Buddha-

Mielenkiintoinen tietää.

Olen jonkin aikaa seurannut mielenkiinnolla erinäisiä keskusteluja Buddhasta ja hänen opeistaan meille jälkipolville.
Opissa on ajattelulleni yksi pettävä kohta,sillä se suo niin suuren vapauden päättää itse mikä on hyväksyttävää ja yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on yksilön arvioitavissa omassa mielessään.
Tästä seuraa mielestäni se ristiriita,että mikä minulle on hyvää ei välttämättä ole toisen kohdalla hyvää tai edistyksellinen asia seurata.Näin ollen oppi on kuin tuuleen kirjoitettu laulu ja sen hyvä sanoma kääntyy sen mukaan mikä on ihmisen tausta,aika ja jopa mielentila.

Missä on Buddhismissa se maailman tappi mihin voi tarrautua ja pitelemällä kiinni siitä tietää olevansa turvallisesti kiinni humanismissa.

4

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se nyt oli

Arvioiva mieli on ovela ja toimii hyvin jos sitä ei aseta kyseenalaiseksi. Ei hyvää- ei pahaa, ehkä ristiriitasi on pelko, että mitään minua ei ole.Moderni fysiikka on tehnyt selväksi,että olemme "yhtä":olemme vain saman energian eri ilmentymiä. Kun samaistuminen mieleen ja kehoon hellittää ja alamme nähdä sen sinä mitä se on,alamme avautua toisten ihmisten asioille,vaikka emme olisikaan samaa mieltä heidän kanssaan ja vaikka meidän pitäisi vastustaa heitä.

Älä takerru mihinkään,edes takertumattomuuteen.

• Karma ennen kaikkea

> Opissa on ajattelulleni yksi pettävä
      > kohta,sillä se suo niin suuren vapauden
      > päättää itse mikä on hyväksyttävää ja
      > yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä
      > ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on
      > yksilön arvioitavissa omassa mielessään.

Olet ymmärtänyt kaiken väärin. Buddha antoi opetuksia syystä ja seurauksesta: itsekäs käyttäytyminen johtaa omaan tulevaan kärsimykseen ja epäitsekäs käyttäytyminen johtaa tulevaan onnellisuuteen. Tämä tapahtuu täysin riippummatta siitä, pitääkö tästä ajatuksesta vai ei. Valinnanvapaus on siinä, että meillä vapaus päättää itse, haluammeko itsellemme tulevaisuudessa kärsimystä vai onnellisuutta -- tai haluammeko kenties vapautua kärsimyksen ja onnellisuuden vuoristoradasta.

Tämä on lähtökohta: vastuun ottaminen omasta elämästä. Kun elämä sitten on jo hyvin hallussa, sen jälkeen voi ottaa isomman tehtävän: kaikkien olentojen vapauttamisen kärsimyksestä ja opastamisen kohti täydellistä onnellisuutta.

• Mielenkiintoinen tietää.

Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
        Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
        Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
        Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta.

• edellä yksinkertaisesti
        Mielenkiintoinen tietää. kirjoitti:

Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
        Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
        Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
        Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta.

Se on juuri tuon nimimerkin "mikä se nyt oli" kertoma asia. Englanniksi Buddha sanoi: "Nothing whatsoever should be clung to as me or mine" - se on koko opetus pähkinänkuoressa. Se joka on harjoittanut sitä riippumattomuutta, on harjoittanut kaikkea harjoituksia. Ei tarvitse muuta. Ja sitten jotkut sanovat, että buddhalaisuudessa on paljon oppimista. Hah. Nuo sanat ovat Buddhalta ja niistä puhui Buddhadasa. Siis: "Mihinkään ei pidä takertua minä-minun ajatuksella".

Se onni tulee siitä, että siivoaa ne epäpuhtaudet (takertumisen minään).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      142
      1850
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      280
      977
    3. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      838
    4. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      78
      797
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      729
    6. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      10
      692
    7. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      671
    8. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      48
      656
    9. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      43
      630
    10. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      55
      626
    Aihe