Epämääräiset kirjastossa

Ärsyyntynyt

Ärsyttää kun usein käyttämässäni kirjastossa on lähes aina siellä käydessäni epämääräisiä ihmisiä. Usein nämä ovat selvästi syrjäytyneitä työttömiä ja ilmeisesti muutenkin moniongelmaisia miehiä, joilla ei selvästikään ole muutä paikkaa minne mennä. Ymmärrän, että kirjasto on tarkoitettu kaikille, mutta se ei kuitenkaan ole mikään "yleinen olohuone". Sen ei myöskään pitäisi joutua kärsimään sossun kyvyttömyydestä hoitaa asioita. Usein näistä lähtee myös epämääräinen haju. Muutenkin olen nähnyt kirjastossa paljon epämääräistä toimintaa ilman, että henkilökunta on siihen puuttunut. Käyttämässäni kirjastossa on töissä ainakin kome ronskimpaa miestä,joita itse en osaisi kirjatyöntekijöiksi osaisi yhdistää. Rohkeuden puutteesta tms. asioihin puuttumisen ei siis pitäisi olla kiinni.

Lisäksi kirjastossa on valitettavan usein liian kova meteli. Tähänkään ei puututa. Itse olen kirjastossa tekemässä vaikeita töitäni ja tarvitsen rauhaa. Sitä kirjastossa pitäisi saada.

Asun Pääkaupunkiseudulla. Onnekseni en ole kirjastoissa törmännyt vielä romanialaisiin kerjäläisiin, mutta pelottaa vaan milloin kirjastoihin tulevat ihmisiä häiritsemään. Toivon todella, että eivät koskaan.

20

4895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjastonhoitaja

      No eikös ne kerjäläiset olisi nimenomaan hyvin hiljaisia. Kirjastossa on lämmin sisätila. Kirjasto on paikka kaikille. Jos tuo kova meteli häiritsee, pitäisi kysyä mahdollisuutta rauhalliseen työtilaan tai lukusaliin tai ihan yksinkertaisesti sanoa henkilökunnalle asiasta suoraan.
      Itse olen töissä kirjastossa pääkaupunkiseudulla ja tämä on kyllä lähialueen asukkaiden yhteinen olohuone. Nimenomaan sellaisena markkinoitu.

    • alvari.raappavaara

      Sinut kuvittelemaan, että yhteiskunnan pitää kustantaa juuri Sinulle ilmainen, rauhallinen, äänetön ja ehkä myös ilmastoitu työhuone, kirjaston muodossa?
      Lähtökohtaisesti olen juurikin päätynyt siihen, että kirjastoon jos mihin ovat kaikki tervetulleita. Jopa romanialaiset romanikerjäläiset.
      Jos joku käyttäytyy eri lailla kuin Sinä, ei se oikeuta kutsumaan epämääräiseksi. Yli viidenkymmenen kirjastokäyntivuoden kokemuksella uskallan väittää kirjastohenkilökunnan osaavan määritellä sopivan melu- ja hajutason. Mikäli se poikkeaa Sinun normatiivimoraalistasi niin voin vain suositella Akateemisen puoleen kääntymistä ja näyttävän kotikirjaston kokoamista. Suosimaltasi Pääkaupunkiseudulta löytyy myymälöitä, kvg. Kattava kotikirjasto miulkii tietennii on, sen päivän varalle kun koivet ei enää kanna lähikirjastoon.

    • saavat olla

      Samalla tavalla, kuin sinäkin myös laitapuolen kulkijat. Mikäli nämä em. heput eivät häiritse yleistä järjestystä. Järjestysäännöt ovat kaikille samat. Voihan joku aivan oikeasti pitää runoudesta. Enemmän häiritsee kirjastoissa nuorison meluisa käytös ei niinkään pultsarin haju. "Vaikeita" tarkoittanet "tutkimustyötä" ei tehdä yleisessä kirjastossa vaaan omassa pääkopassa. Meluun kyllä olisi enemmän kiinnitettävä huomiota.

      • minulla on vain mukavia kokemuksia.. Käyn usein,koska olen kirja-fani.Juuri vastapäätä ikkunaani on kirjasto,siellä on erikseen huone,minkä oven saa kiinni,jos haluaa keskittyä ,
        paikanpäällä opiskelemiseen..Samoin on kaikissa muissakin alueen kirjastoissa..En ole koskaan
        huomannut mitään meteliä olevan..Aikoinaan, lapsena,lempipaikkani oli Kallion kirjasto..
        Olen siellä käynyt nykyäänkin,aistimassa sen vanhan hengen. Selvennykseksi,olen siis Espoon kirjastoja kierrellyt,mukavia ovat. Ihania lukuhetkiä..t.Irkku


    • epämääräisen kulkijan

      ja veisit kotiisi ja tarjoisit suihkun ja ruoan...ei yhteiskunta kaikista huolehdi. itse juuri olen auttanut epämääräistä jaloilleen...vaatetta,ruokaa ja puhtausneuvoja...saunaa.

    • puli-veikko

      sosiaalialaa....opiskelut.

    • tupla-v

      "Itse olen kirjastossa tekemässä vaikeita töitäni." Ymmärrän argumenttisi ja olen samaa mieltä, mutta on mielenkiintoista että kiellät kirjaston käytön "yleisenä olohuoneena", kun itse ilmeiseti käytät sitä työhuoneena.
      On kyllä todella ärsyttävää joskus kun yrittää syventyö johonkin. Omalla paikkakunnallani paikalliset nuoret menevät notkumaan ja syömään eväitään yms. kirjastoon. Se on niin mukavaa kun 5. 8. luokkalaista rummuttaa "peruskomppia" yhtäaikaa, kun itse yrittää lukea..

      Tupla-v

    • khja

      Kirjastoja markkinoidaan nykyään nimenomaan kaikille yhteisenä olohuoneena... Toisin kuin ennen vanhaan, kirjastoissa saa puhua normaalilla äänellä, kuiskata ei siis tarvitse. On totta, että tästä ja mm. kännyköiden käytöstä (joka on kirjastossa kiellettyä, mutta mitä kieltoa useimmat asiakkaat eivät noudata) aiheutuu melua, mutta lukusalit ovat niitä varten, jotka kaipaavat enemmän lukurauhaa.

      Mitä sottaisiin asiakkaisiin tulee, mikäli he eivät aiheuta käytöksellään häiriötä, hekin saavat kirjastoon tulla, mutta kyllä vahtimestarit huolehtivat ulos mm. sellaiset laitapuolen kulkijat, jotka tulevat esim. ainoastaan nukkumaan kirjaston tiloihin. Epäsiisteyteen on vaikeampi puuttua, mutta kyllä meillä kerran jouduttiin huomauttamaan asiakkaalle, jonka ympärillä leijui muutaman metrin säteelle ulottuva paha haju... Henkilö korjasi tilannetta ja käy kirjastossa edelleen.

      Monille syrjäytymisvaarassa oleville kirjasto voi olla tärkeä henkireikä enkä minä ainakaan halua mennä sitä heiltä poistamaan. Millä perusteella edes luokittelisimme ihmiset syrjäytymisvaarassa oleviin työttömiin ja moniongelmaisiin henkilöihin - pitäisikö asiakkailta vaatia joko todiste työpaikan olemassaolosta tai aktiivisesta työnhausta tai ehkä kenties lääkärintodistus siitä, ettei heillä kovin pahoja ongelmia ole? Minusta ei riitä, että ihminen "näyttää epämääräiseltä".

      Meidän kirjastossa käy päivittäin muutamia mielestäsi todennäköisesti kieltolistalle kuuluvia henkilöitä. Heistä ei ole muille asiakkaille häiriötä (ainakaan yleensä - jos on, asiaan tartutaan) ja hiukan minua arveluttaa se, mitä he tekisivät ja missä aikansa viettäisivät, jos heidät heitettäisiin kirjastosta ulos. Yksi lukee aktiivisesti ja toinen käy päivittäin nettikoneella - ehkä he pysyvät elämän syrjässä kiinni nimenomaan kirjaston ansiosta.

    • meinaan, että

      eräässä kaupungissa kaupunginkirjasto oli sellainen laaja sivistyksen keskus , että alakerassa oli isot miesten vessat ja naisten vessat, ravintola ja kahvila, aktuelleja kirja- tai muita näyttelyitä, levymusiikkia, ja paljon tilaa , paljon osastoja, myös luentosali, jossa saattoi pitää yleissivistäviä luentoja ( esim narkotikapoliisi valaisi yleisöä eri ongelmista), sanomalehti sali jossa oli kymmeniä eri kielisiä sanomalehtia jne, ja tosiaan tässä kulttuurin keskuksessa olisi katsottu kummissaan niitä, jotka alkavat vaania jotain ihmistä , joka tulee kultuurin lähteille ja lähteä haistelemaan toisen vaatteita. Näämmä eri maissa on vähän eri tyylinsä.

      • Peukku ylös

        Vau hienoa.

        Kirjastoista pitäisi tehdä nyky-yhteiskunnan tori. Siis kuten joku antiikin tori. Mieluummin kirjasto kuin joku *keleen shoppailuparatiisi.


      • Taikametsä
        Peukku ylös kirjoitti:

        Vau hienoa.

        Kirjastoista pitäisi tehdä nyky-yhteiskunnan tori. Siis kuten joku antiikin tori. Mieluummin kirjasto kuin joku *keleen shoppailuparatiisi.

        Olen samaa mieltä. Mieluummin kirjasto ilmaisena olohuoneena tai "torina" kaikille kuin jokin shoppailuparatiisi harvoille.


      • Vapaa kansalainen
        Taikametsä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Mieluummin kirjasto ilmaisena olohuoneena tai "torina" kaikille kuin jokin shoppailuparatiisi harvoille.

        kaikki poikkeavat, epämääräiset, haisevat, loisevat, liian vanhat, nuoret, meluavat, kännykkäpuhujat jne tosikäyttäjien ja veroja maksavien asiakkaiden silmistä. Jos ei muu auta, niin kirjatot maksullisiksi lainoja myöten, niin eiköhön paskasakki häviä. Suomesta on tullut loiseläjien paratiisi. Ja vankilaan heti jos joku tekee laitonta. Polisille valtaa.


      • alvari.raappavaara
        Vapaa kansalainen kirjoitti:

        kaikki poikkeavat, epämääräiset, haisevat, loisevat, liian vanhat, nuoret, meluavat, kännykkäpuhujat jne tosikäyttäjien ja veroja maksavien asiakkaiden silmistä. Jos ei muu auta, niin kirjatot maksullisiksi lainoja myöten, niin eiköhön paskasakki häviä. Suomesta on tullut loiseläjien paratiisi. Ja vankilaan heti jos joku tekee laitonta. Polisille valtaa.

        Eli suoraa persuista. Valitettavasti


    • olkaa hiljaa

      Tässä just kirjastossa istun, eka tunti meni tosi leppoisasti, kunnes koululaiset saapuivat. Ihan älytön älämölö. Huudetaan, räkätetään ja soitetaan kännykästä soittoääniä. Kirjastonhoitajat ei puutu asiaan.

      Mitä hittoa nyt.

      • n/^&,/#,/

        Kaarinan kirjasto on paskin kirjasto jossa olen ikinä käynyt. Ei ole merkitty edes kunnolla missä tietyn aihepiirin kirjat sijaitsevat. Ja ihan paskamaista palvelua siellä


    • nyyhkyromaani

      Uskonpa että monet kirjaston viranhaltijat hankkiutuisivat mielellään eroon tietyistä asiakkaistaan. Ainakin itseäni kohtaa suhtautuminen on jo pitkään ollut niin epäsuopeaa, että olen siirtynyt asioimaan lähikunnan kirjastoon. Eivät ihmiset vain kykene lukemaan kaikkia kuuluvaksi samaan ryhmään itsensä kanssa. Me toisenlaiset olemme ketjun aloittajaa lainatakseni "epämääräisiä" - ja eiköhän se ole meistä puhuttaessa vielä kaunis ilmaisu.

      Ihmiset, jotka työllään, esimerkiksi julkisyhteisöjä palvellen, tuottavat hyvinvointia minunlaisilleni sosiaalieläteille, maksavat veroina valtion tai kuntien maksamista palkoistaan niitten kirjastojen ylläpidon. Heidän verorahoillaan hankitaan kalliit kirjat vielä kalliimpiin kirjastoihin ja luullakseni heidän mielestään on oikeus ja kohtuus, että ennen muuta heidän kanssaan samaan ihmisryhmään - eli siisteihin - kuuluvat henkilöt saavat myös ensisijassa ja kaikessa rauhassa käyttää hyväkseen verorahoilla hankittuja palveluita. Me luuserit voimme sitten ostaa vaikka poistokirjoja, se on meidän osuutemme verojen maksamisesta.

    • kaikkien tila

      Kirjasto on kaikille avoin. Nykyään siellä saa puhua normaalilla äänellä. Puhelinkeskustelut eivät silti kuulu kirjaston käytäville tai lukusaliin, vaan esimerkiksi kirjaston aulaan.
      Kirjaston työskentelytilat ovat erikseen ja niissä pitäisi olla kohtuullisen hiljaista.
      Kirjastot eivät ole nukkumista varten.

    • Kirjastontäti

      Kirjastossa pätevät samat käyttäytymissäännöt kuin missä tahansa julkisella paikalla, ja kuuluvat lyhykäisyydessään näin: Älä häiritse muita. Eli ihan normaalia fiksua käytöstä jossa otetaan kanssakulkijat huomioon. Yleensä kirjastossa on varattu jokin osa tai huone hiljaiseen työskentelyyn, kannattaa kysäistä. Kirjasto on ehkä tasa-arvoisin palvelu mitä olla voi, aivan sama paljonko sinulla on rahaa, voit tulla kirjastoon ja ilmaiseksi lukea lehdet, lainata kirjan, äänilevyn, elokuvan... Ja halpa palvelu, kirjaston menot kaupungin / kunnan menoista on n. 0,5 - 1 %, eli ei paljon mitään.

      • nyyhkynovelli

        "Älä häiritse muita."

        Tämä lyhykäinen käyttäytymissääntö ei ota huomioon sitä, että kirjastovirkailijat ovat ihmisiä siinä missä muutkin. Ihmiset eivät kykene sulattamaan kaikkia toisia ihmisiä. Siinä ei ole kyse asiakkaan häiritsevästä käyttäytymisestä vaan siitä, että esim. minua jostakin syystä pidetään muita ihmisiä alhaisempana vaikka en käyttäytymiselläni sellaista asennoitumista aiheuttaisi.

        Kun olen kysynyt kirjastovirkailijoilta missä jokin tietty luokka kirjastossa on, minulle on käyty paikan päällä näyttämässä missä se on ja sen lisäksi kuuluvaan ääneen julistettu, että kirjat on järjestetty tekijän nimen mukaiseen aakkosjärjestykseen. Tällainen käytös on ylenpalttisen ohjailevaa ja sormella osoittelevaa. Siitä syntyy sellainen kuva kuin olisin kirjastossa ensimmäistä kertaa. Kerran sanoin, että teidän ei tarvitse lähteä näyttämään minulle missä hylly sijaitsee, kunhan vain osoitatte kädellänne missä päin se luokka on. Kirjastossa ei näet ollut esillä karttaa, josta voisi katsoa, miten luokat on järjestelty. Minulle sanottiin, että sellainen kartta löytyy kyllä neuvonnan pöydältä ja netistä. Kun sitten käväisin hakemassa kirjan minulle osoitetusta suunnasta, kirjastovirkailija ilkesi todeta "ai, se löytyi!" Ikäänkuin kirjan löytäminen kirjahyllystä vaatisi yliopisto-opintoja.

        Kun olen pyytänyt kynää tehdäkseni muistiinpanoja, minulle on tiuskaistu: "Tuo sitten takaisin se kynä!" tai "Älä kirjoittele niihin kirjoihin mitään!" En usko että kirjastovirkailijat käyttäytyvät tällä tavoin kaikkia asiakkaita kohtaan. Kirjastot eivät ole tasa-arvoinen palvelu. Virkailijat päättävät ketkä on kivoja asiakkaita.

        Olen myös kysynyt mitä tietoja kirjaston tietokoneella on minusta. Minulle vastattiin, että itseään koskevat yhteystiedot saa käydä tarkastamassa kirjastossa. Muuhun mahdolliseen tietoon ei otettu kantaa. Kerran olin lainaamassa kirjaa, kun kirjastovirkailija kysyi minulta olenko vahingossa palauttanut oman kirjani. Palautustiskiltä oli löytynyt kirja, joka ei kuulunut kirjastolle. Virkailija väitti, että olin palauttanut kirjoja samaan aikaan kun kyseinen kirja palutustiskiltä löytyi. (Harmittaa, kun en pyytänyt kirjaa nähtäväkseni.) Asiasta joka tapauksessa oli merkintä tietokoneella minun tietojeni yhteydessä, mikä todistaa, että kirjastovirkailija voi helposti jakaa näkemyksiään lainaajasta koko kirjaston tietoon. Tämä eriarvoistaa asiakkaitten asiointia kirjastossa. Kaiken lisäksi asiakas ei voi tietää mitä mielipiteitä hänestä on kirjaston tiedostoihin kaikkien kirjastovirkailijoitten nähtäväksi kirjattu. Vähintäänkin häiritsevää käytöstä kirjastolta.


    • vanhaa perinnettä

      Vai on noita vanhan ajan kirjastovirkailijoita yhä. Joskus, ennen tietokoneaikaa erään kirjastoihmisen vakiototeamus lainaustiskillä kuului: "olisi siellä hyllyssä parempaakin luettavaa ollut". Niin tai näin, tässä lapsuuden kirjastossani oli hiljaisuus ja kuri, siellä ei turhanpäiten oleskeltu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe