Buddha-

Mielenkiintoinen tietää.

Olen jonkin aikaa seurannut mielenkiinnolla erinäisiä keskusteluja Buddhasta ja hänen opeistaan meille jälkipolville.
Opissa on ajattelulleni yksi pettävä kohta,sillä se suo niin suuren vapauden päättää itse mikä on hyväksyttävää ja yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on yksilön arvioitavissa omassa mielessään.
Tästä seuraa mielestäni se ristiriita,että mikä minulle on hyvää ei välttämättä ole toisen kohdalla hyvää tai edistyksellinen asia seurata.Näin ollen oppi on kuin tuuleen kirjoitettu laulu ja sen hyvä sanoma kääntyy sen mukaan mikä on ihmisen tausta,aika ja jopa mielentila.

Missä on Buddhismissa se maailman tappi mihin voi tarrautua ja pitelemällä kiinni siitä tietää olevansa turvallisesti kiinni humanismissa.

4

426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se nyt oli

      Arvioiva mieli on ovela ja toimii hyvin jos sitä ei aseta kyseenalaiseksi. Ei hyvää- ei pahaa, ehkä ristiriitasi on pelko, että mitään minua ei ole.Moderni fysiikka on tehnyt selväksi,että olemme "yhtä":olemme vain saman energian eri ilmentymiä. Kun samaistuminen mieleen ja kehoon hellittää ja alamme nähdä sen sinä mitä se on,alamme avautua toisten ihmisten asioille,vaikka emme olisikaan samaa mieltä heidän kanssaan ja vaikka meidän pitäisi vastustaa heitä.

      Älä takerru mihinkään,edes takertumattomuuteen.

    • Karma ennen kaikkea

      > Opissa on ajattelulleni yksi pettävä
      > kohta,sillä se suo niin suuren vapauden
      > päättää itse mikä on hyväksyttävää ja
      > yksilölle arvokasta elämässä.Tuntuu siltä
      > ettei siitä saa otetta,kun valinnanvapaus on
      > yksilön arvioitavissa omassa mielessään.

      Olet ymmärtänyt kaiken väärin. Buddha antoi opetuksia syystä ja seurauksesta: itsekäs käyttäytyminen johtaa omaan tulevaan kärsimykseen ja epäitsekäs käyttäytyminen johtaa tulevaan onnellisuuteen. Tämä tapahtuu täysin riippummatta siitä, pitääkö tästä ajatuksesta vai ei. Valinnanvapaus on siinä, että meillä vapaus päättää itse, haluammeko itsellemme tulevaisuudessa kärsimystä vai onnellisuutta -- tai haluammeko kenties vapautua kärsimyksen ja onnellisuuden vuoristoradasta.

      Tämä on lähtökohta: vastuun ottaminen omasta elämästä. Kun elämä sitten on jo hyvin hallussa, sen jälkeen voi ottaa isomman tehtävän: kaikkien olentojen vapauttamisen kärsimyksestä ja opastamisen kohti täydellistä onnellisuutta.

      • Mielenkiintoinen tietää.

        Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
        Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
        Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
        Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta.


      • edellä yksinkertaisesti
        Mielenkiintoinen tietää. kirjoitti:

        Tätä juuri tarkoitin hypoteesillani,sillä me ihmiset olemme niin kovin erilaisia luonnoltamme.
        Syyn ja seurauksen laki voi määritellä kärsimyksen niin eri tavoin eri ihmisillä.Joillekkin johtaa epäitsekäs käyttäytyminen syvään kärsimykseen ja itsekäs käyttäytyminen kohottavimpaan onnellisuuteen.
        Missä on Buddhismisssa se universaalinen kiintopiste,joka on useimmissa muissa ismeissa,ja niin ollen yksinkertainen seurata ja toteuttaa.
        Myös jatkuva onnellisuus on mielestäni olotila jota en toivoisi kohdalleni.Ja tuskinpa mahdollinenkaan.Elämä on harmmoninen vain silloin,kun se koostuu koko inhimillisistä heikkouksista hyvineen ja pahoineen puolineen oman itsenäisen valinnan kautta.

        Se on juuri tuon nimimerkin "mikä se nyt oli" kertoma asia. Englanniksi Buddha sanoi: "Nothing whatsoever should be clung to as me or mine" - se on koko opetus pähkinänkuoressa. Se joka on harjoittanut sitä riippumattomuutta, on harjoittanut kaikkea harjoituksia. Ei tarvitse muuta. Ja sitten jotkut sanovat, että buddhalaisuudessa on paljon oppimista. Hah. Nuo sanat ovat Buddhalta ja niistä puhui Buddhadasa. Siis: "Mihinkään ei pidä takertua minä-minun ajatuksella".

        Se onni tulee siitä, että siivoaa ne epäpuhtaudet (takertumisen minään).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe