ex-yrittäjä ei saa päivärahaa

semmoista '''''

Onko muilla ollut sama onkelma edessään? Minulla oli oy pari vuotta ja keskeytin sen siis kokonaan, mutta en poistanut yritystä kaupparekisteristä. Ja nyt siis tuli ilmi tämä kiva asia, että en ole oikeutettu työttömyysturvaan!!!!!!
Jep, kelan sivuilla lukee vain että yrittäjä on oikeutettu työttömyysturvaan kun hän on maksanut yel:iä tarpeellisen määrän ja ollut yli kaksi vuotta kokopäivätoimisena yrittäjänä. No minun kohdallani nämä ehdot täyttyvät, lisäksi olen keskeyttänyt yritykseni toosi pitkäksi aikaa siis lopullisesti. Halusin vaan päästä helpommalla paperihommissa ja säilyttää yrityksen pöytälaatikossa, jos sille joskus löytyy käyttöä tai esim ostaja. Siksi en poistanut yritystä kaupparekisteristä.
Ja kukaan ei sanonut että näin käypi vaikka olevinaan omasta mielestäni aktiivisesti otin selvää mitä tapahtuu yrityksen keskeyttämisen jälkeen prk..
Onkohan tässä mitään porsaan reikää jonka kautta voisi päästä livahtamaan päivärahoille?? Olen poistanut yrityksen muista rekistereistä ja lopettanut yelit ja kaikki vakuutukset. Ja timittanut kyseiset lopettamispaprut kelaan ja työkkäriin, mutta siellä vain inistään, että tää on laki ja mee kotiis ilman pennin pyörylää.

9

4414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hän se Suomessa

menee.
      Minullakin on pari vuotta ollut pikkuinen Oy.
      Jo perustaessani sen olin henkisesti selvittänyt
      itselleni sen, että yrittäjänä tai sen lopetettuani
      en loppuelämässäni saa enää mitään yhteiskunnan tukia.
      Tämä on vaan hyväksyttävä.

Sen jälkeen kun yritystoiminta on todistettavasti ollut keskeytyneenä vähintään neljä kuukautta, on oikeus päivärahaan.

Heti omavastuuajan jälkeen on oikeus päivärahaan, jos lopettaa yritystoiminnan tyystin. Siinä on oleellista se, että yritys on poistettu kaikista rekistereistä, etenkin kaupparekisteristä. Siis vielä kerran: kaikkein oleellisin juttu yrityksen lopettamisessa työttömyysturvassa on yrityksen poistaminen kaupparekisteristä. Ilman tuota ei yritystä katsota lopetetuksi ja siis lopettamisen perusteella tipu päivärahaa.

Luepa tuo ketju alusta loppuun ajatuksella, niin voit vähän viisastut asiassa:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001400&posting=22000000022812980

Tuossa vielä keskeyttämistä ja lopettamista koskevat lainsäännökset:

Yritystoiminnan päättyminen ja keskeytyminen

Päätoimisesti yritystoiminnassa 4 §:n 1 tai 2 momentissa tarkoitetulla tavalla työllistyneen henkilön katsotaan edelleen työllistyvän siinä siihen ajankohtaan asti, jona yritystoiminta todistettavasti on lopetettu tai se on ollut yhdenjaksoisesti keskeytyneenä neljän kuukauden ajan. Yritystoiminta on katsottava lopetetuksi konkurssiin asettamisella tai siinä aiemmin työllistyneen henkilön työkyvyn alennuttua olennaisesti tai kun muutoin on ilmeistä, ettei sitä enää jatketa. Yritystoiminta katsotaan todistettavasti keskeytetyksi, kun yhtiön selvitystilan tai yhtiön purkamista koskevan sopimuksen taikka ammatinharjoittajan tekemien ilmoitusten ja toimenpiteiden perusteella on pääteltävissä, että tuotannollinen ja taloudellinen toiminta on keskeytetty. Yritystoiminnan tai oman työn päättymisestä tai keskeytymisestä ja siitä vaadittavista selvityksistä säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. (19.12.2008/997)

Yritystoiminta katsotaan sivutoimiseksi, jos henkilö on ollut vähintään 10 kuukautta kyseiseen yritystoimintaan liittymättömässä kokoaikatyössä tai muutoin voidaan päätellä yritystoiminnan vaatiman työmäärän olevan niin vähäinen, ettei se ole esteenä kokoaikaisen työn vastaanottamiselle. (19.12.2008/997)

Yritystoiminnan lopettamista tai vähintään neljän kuukauden keskeytystä ei edellytetä, jos:

1) henkilön päätoiminen työllistyminen on ollut satunnaista;

2) henkilön työ on loppunut tuotantosuunnan lopettamisen tai vastaavan syyn johdosta;

3) henkilöä on pidettävä palkansaajaan rinnastettavana yrittäjänä; tai

4) yritystoimintaa luonnonolosuhteista johtuen on pidettävä kausiluonteisena.
      (19.12.2008/997)

Mitä edellä 3 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, sovelletaan 1 luvun 6 §:n 4 momentissa tarkoitettuun perheenjäseneen, jolla itsellään ei ole ollut määräysvaltaa yrityksessä. Henkilön päätoimisen työllistymisen katsotaan olleen satunnaista, jos hän on työllistynyt yrityksessä tai omassa työssä yhteensä enintään kuuden kuukauden ajan. (12.1.2007/14)

Palkansaajaan rinnastettavalla yrittäjällä tarkoitetaan yrittäjää, joka itse osallistuu työsuoritukseen ja on pysyvässä toimeksiantosuhteessa pääsääntöisesti yhteen toimeksiantajaan, jonka välittömän johdon ja valvonnan alainen hän on. Lisäksi edellytetään, ettei hänellä ole viimeksi kuluneen vuoden aikana työnhakijaksi ilmoittautumisesta lukien ollut yhteensä enempää kuin yksi ulkopuolinen työntekijä kerrallaan palveluksessaan.

Kausiluonteisena pidetään yritystoimintaa, jota on keskimäärin mahdollista harjoittaa yhteensä enintään kuuden kuukauden ajan vuodessa. Lisäksi edellytetään, ettei kausiluonteisesta yritystoiminnasta saatu tulo turvaa eikä ole tarkoitettu turvaamaan ympärivuotista toimeentuloa.

• asdfsadfasdfdsf

Minulle on edelleen jäänyt epäselväksi, että jos lopetan toiminimen, täytyykö minun jotenkin todistaa, että töitä ei tosiasiallisesti riittänyt? Vai voiko yrityksen lopettaa kokonaan ilman minkäänlaista karenssin uhkaa? Kuulostaa oudolta, koska palkkatyöstä eroamisesta kyllä rankaistaan lähes automaattisesti karenssilla.

• Karenssia...
        asdfsadfasdfdsf kirjoitti:

Minulle on edelleen jäänyt epäselväksi, että jos lopetan toiminimen, täytyykö minun jotenkin todistaa, että töitä ei tosiasiallisesti riittänyt? Vai voiko yrityksen lopettaa kokonaan ilman minkäänlaista karenssin uhkaa? Kuulostaa oudolta, koska palkkatyöstä eroamisesta kyllä rankaistaan lähes automaattisesti karenssilla.

Yritystoiminnan lopettamisesta ei seuraa karenssia, vaikka palkkatyöstä eroamisesta saakin.

Sinun ei siis tarvitse osoittaa, ettei töitä riittänyt. Työttömyystuen saamisen edellytyksenä on vain, että yritystoiminta on todisteellisesti lopetettu.

• tuolta noin
    • kuulunut yrittäjäkassaan

kaksi vuotta eikö sinun silloin sieltä kassalta pitäisi saada päivärahaa jos voit osoittaa että olet lopettanut yrittämisen tuottamattomuuden vuoksi. Minusta tässä menee työkkäri ja yrittäjäkassa sekaisin.Ota nyt ensi tilassa yhteys yrittäjäkassaan ja kysy miten sinun tulee menetellö. Minusta on turhaa että pitää lopettaa oy:n kokonaan, koska sehän on arvopaperi jota voi hyödyntää jos myöhemmin tulee parempi tilanne bisnekseen. Oletko ainoa osakas oy:ssä?

• Tietoa...

''silloin sieltä kassalta pitäisi saada päivärahaa jos voit osoittaa että olet lopettanut yrittämisen tuottamattomuuden vuoksi.''

Yrittäjäkassa ei voi maksaa senttiäkään ilman että se on saanut työkkäristä esteettömän lausunnon ts. luvan maksaa, jos päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy.

Työttömyyskassa - mikä yrittäjäkassakin on - ei päätä päivärahan maksusta muulta osin kuin tarkistaa sen, että työssäolon ajalta päivärahan edellytykset täyttyvät, ts. tarkistaa, että työssäoloa on ollut riittävän kauan ja yrittäjä ollessa kyseessä, tarkistaa, että YEL-maksu on ollut riittävä. Muilta osin päättää työkkäri. Näin määrää laki ja vakuutusvalvontavirasto valvoo, että lakia noudatetaan.

''Minusta on turhaa että pitää lopettaa oy:n kokonaan, koska sehän on arvopaperi jota voi hyödyntää jos myöhemmin tulee parempi tilanne bisnekseen.''

Sinä voit olla tietysti ihan mitä mieltä vain, mutta asian päättää kuitenkin työkkäri. Ja työkkäri ei anna esteetöntä lausuntoa, ellei yritystä ole lopettettu täysin, siis poistettu kaikista rekistereistä, myös kaupparekisteristä.

Väljemmät edellytkset on, kun keskeyttää yritystoiminnan. Mutta ennen kuin keskeyttänyt on oikeutettu päivärahaan, se edellyttää neljän kuukauden päivärahatonta kautta ja tänä aikana yrityksellä ei saa olla minkäänlaista toimintaa, mikä on osoitettava työkkärille. Myös keskeyttämisedellytysten täyttymisen tarkistaa työkkäri, ei työttömyyskassa.

''Oletko ainoa osakas oy:ssä?''

Tuollapa ei ole merkitystä asiassa.

• aloittaja''''''''''''''''''
        Tietoa... kirjoitti:

''silloin sieltä kassalta pitäisi saada päivärahaa jos voit osoittaa että olet lopettanut yrittämisen tuottamattomuuden vuoksi.''

Yrittäjäkassa ei voi maksaa senttiäkään ilman että se on saanut työkkäristä esteettömän lausunnon ts. luvan maksaa, jos päivärahaan oikeuttava työssäoloehto täyttyy.

Työttömyyskassa - mikä yrittäjäkassakin on - ei päätä päivärahan maksusta muulta osin kuin tarkistaa sen, että työssäolon ajalta päivärahan edellytykset täyttyvät, ts. tarkistaa, että työssäoloa on ollut riittävän kauan ja yrittäjä ollessa kyseessä, tarkistaa, että YEL-maksu on ollut riittävä. Muilta osin päättää työkkäri. Näin määrää laki ja vakuutusvalvontavirasto valvoo, että lakia noudatetaan.

''Minusta on turhaa että pitää lopettaa oy:n kokonaan, koska sehän on arvopaperi jota voi hyödyntää jos myöhemmin tulee parempi tilanne bisnekseen.''

Sinä voit olla tietysti ihan mitä mieltä vain, mutta asian päättää kuitenkin työkkäri. Ja työkkäri ei anna esteetöntä lausuntoa, ellei yritystä ole lopettettu täysin, siis poistettu kaikista rekistereistä, myös kaupparekisteristä.

Väljemmät edellytkset on, kun keskeyttää yritystoiminnan. Mutta ennen kuin keskeyttänyt on oikeutettu päivärahaan, se edellyttää neljän kuukauden päivärahatonta kautta ja tänä aikana yrityksellä ei saa olla minkäänlaista toimintaa, mikä on osoitettava työkkärille. Myös keskeyttämisedellytysten täyttymisen tarkistaa työkkäri, ei työttömyyskassa.

''Oletko ainoa osakas oy:ssä?''

Tuollapa ei ole merkitystä asiassa.

Kiitos vastauksista. Kyllä kai mun täytyy lopettaa sitten kokonaan. Harmi vaan kun aina pitäisi itse tietää kaikki lakipykälät, niitä ei kukaan kerro valmiiksi, ei kukaan.
        Tästäpä taas opin.

• rupeis yrittäjiksi,kun on j...
        aloittaja'''''''''''''''''' kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Kyllä kai mun täytyy lopettaa sitten kokonaan. Harmi vaan kun aina pitäisi itse tietää kaikki lakipykälät, niitä ei kukaan kerro valmiiksi, ei kukaan.
        Tästäpä taas opin.

mainostettu,kuinka ihanaa on yrittäjänä.Ei vaan ole missään mainittu jotta ei ole oikeutta sosiaaliturvaan eikä työttömyysrahoihin jos ei firmalla mene hyvin vaan on pistettävä koko firma alas ennen kuin saa nuo tuet.hyss hyss juttuja nämä ja kaikkihan sen arvaa miksi hallitus haluaa yrittäjiä.....heh ei tartte maksaa mitään niille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      24
      1885
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      55
      1723
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      30
      1440
    4. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      70
      1116
    5. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      52
      1059
    6. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      54
      900
    7. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      22
      885
    8. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      873
    9. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      24
      864
    10. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      176
      847
    Aihe