Murresanojen kirjoa :D
Ranstakka (ei transitakka) = Hiilihanko
Tuleeko muita mieleen?
Kevennys viikonloppuun..
27
716
Vastaukset
- Hanna
voidaan käyttää myös adjektiivisesti, merkitys "luurangonlaiha, kuivettunut".
- taitaa*
heevetin hauskaa, eikö ole duunia yliopistossa????
- alima
kahveli ja kihveli?
- meirikki
Juu tiesit koussikan, eli napon, eli kauhan.
Kahveli on haarukka ja kihveli on rikkalapio.
Näin sitä "velat heti kuitataan ;))) - alima
meirikki kirjoitti:
Juu tiesit koussikan, eli napon, eli kauhan.
Kahveli on haarukka ja kihveli on rikkalapio.
Näin sitä "velat heti kuitataan ;)))hienosti tiedetty.
- Hanna
alima kirjoitti:
hienosti tiedetty.
Kihvelillä mätetään sontaa ja kaivetaan matoja; se on talikko! Rikkapelti on sihveli, ainakin joissakin itämurteissa.
- kihveli'
Hanna kirjoitti:
Kihvelillä mätetään sontaa ja kaivetaan matoja; se on talikko! Rikkapelti on sihveli, ainakin joissakin itämurteissa.
on rikkalapio.
Sanonnat vaihtelevat murteittain. - muisti ei pätki...
Hanna kirjoitti:
No tää on nyt niitä murresanoja, jotka vaihtelee alueetain monissakin tavaroissa.
Meillä oli kihveli sellainen varreton pieni rikkalapio, oletan sen olevan karjalan murretta.
Talikko oli juuri se lannansiirto väline ja möyhittinhän sillä kasvimaitakin. - hande
muisti ei pätki... kirjoitti:
No tää on nyt niitä murresanoja, jotka vaihtelee alueetain monissakin tavaroissa.
Meillä oli kihveli sellainen varreton pieni rikkalapio, oletan sen olevan karjalan murretta.
Talikko oli juuri se lannansiirto väline ja möyhittinhän sillä kasvimaitakin.Ja tarkoittaa nimenomaan talikkoa.
Leikilliseti saatettiin sanoa ruokapöydässä, otaha se kihvel kättees, ja ala mättää.
Tietenkin tällä tarkoitettiin kahvelia (haarukkaa) - niimpäniin
kihveli' kirjoitti:
on rikkalapio.
Sanonnat vaihtelevat murteittain.Hauskin kuulemani nimitys samasta välineestä on putukihveli, maistelkaa tuota sanaa. Se saa minut aina hyvän tuuliseksi.
- meirikki
Mummoni käytti sanaa ...korento, työväline, ei siis sudenkorentoa meinannut.
- alima
jo tarvii apuja.
Tyhjää lyö. - minulle tulee
mieleen jokin heinähanko, pitkä ja keveä työväline?
- meirikki
minulle tulee kirjoitti:
mieleen jokin heinähanko, pitkä ja keveä työväline?
Korento oli sellainen pyöreä pitkä keppi, joka pujotettiin korvojen=saavien reijistä läpi, ja kaksi sitten kantoi sitä päistä.
- alima
tampuuri?
En tiedä onko enempi murre- vaiko lainasana, mutta meillä kotona käytettiin aikanaan.- =eteinen,
ruotsiksi tambur.
- Hanna
=eteinen, kirjoitti:
ruotsiksi tambur.
Monet on johdettu joko ruotsista tai venäjästä, ja niistä voi yrittää johtaa, jos ei tiedä.
Minulle murresanat sekä arkaainen esinesanasto on helppoa, koska olen lukenut paljon vanhempaa kotimaista kirjallisuutta, myös joku päätalo on murresanojen suhteen hyvä lähde, ja onpa tullut näitä kotiseutumuseoita rampattua vuosien varrella yksi jos toinenkin... - varsinkin
Hanna kirjoitti:
Monet on johdettu joko ruotsista tai venäjästä, ja niistä voi yrittää johtaa, jos ei tiedä.
Minulle murresanat sekä arkaainen esinesanasto on helppoa, koska olen lukenut paljon vanhempaa kotimaista kirjallisuutta, myös joku päätalo on murresanojen suhteen hyvä lähde, ja onpa tullut näitä kotiseutumuseoita rampattua vuosien varrella yksi jos toinenkin...rannikkomurteissa on paljon ruotsin kielen vaikutteita.
Lainasanoja on taas tullut myös etelästä.
- hande
Mikäs se on asetti?
- warbukee
oliskos pullalautanen :D
- hande
warbukee kirjoitti:
oliskos pullalautanen :D
Ninkuin taltrekki on lautanen.
- niimpäniin
suttunuija?
- -pötkä
se ei ole, jos on siivousmoppi?
- onko se
-pötkä kirjoitti:
se ei ole, jos on siivousmoppi?
se sittenkin?:=O
yks.kottarainen kirjoitti:
suttunuija oli puusta tehty nuija jolla survottiin perunat muusia varten
Mikä on uurmuakar?
- -seppähän
yks.kottarainen kirjoitti:
Mikä on uurmuakar?
se on.
Mikä on korttikaari?
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078