Kirjoitelkaa

Saskia

ystävät tällekin palstalle. Tiedän että tämänkin ikäiset ovat jo aktiiveja tietskarin käyttäjiä eikä ole ollenkaan harvinaista että monen mummon ja vaarin "kammarissa" nököttää tällainen laite. Lapsethan niitä rahtaavat vanhemmilleen ja kun makuun pääsee niin sitten hankitaan uusi ja parempi.

Tämä on nykyaikainen kommunikointiväline. Muistatteko kuinka sota-aikana kirjoiteltiin rintamalle? Kirjeenvaihto oli silloin suurin harrastusmuoto, jos nyt niinkään voi sanoa.
Se oli ainoa yhdysside koti- ja sotarintaman välillä ja siis hyvin tärkeä molemmille osapuolille.

Toivon että rohkaistuisitte kirjoittelemaan tännekin älkääkä antako nuorten häiritä.
Heitä pyörii joka palstalla mutta ne jutut voi hyvin ohittaa.

Tsemppiä.

19

1125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fuula

      mutta tämä ikähaitari 80 on kuitenkin monille auttamattomasti taaksejäänyt kirjoitusmuoto.
      Uskonkin, että tämänikäisillä on paljon ihmiskeskeisempää kuin vain kirjoitella nikillä toiselta toiselle.
      Omaiset, lapset, lapsenlapset ja muut ikäihmisten menot kiinnostavat huomattavasti enemmän.
      Jos on sairauden vuoksi estynyt esim liikkumaan, tai asuu toisella paikkakunnalla kuin muu suku, silloin uskoisin tietsikan käytön olevan hyödyksi, toisilleen kirjoittamiseen.

      Tämä on nykyajan turhuus monille vanhemmille ihmisille, joiden kanssa olen keskustellut. Eivät enää tässä elämäniässä halua missään nimessä tietsikkaa nurkkiinsa.
      Olen tavannut muutamia, jotka käyttävät hyvinkin aktiivisesti tietsikkaansa.
      Vanhin tuntemani aktiivikäyttäjä on 84!

      • Saskia

        riittää monelle ja sekin on heille suuri ilo, varsinkin jos lapsia on ulkomailla.

        Olen hiukan erimieltä kanssasi siitä, että vanhuksilla on muuta tekemistä kuin istua tietsikan äärellä. Minusta useimmilla on päivät pitkäveteisiä ja yksitoikkoisia. Lapset perheineen elävät omaa elämäänsä ja vaikka heidän kanssaan kommunikointia olisikin niin se on kuitenkin hetkellistä puhelinsoittoa "kuinka voit"-tyyliin ja se siitä.

        Minun sukukunnasani olen ainoa tällä iällä oleva joka aktiivisesti käytän tietokonetta ja se on aiheuttanut joissakin hieman "muikistelua" eli pikkuisia ironisia huomautuksia.

        En kuitenkaan anna sellaisten häiritä itseäni vaan otan koneesta irti kaiken minkä saan.

        Mukavaa että löytyi sentään yksi mukaantulija.


      • Harmiton
        Saskia kirjoitti:

        riittää monelle ja sekin on heille suuri ilo, varsinkin jos lapsia on ulkomailla.

        Olen hiukan erimieltä kanssasi siitä, että vanhuksilla on muuta tekemistä kuin istua tietsikan äärellä. Minusta useimmilla on päivät pitkäveteisiä ja yksitoikkoisia. Lapset perheineen elävät omaa elämäänsä ja vaikka heidän kanssaan kommunikointia olisikin niin se on kuitenkin hetkellistä puhelinsoittoa "kuinka voit"-tyyliin ja se siitä.

        Minun sukukunnasani olen ainoa tällä iällä oleva joka aktiivisesti käytän tietokonetta ja se on aiheuttanut joissakin hieman "muikistelua" eli pikkuisia ironisia huomautuksia.

        En kuitenkaan anna sellaisten häiritä itseäni vaan otan koneesta irti kaiken minkä saan.

        Mukavaa että löytyi sentään yksi mukaantulija.

        Pitäiskö oikein esitellä itsensä,mutta se jääköön.
        Olen kyllä melkein tätä ikä luokkaa kuin tämä edellyttää vaikka olen vähän rellestellyt
        tuolla nurempienkin palstoilla.
        Kyllä tämä on oiva ajankula ainakin minulle ja luulen että monelle muullekkin tähänkin ikään ehtineelle.
        Voi vain kysyä,mitä oli elämä ennen tietokonetta.
        kato kun minulla sattuu olemaan aikaa kirjoittaa koko sana;-)
        Jos vanhukset kävisivät vaikka eläkeläisissä,mutta mutta ei kaikilla ole mahdollisuutta mennä niihin.
        On se vain poikaa että osaa tätä jotenkuten käyttää,eiks vain.
        Moiskis.


      • Saskia
        Harmiton kirjoitti:

        Pitäiskö oikein esitellä itsensä,mutta se jääköön.
        Olen kyllä melkein tätä ikä luokkaa kuin tämä edellyttää vaikka olen vähän rellestellyt
        tuolla nurempienkin palstoilla.
        Kyllä tämä on oiva ajankula ainakin minulle ja luulen että monelle muullekkin tähänkin ikään ehtineelle.
        Voi vain kysyä,mitä oli elämä ennen tietokonetta.
        kato kun minulla sattuu olemaan aikaa kirjoittaa koko sana;-)
        Jos vanhukset kävisivät vaikka eläkeläisissä,mutta mutta ei kaikilla ole mahdollisuutta mennä niihin.
        On se vain poikaa että osaa tätä jotenkuten käyttää,eiks vain.
        Moiskis.

        Ei täällä niin kovin syvällisiä keskustella (minkälainen muuten on se syvällinen keskustelu)mutta kyllä tämä kiva ajankulu on.

        Minä kuulun juuri niihin joka EN käy eläkekerhoissa. Sori, mutta mielestäni niissä ei le muuta kuin juorumista, kuppikuntia ja sen semmosta.

        Tämä tietokone korvaa kaiken ja tämä tuo myös uusia ystäviä ja paljon muuta ulottuvuutta.
        Kunpa vaan osaisi hyödyntää siitä kaiken.


      • señora lyyli
        Harmiton kirjoitti:

        Pitäiskö oikein esitellä itsensä,mutta se jääköön.
        Olen kyllä melkein tätä ikä luokkaa kuin tämä edellyttää vaikka olen vähän rellestellyt
        tuolla nurempienkin palstoilla.
        Kyllä tämä on oiva ajankula ainakin minulle ja luulen että monelle muullekkin tähänkin ikään ehtineelle.
        Voi vain kysyä,mitä oli elämä ennen tietokonetta.
        kato kun minulla sattuu olemaan aikaa kirjoittaa koko sana;-)
        Jos vanhukset kävisivät vaikka eläkeläisissä,mutta mutta ei kaikilla ole mahdollisuutta mennä niihin.
        On se vain poikaa että osaa tätä jotenkuten käyttää,eiks vain.
        Moiskis.

        tervehin sinnuu nyt tällä puolella ko ei ain tiiä voiko männä puhumaa muusta mitä joku on aiheeks pant. mut ko saskian tuntee niin en usko et hää siit mittää ;)

        täs mietin pitkää kuka sie oisit,ko oot pant uusiks nimimerkin. etkö sie sanonu kerra et pysytää myö vaa näis nimis ko mie suunnittelen kauniimman nimen ottoo;) ootkos se ihminen.

        sitte mie tiiä ihmisen.;) oot sie miellessäin käynny monast. mut en oo kehannu kyssyykää et ootko viel hengissä, mutta mukava ko oot.

        kirjotukses on jotenkii nuortunu,vai johtuuko se siit et oot vanhentunnu;) mie en nyt paljoo jatka täst, sano nyt ensin ootkos se,joka istuu kesäl ain ongel venneen peräs puol nukuksis,lierihattu silmillä.;))


      • Ruuneperi
        Saskia kirjoitti:

        Ei täällä niin kovin syvällisiä keskustella (minkälainen muuten on se syvällinen keskustelu)mutta kyllä tämä kiva ajankulu on.

        Minä kuulun juuri niihin joka EN käy eläkekerhoissa. Sori, mutta mielestäni niissä ei le muuta kuin juorumista, kuppikuntia ja sen semmosta.

        Tämä tietokone korvaa kaiken ja tämä tuo myös uusia ystäviä ja paljon muuta ulottuvuutta.
        Kunpa vaan osaisi hyödyntää siitä kaiken.

        Mitähän meille merkitsee mikin?

        Minulle kanssakirjoittajien tuttuus merkitsee paljon. Tulen palstalle keskustelemaan tuttujen kanssa. Asiat ja asiallisuus ovat tärkeitä mutta eihän tutun nimimerkin käyttö niitä haittaa. Tiedän, että Sinä puolustat moninikkisyyttäja, siihenhän Sinulla ja muillakin on oikeus. Katson palstan hengenkin kärsivän moninikkisyydestä.


      • Kyllä
        Ruuneperi kirjoitti:

        Mitähän meille merkitsee mikin?

        Minulle kanssakirjoittajien tuttuus merkitsee paljon. Tulen palstalle keskustelemaan tuttujen kanssa. Asiat ja asiallisuus ovat tärkeitä mutta eihän tutun nimimerkin käyttö niitä haittaa. Tiedän, että Sinä puolustat moninikkisyyttäja, siihenhän Sinulla ja muillakin on oikeus. Katson palstan hengenkin kärsivän moninikkisyydestä.

        olisi mukavampaa kun käytettäisiin samaa nikkiä.
        Se on vain pulmana, niinkuin itsekin olet varmaan huomannut, että juuri nämä joilla on sama nikki pidempään käytössä saavat nuo nikittömät helpoimmin kimppuunsa kuin mitä itse.
        Tietenkin johtuu myös siitä miten mukavasti osaa kirjoittaa, ja sitähän me emme aina osaa.

        On tosiaan paljon mukavampaa kun saa kirjoittaa "tutulle" nikille vaikka ei häntä oikeasti tunnekaan. Tulee sellainen tunne että saa olla tuttujen seurassa,ja tutut ihmiset vastailevat.

        Minähän en ole ollut kovin kauaa tällä palstalla, enkä tiedä teidän tuttavuudestanne mitään, mutta kuuluisin mielelläni "piiriinne".

        Tälle palstalle en ole useinkaan poikennut, mutta jos yritettäisiin käydä "vieraisilla" kaikilla palstoilla.

        Yritän olla oma itseni, silloin kuin toisetkin sitä ovat, mutta ei voi mitään kun tuolla 6o palstalla aina tulee jotain nälvimistä kirjoitettua.


      • Liena
        Kyllä kirjoitti:

        olisi mukavampaa kun käytettäisiin samaa nikkiä.
        Se on vain pulmana, niinkuin itsekin olet varmaan huomannut, että juuri nämä joilla on sama nikki pidempään käytössä saavat nuo nikittömät helpoimmin kimppuunsa kuin mitä itse.
        Tietenkin johtuu myös siitä miten mukavasti osaa kirjoittaa, ja sitähän me emme aina osaa.

        On tosiaan paljon mukavampaa kun saa kirjoittaa "tutulle" nikille vaikka ei häntä oikeasti tunnekaan. Tulee sellainen tunne että saa olla tuttujen seurassa,ja tutut ihmiset vastailevat.

        Minähän en ole ollut kovin kauaa tällä palstalla, enkä tiedä teidän tuttavuudestanne mitään, mutta kuuluisin mielelläni "piiriinne".

        Tälle palstalle en ole useinkaan poikennut, mutta jos yritettäisiin käydä "vieraisilla" kaikilla palstoilla.

        Yritän olla oma itseni, silloin kuin toisetkin sitä ovat, mutta ei voi mitään kun tuolla 6o palstalla aina tulee jotain nälvimistä kirjoitettua.

        minähän tuon viestin kirjoitin, kävi nimimerkin kanssa vain kömmähdys, ei ollenkaan tarkoituksella.


      • señora lyyli
        Kyllä kirjoitti:

        olisi mukavampaa kun käytettäisiin samaa nikkiä.
        Se on vain pulmana, niinkuin itsekin olet varmaan huomannut, että juuri nämä joilla on sama nikki pidempään käytössä saavat nuo nikittömät helpoimmin kimppuunsa kuin mitä itse.
        Tietenkin johtuu myös siitä miten mukavasti osaa kirjoittaa, ja sitähän me emme aina osaa.

        On tosiaan paljon mukavampaa kun saa kirjoittaa "tutulle" nikille vaikka ei häntä oikeasti tunnekaan. Tulee sellainen tunne että saa olla tuttujen seurassa,ja tutut ihmiset vastailevat.

        Minähän en ole ollut kovin kauaa tällä palstalla, enkä tiedä teidän tuttavuudestanne mitään, mutta kuuluisin mielelläni "piiriinne".

        Tälle palstalle en ole useinkaan poikennut, mutta jos yritettäisiin käydä "vieraisilla" kaikilla palstoilla.

        Yritän olla oma itseni, silloin kuin toisetkin sitä ovat, mutta ei voi mitään kun tuolla 6o palstalla aina tulee jotain nälvimistä kirjoitettua.

        niin se tuntuisi kuin tuttua tapaisi kkun kuletaan samalla nikillä. ja on helpompi kirjottaakin ko tietää vähä toisen menttaliteesta.

        jollekkii uskaltaa olla puhheissaa rohkeenpi ja sit tietää et toisel ei passaa iha mitä vaa höpöttää ,niin sillai ei sit tuu loukattuu kettää.

        mutta jos ei taho tuttavuutta täällä, mutta tahtoo olla joskus mukana,kyl sekkii pittää ymmärtää,ei kaik oo niin seurallissii et haluaa tutustua .

        nämä ko on yleisii palstoi niin meiän on tyytyminen siihe miks nämä muodostuu,ihmisii tullee ja männee. helpomal pääsee ko hyväksyy väistämättömän.

        saahaan iloita siitä ,et on kuitenkin tullu tuttujakkii ja monet on vaa lukijana ja seuraa sivusta meiän edesottamuksii.

        aatellaa et myö ollaa sillo ko viihdyttäijii heille,jotka ei koskaa kirjota.siks mie yritän kertoo monnii eri asioita,vaik kyl sitä välil kertoo jottain mikä on tullu haastettuu jo parriikin kertaa.

        siin sitte lukija saap päivittelemisen aihetta,et kyllä tuo lyylikin jaksaa tuota sammaa jauhaa vuos tolkulla,ei se ennää kauaa tääl oo,oireet on jo näkyvis;)

        miekii kulen siel täällä näil kolmella ja vilkasen onko mielenkiintosta mihi tekis miel sannoo jottain ,on valinnan varraa.:)

        mutta yritän kuitenkin pää asiassa kirjottaa tänne minun ikäryhmää ,koska on hienoa, että on otettu huomioo tämänkii ikäset.

        koska ylleensä elämä loppuu 65 vuoteen,;)kaikilla iän ilmottaneilla ja toisis paikois jopa 50 vuotee.

        mukava ko siekii liena oot pysyny mukana,vietetää jatkossakkii mukavia juttu hetkii ja kirjotellaa mist puhutaankin,ei ne aiheet tarvii pilvii hippoo,koska ihan tavallist asiast saattaa ryöpsähtää hyvinkii mielenkiintosta puhuttavvaa.

        nyt mie keskityn taas kotihommii. mään vilkasee remontti miehii, laitan heille ain puuron yhentoista kahentoista välil.

        tännää aamiaisee kuluu neljänviljan puuroo ja remontti asiaa puhutaa.
        kahelta juuaa kahvit munkin kanssa,ei oo omii tekemii. ja sillo vitsaillaa ja mie rimputtelen jottain mandoliinilla.

        kuuelta syyää iltanen heiän kans jotka on jäänny pitempää. tännää jääp toivo vaimoinee ja yks mies.

        ja mie meen ruuan jälkee omal puolelle kissojen kanssa,vilkasen teitä tääl netissä ja katson jos televisios on jottain ja sitte unten maille,mie taian männä vähä aikasemmin ko muut.Heippa


      • Saskia
        señora lyyli kirjoitti:

        tervehin sinnuu nyt tällä puolella ko ei ain tiiä voiko männä puhumaa muusta mitä joku on aiheeks pant. mut ko saskian tuntee niin en usko et hää siit mittää ;)

        täs mietin pitkää kuka sie oisit,ko oot pant uusiks nimimerkin. etkö sie sanonu kerra et pysytää myö vaa näis nimis ko mie suunnittelen kauniimman nimen ottoo;) ootkos se ihminen.

        sitte mie tiiä ihmisen.;) oot sie miellessäin käynny monast. mut en oo kehannu kyssyykää et ootko viel hengissä, mutta mukava ko oot.

        kirjotukses on jotenkii nuortunu,vai johtuuko se siit et oot vanhentunnu;) mie en nyt paljoo jatka täst, sano nyt ensin ootkos se,joka istuu kesäl ain ongel venneen peräs puol nukuksis,lierihattu silmillä.;))

        Olet sinä mainio jutustelija. Minua nauratti makeasti tuo onkijuttu. Istun minä mieluusti ongella mutta sitä lierihattua ei kylläkään ole,

        Olen ihan sama miksi minua luulet mutta kun kyllästytti niin se vanha nikki niin panin uusiksi. Niinhän sinäkin vähän kohentelit nikkiäsi.

        Myönnän että ei ole sopivaa se nikin vaihto, mutta onhan täällä monet vaihtaneet ja esiintyvät nyt uudella vakionikillä joten annettakoon tämä minulle anteeksi.

        Onhan se nyt vähän epähienoa varastaa tämä Rembrantin vaimon nimi, mutta meillä oli kerran valkoinen kissa jolla oli sama nimi joten se tuntui niin mukavalta.

        Heippa vaan Lyyli (tuo senora on niin hankala kirjoittaa että jätän sen pois.)


      • MdK
        Saskia kirjoitti:

        Olet sinä mainio jutustelija. Minua nauratti makeasti tuo onkijuttu. Istun minä mieluusti ongella mutta sitä lierihattua ei kylläkään ole,

        Olen ihan sama miksi minua luulet mutta kun kyllästytti niin se vanha nikki niin panin uusiksi. Niinhän sinäkin vähän kohentelit nikkiäsi.

        Myönnän että ei ole sopivaa se nikin vaihto, mutta onhan täällä monet vaihtaneet ja esiintyvät nyt uudella vakionikillä joten annettakoon tämä minulle anteeksi.

        Onhan se nyt vähän epähienoa varastaa tämä Rembrantin vaimon nimi, mutta meillä oli kerran valkoinen kissa jolla oli sama nimi joten se tuntui niin mukavalta.

        Heippa vaan Lyyli (tuo senora on niin hankala kirjoittaa että jätän sen pois.)

        Minä kun meinasin kirjoittaa jutun Renbrandtin vaimosta, kun olen nähnyt nimimerkkisi!


      • Saskia
        MdK kirjoitti:

        Minä kun meinasin kirjoittaa jutun Renbrandtin vaimosta, kun olen nähnyt nimimerkkisi!

        en minä sitä "tuntenut", joten odotan mielenkiinnolla. Oli semmoinen pyöreä pullukka vissiin?


    • Ruuneperi

      Tuon otsikon jos huudahtaa niin voi syntyä väärinkäsityksiä. Vähän tuota nimitystä PC-(Public Computer) Suomessa käytetäänkin tietokoneesta. TK olisi varmaan suomeksi.

      Minulle tietokone merkitsee paljon: Se on harrastusväline, ajankulu, tärkeä esim. asioidenhoidoissa kuten yksittäiset tai toistuvatkin pankkiasiat, yhteydenpidot kanssaihmisiin j.n.e.

      Tämä palstakin on tärkeä. Monta mukavaa ihmistä on täällä tavannut, ikäänkuin tutustunut, Sinä Saskiakin, vaikkakin uudella nimellä. Niistä vanhoista nimimerkeistä voisit olla Muori, mutta hän otti jonkin toisen nimen.

      Kiva tavata taas. Kirjoitellaaan!

    • señora lyyli

      niinhä sitä pitäs kirjottaa, miekii oon parin vuuen päästä tämän ikäsii,jote minun pitäs sen puolee olla usseemmin täällä.

      sehä siin on ,ko on kolme palstaa, mitä miekii seuraan tarkempaa 60,70,80ja ain jos joku on kirjottannu jottain itelle mieluista joho tekkee vastata niin sillo on muulla palstalla.

      sekkii siin on ko on hidas kirjottammaa, niin ei kovin monnee paikkaa päivän aikan tuu kirjotettuu.

      ja mie ko en ossaa sannoo tai selittää jottain lyhyesti,lyhyest ko yritän sannoo tullee tunne et oon tyly ja semmonen töksäys.ko en puhueskaa sano yhel lauseel juur mittää .

      minun pittää männä juurta jaksain ja siin tullee sit mäntyy välil sivupoluilekkii;) ja kirjotuksel tullee pittuutta.

      oon kyllä opetullu lyhentämmää asiaa,keksin semmosen tekniikan , et mietin enneko alan kirjottaa,et mikä on napakirjotuksessa ja alotan siitä ,keskikohasta.

      jos alotan sivusta ja etenen kohti pääasiaa,kirjotuksest tullee pitkä.

      näin ko alottaa keskeltä ja etenee alkuu ,sillä konstil saap lyhennettyy kirjotusta;) ja voip panna poikki melke mist vaa,ko asia on sanottu heti alkuu.
      tämä on ihan oma ovallus;)

      muistan sota aikan kun äitini kirjotti paljon kirjeitä rintamalle. hää kirjoitti ihan tuntemattomille sotilaille.

      osotti kirjeen vaan nimellä,tuntematon sotilas,suomen urhea sotilas,isänmaan puolustaja ja millo mikin,välil hyvinkii lennokkaita.

      äitini ihaili sotilaita mahottomasti ja ain ko ol tilaisuus hää ol kirjettä kirjottamassa.

      hää niit lukikii joitakii kohtii. ne ol ko tarinoita,mones ei ollu totuudest tietookaa. hää ol välillä viien lapsen äiti joka kannusti sotilasta taistelemmaa,ko oma mies ol kaatunu.
      välil oli herkkä neito joka ihailli sotilaan urheutta.

      ei hää heiän kans kirjeen vaihossa ollu kirjotti vaa ite rohkastaaksee sotilaita,monet muutkii teki vissii niin, koska kirjeet vietii lottille mist ne toimitettii perille rintamalle.

      kirjotin miekii pari kirjettä sukkien mukana,taisin vaa kehhuu sotilasta rohkeudesta ja puolustuksesta ja että kyllä myö sota voitetaa.

      siihe aikaa kirjeet oli arvossaa. posti ko tuli tuomaa kirjettä,ensimmäiseks selattii läpi oliko surureunasii kuorii mukana.
      niin saatiin välillä suruviesti.

      paljo kirjotettii myös rakkaus kirjeita kullalle rintamalle ja ne olikin varmaa sotilaille odotettuja.

      myöhemminkin 50 luvulla oltii paljo kirjeenvaihossa. ja lehissä ihmiset etsi kirje seuraa, monetkaa ei tavannu koskaa,toiset taas män jopa naimisii.

      nyt on tämä väline millä kirjotellaa. mutta ossaako kukkaa ennää kirjottaa oikeeta rakkauskirjettä,sellasta mis kirje on ko sävelmä tai runo.

      ihmisten puhekieli on muuttunu, ettei nuoremmat ehä sellaisesta tykkäisikkää. mutta minun ikäselle sellanen saap herkistymmää kaihoon.

      heippa.

    • Samat on tuntemukset palstakirjoitteluista 2004, ihan oli mukava lukea!
      Minun on päivä kulunut muissa tehtävissä, mutta nyt on vapaata taas.

    • Ihan hymyilyttää tuon senora lyylin kertomatyyli. tuolla ylempänä jossakin hän tajuaa olevansa myös viihdyttäjiä, ja siksi sanoo kirjoittavansa runsaasti 😊

      Voi ajattelevaa ihmistä,...."tee se muille, mitä itsellesikin toivot" tottahan tuo on, on hauska lukeakin pelkästään.

      ----- " Naurattaa tuo lyylin äitin kirjeet sotilaille----ne ol kuin tarinoita, monesti niissä ei ollut totuudesta tietoakaan "----

      Tuo kolmas yhteisö on minulla Facebook, jossa omat rakkaani ja ystävätkin ilmoittelevat itsestään. Sinne ei tule kirjoitettua syvällisemmin, kuvat ovatkin paljon viestintävälineinä.

      Pintapuolista sinänsä ajatusten vaihtona, mutta on siellä lapset ja lastenlapsetkin lähempänä päivittäin.

      PS. Muuten koen normaalin luottavaisuuden ihmisten kesken olevan tarpeen,..olo tuntuisi yksinäiseltä ilman joitakin tuttuja kirjoittajia.

    • Makriina.ei.kirj

      Senjoora oli kynän taitaja. Samoihin aikoihin oli muitakin sujuvakynäisiä. Palstaa oli mukava lukea, kun sillä käsiteltiin niin monenlaisia elämän ilmiöitä.
      Ovatko he hyväntahtoiset ja sujuvakynäiset jo siirtyneet sinne, missä ei kynää käytetä, kun tilalle on putkahtanut epäluuloista ja hapanta väkeä, joiden kirjoitelmat eivät juuri koskaan saa lukijaa hyvälle mieielle.

      Vaikka onhan tämä aikakin toinen kuin parikymmentä vuotta sitten. Ne olivat niitä aikoja, jolloin työpaikka oli varma, kesät olivat kesiä, talvet talvia.
      Pankkiasiat hoidettiin ostarin pankkikonttorissa. Joku edistyksellinen osasi käyttää ottomattia, mutta mieluumminhan sitä asioi pankkineidin kanssa.
      Puhelimet olivat puheluita varten ja narulla kiinni seinässä. Joku harva edistyksellinen ihminen omisti tietokoneen, ja joku kamala internet kuulemma vaani ovilla. Onneksi oli tiedossa heti alussa, että se on yksinomaan englannin kielinen.

      Kaikilla on mielenrauha.
      Oi aikoja entisiä!

    • sini.sirkku.ek

      Vaikea on uskoa ihmisen olevan luontaisesti vihamielinen lajitovereilleen. Jokin tekijä saa piikit pystyyn vuoksi, ettei pettyisi taas, ainakin miesvihaa ilmenee vähättelevissä lja happamissa lausunnoissa aika paljon.

      Ehkä nuoremmat , vasta tulleet nikittömät palstalle, on joutuneet kokemaan edellisen taloudellisen laman ja vielä seuraavankin, kaikkine työpaikan menetyksineen ja puutteineen.
      Kovemmaksihan maailma on muuttunut, joskaan en kohdallani ole sitä kokenut.

      Valtaosa elämästä kun on ollut ahkeroimista ja monenlaista yritystä, mutta työttömänä en ollut koskaan.

      Työelämässä jo ATK ja Internet aikakausi alkoi, kotioloissa vaan puhelinlaskut kallistuivat (lastenlasten) treenatessa salaa öisin. No, nyt ovat pojat alan ammattilaisia, kaipa sekin harjoituksesta kävi.

      Ihanaa aikaahan se oli, kun oli itse vikkelä jaloistaan, kipaisi pankkiin aamiaistunnilla, hoiti ruokaostokset kotimatkalla,...ja niin pyöritti perheelämää eteenpäin!

      Näin Iäkkäämpänä olen tosi kiitollinen kehityksestä, vaivattomuudesta hoidella digit. asiansa, etsiä reitit ja jutellakin välillä !

    • talou

      Hyvä kone tehdä rahaa. Myös lähes ilman veroa, ei Suomessa siellä vain asunnoilla joissa tulo veroton ajalla.

      Korko ollut 30% jo vuosia koneella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4197
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4046
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3059
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2548
    7. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2309
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe