kahvitatteko lomittajat?

rauhaa rakastava

Olen tässä vuosien varrella ihmetellyt,kun yleinen käytäntö tuntuu olevan,että lomittajille tarjoillaan ainakin aamukahvit ja usein vielä iltatöitten jälkeenkin kahvit. Eikös yrittäjällä pitäis olla lomaa? Ärsyttää kun lomalla aamulla ekaks saat alkaa lomittajalle vääntämään sämpylöitä ja kahvia. Pitääkö yrittäjän siis lähteä kotoa pois,et tosiaan voi esim. nukkua aamulla pitkään? Osa lomittajista tuntuu olevan tässä asiassa aika röyhkeitä,kyllä sitä selkeästi jopa huomautetaan,et eikös kahvia olekaan,jos pannu ei ole kuumana. Melasta asiaa kysyin ja yllättävää kyllä lomittajalle ei tarvitse tarjota mitään,toki lomittajalla tulee olla mahdollisuus nauttia välipalaa työn ohessa eli siis esim OMIA eväitä. Toivottavasti lomittajat ymmärrätte,viljelijällä on lomaa vain muutama päivä vuodessa,ne päivät varmasti haluamme viettää ihan omassa rauhassa.

107

6795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lomittajana yli 10v

      Ei tarvitse lomittaja kahvia, jos et sitä tahdo keittää.Yhtälailla se voi olla lomittajasta epämiellyttävää, jos aina on kahvit tiettyyn kellonlyömaan ja ei tekisi mieli juoda, jos on jo kotona juonut tai on jokin meno.Aina ei kehtaa kieltäytyä, koska varsinkin vanhemmat ihmiset loukkaantuvat.

      Lomalla saa ja pitää ottaa rennosti,ilman stressiä.Minulla on eräs tuttu paikka, jossa olen käynyt pian 15v ja siellä se kahvinkeittäjä olen minä:) laitan kahvit ja keitän puuron...ollaan sovittu näin ihan minun ehdotuksesta, enkä laita tätä "työtä" lomituskuittiin!!! Mukavaa tilanväkeä on kiva passata ja emäntä saa edes silloin tulla valmiiseen aamupalapöytään:)Tämä "aamupalapalvelu" ei ole kuitenkaan kuin tässä nimenomaisessa paikassa voimassa!

      Joten miksi stressaat? Nuku, jos voit.

      Lisäksi:Minä EN mene yhteenkään kahvipöytään, jos minua ei ole sinne käyty erikseen kutsumassa tai niin kuin nykyään, monet soittaa kännykkään, mikäli kahvia olisi lomittajalle tarjolla!!!!!

      • Lomittajana yli 10v

        Ei se ole automaattisesti niin, että kaikki viljelijät haluaisivat olla omissa oloissaan.On paljon emäntiä, jotka elelevät aikalailla yksin arkisissa askareissaan ja heille varsinkin on tärkeää, että saadaan jutustella kahvin lomassa tutun lomittajan kanssa.Lomittaja saattaa olla yllättävänkin monelle se ainoa vieras, joka käy aina silloin tällöin.Nuoremmilla yrittäjillä yleensä kyllä on ohjelmaa omasta takaa, mutta maakunnassa on paljon erilaisia ihmisiä joka lähtöön.
        On pakko antaa aikaansa yksinäisille ihmisille, vaikka olisi omiakin töitä.Tämä juttelu on kuitenkin omalla ajalla tapahtuvaa ja useimmiten miellyttävää.Aina se ei kuitenkaan ole sitä.Aiheet saattaa olla ikäviä ja niihin pitää osata suhtautua, niin kuin myötätuntoinen ihminen tekee.


      • lomittajilta
        Lomittajana yli 10v kirjoitti:

        Ei se ole automaattisesti niin, että kaikki viljelijät haluaisivat olla omissa oloissaan.On paljon emäntiä, jotka elelevät aikalailla yksin arkisissa askareissaan ja heille varsinkin on tärkeää, että saadaan jutustella kahvin lomassa tutun lomittajan kanssa.Lomittaja saattaa olla yllättävänkin monelle se ainoa vieras, joka käy aina silloin tällöin.Nuoremmilla yrittäjillä yleensä kyllä on ohjelmaa omasta takaa, mutta maakunnassa on paljon erilaisia ihmisiä joka lähtöön.
        On pakko antaa aikaansa yksinäisille ihmisille, vaikka olisi omiakin töitä.Tämä juttelu on kuitenkin omalla ajalla tapahtuvaa ja useimmiten miellyttävää.Aina se ei kuitenkaan ole sitä.Aiheet saattaa olla ikäviä ja niihin pitää osata suhtautua, niin kuin myötätuntoinen ihminen tekee.

        kuulee yleensä ne parhaat juorut. Minä ainakin isäntänä tykkään jutella lomitajien kanssa kahvipöydässä.

        Jos ei lomittajia olisi, niin eihän sitä tietäisi maailman menosta mitään.


      • Ei hyvä
        lomittajilta kirjoitti:

        kuulee yleensä ne parhaat juorut. Minä ainakin isäntänä tykkään jutella lomitajien kanssa kahvipöydässä.

        Jos ei lomittajia olisi, niin eihän sitä tietäisi maailman menosta mitään.

        ...niitä juoruja ja tietoja levitellään eteenpäin talosta taloon.Pysyköön lomittajat navetan puolella!


      • Yks lomittaja
        Ei hyvä kirjoitti:

        ...niitä juoruja ja tietoja levitellään eteenpäin talosta taloon.Pysyköön lomittajat navetan puolella!

        vaikka kuin ollaan vaitiolovelvollisia, aina niitä juoruämmiä sekaan mahtuu. Toimistolle kun kummastakin asiasta ilmoittaa, eli talontapa onko sitä kahvia vai ei ja juoruja levittävä lomittaja, ni luulis asiat selviävän.
        Eipähä tarttis uuteen paikkaan mennessä arpoo käykö sisällä vai polkaseeko kotia kohti..... 8)


    • mikro

      ovat meillä lomittajan käytössä. Tästä myös informoin lomittajaa jo silloin kun soittaa tulostaan. Kahvia, sokeria yms perus tarpeistoa ei lomittajan sentään tarvitse ottaa mukaansa, vaan ne löytyy tilalta.

      Tuotantotiloissamme on pieni kahvihuone ja se on lomittajankin käytössä (kuten omankin väen). Äläkä kuvittele mitään luksusta. (kierrätyskeskuksesta mikro, pöytä ja pieni kaappi. Kahvinkeitin on sentään kaupasta.Siinä kopissa ei ole edes ikkunoita,) Ja voin muuten kertoa, että lomittajat pitävät sitä silti melkein luksuksena.

      En tiedä mitä eläímiä Sinulla on, mutta onhan tuotantotilojen yhteydessä muitakin tiloja kuin varsinainen "eläinten valtakunta". Esimerkiksi työvaatetila tai varastotiloja? Eli tarkastselepa tilojasi vieraan silmin. Sieltä ehkä löytyy joku ylimääräinen soppi mistä tällaisen taukotuvan pystyy halvalla taikomaan. Käytä mielikuvitustasi. Eli opastuksen jälkeen voi unohtaa koko lomittajan. Sitäpaisi, itsellekin tuollainen paikka on ihana istahtaa työn lomassa hetkeksi!

    • yfhkhlj

      Itse aikoinaan lomittajana voin kertoa,et omasta mielestäni kahvittelut on myös lomittajalle lähinnä ajanhaaskausta.

      Semmoiset paikat,joissa oli pöytä aamuksi katettuna oli ahdistavia!
      Ei voinut kieltäytyä,kun niin kauniisti pyydettiin ja sit joutu istua pitkään yli työajan höpöttelemässä jotain jonninjoutavaa ja näin vain työ-aika päivässä piteni,eikä kotona ehtinyt,kuin käydä kääntymässä.

      On siis tämmöisiä meikäläisenkin kaltaisia lomittajia varmasti olemassa,jotka eivät todellakaan piittaa haaskata päiväänsä istumalla tuvassa.

      • sekaisin..

        Niinpä niin! Minulle pukkasi mahakatarrin, kun eräässä paikassa oli pako käydä töidenkin lomassa kahvilla. Emäntä vaatimalla vaati ja olihan se sitten mentävä. Ei siinä auttanut selvitellä vatsan oireilusta, sitten piti juoda teetä.
        Noin yleisesti ottaen kahvittelut ovat aikalailla jääneet pois kuvioista, onneksi!


    • vaan...

      no ei todellakaan ole pakko sitä kahvia keittää.raskaimmissa paikossa itsellä eväät mukana.

    • farm3r

      Joo, vakilomittajalle/pariskunnalle keitellään aamupäiväkahvit (jos ollaan kotona) ja osaavat tulla pyytämättäkin lypsyn jälkeen. Harvese aamu menee tunti maailmaa parannellessa. Muille ei oo tarjottu paitsi jos on jotain spesiaalia hommaa, jossa menee aikaa, esim. eläinten uloslaitto/sisäänotto.

      Ei sitä pitkään voi nukkua muutenkaan, lapset lähtee kouluun seittemän jälkeen ja on mukava heidänkin kanssa joskus aamista syödä. Ku muuten ollaan aina silloin navetassa.

      • oikeusjakohtuus

        On meitä semmoisiakin lomailijoita jotka pitää oikeaa lomaa. Ja eihän missään firmassakaan duunareille tarjoilla kahvia ja sämpylöitä kuin korkeintaan juhlissa. Sitäpaitsi kunta on palkanmaksaja, se voi tarjoilla kahvit niin halutessaan.


      • Tuolla
        oikeusjakohtuus kirjoitti:

        On meitä semmoisiakin lomailijoita jotka pitää oikeaa lomaa. Ja eihän missään firmassakaan duunareille tarjoilla kahvia ja sämpylöitä kuin korkeintaan juhlissa. Sitäpaitsi kunta on palkanmaksaja, se voi tarjoilla kahvit niin halutessaan.

        Emännän ja isännän palstalla ole lomitusasiaa kerrakseen.


      • Luottolomittaja
        Tuolla kirjoitti:

        Emännän ja isännän palstalla ole lomitusasiaa kerrakseen.

        Selvennäppä vähän mikä on isäntien ja emäntien palsta?Olis kiva lukea lisää näitä lomitus juttuja,kommentoida.Ei ainakaan Agronetissä ole tällä hetkellä keskustelua lomituksesta.
        Kahvittelusta sen verran,että lähes joka tilalla kahvia "tyrkytetään",juotavahan se on.
        Kyllä on harvaksi menneet tilat joissa aamupalan saa työrupeaman päätteeksi,puhumattakaan päivällistä,ennen oli toisin,en tosin ole katkera.En kyllä valita kyseisestä asiasta,mutta ei kyseisiltä tiloilta niin kiire kotia,kun tietää,että saa syödäkseen, monesti tullut tehtyä ylimääräistä.Itsellä tapana aamulla juoda vain "kaljupää kahvi"kotoa lähtiessä.
        Ylempänä hyvä käytäntö,jääkaapissa lomittajille syötävää,kahvinkeittimet muut tarpeelliset,todella hatun noston arvoinen teko.
        Itsekin varaan välipalaa paikkoihin missä työaika aamusta 3,5-5 tuntia(yksin hoitopaikkoja),on se Leuhkaa levitellä vaatteiden vaihto tilassa eväät paskaisen Kemppi hitsauskoneen päälle,tämä on Laiffia.
        Olen havainnut,että tällä ruokailu/kahvittelu hommalla on suora vaikutus lomittajan arvostukseen,toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan.En todellakkaan vaadi mitään erikois järjestelyitä lomien ajaksi,kukin tekee tavallan.


    • loma pikku pätkissa

      Itse lähdemme lomalla pois kotoa.Navetalle on järjestetty kahvinkeitin,jääkaappi ja mikro.Hyllystä löytyy kahvivermeet ja jääkaappiin varaan voita,juustoa,makkaraa tms sekä piirakoita,sämpylöitä, munkkkia.Lomittajat keittelevät kahvin omaan tahtiinsa ja lämmittelevät eväitä mikrossa ja hyvin on homma toiminut,Aikaisemmin useita vuosia sitten meillä oli sama rumba kuin sinulla...Mielelläni täytän jääkaapin hyville lomittajille(2)ja nukun aamulla lomallani ilman lypsykoneen hyrinää,mutta kylläpä sitä melkein pitää siitä pihapiiristä raskia irtaantua.Tsemppiä

      • rauhaa rakastava

        Mut siihenkin alkaa olla kyllästynyt. Minkäs takia sitä pitäis lomittajalle ostaa ruokaa,kun kunta työnantajana on. Ei sitä muissakaan työpaikoissa ruokaa tarjoilla,ainakin harvoin.Ja toiseksi jos satut olemaan poissa,ei sitä mielellään vieraalle lomittajalle avaimia ja jääkaappioikeuksia anna. Ei tunnu kivalta,et joku loman aikana käy jääkaappia ja herra ties mitä muuta tonkimas. Navetalle ei taas mitään jääkaappeja ylimääräisiä mahdu. Itsekin nuorempana vieraalla töissä olleena tiedän kyllä,että omat eväät on mukana oltava. Ihan vain lomittajille tiedoksi,että meillä ei ainakaan ole kahvia tyrkytetty,mut kohteliaasti uudelta lomittajalta kysytty miten muissa paikoissa ollut tapana,kun ei omia eväitä ole lomittajalla näkynyt. Ja vastaus usein ollut,että kyllä kiitos kahvi maistuu ja puurokin kyllä... Pakko ei ole tietysti kysyä,mut kun lomittajat tuntuvat itse saavan päättää aika pitkälle mihin tilalle töihin menevät,niin pelkään vaan saako sitä pian ketään,jos ei tarjoilut pelaa. Kiitokset niille muutamalle,jotka ovat kysyttäessä ilmoittaneet,että pitäkää te vaan lomaa,ei he nyt toisten kotiin tunkeudu. Eikä sitä turhaan tarvitse jonninjoutavia jaaritella,senkus juotte kahvinne ja lähdette.En kai minä emäntänä voi sanoa,et lähdes nyt vaan kotiin,kun työaikakin loppui. Pakko siinä sit on jotain puhuttavaa yritettävä keksiä,kun hiljaa oleminenkin tyhmältä tuntuu. Onpa sitä vaan näitäkin nähty,et pöydällä oleva lehti luetaan kahvia juodessa ja leipiä tehdään useampia ja aikaa kuluu...Ei siinä oikeen tällainen vanhanajan emäntä ymmärrä keittiöstä poiskaan lähteä,kun jotenkin epäkohteliaalta sekin vaikuttaa.
        Toki sitä yritetään aina kun mahdollista pois kotipiiristä reissuun lähteä,mutta aina ei taloudellisesti eikä muutenkaan mahdollista.


      • suparta
        rauhaa rakastava kirjoitti:

        Mut siihenkin alkaa olla kyllästynyt. Minkäs takia sitä pitäis lomittajalle ostaa ruokaa,kun kunta työnantajana on. Ei sitä muissakaan työpaikoissa ruokaa tarjoilla,ainakin harvoin.Ja toiseksi jos satut olemaan poissa,ei sitä mielellään vieraalle lomittajalle avaimia ja jääkaappioikeuksia anna. Ei tunnu kivalta,et joku loman aikana käy jääkaappia ja herra ties mitä muuta tonkimas. Navetalle ei taas mitään jääkaappeja ylimääräisiä mahdu. Itsekin nuorempana vieraalla töissä olleena tiedän kyllä,että omat eväät on mukana oltava. Ihan vain lomittajille tiedoksi,että meillä ei ainakaan ole kahvia tyrkytetty,mut kohteliaasti uudelta lomittajalta kysytty miten muissa paikoissa ollut tapana,kun ei omia eväitä ole lomittajalla näkynyt. Ja vastaus usein ollut,että kyllä kiitos kahvi maistuu ja puurokin kyllä... Pakko ei ole tietysti kysyä,mut kun lomittajat tuntuvat itse saavan päättää aika pitkälle mihin tilalle töihin menevät,niin pelkään vaan saako sitä pian ketään,jos ei tarjoilut pelaa. Kiitokset niille muutamalle,jotka ovat kysyttäessä ilmoittaneet,että pitäkää te vaan lomaa,ei he nyt toisten kotiin tunkeudu. Eikä sitä turhaan tarvitse jonninjoutavia jaaritella,senkus juotte kahvinne ja lähdette.En kai minä emäntänä voi sanoa,et lähdes nyt vaan kotiin,kun työaikakin loppui. Pakko siinä sit on jotain puhuttavaa yritettävä keksiä,kun hiljaa oleminenkin tyhmältä tuntuu. Onpa sitä vaan näitäkin nähty,et pöydällä oleva lehti luetaan kahvia juodessa ja leipiä tehdään useampia ja aikaa kuluu...Ei siinä oikeen tällainen vanhanajan emäntä ymmärrä keittiöstä poiskaan lähteä,kun jotenkin epäkohteliaalta sekin vaikuttaa.
        Toki sitä yritetään aina kun mahdollista pois kotipiiristä reissuun lähteä,mutta aina ei taloudellisesti eikä muutenkaan mahdollista.

        vai söi lomittaja peräti kaksi voileipää ja luki sinun maksamasi lehden.soita ihmeessä lomatoimistoon ja tee korvaus hakemus.vaadi kunnon lomittajia tuollaisten luusereitten tilalle.telläytyvät paskalle haisevana toisten asuinrakennukseen.vaadi myös että jättävät ruosteisen ja öljyä vuotavan kotteronsa maantien varteen ja kulkevat navettaan taka oven kautta.sinä olet lomarauhasi ansainnut.


      • vielä..
        suparta kirjoitti:

        vai söi lomittaja peräti kaksi voileipää ja luki sinun maksamasi lehden.soita ihmeessä lomatoimistoon ja tee korvaus hakemus.vaadi kunnon lomittajia tuollaisten luusereitten tilalle.telläytyvät paskalle haisevana toisten asuinrakennukseen.vaadi myös että jättävät ruosteisen ja öljyä vuotavan kotteronsa maantien varteen ja kulkevat navettaan taka oven kautta.sinä olet lomarauhasi ansainnut.

        Vaadi kaikille lomittajille aasi ja kolukärryt, ei sitä nyt autolla sentään röyhkeästi ajeta toisten pihaan :)


      • minä en kahvita
        suparta kirjoitti:

        vai söi lomittaja peräti kaksi voileipää ja luki sinun maksamasi lehden.soita ihmeessä lomatoimistoon ja tee korvaus hakemus.vaadi kunnon lomittajia tuollaisten luusereitten tilalle.telläytyvät paskalle haisevana toisten asuinrakennukseen.vaadi myös että jättävät ruosteisen ja öljyä vuotavan kotteronsa maantien varteen ja kulkevat navettaan taka oven kautta.sinä olet lomarauhasi ansainnut.

        Haluaisitkos itse lomalla ruokkia vieraita huusollissas? Kait jokaisen koti on yksityisalue,jossa saa viettää lomaansa niinkuin itse tykkää. Lomittajan työpaikka on sikala,navetta tai kanala. Toki vaatteidenvaihto paikka tulee olla järjestetty,mut ei herranjestas mitään tarjoiluja. Eihän sitä muutkaan työpaikat ruokaa tarjoa.


      • loma pikku pätkissa
        minä en kahvita kirjoitti:

        Haluaisitkos itse lomalla ruokkia vieraita huusollissas? Kait jokaisen koti on yksityisalue,jossa saa viettää lomaansa niinkuin itse tykkää. Lomittajan työpaikka on sikala,navetta tai kanala. Toki vaatteidenvaihto paikka tulee olla järjestetty,mut ei herranjestas mitään tarjoiluja. Eihän sitä muutkaan työpaikat ruokaa tarjoa.

        Teille on varmaan läjäpäin tulossa lomittajia,ihan jonoksi asti arvelen(tuolla asenteella)katsos niin metsä vastaa..Edelleenkään en itse heitä lomalla hyysää,mutta evästä varaan navetan jääkaappiin että voivat lypsykahvit ja voileivät nautiskella.(kts,edellä relaappa viesti)


      • Lomalla muutakin tekemistä
        loma pikku pätkissa kirjoitti:

        Teille on varmaan läjäpäin tulossa lomittajia,ihan jonoksi asti arvelen(tuolla asenteella)katsos niin metsä vastaa..Edelleenkään en itse heitä lomalla hyysää,mutta evästä varaan navetan jääkaappiin että voivat lypsykahvit ja voileivät nautiskella.(kts,edellä relaappa viesti)

        En kyllä ymmärrä miksi lomittajat ei yhtä hyvin vois omia eväitä ottaa mukaansa. Juuri teidänkaltaiset tilat ovat ilmeisesti lomittajat pahaksi opettaneet,jos et ole kaappeja täyttänyt ruualla lomalle lähtiessä,kyllä otetaan nokkiin. Lomittajia on piisannu kyllä ja jos lomittajaa ei saa ilman tarjoiluja,niin antii olla. Eri asia on,jos työaika on yhtenäinen esim 8 tuntia,mut ihan varmasti kolme tunia jaksaa ilman suurempia tarjoiluja.


      • Parhaat lomittajat tekee ty...
        Lomalla muutakin tekemistä kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä miksi lomittajat ei yhtä hyvin vois omia eväitä ottaa mukaansa. Juuri teidänkaltaiset tilat ovat ilmeisesti lomittajat pahaksi opettaneet,jos et ole kaappeja täyttänyt ruualla lomalle lähtiessä,kyllä otetaan nokkiin. Lomittajia on piisannu kyllä ja jos lomittajaa ei saa ilman tarjoiluja,niin antii olla. Eri asia on,jos työaika on yhtenäinen esim 8 tuntia,mut ihan varmasti kolme tunia jaksaa ilman suurempia tarjoiluja.

        Kannattaa muistaa,että lomittaja voi olla useasta syystä tilalla,esim. sijaisapua voidaan antaa useaan tarkoitukseen. Aina ei välttämättä edes tilan väki jaksa miettiä tarjoiluja,äitiyslomalla,sairastaessa,leikkauksen jälkeen... Eiköhän lomittaja juuri siksi tilalle tule,että tilan väki saa miettiä ihan muuta. Ei ole ihme,että maatiloilla on uupumusta,jos ne ainoat lomapäivätkin pitää miettiä lomittajan ruokahuoltoa. Ja nykyään,kun on allergioita sun muuta,ei sitä edes tiedä mitä kulloinen lomittaja edes syö ja juo. Kiitokset lomittajille,joilla on oikea asenne. Kun opastus on annettu,voi kaikessa rauhassa hetkeksi unohtaa työt ja työajat.


    • :):(

      Lomittajille ei tarvitse keitellä kahveja ja puuroja,oma vikanne jos olette totuttaneet lomittajanne siihen.Sanokaa suoraan lomittajille jos haluatte olla aamunne rauhassa,jos vetävät herneen nokkaan niin silleppä ei mahda mitään.Joskus on mukava käydä kahvilla ja rupatella navetan asioista ja vähä muustakin.Pienten lasten äitinä joskus tuntuu että n.5h vapaa päivällä menee joskus turhankin nopeaan kun siivoilee,laittaa ruokaa,käy kaupassa ja kuskaa lapset hoitoon,joskus huomaa ettei kerinnyt koko päivänä kuin hetkiseksi istahtaa,siksi mieluimmin teen työni ja lähden suoraan kotia.Jos työpaikalla menee pitkään,mehupullolla ja banaanilla jaksaa kyllä :)

    • työnantajana

      ja Sinä pomona.

      Ei sinulla ole mitään velvollisuutta ruokkia tai viihdyttää lomittajaa. Lomittaja on Sinulla TÖISSÄ, eikä vierailulla.

      Ole itsekäs tässä suhteessa. Sinunhan se loma on!

      Maataloissa on perinteisesti syötetty, juotettu ja viihdytetty kaikki jotka pihapiiriin osuu. Mutta se aika alkaa onneksi olla ohi. Esimerkiksi rahtisekoittajat kertovat, että harvassa on ne paikat jossa enää kahvia tarjotaan ja ruokaa ei enää missään.

      • Lomittajatar

        Kunta työnantajana ja pomona, sinä asiakkaana...


    • lähden

      aina kotiin kun työt on tehty.mikäs sen mukavampaa on kun saa ensin pestyä ylimääräiset paskat pois ja sen jälkeen istahtaa omaan pöytään ja ottaa päivän lehden eteensä...se on ihan tevetullut lepohetki ja sen jälkeen jaksaa taas omiakin hommia..

    • Vero Karhu

      Valta osa ei siis kahvita/muonita lomittajaa. Nämä vähennykset saa siis verotuksessa unohtaa.

    • Meillä kympin lomittaja

      Silloinkun oli vielä lomittaja, hänelle tarjottiin kahvit ja ruuat jos sattui olemaan paikalla.Lomittaja on sellainen ihminen jos häntä arvostaa hänkin arvostaa isäntäväkeä.Meillä oli sellainen lomittaja että hän kyllä keitti kahvit itse talon tarpeista ja kutsui talonväen kahville koska näin oli sovittu. Juuri äsken entinen lomittajamme oli päiväkahvilla. Toivottavasti muillakin olisi näin mukavia lomittajia.

      • Lomittajana yli 10v

        Sinä osaat arvostaa lomittajaa, kiitos siitä.Kun ihmistä arvostaa, saa myös itse arvostusta.Sinä varmasti saat apua tilallesi, jos jotain sattuu.Teille varmasti lähtee lomittaja vaikka vapaapäiviltään.Ystävälliset, lomittajaa arvostavat ihmiset kyllä tunnistetaan, EIKÄ SIIHEN TARVITA EDES KAHVITARJOILUA!
        Minua ei kiinnosta mennä töihin taloon, jossa minua pidetään navetalla kuin yhtenä eläimenä, ainoa ero niissä taloissa eläimiin minulla saattaa olla vain lippalakki:D

        Onneksi minun ei tarvitse tehdä taloja, missä minulle ei anneta mitään arvoa! Minun tilani ovat täyden kympin taloja! Eikä kaikissa tarjota kahvia...Ihminen voi olla muutenkin miellyttävä.


    • mie kahvit keitän

      ko antaahan nais lomittaja mulle pilluva

      • minä vaan

        meilläkin kävi lomittajia.ja aina oli vanhemmilla tarjottavaa pöydässä.taispa muuan olla yötäkin hankalien kulkuyhteyksien takia.olivat muuten erittäin mukavia ihmisiä eikä työtkään jääny pelkästään elukoitten hoitoon vaan auttoivat ilolla muissakin töissä jopa leipomisessa.muuan naislomittaja jäi eritoten mieleen.sitä oikein odotti että milloin hän kurvaa pihaan mopollaan.oli iloinen luonne ja aina valmiina auttamaan.löytyipä häneltä aikaa meille penskoillekin.vielä vuosia senkin jälkeen kun lomittajia ei meillä enää tarvittu saattoi tämä lomittaja "kirkolla käydessämme"vastaan tullessaan rutistaa kunnolla ja antaa karkkirahaa muutaman markan.sekä jutteli uudet kuulumiset ja kyseli voinnit.en tiedä miten pikkusieluista tämä touhu on nykypäivänä mutta ainakin meillä olisi vähintään pannu kuumana jos ei ruokaakin tarjolla.


      • """"...

        kuva itsestäsi. Etkö kunnioita toisia ihmisiä ollenkaan? Tyhjänpäiväistä jorinaa.


      • vastaus sinulta
        """"... kirjoitti:

        kuva itsestäsi. Etkö kunnioita toisia ihmisiä ollenkaan? Tyhjänpäiväistä jorinaa.

        ei mielestäni mitään tyhjänpäiväistä jorinaa.

        Kyllä meilläkin äiti teki vielä ruuan illalla töiden päätteeksi lomittajalle. Tästä on toki aikaa yli 20 vuotta. Mutta silti. Tosi mukava oli meidän lomittaja ja jutustellaan erelleenkin kun kylillä nähdään. Hän oli aikoinaan minun rippiäisissä ja sain lahjan ja hän tietenkin kakku kahveet.


      • oli kylläkin
        vastaus sinulta kirjoitti:

        ei mielestäni mitään tyhjänpäiväistä jorinaa.

        Kyllä meilläkin äiti teki vielä ruuan illalla töiden päätteeksi lomittajalle. Tästä on toki aikaa yli 20 vuotta. Mutta silti. Tosi mukava oli meidän lomittaja ja jutustellaan erelleenkin kun kylillä nähdään. Hän oli aikoinaan minun rippiäisissä ja sain lahjan ja hän tietenkin kakku kahveet.

        edelliseen kirjoitukseen eli siis tähän:Kirjoittanut: mie kahvit keitän 29.1.2009 klo 10.21


        ko antaahan nais lomittaja mulle pilluva


      • Antaa..
        oli kylläkin kirjoitti:

        edelliseen kirjoitukseen eli siis tähän:Kirjoittanut: mie kahvit keitän 29.1.2009 klo 10.21


        ko antaahan nais lomittaja mulle pilluva

        Ei paljon kiehdo paskanhajuiset isännät.


      • lomittaja vielä
        """"... kirjoitti:

        kuva itsestäsi. Etkö kunnioita toisia ihmisiä ollenkaan? Tyhjänpäiväistä jorinaa.

        Sen olen huomannut että vanhat isännät ja emännät antavat kahvia ja rupattelevat mukavia.Mutta nämä nuoret v aikka juoksen 5 tuntia yhteenmenoon navetassa kahvia ei tipu.ollaan niin pirun kiireisiä kun pitää ravata milloin jumpassa milloin kurssilla.Tehdään oikeen tekemällä kiire että stressaannutaan ja äkkäillään lomittajille.Oikein kaipaan aikaa 20 vuotta sitten silloin ihmiset oli lepposempia eikä kilpailtu kenellä on enemmän lehmiä navetassa.Nostan hattua kaaikille lomittajille jotka ovat jaksaneet tehdä työtä yli 20 vuotta olette nainneet mitalin.


    • tmtt

      Kyllähän se tosi on ettei yrittäjän tarvii kahvia keitellä eikä ruokaa tarjota lomittajille.Loma on oltava lomaa!Kyllä kai sen nyt maalaisjärkikin pitää jo sanoa!Olen ollut yli 20 v.alalla enkä odota että yrittäjät tarjoaa edes sitä kahvia.Se on molemminpuolin fiksua että asia otetaan puheeksi ja lomittaja tietää ottaa eväät mukaan,ainakin jos on pidempi työpäivä eli ei käy välillä kotona.
      Kahvit juon talossa vain jos kahville talonväki pyytää.Pakkoa ei ole!
      Ei yrittäjät ole velvollisia passaamaan lomittajia ellei itse niin halua.
      ne vähät lomat joita yrittäjät saa on todellakin käytettävä lomana.Vaikka on niitäkin vaikka loma on ollaan siellä navetalla kuten normaalistikin,vaikka on lomittaja.Lieneekö luottamuspulaa???

      • TRvvt

        Hyvä tapa kotona ollessa vaikka ei velvollisuutta olisikaa.
        Itte en viitsi mennä tirkistelemään navetalle silloin kun lomittaja on hommissa, kuitenki mielessä jospa lomittajalla olis jotain kysyttävää tai kerrottavaa jonkinlaista yhteyttä kuitenki on hyvä olla, kahville pyydetään siinä kahvipöydässä on mukavempi jutella sekun menet tirkistelemään navetanovelta, lomittaja epäilee helposti että häntä kytätään.
        Aina kahvit on maistuneet varsinkin aamupäivästä, eikä kahvin tarjoamisesta mitään vaivaa ole itse juodaan samalla kertaa.


      • maan toivo
        TRvvt kirjoitti:

        Hyvä tapa kotona ollessa vaikka ei velvollisuutta olisikaa.
        Itte en viitsi mennä tirkistelemään navetalle silloin kun lomittaja on hommissa, kuitenki mielessä jospa lomittajalla olis jotain kysyttävää tai kerrottavaa jonkinlaista yhteyttä kuitenki on hyvä olla, kahville pyydetään siinä kahvipöydässä on mukavempi jutella sekun menet tirkistelemään navetanovelta, lomittaja epäilee helposti että häntä kytätään.
        Aina kahvit on maistuneet varsinkin aamupäivästä, eikä kahvin tarjoamisesta mitään vaivaa ole itse juodaan samalla kertaa.

        Kahvinkeittomahdollisuus, ja sillä selvä.Kylläkin kunnan lomitus loppui meillä venäläiseen lomittajaan.
        Nyt lomittaa ainoastaan lapsemme.


      • ma
        maan toivo kirjoitti:

        Kahvinkeittomahdollisuus, ja sillä selvä.Kylläkin kunnan lomitus loppui meillä venäläiseen lomittajaan.
        Nyt lomittaa ainoastaan lapsemme.

        Olen huomannut että ne venäläiset lomittajat ovat tosi ahkeria ja tunnollisia...Voi tietysti olla poikkeuksiakin.Tärkeintähän on että tulee työt tehdyksi kunnolla,ei kai sillä ole väliä mistä on?Kai jokainen joka lomittajan työtä tekee,on aivan yhtä tärkeä työssään.Ihmisiähän ne lomittajatkin on???


      • Molomittaja
        ma kirjoitti:

        Olen huomannut että ne venäläiset lomittajat ovat tosi ahkeria ja tunnollisia...Voi tietysti olla poikkeuksiakin.Tärkeintähän on että tulee työt tehdyksi kunnolla,ei kai sillä ole väliä mistä on?Kai jokainen joka lomittajan työtä tekee,on aivan yhtä tärkeä työssään.Ihmisiähän ne lomittajatkin on???

        Mua ainakin rasittaa jos JOUTUU väkipakolla vielä aamu/iltatöiden jälkeen kahvittelemaan sinne tupaan. Ärsyttää ja hermostuttaa kun haluaisi kotiin sieltä töistä eikä jäädä solmimaan mitään suhteita talonväen kanssa. Kivahan se on jos luottavat, eivät kyylää ja ovat ystävällisiä, mutta mitään YSTÄVIÄ mä en halua niistä itselleni tulevan. Mulla on ihan omat ystävät työympyröiden ulkopuolella ja siitä pidän kiinni.
        Työ työnä ja yksityiselämä erikseen jota siis on se aika kun työt loppuu ja lähdetään kotiin.
        Jotain vanhoja emäntiä ja isäntiä olen käynyt jututtamassa joskus kupposen äärellä, mutta se on yleensä sitten kun on aikaa jäädä sinne istuksimaan.
        Mua ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta jorista noita maatalousjuttuja työajan ulkopuolella vaikka moni isäntä ja emäntä tuntuu luulevan että automaattisesti se lomittaja on toki maataloudesta muutenkin kiinnostunut kun kerran maatiloilla töitä tekee. No minä en oo.
        Ei kiinnosta tukiongelmat tai lehmän poikimiset tai siemennykset tai maidon solut ja muu blaa blaa muualla kuin siellä töissä.


      • TRvvt
        Molomittaja kirjoitti:

        Mua ainakin rasittaa jos JOUTUU väkipakolla vielä aamu/iltatöiden jälkeen kahvittelemaan sinne tupaan. Ärsyttää ja hermostuttaa kun haluaisi kotiin sieltä töistä eikä jäädä solmimaan mitään suhteita talonväen kanssa. Kivahan se on jos luottavat, eivät kyylää ja ovat ystävällisiä, mutta mitään YSTÄVIÄ mä en halua niistä itselleni tulevan. Mulla on ihan omat ystävät työympyröiden ulkopuolella ja siitä pidän kiinni.
        Työ työnä ja yksityiselämä erikseen jota siis on se aika kun työt loppuu ja lähdetään kotiin.
        Jotain vanhoja emäntiä ja isäntiä olen käynyt jututtamassa joskus kupposen äärellä, mutta se on yleensä sitten kun on aikaa jäädä sinne istuksimaan.
        Mua ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta jorista noita maatalousjuttuja työajan ulkopuolella vaikka moni isäntä ja emäntä tuntuu luulevan että automaattisesti se lomittaja on toki maataloudesta muutenkin kiinnostunut kun kerran maatiloilla töitä tekee. No minä en oo.
        Ei kiinnosta tukiongelmat tai lehmän poikimiset tai siemennykset tai maidon solut ja muu blaa blaa muualla kuin siellä töissä.

        Jokaisella on omat tapansa ei siinä mitään, elämässä on muutakin kuin lehmät mutta toisilla ei mitään muuta ole kuin aina ja kaikkialla oli häät tai hautajaiset jutut pyörii navetassa.

        Niiku edellä kerroin meillä tarjotaan kahvit ja pikkupurtavaa lomittajalle jos hänelle maistuu.
        aamusta käy aina kahvilla mutta iltapäivällä hän ei välitä kahveista.


      • ???
        Molomittaja kirjoitti:

        Mua ainakin rasittaa jos JOUTUU väkipakolla vielä aamu/iltatöiden jälkeen kahvittelemaan sinne tupaan. Ärsyttää ja hermostuttaa kun haluaisi kotiin sieltä töistä eikä jäädä solmimaan mitään suhteita talonväen kanssa. Kivahan se on jos luottavat, eivät kyylää ja ovat ystävällisiä, mutta mitään YSTÄVIÄ mä en halua niistä itselleni tulevan. Mulla on ihan omat ystävät työympyröiden ulkopuolella ja siitä pidän kiinni.
        Työ työnä ja yksityiselämä erikseen jota siis on se aika kun työt loppuu ja lähdetään kotiin.
        Jotain vanhoja emäntiä ja isäntiä olen käynyt jututtamassa joskus kupposen äärellä, mutta se on yleensä sitten kun on aikaa jäädä sinne istuksimaan.
        Mua ei yksinkertaisesti vaan kiinnosta jorista noita maatalousjuttuja työajan ulkopuolella vaikka moni isäntä ja emäntä tuntuu luulevan että automaattisesti se lomittaja on toki maataloudesta muutenkin kiinnostunut kun kerran maatiloilla töitä tekee. No minä en oo.
        Ei kiinnosta tukiongelmat tai lehmän poikimiset tai siemennykset tai maidon solut ja muu blaa blaa muualla kuin siellä töissä.

        poikkeus, jos sinua ei kiinnosta poikimiset jne. muualla kuin navetassa.


      • Sej

        Meillä on puhelinnumerot navetan toimiston seinällä että voi soittaa jos on kysyttävää. Harvoin ollaan loman aikana kotona jos molemmat on lomalla - jos toinen on vaan lomalla toinenhan on navetalla, ja se on sen vastuilla kutsuuko kahville tms. Navetalla on jääkaappi, kahvinkeitin ja vedenkeitin sekä tykötarpeet keittää ja juoda niitä. Korppupussikin löytyy, joten verensokerin saa tarvittaessa koholle niillä konstein - itsekin pitempinä aamuina saatan napostella yhden korpun vesilasin kanssa, vaikka ei kahvia navetalla koskaan keitäkään. Siksipä yksi pikkujuttu monesti loman jälkeen ärsyttääkin - kun lomittajat siivoasivat jälkensa siitä kahvinkeitosta! Kahvivehkeet on meidän jäljiltä tiiviisti ja siististi pöydännurkassa koottuna, mutta kun palaan lomalta, on mukit pesemättä, pöytä yltympäri kahvissa ja keitin muuttunut valkoisesta mustaksi, kun jälkiä ei ole siivottu. Kerta menee, mutta kun se toistuu kerrasta toiseen ja usean eri lomittajan jäljiltä!

        Poikkeuksellisina päivinä voin kutsua lomittajan syömäänkin, mutta periaatteessa en juuri koskaan. Lomitin itse aikoina, jolloin päivä alkoi kahvilla talossa, sitten töiden jälkeen aamupuurolla tupaa, iltatöiltä iankain jälkeen käytiin vielä kahvilla. Muutin parhaani mukaan systeemit osaltani siten, että koska syötin muut ja söin kotona itsekin, koetin aina pääsät kahvitta ja ruoatta lähtemään, paitsi sitten viimeisenä iltana kävin "nimenkirjoituskahvilla2. usein kuitenkin kun iltaisin oli kiire harrastuksiin jne se olisi vaan ärsyttänyt yrittää kiireesti käydä kahvilla - ennen kävin kotona suohkussa ja join kahvini siellä.

        Monta isäntää tuli muuten yllätettyä alushoususillaan kahvinkeitosta aamuisin kun meni ensimmäistä kertaa taloon hiljaisella autolla! Pieni siro hiljainen ihminen kun hipsi varomasti sisään katsomaan, josko joku olisi jo hereillä, ja vastassa oli iso karvainen mies kalsarisillaan, niin kyllä siinä alkoi tuntua, että parempi kun tulisivat navetalle pukeissaan ne työt aloittamaan. Oneksi näin tapahtuukin kai nykyään enimmäkseen, ainakin meillä ja meilläpäin kaikilla ketä tiedän.


    • munamies

      on lomittajia varten tehty ihan mukavat tilat. pieni kahvikämppä missä on minikeittiö ja vaate kaapit. samasta huoneesta pääsee suihkuun ja saa pestä työ kamppeet. aina on haettu "perus" tarpeet valmiiksi kaappiin=kahvit,sokerit,maidot leipää makkaraa yms. mutta tietysti täytyy ottaa huomioon että meillä kanala ja lomittajat on noin 8h päivässä. ei siitä tulis mitään josne lähtis syömään tai kahville 10km päähän. ja kun rakennettiin ni ei sepaljon maksanu. saivat jopapienen terassin :) ja ainakin viihtyvät ja työ sujuu

    • Lomittajana yli 15v

      Lomittajalle ei ole pakko keittää kahvia, eikä tarjota ruokaa yms.Itse ilmoitan sen uuteen paikkaan mennessäni.Väliin jopa ahdistaa, kun tarjottavaa on useampaan kertaan.Varsinkaan iltatöillä en halua tarjoilua, siihen menee turhaan aikaa, koska minulla on omiakin töitä hoidettavana lomitustyön lisäksi.Olempa törmännyt siihenkin, ettei tee mieli juoda kahvia, kun näkee keittiön.
      Toivon aina, että kahvikutsu sanotaan selvästi, jos pitää kahville mennä.Muutaman kerran olen lähtenyt kotiin ja oletetaan, että tulen kutsumatta sisälle kahville,MITÄ EN KUTSUTTA TEE.Sitten ollaan loukkaantuneita, kun kahvi ei kelpaa.
      Eli mielummin ei kahvia, teen työni ja häivyn omiin kotitöihin.

      • tuottajatar

        en minäkään enään tarjoile aamukahvia kuin ehkä poikkeustapauksissa. On jotenkin ollut vaikeaa siirtyä nykyiseen käytäntöön, koska on kasvanut tuohon vieraanvaraisuuden periaatteeseen kiinni. Käypäläisille tarjotaan jotain, jos on mahdollista. Kuitenkin ovat monet lomittajat nykyisin sanoneet he´ti, ettei sitten kahvia. Ja sen kyllä ymmärtää, koska monilla on perhettä ja kotitöitä itselläänkin ja halu lähteä ajoissa kotiin. En kaipaa seuraa missään nimessä vaikka onkin mukava jutellakin. Jotenkin muuten olisi voitava hoitaa nuo navetan tiedotusasiat. Nyt olen ratkaissut asian niin, että annan juuston lomitusjakson päätteeksi ja ehkä jotain muutakin ja sanon, että kun en enään kahvia keitä, niin näin sitten. Kukaan ei ole kieltäytynyt juustosta vielä...Taukotila olisi tietysti hyvä, mutta sen järjestäminen on meillä vaikeaa.


      • Lomittajana yli 15v
        tuottajatar kirjoitti:

        en minäkään enään tarjoile aamukahvia kuin ehkä poikkeustapauksissa. On jotenkin ollut vaikeaa siirtyä nykyiseen käytäntöön, koska on kasvanut tuohon vieraanvaraisuuden periaatteeseen kiinni. Käypäläisille tarjotaan jotain, jos on mahdollista. Kuitenkin ovat monet lomittajat nykyisin sanoneet he´ti, ettei sitten kahvia. Ja sen kyllä ymmärtää, koska monilla on perhettä ja kotitöitä itselläänkin ja halu lähteä ajoissa kotiin. En kaipaa seuraa missään nimessä vaikka onkin mukava jutellakin. Jotenkin muuten olisi voitava hoitaa nuo navetan tiedotusasiat. Nyt olen ratkaissut asian niin, että annan juuston lomitusjakson päätteeksi ja ehkä jotain muutakin ja sanon, että kun en enään kahvia keitä, niin näin sitten. Kukaan ei ole kieltäytynyt juustosta vielä...Taukotila olisi tietysti hyvä, mutta sen järjestäminen on meillä vaikeaa.

        Ehkä tämä "kahvitushössötys" juontaa juurensa siitä vanhanajan perinteestä, kuin äitini keitti kahvit jne..
        Itse en kaipaa edes taukotilaa.Minulla laskee omat eväät ihan karjakeittiössäkin, tai kesällä voi lounastaa autossakin.Eniten kaipaan vessaa ja kuivaa tilaa navettaan, jossa vaatteet ja saappaat kuivaisivat töiden välillä.Vessana käy ihan hyvin myös ulkohuusi, jos navettaan on paha laittaa vesivessaa.Miellyttävämpää kuitenkin ulkohuussi, kuin kykkiä kourun päällä ja pelätä että joku tulee navettaan.
        Toivoisin myös ymmärrystä niiltä ihmisiltä, jotka paheksuvasti katsovat omien eväiden syömistä.Meilläkin tulee nälkä, jos työvuoro kestää nelisen tuntia ja siihen tunti autolla ajoa päälle, ennen kuin pääsee kotijääkaapille.Meillä on oikeus eväiden syöntiin töiden lomassa, muttei se tarkota sitä, että meidän pitäisi luoda lantaa ja syödä eväitä toisella kädellä.
        Navetan tiedoitusasiat hoidan lapulla, jotka eivät ole kiirreellisiä.Joitain lähetän tekstiviestillä (jos tiedän, että vastaanottaja osaa lukea tekstiviestinsä) ja kiirreelliset asiat soitan puhelimella.
        Mahdollisimman vähän koitan olla häiriöksi talonväelle.Olen kyllä puhelias ja tykkään puhella ihmisten kanssa, mutta toivon myös työrauhaa navetalla.Joskus minusta tuntuu, että talonväellä on vaikeuksia ymmärtää, että myös minulla on omat työni ja oma elämä.


      • kuin hyvää tuttavaa
        Lomittajana yli 15v kirjoitti:

        Ehkä tämä "kahvitushössötys" juontaa juurensa siitä vanhanajan perinteestä, kuin äitini keitti kahvit jne..
        Itse en kaipaa edes taukotilaa.Minulla laskee omat eväät ihan karjakeittiössäkin, tai kesällä voi lounastaa autossakin.Eniten kaipaan vessaa ja kuivaa tilaa navettaan, jossa vaatteet ja saappaat kuivaisivat töiden välillä.Vessana käy ihan hyvin myös ulkohuusi, jos navettaan on paha laittaa vesivessaa.Miellyttävämpää kuitenkin ulkohuussi, kuin kykkiä kourun päällä ja pelätä että joku tulee navettaan.
        Toivoisin myös ymmärrystä niiltä ihmisiltä, jotka paheksuvasti katsovat omien eväiden syömistä.Meilläkin tulee nälkä, jos työvuoro kestää nelisen tuntia ja siihen tunti autolla ajoa päälle, ennen kuin pääsee kotijääkaapille.Meillä on oikeus eväiden syöntiin töiden lomassa, muttei se tarkota sitä, että meidän pitäisi luoda lantaa ja syödä eväitä toisella kädellä.
        Navetan tiedoitusasiat hoidan lapulla, jotka eivät ole kiirreellisiä.Joitain lähetän tekstiviestillä (jos tiedän, että vastaanottaja osaa lukea tekstiviestinsä) ja kiirreelliset asiat soitan puhelimella.
        Mahdollisimman vähän koitan olla häiriöksi talonväelle.Olen kyllä puhelias ja tykkään puhella ihmisten kanssa, mutta toivon myös työrauhaa navetalla.Joskus minusta tuntuu, että talonväellä on vaikeuksia ymmärtää, että myös minulla on omat työni ja oma elämä.

        Pää sääntöisesti lomituksen aloituspäivän aamuna ja lopetuspäivän iltana. Muu on extraa, usein lomilla olemma käyämässä jossain tai nukumme ainakin pitkään.. Ei ole pakko kahvittaa, mutta meillä tuttu lomittaja ja on kiva vaihtaa kuulumisia ja jutella muutenkin.. puhelimitse ollaan yhteydessä jos emme ole paikalla ollenkaan..


      • Takerus
        kuin hyvää tuttavaa kirjoitti:

        Pää sääntöisesti lomituksen aloituspäivän aamuna ja lopetuspäivän iltana. Muu on extraa, usein lomilla olemma käyämässä jossain tai nukumme ainakin pitkään.. Ei ole pakko kahvittaa, mutta meillä tuttu lomittaja ja on kiva vaihtaa kuulumisia ja jutella muutenkin.. puhelimitse ollaan yhteydessä jos emme ole paikalla ollenkaan..

        Minä arvostan hyvää lomittajaa todella paljon. Ihmettelen aina miten hän jaksaa tehdä meidän kaikki työt kun ei aina itsekään jaksa. Silti en kutsu lomittajaa kahville. Arvostan hänen vapaa-aikaansa. Kun työt on tehty voi lähteä kotiin viettämään omaa aikaa.

        Oli aika kun en vielä tiennyt että ei ole pakko tarjota aamukahveja. Luulin että se on pakollista.
        Olin äitiyslomalla ja vauva itki monet yöt. Mies lähti lomittajan kanssa navettaan ja minä raahauduin huonosti nukutun yön jälkeen aamupalan tekoon. Kyllä kyrsi, voitte vain kuvitella kuinka paljon.

        Nyt en laita aamupalaa lomittajalle. Ja voi kun on ihanaa nukkua pitkään.


    • lomittajille kiitos

      Olemme lomallamme poissa kotoa mutta varaan navetan toimistossa olevaan jääkaappiin evästä esim leipää sämpylöitä,piirakoita tms ja voit juustot leikkeleet.Kaapista löytyy kahvitarpeet ja keitin sekä mikro.Nämä vapaassa käytössä.Jos on kiire kotiin niin kuka pakottaa keittelemään,ei kukaan,mutta 10v kokemuksella sanon että kiitollisia lomittajia löytyy kun tämmöinen mahdollisuus suodaan.Itse arvostan lomittajia todella paljon.En jaksaisi tehdä näitä hommia jos en välillä pääsisi pihasta pois.Jos taas viettäisin lomani kotona niin en enää(20v sitten kylläkin)kutsuisi syömään ja juomaan vaan varmaankin samalla systeemillä mentäisiin.Mutta hyvää se tekee irtaantua kotoa ja jättää huusholli vankkojen ammattilaisten käsiin.Kirkasta kevättä kaikille!

      • Lomittajana yli 15v

        Tuo käytäntösi on järkevä ja olen siitä hyvin kiitollinen, jos navetalla voi keitellä kahvit.Mitään stressiä ei kannata lomittajan kahvituksesta ottaa.On tosi hienoa, jos vaikka poikimista odotellessa voi keittää kahvit, jos päivä venyy pitkäksi.Luksusta:) kiitos sinulle.Minulle tosin riittää, vaikka se jääkaappi olisi tyhjä, kunhan toimii.Sinne voi tuoda omat eväätkin viikon ajalle.


      • Lomittajana yli 15v kirjoitti:

        Tuo käytäntösi on järkevä ja olen siitä hyvin kiitollinen, jos navetalla voi keitellä kahvit.Mitään stressiä ei kannata lomittajan kahvituksesta ottaa.On tosi hienoa, jos vaikka poikimista odotellessa voi keittää kahvit, jos päivä venyy pitkäksi.Luksusta:) kiitos sinulle.Minulle tosin riittää, vaikka se jääkaappi olisi tyhjä, kunhan toimii.Sinne voi tuoda omat eväätkin viikon ajalle.

        Ei kahvitusta. Tarjosimme ABC:LLÄ Joululounaan.


    • -Lomittajatar-

      On tullut kyliä kierreltyä. On tullut koluttua erilaisia navetoita. On tullut nähtyä moneen lähtöön olevia karjatilallisia.

      Joissakin paikoissa on ollut "hiljainen pakko" käydä kahvilla aamuin illoin. Toisissa paikoissa ei saa mennä edes sisälle. Onneksi päättäväinen kieltäytyminen on tehonnut ja saan tehdä työni rauhassa ilman kahvipakkoa.

      Minulla on aina omat eväät mukana. Mielelläni pysyn visusti navetassa, koska olen onnellisin lehmien parissa. Mobiilikännykkä-aikana työajat eivät anna mahdollisuutta kahvitteluun tuvan puolella. Navetassa voi jotakin nopeasti hotkaista. Kahvia en ala keittelemään, vaikka mahdollisuuus olisikin.

      Mieluiten poistettaisiin tilallisilta mahdollisuus tehdä ruokavähennys (se 8 euroa) ja sallittaisiin se meille lomittajile, kun kerta kustannamme itse ruokamme. Tiedän, että minustakin tehdään veroilmoitukseen 8 euron ruokavähennys/pv, vaikka en syö tilalla. En syö, vaikka teenkin esim. robottitilalla 8 tuntia yhtä päätä. Siitä kuuluisi minun saada tehdä ruokavähennys verotuksessa.

      Onko kenelläkään tietoa siitä, että voiko lomittaja tehdä ruokavähennyksen verotukseen??? KIITOS jo etukäteen!

      • Luottamusmies Lappi

        Ilman muuta voit vähennyksen tehdä,mikäli työaika yhtäjaksoinen ja tilalla ei tarjota,tai ei kelpaa tarjottu ruoka.
        Seinäjoelta Rami antaa täydentävän vastauksen,mikäli olet Lomittajat Ry:n jäsen


      • ÅÅKKEERII

        Kysympähän vaan miten se tuo mobiili on muka kiirettä lisännyt?Se on sitä pomojen manipuloinnin tulosta?
        Mitä myöhempään kuittaat työsi lopettaneesi,sen paremmin tienaat,niin yksinkertaista se on.Lomittajille on syötetty väärää tietoa mobiilista,ei työnantaja voi/saa seurata missä työt kuitataan lopetetuksi.


      • -Lomittajatar-
        ÅÅKKEERII kirjoitti:

        Kysympähän vaan miten se tuo mobiili on muka kiirettä lisännyt?Se on sitä pomojen manipuloinnin tulosta?
        Mitä myöhempään kuittaat työsi lopettaneesi,sen paremmin tienaat,niin yksinkertaista se on.Lomittajille on syötetty väärää tietoa mobiilista,ei työnantaja voi/saa seurata missä työt kuitataan lopetetuksi.

        Juu... Ei ne toimistolla minun työaikoja kyttää, mutta työmoraalini ei salli "laiskottelua"(=ruokailua/kahvittelua) työaikana. Työaikana tehdään töitä ja vapaa-ajalla syödään ja huilataan. Kiire ei ole lisääntynyt eikä työajanylityksistä ole tullut toimistolta valituksia. Hyvin on järjestelmä toiminut.

        Verottajalla ei ainakaan ole ollut vielä varmaa tietoa ruokavähennyksestä. On tullut muutamaan otteeseen asiaa tiedusteltua. Täytyy kysyä Ramilta. Jos vaikka hän tietäisi. Olisi paljon selkeämpää, jos me lomittajat saisimme tehdä ruokavähennyksen automaattisesti myös silloin, kun teemme päivän kahdessa osassa. Viljelijät tekisivät vähennyksen vain silloin, kun lomittaja ei sitä tee. Tilanväki voisi lomailla ilman huolta lomittajan ruokahuollosta.


    • lomi

      :( Mikä ihme tämä on tämä kauhea riitely ja syyttely aina ja jatkuvasti tilallisten ja lomittajien välillä?
      Haukutaan toisia vuoronperään..

      Itse olen tilallinen, ja lomittajana toiminut, nähnyt siis "molemmat puolet"

      Lähtökohtahan on se, että ei olisi lomittajia ilman yhtään tilallista, olisiko?

      ei olis tilallisilla edes niitä muutamaa vapaapäivää ilman lomittajia joten...
      Voitasko olla pikkusen "ystävällisempiä" ?

      Tosiaan, itse kun lomitin/tan niin ei tosiaan tarvitse keitellä kahvia tai ruokaa, jos ei halua, kyllähän nyt jokainen kai sen tajuaa ihan jo normaalilla järjellä ettei se kuulu tilalliselle, hänen lomaa tuurataan..
      Jos tarjoaa niin mikä ettei, MUTTA, tässäkin se että tottakai voi kieltäytyä kohteliaasti! Ja jos on semmonen tilanne että tunnistaa ihmisen joka loukkaantuu vaikka kuinka nätisti/kohteliaasti kiität mutta kieltäydyt, näitä tilanteita varten on olemassa "valkoiset valheet"

      Monet tarjoaa kahvit tai ruokaa, joskus käyn, joskus en ja kieltäydyn kohteliaasti.

      Ei tod. tulisi mieleenikään kysellä saiskos jotain? Eikä kävis mielessä edes kysellä että voisko herätä LOMALLAAN puolen 5 aikaan keittämään lomittajalle kahvia..??

      Itse ainakin aina ajatellut molemmin puolin että lomittaja tulee tekemään sen työn mitä tilallinen ei sillä hetkellä tee eli on lomalla/vapaapäivällä, siitähän siinä on kyse, eikö? Kahvit ruuat muut on sitten vaan sitä ekstraa jos kysytään/tarjotaan. Ja kohtelias kieltäytyminen pitäisi minusta sietää.


      Ja lopuksi, jos lomittajat on kaikki röyhkeitä/juoruavia, hoitavat työnsä huonosti jnejne. Niin hoida ite elukkas!! kukaan ei pakota ottamaan niitä töihin!!

      Jos taas tilalliset on mulkkuja, haukkuvat ja kyyläävät eivätkä keitä kahvia jnejne. niin vaiha alaa/töitä!! kukaan ei pakota olemaan näissä töissä!!

      Kaikki ei aina mene niinkuin itse haluaa eikä voikkaan mennä, mut silti voi olla asiallisesti, ja puhua asioista normaalisti. Ja sietää jotakin. Järjenkäyttökin sallittua..

      • Anonyymi

        "Valkoinen valhe".........esimerkkejä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Valkoinen valhe".........esimerkkejä?

        Niin ja onko myös muun värisiä valheita....?


      • Anonyymi

        Nykyään täytyy ottaa huomioon, että lomittaja tulee tekemään sen osan tilallisen töistä, jonka osaa/ehtii/pykälät sallivat. Käytännössä enää vuosiin ei ole päästy yhtäaikaa puolison kanssa lomalle ilman kolmatta, itse järjestettyä työntekijää noista yllä mainituista syistä. Ja silti on puhelin kuumana, kun lomittajat soittaa enemmän tai vähemmän tärkeistä asioista, ja jos ei loman aikana jännitä miten työt sujuu, itse töihin palattua sen viimeistään huomaa, onko 'lomarahat' kuitattava minkä kokoisina.


    • Anonyymi

      Lomittajata nälävivät ja syyttivät ettei tue hyvin tyitään kun heiän mielestään tulee lomittajan aikaan tulehuksia tarkoituksella, aivan kuin näkisivät bakreitten hyppivän . Olipa erillislypsimen nännikumi likainen aivan parin millen maitotöhnää sisässä. Eikä lomittaja osannut tietokoneita käyttää maitotankin ja pesurin

    • Anonyymi

      Kun lähdemme lomalle annamme avaimen lomittajalle ja hän voi käydä keittämässä kahvit ja syödä mitä kaapista löytää.Annamme aina lomittajalle konjakkipullon loman päätteeksi koska tekee meidän hommat yksin.On toiminut meillä!Aivan sama kuka lomittaa-kaikki lomittajat ammattilaisia.

    • Anonyymi

      Joo yhden kerran muistan kun tulin navetta töist niin tulevat tilan omistajat olivat sisällä ,sanoivat ett siellä on ruokaa niin ota sieltä keittiöstö. No otin lautaselle ranskan perunoita jotka lämmitin ja oliko ketsuppia päälle ja vähän lisuketta. heti poistuin syötyäni en jäänyt jutulle, vain kiitin ruuasta, vain tulevat nuoret tilalliset olivat paikalla sohvalla vierekkäin kyljellään vastakkain, vähin äänin poistuin koko talosta enkä ole käynyt 23 vuoteen

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuota noin,teitelläänkö lomittajaa vai,sinutellaanko lomittajaa vai onko lomittaja se,niin kuin koira.

    • Anonyymi

      On veronmaksajien eläteillä ongelmat.. keittääkö kahvia saa veronmaksajien kustantantamalle lomittajalle? ... Ei hyvää päivää maatalouselätit!

      • Anonyymi

        Erittäin halveksittava kommentti. Sitä paitsi aloitus on 13v vanha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin halveksittava kommentti. Sitä paitsi aloitus on 13v vanha.

        Jos joku on pitkävihainen.....


      • Anonyymi

        No.. Mitäs jos julkaistaisiin myös sosiaalitukien saajat. Eli mähönen hiljaa


    • Anonyymi

      Entäs jos,lomittaja ei juo kahvia?

      • Anonyymi

        Olipa kerran lomittaja, joka halusi navetalla kahvia. Kun meillä ei ollut siellä edes keitintä, toi oman keittimen ja jätti sen sinne. Kuulemma jatkoa ajatellen. Meillä oli sitten pannuhuoneen kanssa ongelmia, ja saadakseni riittävän kuumaa vettä eri tarpeisiin vein navetalle vedenkeittimen. Tämä kahvinkeittimen tuonut lomittaja tuli meille ja äimistyi ' onko joku lomittaja vaatinut vedenkeittimenkin'?


    • Anonyymi

      Minulla on välillä mukana,puolentoista litran limupullo,jos navetalla yllättää jano,juon minä vettäkin mutta,joissain paikoissa veden laatu epäilyttää.
      Yhden kerran,jätin aloitetun limupullon navetan toimistoon,kun olin seuraavankin päivänä tulossa,enkä viittsinyt kuskata pulloa edestakaisin,aamulla huomasin että,pullo oli vajunut huomattavasti yön aikana eli,joku oli käynyt juomassa.
      Minulla on tapana myös,myös ajoittain vähän "kaataa sekaan" tähän pulloon en onneksi ollut ehtinyt kaataa mitään,olis varmaan yön aikana tyhjentynyt koko pullo.

      • Anonyymi

        Huono tuuri, kun et ollut 'kaatanut sekaan'. Se olisi ollut seurauksena ihan ansaitut potkut alkoholin käytöstä työaikana. Vähintään varoitus ja alkolukko autoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono tuuri, kun et ollut 'kaatanut sekaan'. Se olisi ollut seurauksena ihan ansaitut potkut alkoholin käytöstä työaikana. Vähintään varoitus ja alkolukko autoon.

        Kato....provo onnistui,kiristääkö siveyden sipuli (nuttura)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kato....provo onnistui,kiristääkö siveyden sipuli (nuttura)

        Krapulaisia ja humalassa töihin tulevia lomittajia on nähty ihan riittävästi. Ei ole lomatoimi ollenkaan eri linjoilla kanssani, vaikka muinoin yhdelle johtavalle virolaiset lomittajat halpaa viinaa toivatkin reissuiltaan kotimaahan. Tuli katkaisuun ohjaus ja kaskummaa, lopputili organisaatiouudistuksen yhteydessä tälle johtavalle. Siinä tulee äkkiä jääviysongelmia, kun edellisillan ryyppykaveri pitäisi seuraavana aamuna lomitustilan ilmoituksen vuoksi viedä puhallutettavaksi, itsekin pienessä tuiskeessa vielä ollen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Krapulaisia ja humalassa töihin tulevia lomittajia on nähty ihan riittävästi. Ei ole lomatoimi ollenkaan eri linjoilla kanssani, vaikka muinoin yhdelle johtavalle virolaiset lomittajat halpaa viinaa toivatkin reissuiltaan kotimaahan. Tuli katkaisuun ohjaus ja kaskummaa, lopputili organisaatiouudistuksen yhteydessä tälle johtavalle. Siinä tulee äkkiä jääviysongelmia, kun edellisillan ryyppykaveri pitäisi seuraavana aamuna lomitustilan ilmoituksen vuoksi viedä puhallutettavaksi, itsekin pienessä tuiskeessa vielä ollen.

        Ottaa sen verran ettei tule krapulaa........


      • Anonyymi

        Olis se ollu harmi,jos oli ollu,limpparit juotu.....


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huono tuuri, kun et ollut 'kaatanut sekaan'. Se olisi ollut seurauksena ihan ansaitut potkut alkoholin käytöstä työaikana. Vähintään varoitus ja alkolukko autoon.

        Olisko Ladaan löytynyt alkolukkoa.....`?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko Ladaan löytynyt alkolukkoa.....`?

        Voivat velvoittaa hankkimaan työauton, johon saadaan asennettua alkolukko. Parilla lomittajalla on vaihtunut auto ja hups vaan liikkeellelöhtö kestääkin huomattavasti entistä kauemmin. Parkkeeraavat myös vähän piilompaan, kauemmas navetasta. Poika on asentanut työssään alkolukkoja mm. urakoitsijoiden traktoreihin ja kuorma-autoihin, tunnistaa sellaisen ikkunasta vilkaisemalla, ja näissä 'uusissa' autoissa on ollut alkolukko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voivat velvoittaa hankkimaan työauton, johon saadaan asennettua alkolukko. Parilla lomittajalla on vaihtunut auto ja hups vaan liikkeellelöhtö kestääkin huomattavasti entistä kauemmin. Parkkeeraavat myös vähän piilompaan, kauemmas navetasta. Poika on asentanut työssään alkolukkoja mm. urakoitsijoiden traktoreihin ja kuorma-autoihin, tunnistaa sellaisen ikkunasta vilkaisemalla, ja näissä 'uusissa' autoissa on ollut alkolukko.

        Onkohan se lomitus homma tuollaisen satsauksen väärtti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan se lomitus homma tuollaisen satsauksen väärtti?

        No jos se on ainut homma mitä osaa tehdä, tai mihin huolitaan...ei nämä ole niitä parhaita työntekijöitä olleet selvänäkään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos se on ainut homma mitä osaa tehdä, tai mihin huolitaan...ei nämä ole niitä parhaita työntekijöitä olleet selvänäkään..

        Se on varmaan mukava,herkutella toisen ahdingolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on varmaan mukava,herkutella toisen ahdingolla.

        Millä tässä joku herkuttelee? Ei me yrittäjät itse yleensä päästä lomittajaa valitsemaan , saati palkkaamaan.


    • Anonyymi

      Jaa a,jospa kaatais taas,vähän sekaan.......

    • Anonyymi

      Käytäntö on muuttunut. Kun itse työskentelin lomittajana 1980-luvulla, niin silloin ruoka kuului olla talon puolesta. Ainakin aamukahvi ja yksi lämmin ateria päivässä.

      • Anonyymi

        Ne on lomituspaikatkin muuttuneet,enää ei kannukoneella lypsetä,eikä luoda käsin sontaa,nyt on on tautinen määrä elukoita,rakennukset niin isoja että,pitää olla eväät matkassa,kun päästä pääähän kävelee.
        Jos siellä on yrittäjä pariskunta,niin toinen on rampa ja toinen sekoaa kerran tunnissa.


    • Anonyymi

      Nyt on pidellyt.sen verran kylmiä ilmoja että,kahvin joukkoon on pakko saada,jotain muutakin,kuin sokeria ja kermaa,josmeinaa sulana pysyä...

      • Anonyymi

        Riippuu ihan navetasta, kuinka kylmä on sisällä. Löytyy varmaan välille 2-20 astetta. Toki sopivin lämpötila lehmän kannalta on noin 5-10 astetta, vasikoille vähän enemmän ja vedottomana. Työtahtikin vaikuttaa, tuleeko kylmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ihan navetasta, kuinka kylmä on sisällä. Löytyy varmaan välille 2-20 astetta. Toki sopivin lämpötila lehmän kannalta on noin 5-10 astetta, vasikoille vähän enemmän ja vedottomana. Työtahtikin vaikuttaa, tuleeko kylmä.

        Mites nää emolehmät,mitkä on ulkona kesät talvet,millä ei ole talvella muuta suojaa,kuin joku katos ja ehkä joltain suunnalta tuulen suoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mites nää emolehmät,mitkä on ulkona kesät talvet,millä ei ole talvella muuta suojaa,kuin joku katos ja ehkä joltain suunnalta tuulen suoja?

        No niitten lomitus on sitten ihan oma juttunsa. Talonväki on niissä paras kertomaan, miten pukeudutaan mihinkin työhön.


    • Anonyymi

      Meillä saa kahvit ja ruoan 2 kertaa päivässä.

    • Anonyymi

      Nyt pitelee kyllä,niin kylmiä ilmoja että,mikään pieni terästys ei riitä,on ihan siinä ja siinä,josko pitää ruveta juomaan ihan pelkkää terästystä.

    • Anonyymi

      Lomittajilla parhaat juorut.Aina kahvitan.

      • Anonyymi

        👍👍👍


      • Anonyymi

        Ja jollekin juorunkipeälle,kannattaa vaikka keksiä jotain,niin riittäää kahvin kanssa kastettavaa.
        🤣🤣


    • Anonyymi

      Vieläkö nykyään, on se perjantai pullon arvonta,perinne vielä voimissaan?

      • Anonyymi

        Ja mikähän semmoinen perinne on, kerroppa vähån tarkemmin?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuo liity maatalouteen mitenkään. Meillä kun, kas kummaa duunatin mielestä, ei ole vapaita viikonloppuja. Lomittajilla kyllä taitaa olla kolme neljästä viikonlopusta vapaana, mutta eihän nyt tilallisten asia ole heille niitä pulloja hankkia.

        Se arvontarinki kustansi sen pullon itse ja arvan hinta riippui osallistujien määrästä,lomittajien kesken tuolllainen arvonta on hankala järjestää,kun ovat hajallaan pitkin maakuntaa, ja vielä kun,enemmän yhdistellään paikallisyskiköitä,niin ovat hajallaan pitkin suomea.
        Mutta oikeilla työpaikoilla oikeissa töissä ja ammateissa,tuo arvonnan järjestäminen oli helpompaa ja siitä aikoinaan tiesi että,oli hyväksytty työyhteisöön,kun otettiin arvonta rinkiin mukaan.
        Ja kaikkein parhaiten sen arpaonnen varmisti,kun osti kaikki arvat .....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se arvontarinki kustansi sen pullon itse ja arvan hinta riippui osallistujien määrästä,lomittajien kesken tuolllainen arvonta on hankala järjestää,kun ovat hajallaan pitkin maakuntaa, ja vielä kun,enemmän yhdistellään paikallisyskiköitä,niin ovat hajallaan pitkin suomea.
        Mutta oikeilla työpaikoilla oikeissa töissä ja ammateissa,tuo arvonnan järjestäminen oli helpompaa ja siitä aikoinaan tiesi että,oli hyväksytty työyhteisöön,kun otettiin arvonta rinkiin mukaan.
        Ja kaikkein parhaiten sen arpaonnen varmisti,kun osti kaikki arvat .....

        Lapsellista ja typerää. Ostakoot tarvitsijat omat pullonsa, mitä siihen muita sotkemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsellista ja typerää. Ostakoot tarvitsijat omat pullonsa, mitä siihen muita sotkemaan.

        Eikös tuo ole,juuri sitä raittiustyötä,kun yksi vaan saa pullon ja muut jää ilman? Pitääkin tästä mennä ja ostaa muutamia "arpoja"...😏😏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo ole,juuri sitä raittiustyötä,kun yksi vaan saa pullon ja muut jää ilman? Pitääkin tästä mennä ja ostaa muutamia "arpoja"...😏😏

        Onkin pyhiä enemmän tulossa,nyt pitää ostaa reilusti "arpoja" että,pärjää pyhät.
        Ja karjajamiehet vahtii sitten karjasuojiaan,niin voi noidan tavatessaan laittaa sen töihin,tällöin noita osaa teidän karjasuojan, seuraavana pääsiäisenä kiertää.

        Niin että,jonkunlaista pääsiäistä sitten vaan.


    • Anonyymi

      Mites lomittajat pitää keskenää yhteyttä? Ehkä koulutuksissa?
      Järjestetäänkö vielä sellasia? (jatkokoulutuksia tahi täydennyskoulutuksia)

      • Anonyymi

        Kuulemma,kun korona-aika alkoi,niin vähemmälle jäi kokoontumiset,nykyisestä tilanteesta ei tietoa, ja siinä voi kokoontumisissa olla paikallisia eroja kai.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulemma,kun korona-aika alkoi,niin vähemmälle jäi kokoontumiset,nykyisestä tilanteesta ei tietoa, ja siinä voi kokoontumisissa olla paikallisia eroja kai.

        Eiköhån ne ole määrätty pakollisiksi ne koulutukset, oliko parin vuoden välein entisille, ja mahdollisimman pian aloituksen jälkeen uusille. Osa lomittajista kun ei muuten kävisi niissä koskaan. Näin kertoivat, kun vastikään meillä oli molemmille sairaslomalomitus, ja molemmat lomittajat tarvitsi pidemmän päivän lypsyjen väliin, että ehtivät käydä suihkussa kotonaan ennen koulutusta. Toinen halusi kyllä tulla sieltä suoraan töihin, vaihtoi vaatteet täällä. Annettiin pari kysymystäkin mukaan, kun lomittajilla oli virheellisiä käsityksiä muutamasta koulutuksen aiheesta, ei kyllä kertoneet selvisikö vastaus ko. aiheisiin. Käytiin itse lopettelemassa silloin aamutyöt, että pääsivät lähtemään, ja tehtiin päivätarkki, että ei haitannut, vaikka tulivat vähän myöhässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe