Olen jonkin aikaa seurannut mielenkiinnolla erinäisiä keskusteluja Buddhasta ja hänen opeistaan meille jälkipolville.
Opissa on ajattelulleni yksi pettävä kohta,sillä se suo niin suuren vapauden päättää itse mikä on hyväksyttävää ja yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on yksilön arvioitavissa omassa mielessään.
Tästä seuraa mielestäni se ristiriita,että mikä minulle on hyvää ei välttämättä ole toisen kohdalla hyvää tai edistyksellinen asia seurata.Näin ollen oppi on kuin tuuleen kirjoitettu laulu ja sen hyvä sanoma kääntyy sen mukaan mikä on ihmisen tausta,aika ja jopa mielentila.
Missä on Buddhismissa se maailman tappi mihin voi tarrautua ja pitelemällä kiinni siitä tietää olevansa turvallisesti kiinni humanismissa.
Buddha-
4
436
Vastaukset
- se nyt oli
Arvioiva mieli on ovela ja toimii hyvin jos sitä ei aseta kyseenalaiseksi. Ei hyvää- ei pahaa, ehkä ristiriitasi on pelko, että mitään minua ei ole.Moderni fysiikka on tehnyt selväksi,että olemme "yhtä":olemme vain saman energian eri ilmentymiä. Kun samaistuminen mieleen ja kehoon hellittää ja alamme nähdä sen sinä mitä se on,alamme avautua toisten ihmisten asioille,vaikka emme olisikaan samaa mieltä heidän kanssaan ja vaikka meidän pitäisi vastustaa heitä.
Älä takerru mihinkään,edes takertumattomuuteen. - Karma ennen kaikkea
> Opissa on ajattelulleni yksi pettävä
> kohta,sillä se suo niin suuren vapauden
> päättää itse mikä on hyväksyttävää ja
> yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä
> ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on
> yksilön arvioitavissa omassa mielessään.
Olet ymmärtänyt kaiken väärin. Buddha antoi opetuksia syystä ja seurauksesta: itsekäs käyttäytyminen johtaa omaan tulevaan kärsimykseen ja epäitsekäs käyttäytyminen johtaa tulevaan onnellisuuteen. Tämä tapahtuu täysin riippummatta siitä, pitääkö tästä ajatuksesta vai ei. Valinnanvapaus on siinä, että meillä vapaus päättää itse, haluammeko itsellemme tulevaisuudessa kärsimystä vai onnellisuutta -- tai haluammeko kenties vapautua kärsimyksen ja onnellisuuden vuoristoradasta.
Tämä on lähtökohta: vastuun ottaminen omasta elämästä. Kun elämä sitten on jo hyvin hallussa, sen jälkeen voi ottaa isomman tehtävän: kaikkien olentojen vapauttamisen kärsimyksestä ja opastamisen kohti täydellistä onnellisuutta.- Mielenkiintoinen tietää.
Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta. - edellä yksinkertaisesti
Mielenkiintoinen tietää. kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta.Se on juuri tuon nimimerkin "mikä se nyt oli" kertoma asia. Englanniksi Buddha sanoi: "Nothing whatsoever should be clung to as me or mine" - se on koko opetus pähkinänkuoressa. Se joka on harjoittanut sitä riippumattomuutta, on harjoittanut kaikkea harjoituksia. Ei tarvitse muuta. Ja sitten jotkut sanovat, että buddhalaisuudessa on paljon oppimista. Hah. Nuo sanat ovat Buddhalta ja niistä puhui Buddhadasa. Siis: "Mihinkään ei pidä takertua minä-minun ajatuksella".
Se onni tulee siitä, että siivoaa ne epäpuhtaudet (takertumisen minään).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123680MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar721934Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421588Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811224Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja661042Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33988Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60853- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3778