Aikataulu 9kk ja itse?

mahdollista?

Eli tarkoitus olisi alkaa tekemään 120 m2 melko tavallista puutaloa tänä keväänä. Aikataulua olen laskemassa ja mielipiteitä ja kokemuksia kysymässä.

Talon teen työn ohessa itse(mitä nyt vaimo ja sukulaiset talkoissa joskus) pitkästä ja ulkopuolisilla teetän oikeastaan vaan lvis-työt. Ihan tumpelo en ole rakennustöissä, mutten tällähetkellä tee ammatiksenikaan niitä tee, nuorempana kylläkin.

Kysymys kuuluukin pidättekö madollisena, että muutto on n. 9kk aloituksesta??

Itse laskin, että jos tekisi sen 40 tuntia viikossa x 36 viikkoa ->1440 tuntia vuosilomat niin voisi muutto olla aika lähellä, mutta mitä on muilla kokemukset?

34

4541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

      ...sano nuorelle miehelle, ettei hän voi tehdä jotain tiettyä juttua, sillä Jumala on saattanut vuosisatoja odottaa jotakuta mahdottomuudesta tarpeeksi tietämätöntä tekemään sen.

      Pykälää vakavammin: 40 tuntia viikossa työn ohessa on melkoisen paljon.

      • henry

        Raunon kanssa samaa mieltä.
        Talonrakennus vaatii myös organisointikykyä.
        Elikkä kun menet illalla sinne raksalle, on sinulla oltava selvyys mitä teet, mistä aineista, millä työkaluilla jne.
        Meinaan ikävä huomata että nythän niitä ruuveja ei olekaan, vatupassi hukassa, äkkiä rautakauppaan..


      • nupaha

        Rakentaminen on muutakin kuin vain sitä rakentamista. Pitää soitella putkimiehet, sähkömiehet, puhumattakaan kilpaluttamisesta tarvikkieden suhteen. Jos et kerkeä kilpailuttaa OLLEELLISIA ja KALLIITA hankintoja, menetät tuosta omatoimisuudesta suuren osan oamtoimisesta rakentamisesta kalliimpina tarvikkeina. Meikäläisen ajoista (vajaa puolivuotta) tarvikkeisiin on sen kuin vain tullut lisää ale-varaa.


      • nupaha
        nupaha kirjoitti:

        Rakentaminen on muutakin kuin vain sitä rakentamista. Pitää soitella putkimiehet, sähkömiehet, puhumattakaan kilpaluttamisesta tarvikkieden suhteen. Jos et kerkeä kilpailuttaa OLLEELLISIA ja KALLIITA hankintoja, menetät tuosta omatoimisuudesta suuren osan oamtoimisesta rakentamisesta kalliimpina tarvikkeina. Meikäläisen ajoista (vajaa puolivuotta) tarvikkeisiin on sen kuin vain tullut lisää ale-varaa.

        jos lasket, että oman työn ohessa pystyt tekemään oikein RAKENNUShommia tuon verran. Tarvikkeetkaan ei tuu tontile itsestään tai ainakaan maksaa jos tulee. Puhelinrumba tuohon päälle ja vielä jos kuistaa muunkin perheen olemassa olon, niin on se paljon.

        MUTTA mikään ei ole mahdotonta. Omat kokemukset on sellaiset, että tohdin tuon sanoa. Meikäläinen on kahden pienen (alle 4v molemmat) isä ja opiskelin kokopäivätyön ohella insinööriksi viikonloppuisin ja samalla rakennettiin taloa ja kerkesin sielläkin olemaan koko projektin aikana reilu 500 tuntia. Rakennuspäiväkirjan pito loppui 254 tuntiin, kun ei aika riittänyt päiväkirjan kunnoliseen pitoon eli tuo 500 on arvio.


    • päivälleen

      vuosi - minä, mies ja appiukko illat ja viikonloput lomat raksalla. LVIS ja takka teetettiin, muut pienelementtien pystytyksen jälkeen (ja ennen) tehtiin itse. Kolmeen pekkaan tehtiin yht n. 60 h/vko lomista n 200h/nuppi. Tuosta tulee n 3200h vuoden töiksi. Enempään ei venytty päivätyön ohella kun lapset ja anoppikin piti välillä huomioida.

    • aika niin

      olet lähempänä totuutta.

    • omatoimirakentelija

      On eri asia tehdä 4 h illalla kuin 8 h päivällä. Kun tekee iltahommia, kuluu työn aloitukseen ja lopetukseen suhteellisesti enemmän aikaa. Tämän ainakin itse olen huomannut iltahommien ongelmaksi.

    • 9 kk

      Talo oli kyllä isompi, mutta yhdellä timpurilla meni tuo 9 kk. Itse olin joka päivä apumiehenä.
      120 m2 talo tekemiseen menee ammattilaiselta tehtaan pystytyksen jälkeen 5 kuukautta ja pitkästä tehtynä 7 kk. Ite et pysty sitä alle vuoden tekemään, vaikka olisit poissa töistä.

      • jos on miestä tekemään!

        kyllä toi 9 kk on mahdollinen, joskin vaikea ja talo ei todellakaan ole sitten valmis kun siihen muutat. Mutta pari asiaa toi vaatii:

        Oletetaan, että aloitat huhtikuussa. Maatyöt ja perustukset on synnyttävä niin että kesäkuun lopulla on valut, täytöt, salaojat yms. tehty ja pääset aloittamaan runkoa. Vaatii sen, että lapioon et paljoo koske vaan maahommat tehdään täysin koneellisesti.

        Sitten tuo on yleinen harhaluulo, että runko pitkästä kestäisi 2kk enempi kuin elementtitalon runko. Timpuripari tekee runkoa reilun viikon, kattoa vajaan viikon, villottaa ja levyttää viikon sekä ikkuna-,ovi,räystäs asennukset viikon. Eli yhteensä 4 vk siinä kun paketti samaan valmiuteen 1 vk.(Plus että normaali kertarakentaja harvoin osaa aloittaa perustusten teon niin, että valmista on edellisenä päivänä kun elementit tulee!) Eli timpuri parilla häviää pakettiin kolme viikkoa. Jos käytät itse siihen kesälomasi, tiedät mitä teet ja painat pitkää päivää niin kuukauteen pystyt itsekkin.(sinulla kuukaudessa 30 päivää, timpureilla 20) Edellyttäen tietysti että pääset työn tuloksessa lähelle samoille nopeuksille kun timpurit.

        Eli heinäkuun lopussa pääsisit näin ollen sisähommiin (ulkoverhouksen, terassit jne. mitä ei ole pakko tehdä pitää tietysti jättää ensi kesään) sitten sulla jää se 5 kk sisätöihin jos on ollut miestä pystyttämään se runko tossa ajassa!

        Loppu riippuu sitten ihan sinusta ja materiaalivalinnoistasi saatko tuon 5kk riittämään. Jos levyrakenteiset seinät joihin maalia, kattoon panelia, lattian lukkopontti parkettia, vain märkätiloihin laatoitus, valmistakka ja muut nopeat ja yksinkertaiset ratkaisut voi tuo 5kk olla mahdollinen.

        Oletan ettet ole ruumiillisessa työssä koska sitten et kyllä jaksa tehdä 4-5tuntia/ilta 10-12 tunnin viikonloput 9:ää kuukautta!

        Mutta onnea yritykseen!


      • teoriaa, teoriaa
        jos on miestä tekemään! kirjoitti:

        kyllä toi 9 kk on mahdollinen, joskin vaikea ja talo ei todellakaan ole sitten valmis kun siihen muutat. Mutta pari asiaa toi vaatii:

        Oletetaan, että aloitat huhtikuussa. Maatyöt ja perustukset on synnyttävä niin että kesäkuun lopulla on valut, täytöt, salaojat yms. tehty ja pääset aloittamaan runkoa. Vaatii sen, että lapioon et paljoo koske vaan maahommat tehdään täysin koneellisesti.

        Sitten tuo on yleinen harhaluulo, että runko pitkästä kestäisi 2kk enempi kuin elementtitalon runko. Timpuripari tekee runkoa reilun viikon, kattoa vajaan viikon, villottaa ja levyttää viikon sekä ikkuna-,ovi,räystäs asennukset viikon. Eli yhteensä 4 vk siinä kun paketti samaan valmiuteen 1 vk.(Plus että normaali kertarakentaja harvoin osaa aloittaa perustusten teon niin, että valmista on edellisenä päivänä kun elementit tulee!) Eli timpuri parilla häviää pakettiin kolme viikkoa. Jos käytät itse siihen kesälomasi, tiedät mitä teet ja painat pitkää päivää niin kuukauteen pystyt itsekkin.(sinulla kuukaudessa 30 päivää, timpureilla 20) Edellyttäen tietysti että pääset työn tuloksessa lähelle samoille nopeuksille kun timpurit.

        Eli heinäkuun lopussa pääsisit näin ollen sisähommiin (ulkoverhouksen, terassit jne. mitä ei ole pakko tehdä pitää tietysti jättää ensi kesään) sitten sulla jää se 5 kk sisätöihin jos on ollut miestä pystyttämään se runko tossa ajassa!

        Loppu riippuu sitten ihan sinusta ja materiaalivalinnoistasi saatko tuon 5kk riittämään. Jos levyrakenteiset seinät joihin maalia, kattoon panelia, lattian lukkopontti parkettia, vain märkätiloihin laatoitus, valmistakka ja muut nopeat ja yksinkertaiset ratkaisut voi tuo 5kk olla mahdollinen.

        Oletan ettet ole ruumiillisessa työssä koska sitten et kyllä jaksa tehdä 4-5tuntia/ilta 10-12 tunnin viikonloput 9:ää kuukautta!

        Mutta onnea yritykseen!

        Kylläkai aloittaja tarkoittaa nimenomaan valmista taloa?!
        Timpuripari on täysin eri asia kuin tee-se-itse-mies. Jos timpuripari tekee rungon viikossa, niin aloittajalla vaimoineen menee siihen kolme-neljä viikkoa!
        Ei nyt huijata aloittajaa tommoisilla teoreettisilla mahdollisuuksilla. Käytäntö on eri asia.


      • ..jos on miestä tekemään
        teoriaa, teoriaa kirjoitti:

        Kylläkai aloittaja tarkoittaa nimenomaan valmista taloa?!
        Timpuripari on täysin eri asia kuin tee-se-itse-mies. Jos timpuripari tekee rungon viikossa, niin aloittajalla vaimoineen menee siihen kolme-neljä viikkoa!
        Ei nyt huijata aloittajaa tommoisilla teoreettisilla mahdollisuuksilla. Käytäntö on eri asia.

        ..nimenomaan pitkästä tekemisestä ja sanoi olevansa "muuttamassa taloon" ja vielä että "ei ole ihan tavallinen tumpelo."

        Eli jos käyttää viikon (7 päivää x12h ->84h) ja vaimoa ja sukua tekemässä aputöitä niin kyllä minun kokemuksen mukaan onnistuu.

        Ei se seinän teko mitään avaruustiedettä ole eikä tossa tuntimäärässä ole kun 1,5 neliötä tolpparunkoa tunnissa(on muuten periaatteessa yksi tolppaväli tunnissa, eli ei mikään mahdoton tahti) Ja laskin sen nimenomaan niin, että villotukseen ja sisäpuolen levytykseen on sitten vielä yksi viikko, kun runko ja katto pystyssä.

        Eli kyllä se siitä, mutta kuten sanottu kaikista (varsinkin tällä palstalla) ei välttämättä ole sitä tekemään!


      • reunaehdot
        ..jos on miestä tekemään kirjoitti:

        ..nimenomaan pitkästä tekemisestä ja sanoi olevansa "muuttamassa taloon" ja vielä että "ei ole ihan tavallinen tumpelo."

        Eli jos käyttää viikon (7 päivää x12h ->84h) ja vaimoa ja sukua tekemässä aputöitä niin kyllä minun kokemuksen mukaan onnistuu.

        Ei se seinän teko mitään avaruustiedettä ole eikä tossa tuntimäärässä ole kun 1,5 neliötä tolpparunkoa tunnissa(on muuten periaatteessa yksi tolppaväli tunnissa, eli ei mikään mahdoton tahti) Ja laskin sen nimenomaan niin, että villotukseen ja sisäpuolen levytykseen on sitten vielä yksi viikko, kun runko ja katto pystyssä.

        Eli kyllä se siitä, mutta kuten sanottu kaikista (varsinkin tällä palstalla) ei välttämättä ole sitä tekemään!

        Niin mutta aloittaja sanoi tekevänsä työn ohessa. Siihen menee 8 tuntia x 5 päivää viikossa. Sinun laskelmasi mukaan seitsemänä päivänä viikossa piti tehdä 12 tuntia, niinä työpäivinä vaan saattaa uni jäädä vähemmälle ja muuta ei sitten tehdäkään.


      • ..että runko
        reunaehdot kirjoitti:

        Niin mutta aloittaja sanoi tekevänsä työn ohessa. Siihen menee 8 tuntia x 5 päivää viikossa. Sinun laskelmasi mukaan seitsemänä päivänä viikossa piti tehdä 12 tuntia, niinä työpäivinä vaan saattaa uni jäädä vähemmälle ja muuta ei sitten tehdäkään.

        pitää tehdä kesälomalla! niinhän aloittaja mainitsi ne lomat siihen käyttävänsä!

        Turha sun on täällä sitä kateuttasi purkaa kun sulta taitaa jäädä tollanen haaveeksi...


      • sulla EI oo kokemusta
        ..jos on miestä tekemään kirjoitti:

        ..nimenomaan pitkästä tekemisestä ja sanoi olevansa "muuttamassa taloon" ja vielä että "ei ole ihan tavallinen tumpelo."

        Eli jos käyttää viikon (7 päivää x12h ->84h) ja vaimoa ja sukua tekemässä aputöitä niin kyllä minun kokemuksen mukaan onnistuu.

        Ei se seinän teko mitään avaruustiedettä ole eikä tossa tuntimäärässä ole kun 1,5 neliötä tolpparunkoa tunnissa(on muuten periaatteessa yksi tolppaväli tunnissa, eli ei mikään mahdoton tahti) Ja laskin sen nimenomaan niin, että villotukseen ja sisäpuolen levytykseen on sitten vielä yksi viikko, kun runko ja katto pystyssä.

        Eli kyllä se siitä, mutta kuten sanottu kaikista (varsinkin tällä palstalla) ei välttämättä ole sitä tekemään!

        Mikä lie sun tarkoitus, kun väität, että vaimon kanssa voi tehdä talon rungon viikossa?
        Viikossa harjoittelija-rakentelija vaimoineen saa korkeintaan tolpat pystyyn tasavarviin asti. Eikös talon runko käsitä vähän muutakin?
        Ja vielä työn ohessa! Älkää hyvät peikot kannustako ketään pilaamaan kymmeniem tuhansien arvoisia rakennustarpeita!
        Kun minä etsin taloa, niin eräskin "rakentaja" oli tarpeiden lisäksi pilannut hyvän rakennuspaikankin! Paikka oli siis mahtava, mutta talo kaikkinensa juuri niin itsetehdyn oloinen kuin vain voi olla! Joka asiasta kyllä näki, että on sukulaisten ja talkoolaisten kanssa harjoiteltu rakentamista! Jos olisin rikas, niin olisin paikan takia ostanut sen kolme vuotta vanhan talon ja purattanut sen!


    • että pitkäksi

      menee tuo aikataulu.
      Onko suurikin menetys jos venytät sitä aikataulua jo tässä vaiheessa vaikkapa vuoteen?

    • aikataulu.

      Jos tuollaisella aikataululla yrität niin akka lähtee viimeistään sen 9 kuukauden kuluttua.

    • Jos teet

      pelkkää taloa 9 kk, niin onnistuu. Jos yrität tehdä ansiotyön ohessa tuolla aikataululla, niin varmasti muutat yksin uuteen taloosi. Ei luultavasti tavoittelemisen arvoinen ratkaisu. Miksi hoppuilla? Aikaa on ja allakasta saa lisää.

      • naisesta

        Joskus kyllä yksin muuttamista kannattaa tavoitella. Minkälainen amäntä aloitajalla lienee. Pihtaavaa pirttihirmua ei kyllä kannata uuteen tupaan viedä!


    • TI-mies

      Sanoisin kokemuksesta että tuo 9kk voi niukasti riittää lapsen tekoon, mutta talo ei taida siinä ajassa valmistua.

    • alkaako hahmottuu

      Oliko hyvä ketju? Saitko apuu? Millä aikataululla meinaat tehä?

      • keskustelun aloittaja

        kiitos hyvistä kommenteisa suuntaan ja toiseen!
        En tietenkään tällaisen keskusteluketjun perusteella aikatauluani suunnittele, mutta mukava huomata, että asia innoitti keskustelua.

        Itse nyt sitten meinaan (vastustavista mielipiteistä huolimatta) päästä tuohon 9-10 kuukauteen.

        Eli ensinnäkin tuota 80 tuntia töitä/viikko tahtia on tehty ennenkin joten se ei ole mikään ongelma. Ei tule olemaan päivät viellä kun 7-15 toimistolla ja 16-20 työmaalla viikonloppusin 8-18 työmaalla (4x5 2x10 ->40h). Lisäksi on sitten sukua ja perhettä apuna. Ja tosiaan kaikki lomat olen tohon käyttämässä joista niistäkin tulee pari kuukautta. Niin ja sitä piti vielä lisätä, että tarpeen mukaan teetän muurarilla takan lisäksi vähän seinää ja rappaustakin tai ostan laatoitustyöt tms. mihin itsellä menisi suhteessa enemmän aikaa. Timpurin töitä olen tosiaan nuorena tehnyt ja ne kyllä sujuvat taas nopeasti pienen totuttelun jälkeen.

        Ja niin olen laskeskellut (kuten joku ketjussa kommentoi) että talon ei tarvitse olla valmis kun siihen muutetaan. Paljon voi tehdä sitten talven ja kevään mitaan ajan kanssa.

        Ja vielä yksi kommentti mikä tuntuu olevan epäselvyyttä kaikilla: Jos rungon tekee pitkästä se ei todellakaan venytä aikataulua millään 2-6 kuukaudella. Kuukauden se voi tehdä lisä aikaa muttei sen enempää. Ihan sama perusteleeko asiaa teoriassa laskemalla vai kokemuksella niin ei niitä talon runkoja mitään useita kuukausia hakkaa jos tietää mitä tekee.

        Kiitos vielä kaikista kommenteista ja toivottavasti tulee vielä lisää mielipiteitä jatkossakin!


      • siinä meni
        keskustelun aloittaja kirjoitti:

        kiitos hyvistä kommenteisa suuntaan ja toiseen!
        En tietenkään tällaisen keskusteluketjun perusteella aikatauluani suunnittele, mutta mukava huomata, että asia innoitti keskustelua.

        Itse nyt sitten meinaan (vastustavista mielipiteistä huolimatta) päästä tuohon 9-10 kuukauteen.

        Eli ensinnäkin tuota 80 tuntia töitä/viikko tahtia on tehty ennenkin joten se ei ole mikään ongelma. Ei tule olemaan päivät viellä kun 7-15 toimistolla ja 16-20 työmaalla viikonloppusin 8-18 työmaalla (4x5 2x10 ->40h). Lisäksi on sitten sukua ja perhettä apuna. Ja tosiaan kaikki lomat olen tohon käyttämässä joista niistäkin tulee pari kuukautta. Niin ja sitä piti vielä lisätä, että tarpeen mukaan teetän muurarilla takan lisäksi vähän seinää ja rappaustakin tai ostan laatoitustyöt tms. mihin itsellä menisi suhteessa enemmän aikaa. Timpurin töitä olen tosiaan nuorena tehnyt ja ne kyllä sujuvat taas nopeasti pienen totuttelun jälkeen.

        Ja niin olen laskeskellut (kuten joku ketjussa kommentoi) että talon ei tarvitse olla valmis kun siihen muutetaan. Paljon voi tehdä sitten talven ja kevään mitaan ajan kanssa.

        Ja vielä yksi kommentti mikä tuntuu olevan epäselvyyttä kaikilla: Jos rungon tekee pitkästä se ei todellakaan venytä aikataulua millään 2-6 kuukaudella. Kuukauden se voi tehdä lisä aikaa muttei sen enempää. Ihan sama perusteleeko asiaa teoriassa laskemalla vai kokemuksella niin ei niitä talon runkoja mitään useita kuukausia hakkaa jos tietää mitä tekee.

        Kiitos vielä kaikista kommenteista ja toivottavasti tulee vielä lisää mielipiteitä jatkossakin!

        Itse tehden pitkästä (yli 120 m2) (vain sähkötyöt ja parketin asennus vieraalla). Seuravana kesänä pihatyöt ja julkisivun viimeistely. Jostain sitä intoa ja voimia vain löyty kun omalle perheelle ensimmäistä kotia pääsi rakentamaan. 25% painosta lähti vaikka tuli syötyä kuin hevonen.


    • 8 kk

      Ollaan miehen kanssa rakennettu kaksi taloa pitkästä tavarasta,ensimmäinen 115 neliöö ja autotalli ja toinen 155 neliöö autotallin ja kahden varaston kera,ja molemmat saatiin valmiiksi kahdeksassa kuukaudessa... siis muuttovalmiiksi sisältä, ulkopuoli odotti seuraavaa kesää. Miehen isä oli molemmissa auttelemassa, itse en lasten hoidolta paljoa kerennyt ensimmäisessä talossa autteleen, mutta toista rakentaessa olin jo paljon mukana. Teimme siis itse kaiken sähkötöitä ja lattiavalua lukuunottamatta.Mies kävi päivät töissä ja illat,vkl:t ja lomat meni raksalla.Työpäivinä illat raksalla venyi usein 11:sta ja vkl:kin ja lomilla tehtiin täyttä päivää aamusta iltamyöhään. Into tehdä taloa itselle motivoi jaksamaan, eikä tullut riitaa miehen raksalla olosta, olihan se aina kotiinpäin;) Onnea matkaan!... kaikki on mahdollista mutta paljon työtä se vaatii.

    • joko hahmottuu

      Joko on aloittajalla runko pystyssä??

    • kabbaage

      Mielenkiintoinen ketju. Itte aloitin puiden kaatamisen tammikuussa -06. Sahaus helmikuun lopussa. Perustukset kesäkuussa, runko hilkkeineen heinäkuussa(kattotuolit ym.), lattiavalut elokuussa, kaikkee mitä pystyi tekee lattian kuivumista odotellessa (n.1cm/viikko)..väliseinät, levytykset, villotukset alkutalvesta, varsinaiset lämmitysjärjestelmät leivinuuni ja hella alkutalvesta, joulun maita muistaakseni aloitettiin pinnoitukset, maaliskuun lopussa päästiin muuttamaan, ulkoverhouksen tein seuraavana kesänä, viimeset listat pari viikkoo sitten ennen lopputarkastusta. Sydäntalvella oli ammattimies 4kk kaverina ja ite kaikki aamut, illat, viikonloput. Eli mitä tosta nyt tulee, varmaan 9kk vois olla mahdollinen, meillä 112m2 ja ei ihan "normi" talo. Sen vois vielä sanoo, että itse tekemällä ja kilpailuttamalla säästää todella. MUTTA se edellyttää, että oikeasti osaat tehdä ja myös teet ja että on pelisilmää kilpailuttamiseen.

    • juurirakentamassa

      tuplat tuosta tai saat siirtää sitä muuttoa monesti.
      40 tuntia viikossa työn ohella on paljon.

      • onnistui

        Kesäkuun puolessa välissä tuli metsuri kaataan puita tontilta ja tielinjaukselta, puut vietiin sahattavaksi muttei käytetty rakennettavaan taloon.

        Kesäkuun lopulla sain kaverini mukaan myös pohjan kaivuu hommiin.

        Heinäkuun alussa pohjan valu ja samalla pihatöiden aloitus sillä aikaa kuin valu kuivaa.

        20.07.2009 rakentaminen pitkästä puusta itse mukana timpurina, vaimo siivoojana ja molemilla kesäloma alkaa lisäksi kaveri avuksi.
        02.10.2009 harjakaiset ja hyvin menneistä pihatöistä luovutaan ja toiseta takasta annetaan periksi, ja tehdäänkin leiviuuni/takka samalla tulee työmaalle veskeskusilpo ja yllätys miten asennus sujuu.
        22.10.2009 rakennustarkastajan kanssa kitinää, oikoteitä ei saa käytää.
        06.11.2009 tarkastus muutolle ja läpi meni, ensivuodelle jäi osa terasseista, piha, listotusta kerkeän korjaamaan jo ennen joulua?,

        Hullun homma oli ja lomat meni 24 h vuorokaudessa tontilla ja olipahan se talokin 156 neliön puutalo...

        Kevällä jatkan sitten pihojen ja autotallin sekä varastonkanssa.


      • just joo
        onnistui kirjoitti:

        Kesäkuun puolessa välissä tuli metsuri kaataan puita tontilta ja tielinjaukselta, puut vietiin sahattavaksi muttei käytetty rakennettavaan taloon.

        Kesäkuun lopulla sain kaverini mukaan myös pohjan kaivuu hommiin.

        Heinäkuun alussa pohjan valu ja samalla pihatöiden aloitus sillä aikaa kuin valu kuivaa.

        20.07.2009 rakentaminen pitkästä puusta itse mukana timpurina, vaimo siivoojana ja molemilla kesäloma alkaa lisäksi kaveri avuksi.
        02.10.2009 harjakaiset ja hyvin menneistä pihatöistä luovutaan ja toiseta takasta annetaan periksi, ja tehdäänkin leiviuuni/takka samalla tulee työmaalle veskeskusilpo ja yllätys miten asennus sujuu.
        22.10.2009 rakennustarkastajan kanssa kitinää, oikoteitä ei saa käytää.
        06.11.2009 tarkastus muutolle ja läpi meni, ensivuodelle jäi osa terasseista, piha, listotusta kerkeän korjaamaan jo ennen joulua?,

        Hullun homma oli ja lomat meni 24 h vuorokaudessa tontilla ja olipahan se talokin 156 neliön puutalo...

        Kevällä jatkan sitten pihojen ja autotallin sekä varastonkanssa.

        kaikki sisätyöt?? Seinien levytykset, tasoitukset, 2-3 x maalaus tai tapetointi; märkätilojen kiviseinien muuraukset, em tilojen kosteuseristykset ja laatoitukset saumaukset; sisäkattojen muovitukset, koolaukset, paneelien maalaukset ja asennukset, alaslaskut, saunan foliointi, koolaukset, paneloinnit, lauteet; kaikki LVIS, yläpohjan eristykset, ilmastointiputkien eristykset; lattiat - mahd tasoitukset, parketit, laattamuuraukset ja saumaukset kaikkiin tiloihin; vessojen ja pesuhuoneiden kalusteiden asennukset; kiintokalusteiden asennukset, (sisäportaiden asennus), sisäovien asennus, ikkunoiden ja ulko-ovien asennus; takan ja hormin muuraus....

        tuossa taisi olla jo yli 30 tehtävää joista yhtäkään ei tee päivässä - varsinkaan työn ohessa.

        t 2 taloa rakentanut realisti


      • realistiminäkin
        onnistui kirjoitti:

        Kesäkuun puolessa välissä tuli metsuri kaataan puita tontilta ja tielinjaukselta, puut vietiin sahattavaksi muttei käytetty rakennettavaan taloon.

        Kesäkuun lopulla sain kaverini mukaan myös pohjan kaivuu hommiin.

        Heinäkuun alussa pohjan valu ja samalla pihatöiden aloitus sillä aikaa kuin valu kuivaa.

        20.07.2009 rakentaminen pitkästä puusta itse mukana timpurina, vaimo siivoojana ja molemilla kesäloma alkaa lisäksi kaveri avuksi.
        02.10.2009 harjakaiset ja hyvin menneistä pihatöistä luovutaan ja toiseta takasta annetaan periksi, ja tehdäänkin leiviuuni/takka samalla tulee työmaalle veskeskusilpo ja yllätys miten asennus sujuu.
        22.10.2009 rakennustarkastajan kanssa kitinää, oikoteitä ei saa käytää.
        06.11.2009 tarkastus muutolle ja läpi meni, ensivuodelle jäi osa terasseista, piha, listotusta kerkeän korjaamaan jo ennen joulua?,

        Hullun homma oli ja lomat meni 24 h vuorokaudessa tontilla ja olipahan se talokin 156 neliön puutalo...

        Kevällä jatkan sitten pihojen ja autotallin sekä varastonkanssa.

        eli teit talon valmiiksi vaimon kanssa n.3kk? Sanoisin että puhut puppua.


      • kabbaage
        realistiminäkin kirjoitti:

        eli teit talon valmiiksi vaimon kanssa n.3kk? Sanoisin että puhut puppua.

        lokakuun alussa harjakaiset ja käyttöönottotarkastus siitä kuukauden päästä? Mikäs taikuri sinä olet? Lattiatkin kuivuu jo parit kuukaudet..onko tarkoitus tehdä myös sisätyöt, meillä ainakin piti talo olla sisältä valmis ennen muuttotarkistusta.


      • osittain valmiina
        kabbaage kirjoitti:

        lokakuun alussa harjakaiset ja käyttöönottotarkastus siitä kuukauden päästä? Mikäs taikuri sinä olet? Lattiatkin kuivuu jo parit kuukaudet..onko tarkoitus tehdä myös sisätyöt, meillä ainakin piti talo olla sisältä valmis ennen muuttotarkistusta.

        talon olla täysin valmis että sinne voi muuttaa?
        Taidat nyt sotkea lopputarkastukseen...


      • kabbaage
        osittain valmiina kirjoitti:

        talon olla täysin valmis että sinne voi muuttaa?
        Taidat nyt sotkea lopputarkastukseen...

        tosiaan sisältä meillä ainakin käytännössä valmis talo käyttöönottotarkastuksessa, kun parin päivän päästä siitä jo muutettiinkin, en tiedä miten muualla toimitaan kun vasta yhden talon olen tehnyt. Lopputarkastus, jolloin talo myös ulkoapäin pihoineen valmis tuli sitten reilut pari vuotta myöhemmin tänä syksynä.


      • sellasta se on
        kabbaage kirjoitti:

        tosiaan sisältä meillä ainakin käytännössä valmis talo käyttöönottotarkastuksessa, kun parin päivän päästä siitä jo muutettiinkin, en tiedä miten muualla toimitaan kun vasta yhden talon olen tehnyt. Lopputarkastus, jolloin talo myös ulkoapäin pihoineen valmis tuli sitten reilut pari vuotta myöhemmin tänä syksynä.

        nurmijärvellä ei tarvitse olla läheskään valmis.
        Kunhan on tietyt asiat kunnossa, esim peseytymis mahdollisuus ja keittiö.


      • tollero1
        sellasta se on kirjoitti:

        nurmijärvellä ei tarvitse olla läheskään valmis.
        Kunhan on tietyt asiat kunnossa, esim peseytymis mahdollisuus ja keittiö.

        olla: keittiö, 1wc ja suihku käytössä ja sisäportaat paikallaan (no, tikkailla vielä muutettiin:D).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe