olen tässä muutaman päivän härvännyt tämän miniläppärin ja linpusin kanssa,fedora pohjainen jakelu tämä kaiketi on,ja ongelmana on että komentorivillä kun yritän esimerkiksi siirtyä eri hakemistoihin niin cd.. komennolla e herjaa:bash: cd..: command not found.Ja toiseksi olen yrittänyt poistaa tiedostoja roskiksesta komennolla rm poistettavatiedosto,niin se herjaa ettei voi poistaa sitä.Ja kun menen tiedostonhallinnan kautta thrash hakemistoon ja alan poistamaan sieltä tiedostoa,niin se alkaa kopioimaan sitä siihen roskakoriin.Osaisiko joku auttaa?
olisi
kysyttävää
91039
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Dodii. Kuvailekaivattusi ulkonäköä :)
- On aika ottaa sinuun etäisyyttäKohtalo tuli apuun ja järjesti sille puitteet. Ei sillä että olisi tyytyväinen, päinvastoin.
- Yritetäänkö vielä kerran?Sussa on paljon hyvää, mutta paljon myös piirteitä jonka kanssa en voi elää. Annoin mahdollisuuden sössit sen. Mutta silti oot ajatuksissa haluaisin laittaa sulle suoraan viestiä mutta en uskalla.
- Mikä on kaikkenViehättävintä kaivatussasi?
- Voi kun saisin selvänMitä sinä oikein ajattelet ja ootko oikeesti täällä niinku kuvittelen. Eilen oli niin vahva tunne kun ensimmäisen viestikeskustelun avasin, että se olit sinä. Meen taas saunaan enkä tiedä, ehkä tulen ikävässäni vielä tä…
- Trump teki dieseldiilin Putinin kanssaYhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoo sosiaalisessa mediassa sopineensa Vladimir Putinin kanssa mittavista dieselpolttoaineen toimituksista Yhdysvaltain ja maailman markkinoille. Olen juuri saanut päätökseen erit…
- Joskus joku ihminen jää sydämeen asumaan, vaikkei hänelle olisi koskaan uskaltanut kertoa sitä.Sinä olet jäänyt ajatuksiini tavalla, jota on vaikea selittää. Olemme kohdanneet siellä, missä olen käynyt asiakkaana, etkä ehkä itse tiedä, miten paljon lämpöä olet tuonut päiviini. Joskus pelkkä hymy tai pieni kohtaam…
- Kaipaan sinua miesToivo elää, että näemme vielä. Kadun, etten pyytänyt sun puhelinnumeroa.
- Et näytä vanhalta,vaik ootkin iäkäs!Ootko ottanut botoxia?
- Jos et enää uskallalaittaa viestiä, enkä itsekään uskalla, ei ole kuin yksi vaihtoehto
- Haluaisin tutustua miesKun tapasimme paikka ei ollut paras mahdollinen. Luulin, että kaipaan toista ihmistä elämääni enkä huomioinut sinua. Päästin tilaisuuden menemään. Kaipasin koko ajan jotain mikä ei ollut todellista ja sinä olit siinä ko…
- Ei olis pitänyt tykästyä siihen mieheen...Yhä vaan kaipaan...
- No miltä näytänKu et saa silmiä irti🫠
- Älkää ihmiset hyväksykö Antin natsismia!Kyllä se on ihan yhtä hirvittävä ideologia, vaikka sitä demari harjottaiskin.
- Mikä on horoskooppisi?Mikä on naisen?
- Laita se viestiTiedät että ollaan linjoilla nyt molemmat.
- Matkailu avartaa.Kyllä. Niin klisee kuin se onkin, niin onhan meillä Suomessa hienoja asioita. - Lentokentällä on siistiä. - Hanasta voi huoletta juoda vettä. - Hotelleissa ei pörrää monijalkaisia kavereita. - Infra on toimiva. - Kaljat…
- Mikä onkaanKauneinta kaivatussasi?
- Et edes yrittäHuomaan että et edes yritä parantaa meidän välejä mitenkään vaan syyllistät ja epäilet ja haukut ja kaikkea muuta
- En sua torjuis!Silloin joskus oli pakko...
Vastaukset 9
Vanhimmat
sen tiedoston no hätä.
cd komennon jälkeen olisi pitänyt tulla väli.
http://www.google.com/search?q=unix opas Poimii jonkun ja lukasee läpi = helppo tapa saada komentorivi tutuksi.
ei näköjään saa poistettua edes roottina tiedostoja,perin outo jakelu?
poisteta komennolla rm ? no kun yritän poistaa tiedostoa komennolla rm -r tiedosto niin se herjaa seuraavaa: bash: syntax error near unexpected token `('
laita ""- tai ''-merkkeihin tiedostonnimi. Tai sit laitat \ merkin ( eteen. Välilyöntien kanssa sama homma... bash (eli komentotulkki) ei välttämättä tiedä kuuluuko välilyönti tiedoston nimeen vai onko se erottimena.
voit muuten käyttää tabia tiedoston- ja hakemistonimien täydentämiseen. Zsh osaa täydentää ohjelmien vipuja, nettiosotteita, man sivuja yms kivaa kanssa jos se on kunnolla konffattu.
oon kokeillu kaikkea mahdollista mutta ei vaa onnistu,laitatko jonkun esimerkin,jos vaikka oon laittanu väärin sen komennon.
$ JOO=heviversio
$ echo $JOO # JOO on muuttuja, ja $ että siihen pääsee käsiksi
heviversio
$ ls
exit
$ touch "blabla($JOO)" # " " merkeissä $ vielä tulkitaan erikoismerkkinä
$ ls
blabla(heviversio) exit
$ rm 'blabla($JOO)' # ' ' se on taas tavallinen merkki
rm: tiedostoa ”blabla($JOO)” ei voi poistaa: Tiedostoa tai hakemistoa ei ole
$ rm blabla\(heviversio\) # ilman lainausmerkkejä () on erikoismerkkejä, ja niiden erikoistulkinta
nuunuu@ml:~/asm$ # täytyy estää... "escapetaan ne"
$ rm mitävaan(huuhaa).mp3
bash: syntax error near unexpected token `('
Tossa on vähän enemmänkin mut toivottavasti selvittää.
---
Sinänsä paska juttu että voit käyttää mitä vaan merkkei tiedostonnimissä, ja sitten ne voi käydä esim. optioiksi ohjelmille. Kokeiles tehda tiedosto nimeltään "-i" ja yritä poistaa sitä. saat sen pois joko rm ./-i tai rm -- -i. Muuten tulkki ajattelee että siinä on optioita.
vika oli käyttäjässä.Homma toimii niinkuin pitääkin.On vaan niin pitkä aika kun komentoriviä on tarvinnut käyttää,niin ei meinaa muistaa kaikkee.