Järkytyin

2 lapsen äiti

Hain poikaani pois syntymäpäiviltä, oli mennyt sinne kutsun mukaan suoraan koulusta. Perheessä 8 lasta, vanhin 12. Vauva oli äidin mukana kaupassa, isä töissä. Kotona oli kaikki muut lapset, joista nuorin 1,5 vuotias ja tämä 12-vuotias huolti synttäreitä. Kyse 9-vuotisjuhlista. Paikalla siinä vaiheessa 5 vierasta poikani.

Siis, onko tämä yleistäkin: 13 lasta päikseen talossa, 12 vuotias "valvomassa". Ja tämä 12-v tyttö käyttäytyi kuin aikuinen, huolsi samalla tiskejä, pyykkejä, laittoi vaatetta sisaruksilleen.... sääliksi käy, jos lapsuus menee sisarusten ja huushollin vaalimiseen.

Huh hei, Huoletonta on elämä suurperheessä.

26

3554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie vaan..

      kun sakkia on enemmän niin lapsetkin saavat vastuuta enemmän ja varhemmin kuin pienissä porukoiss ajoissa äidin aika riittää tenavien passaamiseen armeijaan asti.

      Vaikka lapset osallistuu kotitöihin niin ei se tarkoita ettei ehdi olla lapsi lainkaan. Meillä on pöytää katettu ja tiskaria tyhjennetty ekalta luokalta asti ihan omalla vuorolla ja sitä ennen äidin apuna. Moneen muuhunkin kotityöhön on lapset osallistuneet ja tuskin ovat tunteneet töitä tekevänsä. Ja kun pyykkikoneen on aamulla saanut pestyä niin kyllä olen lapun jättänyt oveen että laittavat kuivurin päälle tai ripustavat narulle. Ei se lasta pahenna että osallistuu askareisiin!

      Onhan lapselle leikkiä kodin leikkiminen ja siinä äidin askareisiin osallistuminen on osa leikkiäkin.

      Pointti tuossa on silti se, että lapsi ei ole piika ja vastuuta on jaettava kohtuudella kykyjen mukaan. Ei koti ole mikään täysihoitola eikä ole syytäkään olla!

      Aika rajulta tuo tilanne tuntuu jos se aina on tuollaista, mutta jos lapsi näyttää selviävän ja vielä ehtii omiin touhuihinsa niin ei siitä kyllä minusta mitään haittaa ole! Mieluummin hoitaa pikkuista kotona kuin on röökillä kaljakassin kanssa kylillä? Tuon ikäinen kun on nykyisin olevinaan aikalailla aikuisempi kuin meidän aikaan joskus aikoja sitten..

      Tämä on silti se suurperheen nurja puoli. Kun se ei ole enää hallittu ja aikuisten johtama kokonaisuus vaan muistuttaa lasten kasvattamoa niin se, minkä itse miellän perheen ideaksi on jo ihan liian kaukana! Jappa aikaasi tuolle määrälle lapsia edes jossain määrin tai yritä muistaa niiden parhaiden kavereiden nimet jne..

    • jättäisi tuon ikäisiä keskenään kotiin. Ja eirtyisen hurjalta se kuulostaa, jos paikalla on ollut vielä paljon vieraita lapsiakin.

      Sen sijaan sitä että 12 vuotias osallistuu kodinhoitoon en pidä pahana. Itse osallistuin siinä iässä ja aika näppäriä ne olleet käsistään omatkin mukulat.

      Toivottavasti oli hauskat synttärit kaikilla pikkujuhlijoilla.

      • en kyllä

        jättäisi lapsia keskenään kotiin jos on vieraita lapsia myös enkä muutenkaan lähtisi kauppaan kesken synttäreitten. Lasten osallistuminen kotitöihin kohtuudella on mielestäni hyvä asia ja harmittaakin että itse en enemmän ole pienestä asti jaksanut ottaa lapsia mukaan kotihommiin, mutta aion korjata asiaa kun viikkoraha asia tulee ajankohtaiseksi niin sitten pitää tehdä jotain sen eteen.


    • Martta Maria

      ja äiti oli siellä vain pistäytymässä. Tuskin hän kovin pitkäksi aikaa uskalsi jättää tuollaista sakkia keskenään kotiinsa. Satuit vain tulemaan sellaisella hetkellä, kun hän oli poissa. Vieraita lapsia tupa täynnä! Vaikka omiinsa luottaisikin, niin vieraat lapset ovat arvaamattomia. 12-vuotiaalla isolla siskolla ei ehkä ole tarvittavaa auktoriteettia kurin pitämiseen.

      Lasten on ihan hyvä oppia kotitöitä myös pienemmissä perheissä. Ei siinä lapsuus mene hukkaan, vaikka vähän kotitöitä tekisikin.

      • 2 lapsen äiti

        Asuvat kuten mekin sivukylällä. Tältä perheeltä kauppaan matkaa n 15 km. Ja oli oikein kunnon ostoksilla, ei millään äkkiä käväisyllä.


    • oli hetkellistä

      ja kauppa lähellä niin ok, mutta tuollainen lapsimäärä ilman aikuista ja vanhinkin vasta 12... mitä tahansa voi kyllä sattua.

      Hienoa kyllä suurperheen lapset oppivat vastuuta ja pärjäävät hienosti elämässä.

      • sattua vaikka mitä

        aikuistenkun läsnäollessa


    • ihmettele vaan

      yleistä. Tiedän perheen jossa 14v tyttö joutuu jatkuvasti hoitamaan ja huolehtimaan nuoremmista.Tämä kyseinen perhe on tosin lestaadiolaisia.

      • mainiosti

        nämä 12-14-vuotiaat, kun ovat aina pienempiään hoivanneet! Ehkä voisi ottaa mallia muihinkiin perheisiin. Ajat olivat erilaiset myös 70-80-luvuilla: minä olin ajoittain 9-vuotiaana vastuussa naapurin kahdesta, myöhemmin kolmesta lapsesta!

        ERo onkin se, että omat lellikakarani eivät kykenisi juuri mihinkään nykypäivänä...;o


      • ihmettele vaan
        mainiosti kirjoitti:

        nämä 12-14-vuotiaat, kun ovat aina pienempiään hoivanneet! Ehkä voisi ottaa mallia muihinkiin perheisiin. Ajat olivat erilaiset myös 70-80-luvuilla: minä olin ajoittain 9-vuotiaana vastuussa naapurin kahdesta, myöhemmin kolmesta lapsesta!

        ERo onkin se, että omat lellikakarani eivät kykenisi juuri mihinkään nykypäivänä...;o

        yksinkertaista.Kyllä 12-14v on omat kaverit ja jutut, ei voi vaatia että he käyttävät kaiken vapaa-aikansa sisarustensa hoitamiseen. Kohtuus kaikessa, katkeruus tulee myöhemmin ainaisesta lapsenlikkana olemisesta.


      • hyvin pärjäämisestä...
        ihmettele vaan kirjoitti:

        yksinkertaista.Kyllä 12-14v on omat kaverit ja jutut, ei voi vaatia että he käyttävät kaiken vapaa-aikansa sisarustensa hoitamiseen. Kohtuus kaikessa, katkeruus tulee myöhemmin ainaisesta lapsenlikkana olemisesta.

        minun tuntemani surrperheiden pojat ovat esim koulussa erittäin röyhkeitä. he hakevat sieltä sen huomion mitä kukaan ei ehdi heille kotona antaa. he rynnivät kyynärpäitä käyttäen "mullekaikkiheti" -tyylillä, koska ovat isossa laumassa oppineet pitämään puoliaan. harvat pienilapsisten perheiden lapset noin käyttäytyvä.

        Tytöt sitten. He ovat ylikilttejä "äidinmalleja" jo pienistä. Heidät kasvatetaan palvelemaan niitä röyhkeitä poikia...


      • pikku-Pertti
        hyvin pärjäämisestä... kirjoitti:

        minun tuntemani surrperheiden pojat ovat esim koulussa erittäin röyhkeitä. he hakevat sieltä sen huomion mitä kukaan ei ehdi heille kotona antaa. he rynnivät kyynärpäitä käyttäen "mullekaikkiheti" -tyylillä, koska ovat isossa laumassa oppineet pitämään puoliaan. harvat pienilapsisten perheiden lapset noin käyttäytyvä.

        Tytöt sitten. He ovat ylikilttejä "äidinmalleja" jo pienistä. Heidät kasvatetaan palvelemaan niitä röyhkeitä poikia...

        käyttämään sitä kyynärää eikä aina juokse itkemään äidille. Ainokaisethan jäävät varmasti kaikesta paitsi kun heitä on aina palveltu ja huomioitu pyytämättäkin.


      • useimmat lapset
        pikku-Pertti kirjoitti:

        käyttämään sitä kyynärää eikä aina juokse itkemään äidille. Ainokaisethan jäävät varmasti kaikesta paitsi kun heitä on aina palveltu ja huomioitu pyytämättäkin.

        osaavat käyttäytyä eivätkä toimi kuten villissä lännessä. kyynärpäätaktiikan omaksuneet varmasti pärjäävät koulumaailmassa mutta kun pitäisi pärjätä elämässä muutenkin.


    • perheenäiti

      Minä olisin pyytänyt sitä 12v sinne kauppaan. Jos olisi todella ollut pakko käydä kesken juhlien. Todella vastuutonta. Monet suurperheet on huhheijaa meininkiä. Ei kaikki! ;)

    • 1,5 vuotiasta

      ei saa jättää kotiin

      • vaikka abortoimalla

        Raskauden keskeyttäminen voidaan suorittaa hakemuksesta yhden lääkärin päätöksellä, kun raskaus on kestänyt enintään 12 raskausviikkoa ja kun hakija on raskauden alkaessa alle 17-vuotias, täyttänyt 40 vuotta tai synnyttänyt neljä lasta.

        Raskauden keskeyttäminen voidaan suorittaa hakemuksesta kahden lääkärin päätöksellä, kun raskaus on kestänyt enintään 12 raskausviikkoa ja lapsen synnyttäminen ja hoito olisivat hakijan elämänolojen ja muiden olosuhteiden vuoksi hänelle huomattava rasitus, raskaus on seurausta väkisinmakaamisesta tai muusta vastaavasta rikoksesta tai äidin tai isän sairaus tai muu siihen verrattava syy rajoittaa vakavasti heidän kykyään hoitaa lasta.

        Raskauden keskeyttäminen voidaan suorittaa hakemuksesta kahden lääkärin päätöksellä raskauden kestosta riippumatta, kun raskauden jatkuminen tai synnyttäminen hakijan sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä.

        Kahden lääkärin lupapäätös sisältää kummankin erikseen antaman, yksityiskohtaisesti perustellun kirjallisen lausunnon. Lääkäreistä on toisen oltava raskauden keskeyttämisestä lausunnon antava (lausunnonantajalääkäri) ja toisen keskeyttämisen suorittava (suorittajalääkäri). Lausunnonantajalääkärinä voi toimia jokainen valtion, kunnan tai kuntainliiton palveluksessa oleva lääkäri, esimerkiksi terveyskeskuslääkäri. Lausunnonantajalääkärinä voi toimia myös Valviran määräämä muu lääkäri, esimerkiksi yksityislääkäri.


      • AikuinenAikuinen

        Nykyään lapsia paapotaan aivan liikaa. Eipä tuosta aloittajan kuvaamasta tilanteesta olisi jutun juurta aikaiseksi saanut kultaisella 80 -luvulla.

        Itsekkin olen hoitanut 12 -vuotiaasta asti 10 h päiviä alle vuoden vanhoja lapsia (kesätyö) ja iltaisin ja viikonloppuisin. On täysin selvää ettei kuka tahansa 12 -v. kykene huolehtimaan edes itsestään, mutta kyllähän vanhemmat omat lapsensa ja heidän kykynsä tuntee!

        Mitäpä tästä sanot: Olin 10 -vuotiaana kaksi viikkoa yksin kotona vanhempieni matkan ajan. Kauppias toi sovitusti ruoan kotiin ja sukulaiset soittelivat ja piipahtivat kyläilemässä.

        Lapsuuttani ja nuoruuttani muistelen lämmöllä.

        En voi käsittää keitä ovat he ihmiset, jotka soittavat eli kantelevat pienimmästäkin asiasta viranomaisille. Lähimmäisistä voi pitää huolta paljon rakentavammillakin tavoilla.


      • minä vaan
        vaikka abortoimalla kirjoitti:

        Raskauden keskeyttäminen voidaan suorittaa hakemuksesta yhden lääkärin päätöksellä, kun raskaus on kestänyt enintään 12 raskausviikkoa ja kun hakija on raskauden alkaessa alle 17-vuotias, täyttänyt 40 vuotta tai synnyttänyt neljä lasta.

        Raskauden keskeyttäminen voidaan suorittaa hakemuksesta kahden lääkärin päätöksellä, kun raskaus on kestänyt enintään 12 raskausviikkoa ja lapsen synnyttäminen ja hoito olisivat hakijan elämänolojen ja muiden olosuhteiden vuoksi hänelle huomattava rasitus, raskaus on seurausta väkisinmakaamisesta tai muusta vastaavasta rikoksesta tai äidin tai isän sairaus tai muu siihen verrattava syy rajoittaa vakavasti heidän kykyään hoitaa lasta.

        Raskauden keskeyttäminen voidaan suorittaa hakemuksesta kahden lääkärin päätöksellä raskauden kestosta riippumatta, kun raskauden jatkuminen tai synnyttäminen hakijan sairauden tai muun vastaavan syyn vuoksi vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä.

        Kahden lääkärin lupapäätös sisältää kummankin erikseen antaman, yksityiskohtaisesti perustellun kirjallisen lausunnon. Lääkäreistä on toisen oltava raskauden keskeyttämisestä lausunnon antava (lausunnonantajalääkäri) ja toisen keskeyttämisen suorittava (suorittajalääkäri). Lausunnonantajalääkärinä voi toimia jokainen valtion, kunnan tai kuntainliiton palveluksessa oleva lääkäri, esimerkiksi terveyskeskuslääkäri. Lausunnonantajalääkärinä voi toimia myös Valviran määräämä muu lääkäri, esimerkiksi yksityislääkäri.

        Mitenköhän abortti on ratkaisu kaupassa käyntiin? Minulla itselläni kuusi lasta joista huolehdin. Sukulais naisellani vain kaksi lasta joista toinen jo ennen eskari ikää yksin kotona useita tunteja kun ei halunnut lähteä kauppaan mukaan tai kylä reisuille. Eiköhän ole vanhemmista kiinni miten lapsensa hoitaa oli niitä lapsia sitten kymmenen tai yksi.


      • Kuolemantapaus
        AikuinenAikuinen kirjoitti:

        Nykyään lapsia paapotaan aivan liikaa. Eipä tuosta aloittajan kuvaamasta tilanteesta olisi jutun juurta aikaiseksi saanut kultaisella 80 -luvulla.

        Itsekkin olen hoitanut 12 -vuotiaasta asti 10 h päiviä alle vuoden vanhoja lapsia (kesätyö) ja iltaisin ja viikonloppuisin. On täysin selvää ettei kuka tahansa 12 -v. kykene huolehtimaan edes itsestään, mutta kyllähän vanhemmat omat lapsensa ja heidän kykynsä tuntee!

        Mitäpä tästä sanot: Olin 10 -vuotiaana kaksi viikkoa yksin kotona vanhempieni matkan ajan. Kauppias toi sovitusti ruoan kotiin ja sukulaiset soittelivat ja piipahtivat kyläilemässä.

        Lapsuuttani ja nuoruuttani muistelen lämmöllä.

        En voi käsittää keitä ovat he ihmiset, jotka soittavat eli kantelevat pienimmästäkin asiasta viranomaisille. Lähimmäisistä voi pitää huolta paljon rakentavammillakin tavoilla.

        4-vuotias Kayley Ishii on menehtynyt pesukoneonnettomuudessa Kaliforniassa Yhdysvalloissa.

        Tyttö oli itse kiivennyt koneeseen, jonka jälkeen hänen 15 kuukauden ikäinen veljensä oli laittanut koneen päälle.

        Paikallisen sheriffin mukaan pesukone oli edestä täytettävä. Koneen käynnistysnappula oli noin 50 sentin korkeudella lattiaan nähden ja lapsi yli näin helposti laittamaan koneen päälle.

        Pikkutyttö oli veden täyttämässä pyörivässä rummussa ainakin kaksi minuuttia, ennen kuin äiti löysi lapsensa sieltä.

        Viranomaisten mukaan kuoleman syyksi merkitään onnettomuus.

        Äiti ei ollut osannut selittää, miksi pikku-Kayley kiipesi koneen sisälle.

        AP


      • 25 vuotta sitten
        AikuinenAikuinen kirjoitti:

        Nykyään lapsia paapotaan aivan liikaa. Eipä tuosta aloittajan kuvaamasta tilanteesta olisi jutun juurta aikaiseksi saanut kultaisella 80 -luvulla.

        Itsekkin olen hoitanut 12 -vuotiaasta asti 10 h päiviä alle vuoden vanhoja lapsia (kesätyö) ja iltaisin ja viikonloppuisin. On täysin selvää ettei kuka tahansa 12 -v. kykene huolehtimaan edes itsestään, mutta kyllähän vanhemmat omat lapsensa ja heidän kykynsä tuntee!

        Mitäpä tästä sanot: Olin 10 -vuotiaana kaksi viikkoa yksin kotona vanhempieni matkan ajan. Kauppias toi sovitusti ruoan kotiin ja sukulaiset soittelivat ja piipahtivat kyläilemässä.

        Lapsuuttani ja nuoruuttani muistelen lämmöllä.

        En voi käsittää keitä ovat he ihmiset, jotka soittavat eli kantelevat pienimmästäkin asiasta viranomaisille. Lähimmäisistä voi pitää huolta paljon rakentavammillakin tavoilla.

        Itse olin tuossa kymmenvuotiaana jatkuvasti pikkusiskoni vahtina. Sisko oli neljän. 11-vuotiaana hoidin häntä kesällä lähes päivittäin (tai siis viikolla, kun äiti oli aamuvuorossa ja isä maanantaista perjantaihin töissä). Kapinoin tätä vastaan, mutta minut pakotettiin tähän. Minua väitettiin laiskaksi, koska olisin kesällä halunnut rentoutua ja olla kavereiden kanssa. Pelkäsinkin tätä vastuuta vaikken silloin asiaa myöntänytkään. MIelestäni vanhempani eivät osanneet arvioida minun jaksamiskykyäni.

        Sitä haluan kysyä, että onko mielestänne lapsen pakko toimia sisaruksensa vahtina, jos hän ilmaisee ettei halua?


      • periaatteella----
        25 vuotta sitten kirjoitti:

        Itse olin tuossa kymmenvuotiaana jatkuvasti pikkusiskoni vahtina. Sisko oli neljän. 11-vuotiaana hoidin häntä kesällä lähes päivittäin (tai siis viikolla, kun äiti oli aamuvuorossa ja isä maanantaista perjantaihin töissä). Kapinoin tätä vastaan, mutta minut pakotettiin tähän. Minua väitettiin laiskaksi, koska olisin kesällä halunnut rentoutua ja olla kavereiden kanssa. Pelkäsinkin tätä vastuuta vaikken silloin asiaa myöntänytkään. MIelestäni vanhempani eivät osanneet arvioida minun jaksamiskykyäni.

        Sitä haluan kysyä, että onko mielestänne lapsen pakko toimia sisaruksensa vahtina, jos hän ilmaisee ettei halua?

        Kun mää en haluu!!! Ja munhan ei ole pakko kun mää en haluu!!
        Ja päinvastoin, mut kun mää haluun, niin pakkohan se on!

        Kun se olis aikuisenakin niin yksinkertaista, joten kannattaako siihen nyt sitten lapsiakaan opettaa, ja antaa vääristynyt kuva maailmasta, ja sitten se maailma katuukin ekan pakko-jutun takia, tai sen, että joku ei mennyt niin kuin mää haluun!


      • yhden lapsen äiti
        periaatteella---- kirjoitti:

        Kun mää en haluu!!! Ja munhan ei ole pakko kun mää en haluu!!
        Ja päinvastoin, mut kun mää haluun, niin pakkohan se on!

        Kun se olis aikuisenakin niin yksinkertaista, joten kannattaako siihen nyt sitten lapsiakaan opettaa, ja antaa vääristynyt kuva maailmasta, ja sitten se maailma katuukin ekan pakko-jutun takia, tai sen, että joku ei mennyt niin kuin mää haluun!

        Todella ärsyttävää seurata sivusta äitiä, joka tehtailee jo kymmenettä lasta,
        vaikka silminnähden ei edes välitä lapsista!!!
        Oli huolestunut ennen 10.:ä raskauttaan,
        kun sai keskenmenoja, onhan ikääkin n.45v,
        ja työvoimatoimisto alkoi ahdistella, kun
        nuorin täytti 3 vuotta. Äiti itse valitti,
        että haluaa nopeasti vauvan, ettei joudu töihin!!!
        Syynä ei ole laiskuus, ainakaan pelkästään-
        vaan eristyneisyys ja ihmispelko:
        isä ja äiti ovat molemmat nurkissa hiippailevia hissukoita, joilla ei käy ketään kylässä. Tietääkseni ei lasten ystäviäkään.

        On vähän pirun väärin tehtailla lasta lapsen
        perään, vuodesta toiseen;
        mitään harrastuksia tai lastenkutsuja ei ole,
        lasten kanssa ei liikuta eikä heistä erityisemmin pidetä,
        töihin ei mennä, rahapulasta valitetaan
        jatkuvasti, mutta sosiaalihuolto ei avusta
        kuin parilla kympillä pari kertaa vuodessa, jos tulee ylimääräisiä menoja (esim. pesukone
        hajoaa tai äiti joutuu hammaslääkäriin),
        lasten vaatteet ovat nukkavieruja, vaikka
        melko ehjiä,
        lapset ovat likaisia; hammaspesun valvominen
        tai tukankampaaminen ym ei hoidu
        kun lapsia on 9, vanhin 17v.
        En pidä lainkaan siitä, että vanhemmat
        olettavat automaattisesti, että "isot
        lapset" hoitavat pienemmät ja vauvat:
        eihän heillä ole omaa lapsuutta lainkaan!!!

        Ei nykyään ole pakko hankkia kauheaa
        lapsilaumaa - ja sitten valittaa,
        että lapsia on paljon, ja pakottaa lapsensa
        lapsenvahdiksi.
        Kyllä se on luonnotonta,
        se oli asiallista käytöstä kivikaudella, kun
        keski- ikä oli 18 vuotta,
        mutta nykyään on vanhempien oma syy,
        jos suurta lapsilaumaa ei pystytä hallitsemaan. Tässä perheessä lapset hoitavat lapsia,
        ja jokainen 14v täyttänyt on kirjoilla kunnallisessa
        kasvatuskodissa, kun ei pärjää kaoottisessa
        synnyinkodissaan.


      • äityli,,,
        AikuinenAikuinen kirjoitti:

        Nykyään lapsia paapotaan aivan liikaa. Eipä tuosta aloittajan kuvaamasta tilanteesta olisi jutun juurta aikaiseksi saanut kultaisella 80 -luvulla.

        Itsekkin olen hoitanut 12 -vuotiaasta asti 10 h päiviä alle vuoden vanhoja lapsia (kesätyö) ja iltaisin ja viikonloppuisin. On täysin selvää ettei kuka tahansa 12 -v. kykene huolehtimaan edes itsestään, mutta kyllähän vanhemmat omat lapsensa ja heidän kykynsä tuntee!

        Mitäpä tästä sanot: Olin 10 -vuotiaana kaksi viikkoa yksin kotona vanhempieni matkan ajan. Kauppias toi sovitusti ruoan kotiin ja sukulaiset soittelivat ja piipahtivat kyläilemässä.

        Lapsuuttani ja nuoruuttani muistelen lämmöllä.

        En voi käsittää keitä ovat he ihmiset, jotka soittavat eli kantelevat pienimmästäkin asiasta viranomaisille. Lähimmäisistä voi pitää huolta paljon rakentavammillakin tavoilla.

        ei voi olla totta että puollustelet tuollaista aikuisten vastuutonta touhua. Kyllä 10v. on vielä lapsi eikä lastenhoitaja. Jos itse olisin ollut aloittaja ja nähnyt kuinka 1,5v. lapsi joutuu olemaan kotona "yksin" kun hoitajana on toinen lapsi, niin lastensuojeluun olisi pitänyt ottaa yhteyttä. Ei ne suurperheet saa kuitenkaan toimia vastuuttomasti.


      • jättää opettamatta
        äityli,,, kirjoitti:

        ei voi olla totta että puollustelet tuollaista aikuisten vastuutonta touhua. Kyllä 10v. on vielä lapsi eikä lastenhoitaja. Jos itse olisin ollut aloittaja ja nähnyt kuinka 1,5v. lapsi joutuu olemaan kotona "yksin" kun hoitajana on toinen lapsi, niin lastensuojeluun olisi pitänyt ottaa yhteyttä. Ei ne suurperheet saa kuitenkaan toimia vastuuttomasti.

        lapsille vastuuntuntoa ja olla työllistämättä heitä!

        Jos ei nyt ihan aloittajan tapauksen mukaan tarvitse toimia, niin se ei tarkoita sitä, että tulee toimia päinvastoin!!! Ei lapsuuden tule olla pelkkää juhlaa, aikuisuuteen tippuu silloin liian korkealta! Lapsuus on myös ennen kaikkea oppimisen aikaa, ja se opettaminen on vanhempien vastuulla!


      • turhaa provoilua
        jättää opettamatta kirjoitti:

        lapsille vastuuntuntoa ja olla työllistämättä heitä!

        Jos ei nyt ihan aloittajan tapauksen mukaan tarvitse toimia, niin se ei tarkoita sitä, että tulee toimia päinvastoin!!! Ei lapsuuden tule olla pelkkää juhlaa, aikuisuuteen tippuu silloin liian korkealta! Lapsuus on myös ennen kaikkea oppimisen aikaa, ja se opettaminen on vanhempien vastuulla!

        Toisaalta onko sekään oikein, et eskariopettaja jättää puoleksi tunniksi lapset oman onnensa ojaan..? SYYTE hänellekin?


    • kanahäkki...

      En ikinä, koskaan, milloinkaan jättäisi noin pieniä keskenään.
      Saatan 9 vuotiaan kanssa jättää katsomaan lastenohjelmia ovet lukossa niin että olen max 20 min poissa. Ja pienemmät ovat 4 ja 5. Se 20 min voi kulua ihan omassakin pihassa roskien vientiin ja postin hakuun ;)
      9 vuotias välillä jää kotiin, kun ei halua mukaan joka paikkaan. Mutta vain päiväs aikaan, en esim ilta pimeällä jättäisi yksin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2909
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2194
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1042
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe