Ainoastaan HC-arvo päin per.....ttä.

Vento 1994.

Help!!!!Kylmänä moottori käy erittäin tasaisesti ja siihen saakka kun on normaalilämpötilan saavuttanut.
Mutta sitten....koneen käynti alkaa "ontua"ja voi pysähtyä koko moottori,ollessa siis parkkeerattuna..Lähtee käyntiin välittömästi kun starttaa.Ajettaessa,kierroksilla ei huomaa mitään poikkeavaa,mutta kun kytkimen polkee alas ja seuraa kierroslukumittaria,niin huomaa kuinka kone alkaa "ontua."
Seuraavat osat vaihdettu:akku,virtalukonpohja,Hall-anturi,puola,virranjakajankansi,pyörijä,tulpat/johdot,suodatin.
Katsastusmies hylkäsi vain HC-arvontakia.
Ottaa pattiin.......

13

988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täältä

      Todennäköisesti pieni letku imusarjasta jarrutehostajalle murtunut. Letku noin sormenvahvuinen jossa mutka, pituutta n. 15cm. Laita käyntiin ja kokeile kädellä, jos vuotoa selviää letkua puristamalla ja taivuttamalla. Ensiapuna sen voi teipata ja sitten hakea uusi, tarvikeliikkeestäkin löytyy eikä maksa paljon. On joku tehnyt moottoriremontinkin sen takia, turhaan. Tarkasta vielä ne tulpanjohdot että on sopivat, jos ostit tarvikeliikkeestä. Mulle myivät vääränlaisilla päillä, selvisi vika kun juhannusaattona sammui varottamatta, ei kuski vaan auto. Laita postia jos vika ei korjaantunut.

      • Täältä

        Yksi mahdollisuus on sitten imusarjan ja ruiskuyksikön välinen kumi laippa. Vika kyllä viittaa vahvasti jarrutehostajan letkuun.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Yksi mahdollisuus on sitten imusarjan ja ruiskuyksikön välinen kumi laippa. Vika kyllä viittaa vahvasti jarrutehostajan letkuun.

        Kiitos vastauksesta.Aloitan ehdottamasi toimenpiteet heti kun vain mahdollista.
        Ajattelin vaihtaa myös termostaatin,koska kone lämpiää vain 70 asteeseen mittarin mukaan.Myös kun tunnustelee myös "kädellä,"niin se on mielestäni normaalia viileämpää .Ostan termostaatin ( 87c)lisäksi jakopäänhihnan kaikki tarvittavat osat.Menee varmaan ensiviikon puolivälin tietämiin,kun on vielä kaiken tämän hässäkän keskellä yksi ennakkoon sovittu reissu ja palaan maanantai-iltana.
        Kiitos vielä kannanotostasi.
        Informoin "tuloksista"kun saan niitä toteutettua.


      • Täältä
        vento 1994 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.Aloitan ehdottamasi toimenpiteet heti kun vain mahdollista.
        Ajattelin vaihtaa myös termostaatin,koska kone lämpiää vain 70 asteeseen mittarin mukaan.Myös kun tunnustelee myös "kädellä,"niin se on mielestäni normaalia viileämpää .Ostan termostaatin ( 87c)lisäksi jakopäänhihnan kaikki tarvittavat osat.Menee varmaan ensiviikon puolivälin tietämiin,kun on vielä kaiken tämän hässäkän keskellä yksi ennakkoon sovittu reissu ja palaan maanantai-iltana.
        Kiitos vielä kannanotostasi.
        Informoin "tuloksista"kun saan niitä toteutettua.

        Samalla kun teet huoltoa jakopäähän tarkasta myös nokka-akselin stefa, voi vaihtaa akselia irroittamatta. Pitääkö vesipumppu ääntä (kurnutusta tyhjäkäynnillä)? Pumppu ei yleensä ala vuotamaan. Jos on tarve vaihtaa kannattaa ottaa merkkiliikkeestä vaihtopumppu, ei kovin paljoa kalliimpi. Tarvikeosassa joutuu pumpun purkamaan ja muutama pultti on yleensä lujassa. Vesipumppu on helppo vaihtaa samalla kun jakopää on muutenkin auki, ja hihnat vielä tarvittaessa, sitten ei tarvii 90 tkm muuta kun kolme öljynvaihtoa.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Samalla kun teet huoltoa jakopäähän tarkasta myös nokka-akselin stefa, voi vaihtaa akselia irroittamatta. Pitääkö vesipumppu ääntä (kurnutusta tyhjäkäynnillä)? Pumppu ei yleensä ala vuotamaan. Jos on tarve vaihtaa kannattaa ottaa merkkiliikkeestä vaihtopumppu, ei kovin paljoa kalliimpi. Tarvikeosassa joutuu pumpun purkamaan ja muutama pultti on yleensä lujassa. Vesipumppu on helppo vaihtaa samalla kun jakopää on muutenkin auki, ja hihnat vielä tarvittaessa, sitten ei tarvii 90 tkm muuta kun kolme öljynvaihtoa.

        Vesipumppu ei kyllä vuoda,ei pidä mitään ääntä,ei myöskään ollut noin käsillä kiilapyörästä kokeillen yhtään missään väljää.Ajattelin vaan sen pumpun vaihtaa samalla
        kertaa jakopään kanssa.Mikähän on vesipumpun kilometrimäärä ennen kuin sen työtunnit on ohi?

        Siksi tämä projekti kun ennen edellistä omistajaa on vaihdettu vaihtokone ja kilometrimäärää....?Mutta pitäisi olla nyt ajettu 150tkm,mutta on sen verran öljyinen alaosaltaan että epäilyttää......

        Tänään sain availtua muovisen yläsuojaosan pois....mutta se alapuolen kuusiokoloavainta tarvitseva pultti ei sitten avautunut.......joten
        otti pattiin,joten yritän huomenillalla ottaa uusiksi.

        Kiitos sinulle neuvoista.


      • Täältä
        vento 1994 kirjoitti:

        Vesipumppu ei kyllä vuoda,ei pidä mitään ääntä,ei myöskään ollut noin käsillä kiilapyörästä kokeillen yhtään missään väljää.Ajattelin vaan sen pumpun vaihtaa samalla
        kertaa jakopään kanssa.Mikähän on vesipumpun kilometrimäärä ennen kuin sen työtunnit on ohi?

        Siksi tämä projekti kun ennen edellistä omistajaa on vaihdettu vaihtokone ja kilometrimäärää....?Mutta pitäisi olla nyt ajettu 150tkm,mutta on sen verran öljyinen alaosaltaan että epäilyttää......

        Tänään sain availtua muovisen yläsuojaosan pois....mutta se alapuolen kuusiokoloavainta tarvitseva pultti ei sitten avautunut.......joten
        otti pattiin,joten yritän huomenillalla ottaa uusiksi.

        Kiitos sinulle neuvoista.

        Jos pumpussa ei väljää eikä ääntele, ei tarvinne vaihtaa. Omassa vaihdoin 270 tkm huollossa. Jos on tilaa vasaralla koputtaa sitä pulttia niin aukeaa helpommin.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Jos pumpussa ei väljää eikä ääntele, ei tarvinne vaihtaa. Omassa vaihdoin 270 tkm huollossa. Jos on tilaa vasaralla koputtaa sitä pulttia niin aukeaa helpommin.

        En sitten vaihda minäkään.Nyt lähden ostamaan jakopäähän osat ja termostaatin haen merkkiliikkeestä.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Samalla kun teet huoltoa jakopäähän tarkasta myös nokka-akselin stefa, voi vaihtaa akselia irroittamatta. Pitääkö vesipumppu ääntä (kurnutusta tyhjäkäynnillä)? Pumppu ei yleensä ala vuotamaan. Jos on tarve vaihtaa kannattaa ottaa merkkiliikkeestä vaihtopumppu, ei kovin paljoa kalliimpi. Tarvikeosassa joutuu pumpun purkamaan ja muutama pultti on yleensä lujassa. Vesipumppu on helppo vaihtaa samalla kun jakopää on muutenkin auki, ja hihnat vielä tarvittaessa, sitten ei tarvii 90 tkm muuta kun kolme öljynvaihtoa.

        Osat ostettu.Jakopään osat,stefat 2 kappaletta,merkkiliikkeen termostaatti.( 30 euroa.)

        Täytyykö uudet asennettavat stefat voidella öljyllä,että niiden asentaminen olisi helpompaa kitkan takia?(siis uloin pinta)

        Ajattelin askarrella viikonlopun aikana.


      • Täältä
        vento 1994 kirjoitti:

        Osat ostettu.Jakopään osat,stefat 2 kappaletta,merkkiliikkeen termostaatti.( 30 euroa.)

        Täytyykö uudet asennettavat stefat voidella öljyllä,että niiden asentaminen olisi helpompaa kitkan takia?(siis uloin pinta)

        Ajattelin askarrella viikonlopun aikana.

        Vanhat stefat saa pois esim. ruuvimeisselillä kääntämällä tai kiertää peltiruuvin stefan runkoon (akselin suunnassa) ja pihdeillä irti. Uuteen vähän öljyä ja jos on kaksoishuulella, niin väli täyteen rasvaa. Jakopäässä kannattaa tarkastaa merkkien paikat ennen purkamista. Ja jakohihna kun on pois moottoria ei ole hyvä pyörittää, koska mäntä voi osua venttiiliin ja vääntää sen, muistaakseni pienempi tehoisessa (55kW)ei mäntä osu venttiiliin.


      • vento 1994
        Täältä kirjoitti:

        Vanhat stefat saa pois esim. ruuvimeisselillä kääntämällä tai kiertää peltiruuvin stefan runkoon (akselin suunnassa) ja pihdeillä irti. Uuteen vähän öljyä ja jos on kaksoishuulella, niin väli täyteen rasvaa. Jakopäässä kannattaa tarkastaa merkkien paikat ennen purkamista. Ja jakohihna kun on pois moottoria ei ole hyvä pyörittää, koska mäntä voi osua venttiiliin ja vääntää sen, muistaakseni pienempi tehoisessa (55kW)ei mäntä osu venttiiliin.

        Meni siis aivan päin takamusta koko homma.
        -ei auennut kampiakselin päässä oleva mutteri 19mm.
        Täytyy tulevaisuudessa viedä tuttavan luo jolla on voimakkaampi paineilmakomressori.
        Mutta sain vaihdettua termostaatin,joka on ventossa suuren rituaalin takana,koska jouduin irrottamaan ohjaustehostimen pois,että pääsin "käsiksi"itse asiaan.
        Samalla vaihdan automaattiöljyn tehostimeen.
        On muuten ihmeellistä ettei löytynyt jäähdytysnesteen poistoproppua koko jäähdyttimestä?
        Nesteiden laitto täytyy suorittaa paisuntasäiliön kautta?Täyttönesteet kaadoin ylävesiletkusta ensialkuun.

        Itse HC-arvon liiallisuuteen on voinut vaikuttaa kumilaipan ja ruiskuyksikön välinen juttu,koska siitä löytyi "nokea/puhdasta pintaa.laitoin tiivisteliiman väliin.Myös ne 4 pulttia olivat mielestäni aika löysästi kiinni,joten onko mahdollisesti tässä syy-yhteys HC-arvoihin.

        Katsellaan.kiitos neuvoista ja kannaotoista:))


      • Minä täältä
        vento 1994 kirjoitti:

        Meni siis aivan päin takamusta koko homma.
        -ei auennut kampiakselin päässä oleva mutteri 19mm.
        Täytyy tulevaisuudessa viedä tuttavan luo jolla on voimakkaampi paineilmakomressori.
        Mutta sain vaihdettua termostaatin,joka on ventossa suuren rituaalin takana,koska jouduin irrottamaan ohjaustehostimen pois,että pääsin "käsiksi"itse asiaan.
        Samalla vaihdan automaattiöljyn tehostimeen.
        On muuten ihmeellistä ettei löytynyt jäähdytysnesteen poistoproppua koko jäähdyttimestä?
        Nesteiden laitto täytyy suorittaa paisuntasäiliön kautta?Täyttönesteet kaadoin ylävesiletkusta ensialkuun.

        Itse HC-arvon liiallisuuteen on voinut vaikuttaa kumilaipan ja ruiskuyksikön välinen juttu,koska siitä löytyi "nokea/puhdasta pintaa.laitoin tiivisteliiman väliin.Myös ne 4 pulttia olivat mielestäni aika löysästi kiinni,joten onko mahdollisesti tässä syy-yhteys HC-arvoihin.

        Katsellaan.kiitos neuvoista ja kannaotoista:))

        Wv:n tehostajaan suositellaan jotain erityistä öljyä, muistaakseni mobil, "hevosmiesten tietotoimisto" väitää että ei tykkää tavallisista automaattiöljyistä. Saitko jakopään osat vaihdettua?


      • vento 1994
        Minä täältä kirjoitti:

        Wv:n tehostajaan suositellaan jotain erityistä öljyä, muistaakseni mobil, "hevosmiesten tietotoimisto" väitää että ei tykkää tavallisista automaattiöljyistä. Saitko jakopään osat vaihdettua?

        Jakopään osien vaihto ei onnistut,koska
        ei riittäneet tehot komressorissani
        kampiakselin mutterin avaamiseen.

        Termostaatti vaihdettu (alkuperäinen)
        oli muuten hankalassa paikassa.

        Myös virtalukon jouduin vaihtamaan
        koska "tappi"ei tullut ulos.
        Avainpatruunassa vika.
        Koko systeemi on VW Polon vm-96
        Joudun vielä tulevaisuudessa koodaa-
        maan avaimen "entiselle"sirulle.
        Nyt Polon avain ja alkupäräinen
        teipattu siihen ajonesto "lenkkiin."

        Täytyy viedä tulevaisuudessa veljeni
        autotalliin,koska siellä on tehokas
        komressori.

        Mutta itse se ongelma.......kyllä välillä
        vi****aa:))

        laitoin venton käyntiin ja toimi virheettömästi
        ja todella tasaisesti siihen saakka kunnes
        moottori alkoi lähestyä normaalia käyntiläm-
        pötilaa.
        Moottorin toiminta ongelma lisääntyi jostain
        syystä ja se esiintyy nyt aika-ajoin kuin
        sytytys olisi aikaisemmalla huomattavasti.
        Katkoo ja ravistaa ja sillai.....

        Toimitan viimeistään ensiviikolla testeriin
        jos testauksessa löytyisi syy kyseiseen on-
        gelmaan?
        Kuinka tarkoin voi testauksessa(vikakoodit)
        saada ja löytää ongelman syy tätä kautta.

        Pitäisi alkaa kohta saada se "leimalle."

        palaillaan,kyllä tämä tästä.


    • vento 1994

      Vaihdoin Venton toiseen merkkiin sellaisenaan.(vikoineen)
      Kiitos teille kaikille kantaa ottaneille ja
      vinkkien kera avustaneille.
      Toivotan jokaiselle hyvää alkavaa kevättä:))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20v on otettu kiinni

      Tulipalo oli sytytetty joten murhasiko ex omat lapsensa ja heidän Äidin. Tuskin sitä kukaan ohikulkijakaan sytytti.
      Savonlinna
      159
      10195
    2. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      52
      2760
    3. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      76
      2475
    4. 84
      2308
    5. Savonlinan perhesurma, epäilty mies romani, äiti kantaväestöä

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011676508.html Savonlinnan seudun romaniyhdistyksestä kerrottiin lauantaina IS:lle, e
      Maailman menoa
      145
      2056
    6. Savonlinnan murhapolttaja romani

      Ainakin IS kertoo. Arvasin heti ettei ole normi valkolainen suomalainen.
      Maailman menoa
      235
      1878
    7. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      41
      1342
    8. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      13
      1285
    9. Muutama vuosi sitten oli pulaa hoitohenkilökunnasta

      Nyt heitä sanotaan irti. Tarve ei ole hävinnyt mihinkään, ei myöskään raha jolla ihmisten työnteosta maksettiin; raha va
      Maailman menoa
      115
      1187
    10. Ilouutinen: Osmo Peltola jo teini-iässä, silti yhdessä Peltsi-isän kanssa taas tv:ssä!

      Ihan paras parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Tämä on kyllä sellaista hyvänmielen telkkariohjelmaa, josta kukaan ei
      Tv-sarjat
      34
      863
    Aihe