisuus tulee huomioiduksi.


      • niitä
        harjoitella kirjoitti:

        jo kotona. Liikuntatunti menee kyllä tehokkasti siihen, että opettaja käy vuorotellen jokaisen oppilaan luistimet laittamassa ja sitten ne pitääkin jo olla ottamassa pois kun tunti päättyy ja sitten vanhemmat kitisevätkin, kun ei sitä luistelua ollutkaan yhtään tai ehkä vaan vartti.

        Kyllähän nyt 8v ikäinen on luistellut jo monet kerrat eikös? Ja kuten joku jo kirjoittikin, niin nauhojen kiristäminen on teknikkalaji eikä niin paljoa voimalaji.

        On helppoa mennä sanomaan, että jääpäs ope sairaslomalle, mutta jos lääkäri katsoo, että se selkä ei ole riittävän kipeä sairaslomaa varten, niin pakko sitä on opettajankin töissä olla!

        Ja tuohon vakuutusasiaan, ei opettaja voi olla vastuussa jokaisen oppilan kohdalla yksityisesti, kyllä se on koulu vastuussa mahdollisista tapaturmista. Mutta jos ei liiikuntavälineitä kunnolla edes itse yritetäkään laittaa vaan ensimmäiseksi mietitään, että "saisinpas opetajalle oikein henkilökohtaisen rangaistuksen korvausvelvollisuuten", niin silloin ollan kyllä hakoteillä!

        Juu, opetajan tehtävä on tehdä oma osuutensa turvallisuuden eteen koko koulupäivänä ja se meneekin siinä, että opettaja käskee opettelemaan oikean tavan oppilan itse laittaa luistimet kunnolla kiinni ja jos ei luistimet ole kunnolla, niin opettaja voi huomauttaa siitä, jotta turvallisuus tulee huomioiduksi.

        valivaleja, miten ylityöllistettyjä opet ovat kun eivät ehdit solmimaan 25 oppilaan luistimennauhoha, katsomaan että 25 on pipo päässä, että 25 syö kunnolla jne....

        kyse ei ole kuitenkaan siitä. osa siitä 25 osaa itse hyvin, osa jotenkuten, osa ei ollenkaan. ja kyllä open pitää osata ottaa huomioon eri kehitystasot lapsissa

        esim minun lapseni osasi sitoa kengännauhat ja luistimet jo eskarissa, naapurin tyttö ei osaa vieläkään. kyllä open velvollisuus on opettaa ja auttaa sitä joka ei vielä osaa eikä vaan vaatia, että nyt pitää osata. onhan open velvollisuus opettaa matematiikkaakin eikä vain sanoa, että "seuraavalla kerralla pitää osata"

        onneksi suurin osa opettajista ymmärtää eritasoiset lapset ja huomaa, ketkä tarvitsevat apua enemmän ketkä vähemmän ketkä eivät ollenkaan.

        onneksi meillä on aina ollut ihana ope, joka on kyllä huomauttanut jos lapsi on välkällä jättänyt pukematta kunnolla tai jos lapsi ei syö kunnolla. niin kuin pitääkin.

        ja kiitos, sinulta en tarvitse yhtää kommenttia miten OPE EI EHDI EI JAKSA niistää 25 nenää, komentaa juomaan maitoa, katsoa että vetoketju on kiinni.... ope ehtii ja jaksaa jos HALUAA. kun kuitenkaan hänen ei tarvi ihan niistä kaikista 25 huolehtia, kun suurin osa kuitenkin osaa itse. niistä joistakin vain, jotka eivät aina kaikkea tajua.


      • on nykyaikana
        niitä kirjoitti:

        valivaleja, miten ylityöllistettyjä opet ovat kun eivät ehdit solmimaan 25 oppilaan luistimennauhoha, katsomaan että 25 on pipo päässä, että 25 syö kunnolla jne....

        kyse ei ole kuitenkaan siitä. osa siitä 25 osaa itse hyvin, osa jotenkuten, osa ei ollenkaan. ja kyllä open pitää osata ottaa huomioon eri kehitystasot lapsissa

        esim minun lapseni osasi sitoa kengännauhat ja luistimet jo eskarissa, naapurin tyttö ei osaa vieläkään. kyllä open velvollisuus on opettaa ja auttaa sitä joka ei vielä osaa eikä vaan vaatia, että nyt pitää osata. onhan open velvollisuus opettaa matematiikkaakin eikä vain sanoa, että "seuraavalla kerralla pitää osata"

        onneksi suurin osa opettajista ymmärtää eritasoiset lapset ja huomaa, ketkä tarvitsevat apua enemmän ketkä vähemmän ketkä eivät ollenkaan.

        onneksi meillä on aina ollut ihana ope, joka on kyllä huomauttanut jos lapsi on välkällä jättänyt pukematta kunnolla tai jos lapsi ei syö kunnolla. niin kuin pitääkin.

        ja kiitos, sinulta en tarvitse yhtää kommenttia miten OPE EI EHDI EI JAKSA niistää 25 nenää, komentaa juomaan maitoa, katsoa että vetoketju on kiinni.... ope ehtii ja jaksaa jos HALUAA. kun kuitenkaan hänen ei tarvi ihan niistä kaikista 25 huolehtia, kun suurin osa kuitenkin osaa itse. niistä joistakin vain, jotka eivät aina kaikkea tajua.

        hävinnyt vanhempien vastuu lapsistaan? kaikki asiat pitäisi oppia koulussa vaikka kasvatus- ja opetusvastuu on pääasiassa kotona koskien tavallisia asioita.

        Jos lapsi ei pärjää koulussa 7v ikäisenä, niin koulunaloitukseen voi hakea lykkäystä. Jos lapsi tarvitsee vielä nenän niistämistä, ruokailun erityistarkkailua ym, niin ehkä oikeampi paikka lapselle olisi vielä olla päiväkodissa.


      • ääripäästä toiseen?
        on nykyaikana kirjoitti:

        hävinnyt vanhempien vastuu lapsistaan? kaikki asiat pitäisi oppia koulussa vaikka kasvatus- ja opetusvastuu on pääasiassa kotona koskien tavallisia asioita.

        Jos lapsi ei pärjää koulussa 7v ikäisenä, niin koulunaloitukseen voi hakea lykkäystä. Jos lapsi tarvitsee vielä nenän niistämistä, ruokailun erityistarkkailua ym, niin ehkä oikeampi paikka lapselle olisi vielä olla päiväkodissa.

        ymmärsitkö tahallasi väärin?

        yhdelle tuottaa matematiikka ongelmia, toiselle äidinkieli, kolmannelle nauhojen sitominen, neljäs ei osaa hiihtää... pitäisikö näiden kaikkien mennä takaisin päiväkotiin "opettelemaan"?

        suurin osa oppilaista kuitenkin osaa. ellei osaa, niin oppii. mutta kaikille ei esim kädentaidot ole niin helppoja alusta alkaen. pitäisikö sellaisen lapsen, joka ei kertakaikkiaan saa niitä luistimia jalkaansa mennä takaisin päiväkotiin? tekeekö opettaja muuten mukavasta asiasta, luistelusta, painajaisen kun vaatii että lapsen on osattava sitoa ja vaikk lapsi yrittää ja yrittää ei osaa. ei opettaja voi vaatia lukihäiriöiseltäkään ihan samaa kuin sellaiselta joka on lukenyt 4-vuotiaasta.

        mihin on kadonnut yksilön kunnioitus? pitääkö kaikkien lasten olla samasta muotista, osata samat asiat ja ellet osaa, kotiin kasvamaan, kun ope ei osaa ei jaksa ei viitsi ottaa yksilöitä huomioon

        entä jos kotona on harjoiteltu, mutta kun ei vaan opita. kaikki eivät kulje samaan tahtiin oppimisen kanssa ja onneksi SUURIN osa opettajista sen tajuaa.

        enkä tarkoittanut, että yksi lapsi tarvitsee nenän pyyhkimistä, tarkkailua että syö, että pukee.... tarkoitin että yhdelle voi olla ongelmana yksi asia toiselle toinen. ja varmasti sen tajusitkin...


      • Mutta ö
        on nykyaikana kirjoitti:

        hävinnyt vanhempien vastuu lapsistaan? kaikki asiat pitäisi oppia koulussa vaikka kasvatus- ja opetusvastuu on pääasiassa kotona koskien tavallisia asioita.

        Jos lapsi ei pärjää koulussa 7v ikäisenä, niin koulunaloitukseen voi hakea lykkäystä. Jos lapsi tarvitsee vielä nenän niistämistä, ruokailun erityistarkkailua ym, niin ehkä oikeampi paikka lapselle olisi vielä olla päiväkodissa.

        Pitäisikö minun laittaa lapseni päiväkotiin takaisin, kun hänkään ei osaa vielä sitoa luistimen nauhoja? Kotona on opeteltu, mutta hänellä tuo motorinen puoli ei ole niin hyvä kuin vaikkapa naapurin samanikäisellä lapsella. Mutta hän kyllä osaa lukea mainiosti ja matematiikkakin sujuu.

        Kaikki eivät onneksi ole samasta puusta veistettyjä ja suurin osa ihmisistä, myös opettajista suvaitsee erilaisuutta.

        Hienoa, että teillä on kaikki ollut niin ongelmatonta, että voit surutta syyllistää koteja. Kaikilla ei ole.


      • örri

        meillä opetellaan jo 4v- ja vähitellen oppii ,yleensä n.5v. osaa


      • isommat

        oppilaat 5-6 luokkalaiset joutuivat luistinteen sitojiksi pienimmille oppilaille.
        Ja homma hoitu hyvin.


      • Anonyymi
        niitä kirjoitti:

        valivaleja, miten ylityöllistettyjä opet ovat kun eivät ehdit solmimaan 25 oppilaan luistimennauhoha, katsomaan että 25 on pipo päässä, että 25 syö kunnolla jne....

        kyse ei ole kuitenkaan siitä. osa siitä 25 osaa itse hyvin, osa jotenkuten, osa ei ollenkaan. ja kyllä open pitää osata ottaa huomioon eri kehitystasot lapsissa

        esim minun lapseni osasi sitoa kengännauhat ja luistimet jo eskarissa, naapurin tyttö ei osaa vieläkään. kyllä open velvollisuus on opettaa ja auttaa sitä joka ei vielä osaa eikä vaan vaatia, että nyt pitää osata. onhan open velvollisuus opettaa matematiikkaakin eikä vain sanoa, että "seuraavalla kerralla pitää osata"

        onneksi suurin osa opettajista ymmärtää eritasoiset lapset ja huomaa, ketkä tarvitsevat apua enemmän ketkä vähemmän ketkä eivät ollenkaan.

        onneksi meillä on aina ollut ihana ope, joka on kyllä huomauttanut jos lapsi on välkällä jättänyt pukematta kunnolla tai jos lapsi ei syö kunnolla. niin kuin pitääkin.

        ja kiitos, sinulta en tarvitse yhtää kommenttia miten OPE EI EHDI EI JAKSA niistää 25 nenää, komentaa juomaan maitoa, katsoa että vetoketju on kiinni.... ope ehtii ja jaksaa jos HALUAA. kun kuitenkaan hänen ei tarvi ihan niistä kaikista 25 huolehtia, kun suurin osa kuitenkin osaa itse. niistä joistakin vain, jotka eivät aina kaikkea tajua.

        Vanha ketju mutta pakko kommentoida. Aina ylistetään opettajia ettei kerkeä auttamaan kun kiire ja kiire. Kuitenkin luokalla on heikompilahjaisia oppilaita, jotka oppivat asiat hitaammin kuin muut. Silloin on vähän pakko edetä myös heikompien tahtiin, hankkimalla vaikka apukäsiä. Se miten se toteutuu, en tiedä, mutta muistan lapsuudesta kun itse jäi jälkeen muista.


    • rapu

      Meilläkin tänä iltana tokaluokkalainen tyttö itki kun ei ollut saanut luistimia tarpeeksi tiukalle. Opa oli auttanut sitten ja kehoittanut harjoittelemaan kotona. Muutoin tyttö saa ihan hyvin luistimet jalkaan, mutta se kiristäminen ei onnistu. En minäkään keksi miten sitä voisi harjoitella, iän myötä kait voimat lisääntyy.

      • h.h.

        on opettajille hikistä puuhaa. Luistimia on solmittavana mahdollisesti yli kaksikymmentä paria eli noin neljäkymmentä kappaletta. Riippuu toki käytettävissä olevasta ajasta, mutta on hyvinkin mahdollista, että jäällä ehditään olla vain 10-15 minuuttia yhtä aikaa, jos opettaja solmii kaikkien oppilaiden luistimet. Siksi olisi hyvä, että lapset oppisivat sen tekemään mahdollisimman pitkälle itse. Useinkaan kyse ei ole voimien vaan tekniikan puutteesta; aloitetaan kiristäminen liian myöhään eli vasta varresta. Jos luistin on oikean kokoinen, kiristäminen jalkapöydän yläpuolelta onnistuu melko helposti, sitten jo loppuvarsikin onnistuu paremmin. Itse olen usein haalinut kentälle mukaan solmimisapuja: isommat kummioppilaat tulevat mielellään (tietysti täytyy sopia heidän opettajansa kanssa) ja usein on löytynyt myös oppilaiden vanhempia, jotka ovat tulleet mielellään apuun. Monet vanhemmat kuskaavat lapsiaan kouluun ja jos luistelemaan mennään päivän aluksi, niin nämä kuskit voivat hyvin olla auttamassa kiristämisessä. Tai jos jäälle mennään isompien oppilaiden jälkeen, he voivat auttaa, kun luisteluvuoro vaihtuu. Toivottavasti löytyy hyviä konsteja, jotta luistelusta voisi nauttia eikä siitä tulisi itkun asia!


    • ?????????????????

      Kun itse olin ekalla luokalla ja luistelupäivä lähestyi, opettaja lähetti vanhemmille lapun, että luistinten sitomista on opeteltava kotona, jotta hän ei joudu kaikille sitomaan.

      Opin yhdestä noin puolen tunnin kerrasta kotona enkä ollut mitenkään voimakas. Suurin osa porukasta oli oppinut myös kerrasta.
      Ovatko nykyoppilaat jotenkin tyhmempiä vai vanhemmat laiskempia, vai eivätkö nykyvanhemmatkaan enää tiedä, miten luistimet sidotaan! Voi elämä.
      Opetelkaa kotona. Kyllä sitten opettaja kiristää, jos yrityksestä huolimatta luistimet eivät pysy jalassa.

      Taitoluistimien kuuluu olla tiukalla vain jalkapöydän yläosasta ja nilkasta. Siitä ylöspäin lähdetään sitten löysentämään. Katsokaa vaikka luistelijoiden sitomistapaa. Varresta voisi pujottaa useammankin sormen.

      Toki varretkin voi laittaa kireälle: se tuo tasapainoon turvallisuutta mutta oikeaoppisesti ei niin edes sidota.

    • varma,

      että tyttäresi on ymmärtänyt asian oikein? Ehkäpä opettaja auttaakin vaan nimenomaan auttaa lasta tekemään asian itse, ei tee sitä hänen puolestaan.

      Toisekseen jos opettajan pitää sitoa noin 20 lapsen luistimet alusta loppuun, ei luisteluaikaa enää jää. Asia kannattaa opetella kotona, tokaluokkalainen siihen kyllä jo pystyy.

      • freuder

        Mut sit on näitä harmaalla alueella eläviä vajaataitoisia ja -kykyisiä lapsia, joita ilman diagnoosia kohdellaan kuin keskiverto-ikätoveria ja kärsivät siitä joka ikinen päivä.

        *äiti jonka 12v lapsi ei opi solmimaan kengännauhoja luistimista puhumattakaan*


      • oppimaan mars
        freuder kirjoitti:

        Mut sit on näitä harmaalla alueella eläviä vajaataitoisia ja -kykyisiä lapsia, joita ilman diagnoosia kohdellaan kuin keskiverto-ikätoveria ja kärsivät siitä joka ikinen päivä.

        *äiti jonka 12v lapsi ei opi solmimaan kengännauhoja luistimista puhumattakaan*

        sininkin olisi syytä mennä opettelemaan jotain, esim.kielenkäyttöä.


    • näinhän ne

      asiat selvii. Heti vaan korvausvelvollisia ja syyllisiä miettimään.
      Itse olen koululla töissä ja meillä on ohjeena 2.luokklaisten kanssa, ett luistimet pitää saada itse jalkaan ja aikuinen auttaa solmimisessa, jos se ei itseltä vielä onnistu.
      Meillä on 25 oppilasta, eli 50 luistinta ja olemme järjestäneet nauhoitusrumbaan 3 aikuista.
      Aikaa puuhaan menee silti ainakin vartti, plus kypärien sovittelu ja säätely.

      Ennen luistelua lähetimme kotiin viestin, jossa pyydettiin tarkistamaan luistinten koko, myös villasukan kanssa, sekä nauhojen kunto. Kun solmuisia tai haperia nauhoja ei kukaan pysty kiristämään. Pyysimme myös sovittamaan kypärän ja valitsemaan sellaisen pipon sinne alle jonka kanssa kypärä mahtuu. Sekä pyysimme harjoittelemaan kotona useita kertoja nauhojen löysentämistä, luistinten jalkaan laittoa, nauhojen kiristystä ja solmimista sekä nauhojen avaamista, löysentämistä ja luistinten pois ottamista.
      Viestiin ei huomattu laittaa, että käytä luistinkassina jotain muuta kuin muovipussia ja niin monet pienet koululaiset joutuivat kantamaan luistimensa kentältä ilman kassia, kun muovikassi oli jo revennyt kouluun tullessa tai viimeistään kentälle mennessä.
      Summa summaarum! Se on se tekniikka, ei niinkään voima, jota tarvitaan puuhaan. No, sitä tulee kun harjoittelee ahkerasti.

      Hiihtorumbaa kauhulla odottaen :)

    • helinä.keiju

      auttoi sitomaan nauhat nuo 6lk oppilaat
      jotka jokainen sai ekalla oliko ne
      isosia en muista millä nimikkeellä heitä
      kutsuttiin ne oli kolmanteen saman oppilaan
      auttaja.
      ja jos heillä ei ollu aikaa niin koulunkäynti
      avustaja.
      meillä on sama ongelma poika on 4lk mutta ei
      harrasta vapaa ajalla luistelua muuta kuin
      kotona niin on se vaikeaa.

    • kaikilla kouluilla

      aikansa. Niin meilläkin. Lopulta keksin niin, että ostin mahdottoman pitkät nauhat jotka laitoin lasten luistimiin, ja opetin että kun kiristää huolella kaikki voimiensa mukaan, niin loput nauhat kiertää sitten nilkan ja luistimenvarren ympräri.

      Opettajako vastaa siitä, jos lasten nilkat katkee??? Siitä ne tulee syyttämään lasta ja perhettä, sillä eivät opettajt mistään vastuuta koskaan ota.

      Minusta on kummallista, että sen vertaa opettajat ei viitsi lapsia auttaa, vaan vaarantaa nilkan murtumisen, ja syyllistää lasta kun ei osaa solmia luistimia.

      NE ON NIIN TIUKAT LAPSEN KÄTEEN LATTAA, ETTÄ luulisi opettajan sen verran taipuvan selästään, että sitoo lasten luistimet. Ei siinä kauaa mene. Onhan ne avustajatkin. Prkl.

      • h.h.

        johtuvaa nilkan murtumaa en ole nähnyt (enkä edes kuullut) reilun 20 vuoden openurani aikana, toivottavasti niitä ei tulekaan ja lapset saavat iloisesti luistella tämänkin lyhyen luistelukauden!


      • ei ole

        joka luokassa ja aina ei ehdi auttaa vaikka haluaisikin. Kummioppilaat myös hyvä apu.


    • eräs ope

      Väitän pitkän opettajanurani kokemuksella, että normaalisti kehittynyt lapsi, myös heiveröinen tyttö, oppii sitomaan luistimemensa, kiristystä myöten jo ekaluokalla(ja paljon ennenkin) jos vain haluaa ja pitää sitä asiaa itselleen tärkeänä. Ne lapset, joita muutenkin passataan liikaa ja tehdään kaikki heidän puolestaan, eivät edes halua oppia näin tympeitä asioita tekemään itse.

      • ja sinä

        ihan varmaan oletkin ope,,,


      • siitä, miten ammattitaidoton

        ja epäystävällisiä ihmisiä on opettajan ammatissa! Kyllä nyt hitto soikoon, opettajan jos kenen pitäisi tietää, että lasten kyvyt ovat aivan erilaiset kuin aikuisten. Sitävartenhan sinne kouluun tullaan, että siellä opitaan asioita, eikä sitä varten että opettajat marisevat joka asiasta.

        Jos ymmärtämystä ei riitä, olet aivan väärällä alalla. Mene kadunlakasijaksi, niin voit huutaa sille luudalle!


      • rakas Watson
        siitä, miten ammattitaidoton kirjoitti:

        ja epäystävällisiä ihmisiä on opettajan ammatissa! Kyllä nyt hitto soikoon, opettajan jos kenen pitäisi tietää, että lasten kyvyt ovat aivan erilaiset kuin aikuisten. Sitävartenhan sinne kouluun tullaan, että siellä opitaan asioita, eikä sitä varten että opettajat marisevat joka asiasta.

        Jos ymmärtämystä ei riitä, olet aivan väärällä alalla. Mene kadunlakasijaksi, niin voit huutaa sille luudalle!

        Se ei kirjoittaja ei taida ole opettaja. Mutta sinä taidat olla taukki.


      • olisikaan

        ope, olet oikeassa siinä että omatoimiset lapset oppivat helpommin monia asioita esim. solmimaan luistimensa. Jotkut vanhemat kun tekevät kaiken lapsen puolesta.


    • tiptop-mama

      Järjestään 99-junnukopissa vanhemmat kiristävät lasten luistimet.

      Toki taas, osa eskareista osaa jo kiristää luistimiaan. Jääkiekossa tosin on vaatimuskin, että luistimet ovat todella kireällä.

    • äiti myöskin

      Jos opettaja sitoisi koko luokan (lapseni luokalla on 25 oppilasta), ei aika muuhun riittäisikään. Eli toki opettaja auttaa, mutta ei millään ehdi kaikkia auttamaan, varsinkin jos luistelukentälle on käveltävä vähänkin pidempi matka.

      Meillä opettaja laittaa reissuvihkoon ilmoituksen, että on luistelua ja vapaaehtoisia vanhempia pyydetään auttamaan luistinten sitomisessa.

      Helpointa on kuitenkin opettaa lapsi vähitellen laittamaan luistimet itse jalkaan ja sitomaan ne oikein. Vaatii kärsivällisyyttä ja harjoittelua. Suomessa en ole nähnyt luistimia, joissa on kiristys kuten laskettelumonoissa, ulkomailla kyllä.

    • ..........

      Tuli mieleen, että meillä oli koulussa kummitoimintaa. Pienillä koululaisilla oli oma kummiluokka ja he myös tulivat auttamaan esim. luistimien sitomisessa. Tosi hyvä juttu, kun kaikilla pienillä ei vielä riitä voimat. Kyllä jokainen oppii iän myötä kiristämään kunnolla, vaikka pienenä saisi siihen apuja. Muistan vain kun itse olin pienenä ihan onneton noissa kaikissa kengännauhoissa, hyppynaruissa, luistimissa ym., niin kyllä ne nykyään sujuu ihan hyvin ja normaali ihminen minusta on kehittynyt, vaikka pienenä sain apua luistimissa.

      • ja pyllyn-

        hipelöintiä...


    • ja muutamat niistä ei osaa

      tulla edes kouluun yksin, vaan äiti tuo heidät autollaan! Hih...Koulun jälkeen lapset jäävät odottamaan äitiään, ja äiti vie heidät taas kotiin.

      Tekee varmaan lasten lksytkin kotona, kunlapset ei osaa.
      Yhtenä päivänä tämä äiti opettaja kantoi lastensa reput autoon, kun lapset eivät osanneet.

      Nämä lapset ovat kolmas ja neljäs luokkalaisia.

    • 4lk Tyttö

      itse olen 4lk tyttö ja pidän jääkikosta ja siksi käytän poikien luistimia jotka ovat vaikea sitoa muta opetaja ei auta!
      Muta eräs toinen opetaja solmii 6 lk nauhat varmuuden vuoksi!
      itse keran nyrjäytin nilani koska luistin ei olut tarpeeksi kireällä muta opetaja ei vieläkään auta!!

    • Anonyymi

      Moi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      252
      18515
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3175
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1735
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1426
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1282
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1101
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe