Lempivirtesi,

1943

onko Sinulla sellainen? Minun on vanhassa virsikirjassa virsi numero 145, uudessa 521. Alkaa sanoin "Oi ihminen mielees se paina, ettei pysy maailma tää." Kuulin, että sama virsi oli maallikkosaarnaajana toimineen ukkini lempivirsi. Viime sunnuntaina oli hesarissa mielenkiintoinen artikkeli luterilaisuudesta ja virsi mainittiin siinä. Artikkelissa oli mm. Lutherin ajatus "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."

69

1802

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummoni

opetti meille uudessa n;o 342 alkaa sanoin Niin ihanaa on ylistää sinua Jumalamme, nytkin saan laulaa täydestä sydämestäni.Tätä mummoni lauloi useasti.Kiitos että saamme laulaa.

• 1943

esiin ja katsoin sanoja. Virsi on minulle aivan tuntematon, vaikka äitini istui usein keinutuolissa ja lauloi hengellisiä lauluja.

• Satu*

mato ma-atkamies maan, monet kuljen mä vaikeat retket.

Isänma-a-tani o-outona e-etsin mä vaan,

pian koittavat ehtooni hetket.

Ilo maallinen hetkessä häipyvi pois,

kuni kuihtuvi kukkanen täällä.

Sutrutonta sä täällä et majaa saa,

sinne kiiruhdan, missä on toivoni maa,

koti iäinen missä mun oottaa.

Kuka lie kodin, kaupungin löytänytkään,

joka säilyä voisi maan päällä?

....................

(Pitäisi ottaa esiin koraalikirja, josta nämä hyvät sanat voisi tarkistaa, sillä uudessa versiossa ne eivät ole onnistuneet.
      Tuossakin taisi jo olla omaa sovitusta mukana.)

Kun oli sota-aika, äiti ja isä olivat 'seuroissa' ja minä kuljin siellä penkkirivien välissä kuunnellen varsinkin vanhojen miesten upeita bassoja mielelläni. Unohtumatonta!

• mutta 41

onhan se mutta joku sanoi , liekö ollut joku saarnamies , että ei hän ainakaan ole mato , vaan ihminen ,mutta sehän nyt on jokaisen oma tulkinta mikä haluaa olla .virren tekijä on ilmeisesti tuntenut noin kun on tehnyt sanat .

• 1943

on minulle erittäin tuttu. Äitini lauloi sitä usein ja osaan myös sävelen. Seurat ovat minulle tuttuja. Suvun hautajaiset alkoivat seuroilla lapsena ollessani. Sitten kaikille tarjottiin ateria ja kahvit.

• 1943
        mutta 41 kirjoitti:

onhan se mutta joku sanoi , liekö ollut joku saarnamies , että ei hän ainakaan ole mato , vaan ihminen ,mutta sehän nyt on jokaisen oma tulkinta mikä haluaa olla .virren tekijä on ilmeisesti tuntenut noin kun on tehnyt sanat .

näkyy olevan. Muistan sanat: minä vaivainen oon mato matkamies... Onkohan nekin vähän muutettu uudessa versiossa? Käyn harvoin kirkossa. Silloinkin minua usein harmittaa, kun vanhat virret ovat saaneet uuden sävelen.

• madoksi, vaikka sanoo
        mutta 41 kirjoitti:

itseään sellaiseksi.

Hän on ollut elämän 'vastamäessä' ja joutunut ponnistelemaan voimainsa äärirajoilla,
        silloin on tuntenut itsensä sellaiseksi.

Ehkäpä meilläkin kaikilla on ollut elämässä samanlainen tilanne, olemme kuitenkin selviytyneet.

Ehkäpä olemme joskus auttanut jonkin kanssakulkijan
        ylös vaikeasta paikasta.

• Beessisloggi

"Suomalainen rukous", vaikka virret sinänsä ovat minulle vähän vierasta aluetta.

• on montakin

PÄIVÄ VAIN on yksi ja tänään kun ulkoilin ja mietin tätä maailman menoa ja asioita mitä ajassamme tapahtuu ,tuli mieleen se virsi TOTUUDEN HENKI JOHDA SINÄ MEITÄ
      siinä on sanomaa tällekkin ajalle .

• 1943

ovat tuttuja. Mutta virsikirja pitää ottaa avuksi, sanoja en muista kuin ihan alkusäkeet.

• jocus*

Vanhan virsikirjan numeroa en muista. Uudesta se tietysti on poistettu sopimattomana, mikä osaltaan todistaa virren sanat oikeiksi. Koskaan en muista kuulleeni virttä veisattavan, mutta yksi säkeistö virrestä on jäänyt mieleeni, ja se meni muistaakseni seuraavasti:

Nyt viekas vilppi täällä on noussut kunniaan.
      On valhe vallan päällä ja vääryys voimassaan.
      Ei kuulla kurjan ääntä ja köyhää sorretaan,
      ja lainkin rikkaat vääntää vääryyttä
      puoltamaan.

Toinen virsi, joka on jäänyt mieleeni kauniin melodiansa vuoksi alkaa:"On koti jonne myrskyt maan ei saavu konsanaan." Se ei tietääkseni ole koskaan ollut virsikirjassa, vaan Siionin lauluissa.

• Satu*

li äitini lempivirsi, jota hän usein hyräili.

• Satu*
        Satu* kirjoitti:

Tiellä ken vaeltaa...(15)
        on yksi mistä pidän, sillä sanatkin varsinkin
        kolmannessa säkeistössä ovat niin hyvät.
        Sävelkin miellyttää.

• Beessisloggi

aikaamme hyvin kuvaavat sanat!
        Miksiköhän tosiaan on poistettu.

• pikkumummukka

Muistan kyllä lapsuudesta tuon jocus:sen virren sanat. En muista oliko kirkossa veisattuja virsiä mutta meidän yksi vävymme nyt jo poistunut keskuudestamme lauloi tuota virttä.

Kun olin lapsi meillä kävi joku sukulaismies Kiuruveden peräkyliltä herännyt Parviainen nimeltään laulattamassa meitä lapsia. Muistan ainakin siioninnuotilla ja vedätyksellä virren Ah vuodata herra jo henkesi ja herätä nuoriso Suomen.

Äitini lempivirsi oli 555 Oi Herra luoksein jää jo ilta on. Lauloimme sisareni kanssa hänelle ulkomuistista tuon virren kun äitini oli jo 95vuotiaana saattohoidossa viime metreillä.

Isäni laulatti meitä jouluna Avaja porttis ovesi käy herraas vastaan nöyrästi ja toinen oli Iloitse morsian ja riennä vastahan.

Itse pidän Hoosianna Daavidin poika. Kävin aika paljon kirkossa nuorena rippikouluikäisenä. Tykkäsin laulaa ja messut olivat mahtavia.

Nyt virret lauletaan niin yääänisesti jotten pysty laulamaan. Tosin minun kirkkopolkuni on pahasti nurmettunut

• 1943

kätköistä virsikirjat esille. Vuoden 1986 painoksessa ei tuota virttä ollut. Siionin kannel ja Siionin virret ovat tuttuja laulukirjoja, mutta Siionin laulut ei. Minua ärsytti lapsuuskodissani, kun äitini ei hyväksynyt Siionin kannelta. Siionin virrethän kuuluvat körttiläisyyteen.

• 1943
        Satu* kirjoitti:

aikoihin kansakoulussa lauloin. Siinä on mielestäni kaunis sävel.

• 1943
        Satu* kirjoitti:

Tiellä ken vaeltaa...(15)
        on yksi mistä pidän, sillä sanatkin varsinkin
        kolmannessa säkeistössä ovat niin hyvät.
        Sävelkin miellyttää.

virsikirjaan 1986. En ole koskaan kuullut sitä saati laulanut.

• 1943
        Beessisloggi kirjoitti:

aikaamme hyvin kuvaavat sanat!
        Miksiköhän tosiaan on poistettu.

sanottu liian suoraan?

• 1943
        pikkumummukka kirjoitti:

Muistan kyllä lapsuudesta tuon jocus:sen virren sanat. En muista oliko kirkossa veisattuja virsiä mutta meidän yksi vävymme nyt jo poistunut keskuudestamme lauloi tuota virttä.

Kun olin lapsi meillä kävi joku sukulaismies Kiuruveden peräkyliltä herännyt Parviainen nimeltään laulattamassa meitä lapsia. Muistan ainakin siioninnuotilla ja vedätyksellä virren Ah vuodata herra jo henkesi ja herätä nuoriso Suomen.

Äitini lempivirsi oli 555 Oi Herra luoksein jää jo ilta on. Lauloimme sisareni kanssa hänelle ulkomuistista tuon virren kun äitini oli jo 95vuotiaana saattohoidossa viime metreillä.

Isäni laulatti meitä jouluna Avaja porttis ovesi käy herraas vastaan nöyrästi ja toinen oli Iloitse morsian ja riennä vastahan.

Itse pidän Hoosianna Daavidin poika. Kävin aika paljon kirkossa nuorena rippikouluikäisenä. Tykkäsin laulaa ja messut olivat mahtavia.

Nyt virret lauletaan niin yääänisesti jotten pysty laulamaan. Tosin minun kirkkopolkuni on pahasti nurmettunut

minunkin kirkkopolkuni. Usein jätän autoni kirkon juurelle ja suuntaan askeleeni haudalle silloin, kun muita ihmisiä ei ole paljon paikalla. Olen käynyt herännäisrippikoulun Lapinlahdella ja muistaakseni tuo ensiksi mainitsemasi laulettiin ainakin konfirmaatiotilaisuudessa.

• Keskustelua muualla

Tästä virrestä on keskusteltu myös toisella palstalla kohdassa musiikki - virret. Se on ollut vanhassa virsikirjassa virsi numero 440 eli kristillinen vaellus otsikon alla. Virsi on alkanut juuri näillä sanoilla. Perusteluina poistamiseen oli kuulemma ollut se, että virsi on jäänyt menneeseen maailmaan ja köyhät esitetään siinä kovin omahyväisinä ja hurskaina. Tuolta keskutelupalstalta löytyvät myös kyseisen virren kaikki säkeistöt.

• 1943
        Keskustelua muualla kirjoitti:

Tästä virrestä on keskusteltu myös toisella palstalla kohdassa musiikki - virret. Se on ollut vanhassa virsikirjassa virsi numero 440 eli kristillinen vaellus otsikon alla. Virsi on alkanut juuri näillä sanoilla. Perusteluina poistamiseen oli kuulemma ollut se, että virsi on jäänyt menneeseen maailmaan ja köyhät esitetään siinä kovin omahyväisinä ja hurskaina. Tuolta keskutelupalstalta löytyvät myös kyseisen virren kaikki säkeistöt.

itse käyn katsomassa melko harvoin noita teemajuttuja. Paria asiaa seuraan säännöllisesti.

• 1947
        pikkumummukka kirjoitti:

voi nurmettua, kunhan sydän on Jeesuksessa! Ei ihminen aina voi "juosta" kirkossa eri syistä, vaikka se onkin hyvä käydä. Sanassa kehotetaan pitämään yhteyttä seurakuntalaisten kesken. Nykytyyli on vähän erilainen, mutta pienet raamattupiirit on mukavia, hoitaviakin.

• 1943
        1947 kirjoitti:

voi nurmettua, kunhan sydän on Jeesuksessa! Ei ihminen aina voi "juosta" kirkossa eri syistä, vaikka se onkin hyvä käydä. Sanassa kehotetaan pitämään yhteyttä seurakuntalaisten kesken. Nykytyyli on vähän erilainen, mutta pienet raamattupiirit on mukavia, hoitaviakin.

näitä asioita mieluiten yksikseni. Hengellisestä musiikista pidän. Joulunaikoihin en pysty menemään nykyiseen kotikirkkooni, koska paikkaan ja ajankohtaan liittyy kipeitä muistoja. Kauneimmat joululaulut haluan joka vuosi kokea. Menen johonkin muuhun kirkkoon. Herättäjäjuhlilla haluaisin joskus käydä.

• Niitä on monia, mutta yksi tulee mieleeni näistä uudemmista.
      Liikutun aina näitä sanoja kuullessani.
      Oli suosittu riparilaulu ainakin siihen aikaan, kun omat lapseni olivat siinä iässä.

Herra kädelläsi

1.
      Herra, kädelläsi
      asua mä saan,
      turvallisin käsi päällä maan.
      Siellä kaikki saavat
      uuden sydämen,
      rauhan annat haavat sitoen.
      Onneni on olla
      Herraa lähellä,
      turvata voin yksin Jumalaan.
      Onneni on olla
      Herraa lähellä,
      tahdon laulaa hänen teoistaan.
      jne..

http://www.youtube.com/watch?v=734AXikWICc&feature=related

• 1943

virsistä tuo on minulle tutuimpia. Suunnittelimme lasteni kanssa mieheni siunaus- ja muistotilaisuuden. Tämä virsi laulettiin. Tilaisuudet olivat musiikiltaan toivoa antavia, vaikka surumme oli suuri. Suvussamme on tapana, että lapset ja nuoret osallistuvat myös hautajaisiin. Lapsiemme rippipappi siunasi mieheni.

• meirikki

Pidän myös tästä laulusta , ja Hallikainen laulaa kauniisti näitä hengellisiäkin.

• "Oi Herra luoksein jää..." on rakas, monissa hautajaisissa viimeiseksi laulettu virsi, mielestäni se kuuluukin hautajaisiin.
      Uusista on "Herra kädelläsi..." ja "Jumalan kämmenellä..." virsiä, joista pidän.
      Onhan niitä monia, vaikka itse en voi laulaa, kun ei ole annettu laulun lahjoja.

• Hanna

Diedrich Bonhoefferin Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan/olemme kaikki hiljaa kätketyt" (nro 600) on mielivirteni.
        Bonhoeffer sävelsi virren keskitysleirillä ollessaan, jossa hänet tapettiin.

Minulle läheinen on myös esimerkiksi "Kiitos sulle Jumalani, armostasi kaikesta".

Osaan ällistyttävän määrän virsiä, koska lapsena äitini tapasi laulaa niitä töitä tehdessään, lauloi tosin muitakin lauluja. Muistan 6-vuotiaana hiihdellessäni laulaneeni Mirjamin laulua "joudu jo luokseni,angervoisein"...Laulussa kiehtoi minua juuri tuo "angervoinen", ihmesana. Nykyisin en laula mitään.

Aika lailla erilainen lapsuus kuin nykyiset jo 3-vuotiaana idols-tähtien esityksiä matkivien.

• 1943

minäkin pidän. Oi Herra luoksein jää lauletaan yleensä haudalla.

• 1943
        Hanna kirjoitti:

Diedrich Bonhoefferin Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan/olemme kaikki hiljaa kätketyt" (nro 600) on mielivirteni.

Minulle läheinen on myös esimerkiksi "Kiitos sulle Jumalani, armostasi kaikesta".

Osaan ällistyttävän määrän virsiä, koska lapsena äitini tapasi laulaa niitä töitä tehdessään, lauloi tosin muitakin lauluja. Muistan 6-vuotiaana hiihdellessäni laulaneeni Mirjamin laulua "joudu jo luokseni,angervoisein"...Laulussa kiehtoi minua juuri tuo "angervoinen", ihmesana. Nykyisin en laula mitään.

Aika lailla erilainen lapsuus kuin nykyiset jo 3-vuotiaana idols-tähtien esityksiä matkivien.

on otettu virskirjaan 1986. Äitini lauloi sitä usein, onkohan Siionin virsi? Tuo 600 on aivan uusi tuttavuus. Meillä kuunneltiin kirkonmenot radiosta. Äiti lauloi virret, me varmaan mukana. Töitä ei saanut tehdä.

• 1943 kirjoitti:

minäkin pidän. Oi Herra luoksein jää lauletaan yleensä haudalla.

meillä on tapana laulaa "Sun haltuus rakas isäni...", kaunis virsi sekin.

• 1943
        Tellastiina kirjoitti:

meillä on tapana laulaa "Sun haltuus rakas isäni...", kaunis virsi sekin.

mietin asiaa, mutta en viitsinyt kaivaa painettuja ohjelmia esille ja tarkistaa. Asiahan selvisi, kiitos Sinulle.

• Satu*
        Hanna kirjoitti:

ja monista pidän.

Olen myöskin säestänyt niitä pianolla, mutta näin kerrostaloasukkaana nykyisin ovat soittamiset jääneet vähemmälle, vain keskipäivällä, j o s olen kotona.

Tuo Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan...on kaunis.

• aiheena on virret...
        Satu* kirjoitti:

ja monista pidän.

Olen myöskin säestänyt niitä pianolla, mutta näin kerrostaloasukkaana nykyisin ovat soittamiset jääneet vähemmälle, vain keskipäivällä, j o s olen kotona.

Tuo Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan...on kaunis.

Yhdet isot sitaatit siis jo siinä.

• Hanna
        1943 kirjoitti:

on otettu virskirjaan 1986. Äitini lauloi sitä usein, onkohan Siionin virsi? Tuo 600 on aivan uusi tuttavuus. Meillä kuunneltiin kirkonmenot radiosta. Äiti lauloi virret, me varmaan mukana. Töitä ei saanut tehdä.

kirkonmenot radiosta. Kas kun sattuikaan :))))

• ...
        aiheena on virret... kirjoitti:

Yhdet isot sitaatit siis jo siinä.

...

• Hanna

En ole juttua lukenut. Mutta aikamoinen värkki sekin Lutteri kyllä oli.

• Hanna

minne sattuu. tuo oli vastinetta aloitattajan ellunkanoihin. :)

• 1943

asia oli Lutherin hengessä ilmaistu. Minun täytyy myöntää, että Luther on minulle aika vieras. Artikkelin mukaan hän vaikuttaa mielenkiintoiselta henkilöltä.

• mutta näin:

"Ei mikään niin voi virvoittaa.... "

• 1943

Virsikirjan uusinta painosta, numero on 299. Sitäkin äitini lauloi.

• Hanna

"Jo vääryys vallan saapi" on minulle tuttu ainoastaan luettuna, ei laulettuna.
        Ehdottoman hyvä virsi, totta joka sana tänä päivänäkin. Ilmankos poistettiin.

Lapsuudenkodissani oli vanhoja virsikirjoja, vanhoja raamattuja ja rukouskirjoja 1800-luvun puolelta,fraktuuralla painettuja. Joskus niitä tavailin huvikseni.
        Lastenkirjoja meillä oli erittäin niukasti, siksipä askartelin aikuisten kirjahyllyssä, jossa olikin jo enemmän tavaraa.

Vanhoissa 1700-luvun virsissä on aika mahtavia, hyvin tunnevoimaisia virsiä. Elämän raadollisuus näytetään.
        En pidä virsikirjauudistuksesta. Monet virret on siinä vesitetty turhaan. Pidän enemmän myös vanhasta Raamatunkäännöksestä.

• on 299

Virsikirjan takaosassa on virren alun mukaan löytyvät numerot.
        Hyvä virsi sekin.

• hillitsemisvirsi

Aina nuorena, hoilasin virttä; Joutukaa sielut on aikamme kallis.......
      Olisiko ollut 325 vanhassa.
      Kummasti kaasujalka nousi ylemmäs, miehelläni, kun ajoi liukkaalla tiellä, mielestäni liian lujaa..

• 1943

numero 408 uudessa. Kuuluu lapsuusajan virsiin ja sävel löytyi, kun pikkaisen hyräilin.

• 1947

Oma lemppari on virsi 339. Se on ylistysvirsi, Halleluja kiitos Herran jne. Sellaisia kiekaisuja on paljon. Sitä ei voi sanoa tylsäksi.
      Autoillessa laulan usein ihan tavallista Kiitos sulle Jumalani, sillä olen Hänelle hyvin kiitollinen aivan kaikesta. Siitä sitten ajatus/rukous kulkee ajankohtaisiin ja omaisiin.
      Edellisessä virsikirjassa oli paljon hyviä puhuttelevia virsiä, jotka jäi uudesta pois. Sääli.

• 1943

näkyy olevan uusia virsiä ja mulle ihan outo. En ole viime aikoina laulellut mitään. Kun kaivoin virsikirjan esille, teki mieli laulaa ja veisasin täällä yksikseni.

• Raspikurkku

Kuunnelkaapa Jukka Perko ja Virtuosi di Kuhmo: Kaanaanmaa. Siinä on tuttuja virsiä puettu aivan uuteen asuun eikä se asu ole ollenkaan huono. Kuulosti aivan siltä että soittaja uskoi soittamaansa. Youtubesta ei löytynyt juuri tuon levyn kappaleita mutta tässä yksi Perkon esitys:

http://www.youtube.com/watch?v=TgNHxHDvaLE

Tämä virsi on melodiana todella kaunis ja antaa mahdollisuuden monenlaisiin sovituksiin.

• 1943

virkistävää, kun hengellisestä musiikistakin tehdään uusia sovituksia. Luulen, että Perkon isoisä oli lapsuuskodin seurakunnan pappi - vain luulen.

• Jatta
        1943 kirjoitti:

virkistävää, kun hengellisestä musiikistakin tehdään uusia sovituksia. Luulen, että Perkon isoisä oli lapsuuskodin seurakunnan pappi - vain luulen.

aloitus tälle ketjulle. Olen lukenut koko ketjun läpi ja lapsuudestani varsinkin, ovat kaikki virret tuttuja.
        Isän ja äidin mukana kävimme paljon seuroissa ja virret tulivat tutuiksi myös kirkossa käynneistä.

Erityisesti muistan virren 228 "Silmäisi eteen, Jeesus", josta tykkäsin kovasti.
        Nytkin olen mukana seurakunnan vapaaehtoistoiminnassa ja kaupunkini erään alueen vastuuryhmässä, joten virret ovat
        vahvasti elämässäni mukana vieläkin.

Liikutuin syvästi tämän ketjun lukemisesta, kiitos!

• 1943 kirjoitti:

Jukka Perko on Huittisista kotoisin ja eikä tietääkseni ole papin poika.

• 1943
        Tellastiina kirjoitti:

Jukka Perko on Huittisista kotoisin ja eikä tietääkseni ole papin poika.

hänen isoisäänsä. Luuloa vaan ja hämärää muistamista.

• 1943 kirjoitti:

hänen isoisäänsä. Luuloa vaan ja hämärää muistamista.

Luin huolimattomasti viestisi!

• alima

on ollut rippikoulusta lähtien, siis rippivirtemme "mä elän laupeudesta" taisi olla vanhassa no 344, jos oikein muistan.
      Sen harjottelimme papin johdolla ihan kaksiäänisesti ja esitimme sitte rippikirkossa.
      Kaunis muisto siitä jäi.
      Muuten en ole mitenkään uskovainen tai kirkossa kävijä. Kauniista melodioista pidän, oli ne sitte virsiä tai mitä tahansa.

• kaunista.....

• alima
        kaunista..... kirjoitti:

Tässä sinulle "tutulta" ejk kirjautujalta oiva laulu.

http://www.youtube.com/watch?v=f0M-_-URiUk

linkistä, mutta ei jaksanut tuo oikein sytyttää.
        Muistatko, kun sillon joskus nuorena kuunneltiin niitä Mortenssonin hengellisiä koko levyllinen niitä oli.
        Nyt en saa millään just päähäni, mitä niiden nimet oli.

• tykkäsin siitä, "lähde...
        alima kirjoitti:

linkistä, mutta ei jaksanut tuo oikein sytyttää.
        Muistatko, kun sillon joskus nuorena kuunneltiin niitä Mortenssonin hengellisiä koko levyllinen niitä oli.
        Nyt en saa millään just päähäni, mitä niiden nimet oli.

No ei Lasse mun nuoruuteen kyl kuulunut, oli T.KANSA, KISU, DANNY, KARI-TAPIO, BEATLESIT, jne...
        löysin sulle yhdenbiisin, ollos´hyvä

http://www.youtube.com/watch?v=TuB7_drVp-U

• ????
        tykkäsin siitä, "lähde... kirjoitti:

No ei Lasse mun nuoruuteen kyl kuulunut, oli T.KANSA, KISU, DANNY, KARI-TAPIO, BEATLESIT, jne...

aloituksen aihetta?

• alima

mun suosikkeihini kuulunut, mul oli Beatles, mutta kun se teki sellasen kevyemmän version hengellisestä musiikista, mutta en nyt saa sitä päähäni.
        Rippikoululeirillä sitä kuunneltiin.
        Muistaakos kukaan?

• ihan oikeesti?

sun nuoruutees? Ite en kyl muista?

• Kirjahyllyssäni on vanhoja kirjoja.
      Usein avaan 1941 painetun Siionin Kannel, tai 1944 painetun Hengelliset matkalaulut kirjasen ja yksikseni laulelen lapsena opittuja lauluja.
      Hyllyssä on vanha ja uusinkin virsikirja, on Siionin lauluja ja virsiä, on vanha raamattu ja kaikki ahkerassa käytössä.

" Ei taivahassa kuolon vaaraa... " joka on ruotslaisen Lina Sandell-Berg;in sanoittama, toiselta nimeltään Musta Saara.

Isän lauluja kuunnellessa sanat jäivät mieleen.
      Lauloin mieheni avoimen arkun ääreellä; " Oi Herra luoksein jää " yksi lempivirsistäni, enlantilaisen Henry Lyten sanat, ruotsin kautta meille tullut suomennettuna ja virsikirjaankin jo 1938. (tuossa 1944 painetussa Hengellisiä matkalauluja kirjassa se jo on mukana) Se on monien lempivirsi, joka hautajaisissa lauletaan, eli paremminkin veistaan.

Eräs kaunis meidän perheen lempilaulu tuli uuteen virsikirjaankin (1986) mukaan. (Pirkko Halonen)

" Jumalan kämmenellä ei pelkää lintunen..."
      Laulu oli äidilleni erityisen rakas ja sitä hänen kanssaan tapailimme sairaalassa hänen viimeisinä kuukausinaan.
      Laulu antoi toivoa ja poisti pelkoa.

Kiitos että meillä on vapaus laulaa ja todistaakin niillä omaa uskoamme, kertoa toivostamme ja luottaa johonkin korkeampaan voimaan.
      Siksi nuo laulut ovatkin kautta aikojen olleet olemassa ja kaikille löytyy omansa tässäkin ajassa.

• alima

joukon mun suosikkeja.
        Lapsena asuttiin kerrostalossa, missä asui myös Helluntailais-perhe.
        He kun tulivat kokouksista, niin koko rappukäytävä raikui niistä lauluista mitä olivat laulaneet.
        Heillä oli yhteensä viisi lasta, joilla kaikilla hyvä musiikkikorva.
        Melodiat siis tulivat ihan oikein, sanojen kanssa oli enempi vaikeuksia, kun eivät osanneet vielä edes kaikkia kirjaimia.
        Nämä lapset sitten marssivat toisten pihan lapsien kanssa ja lauloivat: uhlavaatteissansa, hellan kansa, saapuvi luo kuninkaa...
        Muistan vieläkin sen sanat ja sävelen.
        Siitä on jäänyt hauskat muistot.
        Kun tapaamme näiden silloisten lasten kanssa, niin vieläkin laulamme sitä yhdessä, huumorimielessä tosin.

• 1943

kuului minunkin lapsuuteeni. Äiti lauloi sitä ja melko hyvin muistan sanat. Koska tyttäreni on erittäin musikaalinen, autan häntä löytämään sanoja ja nuotteja. WSOY on julkaissut 3-osaisen vihkosarjan 1992, ensimmäinen otsikolla Laula lapsi. Siinä on kaunis kuvitus ja myös Musta Saaran sanat. Ostin vihkosarjan alennusmyynnistä. Meidän suvussa on tapana, että arkun kansi on auki, kun vainaja on pantu arkkuun. Selvisin tästä koettelemuksesta äiti, isäni ja appeni kohdalla. Miestäni en halunnut nähdä vainajana eivätkä tyttärenikään. Hänhän kuoli onnettomuudessa. En edes muista, minkä laulun lauloimme arkun kannen ollessa kiinni. Paljon muutakin on noilta ajoilta unohtunut.

• 1943 kirjoitti:

kuului minunkin lapsuuteeni. Äiti lauloi sitä ja melko hyvin muistan sanat. Koska tyttäreni on erittäin musikaalinen, autan häntä löytämään sanoja ja nuotteja. WSOY on julkaissut 3-osaisen vihkosarjan 1992, ensimmäinen otsikolla Laula lapsi. Siinä on kaunis kuvitus ja myös Musta Saaran sanat. Ostin vihkosarjan alennusmyynnistä. Meidän suvussa on tapana, että arkun kansi on auki, kun vainaja on pantu arkkuun. Selvisin tästä koettelemuksesta äiti, isäni ja appeni kohdalla. Miestäni en halunnut nähdä vainajana eivätkä tyttärenikään. Hänhän kuoli onnettomuudessa. En edes muista, minkä laulun lauloimme arkun kannen ollessa kiinni. Paljon muutakin on noilta ajoilta unohtunut.

Minunkin mieheni kuoli liikenneonnettomuudessa.

Menimme jättämään jäähyväisiä ruumishuoneelle. Siellä oli kaksi samanlaista arkkua vierekkäin, kannet auki, me omaiset, minä ainoa puoliso, muut lapsia, vävy, miniä ja lastenlapsia.

Se hetki ei koskaan katoa mielestäni, lauloin yksin tuon virren, sekä miehelleni, että vävyni äidille.
        Paljon muuta on unohtunut niistä ajoista, mutta kirjoitin päiväkirjaa. Nyt kaikki päivät, ajatukset ja viestit ovat kuin yksi ylimääräinen muistilokero aivossani, koska olen ne sellaisinaan kirjoittanut, kuin ne mielessänä ahdistivat monta vuotta.

Nyt tunnen itseni, kun olen läpikäynyt helvetin.

Kaikki tuska on paperilla tai tietokoneen kovalevyllä ja minullakin on jo huominen, ei enää pelkkiä eilisiä.

• Tuoksuvattu kirjoitti:

Minunkin mieheni kuoli liikenneonnettomuudessa.

Menimme jättämään jäähyväisiä ruumishuoneelle. Siellä oli kaksi samanlaista arkkua vierekkäin, kannet auki, me omaiset, minä ainoa puoliso, muut lapsia, vävy, miniä ja lastenlapsia.

Se hetki ei koskaan katoa mielestäni, lauloin yksin tuon virren, sekä miehelleni, että vävyni äidille.
        Paljon muuta on unohtunut niistä ajoista, mutta kirjoitin päiväkirjaa. Nyt kaikki päivät, ajatukset ja viestit ovat kuin yksi ylimääräinen muistilokero aivossani, koska olen ne sellaisinaan kirjoittanut, kuin ne mielessänä ahdistivat monta vuotta.

Nyt tunnen itseni, kun olen läpikäynyt helvetin.

Kaikki tuska on paperilla tai tietokoneen kovalevyllä ja minullakin on jo huominen, ei enää pelkkiä eilisiä.

Mieheni kasvot olivat peitettyinä, oikea käsi lakanan päällä, vasen poissa, mutta puristin hänen kättänsä, kohotin kasvopeitettä ja annoin jäähyväisssukon kylmälle poskelle.
        Halusin säilyttää hänestä muistoihini elävän, aina iloisen ilmeensä.
        Olinhan niin monta kertaa jo nähnyt hänen nukkuvanakin, mutta aina aiemmin hän oli herännyt hymyilemään minulle.............

Pihan ruusut hänen käteensä ja hyvää yötä.
        Elämä jatkuu.

• 1943
        Tuoksuvattu kirjoitti:

Mieheni kasvot olivat peitettyinä, oikea käsi lakanan päällä, vasen poissa, mutta puristin hänen kättänsä, kohotin kasvopeitettä ja annoin jäähyväisssukon kylmälle poskelle.
        Halusin säilyttää hänestä muistoihini elävän, aina iloisen ilmeensä.
        Olinhan niin monta kertaa jo nähnyt hänen nukkuvanakin, mutta aina aiemmin hän oli herännyt hymyilemään minulle.............

Pihan ruusut hänen käteensä ja hyvää yötä.
        Elämä jatkuu.

itse en olisi pystynyt laulamaan mitään. Minulla oli tapana ulkoiluttaa naapurin koiraa ja rupatella sen jälkeen naapurin kanssa. Ilta päättyi lauluun " Pois kauas rientää mä tahdon, oman ainoisen armaani luo...". Ajattelin toisella paikkakunnalla asunutta miestäni tuolloin. Nytkään en pysty laulamaan tuota laulua kyynelehtimättä. Koira myötäili laulua. Minäkin halusin jättää elävän muiston eli lähtösuukko pihalla, kun näin mieheni viimeisen kerran. Elämä jatkuu täälläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3005
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2093
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1688
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1540
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1291
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1287
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1196
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1160
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1117
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1001
    Aihe