Buddha-

Mielenkiintoinen tietää.

Olen jonkin aikaa seurannut mielenkiinnolla erinäisiä keskusteluja Buddhasta ja hänen opeistaan meille jälkipolville.
Opissa on ajattelulleni yksi pettävä kohta,sillä se suo niin suuren vapauden päättää itse mikä on hyväksyttävää ja yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on yksilön arvioitavissa omassa mielessään.
Tästä seuraa mielestäni se ristiriita,että mikä minulle on hyvää ei välttämättä ole toisen kohdalla hyvää tai edistyksellinen asia seurata.Näin ollen oppi on kuin tuuleen kirjoitettu laulu ja sen hyvä sanoma kääntyy sen mukaan mikä on ihmisen tausta,aika ja jopa mielentila.

Missä on Buddhismissa se maailman tappi mihin voi tarrautua ja pitelemällä kiinni siitä tietää olevansa turvallisesti kiinni humanismissa.

4

470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se nyt oli

      Arvioiva mieli on ovela ja toimii hyvin jos sitä ei aseta kyseenalaiseksi. Ei hyvää- ei pahaa, ehkä ristiriitasi on pelko, että mitään minua ei ole.Moderni fysiikka on tehnyt selväksi,että olemme "yhtä":olemme vain saman energian eri ilmentymiä. Kun samaistuminen mieleen ja kehoon hellittää ja alamme nähdä sen sinä mitä se on,alamme avautua toisten ihmisten asioille,vaikka emme olisikaan samaa mieltä heidän kanssaan ja vaikka meidän pitäisi vastustaa heitä.

      Älä takerru mihinkään,edes takertumattomuuteen.

    • Karma ennen kaikkea

      > Opissa on ajattelulleni yksi pettävä
      > kohta,sillä se suo niin suuren vapauden
      > päättää itse mikä on hyväksyttävää ja
      > yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä
      > ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on
      > yksilön arvioitavissa omassa mielessään.

      Olet ymmärtänyt kaiken väärin. Buddha antoi opetuksia syystä ja seurauksesta: itsekäs käyttäytyminen johtaa omaan tulevaan kärsimykseen ja epäitsekäs käyttäytyminen johtaa tulevaan onnellisuuteen. Tämä tapahtuu täysin riippummatta siitä, pitääkö tästä ajatuksesta vai ei. Valinnanvapaus on siinä, että meillä vapaus päättää itse, haluammeko itsellemme tulevaisuudessa kärsimystä vai onnellisuutta -- tai haluammeko kenties vapautua kärsimyksen ja onnellisuuden vuoristoradasta.

      Tämä on lähtökohta: vastuun ottaminen omasta elämästä. Kun elämä sitten on jo hyvin hallussa, sen jälkeen voi ottaa isomman tehtävän: kaikkien olentojen vapauttamisen kärsimyksestä ja opastamisen kohti täydellistä onnellisuutta.

      • Mielenkiintoinen tietää.

        Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
        Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
        Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
        Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta.


      • edellä yksinkertaisesti
        Mielenkiintoinen tietää. kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
        Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
        Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
        Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta.

        Se on juuri tuon nimimerkin "mikä se nyt oli" kertoma asia. Englanniksi Buddha sanoi: "Nothing whatsoever should be clung to as me or mine" - se on koko opetus pähkinänkuoressa. Se joka on harjoittanut sitä riippumattomuutta, on harjoittanut kaikkea harjoituksia. Ei tarvitse muuta. Ja sitten jotkut sanovat, että buddhalaisuudessa on paljon oppimista. Hah. Nuo sanat ovat Buddhalta ja niistä puhui Buddhadasa. Siis: "Mihinkään ei pidä takertua minä-minun ajatuksella".

        Se onni tulee siitä, että siivoaa ne epäpuhtaudet (takertumisen minään).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      173
      22269
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      74
      9486
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      29
      7470
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      80
      6315
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      182
      5950
    6. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      34
      4966
    7. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      108
      4620
    8. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      101
      4376
    9. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      87
      2060
    10. Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa

      Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k
      Maailman menoa
      79
      1345
    Aihe