Logistiikkainsinööriksi

N..O

Hei!
Aion isona Logistiikkainsinööriksi ja olenkin katsellut eri AMK:ien sivuilta koulutusta.
Niistä on kuitenkin herännyt muutama kysymys:
1. Metropoliassa keskitytään enemmän hlöautojen suunnitteluun yms., entä logistiikkaan ?
2. Miten Turun AMK:n tutkinto "kuljetustekniikan koulutusohjelma" eroaa Jyväskylän AMK:n tutkinnosta "logistiikan koulutusohjelma" ?
3. Satakunnan AMK keskittyy pelkästään merelliseen logistiikkaan?
4. Miten Hämeen AMK:n "Liikennealan koulutusohjelma" eroaa Jyväskylän AMK:n tutkinnosta "logistiikan koulutusohjelmasta" ?

Kiitos, jos vviitsisitte noihin tai osaan noista vastata.

P.s. Minkälaista logistiikan opiskelu on?

9

7695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P..A

      Vielä jokerina, miten logistiikka-tradenomin koulutus eroaa insinäärin vastaavasta? Tai varmasti koulutuksessa on eroja varsinkin matikan/fyssan ym. määrissä, mutta entäs työtehtävät? Mitä tekee log.inssi ja log.trade?

    • oikein tekevät

      Eli onko tämä siis sellainen homma niinkuin työelämässä on tullut vastaan. Ennen oli suurin piiretein sekatyömies/ammattikoulun käynyt varastonhoitajana ja nyt siihen tarvitsee inssin koulutksen. tai vaikkapa ennen oli joku selväpäinen jantteri, esim. ex-kuski tai muuten vaan autoalan ihminen, tekemässä ajolistoja ja nyt sinne pitää olla logistiikkainssi? Ja tietenkin vielä tittelinä kuljetuspäällikkö.

      Voi vittujen kevät että on pelleilyä.

    • Liikenneinssi opiskelija

      Hämeen ammattikorkeakoulussa opiskellaan lähinna liikenteensuunnittelua, kuten liikennevaloja, väyliä, katuja ja jne. Mukana on myös jonkin verran kuljetusten suunnittelua.

      Jyväskylässä keskitytään pääasiassa logistiikan, niin varasto- kuin kuljetuslogistiikkaan.

      Kannattaa tutkia ammattikorkeakoulujen nettisivuja, niistä saa hyvää tietoa.

      Voin kertoa lisää liikennealan ko:sta jos kiinnostaa.

      • N..O

        Kiinnostaa toki, joten kerro vaan. Voisitko kertoa opiskelusta noin niinkuin yleisellä tasolla? Että mitä aineita painoitetaan, minkälaista opiskelu on, minkälainen Hämeen AMK:issa on opiskella ym. hyödyllistä tai vähemmän hyödyllistä tietoa.

        Voisiko liikennesuunnittelun sanoa yksinkertaisesti näin: kun johonkin rakennetaan vaikkapa kauppakeskus niin liikennesuunnittelija suunnittelee sinne johtavat kulkuväylät liikennevaloineen? Tuon toki varmastikkin vain yksi homma, mutta kuitenkin :)

        Tiedätkö enemmän tuosta Jyväskylän hommasta? Olisi mielenkiintoista kuulla siitäkin enemmän. Ja jos liikennesuunnittelijan työ oli pelkistettynä yllä oleva, niin olisiko logistiikkainsinöörin sellaista, että logistiikkainsinööri suunnittelee miten on kaikista helpointa ja edullisinta kuljettaa tavaraa paikasta toiseen?

        Toki molemmissa on eri suuntautumisvaihtoehtoja, mutta kyseessähän olikin pelkistetyt esimerkit.

        P.s. Logistiikkaan liittyvää foorumia ei taida olla?


      • Liikenneinssi opiskelija
        N..O kirjoitti:

        Kiinnostaa toki, joten kerro vaan. Voisitko kertoa opiskelusta noin niinkuin yleisellä tasolla? Että mitä aineita painoitetaan, minkälaista opiskelu on, minkälainen Hämeen AMK:issa on opiskella ym. hyödyllistä tai vähemmän hyödyllistä tietoa.

        Voisiko liikennesuunnittelun sanoa yksinkertaisesti näin: kun johonkin rakennetaan vaikkapa kauppakeskus niin liikennesuunnittelija suunnittelee sinne johtavat kulkuväylät liikennevaloineen? Tuon toki varmastikkin vain yksi homma, mutta kuitenkin :)

        Tiedätkö enemmän tuosta Jyväskylän hommasta? Olisi mielenkiintoista kuulla siitäkin enemmän. Ja jos liikennesuunnittelijan työ oli pelkistettynä yllä oleva, niin olisiko logistiikkainsinöörin sellaista, että logistiikkainsinööri suunnittelee miten on kaikista helpointa ja edullisinta kuljettaa tavaraa paikasta toiseen?

        Toki molemmissa on eri suuntautumisvaihtoehtoja, mutta kyseessähän olikin pelkistetyt esimerkit.

        P.s. Logistiikkaan liittyvää foorumia ei taida olla?

        Kaikissa insinööriopinnoissa painotetaan erityisesti matematiikka ja fysiikkaa. Ovat kuulemma insinöörin perustaitoja. Tässä olisi linkki, josta voit käydä katsomassa minkälaisia kursseja meillä on. Klikkaa kurssin edessä olevaa suurennuslasia, niin saat tarkempia tietoja kurssista.

        http://portal.hamk.fi/opsnet/disp/fi/ops_KoulOhjOps/tab/tab/sea?ryhma_id=1789306&koulohj_id=1754945&stack=push2

        Opiskelu Hämeen Ammattikorkeakoulussa on mukavaa. Opettajat on hyviä ja oppilaskunta on aktiivinen. Riihimäki ei välttämättä ole mikään paras opiskelu kaupunki, mutta kyllä täällä 4 vuotta vierähtää.

        Jyväskylästä voin sanoa sen verran, että meillä on yksi opiskelija Jyväskylästä, joka oli harkinnut logistiikkainssi opiskeluja siellä. Oli kuitenkin jättänyt ne väliin, kun oli Valiolla nähnyt logistiikkainssejä varastomiehentehtävissä. Eli jos haluat varmasti töitä,jotka vastaavat koulutustasi, niin kannattaan valita liikenneinssi koulutus. Liikenneinsseistä on hirveä pula Suomessa, koska ei ole ennen kouluttettu.

        Kaveri opiskelee Turussa Ajoneuvo- ja Kuljetustekniikkaa. Sellaisen käsityksen olen saanut kaverin puheista, että siellä olisi kaksi linjaa, joista toinen keskittyy ajoneuvotekniikkaan ja toinen kuljetustekniikkaan. Kuulemma saavat koulutusta esimerkiksi ajojärjestelijän tehtävään. Mutta siellä kai keskitytään eniten kuitenkin tekniikkaan. Korjatkaa, jos jollain on parempaa tietoa...

        Kyllä liikenneinsinööri voi suunnitella kuljetuksia, mutta varastologistiikkaan ei saa koulutusta. Eli logistiikkainssille opetetaan myös varastologistiikkaa, joka ei välttämättä ole sitä kaikki mielenkiintoisinta. Meidän opinnoissa keskitytään pääasiassa liikenteen suunnitteluun, mutta pari logistiikkaan liittyvää kurssia löytyy.

        Jos mietitään liikenteensuunnittelua, niin sitä tehdään monella portaalla, kuten ministeriössä, valtion virastoissa, jne... Tuo kauppakeskus esimerkki koskettaa kunnissa sekä konsulttitoimistoissa työskenteliviä inssejä. Eli ministeriöissä ja virastoissa tehdään suuria linjauksia.

        Meillä on myös tuo älykkäät liikennejärjestelmät opintosuunta. Itse olen ajatellut, että olisi esimerkiksi mielenkiintoista kehitellä kuljetuksiin liittyviä tietojärjestelmiä.

        Toivottavasti näistä tiedoista oli apuja. Vastaan toki edelleen, jos kysyttävää ilmenee.


      • N..O
        Liikenneinssi opiskelija kirjoitti:

        Kaikissa insinööriopinnoissa painotetaan erityisesti matematiikka ja fysiikkaa. Ovat kuulemma insinöörin perustaitoja. Tässä olisi linkki, josta voit käydä katsomassa minkälaisia kursseja meillä on. Klikkaa kurssin edessä olevaa suurennuslasia, niin saat tarkempia tietoja kurssista.

        http://portal.hamk.fi/opsnet/disp/fi/ops_KoulOhjOps/tab/tab/sea?ryhma_id=1789306&koulohj_id=1754945&stack=push2

        Opiskelu Hämeen Ammattikorkeakoulussa on mukavaa. Opettajat on hyviä ja oppilaskunta on aktiivinen. Riihimäki ei välttämättä ole mikään paras opiskelu kaupunki, mutta kyllä täällä 4 vuotta vierähtää.

        Jyväskylästä voin sanoa sen verran, että meillä on yksi opiskelija Jyväskylästä, joka oli harkinnut logistiikkainssi opiskeluja siellä. Oli kuitenkin jättänyt ne väliin, kun oli Valiolla nähnyt logistiikkainssejä varastomiehentehtävissä. Eli jos haluat varmasti töitä,jotka vastaavat koulutustasi, niin kannattaan valita liikenneinssi koulutus. Liikenneinsseistä on hirveä pula Suomessa, koska ei ole ennen kouluttettu.

        Kaveri opiskelee Turussa Ajoneuvo- ja Kuljetustekniikkaa. Sellaisen käsityksen olen saanut kaverin puheista, että siellä olisi kaksi linjaa, joista toinen keskittyy ajoneuvotekniikkaan ja toinen kuljetustekniikkaan. Kuulemma saavat koulutusta esimerkiksi ajojärjestelijän tehtävään. Mutta siellä kai keskitytään eniten kuitenkin tekniikkaan. Korjatkaa, jos jollain on parempaa tietoa...

        Kyllä liikenneinsinööri voi suunnitella kuljetuksia, mutta varastologistiikkaan ei saa koulutusta. Eli logistiikkainssille opetetaan myös varastologistiikkaa, joka ei välttämättä ole sitä kaikki mielenkiintoisinta. Meidän opinnoissa keskitytään pääasiassa liikenteen suunnitteluun, mutta pari logistiikkaan liittyvää kurssia löytyy.

        Jos mietitään liikenteensuunnittelua, niin sitä tehdään monella portaalla, kuten ministeriössä, valtion virastoissa, jne... Tuo kauppakeskus esimerkki koskettaa kunnissa sekä konsulttitoimistoissa työskenteliviä inssejä. Eli ministeriöissä ja virastoissa tehdään suuria linjauksia.

        Meillä on myös tuo älykkäät liikennejärjestelmät opintosuunta. Itse olen ajatellut, että olisi esimerkiksi mielenkiintoista kehitellä kuljetuksiin liittyviä tietojärjestelmiä.

        Toivottavasti näistä tiedoista oli apuja. Vastaan toki edelleen, jos kysyttävää ilmenee.

        Tiedoista oli valtavasti apua, kiitos niistä.

        Nyt vain mietiskelyyn, että minkälaisesta Logistiikasta haluan työn.


    • pallkka?=2700?

      lisää likennealasta.monta vuotta hamksisa ollut?= ja paljon valmistunut vuosittain?= tietoja työnsaannista (%?)

    • Hei,

      mielenkiintoista keskustelua. HAMKin osalta haluaisimme vielä täsmentää liikennealan koulutusohjelman ja logistiikan koulutusohjelman eroa.

      Liikennealan kokulutusohjelmassa keskitytään eri liikennemuotojen liikennejärjestelyjen suunnitteluun (esim. joukkoliikenteen järjestäminen, ajoneuvoliikenteen sujuva toiminta, kävelyn ja pyöräilyn järjestelyt, tavaraliikenne, raideliikenne, liikennevalot, liikenneturvallisuus, liikenteen ympäristövaikutukset) sekä erilaisiin älyliikenteen sovelluksiin, kuten älykkäät ajoneuvot, joukkoliikenteen reittioppaat, liikennetiedon hankinta, liikenteen ohjaus ja hallinta. Logistiikka keskittyy useimmiten enemmän rakennusten sisällä tapahtuvaan tavaroiden siirtymiseen.

      Liikennealan koulutusohjelma alkoi HAMKissa 2008, joten valmistuneita ei vielä ole.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      272
      6992
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      53
      4953
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      100
      4481
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      9
      4286
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      39
      3783
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      118
      3665
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      68
      3636
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      25
      3542
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      71
      3323
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      59
      2470
    Aihe