Olen jonkin aikaa seurannut mielenkiinnolla erinäisiä keskusteluja Buddhasta ja hänen opeistaan meille jälkipolville.
Opissa on ajattelulleni yksi pettävä kohta,sillä se suo niin suuren vapauden päättää itse mikä on hyväksyttävää ja yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on yksilön arvioitavissa omassa mielessään.
Tästä seuraa mielestäni se ristiriita,että mikä minulle on hyvää ei välttämättä ole toisen kohdalla hyvää tai edistyksellinen asia seurata.Näin ollen oppi on kuin tuuleen kirjoitettu laulu ja sen hyvä sanoma kääntyy sen mukaan mikä on ihmisen tausta,aika ja jopa mielentila.
Missä on Buddhismissa se maailman tappi mihin voi tarrautua ja pitelemällä kiinni siitä tietää olevansa turvallisesti kiinni humanismissa.
Buddha-
4
480
Vastaukset
- se nyt oli
Arvioiva mieli on ovela ja toimii hyvin jos sitä ei aseta kyseenalaiseksi. Ei hyvää- ei pahaa, ehkä ristiriitasi on pelko, että mitään minua ei ole.Moderni fysiikka on tehnyt selväksi,että olemme "yhtä":olemme vain saman energian eri ilmentymiä. Kun samaistuminen mieleen ja kehoon hellittää ja alamme nähdä sen sinä mitä se on,alamme avautua toisten ihmisten asioille,vaikka emme olisikaan samaa mieltä heidän kanssaan ja vaikka meidän pitäisi vastustaa heitä.
Älä takerru mihinkään,edes takertumattomuuteen. - Karma ennen kaikkea
> Opissa on ajattelulleni yksi pettävä
> kohta,sillä se suo niin suuren vapauden
> päättää itse mikä on hyväksyttävää ja
> yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä
> ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on
> yksilön arvioitavissa omassa mielessään.
Olet ymmärtänyt kaiken väärin. Buddha antoi opetuksia syystä ja seurauksesta: itsekäs käyttäytyminen johtaa omaan tulevaan kärsimykseen ja epäitsekäs käyttäytyminen johtaa tulevaan onnellisuuteen. Tämä tapahtuu täysin riippummatta siitä, pitääkö tästä ajatuksesta vai ei. Valinnanvapaus on siinä, että meillä vapaus päättää itse, haluammeko itsellemme tulevaisuudessa kärsimystä vai onnellisuutta -- tai haluammeko kenties vapautua kärsimyksen ja onnellisuuden vuoristoradasta.
Tämä on lähtökohta: vastuun ottaminen omasta elämästä. Kun elämä sitten on jo hyvin hallussa, sen jälkeen voi ottaa isomman tehtävän: kaikkien olentojen vapauttamisen kärsimyksestä ja opastamisen kohti täydellistä onnellisuutta.- Mielenkiintoinen tietää.
Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta. - edellä yksinkertaisesti
Mielenkiintoinen tietää. kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta.Se on juuri tuon nimimerkin "mikä se nyt oli" kertoma asia. Englanniksi Buddha sanoi: "Nothing whatsoever should be clung to as me or mine" - se on koko opetus pähkinänkuoressa. Se joka on harjoittanut sitä riippumattomuutta, on harjoittanut kaikkea harjoituksia. Ei tarvitse muuta. Ja sitten jotkut sanovat, että buddhalaisuudessa on paljon oppimista. Hah. Nuo sanat ovat Buddhalta ja niistä puhui Buddhadasa. Siis: "Mihinkään ei pidä takertua minä-minun ajatuksella".
Se onni tulee siitä, että siivoaa ne epäpuhtaudet (takertumisen minään).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k2544338Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin
Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän462545Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?
Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden lop5372235Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella
👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h592127Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn431830Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.1061713Kohuotsikoihin nousseet Aku Hirviniemi ja Mikko Leppilampi jouluna tv:ssä!
Täydellinen joulu -leffassa on iso kaarti suomalaisia näyttelijöitä. Mukana mm. Elena Leeve, Antti Luusuaniemi sekä koh351684Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan
Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on31571Ex-Puoli seitsemän juontaja Anniina Valtonen yllättää - Uudessa roolissa tv:ssä!
Monen suosikki Anniina Valtonen tv:ssä! Valtonen on tuttu Ylen meteorologina, mutta hän juonsi myös Puoli seiskaa. Nyt A411361Mitä metsaman tuottaa
Törkypuhetta, ahdistusta, pahaa mieltä, riitaa, eripuraa, köyhien menestymättömien ja maattomien kurjien vähättelyä. Sit1281207