Oletteko suomalaisia

Ruotsalaisia, norjalaisia, venäläisiä vai mitä omasta mielestänne. Vai ettekö kuulu minhinkään noista. Ymmärrän että olette oma rotu mutta mitä tunnette olevanne. Tunnen joitain lappalaiskavereita ja ovat todella reiluja tyyppejä. En ole tullut heiltä kysyneeksi kun ei ole aikasemmin kiinnostanut.

8

869

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksksj

kaikkien puolestahan en voi vastata, mutta omasta mielestäni olen suomalainen ja saamelainen.kysyttäessä kyllä vastaan olevani saamelainen.. luulisin, että myös muut saamelaiset tuntevat ainakin jonkinlaista yhteyttä sitä kansaa kohtaa jonka ylläpitämässä valtiossa asuu?jos puhuu äidinkielenä suomea ja asuu suomessa niin tuntee varmaan olonsa myös suomalaiseksi, ainakin osittain?
      vaikeanpuoleisia nämä identiteettijutut :)

• on mulla

Näistä asioista sain itse jotain vihjeitä itsestäni ja taustastani.
      1. Naapurin blondipoika nimitteli lapsena ahkerasti kiinalaiseksi ja japanilaiseksi, ja teki selväksi etten ole ainakaan hänen sukulainen.
      2. Turistit kyseli kaikkea ihmeellistä tavoista ja miltä minusta joku asia tuntuu. Pitivät kaikkea kovin eksoottisena. Silloin joutu miettimään että missä mennään.

Lisäksi pohjoissaamessa on omat sanat erottamaan saamelainen ja ei-saamelainen mies/nainen. Ei ne sanat ole negatiivisia, mutta niitä käytetään me/te eron tekemiseen noin käytännön näkökulmasta. Samoin siitä puhutaankin millaisia suomalaiset/norjalaiset on ja ei ole jne. jne. Siitäkin puhutaan että kun saamelaisen pitäisi mennä saamelaisen kanssa naimisiin. Niin että me/te aihe on jotenkin aina ilmassa ja puheena jossakin muodossa.

• kulki vielä

niitä tutkijoita.... OMG. Siis kaiken maailman suharit siellä hiihti kyselemässä ja kuvaamassa kaikkea mahdollista. Siis oli eri maalaisia tutkijoita ihmettelemässä sitä sun tätä. Laidasta laitaan kaikenlaisia hihhuleita roikku perässä. Silloin sitä mietti että mitä olen tehnyt että tuo koko ajan kyselee.
        Ja sekin oli yksi, että kun puhu itse saamea, niin ei-saamea osaavat reagoivat heti siihen, ettei saa puhua kieltä mitä ei itse ymmärrä. Kanssakäyminen erilaisten ihmisten kanssa: siitä tajusi että minua pidetään erilaisena.

• márgget

Olen saamelainen, mutta Suomen kansalainen, en kuitenkaan suomalainen.

• Vastanneille, nuo selventi asiaa ainakin hieman.

• Historiasta

pitäisi tietää sen verran että saamelaiset ovat Suomen alkuperäiskansa ja asuttivat muinoin koko maata etelärannikkoa myöten, mikä näkyy (suomen- ja ruotsinkielisessä) paikannimistössä.

Roduista on nykyään turha puhua, koska kaikkien ihmisten geneettiset erot ovat minimaalisia ja kaipa saamelaiset ja ugrit ja germaanit ja slaavit ja baltit ovat suomalaisissa iloisesti sekaisin.

Tutkimus on osoittanut, että itä- ja länsisuomalaisten geneettinen ero on suurempi kuin vaikkapa ruotsalaisten ja brittien.

• Ei ollut minkäänlainen vastaus kysymykseeni.

• ja asiallinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      3028
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2894
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2747
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2598
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2498
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2480
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2261
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2158
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2058
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2052
    Aihe