Oletteko suomalaisia

Ruotsalaisia, norjalaisia, venäläisiä vai mitä omasta mielestänne. Vai ettekö kuulu minhinkään noista. Ymmärrän että olette oma rotu mutta mitä tunnette olevanne. Tunnen joitain lappalaiskavereita ja ovat todella reiluja tyyppejä. En ole tullut heiltä kysyneeksi kun ei ole aikasemmin kiinnostanut.

8

922

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksksj

      kaikkien puolestahan en voi vastata, mutta omasta mielestäni olen suomalainen ja saamelainen.kysyttäessä kyllä vastaan olevani saamelainen.. luulisin, että myös muut saamelaiset tuntevat ainakin jonkinlaista yhteyttä sitä kansaa kohtaa jonka ylläpitämässä valtiossa asuu?jos puhuu äidinkielenä suomea ja asuu suomessa niin tuntee varmaan olonsa myös suomalaiseksi, ainakin osittain?
      vaikeanpuoleisia nämä identiteettijutut :)

    • on mulla

      Näistä asioista sain itse jotain vihjeitä itsestäni ja taustastani.
      1. Naapurin blondipoika nimitteli lapsena ahkerasti kiinalaiseksi ja japanilaiseksi, ja teki selväksi etten ole ainakaan hänen sukulainen.
      2. Turistit kyseli kaikkea ihmeellistä tavoista ja miltä minusta joku asia tuntuu. Pitivät kaikkea kovin eksoottisena. Silloin joutu miettimään että missä mennään.

      Lisäksi pohjoissaamessa on omat sanat erottamaan saamelainen ja ei-saamelainen mies/nainen. Ei ne sanat ole negatiivisia, mutta niitä käytetään me/te eron tekemiseen noin käytännön näkökulmasta. Samoin siitä puhutaankin millaisia suomalaiset/norjalaiset on ja ei ole jne. jne. Siitäkin puhutaan että kun saamelaisen pitäisi mennä saamelaisen kanssa naimisiin. Niin että me/te aihe on jotenkin aina ilmassa ja puheena jossakin muodossa.

      • kulki vielä

        niitä tutkijoita.... OMG. Siis kaiken maailman suharit siellä hiihti kyselemässä ja kuvaamassa kaikkea mahdollista. Siis oli eri maalaisia tutkijoita ihmettelemässä sitä sun tätä. Laidasta laitaan kaikenlaisia hihhuleita roikku perässä. Silloin sitä mietti että mitä olen tehnyt että tuo koko ajan kyselee.
        Ja sekin oli yksi, että kun puhu itse saamea, niin ei-saamea osaavat reagoivat heti siihen, ettei saa puhua kieltä mitä ei itse ymmärrä. Kanssakäyminen erilaisten ihmisten kanssa: siitä tajusi että minua pidetään erilaisena.


    • márgget

      Olen saamelainen, mutta Suomen kansalainen, en kuitenkaan suomalainen.

    • Vastanneille, nuo selventi asiaa ainakin hieman.

    • Historiasta

      pitäisi tietää sen verran että saamelaiset ovat Suomen alkuperäiskansa ja asuttivat muinoin koko maata etelärannikkoa myöten, mikä näkyy (suomen- ja ruotsinkielisessä) paikannimistössä.

      Roduista on nykyään turha puhua, koska kaikkien ihmisten geneettiset erot ovat minimaalisia ja kaipa saamelaiset ja ugrit ja germaanit ja slaavit ja baltit ovat suomalaisissa iloisesti sekaisin.

      Tutkimus on osoittanut, että itä- ja länsisuomalaisten geneettinen ero on suurempi kuin vaikkapa ruotsalaisten ja brittien.

      • Ei ollut minkäänlainen vastaus kysymykseeni.


      • ja asiallinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      52
      2330
    2. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      85
      874
    3. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      856
    4. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      10
      822
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      69
      733
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      731
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      630
    8. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      545
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      82
      537
    10. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      60
      497
    Aihe