Ainoastaan HC-arvo päin per.....ttä.

Vento 1994.

Help!!!!Kylmänä moottori käy erittäin tasaisesti ja siihen saakka kun on normaalilämpötilan saavuttanut.
Mutta sitten....koneen käynti alkaa "ontua"ja voi pysähtyä koko moottori,ollessa siis parkkeerattuna..Lähtee käyntiin välittömästi kun starttaa.Ajettaessa,kierroksilla ei huomaa mitään poikkeavaa,mutta kun kytkimen polkee alas ja seuraa kierroslukumittaria,niin huomaa kuinka kone alkaa "ontua."
Seuraavat osat vaihdettu:akku,virtalukonpohja,Hall-anturi,puola,virranjakajankansi,pyörijä,tulpat/johdot,suodatin.
Katsastusmies hylkäsi vain HC-arvontakia.
Ottaa pattiin.......

13

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täältä

      Todennäköisesti pieni letku imusarjasta jarrutehostajalle murtunut. Letku noin sormenvahvuinen jossa mutka, pituutta n. 15cm. Laita käyntiin ja kokeile kädellä, jos vuotoa selviää letkua puristamalla ja taivuttamalla. Ensiapuna sen voi teipata ja sitten hakea uusi, tarvikeliikkeestäkin löytyy eikä maksa paljon. On joku tehnyt moottoriremontinkin sen takia, turhaan. Tarkasta vielä ne tulpanjohdot että on sopivat, jos ostit tarvikeliikkeestä. Mulle myivät vääränlaisilla päillä, selvisi vika kun juhannusaattona sammui varottamatta, ei kuski vaan auto. Laita postia jos vika ei korjaantunut.

      • Täältä

        Yksi mahdollisuus on sitten imusarjan ja ruiskuyksikön välinen kumi laippa. Vika kyllä viittaa vahvasti jarrutehostajan letkuun.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Yksi mahdollisuus on sitten imusarjan ja ruiskuyksikön välinen kumi laippa. Vika kyllä viittaa vahvasti jarrutehostajan letkuun.

        Kiitos vastauksesta.Aloitan ehdottamasi toimenpiteet heti kun vain mahdollista.
        Ajattelin vaihtaa myös termostaatin,koska kone lämpiää vain 70 asteeseen mittarin mukaan.Myös kun tunnustelee myös "kädellä,"niin se on mielestäni normaalia viileämpää .Ostan termostaatin ( 87c)lisäksi jakopäänhihnan kaikki tarvittavat osat.Menee varmaan ensiviikon puolivälin tietämiin,kun on vielä kaiken tämän hässäkän keskellä yksi ennakkoon sovittu reissu ja palaan maanantai-iltana.
        Kiitos vielä kannanotostasi.
        Informoin "tuloksista"kun saan niitä toteutettua.


      • Täältä
        vento 1994 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.Aloitan ehdottamasi toimenpiteet heti kun vain mahdollista.
        Ajattelin vaihtaa myös termostaatin,koska kone lämpiää vain 70 asteeseen mittarin mukaan.Myös kun tunnustelee myös "kädellä,"niin se on mielestäni normaalia viileämpää .Ostan termostaatin ( 87c)lisäksi jakopäänhihnan kaikki tarvittavat osat.Menee varmaan ensiviikon puolivälin tietämiin,kun on vielä kaiken tämän hässäkän keskellä yksi ennakkoon sovittu reissu ja palaan maanantai-iltana.
        Kiitos vielä kannanotostasi.
        Informoin "tuloksista"kun saan niitä toteutettua.

        Samalla kun teet huoltoa jakopäähän tarkasta myös nokka-akselin stefa, voi vaihtaa akselia irroittamatta. Pitääkö vesipumppu ääntä (kurnutusta tyhjäkäynnillä)? Pumppu ei yleensä ala vuotamaan. Jos on tarve vaihtaa kannattaa ottaa merkkiliikkeestä vaihtopumppu, ei kovin paljoa kalliimpi. Tarvikeosassa joutuu pumpun purkamaan ja muutama pultti on yleensä lujassa. Vesipumppu on helppo vaihtaa samalla kun jakopää on muutenkin auki, ja hihnat vielä tarvittaessa, sitten ei tarvii 90 tkm muuta kun kolme öljynvaihtoa.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Samalla kun teet huoltoa jakopäähän tarkasta myös nokka-akselin stefa, voi vaihtaa akselia irroittamatta. Pitääkö vesipumppu ääntä (kurnutusta tyhjäkäynnillä)? Pumppu ei yleensä ala vuotamaan. Jos on tarve vaihtaa kannattaa ottaa merkkiliikkeestä vaihtopumppu, ei kovin paljoa kalliimpi. Tarvikeosassa joutuu pumpun purkamaan ja muutama pultti on yleensä lujassa. Vesipumppu on helppo vaihtaa samalla kun jakopää on muutenkin auki, ja hihnat vielä tarvittaessa, sitten ei tarvii 90 tkm muuta kun kolme öljynvaihtoa.

        Vesipumppu ei kyllä vuoda,ei pidä mitään ääntä,ei myöskään ollut noin käsillä kiilapyörästä kokeillen yhtään missään väljää.Ajattelin vaan sen pumpun vaihtaa samalla
        kertaa jakopään kanssa.Mikähän on vesipumpun kilometrimäärä ennen kuin sen työtunnit on ohi?

        Siksi tämä projekti kun ennen edellistä omistajaa on vaihdettu vaihtokone ja kilometrimäärää....?Mutta pitäisi olla nyt ajettu 150tkm,mutta on sen verran öljyinen alaosaltaan että epäilyttää......

        Tänään sain availtua muovisen yläsuojaosan pois....mutta se alapuolen kuusiokoloavainta tarvitseva pultti ei sitten avautunut.......joten
        otti pattiin,joten yritän huomenillalla ottaa uusiksi.

        Kiitos sinulle neuvoista.


      • Täältä
        vento 1994 kirjoitti:

        Vesipumppu ei kyllä vuoda,ei pidä mitään ääntä,ei myöskään ollut noin käsillä kiilapyörästä kokeillen yhtään missään väljää.Ajattelin vaan sen pumpun vaihtaa samalla
        kertaa jakopään kanssa.Mikähän on vesipumpun kilometrimäärä ennen kuin sen työtunnit on ohi?

        Siksi tämä projekti kun ennen edellistä omistajaa on vaihdettu vaihtokone ja kilometrimäärää....?Mutta pitäisi olla nyt ajettu 150tkm,mutta on sen verran öljyinen alaosaltaan että epäilyttää......

        Tänään sain availtua muovisen yläsuojaosan pois....mutta se alapuolen kuusiokoloavainta tarvitseva pultti ei sitten avautunut.......joten
        otti pattiin,joten yritän huomenillalla ottaa uusiksi.

        Kiitos sinulle neuvoista.

        Jos pumpussa ei väljää eikä ääntele, ei tarvinne vaihtaa. Omassa vaihdoin 270 tkm huollossa. Jos on tilaa vasaralla koputtaa sitä pulttia niin aukeaa helpommin.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Jos pumpussa ei väljää eikä ääntele, ei tarvinne vaihtaa. Omassa vaihdoin 270 tkm huollossa. Jos on tilaa vasaralla koputtaa sitä pulttia niin aukeaa helpommin.

        En sitten vaihda minäkään.Nyt lähden ostamaan jakopäähän osat ja termostaatin haen merkkiliikkeestä.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Samalla kun teet huoltoa jakopäähän tarkasta myös nokka-akselin stefa, voi vaihtaa akselia irroittamatta. Pitääkö vesipumppu ääntä (kurnutusta tyhjäkäynnillä)? Pumppu ei yleensä ala vuotamaan. Jos on tarve vaihtaa kannattaa ottaa merkkiliikkeestä vaihtopumppu, ei kovin paljoa kalliimpi. Tarvikeosassa joutuu pumpun purkamaan ja muutama pultti on yleensä lujassa. Vesipumppu on helppo vaihtaa samalla kun jakopää on muutenkin auki, ja hihnat vielä tarvittaessa, sitten ei tarvii 90 tkm muuta kun kolme öljynvaihtoa.

        Osat ostettu.Jakopään osat,stefat 2 kappaletta,merkkiliikkeen termostaatti.( 30 euroa.)

        Täytyykö uudet asennettavat stefat voidella öljyllä,että niiden asentaminen olisi helpompaa kitkan takia?(siis uloin pinta)

        Ajattelin askarrella viikonlopun aikana.


      • Täältä
        vento 1994 kirjoitti:

        Osat ostettu.Jakopään osat,stefat 2 kappaletta,merkkiliikkeen termostaatti.( 30 euroa.)

        Täytyykö uudet asennettavat stefat voidella öljyllä,että niiden asentaminen olisi helpompaa kitkan takia?(siis uloin pinta)

        Ajattelin askarrella viikonlopun aikana.

        Vanhat stefat saa pois esim. ruuvimeisselillä kääntämällä tai kiertää peltiruuvin stefan runkoon (akselin suunnassa) ja pihdeillä irti. Uuteen vähän öljyä ja jos on kaksoishuulella, niin väli täyteen rasvaa. Jakopäässä kannattaa tarkastaa merkkien paikat ennen purkamista. Ja jakohihna kun on pois moottoria ei ole hyvä pyörittää, koska mäntä voi osua venttiiliin ja vääntää sen, muistaakseni pienempi tehoisessa (55kW)ei mäntä osu venttiiliin.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Vanhat stefat saa pois esim. ruuvimeisselillä kääntämällä tai kiertää peltiruuvin stefan runkoon (akselin suunnassa) ja pihdeillä irti. Uuteen vähän öljyä ja jos on kaksoishuulella, niin väli täyteen rasvaa. Jakopäässä kannattaa tarkastaa merkkien paikat ennen purkamista. Ja jakohihna kun on pois moottoria ei ole hyvä pyörittää, koska mäntä voi osua venttiiliin ja vääntää sen, muistaakseni pienempi tehoisessa (55kW)ei mäntä osu venttiiliin.

        Meni siis aivan päin takamusta koko homma.
        -ei auennut kampiakselin päässä oleva mutteri 19mm.
        Täytyy tulevaisuudessa viedä tuttavan luo jolla on voimakkaampi paineilmakomressori.
        Mutta sain vaihdettua termostaatin,joka on ventossa suuren rituaalin takana,koska jouduin irrottamaan ohjaustehostimen pois,että pääsin "käsiksi"itse asiaan.
        Samalla vaihdan automaattiöljyn tehostimeen.
        On muuten ihmeellistä ettei löytynyt jäähdytysnesteen poistoproppua koko jäähdyttimestä?
        Nesteiden laitto täytyy suorittaa paisuntasäiliön kautta?Täyttönesteet kaadoin ylävesiletkusta ensialkuun.

        Itse HC-arvon liiallisuuteen on voinut vaikuttaa kumilaipan ja ruiskuyksikön välinen juttu,koska siitä löytyi "nokea/puhdasta pintaa.laitoin tiivisteliiman väliin.Myös ne 4 pulttia olivat mielestäni aika löysästi kiinni,joten onko mahdollisesti tässä syy-yhteys HC-arvoihin.

        Katsellaan.kiitos neuvoista ja kannaotoista:))


      • Minä täältä
        vento 1994 kirjoitti:

        Meni siis aivan päin takamusta koko homma.
        -ei auennut kampiakselin päässä oleva mutteri 19mm.
        Täytyy tulevaisuudessa viedä tuttavan luo jolla on voimakkaampi paineilmakomressori.
        Mutta sain vaihdettua termostaatin,joka on ventossa suuren rituaalin takana,koska jouduin irrottamaan ohjaustehostimen pois,että pääsin "käsiksi"itse asiaan.
        Samalla vaihdan automaattiöljyn tehostimeen.
        On muuten ihmeellistä ettei löytynyt jäähdytysnesteen poistoproppua koko jäähdyttimestä?
        Nesteiden laitto täytyy suorittaa paisuntasäiliön kautta?Täyttönesteet kaadoin ylävesiletkusta ensialkuun.

        Itse HC-arvon liiallisuuteen on voinut vaikuttaa kumilaipan ja ruiskuyksikön välinen juttu,koska siitä löytyi "nokea/puhdasta pintaa.laitoin tiivisteliiman väliin.Myös ne 4 pulttia olivat mielestäni aika löysästi kiinni,joten onko mahdollisesti tässä syy-yhteys HC-arvoihin.

        Katsellaan.kiitos neuvoista ja kannaotoista:))

        Wv:n tehostajaan suositellaan jotain erityistä öljyä, muistaakseni mobil, "hevosmiesten tietotoimisto" väitää että ei tykkää tavallisista automaattiöljyistä. Saitko jakopään osat vaihdettua?


      • vento 1994
        Minä täältä kirjoitti:

        Wv:n tehostajaan suositellaan jotain erityistä öljyä, muistaakseni mobil, "hevosmiesten tietotoimisto" väitää että ei tykkää tavallisista automaattiöljyistä. Saitko jakopään osat vaihdettua?

        Jakopään osien vaihto ei onnistut,koska
        ei riittäneet tehot komressorissani
        kampiakselin mutterin avaamiseen.

        Termostaatti vaihdettu (alkuperäinen)
        oli muuten hankalassa paikassa.

        Myös virtalukon jouduin vaihtamaan
        koska "tappi"ei tullut ulos.
        Avainpatruunassa vika.
        Koko systeemi on VW Polon vm-96
        Joudun vielä tulevaisuudessa koodaa-
        maan avaimen "entiselle"sirulle.
        Nyt Polon avain ja alkupäräinen
        teipattu siihen ajonesto "lenkkiin."

        Täytyy viedä tulevaisuudessa veljeni
        autotalliin,koska siellä on tehokas
        komressori.

        Mutta itse se ongelma.......kyllä välillä
        vi****aa:))

        laitoin venton käyntiin ja toimi virheettömästi
        ja todella tasaisesti siihen saakka kunnes
        moottori alkoi lähestyä normaalia käyntiläm-
        pötilaa.
        Moottorin toiminta ongelma lisääntyi jostain
        syystä ja se esiintyy nyt aika-ajoin kuin
        sytytys olisi aikaisemmalla huomattavasti.
        Katkoo ja ravistaa ja sillai.....

        Toimitan viimeistään ensiviikolla testeriin
        jos testauksessa löytyisi syy kyseiseen on-
        gelmaan?
        Kuinka tarkoin voi testauksessa(vikakoodit)
        saada ja löytää ongelman syy tätä kautta.

        Pitäisi alkaa kohta saada se "leimalle."

        palaillaan,kyllä tämä tästä.


    • vento 1994

      Vaihdoin Venton toiseen merkkiin sellaisenaan.(vikoineen)
      Kiitos teille kaikille kantaa ottaneille ja
      vinkkien kera avustaneille.
      Toivotan jokaiselle hyvää alkavaa kevättä:))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      249
      45399
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      33
      11272
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      211
      10902
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9731
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8538
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      230
      6539
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3230
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2269
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      39
      1747
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1540
    Aihe