olisi

kysyttävää

olen tässä muutaman päivän härvännyt tämän miniläppärin ja linpusin kanssa,fedora pohjainen jakelu tämä kaiketi on,ja ongelmana on että komentorivillä kun yritän esimerkiksi siirtyä eri hakemistoihin niin cd.. komennolla e herjaa:bash: cd..: command not found.Ja toiseksi olen yrittänyt poistaa tiedostoja roskiksesta komennolla rm poistettavatiedosto,niin se herjaa ettei voi poistaa sitä.Ja kun menen tiedostonhallinnan kautta thrash hakemistoon ja alan poistamaan sieltä tiedostoa,niin se alkaa kopioimaan sitä siihen roskakoriin.Osaisiko joku auttaa?

9

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poistettua

      sen tiedoston no hätä.

      • 1324

      • saanutkaan

        ei näköjään saa poistettua edes roottina tiedostoja,perin outo jakelu?


      • tiedostoja
        saanutkaan kirjoitti:

        ei näköjään saa poistettua edes roottina tiedostoja,perin outo jakelu?

        poisteta komennolla rm ? no kun yritän poistaa tiedostoa komennolla rm -r tiedosto niin se herjaa seuraavaa: bash: syntax error near unexpected token `('


      • 12343
        tiedostoja kirjoitti:

        poisteta komennolla rm ? no kun yritän poistaa tiedostoa komennolla rm -r tiedosto niin se herjaa seuraavaa: bash: syntax error near unexpected token `('

        laita ""- tai ''-merkkeihin tiedostonnimi. Tai sit laitat \ merkin ( eteen. Välilyöntien kanssa sama homma... bash (eli komentotulkki) ei välttämättä tiedä kuuluuko välilyönti tiedoston nimeen vai onko se erottimena.


      • 12341
        tiedostoja kirjoitti:

        poisteta komennolla rm ? no kun yritän poistaa tiedostoa komennolla rm -r tiedosto niin se herjaa seuraavaa: bash: syntax error near unexpected token `('

        voit muuten käyttää tabia tiedoston- ja hakemistonimien täydentämiseen. Zsh osaa täydentää ohjelmien vipuja, nettiosotteita, man sivuja yms kivaa kanssa jos se on kunnolla konffattu.


      • esimerkin?
        12341 kirjoitti:

        voit muuten käyttää tabia tiedoston- ja hakemistonimien täydentämiseen. Zsh osaa täydentää ohjelmien vipuja, nettiosotteita, man sivuja yms kivaa kanssa jos se on kunnolla konffattu.

        oon kokeillu kaikkea mahdollista mutta ei vaa onnistu,laitatko jonkun esimerkin,jos vaikka oon laittanu väärin sen komennon.


      • 12345
        esimerkin? kirjoitti:

        oon kokeillu kaikkea mahdollista mutta ei vaa onnistu,laitatko jonkun esimerkin,jos vaikka oon laittanu väärin sen komennon.

        $ JOO=heviversio
        $ echo $JOO # JOO on muuttuja, ja $ että siihen pääsee käsiksi
        heviversio
        $ ls
        exit
        $ touch "blabla($JOO)" # " " merkeissä $ vielä tulkitaan erikoismerkkinä
        $ ls
        blabla(heviversio) exit
        $ rm 'blabla($JOO)' # ' ' se on taas tavallinen merkki
        rm: tiedostoa ”blabla($JOO)” ei voi poistaa: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
        $ rm blabla\(heviversio\) # ilman lainausmerkkejä () on erikoismerkkejä, ja niiden erikoistulkinta
        nuunuu@ml:~/asm$ # täytyy estää... "escapetaan ne"
        $ rm mitävaan(huuhaa).mp3
        bash: syntax error near unexpected token `('


        Tossa on vähän enemmänkin mut toivottavasti selvittää.

        ---

        Sinänsä paska juttu että voit käyttää mitä vaan merkkei tiedostonnimissä, ja sitten ne voi käydä esim. optioiksi ohjelmille. Kokeiles tehda tiedosto nimeltään "-i" ja yritä poistaa sitä. saat sen pois joko rm ./-i tai rm -- -i. Muuten tulkki ajattelee että siinä on optioita.


      • avusta
        12345 kirjoitti:

        $ JOO=heviversio
        $ echo $JOO # JOO on muuttuja, ja $ että siihen pääsee käsiksi
        heviversio
        $ ls
        exit
        $ touch "blabla($JOO)" # " " merkeissä $ vielä tulkitaan erikoismerkkinä
        $ ls
        blabla(heviversio) exit
        $ rm 'blabla($JOO)' # ' ' se on taas tavallinen merkki
        rm: tiedostoa ”blabla($JOO)” ei voi poistaa: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
        $ rm blabla\(heviversio\) # ilman lainausmerkkejä () on erikoismerkkejä, ja niiden erikoistulkinta
        nuunuu@ml:~/asm$ # täytyy estää... "escapetaan ne"
        $ rm mitävaan(huuhaa).mp3
        bash: syntax error near unexpected token `('


        Tossa on vähän enemmänkin mut toivottavasti selvittää.

        ---

        Sinänsä paska juttu että voit käyttää mitä vaan merkkei tiedostonnimissä, ja sitten ne voi käydä esim. optioiksi ohjelmille. Kokeiles tehda tiedosto nimeltään "-i" ja yritä poistaa sitä. saat sen pois joko rm ./-i tai rm -- -i. Muuten tulkki ajattelee että siinä on optioita.

        vika oli käyttäjässä.Homma toimii niinkuin pitääkin.On vaan niin pitkä aika kun komentoriviä on tarvinnut käyttää,niin ei meinaa muistaa kaikkee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1195
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      757
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      716
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      697
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      675
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      614
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      573
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      113
      502
    Aihe