Oletteko suomalaisia

Ruotsalaisia, norjalaisia, venäläisiä vai mitä omasta mielestänne. Vai ettekö kuulu minhinkään noista. Ymmärrän että olette oma rotu mutta mitä tunnette olevanne. Tunnen joitain lappalaiskavereita ja ovat todella reiluja tyyppejä. En ole tullut heiltä kysyneeksi kun ei ole aikasemmin kiinnostanut.

8

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksksj

      kaikkien puolestahan en voi vastata, mutta omasta mielestäni olen suomalainen ja saamelainen.kysyttäessä kyllä vastaan olevani saamelainen.. luulisin, että myös muut saamelaiset tuntevat ainakin jonkinlaista yhteyttä sitä kansaa kohtaa jonka ylläpitämässä valtiossa asuu?jos puhuu äidinkielenä suomea ja asuu suomessa niin tuntee varmaan olonsa myös suomalaiseksi, ainakin osittain?
      vaikeanpuoleisia nämä identiteettijutut :)

    • on mulla

      Näistä asioista sain itse jotain vihjeitä itsestäni ja taustastani.
      1. Naapurin blondipoika nimitteli lapsena ahkerasti kiinalaiseksi ja japanilaiseksi, ja teki selväksi etten ole ainakaan hänen sukulainen.
      2. Turistit kyseli kaikkea ihmeellistä tavoista ja miltä minusta joku asia tuntuu. Pitivät kaikkea kovin eksoottisena. Silloin joutu miettimään että missä mennään.

      Lisäksi pohjoissaamessa on omat sanat erottamaan saamelainen ja ei-saamelainen mies/nainen. Ei ne sanat ole negatiivisia, mutta niitä käytetään me/te eron tekemiseen noin käytännön näkökulmasta. Samoin siitä puhutaankin millaisia suomalaiset/norjalaiset on ja ei ole jne. jne. Siitäkin puhutaan että kun saamelaisen pitäisi mennä saamelaisen kanssa naimisiin. Niin että me/te aihe on jotenkin aina ilmassa ja puheena jossakin muodossa.

      • kulki vielä

        niitä tutkijoita.... OMG. Siis kaiken maailman suharit siellä hiihti kyselemässä ja kuvaamassa kaikkea mahdollista. Siis oli eri maalaisia tutkijoita ihmettelemässä sitä sun tätä. Laidasta laitaan kaikenlaisia hihhuleita roikku perässä. Silloin sitä mietti että mitä olen tehnyt että tuo koko ajan kyselee.
        Ja sekin oli yksi, että kun puhu itse saamea, niin ei-saamea osaavat reagoivat heti siihen, ettei saa puhua kieltä mitä ei itse ymmärrä. Kanssakäyminen erilaisten ihmisten kanssa: siitä tajusi että minua pidetään erilaisena.


    • márgget

      Olen saamelainen, mutta Suomen kansalainen, en kuitenkaan suomalainen.

    • Vastanneille, nuo selventi asiaa ainakin hieman.

    • Historiasta

      pitäisi tietää sen verran että saamelaiset ovat Suomen alkuperäiskansa ja asuttivat muinoin koko maata etelärannikkoa myöten, mikä näkyy (suomen- ja ruotsinkielisessä) paikannimistössä.

      Roduista on nykyään turha puhua, koska kaikkien ihmisten geneettiset erot ovat minimaalisia ja kaipa saamelaiset ja ugrit ja germaanit ja slaavit ja baltit ovat suomalaisissa iloisesti sekaisin.

      Tutkimus on osoittanut, että itä- ja länsisuomalaisten geneettinen ero on suurempi kuin vaikkapa ruotsalaisten ja brittien.

      • Ei ollut minkäänlainen vastaus kysymykseeni.


      • ja asiallinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe